Sanokaas hyvät ihmiset :'(

12345_54321

Olen valmistautumassa kolmeen pääsykokeeseen. Haen ainoastaan Itä-Suomen yliopistoon KUOPIOON, sillä muualle en voi psyykkisen hyvinvointini turvaamiseksi ja vankkumattomien vakaumuksellisten periaatteitteni vuoksi lähteä. AINOA hakukriteerini oli YLIOPISTO KUOPIOSSA. Siis mitään alaa mille haluaisin, EI ole, vaan minun on ainoastaan päästävä sisään yliopistoon hinnalla millä hyvänsä. Kiinnosti tai ei. Tämän kerroin vain siksi, että haluan kaikkien maailman ihmisten tietävän kyseisen asian. Ei muuta.

Haen aloille:

Tietojenkäsittelytiede
Ympäristötiede
Yhteiskuntatiede

Pystyn jo ennustamaan etten tule pääsemään mitenkään sisään, sillä lähestulkoon kaikki muut ihmiset ovat motivaatioltaan, keskittymiskyvyltään, muistikapasiteetiltaan ja ehkä jopa älykkyydeltäänkin valovuosia edellä. Psykiatrini juuri tuossa minulle kertoikin, ettei hän pysty kirjoittamaan minulle mitään lausuntoa jolla pääsisin yliopistoon sisään toisin kuin hän pystyi vaikkapa minut vapauttamaan armeijasta ja diagnooseillaan auttamaan minua saamaan huomattavan paljon normaalia ikäistäni suuremman summan rahaa kuukaudessa ja todennäköisesti myös helpottamaan aikaisempaa eläkkeellepääsyäni tulevaisuudessa. Hän toki antoi tohtorina minulle vinkkejä lukemiseen, kuten sen ettei 10 sivua tai 30min päivässä pääsykoekirjaa ole tarpeeksi, varsinkaan kun lukuaikaa on enää kuukausi ja vähän päälle. Hän neuvoi myös minua valitsemaan, kumpaan haluan panostaa todella: yhteiskuntatieteisiin vai ympäristötieteisiin. Atk:hon ei juuri lukea voi sillä mitään materiaalia ei ole ja kokeet ovat yleensä kovin satunnaisia.

Näin ajatelleen minun olisi varmasti helpompi päästä sisään yhteiskuntatieteisiin, sillä ympäristötieteissä vaaditaan kemiaa ja fysiikkaa joita en aikuislukiossa käynyt kuin yhdet kurssit enkä tajunnut juuri mitään asioista. Biologiaa osaan kyllä mutta sillä tuskin pärjään kokeissa... Ja olen jo lukenut yhteiskunnallisen pääsykoekirjan puoliksi läpi joten alku on hyvä. Auttakaa toki jos näette jonkin muun tien tässä vaiheessa, itse en enää tämän paremmin osaa miettiä. Muistakaa, että sairastan Aspergeria ja mielisairautta, joten pohdiskelukykyni voi olla rajoittunut. Kertokaa toki myös, paljonko pitäisi lukemiseen päivittäin panostaa jotta haluaisi varmistaa pääsynsä opintoihin.

Kirjoitin ylioppilaskirjoituksista vain arvosanaa C, jokaisesta aineesta. Tämä tuskin antaa minulle yhtään apua tulevissa kokeissa, eikä varmasti vie minua sisään opiskelemaan. Suurin osa ihmisistä varmasti kirjoitti paremmin... Enkä kirjoittanut matikkaa joka periaatteessa vie mahdollisuuteni päästä tietojenkäsittelyyn sillä auttava arvosana on vain äidinkielestä... Mutta, kirjoitan sen ensi syksynä vaikka pääsisinkin opiskelemaan.

Nyt sitten sen kysymyksen ääreen joka oli periaatteessa koko viestin kirjoittamisen pääpointi: jos en nyt pääse sisään näistä kokeista, voinko aloittaa syksyllä opinnot avoimen yliopiston kautta ja olla kuin kuka tahansa muukin yliopistossa opiskeleva ihminen, yhtä arvokas? Ajattelen ottaa liikuntalääketieteen johon ei voi edes hakea päävalinnan kautta, vaan ainoa tapa päästä ylempiin opintoihin on suorittaa ensin avoimessa opinnot ja hakea sitten erillisvalinnassa. Kertokaa minulle kokemuksia vastaavista tilanteista, jos niitä vain suinkin on. Eli voinko päästä opiskelemaan aivan yhtä arvokkaasti avoimen kautta, vaikken pääsisi nyt tai koskaan pääsykokeista läpi? Voinko silti jonain päivänä olla alani tohtori ja professori?

Ja muistakaa, en ole hakemassa mihinkään mikä kiinnostaa sillä sellaista ei ole joten en tahdo alavinkkejä tai mitään siihen suuntaan, olen tehnyt aikoja sitten päätökseni pysyä tässä kaupungissa elämäni loppuun saakka. Elämässäni ei ole mitään kiinnostavaa eikä mukavaa, kaikki on tylsää. Yritän vain päästä elämässä eteenpäin ja haen siksi neuvoa täältä, minulla ei ole kavereita kenelle puhua tai ketään kuka osaisi paremmin selittää kuin te, joilla kokemusta on. Siksi tekstini saattaa vaikuttaa hölmöltä.

Kiitos vastauksista etukäteen.

76

1754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vali vali

Olet itsekeskeinen ja vieläpä helvetin laiska. Lisäksi itsetuntosi on pakkasen puolella. Kaikki tämä yhdistettynä = HELVETIN huono tulevaisuus.

• jaskapaska_

hyvät ihmiset. senhän sinä pyysit sanomaan, vai mitä?

• Vanhajaviisas

Kuules... Kannattaa ihan ensiksi hoitaa se psyykkinen terveys kuntoon jos enää mahdollista ja sitten miettiä, pystyykö elämään tässä yhteiskunnassa saati opiskelemaan. Kuulostat siltä, että tilanteesi on todella synkkä ja vaikea etkä oikeasti edes haluaisi mitään, mutta kun joku tuntuu pakottavan. Olenko oikeassa?

• tohtori...

Pidän rehellisyydestäsi. Et puhu paskaa, et teeskentele. Toteat asiat lakonisesti.

Liikuntalääketieteeseen voit päästä kun olet suorittanut melko paljon opintoja avoimessa. Tosin sinusta tulee terveystieteiden maisteri - töitä et toki todellisuudessa saa. Itse olen lääkäri ja tiedän että tuo koulutus ns.tyhjä arpa. Professoria/tohtoria sinusta ei tule millään alalla - tarvitaan ahkeruutta, ahkeruutta, ahkeruutta, älykkyyttä ja stabiilia mielenterveyttä; sinulta puuttuvat nuo ominaisuudet. En sano tätä ilkeilläkseni, totean vain todellisuuden.

Et ikinä valmistuisi yliopistosta ja mitä sitten vaikka valmistuisit? Luettelemiltasi aloilta et töitä saa. Yritä saada jo nyt eläkepaperit!

• 12345_54321

Voisitko kertoa tarkemmin, miksi näillä aloilla ei ole töitä? Miksi alat ylipäätään ovat yliopistojen koulutusohjelmissa jos on varmaa, ettei kukaan koskaan näiltä työllisty?

En sanonut, että valmistuisin seuraavan 20 vuoden aikana lainkaan. Sekin on mahdollista etten koskaan valmistu enkä minnekään pääse töihin. En masenna sillä mieltäni turhaan sillä pääasia on, että olen saanut opiskella yliopistossa. Maailma toki muuttuu eikä sitä koskaan tiedä, onko huomenna enää edes tässä maailmassa vai siirtynyt yön aikana tuonpuoleiseen. Siksi en mieti pidemmälle kuin parin kuukauden päähän, mitä minulle tulee tapahtumaan pääsykokeissa ja pääsenkö jonnekin sisään. Sitten mietitään millaista opiskelu on, pystynkö siihen.

Uskoakseni yliopistossa opiskelee muitakin joilla on psyykkisiä sairauksia, vieläpä sellaisia joihin tarvitaan lääkitys. Minulla sitä ei ole. Ja selvisinhän noin hyvin lukiostakin vaikka olen koko ajan kantanut näitä taakkoja ylläni, en juurikaan lukenut kokeisiin ja keskiarvoni on 8,3.

Ja vielä tähän loppuun: mihinkään muuhun koulutukseen kuin yliopistotasoiseen en suostu, pysty tai halua. Tämä tie on ainoa mahdollisuuteni elämässä ja jos se ei onnistu, sitten on selvää etten voi muuta kuin eläköityä.

• tohtori...

Mihin ajattelit työllistyä terveystieteen maisterina (liikuntalääketiede)? Jos olet ollut aktiiviurheilija niin sitten valmennushommat vois olla vaihtoehto (edellyttää omaa huippu-urheilu uraa käytännössä). Opettajaksi toki (yläaste) jos suoritat lisäksi pedagogisia opintoja, tosin ei montaa työpaikkaa ole tarjolla. Kuopiossa ei töitä ainakaan! Sinun täytyy olla kiinnostunut urheilusta ja selkeä intohimo esim.tutkijaksi - sitten saattaisi jotain duunia löytyä. Et kuitenkaan kertonut mahdollisesta urheilu taustastasi. Liikuntalääketiede liittyy siis vahvasti liikuntaan! Jos et ole kiinnostunut niin et ikinä pärjäisi alalla koska muut tekevät sitä tunteen palosta.

Ensimmäiset 2-3 v et siis käytännössä olisi korkeakouluopiskelija koska opiskelisit avoimessa. Ei siis ns.opiskelijan statusta heti.

Miksi sinulle on niin tärkeää opiskella yliopistolla? Nykyään yliopisto-tutkintoa ei enää arvosteta muuta kuin lääketieteestä ja oikeustieteestä, talousmaistereita yms. valmistuu niin saakelin paljon vuosittain ettei töitä tahdo löytyä kaikille. itse harkitsisin ammattikoulutusta jos uudelleen saisin valita: työtilanna parempi, arvostus korkempi ja työ ei niin stressaava- palkkakin on parempi.Kuulisin mielelläni perusteluja asiasta koska erityista intohimoa sinulla ei jollekin tietylle alalle ole.

Lukion keskiarvo=ei kerro mitään. YO-arvosanat kylläkin.

Yliopisto-opiskelu on pahimmillaan yksinäistä, julmaa ja turhauttavaa koska useilla aloilla opiskeltavat asiat on ns.tyhjänpäiväistä. Miksi etpysty tai halua esim.ammattikoulutusta? Pelkään että "yliopistourasi" kohdallasi johtaa opintjen keskeytymiseen, eristäytymiseen ja sittenoletkin jo syrjäytynyt.

• 12345_54321
        tohtori... kirjoitti:

Mihin ajattelit työllistyä terveystieteen maisterina (liikuntalääketiede)? Jos olet ollut aktiiviurheilija niin sitten valmennushommat vois olla vaihtoehto (edellyttää omaa huippu-urheilu uraa käytännössä). Opettajaksi toki (yläaste) jos suoritat lisäksi pedagogisia opintoja, tosin ei montaa työpaikkaa ole tarjolla. Kuopiossa ei töitä ainakaan! Sinun täytyy olla kiinnostunut urheilusta ja selkeä intohimo esim.tutkijaksi - sitten saattaisi jotain duunia löytyä. Et kuitenkaan kertonut mahdollisesta urheilu taustastasi. Liikuntalääketiede liittyy siis vahvasti liikuntaan! Jos et ole kiinnostunut niin et ikinä pärjäisi alalla koska muut tekevät sitä tunteen palosta.

Ensimmäiset 2-3 v et siis käytännössä olisi korkeakouluopiskelija koska opiskelisit avoimessa. Ei siis ns.opiskelijan statusta heti.

Miksi sinulle on niin tärkeää opiskella yliopistolla? Nykyään yliopisto-tutkintoa ei enää arvosteta muuta kuin lääketieteestä ja oikeustieteestä, talousmaistereita yms. valmistuu niin saakelin paljon vuosittain ettei töitä tahdo löytyä kaikille. itse harkitsisin ammattikoulutusta jos uudelleen saisin valita: työtilanna parempi, arvostus korkempi ja työ ei niin stressaava- palkkakin on parempi.Kuulisin mielelläni perusteluja asiasta koska erityista intohimoa sinulla ei jollekin tietylle alalle ole.

Lukion keskiarvo=ei kerro mitään. YO-arvosanat kylläkin.

Yliopisto-opiskelu on pahimmillaan yksinäistä, julmaa ja turhauttavaa koska useilla aloilla opiskeltavat asiat on ns.tyhjänpäiväistä. Miksi etpysty tai halua esim.ammattikoulutusta? Pelkään että "yliopistourasi" kohdallasi johtaa opintjen keskeytymiseen, eristäytymiseen ja sittenoletkin jo syrjäytynyt.

Jooh. Olen todella intohimoinen urheilija ja vaikkei minulla ole minkäänlaista huippu-urheilijan taustaa, niin voisin melkein väittää olevani erittäin kovassa kunnossa jatkuvan harjoitteluni ansiosta. En siis tähtää mihinkään kuin omaan mielihyvään ja kenties siihen, että voin joskus sitten tulla puskista ja näyttää ihmisille mikä olenkaan miehiäni... Jossain piirisarjassa tietenkin (: Mutta urheilu on lähestulkoon koko elämäni mitä minulla on, tietokoneen lisäksi. En muista sanoinko jossain välissä, mutta minulla ei ole ainoatakaan kaveriksi kutsuttavaa ihmistä internetin ulkopuolella, todellisessa reaalimaailmassa joten maailmani on todella kapea. Voit hyvin kuvitella.

Olen siitä lähtien kun korkeakoulutien valitsin tähdännyt vain siihen, että minusta tulee lopulta tohtori/tutkija/professori, mihin hommaan nyt sitten aikanaan työhön pääsenkään ja miksi minut nimitetään.

Mistä olet saanut päähäsi, että ammattikoulutuksesta valmistuneet saavat korkeampaa palkkaa tai ovat yhteiskunnallisesti arvostetummissa asemissa kuin korkeakouluissa opiskelleet? Mielestäni tämä ei täysin pidä paikkaansa. Sinulla lääkärinä pitäisi olla suhteellisen korkea palkka keskivertokansalaiseen nähden ja vieläpä melkoisesti valtaa työssäsi. Työtilanteesta en tiedä mitään sillä en ole miettinyt koko asiaa elikkä perehtynyt siihen. Mutta miksi vaihtaisit nykyisen alasi johonkin missä et saavuta niin paljoa?

Haluan ehdottomasti aseman jossa minulla on suuri vastuu, vaikutusvaltaa ja mahdollisuus tulla kuuluisaksi jopa maailmanlaajuisesti. En näe mitään mahdollisuutta toteuttaa unelmaani vaikkapa parturina tai rakennusmiehenä. Arvostan toki kaikkia aloja sillä jokainen on yhteiskunnassa jollain tavoin hyödyksi. Mutta, juuri itselleni ei kelpaisi olla muuta kuin korkeasti koulutettu sillä unelmani ovat mahtipontisia. Sen sanon vielä, että mikäli olisin aloittanut urheilemisen pienenä, minun suurin unelmani olisi ollut olla huippu-urheilija... Minulla on valtava kilpailuvietti ja lähes kaikki suurimmat idolini maailmassa ovat Hitleriä ja Mannerheimiä lukuunottamatta urheilijoita. Mutta nyt on liian myöhäistä ikäni puolesta, valitettavasti.

Olen päättänyt mennä yliopistoon eristäytymään lisää muusta maailmasta. En ole ajatellut ottaa opintojeni aikana yhtään vapaaehtoisesti kontaktia muihin opiskelijoihin jotta kaikki huomaisivat, kuinka erilainen olen ja haluan olla. Näin olen toiminut kaikissa kouluissa ja tulen toimimaan tulevaisuudessa. Olen luonteeltani melko sadomasokistinen eli nautin sekä kielteisestä, että myönteisestä huomiosta. Nautin myös hiljaisesta huomiosta eli kenenkään ei välttämättä tarvitse puhua minusta tai sanoa minulle mitään, pääasia että ihmiset huomaavat tilanteeni. Siksi minua ei haittaa onko opiskelu yksinäistä tai turhauttavaa, pystyn joka tapauksessa olemaan oma itseni vain ollessani ypöyksin erakoituneena vaikkapa kotonani. Loppujen lopuksi olen kovin ristiriitainen henkilö, oikeastaan en tiedä kuka tai mikä olen. Eli, mitä tästä opimme? Olen jo lähestulkoon syrjäytynyt, mutta kuitenkin minulla on unelmia ja hiljakseen kuljen niitä kohti. Saat ehkä kuulla minusta vielä jonain päivänä...

• tohtori...
        12345_54321 kirjoitti:

Jooh. Olen todella intohimoinen urheilija ja vaikkei minulla ole minkäänlaista huippu-urheilijan taustaa, niin voisin melkein väittää olevani erittäin kovassa kunnossa jatkuvan harjoitteluni ansiosta. En siis tähtää mihinkään kuin omaan mielihyvään ja kenties siihen, että voin joskus sitten tulla puskista ja näyttää ihmisille mikä olenkaan miehiäni... Jossain piirisarjassa tietenkin (: Mutta urheilu on lähestulkoon koko elämäni mitä minulla on, tietokoneen lisäksi. En muista sanoinko jossain välissä, mutta minulla ei ole ainoatakaan kaveriksi kutsuttavaa ihmistä internetin ulkopuolella, todellisessa reaalimaailmassa joten maailmani on todella kapea. Voit hyvin kuvitella.

Olen siitä lähtien kun korkeakoulutien valitsin tähdännyt vain siihen, että minusta tulee lopulta tohtori/tutkija/professori, mihin hommaan nyt sitten aikanaan työhön pääsenkään ja miksi minut nimitetään.

Mistä olet saanut päähäsi, että ammattikoulutuksesta valmistuneet saavat korkeampaa palkkaa tai ovat yhteiskunnallisesti arvostetummissa asemissa kuin korkeakouluissa opiskelleet? Mielestäni tämä ei täysin pidä paikkaansa. Sinulla lääkärinä pitäisi olla suhteellisen korkea palkka keskivertokansalaiseen nähden ja vieläpä melkoisesti valtaa työssäsi. Työtilanteesta en tiedä mitään sillä en ole miettinyt koko asiaa elikkä perehtynyt siihen. Mutta miksi vaihtaisit nykyisen alasi johonkin missä et saavuta niin paljoa?

Haluan ehdottomasti aseman jossa minulla on suuri vastuu, vaikutusvaltaa ja mahdollisuus tulla kuuluisaksi jopa maailmanlaajuisesti. En näe mitään mahdollisuutta toteuttaa unelmaani vaikkapa parturina tai rakennusmiehenä. Arvostan toki kaikkia aloja sillä jokainen on yhteiskunnassa jollain tavoin hyödyksi. Mutta, juuri itselleni ei kelpaisi olla muuta kuin korkeasti koulutettu sillä unelmani ovat mahtipontisia. Sen sanon vielä, että mikäli olisin aloittanut urheilemisen pienenä, minun suurin unelmani olisi ollut olla huippu-urheilija... Minulla on valtava kilpailuvietti ja lähes kaikki suurimmat idolini maailmassa ovat Hitleriä ja Mannerheimiä lukuunottamatta urheilijoita. Mutta nyt on liian myöhäistä ikäni puolesta, valitettavasti.

Olen päättänyt mennä yliopistoon eristäytymään lisää muusta maailmasta. En ole ajatellut ottaa opintojeni aikana yhtään vapaaehtoisesti kontaktia muihin opiskelijoihin jotta kaikki huomaisivat, kuinka erilainen olen ja haluan olla. Näin olen toiminut kaikissa kouluissa ja tulen toimimaan tulevaisuudessa. Olen luonteeltani melko sadomasokistinen eli nautin sekä kielteisestä, että myönteisestä huomiosta. Nautin myös hiljaisesta huomiosta eli kenenkään ei välttämättä tarvitse puhua minusta tai sanoa minulle mitään, pääasia että ihmiset huomaavat tilanteeni. Siksi minua ei haittaa onko opiskelu yksinäistä tai turhauttavaa, pystyn joka tapauksessa olemaan oma itseni vain ollessani ypöyksin erakoituneena vaikkapa kotonani. Loppujen lopuksi olen kovin ristiriitainen henkilö, oikeastaan en tiedä kuka tai mikä olen. Eli, mitä tästä opimme? Olen jo lähestulkoon syrjäytynyt, mutta kuitenkin minulla on unelmia ja hiljakseen kuljen niitä kohti. Saat ehkä kuulla minusta vielä jonain päivänä...

Itseasiassa liikuntalääketiede voisi olla siis olla oikea ala sinulle!

En ole itsekään mikään ekstrovertti eli tiedän millaista on kun ei kuulu ns."piireihin". Harmi että nykyään pitäisi olla yltiösosiaalinen lähes kaikilla aloilla. Luonnetta ei voi muuttaa... Tutkijan työssä pitää olla kyllä sosiaalinen piiri laaja ja tulla toimeen ihmisten kanssa. Käytännössä pelkkä rahoitus jo sitä vaatii saati sitten projektien läpivienti.Yksin ei kukaan pysty merkittävää tutkimusta enää tekemään. Tutkijan työ on todella tiivistä ryhmätyötä. Mielikuva yksin puurtavista neroista ei enää pidä paikkaansa.

Palkka minulla on riittävä, vallasta en sanoisi mitään.Ei tätä työtä rahan tai aseman takia jaksa kukaan tehdä.

Kun astut Kuopion kampukselle ymmärrät, miksi kirjoitin ettei yliopistotutkintoja enää arvosteta. Väkeä on kuin pipoa, harmaata massaa silmän kantamattomiin. Nykyään kaikista leivotaan korkeakoulutettuja niin arvostus on laskenut. Moni ala ei oikeastaan valmista mihinkään ja valtion turvatyöpaikat joita ennen sai maisterin papereilla ovat hävinneet. Putkimiesystäväni valmistui 7 v. ennen minua, palkkaa saa saman kuin minä eikä tarvitse yöuniansa menettää. Hän osaa jotakin -> häntä arvostetaan. Mitä maisterit osaavat? Eivät juuri mitään. Lääkishän on poikkeus koska käytännössä se on ammattikoulu.
        Olen silti miettinyt alan vaihtoa, en ole kovinkaan kunnianhimoinen :)

Pidä kiinni unelmistasi tulla kuuluisaksi ja menestyneeksi! Jos tahtoa ja ahkeruutta löytyy niin kaikki on mahdollista. Korkeakoulu ei tosin ole ainut keino.

Huomiota ei kyllä yliopistossa joudu kestämään jos ei itse lähde esim. järjestötoimintaan mukaan. Kukaan ei tule tietämään edes nimeäsi jos et itse luo kontakteja muihin opiskelijoihin. Ketään ei kiinnosta. Saat siis opiskella rauhassa. Kaveriporukoihin ei tarvitse lähteä mukaan mutta on se sitten yksinäistä. Mutta jos se ei haittaa niin ok!

Hitler on kyllä pelottava esikuva... kannattaisi katsoa keskitysleirifilmejä niin tajuaisit asian. Ihmisvihasi liittynee katkeruutteen, kukaan ei ole onnellinen täysin yksin. Sinun on pakko hommata sosiaalisia kontakteja!

Mielestäni on yksi työ jota ehdottomasti kannattaisi harkita. Armeijan kapiaisen ura: olet urheilullinen, maailmankuvasi on riittävän kapea (näet varusmiehet vain materiana), ylenemismahdollisuudet ovat ahkeralle hyvät ja saat valta-asemaa nopeasti. Nykyäänhän sekin on korkeakoulututkinto!

• 12345_54321
        tohtori... kirjoitti:

Itseasiassa liikuntalääketiede voisi olla siis olla oikea ala sinulle!

En ole itsekään mikään ekstrovertti eli tiedän millaista on kun ei kuulu ns."piireihin". Harmi että nykyään pitäisi olla yltiösosiaalinen lähes kaikilla aloilla. Luonnetta ei voi muuttaa... Tutkijan työssä pitää olla kyllä sosiaalinen piiri laaja ja tulla toimeen ihmisten kanssa. Käytännössä pelkkä rahoitus jo sitä vaatii saati sitten projektien läpivienti.Yksin ei kukaan pysty merkittävää tutkimusta enää tekemään. Tutkijan työ on todella tiivistä ryhmätyötä. Mielikuva yksin puurtavista neroista ei enää pidä paikkaansa.

Palkka minulla on riittävä, vallasta en sanoisi mitään.Ei tätä työtä rahan tai aseman takia jaksa kukaan tehdä.

Kun astut Kuopion kampukselle ymmärrät, miksi kirjoitin ettei yliopistotutkintoja enää arvosteta. Väkeä on kuin pipoa, harmaata massaa silmän kantamattomiin. Nykyään kaikista leivotaan korkeakoulutettuja niin arvostus on laskenut. Moni ala ei oikeastaan valmista mihinkään ja valtion turvatyöpaikat joita ennen sai maisterin papereilla ovat hävinneet. Putkimiesystäväni valmistui 7 v. ennen minua, palkkaa saa saman kuin minä eikä tarvitse yöuniansa menettää. Hän osaa jotakin -> häntä arvostetaan. Mitä maisterit osaavat? Eivät juuri mitään. Lääkishän on poikkeus koska käytännössä se on ammattikoulu.
        Olen silti miettinyt alan vaihtoa, en ole kovinkaan kunnianhimoinen :)

Pidä kiinni unelmistasi tulla kuuluisaksi ja menestyneeksi! Jos tahtoa ja ahkeruutta löytyy niin kaikki on mahdollista. Korkeakoulu ei tosin ole ainut keino.

Huomiota ei kyllä yliopistossa joudu kestämään jos ei itse lähde esim. järjestötoimintaan mukaan. Kukaan ei tule tietämään edes nimeäsi jos et itse luo kontakteja muihin opiskelijoihin. Ketään ei kiinnosta. Saat siis opiskella rauhassa. Kaveriporukoihin ei tarvitse lähteä mukaan mutta on se sitten yksinäistä. Mutta jos se ei haittaa niin ok!

Hitler on kyllä pelottava esikuva... kannattaisi katsoa keskitysleirifilmejä niin tajuaisit asian. Ihmisvihasi liittynee katkeruutteen, kukaan ei ole onnellinen täysin yksin. Sinun on pakko hommata sosiaalisia kontakteja!

Mielestäni on yksi työ jota ehdottomasti kannattaisi harkita. Armeijan kapiaisen ura: olet urheilullinen, maailmankuvasi on riittävän kapea (näet varusmiehet vain materiana), ylenemismahdollisuudet ovat ahkeralle hyvät ja saat valta-asemaa nopeasti. Nykyäänhän sekin on korkeakoulututkinto!

Toki pystyn olemaan sosiaalinen mutta en halua vapaaehtoisesti olla ja kaiken lisäksi haluan ihmisten nähden esittää jotain aivan muuta kuin mitä olen. Mistä tämä sitten johtunee, en kai koe itseäni tarpeeksi arvokkaaksi tällaisena ja haluan piiloutua salanimien ja erikoisen käytöksen taakse, jotten paljastaisi todellista itseäni.

Sanoppas yksi asia: vaatiiko yliopistoon pääseminen nykyään valtavaa älykkyysosamäärää vai voiko sinne päästä joku ihan keskiverto miljoonaihminen tuolta jostain? Onko älyllä mitään väliä vai ainoastaan ahkeruudella ja pitkäjänteisyydellä?

Kuten aikaisemmin sanoin, näen tämänhetkisistä vaihtoehdoista korkeakoulun korkeimmat virat mahdollisuutena päästä kuuluisuuteen, koska en aloittanut urheilu-uraa ajoissa.

Jotenkin aina joka tuutissa kailotetaan kuinka yliopisto on jollain tavoin niin paljon sosiaalisempi laitos kuin vaikkapa lukio. En ymmärrä tätä ja haluan kyseenalaistaa väitteen. Molemmissa tarvitaan jonkin verran sosiaalista kanssakäymistä mutta kummastakin voi selvitä olematta mukana missään hölynpölyssä.

Kyllä, Hitler oli paha mies ja teki hirveitä tekoja... Mutta jotkin hänen arvoistaan ovat ajatusmaailmani ja oikeuskäsitykseni mukaisia. Käytännössä osa vihastani on sisälleni koteloitunutta, sillä olen katkera siitä millaisia vääryyksiä elämässäni on tapahtunut. Olen kärsinyt paljon enemmän kuin moni muu ikäiseni ja haluaisin todella hyvittää nämä asiat jossain vaiheessa. En tarkoita, että jokin keskitysleiri olisi ratkaisu, mutta esimerkiksi rahalliset tappiot joita mielisairauteni on aiheuttanut, olisi pystyttävä korvaamaan... Esimerkiksi mielisairaalassa vietettyä aikaa en saa takaisin vaikka minulla olisi kaikki maailman rahat joten kaikkea en pysty korvaamaan. Lasken nämä asiat menetetyksi elämäksi ja siitä olen erityisen katkera. Siitä, että mielisairaus laittoi minut tekemään jotain jonka vuoksi jouduin mielisairaalaan, ja vieläpä maksamaan teoistani vaikka selkeästi lausuntojenkin puitteissa olin täysin poissa tästä todellisuudesta. En usko ihmissuhteiden auttavan tähän asiaan. Aina kun jotain oikeuskäsitykseni vastaista tapahtuu, raivostun ja huudan hirvittäviä asioita. Tapahtui asia kenelle tahansa. Silloin vallassa ollessani joku kärsisi.

Tuo viimeinen juttu oli varsin hyvä huomio! Valitettavasti, kuten joskus sanoin, minut vapautettiin varusmiespalveluksesta joten ei liene mahdollista tämän vuoksi lähteä maanpuolustuskorkeakouluun. Kiinnostava idea joka tapauksessa...

• tt

Aloittajan tyyli voi viitata normaalia parempaan älykkyyteen. Joku tutkimushan on tehty, jossa pessimisteistä löytyy hyvin älykkäitä ihmisiä. Joten en pitäisi aloittajan akateemista uraa täysin mahdottomana. Mietitään nyt monia kuuluisia tutkijoita. Monilla niillä oli pahoja psyykkisiä ongelmia. Ainakin nyky mittapuun mukaan tarkisteltuna.

Mutta tutkijoilta vaaditaan kyseiseen aiheeseen palavaa intohimoa. Mutta voisiko se löytyä?

• pilleri pieni pyörii

Professoriksi vaaditaan kykyä hankkia rahoitusta. Yksi rahoituksen saamisen edellytyksistä on "kansainvälisyys" ts. jossakin vaiheessa uraa on oltava ulkomailla töissä. Mitenkäs tämä onnistuu, jos et Kuopiosta suostu liikahtamaan...

• 12345_54321

Niin... Siinäpä se ongelma onkin. Mutta vakaumus on vakaumus, menköön sitten vaikka 20 vuoden työ hukkaan. Sanansa mittainen on miehen oltava, vaikkei mihinkään muuhun pystyisi.

• Heh...

No se kyllä pitää paikkansa, mutta ei nyt noin hulluja asioita tarvitse vuosikymmeniä etukäteen päättää.

• pyörii edelleen

"Kuten aikaisemmin sanoin, näen tämänhetkisistä vaihtoehdoista korkeakoulun korkeimmat virat mahdollisuutena päästä kuuluisuuteen, koska en aloittanut urheilu-uraa ajoissa"

Yliopistossa on runsaasti professoreja -montako heistä on kuuluisia? ts. montako pystyt tunnistamaan kuvasta/osaat nimetä.

Ainoastaan muutama proffa on oikeasti kuuluisa. He ovat sosiaalisia, heillä on paljon kansainvälisiä kontakteja ja he pystyvät pitämään suurta tutkimusjoukkoa ympärillään -ja siten tekemään myös tulosta. Tämän voisi päätellä aiheuttavan ongelmia yhtälössäsi... ?

• espanijan kuningas

Minä olen sitä mieltä, että aloittajalla on ihan yhtä suuri oikeus haluta opiskella yliopistossa kuin muillakin ihmisillä. Jos elämäänsä saa sisältöä siitä, että on yliopistossa ja kokee itsensä sitä kautta arvokkaaksi, miten se on muilta pois? Jokainen itse määrittelee itselleen miksi opiskelee. Eikä se vaadi muiden hyväksyntää.

Ehkä opiskelu korkeakoulussa on sitäpaitsi juuri sellainen haaste, mikä vapauttaa henkisesti ja tekee onnelliseksi. En itsekkään koskaan innostunut ammatillisesta koulutuksesta, koska koin sen hirveän tylsistyttäväksi. Työskentely hanttihommissa pakotti minut aikanaan ottaamaan itseäni niskasta kiinni, koska en halunnut sellaista tulevaisuutta. Halusin myös kehittyä ja sivistyä Halusin osoittaa itselleni, että pärjään.

Eikä yliopistossa tarvitse olla sosiaalinen. Suurimman osan opinnoista voi suorittaa tentteinä kirjoja lukemalla. Kieliopinnot, seminaarit ja jotkut aloitusopinnot on pakko suorittaa paikan päällä, mutta muutoin en näkisi pakkoa olla osa yhteisöä. Ja valmistuttua kammiotutkijoille on kyllä edelleen kysyntää. Kyllä tiedeyhteisössä on paljon sellaisia ei-sosiaalisia tyyppejä, jotka ovat lahjakkaita ja osaavia omalla tutkimussektorillaan. Ei kaikkien tarvitse olla yhtä valovoimaisia luennoitsijoita ja yhteiskunnallisia keskustelijoita kuin vaikkapa jonkun Esko Valtaojan. Kyllä tilaa löytyy erakoillekin ja kaikenlaisille oudoille hiihtäjille, siinä on tiedeyhteisön vahvuus :)

Mielestäni aloittajan isoin ongelma on alhainen itsetunto. Isoin vastustajasi on aina se joka katsoo peilistä. Eivät nuo cumun arvoisen yo-paperit ole mikään este tai edes poikkeus valtavirrasta. On paljon esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat olleet keskivertoja koulussa tai jopa ihan kehnoja, mutta ovat aikuisiällä ryhdistäytyneet ja lukeneet itsensä tohtoriksi.

Jos ketjun aloittaja ottaisit vaan itseäsi niskasta kiinni ja lukisit vain tarmokkaasti niihin pääsykokeisiin. Käyttäisit kaiken energiasi niiden kirjojen ymmärtämiseen, niin kyllä sinä sisälle pääset. Ne jotka sisälle pääsevät ovat yksinkertaisesti vaan tehneet työtä unelmansa eteen. Istumalihaksia siinä vaan tarvitaan.

Paljonko pitää lukea?

Lue joka päivä vähintään 8 tuntia viitenä päivänä viikossa.

Heräät aamulla yhdeksältä ja syöt aamiaisen. sen jälkeen klo kymmeneltä luet tehokkaasti 2h. Tämän jälkeen pidät puolen tunnin tauon ja luet taas 2h. Sen jälkeen syöt lounaan ja otat pienet nokoset vaikka. Nyt klo on osapuilleen.neljä iltapäivällä. Nyt luet taas 2h ja pidät lopuksi puolen tunnin tauon, jonka jälkeen vielä edessä on 2h lukemista. Nyt olet saanut kasaan 8h tehokasta lukemista. Eikä se edes tunnu pahalta. Suosittelen illan lopuksi käymään iltalenkillä ja tekemään iltapalaakin.

Lenkiltä tultuasi vielä, kun kertaat kaiken päivällä lukemasi nopeasti (tarkoitan ihan pääasioiden kertaamista) niin hyvä tulee. Tähän kertaamiseen käytät maksimissaan puolesta tunnista tuntiin, jonka jälkeen menet nukkumaan. Tälläistä ohjelmaa itse noudatin aikanaan ja menin sisälle yliopistoon.

Muista pitää viikossa joku vapaapäiväkin ja yhden päivän käytät pelkästään asioiden kertailuun.

Esim: ma-pe täysiä lukupäiviä (8h). La vapaapäivä ja su kertauspäivä (vaikkapa 4h)

Tsemppiä!

• Espanijan kuningas

Sellainen jatkoviesti vielä, että tuo selostamani tuntimäärä on kyllä suhteellinen.

Itse olin niin kovapäinen, että luin varmuudeksi niin paljon kuin jaksoin. Mutta tajuan että ehkä tuollainen tahti ei sovi kaikille :)

Aloittajan kannattaisi vaikkapa tehdä ihan vaan 4h tehokkaita lukupäiviä. Lukemisen laatu lopulta ratkaisee, ei määrä. Ekat 2 vko vaikka 4h täydellisen keskittyneenä kirjoja päntäten ja sen jälkeen nostaa varovasti tahtia vaikka 5-6 tuntiin.

Kuiten tsemiä edelleen :)

• 12345_54321

Jeps. Ajatukset meinaavat lukiessa harhailla internetiin ja esim. menettämiini sijoituksiin Deluxe Ski Jump-pelissä, koska en pelaa niin kaikki menevät ohi. Ymmärrät varmaan että yritän korvata puuttuvaa ulkopuolista sosiaalista maailmaani käyttäytymällä narsistisesti internetissä ja saamalla nimeni korkealle erilaisilla listoilla, jonka jälkeen haluan ihmisten puhuvan minusta ja osallistun myös itse keskusteluun. Tämä mielestäni korvaa jollain tavoin ulkoisen sosiaalisen maailman, jota minulla ei koskaan ole ollut.

Mutta, tosiaan olen tähän mennessä lukenut noin 3 tuntia päivässä. Siitä ei ole pitkä matka neljään. Ongelmana on vain se, että en millään pysty olemaan erossa internetistä, peleistä, facebookista tai näistä palstoista koska aina on jotain puhuttavaa eikä puhekavereita ole missään muualla kuin täällä netissä, useimmat heistäkin täysin tuntemattomia.

Ehkä nostankin lukutahtia loppua kohden. Minulle on psykologisesti helpompaa lukea täysillä kokeeseen viikko ennen tilaisuutta kuin aloittaa jo 3 kuukautta ennen, koska välissä on paljon enemmän aikaa eikä itsekuri riitä. Usein tulokset teenkin lukemalla viimeisinä iltoina täysillä kun adrenaliini jyllää ja tiedän, että kyse on vertauskuvallisesti elämästä ja kuolemasta. Miten saisin tämän olotilan siirrettyä aikaisemmaksi? Siinä ratkaiseva kysymys elämäni osalta...

• ihan mite vaa

En tiedä muuta, mutta tietotekniikkaan pääsee ainakin helposti. Itse en lukenut pääsykokeisiin lainkaan ja kokeita edellisenä iltana olin kapakassa neljään. Olin jo päättänyt jättää pääsykokeet väliin, mutta kun ei ollutkaan niin hirveä krapula aamulla niin menin sitten kuitenkin. Vähän olin huonossa hapessa, mutta yliopistoon pääsin.

Eikä se tietotekniikka hirveän vaikeaa ole sitten yliopistossakaan.

• Miten sen nyt ottaa

Yliopistossa on tietotekniikkaa ja tietotekniikkaa. Systeeminsuunnittelu ei nyt niin maatakaatavaa tosiaankaan ole, mutta teoreettinen lähestyminen kääntäjiin, käyttöjärjestelmiin ja tietokantoihin saattaa olla sitten tosi vaativaa.

• Noh...

Miten siihen edes voi lukea kun mitään lukion oppimääriä tai pääsykoekirjoja ei ole ilmoitettu? Lisäksi siellä on aina joku ongelmanratkaisutehtävä joita nyt ei tietysti osaa ennakoida. Piti kyllä olla hyvät arvosanat yo:sta jos kerran noin vaan pääsit... Luulis että sinnekin joku L:n oppilas pyrkii, ei kaikkia nyt voi yksinkertasesti lääkärin tai lakimiehen ura kiinnostaa, ei minua ainakaan koskaan.

• dlsfh23lg5gl2

Aika kallista tämä konsultointi on mutta jos maksat 1200EUR etukäteen niin voin kertoa enemmän tietojenkäsittelytieteestä jossa olen opettanut korkeakoulun opettajia, annan pari vihjettä:

* On hyvä jos kiinnostaa se miten tietokoneen saat tekemään mitä haluat.
      * Jos jaksat keskittyä juttuun.
      * Loppujen lopuksi .... nooh aika helppoa, jos ei mennä käyttöjärjestelmien tasolle.

**** Mutta jos olet tyttö ja kiinnostaa miten saa tietokoneen tekemään mitä itse haluat, niin ehkä tietojenkäsittely ja ohjelmointi olisi.

• Yliopisto-opiskelija

"Ongelmana on vain se, että en millään pysty olemaan erossa internetistä, peleistä, facebookista tai näistä palstoista koska aina on jotain puhuttavaa eikä puhekavereita ole missään muualla kuin täällä netissä, useimmat heistäkin täysin tuntemattomia."

Mene esim. kirjastoon lukemaan. Siellä ei ole samanlaisia houkuttimia kuin kotona ja jaksat paremmin keskittyä. Kannattaa myös tehdä itselleen lukuaikataulu (montako kertaa kirjat lukee lävitse ja kuinka monta tuntia lukee päivän aikana). Kun luet nyt ahkerasti, voit antaa itsellesi pääsykokeen jälkeen jonkun palkinnon (festarireissu, kilo makeisia, uusi peli tietokoneelle, tuliterät juoksukengät tai jotain muuta mitä mielesi tekee).

Ps. aika hyvin oot saanu plussia tähän viestiketjuun (taidat olla itse naputellut pari kertaa ;))

Tsemppiä joka tapauksessa pääsykoeurakkaan!

• 12345_54321

Mitäs ne ihmiset siellä kirjastossa ajattelevat kun löhöilen siellä tuntikausia joka päivä lukemassa omia kirjoja? Etteivät vain epäile, että varastan jotain? Luettavana on 1 kirja, 300 sivua. Nyt olen jo kerran sen käynyt läpi joten hyvällä alulla ollaan, nyt vain pikkusen voisi kiristää tahtia. Psykiatrini sanoi, että kannattaa tehdä nyt toisella lukukerralla muistiinpanoja kirjasta, mutta en lainkaan tiedä mistä kohdin niitä pitäisi. Lukiossakaan minulla ei ollut tapana lukea kokeisiin tai tehdä merkintöjä, joten kaikki tämä on ihan uutta.

Kun luen ahkerasti, ostan kesällä uuden sängyn, tietokoneen, pianon, työpöydän ja ehkä voisin myös vähän karkkia hommata, paino on pudonnut 1,5 vuodessa 40 kiloa ja olen nyt laiha ruipelo.

Ps. Plussat eivät vie minua yliopistoon kuten eivät lääkärin kirjoittamat paperitkaan. Joten en välitä, onko siellä miinuksia vai jotain muuta. Kiitos kuitenkin runsaasta kannustuksesta (:

• pyörii pyörii

Koita saada jostain käsiisi vanhoja pääsykoekysymyksiä. Niillä voit testata, mikä on tämänhetkinen osaamisesi, ja vinkkiä siitä mitä/minkä tyyppisiä kysymyksiä eteen sitten H-hetkellä tulee.

• Yliopisto-opiskelija

"Mitäs ne ihmiset siellä kirjastossa ajattelevat kun löhöilen siellä tuntikausia joka päivä lukemassa omia kirjoja? Etteivät vain epäile, että varastan jotain? "

Höpö höpö. Itsekin olen Kuopion pääkirjastossa lukenut pääsykokeisiin useiden muiden opiskelijoiden joukossa, joka päivä! Rohkeasti vain sinne niin huomaat kuinka pystyt paremmin keskittymään. Tämä siis vinkkinä jos kotona on vaikeaa lukea. :)

• 12345_54321
      • fghtyutyj

Sinulla on kova meno päällä, palat loppuun tuotapikaa. Miksi pitää yrittää niin ylös, voi olla onnellinen ilman yliopistoakin, itsetuntosi on vaurioitunut jostain syystä. Rukoile Jumalaa että parantaisi sinut niin rauhoitut ja tulet onnelliseksi, itse olen saanut paljon rukousvastauksia ihan heti.

• "Liekki"

On hyvä että pyrit toteuttamaan unelmiasi / tavoitteitasi. Kun pyrit niitä kohti ja pidät yhteyttä sisimpääsi, tavoitteet voivat jalostua oikeaan suuntaan. Aina voi avautua uusia yllättäviä ovia.

Lisävinkkinä: Pyri rauhaan Luojasi kanssa. Vaikeuksiisi saattaa hyvinkin olla karmallisia syitä, vaikka ne eivät (vielä) olisi tiedossasi. Rukouksella voit saada lisäjohdatusta. Kun lähestyt Jumalaa, hän lähestyy sinua...

• oman onnen seppä

Suosittelisin kuitenkin käyttämään tuonkin ajan mieluummin pääsykokeeseen lukemiseen...

• Kyllä.

Olen myös pyytänyt Herralta apua tähän asiaan mutta kuitenkin niin, että olen myös pyytänyt häntä toteuttamaan tahtonsa minun kohdallani. Jos hänen tarkoituksensa on, että menen lukemaan liikuntalääketiedettä avoimen kautta niin sitten se on. Silloin tuskin tulenkaan pääsemään läpi näistä kokeista vaikka mitä tekisin.

• Tsemppiä!

Opiskelen yliopistossa, vaikka minulla on psyykkisiä ongelmia. Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriöitä, jonka vuoksi olen ollut mielisairaalahoidossakin. Silti koen, että minulla on aivan yhtäläinen oikeus opiskella tutkinto kuin ns. täysin terveilläkin. Tsemppiä ja jaksamista sinulle, et ole ongelminesi ainoa!

• testattu

Jos ei nyt yliopiston ovet aukene, lue avoimessa yliopistossa psykologiaa. Sitä voit tehdä cumuun asti eli aineopinnot. Se sopii sivuaineeksi yhteiskuntatieteellisiin tutkintoihin, joten ei mene myöhemminkään hukkaan.
      Psykologiassa voisit myöhemmin myös erikoistua liikuntapuolelle- voisit vaikka tutkija voittajaurheilijoide psyykeä ja olisit hetkessä maailmankuulu!

Sinulla kun taitaa olla jo melko hyvät tiedot psykologiasta, ja saisit ehkä lisäaineksia omien pohdintojesi täydentämiseen, voisi vuosi psyologiaa avoimessa olla mukavakin juttu.
      .
      Lisäksi psykologia tieteenä on aika täsmällistä, hallittavissa olevaa ja sikäli sopisi ehkä sinulle.

Avoin yliopisto on siitä hyvä juttu, että voit suorittaa opintoja omaan tahtiin, nopeasti tai hitaasti tai vaihdellen. Ja jos innostut, voit tehdä eri yliopistojen avoimiin opintoja vaikka päällekkäin - enimmäkseen Kuopiosta lähtemättä.

Tsemppiä vaan.

• Kiitos (:

Huomenna on yhteiskuntatieteiden koe sitten... Ehkä elämä ei kaadu jos en suoraan pääse sisään nyt, menen sitten avoimeen syksyllä. Samassa yliopistossa opiskelen kuitenkin periaatteessa ihan samalla tavalla sitten. Olen vain statukseltani erilainen, mutta niinhän olen viimeiset 3,5 vuotta ollut opiskellessani iltalukiossakin. Ja onnellinen olen ollut, jopa kokenut joskus olevani parempi kuin muut. Minun on jostain tärkeä saada itsetuntoa nostattavia kokemuksia, olivatpa ne mitä tahansa.

• Tsemppaaja_

Paljon onnea ja tsemppiä kokeeseen! Toivotaan, että tärppää. :)

• _Utelias_

Mites koe tuntui menevän?

• :)

Heh ihme kun asioistani ollaan kiinnostuneita... Okei, koe tuntui menevän yllättävänkin mukavasti. Aineistokokeessa osasin vastata kyllä lähestulkoon täysin oikein ja myös ainakin puolet kirjakokeesta meni erittäin hyvin. Esim. käsiteselityksistä voisin odottaa jopa 16-17/20p. Jokaiseen tuli jotain vastattua ja sehän on pääasia, vaikka osa menikin arvailuksi. Kunnon esseitä kirjoitin, rivit täyteen. Mutta en usko tuon riittävän koska minulla on pohjilla yo:sta vain 4 C:tä, joista saan tuohon 38 pistettä alkuun. Maksimi 4 L:llä olisi 84.

Mutta miksi ihmeessä kokeessa oli mahdollisuus saada yli 110 pistettä kun niistä kuitenkin vain 56 on maksimi minkä voi tuohon yo:n päälle saada?

Ja antakaas realistinen arvio mahdollisuuksistani päästä sisään, 40 valitaan jos ei oteta ylimääräsiä :)

Perjantaina sitten tietojenkäsittely ja ensi viikon keskiviikkona ympäristötiede.

• raakatulos

"Mutta miksi ihmeessä kokeessa oli mahdollisuus saada yli 110 pistettä kun niistä kuitenkin vain 56 on maksimi minkä voi tuohon yo:n päälle saada?"

Koska kokeen pisteet todennäköisesti ovat ns. raakapisteitä. Eli jos saat 110 kokeesta tarkoittaa se sitten 56 pistettä lisää tutkintotodistusten pisteisiin. Tätä systeemiä on aikaisempina vuosina käytetty lääkiksen valintakokeissa.

• No voi perk...

Ite kävin kans viime vuonna tuossa kokeessa (pääsin kyllä toiselle alalle mut en tuonne) ja en saanu kyllä kun yhen kokonaisen esseen sinne tehtyä. Eikä kyllä saanu kukaan mun kavereistakaan ketkä kävi. Ei siellä varmaan juuri kukaan sua parempia pisteitä saa tai korkeintaan joku joka on lukenu kirjaa vuosikausia :D

• Hgbll

Muista, että läheskään kaikki niistä kokeissa olijoista ei haasta sinua yo-pisteissä eikä liioin kokeen pisteissä. Lisäksi myös niistä jotka olivat sinua parempia, vain osa pitää yhteiskuntatieteitä ykkösvaihtoehtona. Osa menee jonnekin muualle jos pääsee ja nouset taas listalla.

Aika hyvältä näyttää, mutta älä ole liian innokas. Panosta loppuihinkin kokeisiin. Niistä pääset vielä helpommin läpi jos vain osaat yhtään niin hyvin kuin nyt.

• Hei...

Kertokaas jos tiedätte, miten voin valmistautua tuohon tietojenkäsittelyn kokeeseen? Olen selaillut vanhoja kokeita ja siellä on ollut mitä vaihtelevinta materiaalia, mutta hyvin usein matemaattisia tehtäviä ja erityisesti binäärilukuja. En tiedä noista mitään sillä koskaan lyhyellä matikalla emme ainakaan puhuneet asiasta. Onneksi kokeessa saa jättää yhden tehtävän tekemättä. Tuollanen esseetehtävä olis ihan huippu, toivotaan sellasta... Ja minulla on sikäli huono tilanne, että saan vain 15 pistettä äikän C:stä pohjille ja matikkaa en kirjottanut tässä vaiheessa, eli siellä on varmasti joillakin alotuspisteitä tuplasti tai jopa 3x enemmän. Silti jos kokeessa on ollut noin 90 henkilöä ja viimekin vuonna on otettu sisään enemmän kuin alotuspaikkoja on, eli yli 80. Pitäisi siis olla hyvät mahdollisuudet päästä mut yo tekee tästä kovin hankalaa...

• Tietoa.

Ei siihen juuri voi valmistautua. Todellakin useasti on ollut kysymyksiä noista binääreistä mutta yhden tehtävän kokeessa voit jättää tekemättä ja jos siellä on 2 mihin pystyt vastaamaan niin sitten tuota ei edes tarvitse tehdä. Kannattaa toki opetella ihan perusjutut siitä niin ymmärtää sitten, opinnoissa systeemiä tarvitsee.

Jos nyt et ihan sählää nollille koettasi, niin voit olla 90% varma opintopaikastasi...

• uskis

jeesus tekee mun pääsykokeen,varmalla läpi

• jatkakaa :D

Plussat ja miinukset korjattu.

• Jatka vaan

Whaaat?!? Edellinen kirjoittaja tais olla katkera, kun AP sain niin paljon plussia, ja kävi vähän miinustelemassa. Noh, huvinsa kullakin.

• :D
        Jatka vaan kirjoitti:

Whaaat?!? Edellinen kirjoittaja tais olla katkera, kun AP sain niin paljon plussia, ja kävi vähän miinustelemassa. Noh, huvinsa kullakin.

Ei lainkaan, mutta AP vaikuttaa olevan nyt kyllä katkera. Kyllä katos muutkin osaavat, tuo on jo vanha juttu.

• Jatka vaan

No mitäs niistä plussista, pääasia, että keskustelua käydään! Eiköhän se ihmisten mielenkiinto herää senkin perusteella, että ketjussa on _muutama_ viesti enemmän kuin ketjuissa tällä palstalla keskimäärin. :D

Noh, tämä tästä.

AP:lle onnea loppuihin pääsykokeisiin!

• ap

AP kävi pääsykokeissa ja onnistui mielestään lukemiseen ja tasoonsa nähden hyvin. Parempaan ei ollut saumoja tällä kertaa. Joku ympäristö tai atk ovat mahdollisuuteni, en usko yhteiskuntatieteisiin koska se on todella suosittu ala. Mutta yo-todistukseni on niin surkea etten usko olevan mahdollisuuksia koskaan yliopistoon noilla papereilla... Täytyy siis mennä syksyllä avoimeen ja sitä kautta sitten yrittää liikuntalääketieteeseen. Ja onhan minulla sitten se matikka kirjoitettavana vielä sekä espanja ensi keväänä.

• ap

Korjauksena edellisen viestin kolmannen lauseen ensimmäisen sanan viimeinen kirjain, se on ''o'' eikä ''u''.

Ja en ole katkera plussien menetyksestä :) Uskon, että on hankalaa käydä naputtamassa ne kaikki pois vaihtaen IP:tä joka välissä ja olet palkintosi työstä ansainnut. Nyt voit nukkua yösi rauhassa. Tällä palstalla ei ole enää plussakuningasta...

• :D
        ap kirjoitti:

Korjauksena edellisen viestin kolmannen lauseen ensimmäisen sanan viimeinen kirjain, se on ''o'' eikä ''u''.

Ja en ole katkera plussien menetyksestä :) Uskon, että on hankalaa käydä naputtamassa ne kaikki pois vaihtaen IP:tä joka välissä ja olet palkintosi työstä ansainnut. Nyt voit nukkua yösi rauhassa. Tällä palstalla ei ole enää plussakuningasta...

Erehdyt pienokainen. Jos itse näit vaivaa plussiesi eteen noin paljon, niin voin puolestani vakuuttaa niiden poistuneen muutamassa minuutissa.

• ap

Juu selvä voitit, en jaksa väitellä asiasta. En tosin naputtanut plussia kuin kerran siihen enkä usko siitä tulleen niitä yli sataa...

Mutta puhutaas nyt mahdollisuuksistani päästä yliopistoon, en malta odottaa heinäkuulle tuleeko kirjeitä vai ei :)

• ap

Minun tuurillani käy näin: postiluukusta kolahtaa kerrankin suuri kirje ja hetken uskon jo toiveeni opiskelupaikasta toteutuneen. Otan kirjeen innolla ja menen avaamaan sohvalla. Voin jo kuvitella mielessäni mitä kirjeessä lukee ''sinut on hyväksytty opiskelijaksemme...'' Sitten luen ensimmäiset sanat ja epätoivo valtaa mieleni. Kirjeen lähettäjä on TTVK joka uhkavaatimuksena vaatii ladatuista peleistä 30000 euron vahingonkorvauksia tai asia menee oikeuteen. Kesä ja elämä ovat pilalla. Ajaudun itsemurhaan ennenkuin lukukausi edes alkaisi.

Tämä on minun tuuriani, katsotaan kävisikö paremmin tällä kertaa :)

• kuopion yo opiskelij
        ap kirjoitti:

Minun tuurillani käy näin: postiluukusta kolahtaa kerrankin suuri kirje ja hetken uskon jo toiveeni opiskelupaikasta toteutuneen. Otan kirjeen innolla ja menen avaamaan sohvalla. Voin jo kuvitella mielessäni mitä kirjeessä lukee ''sinut on hyväksytty opiskelijaksemme...'' Sitten luen ensimmäiset sanat ja epätoivo valtaa mieleni. Kirjeen lähettäjä on TTVK joka uhkavaatimuksena vaatii ladatuista peleistä 30000 euron vahingonkorvauksia tai asia menee oikeuteen. Kesä ja elämä ovat pilalla. Ajaudun itsemurhaan ennenkuin lukukausi edes alkaisi.

Tämä on minun tuuriani, katsotaan kävisikö paremmin tällä kertaa :)

Melkoista tekstiä tulee kyllä keskustelun aloittajalta.. Sun kannattaisi ihan oikeasti keskittyä nyt tärkeämpiin asioihin, kuten siihen että saisit ainakin pari juttukaveria virtuaalimaailman ulkopuolelta ja sitä kautta pääsisit takaisin maanpinnalle. Viesteistäsi näkee selvästi, että leijut jossain korkealla mielikuvitusmaailmassasi, jossa sinusta tulee suuri ja menestyvä prohvessori. Voin antaa alkuun sellaisen vinkin, että nykyään ei kyllä menestytä ilman jonkinlaista sosiaalista kyvykkyyttä, tutkijatkin toimivat pitkälti yhteistyössä keskenään ja vanhan ajan kellaritutkijoita ei enää ole. Muutenkin yliopiston ihannointisi perustuu hyvin epärealistisiin mielikuviin ja se ettei esim. amk kelpaa on kyllä hyvin hälyyttävää. Ja jos luulet, että pystyt motivoimaan itsesi 5 vuoden koulutukseen ilman, että se kiinnostaa sinua yhtään olet kyllä väärässä...

• ap
        kuopion yo opiskelij kirjoitti:

Melkoista tekstiä tulee kyllä keskustelun aloittajalta.. Sun kannattaisi ihan oikeasti keskittyä nyt tärkeämpiin asioihin, kuten siihen että saisit ainakin pari juttukaveria virtuaalimaailman ulkopuolelta ja sitä kautta pääsisit takaisin maanpinnalle. Viesteistäsi näkee selvästi, että leijut jossain korkealla mielikuvitusmaailmassasi, jossa sinusta tulee suuri ja menestyvä prohvessori. Voin antaa alkuun sellaisen vinkin, että nykyään ei kyllä menestytä ilman jonkinlaista sosiaalista kyvykkyyttä, tutkijatkin toimivat pitkälti yhteistyössä keskenään ja vanhan ajan kellaritutkijoita ei enää ole. Muutenkin yliopiston ihannointisi perustuu hyvin epärealistisiin mielikuviin ja se ettei esim. amk kelpaa on kyllä hyvin hälyyttävää. Ja jos luulet, että pystyt motivoimaan itsesi 5 vuoden koulutukseen ilman, että se kiinnostaa sinua yhtään olet kyllä väärässä...

Okei... No, aspergerille tai muille mielenvikaisuuksille en kyllä mahda mitään, ne ovat ja tulevat olemaan. Jos se auttaa sinua yhtään ymmärtämään... Jos haluat lisätietoa, lue treffiprofiilini niin saat tietää vielä enemmän. http://treffit.suomi24.fi/showUserProfile.do?id=1099391

Anteeksi tämä asiaankuulumaton linkitys, mutta en jaksa kirjoittaa/copypasteta kaikkea uudelleen.

• tyttönenn20

No mites kävi tuliko opiskelupaikkaa? :)

• ap

Ei ole ainakaan mitään tietoa tullut mistään. Tuskin pääsen. Jos pääsen niin se ei voi olla totta, koska minulla ei ole tuuria eikä minulle koskaan tapahdu mitään hyvää.

• ap

No onhan tämä sitten täysin käsittämätöntä... Sieltä tuli kirje, että olen päässyt ympäristötieteeseen -_- No siihen nyt en kyllä mitenkään voinut uskoa koska kokeessa oli kemian kysymyksiä ja siitä aineestahan minulla ei ole mitään hajua... Siitä huolimatta sain kemiastakin 10/30 pistettä. Ympäristötieteen osiosta ja biologiasta sain lähes täydet kummastakin ja ylitin pisterajan selvästi 15 pisteellä. Ylioppilastodistuksella en olisi päässyt lähellekään...

Mutta nyt on sitten tehtävä todennäköisesti valinta. Luulen pääseväni myös tietojenkäsittelyyn joten toivoisin hieman tarkempaa tietoa siitä, kumpi nyt kannattaa oikein valita. Toki voi käydä onnellisesti ja tämä jää ainoaksi opiskelupaikkamahdollisuudekseni. Yhteiskuntatieteisiin en usko pääseväni, ainakaan yo-todistuksesta saamillani 38/84 pisteellä. Pääsykokeen olisi pitänyt mennä nappiin jotta se mahdollistaisi pääsyni siinä kiintiössä.

Eli ilmeisimmin vaihtoehdot joista valita ovat:

Ympäristötiede
      Tietojenkäsittelytiede

Kumpi se nyt sitten olisi, ehdotuksia...?(:

• kemisti*

valitse tietojenkäsittely jos sinulla ei kemiasta ole "mitään hajua" niinkuin asian ilmaisit. ymp:iin tarvitaan paljon kemian tietämystä, ja jos ei se kiinnosta, niin ei sinne sitten kannata mennä kun muitakin vaihtoehtoja kerran on.

• tietäjä_

No totta kai pääset sisään noihin, valitsit alat joille kukaan ei hae niiden tylsyyden ja työpaikkojen olemattomuuden vuoksi. Voitko todella pitää itseäsi jonain sankarina jos hakijoita on 200 joista yli 100 otetaan sisään ja näistäkään varmasti 70 ei ota paikkaansa vastaan? Voit laskeskella mikä on todennäköisyytesi jäädä rannalle, aika pieni...

Olet ilmeisesti hakenut kaikkiin kyseisiin koulutusohjelmiin summanmutikassa, miettimättä yhtään mitä nämä sisältävät ja pystytkö sitten opiskellessasi pärjäämään opinnoissa. Yliopisto-opiskelu vaatii itseasiassa alusta lähtien kiinnostusta alaa kohtaan jotta pystyy pärjäämään. Varsinkaan sitten etenemään tohtoriksi......

Annan sinulle nyt vinkin: mene opiskelemaan ihan kumpaa haluat ja katso ensimmäisen vuoden aikana, onko motivaatiota enää sitten. Saat uskoakseni kuitenkin tehtyä opintoja jotka eivät mene hukkaan vaikka vaihtaisitkin alaa. Jos ei sitten enää kiinnosta, mieti uutta vaihtoehtoa. Sinun ei tarvitse muuttaa vanhempiesi helmoista pois jotta voisit opiskella alaa jota todellakin haluat. Nykyään lähes mitä vaan voi opiskella etänä, eli sinun ei tarvitse käydä kyseisellä paikkakunnalla kuin muutaman kerran vuodessa. Samalla voit tehdä muutakin hyödyllistä. Eli mieti tarkasti, mene rauhassa yliopistoon ja katso löysitkö unelma-alasi jo tällä kerralla.

• uteliaaaaas

No onpas keskustelu hiljentynyt. Mihin lopulta pääsit, jos pääsit? Ja minkä tien valitset?

• ap

Tuossa pari kirjoitusta ylempänä ilmoitin jo asiasta ajat sitten joten sieltä vain lueskelemaan. Ympäristötieteen kai valitsen nyt tähän alkuun, katsotaan sitten innostaako se lopulta vai ei...

• ___kyselijä____

Herätetääs vanha keskustelu henkiin. Kuinka sujuu, aloittaja?

• ap

No kerrotaanpa vähäsen

Olen pian käynyt yliopistoa 3 viikkoa. Muutamia pulmia on matkan varrelle jo tullut: ensinnäkään en tunnu tajuavan mitään kemiasta ja matematiikka on myös melko hankalaa. Sen sijaan ympäristötiede itsessään on todella mielenkiintoista. Kemiasta vielä sen verran, että labratyöt kiinnostavat kyllä.

Ruokalassa syöminen tuottaa suurta ahdistusta, tärisen ja vapisen, katselen ympärilleni ja yritän hotkia ruuan mahdollisimman nopeasti, ettei kukaan kerkiäisi tulla vastapäätä istumaan ja syömään. Tällöin hän saattaisi puhuessaan lennättää suustaan pieniä sylkipisaroita ruokaani, jotka saastuttaisivat sen. Tämä on ongelma joka paikassa, ei pelkästään yliopistossa.

Olen myös todella rasittunut koska tunnit harvoin kestävät niin kauan kuin lukujärjestykseen on merkitty. Saattaa olla, että olen varautunut siihen miten kulutan aikaani yhden vapaatunnin aikana mutta jos siihen väliin jääkin 2 tuntia... Silloin en jaksa olla tekemättä mitään noin kauaa vaan lähden kotiin kävelemään, matkaa on noin 3km. Sitten olen 30min-tunnin kotona ja lähden takaisin. Noita pätkiä saattaa tulla päivässä käveltyä yhteensä (myös normaalit meno-tulomatkat mukaanlukien) 5-7 kertaa joten voitte vaan kuvitella... Sitten vielä omat iltalenkit päälle. Urheilua tulee siis huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin... Onneksi edes syön nyt enemmän.

Luennot ovat kaikista ennakkospekulaatioista huolimatta alkaneet usein klo 8 aamulla. Aluksi yritin herätä aina seitsemän jälkeen, nyt en enää jaksa mennä kahdeksan luennoille vaan aikaisintaan yhdeksään. Yritän myös venyttää nukkumistani niin, että aikaa aamupalalle, tukan laittamiselle ynnä muulle jää noin 15min, jonka jälkeen on kiireellä lähdettävä. Useimmiten kerkiän kovan kuntoni takia vaikka aikaa ei olisikaan kovin paljoa, mutta olen yltä päältä hiessä sitten. Kiva istua luennolla paita märkänä...

En myöskään tajunnut, että yliopistossa ilmeisesti kaikki harjoituslaskut tehdään ennen sitä virallista laskuharjoitukset-tilaisuutta. Kuvittelin, että teemme siellä niitä... Mutta nehän vain katsotaankin läpi! Okei, terapeuttini olisi varmasti sanonut tähän jälleen ''jos olisi niitä kavereita niin tällaistakaan ei tapahtuisi''. Olen näennäisesti ylpeä siitä, että olen saanut nämäkin ongelmat kohdata sen takia, etten ole sosiaalinen. Mielessäni kuitenkin kiroan itseäni ja tyhmyyttäni...

Hieman rasittuneelta tuntuu oloni mutta kestän ainakin toistaiseksi. Odotan vain viikonloppuja jotta pääsen vähän löhöämään ja nukkumaan pidempään. Tapa jolla nyt elän on kyllä liian rankka. Onneksi sentään voimme saada tukiopetusta jos ei kemia tai matikka lähde sujumaan. Joka tapauksessa on myös paljon positiivisia asioita... Ehkä tämä alku on vain näin rankka, koska kursseja on paljon päällekkäin ja tunnit alkavat jo aamusta. Kun katsoin lukujärjestystä eteenpäin, alkaa jo kuukauden kuluttua helpottaa niin, ettei joka päivä edes ole mentävä yliopistolle.

Hyvänä asiana vielä se, etten ole niin tylsistynyt ja väsynyt päivisin kun on jotain muutakin tekemistä kuin koneella istumista. Olen kuitenkin hieman epätoivoinen ja uupunut näiden tehtävien kanssa, jotka eivät meinaa lähteä sujumaan...

• Jokeropokeripoks

Aika hyvä vitsi.

• Not a troll

Ei taida olla vitsi, kun toisellakin foorumilla on kertonut saman tarinan. Tai sitten jaksaa vaan trollata tosi paljon. Uskoisin ennemmin ensimmäiseen vaihtoehtoon. Jos kyse on trollauksesta, niin pitäähän ihmisellä harrastuksia olla.

• åååå

No näytäppäs sitten missä sama tarina on kirjoitettu toistamiseen.

• ap.

Onnettomasti on kyllä alkanut opiskelu... Olen väsyttänyt itseni sataprosenttisesti heräilemällä jo seitsemän jälkeen ja käymällä kaikilla luennoilla, joista hyvin harvoilla olen tajunnut asioista yhtään mitään. Nyt minulla on takana kolme tenttiä joista tuloksena yhteensä pari säälipistettä, ei siis mitään mahdollisuuksia edetä tällä alalla. Tuntuu, ettei minusta ole muulle kuin itsesäälin alalle jossa sellainen olisi... Mahdollisuudet ovat nyt seuraavat:

Tulos tai ulos:

Alan panostaa urheiluun täyspäiväisesti unohtaen opiskelut niin, että päädyn joko maailmanhuipulle tai ruumishuoneelle.

Alan vaihto:

Rupean käymään muiden alojen kursseja ja etsimään itselleni kiinnostavampaa opiskeltavaa

Eläkkeelle:

Jos mikään ei auta, pääsen diagnoosieni avulla varmasti kovin helposti eläkkeelle. Sillä rahalla en tosin elä mutta eipä siinä tilanteessa enää kiinnosta kovin paljoa...

• ehkä turhaa...

mutta mietitäänpä näitä vaihtoehtojasi:

1) Useimmat ammattiurheilijatkin opiskelevat tulevaisuutta varten toisen ammatin, joko samaan aikaan tai ainakin aktiiviuran jälkeen. Oletko aidosti sillä tasolla jossakin lajissa, että sinulla olisi mahdollisuuksia huipuksi? (En jaksanut lukea koko ketjua, sori, ehkä löytyisi vastaus.)

2) Tämä nyt on mun mielestä kaikkein järkevin vaihtoehto, ehdottomasti näin, että yliopistolla notkumisesta on sinulle jotain iloakin. Lisäksi, jollet pääse oman aineesi kursseista edes läpi, olet aika ikävässä tilanteessa ensi syksynä, jos kela perii opintotukia takaisin puuttuvien pisteiden takia.

3) Minusta taas tuntuu erinäisiä keskusteluja aiheesta netissä selanneena siltä, että (pysyvälle) työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse ainakaan vuosikymmeneen, jos on nuorehko ihminen, olivatpa ongelmat kuinka vakavia tahansa. Eli muut vaihtoehdot kyllä ensiksi, ajattelepa vaikka niin, että jos tavoitteena on työelämän sijaan vaikka eläke, niin sille pääsee myöhemminkin. Mikset yhtä hyvin opiskelisi, vaikka jotakin muuta alaa, jollei yliopisto nappaa.

• ap.

1. En ole. Valitettavasti... Urheilu kiinnostaisi eniten. Mutta vanhempani syöttivät minua possuksi pienenä joten siinä menivät mahdollisuudet. Nyt sitten treenaan yksin noin 30 tuntia viikossa odotellen ihmettä.

2. Minulla ei ole opintotukea, vaan kuntotusraha, juuri siksi etten ole kunnossa psyykkisesti.

3. En pysty ajattelemaan itseäni millään muulla kuin yliopistoalalla. Olen jokotai-tyyppi; joko elossa tai sitten kuollut, joko yliopistossa tai sitten ei missään. Joko maailman paras tai maailman surkein. Jostain on valittava...

• :---D

Hyvää settiä :DDD

• eisääliä

Oletko sinä sama ap, joka meni Berliiniin, perusti siellä makkaratehtaan ja menestyi elämässään?
      Eli jos ihminen on noin huonossa kunnossa, ei pysty analysoimaan elämäänsä näin objektiivisesti. Olet provo, ja huono sellainen.
      Ja ainahan voit olla olemassa omassa surkeudessasi siellä yliopistolla sen viisi vuotta, joka kandiin vaaditaan. Kun et sitä saa tehtyä, hae lisäaikaa mielenterveyteesi vedoten.
      Itseasiassa en usko, että jos olet päässyt sisälle, selviäisit jollain säälipisteillä tenteissä. Niitä ei nimittäin jaeta.

• ihmeellistä

Väität, että vanhempasi syöttivät sinut possuksi ja kuitenkin tunnut olevan hyväkuntoinen, koska kävelet paljon päivittäin. Oletko siis hyvässä vai huonossa kunnossa?

• ap.

Ymmärrän tietysti, että voi olla hankalaa lukea näin pitkää ketjua alusta loppuun mutta tehkää se, jotta en joutuisi kertaamaan asioita tuhansia kertoja.

Olen siis laihduttanut viimeisen 2 vuoden aikana lähes 40 kiloa, vain ja ainoastaan sen takia, että saisin sellaisen tyttöystävän joka minua kiinnostaa. Katsos kun poikamaiset tai ylipainoiset tytöt eivät voisi viehättää minua enempää kuin homo joka lähestyy. Mutta, olin siis aivan sairaalloisen ylipainoinen vuodesta 1992 vuoteen 2010, jonka jälkeen trendi on ollut koko ajan laskeva. Nyt painan 79 ja olen 180 pitkä, mutta silti joudun koko ajan katsomaan peilistä miten läskiltä näytän. Haluan kiinteän, hoikan vartalon kuten kaikilla muillakin menestyvillä miehillä ja naisilla mutta en vain kertakaikkiaan pysty tekemään tästä enää mitään paremmaksi... Tuskin minua kukaan huolii tämän asian takia :/

• ihmeellistä

Äskeisessä viestissäsi on (ilmeisesti) ajatusvirhe; viestisi mukaan ylipainoiset ja poikamaiset tytöt VIEHÄTTÄVÄT sinua kuin myös lähestyvät homot. Tarkoitit ilmeisesti, etteivät ko. tytöt ja homot voisi vähempää kiinnostaa sinua? Olen sitä mieltä, että painoasioitasi enemmän sinua rajoittaa tyttöystävän saannissa luonteenpiirteesi/persoonallisuushäiriösi.

• ap.

En kyllä huomaa mitään virhettä edellisessä viestissäni... Toki saattaa olla, että siinä kaikki lauserakenteet eivät ole ihan kohdallaan koska kirjoitin viestin juuri herättyäni 6,5 tunnin unien jälkeen kiireessä, kun oli jo lähdettävä luennolle. Kaikkien teidänhän tulisi automaattisesti tietää, että tällainen äärikonservatiivinen kristillisen kansallissosialistisen maailmankuvan omaava asperger ei voi sietää homoja sen enempää kuin vastakkaista poliittista mielipidettä ilmaisevia ihmisiäkään. Joten tämä oli varmasti asia joka jäi mietityttämään?

Mutta takaisin tilanteeseeni: millainen persoonallisuushäiriö minulla näiden kirjoitusteni perusteella on? Lue kaikki viestini tämän puolen vuoden ajalta ja katso, millaista kehitystä minussa on tapahtunut. Tämänhetkistä olotilaani kuvailisin vaikeaksi, mutta yritän piiloutua harhamaailmaan jotten joutuisi kohtaamaan elämäni vastoinkäymisiä kuten sitä, että suuri unelmani yliopistoon pääseminen onkin muuttumassa pahimmaksi painajaisekseni kun huomaan, etten pärjääkään opinnoissa... Tällä hetkellä puuttuu usko ja motivaatio sekä ennenkaikkea pirteys elämästä. Keskityn kaikkeen muuhun kuin opiskeluun...

• ihmeellistä

Itse juuri vastasit persoonallisuushäiriökysymykseen: asperger. On elämän raadollisuutta, että jotta joku tyttö sinusta kiinnostuisi, tulisi hänen olla ehkäpä samanlainen, kenties myös asperger-tapaus, tai ainakin todella vapaamielinen ja suvaitsevainen. Kaltaisesi voi olla vaikea löytää ketään. On myös varmaa, että tyttöystävää et saa, mikäli et juokse esim. typerissä opiskelijatapahtumissa ja linnoittaudut omiin oloihisi. Kukaan ei tule sinua kotoa hakemaan... Lisäksi on hyvä muistaa, että seurustelu ei ole mitenkään automaattisesti autuaaksi tekevä asia ja oma vapaus ja rauha on loppujen lopuksi erittäin mukavaa. Eikä kaikkien edes mielestäni pidäkään seurustella (tiettyyn ikään mennessä). Kaikki ajallaan. Loppujen lopuksi ihan jok'ikinen asia elämässä, mukaan lukien seurustelu, on yhtä suurta rulettia ja arpapeliä. Elämä kun on valitettavasti elämää, eikä Disney-elokuvaa, jossa kaikki päättyy aina hyvin. Ei ole totta, että meille kaikille on tuolla jossakin joku. Ei myöskään pidä paikkaansa, että olisi olemassa joku Mr. Right tai Neiti Oikea. Näin seurustelun ja rakkauden myyttejä valitettavasti murskatakseni :´) Jotkut vain yksinkertaisesti jäävät yksin. Käy nyt kuitenkin koulusi vaikka väkisin.

Life sucks and then you die.

• nuori mies

Itselläni pisti silmään tuo itkupotkuhymiö tuossa masentuneenkuuloisessa otsikossa ja poikkesin siksi lukemaan :D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe