Milloin pyöräilijä väistää
Silloin kun autoilijalle ei ole väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä. Tieliikennelaki 14 §
Tullessani risteävää kevyen liikenteen väylää kohti en ole koskaan nähnyt mitään liikennemerkkiä, joten pyöräilijä väistää aina.
En väistä pyöräilijää
24
298
Vastaukset
- näköharhako
Auttaisikohan obtikko mitenkään tilanteeseesi.
- Pyörällä ja autolla
Mene silmälääkärille. Jos et edes kiertoliittymässä näe kolmiota edessäsi.
Sitten voit käydä katsomassa googlemapsista esim Tuomarilankadun ja Tuomarilantien risteyksen.
Tullessasi Tuomarilankatua Tuomarilantien suuntaan kohti risteävää kevyenliikenteenväylää kohti näet siinä aika monta liikennemerkkiä.
Kaksi kappaletta merkkiä numero 231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä, Kaksi kappaletta lisäkilpeä numero 863. Kaksisuuntainen pyörätie, 3 kappaletta merkkiä 511. Suojatie.
Milloin autoilija väistää.
Väistäminen risteyksessä
Perustapaukset pyöräilijän (pyörätiellä) ja autoilijan (ajoradalla) väistämissäännöistä. Väistämissääntöihin ei vaikuta se, ajaako pyöräilijä pitkin pyörätien jatkeen merkintää (kuten ao. kuvissa) vai suojatieraidoitusta, joka on samalla myös pyörätien jatke ilman erillistä merkintää. Pyörätien jatke voi vuoden 2017 loppuun asti olla merkitty suojatieraidoituksella. Pyörätien jatkeen merkintöjen voimaantulosäädös.
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Tieliikennelaki 14 §.
Kolmio ja stop-merkki
Kolmion tai stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää kummankin pyörätien kohdalla. Myös silloin, kun kolmio on vasta ensimmäisen pyörätien jälkeen, jos pyörätie on riittävän lähellä risteävää tietä ollakseen sen osa (laki ei määrittele etäisyyttä). Kolmion yhteydessä saattaa olla pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta sen puuttuminen ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Tieliikenneasetus 14 § (merkki 231 ja 232), tieliikennelaki 14 §.
Pihakatu, parkkipaikka yms
Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää. Tieliikennelaki 14 §.
Autoilija väistää liikenneympyrässä
Liikenneympyrässä autoilija väistää pyörätietä kulkevaa pyöräilijää sekä tullessaan liikenneympyrään että poistuessaan siitä. Liikenneympyrään tulevalla autoilijalla on kolmio osoittamassa väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo taas on kääntyvä ajoneuvo, mistä syystä myös vilkkua tulee käyttää. Tieliikenneasetus 14 § (merkki 231 ja 232), tieliikennelaki 14 §.
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Tieliikennelaki 14 §. - HiPo
Väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkin lisäksi autoilija on velvollinen väistämään pyöräilijää myös kääntyessään risteävälle tielle jota pyöräilijä on ylittämässä ja tullessaan pihalta.
Aika erikoista, ettet ole onnistunut näkemään yhtään liikennemerkkiä, joka velvoittaisi myös pyöräilijän väistämiseen. Yksittäisen pyörätien ja ajoradan risteykseissä nämä ovatkin harvinaisia, mutta katujen varsilla, joiden rinnalla kulkee pyörätie, tämä on erittäin tavallisia. Erityisesti taajamissa kokoojakatujen sivukadut on varustettu lähes säännönmukaisesti kolmioilla ennen kevyenliikenteen väylää. Et taida kaupungeissa tai taajamissa sitten liikkua.- Ei meilläkään
Tampereella ei ole yhtään väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä autoilijoille.
- Silmät auki
Ei meilläkään kirjoitti:
Tampereella ei ole yhtään väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä autoilijoille.
Älä puhu paskaa. Papinkadun ja Satamakadun risteyksessä kolmio autoilijoille ennen pyörätien jatketta. Suvantokatu 13 ja Rautatienkadun risteys, autoilijalla kolmio ennen pyörätien jatketta.
Tässä nyt ihan muutama ja sitten pidetään ne silmät auki siellä liikenteessä. - HiPo
Ei meilläkään kirjoitti:
Tampereella ei ole yhtään väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä autoilijoille.
;)...näin voisi sarkastisesti sanoa, jos käytäntöä seuraa.
- sama...
HiPo kirjoitti:
;)...näin voisi sarkastisesti sanoa, jos käytäntöä seuraa.
:o( ...äh. Tämä oli siis vastaus nimimerkille "Ei meilläkään"
- 14 §
14 §
"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tuo pätee aina, oli liikennemerkkiä tai ei. - Ei noin
Jos tarkoitit, että käännyt risteyksessä kevyen liikenteen väylän yli niin silloin sinä väistät. Kääntyvä auto nimittäin väistää risteysalueella pyörätien jatkeella kulkevaa pyöräilijää. Sama pätee myös kiertoliittymästä poistumiseen, kiertoliittymästä poistuva auto kun luokitellaan risteyksessä kääntyväksi autoksi. Sama pätee myös pihoilta tuleviin autoihin, jotka myös väistävän suoraan kevyen liikenteen väylää kulkevaa jopa silloin kun mitään erillistä merkkiä ei ole. Eli opettelepa tarkemmin liikennesääntöjä...
Ja oli tilanne mikä hyvänsä, päälleajo-oikeutta ei ole olemassakaan, joten tahallaan ei saa missään tapauksessa ajaa kenenkään päälle. Ei edes vaikka toinen rikkoisi kaikkia liikennesääntöjä. Tahallaan päälle ajava laitetaan pitkäksi aikaa vankilaan varsinkin, jos pyöräilijä kuolisi. Tuomarit viis veisaavat siinä tilanteessa, onko pyöräilijä rikkonut sääntöjä. Autoa ajavalla on velvollisuus väistää (tai edes pyrkiä väistämään) jopa tilanteessa, jossa hänellä periaatteessa on etuajo-oikeus, jos etuajo-oikeudesta pitämisen hintana on ihmishenki.- .....!
> Jos tarkoitit, että käännyt risteyksessä kevyen liikenteen väylän yli niin silloin sinä väistät.
Juurihan tuo ylempi kirjoitus tähän jo viittaisi.
P.S. On syytä unohtaa sana kiertoliittymä ja käyttää korrektia sanaa, joka on liikenneympyrä. http://antti-juhani.kaijanaho.fi/newblog/archives/386 - ....,,,,
”Tahallaan päälle ajava laitetaan pitkäksi aikaa vankilaan varsinkin, jos pyöräilijä kuolisi. Tuomarit viis veisaavat siinä tilanteessa, onko pyöräilijä rikkonut sääntöjä. Autoa ajavalla on velvollisuus väistää (tai edes pyrkiä väistämään) jopa tilanteessa, jossa hänellä periaatteessa on etuajo-oikeus, jos etuajo-oikeudesta pitämisen hintana on ihmishenki.”
Älä vaan luota uskoosi tosielämässä.
Tuossa naapurikaupungissa ajoi viime syksynä ikäihminen pyörällä pyörätieltä suojatielle auton eteen ja sai kovimman mahdollisen rangaistuksen väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä, menetti henkensä. Poliisi tutki asian; ei epäillä rikosta.
- varovasti-aina
Tahallaan päälle ajo on tietysti raskas rikos, mutta liikenteessä sellaista ei juuri koskaan tapahdu.
Sen sijaan päälle ajo voi sattua, jos toinen osapuoli toimii ennalta arvaamattomasti esim. rikkomalla liikennesääntöjä. Laskun maksaa sääntöjen kuten väistämisvelvollisuuden rikkoja ja korvaa toisen osapuolen vahingot, yleensä liikennevakuutuksen kautta (jos moottoriajoneuvo syyllinen) tai kotivakuutukse vastuuvakuutuksella jos sellainen on (jos pyöräilijä syyllinen), ellei ole tahallaan sääntöjä rikkonut.
Syytönkin osapuoli saattaa saada sakot yleisen varovaisuuden rikkomisesta kevyttä liikennettä kohtaan.
Ajamalla pyörällä paikassa jossa ei ole koskaan sallittu ajaa kuten vaikka sellaisella suojatiellä joka ei ole pyörätien jatke, tai pyöräilijä tulee vaikka kärkikolmion takaa ajorataa tai pyörätietä, ei voida olettaa että muut osaavat varautua sellaiseen ettei pyöräilijä näissä tapauksissa väistäisikään koska säännöt määrävät väistämää, pyöräilijä yleensä maksaa kaikki vahingot jos sattuu onnettomuus.
Kannattaa myös muistaa, että jos on epäselvää kenen pitää väistää, ei vastapuolelta saa korvauksia, eihän kukaan riko sääntöjä. Tällöin kukin yleensä vastaa omista vahingoistaan, hyvänä esimerkkinä tällaisesta tapaus, jossa oli epäselvää onko pyöräilijä ajanut pyörätien jatketta vai suojatietä, ja kumpikin vastasi omista vahingoistaan eikä ketään tuomittu mistään, näin KKO päätti. - Rikolliset pyöräilij
Ei niitä tarvitse väistää, koska harva pyöräilijä noudattaa oikeaa tilannenopeutta. Pyöräilijän on hiljennettävä vauhtia aina risteävää tietä lähestyessä. Jos ei hiljennä on hän syyllinen rikokseen.
- huono satu
höpöhöpö
- HiPo
Ajat autoa ja toinen auto paukauttaa kylkeen kolmion takaa. Jos et ole huomannut hidastaa risteykseen olet sitten se syyllinen osapuoli. Näinkö se menee? Mihinköhän ajatuksesi perustuu ja löytyykö ennakkotapauksia?
Todellisuudessa taidat olla vain sitä mieltä, että pyöräilijälle oikea tilannenopeus on sellainen, että kolmion takaa tuleva auto ehtii aina mennä ensin. Liikennesääntöjen mukaan ajaminen ei tule edes mieleen. - varovasti-aina
HiPo kirjoitti:
Ajat autoa ja toinen auto paukauttaa kylkeen kolmion takaa. Jos et ole huomannut hidastaa risteykseen olet sitten se syyllinen osapuoli. Näinkö se menee? Mihinköhän ajatuksesi perustuu ja löytyykö ennakkotapauksia?
Todellisuudessa taidat olla vain sitä mieltä, että pyöräilijälle oikea tilannenopeus on sellainen, että kolmion takaa tuleva auto ehtii aina mennä ensin. Liikennesääntöjen mukaan ajaminen ei tule edes mieleen.Kaikki kärkikolmiot joita on pyöräteiden yhteydessä (ei siis muualla), pitäisi muuttaa pakollinen pysähtyminen liikennemerkiksi. Siis ne kärkikolmiot jotka ovat ennen pyörätietä sivutieltä tulevilla, ja myös joillakin pyöräteillä tultaessa pyörätieltä risteävälle ajoradalle (nykyisin ne pienet kärkikolmiot yleensä muualla kuin ajoratojen risteysalueet).
Kuten jokainen voi pyöräillessä havaita, keskimäärin muutaman kilometrin välein joku änkeää autolla kärkikolmion takaa pyöräilijän eteen, kun ei huomannut katsoa sekä oikealle että vasemmalle mahdollisia pyöräilijöitä. Pysähtymällä ennättäisi käännellä päätä niin kauan edes takaisin että pyöräilijät tulisi huomattua.
Toisaalta myös pyöräteiltä tulevat jotkut pyöräilijät ajoradalle täysin holtittomasti silloin, kun pyöräilijän kuuluu väistää autoja, esim. kun autoille ei ole kärkikolmiota tai autot eivät käänny risteyksessä, jopa silloin kun pyörätielle asian selventämiseksi on asetettu kärkikolmio ja ajoradalla etenee autojono. Tällaiset pyöräilijät tosin karsiutuvat hyvin nopeasti pois liikuntakykyisten joukosta, enkä ymmärrä mikä tällaisen käyttäytymisen aiheuttaa, saahan pyörailijä mahtavan laskun auton korjauskuluista jos sattuu jäämään henkiin, jos autoilija ei ennätä täysin yllättävässä tilanteessa reagoida Formula1 kuskin nopeudella.
Siis väistämisvelvollisille pakollinen pysähtyminen liikennemerkki. - lpå
varovasti-aina kirjoitti:
Kaikki kärkikolmiot joita on pyöräteiden yhteydessä (ei siis muualla), pitäisi muuttaa pakollinen pysähtyminen liikennemerkiksi. Siis ne kärkikolmiot jotka ovat ennen pyörätietä sivutieltä tulevilla, ja myös joillakin pyöräteillä tultaessa pyörätieltä risteävälle ajoradalle (nykyisin ne pienet kärkikolmiot yleensä muualla kuin ajoratojen risteysalueet).
Kuten jokainen voi pyöräillessä havaita, keskimäärin muutaman kilometrin välein joku änkeää autolla kärkikolmion takaa pyöräilijän eteen, kun ei huomannut katsoa sekä oikealle että vasemmalle mahdollisia pyöräilijöitä. Pysähtymällä ennättäisi käännellä päätä niin kauan edes takaisin että pyöräilijät tulisi huomattua.
Toisaalta myös pyöräteiltä tulevat jotkut pyöräilijät ajoradalle täysin holtittomasti silloin, kun pyöräilijän kuuluu väistää autoja, esim. kun autoille ei ole kärkikolmiota tai autot eivät käänny risteyksessä, jopa silloin kun pyörätielle asian selventämiseksi on asetettu kärkikolmio ja ajoradalla etenee autojono. Tällaiset pyöräilijät tosin karsiutuvat hyvin nopeasti pois liikuntakykyisten joukosta, enkä ymmärrä mikä tällaisen käyttäytymisen aiheuttaa, saahan pyörailijä mahtavan laskun auton korjauskuluista jos sattuu jäämään henkiin, jos autoilija ei ennätä täysin yllättävässä tilanteessa reagoida Formula1 kuskin nopeudella.
Siis väistämisvelvollisille pakollinen pysähtyminen liikennemerkki.Opetetaankos kouluissa liikennesäännöt kunnolla? En muista ainakaan joutuneeni tekemään mitään pyöräilykoetta... Olisi mielestäni aiheellista ala-asteelta lähtien viimeistään toteuttaa kyseinen koe.
- Vai niin
"Rikolliset pyöräilij25.4.2012 21:50
Ei niitä tarvitse väistää, koska harva pyöräilijä noudattaa oikeaa tilannenopeutta. Pyöräilijän on hiljennettävä vauhtia aina risteävää tietä lähestyessä. Jos ei hiljennä on hän syyllinen rikokseen."
Ja missäköhän kohtaa tieliikennelakia näin sanotaan.
", koska harva pyöräilijä noudattaa oikeaa tilannenopeutta. "
Entäs autoilijat. Jos on kolmio se ei tarkoita että ajetaan 50km/h risteykseen ja lyödään liinat kiinni. Pyöräilijä voi olettaa että se ei näe ja kaatua.
Jos kolmio on ennen suojatietä kuten se lähes aina on, minkä ihmeen takia suurin osa autoilijoista ajaa suoraan suojatienpäälle ja katsoo siitä vasta tuleeko autoja.
Toki on niitä törppöjä pyöräilijöissäkin kuten aikaisemmin mainittiin.- 43757357373
Kortti pois ja uudelleen autokouluun jos luulee että väistämisvelvollisuus on pakollinen ainoastaan jos on erikseen liikennemerkeillä merkitty. Ajokoekeesta tulisi varmasti hylky jos ajattelee aloittajan tavalla.
- Vähemmistön edustaja
Kuulut enemmistöön. Suosittelen autokoulun uudelleen suorittamista, erityisesti jos olet pyöräilijä.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/index.php?we_objectID=8363 - Pyörällä ja autolla
Vähemmistön edustaja kirjoitti:
Kuulut enemmistöön. Suosittelen autokoulun uudelleen suorittamista, erityisesti jos olet pyöräilijä.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/index.php?we_objectID=8363Autoilevat tai ajokortilliset pyöräilijät tuntevat säännöt paremmin kuin muut pyöräilijät.
Kuinka monella Suomessa on ajokortti ?
Tarfin rekisterin mukaan vuoden 2011 vaihteessa Suomessa oli 3,61 miljoonaa ajokorttia. Jonkinlainen ajokortti oli noin 80 prosentilla yli 15 vuotiaista suomalaisista eli neljällä viidestä.
Eli ajokortti löytyy suurimmalla osalla yli 15 vuotiaista pyöräilijöistä.
Kuvan esimerkkitapauksessa ei ole mitään epäselvyyttä siitä että pyöräilijät väsitävät, mutta
suosittelen tieliikennelain lukemista uudestaa jos et tiedä että
on olemassa tilanteita joissa autoilija väistää vaikka väistämisvelvollisuutta ei olisi osoitettu liikennemerkeillä.
Pihakatu, parkkipaikka yms
Pihalta, parkkipaikalta, huoltoasemalta, pihakadulta, kävelykadulta, muulta vähäiseltä tieltä tai muulta vastaavalta alueelta tielle tulossa oleva kuljettaja väistää muuta liikennettä, siis myös pyöräilijää. Tieliikennelaki 14 §. - opi lukemaan
Taas yksi tyhmä pyöräilijä, joka ei osaa lukea. Aloittajan teksti on suoraan tieliikennelaista.
- Pyörällä ja autolla
opi lukemaan kirjoitti:
Taas yksi tyhmä pyöräilijä, joka ei osaa lukea. Aloittajan teksti on suoraan tieliikennelaista.
Opettele itse lukemaan tyhmä autoilija.
Aloittaja väittää "Tullessani risteävää kevyen liikenteen väylää kohti en ole koskaan nähnyt mitään liikennemerkkiä, joten pyöräilijä väistää aina. "
Aloittajan näkökyvyssä on pahasti vikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674202Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D853783- 423265
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192598Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!232459Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa552286- 482115
- 471808
- 361760
- 301596