Alkoholismista toipumisesta jne.

Eleonoora123

Olen avoliitossa toipuvan alkoholistin kanssa, ollut raittiinä vähän yli vuoden. Elämä on mennyt parempaan suuntaan (suhdetta takana yli 5 vuotta, myös useampi ero pääosin miehen juomiseen liittyen), mutta toisin kuin joskus erehdyin kuvittelemaan, ei elämä auvoiseksi muuttunut sen myötä, että mies jätti viinan.

Arki on usein vaikeaa, mies välttelee sosiaalisia tilanteita, joissa muut käyttävät alkoholia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lähes kaikki juhlat ja seurustelut muiden ihmisten kanssa ovat jossain määrin ahdistavia. Hän sanoo, että syynä ei ole se, että hän haluaisi itsekin juoda, vaan alkoholia asiana on vaan ahdistava ja herättää ikäviä muistoja jne.

Tämä on meille molemmille hankalaa, koska itse tykkään kovasti ihmisistä, alkoholinkäyttö ei häiritse (en käytä juuri ollenkaan, ei ole minun juttuni ollut koskaan), mutta miehen ahdistus tarttuu. Ja alkoholinkäytöllä en siis todellakaan tarkoita mitään örveltämistä vaan ihan sivistynyttä sosiaalista viinin juomista (johon en itse osallistu miestä tukeakseni ja koska minulle on ihan sama juonko lasillisen vai en). Ymmärrän toki, että raittiudessa ollaan alkutaipaleelle ja yritän tukea miestäni siinä parhaani mukaan, mutta tuntuu silti pahalta. Itse vietän toki sosiaalisempaa elämää, mutta onhan sitä yhdessäkin kiva käydä kylässä jne. Myös matkailu on em. syistä miehelle hankalaa.

Itse kärsin edelleen aika ajoin peloista, että mies ratkeaa juomaan ja esim nukun jatkuvasti huonosti. Silti en nyt haluaisi erota, kun asiat ovat paremmin kuin koskaan ennen. Haluaisin kuitenkin voida luottaa siihen, että elämän on mahdollista muuttua helpommaksi ajan myötä ja esim. sosiaalisten tilanteiden pelko hellittää. Olisiko raitistuneilla kommentteja asiaan?

Toinen kysymys koskee alkoholismin periytyvyyttä. Omassa suvussani ei ole ollenkaan alkoholismia ja miehenkään suvussä ei tietääkseni, ainakaan lähipiirissä. Sisaruskatras on suuri, ja mies on ainoa jolla tämä ongelma. Lapsirakkaita olemme molemmat ja minulla alkaa pian olla aika ohi lastenhankkimiseen, mutta suurin pelkoni tähän liittyen on, että lapsistakin tulisi alkoholisteja. Tähän ei tietenkään ole mitään yksiselitteistä vastausta, mutta onko huoleni millään tavalla perusteltu? Ts. kuinka tavallista on että alkoholistin lapsesta tulee alkoholisti, jos hän EI saa juomisen mallia kotoa (ts. alkoholisti on raitistunut). Ja se vielä tähän loppuun, että sen olen siis tehnyt ihan tiettäväksi, että lähden (taas), jos juominen alkaa. Ja tähän olen pystynyt ennenkin.

Loppukaneettina vielä, että mies on siis minulle hyvin rakas ja välillämme on aitoja tunteita puolin toisin. Haluaisimme molemmat elää tasapainoista ja onnellista elämää toistemme kanssa, mutta käytännössä tämä on välillä hankalaa.

Toivon asiallisia kommentteja.

4

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

"Ja se vielä tähän loppuun, että sen olen siis tehnyt ihan tiettäväksi, että lähden (taas), jos juominen alkaa. Ja tähän olen pystynyt ennenkin."

Näin tulee tapahtumaan uudelleenkin, sillä juomaton alkoholisti aloittaa juomisen, kun parisuhteeseen luonnollisesti tulee aikaanaan ryppyjä ja sanomista, asiasta mistä hyvänsä.

• Eleonoora123

Parisuhteessa on ollut jo aikamoisia ryppyjä tämän raitistumisen jälkeenkin, eikä mies ole ratkennut juomaan, vaikka aiempiin aikoihin verrattuna ihan oikeitakin syitä olisi (aikoinaanhan mikä vaan kelpasi syyksi). Eli ei tämä nyt ainakaan toistaiseksi ole noin mennyt.

Muita kommentteja alkuperäiseen kirjoitukseeni liittyen?

• M.81

Hei.

Sun miehesi täytyy herätä elämään, monestikkin raitistumisen alkuvaiheessa sosiaaliset kuviot pienenevät tai jopa loppuvat kokonaan. Hän elää niin pahasti vielä menneessä, ettei pysty jatkamaan omaa elämää.

On päästävä uuden elämän alkuun, käytävä tapahtumissa, messuilla yms. Tilanteissa joissa esiintyy muiden ihmisten juomista, ei sellaisiin tarvitse teidän sitten mennä. On aivan normaalia että raitistunut alkoholisti tuntee ahdistusta sellaisissa tilanteissa. Voitte tehdä yhdessä aivan jotain muuta.

Paljon mieluummin koitatte hakea sosiaalisia verkostoja, joissa on raittiita ihmisiä. Tai sanotaanko että ei ainakaan, missään nimessä ongelmakäyttäjiä tai alkoholisteja.

Entisistä kuvioista on päästävä kokonaan irti. Kahviloissa on mukava käydä.

Sanotaan että alkoholismi on periytyvää. Jossain määrin minusta kyllä. Mutta lapsen tai nuoren ystäväpiiri vaikuttaa kaikkein eniten ja kotoa opitut mallit. Juomiseen löytyy aina syy. Nämä asiat täytyy selvittää, tarvittaessa terapian avulla. Monestikkin rankan juomisen syynä on hyvin heikko itsetunto, vähemmyyden tunne. Alkoholi luo ihmiselle vääränlaisen egon, näin hiljaisetkin ja pelokkaat ihmiset, tuntevat suurta voimaa.

Illuusio on valmis ja ongelmien vyyhti loputon. Viina vie aina voiton.

Jos vanhemmatkin juovat tai polttavat, lapsestakin tulee erittäin helposti nämä arvot tunteva aikuinen.

Raittius kantaa aina hedelmää ja raittiuden hedelmät, ovat suuria ja mehukkaita. On hienoa olla raitistunut ihminen ja tuntea itsensä hyvin. Elämässä on paljon kaikenlaisia hienoaja asioita, täytyy uskaltaa elää ja kokea elämää. Täytyy uskaltaa puhua raittiina ja on myös oltava rohkea, joka asiassa.

Elämää ei pidä jättää elämättä.

Ole miehellesi tukena. Elätte aivan normaalia elämää, mutta viina ei kuulu siihen. Päihteet eivät ole minkään arvoisia. Kaikista kovimmat kiksit saa elämästä, ihan selvään päähän.

Vain taivas on rajana mitä kaikkea, täällä voi tehdä. Valinta on sinun :)

• juonutmiespuoliso

Tässä on asiallinen kommentti:
      käy kuuntelemassa alanonissa miten muut (naiset) ovat selvinneet vastaavissa tilanteissa.

www.al-anon.fi/
      Alkoholistien perheille ja ystäville tarkoitettu toipumisohjelma.

Mitäs tykkäät kommentista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      116
      4895
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      115
      3978
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      215
      3896
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1396
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1374
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      172
      1369
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1155
    Aihe