GALLUP. Näkemykseni yhteiskunnan ja srk:n suhteeseen.

teapot

Vastausvaihtoehdot esitettyihin kysymyksiin/väitteisiin:
A. Täysin eri mieltä.
B. Jokseenkin eri mieltä.
C. En osaa sanoa.
D. Jokseenkin samaa mieltä.
E. Täysin samaa mieltä.

Entä kuinka paljon sinua harmittaa että on eri tavalla ajattelevia ihmisiä ja/tai millä intensiteetillä haluaisit oman kantasi tulevan vallitsevaksi. Asteikko 1-10.

Esimerkki:

Kysymys 1, vastaus A.10 = Olen täysin eri mieltä eli mielestäni uskovaiset eivät missään tapauksessa saa puhua uskostaan seurakunnan ulkopuolisille. Olen kannassani erittäin jyrkkä ja mielestäni jokainen järkevä ihminen ymmärtää että vain minun kantani voi olla oikea.

Kysymys 1, vastaus A.1. = Olen täysin eri mieltä eli minun henkilökohtainen näkemykseni on että olisi parempi kun uskovaiset ei koskaan puhuisi seurakunnan ulkopuolisille uskonasioista. Erittäin hyvin ymmärrän että on muunkinlaisia näkemyksiä ja parhaani mukaan pyrin ne hyväksymään ja suhtautumaan niiden esittäjiin kunnioittavasti, ehkäpä heiltäkin voi oppia jotakin hyvää.

Rehellisiä vastauksia, kiitos.

Kysymykset:

1. On oikein että kristilliset seurakunnat ja uskovaiset saavat puhua uskomustensa mukaisia asioita myös seurakunnan ulkopuolisille, kunhan eivät riko lakia vastaan.

2. On oikein että kristilliset seurakunnat ja uskovaiset saavat puhua uskomustensa mukaisia asioita myös seurakunnan ulkopuolisille, kunhan eivät riko lakia vastaan eivätkä käännytä. Käännyttämistä on kaikenlainen toiminta joka tähtää ihmisen kääntymiseen kristilliseen uskoon tai johonkin sen muotoon.

3. On oikein että kristilliset seurakunnat ja uskovaiset saavat puhua uskomustensa mukaisia asioita myös seurakunnan ulkopuolisille, kunhan eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja vastaan. Hyvien tapojen vastaista on esim. aggressiivinen käännyttäminen, painostaminen tiettyyn uskoon.

4. Kristillisen opin mukaiset ihmiskäsitys ja moraalikäsitykset tulisi ulottaa koskemaan koko yhteiskuntaa, niitäkin jotka eivät ole kristittyjä. Homosuhteessa eläviltä pitäisi ottaa pois kansalaisoikeudet tai ainakin niitä olisi hyvä rajoittaa (esim. oikeus äänestää vaaleissa). Homous on väärin ja siksi sitä (homoseksuaalisten suhteiden harrastamista) ei tule sallia kenellekään yhteiskunnassa, ei edes niille jotka eivät ole kristittyjä.

5. Kristillisen opin mukaiset ihmiskäsitys ja moraalikäsitykset tulisi ulottaa koskemaan koko yhteiskuntaa, niitäkin jotka eivät ole kristittyjä. Homosuhteessa eläviltä pitäisi ottaa pois kansalaisoikeudet tai ainakin niitä olisi hyvä rajoittaa (esim. oikeus äänestää vaaleissa). Samoin esiaviollisessa suhteessa (esim. avoliitto) elävien yhteiskunnallisia oikeuksia tulee rajoittaa, katsomatta siihen ovatko nämä kristittyjä tai ei. Homous ja avioliiton ulkopuolinen seksi ovat väärin ja siksi niitä ei tule sallia kenellekään yhteiskunnassa, ei edes niille jotka eivät ole kristittyjä.

-gallup ei loppunut tähän, lisää tulossa-

17

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,

....

• Yksi (1) mielipide

1. D. Jokseenkin samaa mieltä
      2. D. Jokseenkin samaa mieltä
      3. E. Täysin samaa mieltä
      4. A. Täysin eri mieltä
      5. A. Täysin eri mieltä

PS. Kysymysten muotoilemisessa olisi ollut parantamisen varaa.

• teapot

6. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea kristillistä seurakuntaelämää: kirkkokunnilta, seurakunnilta ja herätysliikkeiltä joissa opetetaan perinteistä kristillistä ihmiskäsitystä ja seksuaalietiikkaa (Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi; samaa sukupuolta olevien ei kuulu harrastaa keskenään seksiä; Jumalan tahto ja ideaali on että seksi kuuluu miehelle ja naiselle avioliittoon) tulee ottaa toimintaedyllytykset pois. Tällaisia liikkeitä ei saa hyväksyä yhdistysrekisteriin, niille ei saa antaa oikeutta kerätä varoja yms.

7. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea yhteiskunnallista elämää, sisältäen myös kristilliset seurakunnat sekä yksittäiset uskovaiset. Uskovaisilta jotka opettavat perinteisen kristillisen käsityksen mukaisesti (kuten edellisessä kohdassa on määritelty) tulisi ottaa pois kansalaisoikeudet tai niitä tulisi ainakin rajoittaa. Kristinuskon opetuksista kiinnipitävän kristityn työnsaantioikeuksia tulee merkittävästi rajoittaa. Työhön jossa ollaan tekemisissä lasten tai nuorten kanssa (päiväkodit, koulut) tällainen henkilö voidaan ottaa vain määrätyin edellytyksin, joihin kuuluu kirjallinen lupaus olla julistamatta uskoaan lapsille ja nuorille, julistamiseksi katsotaan myös normaali keskustelu jos henkilö keskustelussa tuo ilmi mitä ajattelee Raamatun opettavan esim. avioliiton merkityksestä. Henkilön kristillisestä vakaumuksesta tulee olla tieto viranomaisten rekisterissä ja mikäli kristillisen opin julistamista työpaikalla tapahtuu, vastoin allekirjoitettua lupausta, on siitä seurattavia riittäviä sanktioita, esim. työssäolo-oikeuden rajoitusten kiristäminen tai työssäolo-oikeuden menettäminen määräajaksi.

8. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea yhteiskunnallista elämää, sisältäen myös kristilliset seurakunnat sekä yksittäiset uskovaiset. Perinteisellä tavalla ajattelevien (kuten kohdassa 6 on määritelty) kristittyjen työnsaantia tulee merkittävästi rajoittaa eikä heitä missään tapauksessa saa päästää työskentelemään esim. lasten ja nuorten parissa, koska todennäköisesti he eivät pystyisi pitämään vakaumusta vain omana tietonaan tai vaietessaankin voivat esim. mielessään rukoilla lasten puolesta ja toivoa Jumalaa vaikuttamaan heissä uskoa ja kristillisiä arvoja.

9. Rakkaus on oikein, hyvää ja kaunista.

10. Minusta on huono asia että kristilliset seurakunnat opettavat jäsenilleen mikä on oikeaa seksuaalista käyttäytymistä/suuntautuneisuutta ja mikä ei. Tuollainen asia tulisi jättää jokaisen omaan harkintaan. Seurakunnilla tulee kuitenkin olla oikeus tällaiseen mielestäni paheksuttavaan toimintaan enkä lähtisi sitä varsinaisesti rajoittamaan.

11. Mielestäni olisi oikein jos kristilliset seurakunnat kokonaan kiellettäisiin opettamasta jäsenilleen mikä on oikeaa seksuaalista käyttäytymistä/suuntautuneisuutta ja mikä ei.

12. Mielestäni seurakunnan jäsenille ei saa opettaa että homoseksuaalisuus on synti ja rohkaista homoseksuaalisia tunteita kokevaa eheytymään ja/tai elämään selibaatissa.

13. Mielestäni ketään ei saa erottaa seurakunnasta sen vuoksi että elää homosuhteessa.

14. Seurakunnilla tulee olla oikeus opettaa edellisissä kohdissa mainittuja asioita jäsenilleen ja edellyttää heiltä opetusten mukaista elämää, koska ovat seurakunnan jäseniä ja niin muodoin hyväksyvät seurakunnan opin ja periaatteet. On oikein että seurakunnilla on oikeus erottaa yhteydestään henkilöt, jotka elämällään rikkovat mainittuja opetuksia vastaan.

15. Hyväksyn kohdan 14 - koska kyse on seurakunnan sisäisestä opetuksesta ja siellä noudatettavista säännöistä ja kulttuurista - mutta seurakunta ja uskovat eivät saa sanoa seurakunnan ulkopuolisille (ei-uskoville tai toisella tavalla uskoville) että homoseksuaaliset suhteet ovat syntiä ja että Raamatun mukaan niistä tulisi tehdä parannus.

16. Homoseksin sanominen synniksi tulisi kriminalisoida. Jokainen joka julkisesti sanoo että homoseksi on syntiä eli Jumalan luomisteon/tahdon/tarkoituksen vastaista, tulisi saattaa oikeuden eteen ja häntä tulisi sakottaa, myös julkisesti nöyryyttää tai ainakin ojentaa jollain tavalla, äärimmillään vaikkapa ruoskimalla, että hän ymmärtäisi tehneensä suuren virheen ja ottaisi opikseen.

17. Kannatan kohdan 16 lievempää versiota. Sakottaminen riittää. Ei tule julkisesti nöyryyttää. Esimerkiksi ruoskiminen ei olisi missään tapauksessa oikein.

-ei lopu nämä tähänkään, parikymmentä kohtaa on paperilla luonnosteltuna; kysymysten muoto liittyy viime päivien keskusteluihin palstalla; tarkoitukseni ei ole että tarvitsee tässä vastata, vaikka sekin olisi keskustelun kannalta ehkä hedelmällistä; mahdollisuus on itsekseen pohtia omaa sijoittumista kartalla-

Nyt täytyy mennä muihin hommiin, niin että illalla loput.

• tämä on totuus

Human on ihminen, Jumala on Jumala.

Ihmisen sana ei ketään pelasta.
      Jumalan sana pelastaa.

Tässä syyt, miksi kuaan uudestisyntynyt kristitty ei julista humanismia, koska se on varma tie kadotukseen.

Suurin valhe maailmassa on usko hyvään ihmiseen, se on johtanut hirvittävään sekasortoon maailmassa, - koko ihmiskunnan. Ja lopulta tuhoaa kaikki ihmiset.

Ihminen on maailman pahin ja vaarallisin olento koko luomakunnalle, ja toinen toisilleen.

• x

1
      x
      2
      2
      2
      1
      x
      x
      x
      2
      1x
      x

• Minä se vaan

Eipä ole ollut tunkua vastaamaan tähän Kaalimaan Kakaroille tehtyyn Gallup kyselyyn. Vastaatko ensin itse, niin katsotaan sitten josko vilkastuisi.

• Minä se vaan
        Minä se vaan kirjoitti:

Eipä ole ollut tunkua vastaamaan tähän Kaalimaan Kakaroille tehtyyn Gallup kyselyyn. Vastaatko ensin itse, niin katsotaan sitten josko vilkastuisi.

Odotan vastaustasi teapot ja luultavasti muutkin.

• teapot
        Minä se vaan kirjoitti:

Odotan vastaustasi teapot ja luultavasti muutkin.

Kyllä vain. Olin laittamassa vastauksiani jo eilen, itse asiassa jo ennen ensimmäistä viestiäsi. Asia jäi kesken. Ootappa hetki niin päästään asiaan.

-pot.

• Inhottava realisti

Valitettavasti teit todella onnettoman kyselyn. En viitsi asiaa kauniimminkaan muotoilla.

Väittämäsi ensinnäkin ovat hirvittävän pitkiä ja jankutat useilla eri kohdilla aivan samaa asiaa. Oma asenteellisuutesi myöskin näkyy selvästi niin väittämissä kuin muutenkin.

Suosittelen Sinulle jotakin avoimen yliopiston opintokokonaisuutta, jotta opit tieteellisen tutkimuksen tekemisen perusteet.

Toisaalta, ehkä tämäkin meille jotakin kertoo siitä, miten turhanpäiväistä, uskovaisten tieteeseen kohdistama kritiikki on. Jos tieteen tekemisestä ja metodeista ei ymmärrä mitään, asiat jäävät osin ymmärretyiksi.

Vastaan kyselyysi, mikäli muotoilet väittämäsi SELVÄSTI lyhyemmiksi ja saat ne mahtumaan yhteen pätkään.

• Minkäs sille mahtaa

Samaa mieltä. Kalluppitekele on säälittävää luettavaa.

• teapot

Kiitos palautteesta...

Ei ole tarkoituskaan tehdä "tieteellistä tutkimusta" eikä syvällistä analyysia kenenkään ajattelusta. En myöskään odottanut että vastauksia välttämättä tulee, mutta ajattelin että kysymykset voisi kiinnostaa ajatuksen tasolla... Sorry jos muotoilu on kömpelöä tai jankkaavaa, mutta me täällä keskustelevat ihmiset olemme kovin erilaisia, meitä on monenlaisia myös kielellisiltä taidoilta, koulutustasolta ym.

Mielestäni on huonoa keskustelua että "juttelen sun kanssa vain jos osaat esittää asiasi kyllin tieteellisesti" jne. Kun kyse ei edes ole tieteestä vaan asioista joista täällä on keskusteltu.

Ehkä gallupissa on asenteellisuuttakin... Sinä et sitten ole asenteellinen näissä kysymyksissä? Joissain viesteissä on tullut esille niinkin räikeää asenteellisuutta että kaikki homot pitäisi laittaa vankilaan tai mielisairaalaan ja samoin että fundiskristityt pitäisi viedä saunan taakse tai ainakin eristää kaukaiselle saarelle.

Hyvä jos olet maltillinen etkä edusta kumpaakaan asenteellisuutta. Jonkinlaista asenteellisuutta palautteestasi kuitenkin on nähtävissä, eikö vain?

Mutta jos kysymykset/väitteet on sulle liian pitkiä tai aihe ei muuten kiinnosta, ok. Tuskin lähden niitä nyt enää lyhentämään.

Muuten, voisitko kertoa kantasi tähän pika-galluppiin, josta sain inspiraation aiheeseen:

"Kuinka paljon (skaalalla 1-10) teitä harmittaa se että yhteiskunnassa puhuu järki ja demokratia, eikä usko ja Raamattu?"

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10600237

• Inhottava realisti
        teapot kirjoitti:

Kiitos palautteesta...

Ei ole tarkoituskaan tehdä "tieteellistä tutkimusta" eikä syvällistä analyysia kenenkään ajattelusta. En myöskään odottanut että vastauksia välttämättä tulee, mutta ajattelin että kysymykset voisi kiinnostaa ajatuksen tasolla... Sorry jos muotoilu on kömpelöä tai jankkaavaa, mutta me täällä keskustelevat ihmiset olemme kovin erilaisia, meitä on monenlaisia myös kielellisiltä taidoilta, koulutustasolta ym.

Mielestäni on huonoa keskustelua että "juttelen sun kanssa vain jos osaat esittää asiasi kyllin tieteellisesti" jne. Kun kyse ei edes ole tieteestä vaan asioista joista täällä on keskusteltu.

Ehkä gallupissa on asenteellisuuttakin... Sinä et sitten ole asenteellinen näissä kysymyksissä? Joissain viesteissä on tullut esille niinkin räikeää asenteellisuutta että kaikki homot pitäisi laittaa vankilaan tai mielisairaalaan ja samoin että fundiskristityt pitäisi viedä saunan taakse tai ainakin eristää kaukaiselle saarelle.

Hyvä jos olet maltillinen etkä edusta kumpaakaan asenteellisuutta. Jonkinlaista asenteellisuutta palautteestasi kuitenkin on nähtävissä, eikö vain?

Mutta jos kysymykset/väitteet on sulle liian pitkiä tai aihe ei muuten kiinnosta, ok. Tuskin lähden niitä nyt enää lyhentämään.

Muuten, voisitko kertoa kantasi tähän pika-galluppiin, josta sain inspiraation aiheeseen:

"Kuinka paljon (skaalalla 1-10) teitä harmittaa se että yhteiskunnassa puhuu järki ja demokratia, eikä usko ja Raamattu?"

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10600237

Minusta on välttämätöntä, että yhteiskunnassa asiat ratkotaan järjellä.

Totta kai olen asenteellinen. Siksihän esitän täällä mielipiteitäni.

• teapot

Kysymykset on nopeasti laadittu eikä aikomuskaan niiden perusteella mitään syvällistä analyysiä tehdä itsestä tai toisista...

Ajattelin vaan että kysymyssarja vois auttaa määrittelemään itselle ja toisille mitä mieltä näistä ahkerasti puoleen ja toiseen kommentoiduista asioista on.

Kolme miinusta näyttää aloitus saaneen jo tässä vaiheessa. Mikä tässä niin negatiivista on? Näistähän kuitenkin keskustellaan.

Katsonpa tässä vaiheessa mitä itse näihin 17 kysymykseen vastaisin...

Vastausvaihtoehdot on siis nämä

A. Täysin eri mieltä.
      B. Jokseenkin eri mieltä.
      C. En osaa sanoa.
      D. Jokseenkin samaa mieltä.
      E. Täysin samaa mieltä.

Suluissa olevaa numeroskaalaa 1-10 käytän täsmentämään miten tärkeänä/ehdottomana asiaa pidän:

1 = Ei ole ollenkaan merkittävää millainen kanta tässä otetaan. Asiasta voi aivan hyvin olla montaa mieltä. Kysymys on jokseenkin yhdentekevä tai ainakin epäolennainen kokonaisuuden kannalta eikä sen perusteella voida lausua toisen ajattelusta/moraalista minkäänlaista pätevää arviota.

2 = Ei ole kovin merkittävää millainen kanta tässä otetaan. Asiasta voi aivan hyvin olla montaa mieltä. Tämän perusteella ei voida lausua toisen ajattelusta/moraalista minkäänlaista pätevää arviota.

3 = Ei kokonaisuuden kannalta olennainen tai yksiselitteinen kysymys. Henkilö voi tässä asiassa ajatella täysin vastakkaisesti kuin minä ja kuitenkin olla erittäin tervehenkinen.

4 = Ei kokonaisuuden kannalta olennainen tai yksiselitteinen kysymys. Henkilö voi tässä asiassa ajatella täysin eri tavalla kuin minä ja kuitenkin olla kohtalaisen tervehenkinen.

5 = Ei ehkä hirvittävän olennainen kysymys. Henkilö voi tässä asiassa ajatella jokseenkin eri tavalla kuin minä ja kuitenkin olla kohtalaisen tervehenkinen.

6 = Kysymys on merkittävä. Henkilö joka tässä asiassa ajattelee ratkaisevasti eri tavalla kuin minä, on ainakin tässä asiassa ymmärtämätön ja pahasti pielessä.

7 = Kysymys on erityisen merkittävä. Henkilö joka tässä asiassa ajatelee ratkaisevasti eri tavalla kuin minä, on ainakin tässä asiassa ajattelultaan sairas. Hänen edustamansa ajatus sairastuttaa/turmelee hänen koko elämäänsä ja kaikkea ajatteluaan.

8 = Kysymys on erityisen merkittävä. Henkilö joka tässä ajattelee ratkaisevasti eri tavalla kuin minä, on ainakin tässä asiassa ajattelultaan sairas. Hänen edustamansa ajatus osoittaa että myös hänen muussa elämässään ja ajattelussaan täytyy olla perustavanlaatuista vikaa.

9 = Kysymys on ratkaisevan tärkeä. Henkilö joka tässä asiassa ajattelee eri tavalla kuin minä on kokonaan pimeydessä ja vahingollinen ympäristölleen. (Jos olen kristitty, ajatttelen että vastakkaista kantaa edustavakin saattaa ehkä jotenkin olla kristitty, mutta on siinä tapauksessa pahassa luopumuksen tilassa ja todennäköisesti henkivaltojen sitoma, mitä luultavimmin menettänyt tai menettämässä pelastuksensa ellei parannusta tapahdu. Jos olen ei-kristitty, ajattelen että vastakkaista kantaa edustavakin voi ehkä olla joissain asioissa järkevä, mutta kuitenkin on ajatusmaailmaltaan niin pahasti turmeltunut että koko hänen elämänsä täytyy olla pahasti pielessä ja häntä on syytä varoa.)

10 = Kantani tässä asiassa on ainoa vähänkin perusteltavissa oleva kanta. (Jos olen kristitty, ajattelen ettei vastakkaista kantaa edustava voi millään muotoa olla kristitty. Jos hän joskus ollutkin kristitty on viimeistään nyt menettänyt pelastuksensa ja menossa helvettiin ellei muutosta ajattelussa tapahdu. Jos olen ei-kristitty ajattelen että vastakkaista kantaa edustava on liian vahingollinen että hänen voitaisiin antaa elää vapaana. Sellainen henkilö tulisi eristää tai ainakin saattaa jatkuvan valvonnan alaiseksi.)

Huom. Jätin pois kohdan yksi koska sisältyy kohtaan 3. Joitain kysymyksiä olen täsmentänyt.

Väite 2. On oikein että kristilliset seurakunnat ja uskovaiset saavat puhua uskomustensa mukaisia asioita myös seurakunnan ulkopuolisille kunhan eivät riko lakia vastaan eivätkä käännytä. Käännyttämistä on kaikenlainen toiminta joka tähtää ihmisen kääntymiseen kristilliseen uskoon tai johonkin sen muotoon.
      A(10).

Väite 3. On mielestäni ihan ok että kristilliset seurakunnat ja uskovaiset puhuvat uskomustensa mukaisia asioita myös seurakunnan ulkopuolisille, kunhan eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja vastaan. Hyvien tapojen vastaista on esim. aggressiivinen käännyttäminen, painostaminen tiettyyn uskoon.
      E(8).

Väite 4. Homosuhteessa eläviltä pitäisi ottaa pois kansalaisoikeudet tai ainakin niitä olisi hyvä rajoittaa (esim. oikeus äänestää vaaleissa). Homous on väärin ja siksi sitä (homoseksuaalisten suhteiden harrastamista) ei tule sallia kenellekään yhteiskunnassa, ei edes niille jotka eivät ole kristittyjä.
      A(6).

• teapot

Väite 5. Kuten edellinen kohta, mutta samoin esiaviollisessa suhteessa (esim. avoliitto) elävien yhteiskunnallisia oikeuksia tulee rajoittaa, katsomatta siihen ovatko nämä kristittyjä tai ei. Homous ja avioliiton ulkopuolinen seksi ovat väärin ja siksi niitä ei tule sallia kenellekään yhteiskunnassa, ei edes niille jotka eivät ole kristittyjä.
      A(6).

Väite 6. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea kristillistä seurakuntaelämää niin että kirkkokunnilta, seurakunnilta ja herätysliikkeiltä joissa opetetaan perinteistä kristillistä ihmiskäsitystä ja seksuaalietiikkaa (Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi; samaa sukupuolta olevien ei kuulu harrastaa keskenään seksiä; Jumalan tahto ja ideaali on että seksi kuuluu miehelle ja naiselle avioliittoon) tulee ottaa toimintaedellytykset pois. Tällaisia liikkeitä ei saa hyväksyä yhdistysrekisteriin, niille ei saa antaa oikeutta kerätä varoja yms.
      A(9).

Väite 7. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea yhteiskunnallista elämää, sisältäen myös kristilliset seurakunnat sekä yksittäiset uskovaiset. Uskovaisilta jotka opettavat perinteisen kristillisen käsityksen mukaisesti, jne.
      A(10).

Väite 8. Humanistinen (ja/tai liberaaliteologinen) ihmis- ja moraalikäsitys tulisi ulottaa koskemaan kaikkea yhteiskunnallista elämää, jne.
      A(10).

Väite 9. Rakkaus on aina oikein, hyvää ja kaunista.
      C(3).

Väite 10. Minusta on huono asia että kristilliset seurakunnat opettavat jäsenilleen mikä on oikeaa seksuaalista käyttäytymistä/suuntautuneisuutta ja mikä ei. Tuollainen asia tulisi jättää jokaisen omaan harkintaan.
      A(9).

Väite 11. Mielestäni olisi oikein jos kristilliset seurakunnat kiellettäisiin (esim. lakkauttamisen uhalla) opettamasta jäsenilleen mikä on oikeaa seksuaalista käyttäytymistä/suuntautuneisuutta ja mikä ei.
      A(9).

Väite 12. Mielestäni seurakunnan jäsenille ei saa opettaa että homoseksuaalisuus on synti ja rohkaista homoseksuaalisia tunteita kokevaa eheytymään ja/tai elämään selibaatissa. Sellainen opetus on paheksuttavaa ja sotii moraalista oikeustajuani vastaan.
      A(9).

Väite 13. Mielestäni ketään ei saa erottaa seurakunnasta sen vuoksi että elää homosuhteessa.
      A(8).

Väite 14. Seurakunnilla tulee olla oikeus opettaa edellisissä kohdissa mainittuja asioita jäsenilleen, jne.
      E(9).

Väite 15. On mielestäni väärin jos seurakunta ja uskovaiset sanovat seurakunnan ulkopuolisille (ei-uskoville tai toisella tavalla uskoville) että homoseksuaaliset suhteet ovat syntiä ja että Raamatun mukaan niistä tulisi tehdä parannus. Mielestäni se on väärin koska silloin he ulottavat uskonkäsityksensä koskettamaan ja sitomaan toisia ihmisiä.
      A(9).

Väite 16. Homoseksin sanominen synniksi tulisi kriminalisoida. Jokainen joka julkisesti sanoo että homoseksi on syntiä eli Jumalan luomisteon/tahdon/tarkoituksen vastaista, tulisi saattaa oikeuden eteen ja häntä tulisi sakottaa, myös julkisesti nöyryyttää tai ainakin ojentaa jollain tavalla, äärimmillään vaikkapa ruoskimalla, että hän ymmärtäisi tehneensä suuren virheen ja ottaisi opikseen.
      A(9).

Väite 17. Muuten samaa mieltä kuin edellinen kohta, mutta kannatan lievempää versiota. Sakottaminen riittää. Ei tule julkisesti nöyryyttää. Esimerkiksi ruoskiminen ei olisi missään tapauksessa oikein.
      A(9).

• Kunhan kysyn ...

Eikö raamatussa ole sääntöjä, jotka kehottavat antamaan ruoskaa rikollisille, lain rikkojille? Onko raamattu tässä väärässä?

• teapot
        Kunhan kysyn ... kirjoitti:

Eikö raamatussa ole sääntöjä, jotka kehottavat antamaan ruoskaa rikollisille, lain rikkojille? Onko raamattu tässä väärässä?

Ja sinun kantasi kohtiin 16 ja 17 on? Vai onko mitään mielipidettä ko. asiaan?

• kalluppia pukkaa...

....ja jeesus kysyi jotankin tähän tapaan ulkomuistista
      te sanotte minun olevan...

joo, ooo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2088
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1705
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      110
      1460
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1216
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1014
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      958
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      845
    8. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      31
      782
    9. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      779
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      100
      717
    Aihe