Siitä saisi yhdeksän euroa päivä kaiken muun päälle. Asun pk-seudulla, mihin ja millaisiin töihin sitä mennään, monta päivää viikossa, montako tuntia päivässä, miten pitkä sopimus? Kertokaa kokemuksistanne, ovatko ne hyviä vai huonoja?
Työelämänvalmennus, onko kokemuksia?
56
373
Vastaukset
- Näin on
Kahdeksan tuntia päivä, viisi päivää viikossa, puolen vuoden sopimus. Olet yksityisellä työssä, joudut tekemään samaan tahtia töitä kuin he jotka saavat ihan oikeata palkkaa, sinä saat vain yhdeksän euroa päivä. Jos et raada ilmoittaa työnantaja työkkäriin ja tulee karenssi. Tuollaiset ovat orjatyötä!
- Unohditko
työttömyyskorvauksen joka tulee työntekijälle automaattisesti sen kuuluisan 9 € lisäksi. Korvaus tuppaa aina ikävästi unohtumaan kun 9€ töistä puhutaan. Useimmiten valituksen syy on puhdas laiskuus ja työelämässä oikean asenteen puute.
- ghgfghghgh
Ilmaisorjatyötä. jos on yritäjällä antaa töitä niin on silloin oltava myös käypänen palkka. yrittäjäpaskat käyttävät tätä systeemiä surutta hyväkseen.
saavat kunnalta täyden korvauksen töistä ja vetävät sen itselleen välistä kun käyttävät ilmaistyövoimaa!
Tutkimus: Kuntouttava työtoiminta ei auta pitkäaikaistyöttömiä
STT
Pitkäaikaistyötön pääsee vain harvoin uudestaan työelämään kuntouttavan työtoiminnan avulla.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen tutkimuksessa työttömistä vain viisi prosenttia palasi työtoimintajaksolta avoimille työmarkkinoille tai ammatilliseen koulutukseen. Suurin osa päätyi uudelleen työttömiksi. Tutkimuksessa seurattiin 257:ää työtoimintaan osallistunutta pääkaupunkiseudun pitkäaikaistyötöntä.
Vaikka työllistyminen oli heikkoa, näytti työtoiminta ehkäisevän syrjäytymistä ja parantavan arjessa selviytymistä. Valtaosa eli yli 80 prosenttia katsoi, että työtoiminta oli heille siinä tilanteessa hyvä ratkaisu.
Kuntouttavalla työtoiminnalla tarkoitetaan esimerkiksi työpajoilla ja kierrätyskeskuksissa tehtäviä työjaksoja, joiden aikana työtön saa työmarkkinatuen tai toimeentulotuen lisäksi pientä päiväkorvausta. Jaksojen pituus vaihtelee kolmesta kuukaudesta kahteen vuoteen.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Kuntouttava työtoiminta ei auta pitkäaikaistyöttömiä/1135263115968 - ereerere
Minusta työelämävalmennus on aivan sama asia kuin orjatyö. Työelämävalmennus on ideana ihan hyvä asia, mutta käytännössä se ei toimi ollenkaan, koska työtön ei saa korvausta tekemästään työstä. Olen sitä mieltä, että työttömän on saatava kunnon korvaus tekemästään työstä, eikä häntä pidä sortaa tällä tavalla.
jos ei firmoilla olisi mahdollisuutta hyväksikäyttää työttömien ihmisten ahdinkoa ja orjatyölakeja. Yrittäjä kun säästää esim. 2500 € kuukaudessa työvoimakustannuksia kuuden kuukauden ajan (=15000), hän saa itselleen lähemmäs kymppitonnin enemmän osinkoa tilikauden lopussa. Nykyinen systeemi on läpimätä.
Miinukset:
- Tehdään samaa työtä kuin kaikki muutkin mutta palkkaa ei makseta kuin olematon 9 €/pv joka tietenkin menee jo kahvitaukoon tai ruokaan tai työpaikalle pääsemiseen, usein nuo menot ylittävätkin nihkeän 9 € päiväpalkan ja palkka on tappiota.
- Kun työtön voidaan palkata ilmaiseksi (yritykselle) töihin, niin palkalliset työpaikat vähenee.
- Työelämävalmennuksessa olevalla ei ole mitään oikeuksia koska hän ei ole virallisessa työsuhteessa työnantajaan, joten hänelle ei kerry esimerkiksi lomaa tai eläkettä saatikka palkkaa.
- Työelämävalmennuksessa oleva henkilö pistetään monesti tekemään kaikista nöyryyttävimmät ja vittumaisimmat työt - Töihin laiskurit
Unohditko kirjoitti:
työttömyyskorvauksen joka tulee työntekijälle automaattisesti sen kuuluisan 9 € lisäksi. Korvaus tuppaa aina ikävästi unohtumaan kun 9€ töistä puhutaan. Useimmiten valituksen syy on puhdas laiskuus ja työelämässä oikean asenteen puute.
"työttömyyskorvauksen joka tulee työntekijälle automaattisesti sen kuuluisan 9 € lisäksi. Korvaus tuppaa aina ikävästi unohtumaan kun 9€ töistä puhutaan. Useimmiten valituksen syy on puhdas laiskuus ja työelämässä oikean asenteen puute."
Juuri näin, tuota eivät nämä ammattivalittajat muista mainita. Heille tekee hyvää opetella työntekoa, heille aamulla ajoissa herääminen tuottaa suuria vaikeuksia. Nämä laiskajaakot on laitettava aluksi opettelemaan työntekoa, vasta sitten heistä on oikeisiin töihin! - Unohditko palkan
Unohditko kirjoitti:
Jos asenne on tuo, niin jos olet työssä niin sinullekkan ei kuuluisi maksaa
mitään palkka. Kuin työmarkkinatuki ja 9€ ihan reulua vai mitä.
Näin ymmmärsin viestistäsi sillä suomi nousuun.
- köyhä.............
Itse tein 8 h päiviä 15e/pvä. Vituttaa tää nykysysteemi, tämä populistinen vallankumous on ihan perseestä.
- valmentajana
Omalla työpaikallani on valmennuksessa henkilö joka tekee 5 h/päivä 5 pv/vko. Eihän systeemi sovi kaikille, mutta niille jolla oma ala on haussa tämä tarjoaa mahdollisuuden tutustua erilaisiin töihin ennenkuin esim. lähtee opiskelemaan
- nuukuus kunniaan
Lyhin työaika päivässä on käsittääkseni 6 tuntia, ja pisin sopimusjakso 6 kuukautta.
Työelämvalmennus on yksi aktivointitoimenpide, johon osallistumista edellyttään tyomarkkinatuen saamiseksi.- Terästä selkärankaan
Lain mukaan lyhin työpäivä on neljä tuntia ja viikossa pitää tehdä vähintään yksi päivä. Ei pidä alistua mihinkään orjasopimuksiin, neljä tuntia päivä ja vaikka maanantai vapaaksi, pitkä viikonloppu pitää olla. Ei tarvitse suostua mihinkään 6-8 tunnin päiviin eikä viiteen päivään viikossa. Laki on hyvin yksiselitteinen, ei työkkäri tai orjatyön teettäjä voi työpäivän ja työviikon pituutta sanella. Pitäkää kiinni oikeuksistanne!
- frgrgrr
Terästä selkärankaan kirjoitti:
Lain mukaan lyhin työpäivä on neljä tuntia ja viikossa pitää tehdä vähintään yksi päivä. Ei pidä alistua mihinkään orjasopimuksiin, neljä tuntia päivä ja vaikka maanantai vapaaksi, pitkä viikonloppu pitää olla. Ei tarvitse suostua mihinkään 6-8 tunnin päiviin eikä viiteen päivään viikossa. Laki on hyvin yksiselitteinen, ei työkkäri tai orjatyön teettäjä voi työpäivän ja työviikon pituutta sanella. Pitäkää kiinni oikeuksistanne!
Juuri näin.
Eilen kävin ohjaajaa tapaamassa. Mainitsin (taas) että normaalin työpäivän jälkeen takki on tyhjä. Siinä jutellessa ilmeni että TYÖELÄMÄVALMENNUKSESSA RUOKA- JA KAHVITAUOT KUULUVAT TYÖAIKAAN. Vaikka normaalissa työpaikassa ne eivät kuulu työaikaan, työelämävalvennus on poikkeus. Tästä oli seurauksena huomio, että olipa tullut tehtyä joka päivä 45 minuuttia ylityötä.
Laskeskelin siinä sitten että nykyisen töistä lähdön 15.45 sijaan, minun olisi pitänyt päästä töistä jo klo 15.00. Ja koska olin tehnyt ylitöitä, laskin että itse asiassa jatkossa lähtö olisi 14.15.
Lähetin tästä pomolle sähköpostia edellisenä päivänä klo 16 - Ei vastausta seuraavana aamunakaan. - rtrtrrtr
frgrgrr kirjoitti:
Juuri näin.
Eilen kävin ohjaajaa tapaamassa. Mainitsin (taas) että normaalin työpäivän jälkeen takki on tyhjä. Siinä jutellessa ilmeni että TYÖELÄMÄVALMENNUKSESSA RUOKA- JA KAHVITAUOT KUULUVAT TYÖAIKAAN. Vaikka normaalissa työpaikassa ne eivät kuulu työaikaan, työelämävalvennus on poikkeus. Tästä oli seurauksena huomio, että olipa tullut tehtyä joka päivä 45 minuuttia ylityötä.
Laskeskelin siinä sitten että nykyisen töistä lähdön 15.45 sijaan, minun olisi pitänyt päästä töistä jo klo 15.00. Ja koska olin tehnyt ylitöitä, laskin että itse asiassa jatkossa lähtö olisi 14.15.
Lähetin tästä pomolle sähköpostia edellisenä päivänä klo 16 - Ei vastausta seuraavana aamunakaan.Kuulin nyt neljältä ihmiseltä että ruokailu ja tauot tosiaan kuuluvat työelämävalmennuksen työaikaan. Jos ruokailu pystytään järjestämään niin se kuuluu työaikaan. Tässä ei ole liittokohtaisia eroja!?
Työelämävalmennussopimuksessa (mol - sopimus työharjoittelusta/työelämävalmennuksesta) näkyy työaika tunteina. Työaika mistä mihin ei ilmene ollenkaan. Lomakkeessa on mielestäni tässä puute. Jos tarkka työaika ei ole merkitty, - nuukuus kunniaan
frgrgrr kirjoitti:
Juuri näin.
Lähetin tästä pomolle sähköpostia edellisenä päivänä klo 16 - Ei vastausta seuraavana aamunakaan.Tuolla asenteella sinun on hyvin vaikea työllistyä harjoittelupaikkaasi.
Mietipä, palkkaisitko itse itsesi, jos olisit työnantaja. - asfgasdfgsdg
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Tuolla asenteella sinun on hyvin vaikea työllistyä harjoittelupaikkaasi.
Mietipä, palkkaisitko itse itsesi, jos olisit työnantaja.No se nyt on ihan sama vaikka tekisikin hyvin hommia...ei ne silti palkkaa.
- nuukuus kunniaan
asfgasdfgsdg kirjoitti:
No se nyt on ihan sama vaikka tekisikin hyvin hommia...ei ne silti palkkaa.
Jotkut saavat, jotkut eivät saa. Työnantaja valitsee parhaat.
Kannattaa yrittää löytää sellainen harjoittelupaikka, jossa on työllistymisen mahdollisuus. Kaikissahan ei ole. Mutta esim. metalli- ja varastoala vetää, samoin kaupan ala. Jos harjoittelijalla ei ole alan ammattikoulutusta, hänen kannattaa työnharjoittelun aikana tiedustella, olisiko mahdollista päästä oppisopimuskoulutukseen, vaikkapa palkkatuella. - asfgasdfgsdg
Kannattaa yrittää löytää sellainen harjoittelupaikka, jossa on työllistymisen mahdollisuus. Kaikissahan ei ole. Mutta esim. metalli- ja varastoala vetää, samoin kaupan ala. Jos harjoittelijalla ei ole alan ammattikoulutusta, hänen kannattaa työnharjoittelun aikana tiedustella, olisiko mahdollista päästä oppisopimuskoulutukseen, vaikkapa palkkatuella.Siihen on se 13-15% mahdollisuus orjahommilla tilastojen valossa, että aika tehotonta ja turhaa toimintaa. Oppisopimus työllistää mutta niitä paikkoja ei puussa kasva. Eikä missään tapauksessa kannata etsiä harjoittelupaikkaa, se on vain 1 naula lisää arkkuun.
- Kerro viisas
Kannattaa yrittää löytää sellainen harjoittelupaikka, jossa on työllistymisen mahdollisuus. Kaikissahan ei ole. Mutta esim. metalli- ja varastoala vetää, samoin kaupan ala. Jos harjoittelijalla ei ole alan ammattikoulutusta, hänen kannattaa työnharjoittelun aikana tiedustella, olisiko mahdollista päästä oppisopimuskoulutukseen, vaikkapa palkkatuella.Nuukuus kunniaan, kärsiskös kysyä miksi saita työnantaja palkkaisi ketään kun saa työvoimatoimistosta aivan ilmaisia työntekijöitä? On puoli vuotta, hän lähtee, uusi tilalle ja taas puoli vuotta. Tätä voi jatkaa maailman tappiin saakka, ei tarvitse palkkaa maksaa.
- noh..,,..
Ei ole kokemuksia ja jos minä en tulottamana täysin luottokansalaisena saa edes perusminimitoimeetulotukea täysin muita yhteiskuntavelvoitteen täyttäviä etuuksia nauttimatta ja tulottomana, en halua kenenkään muunkaan saavan.
Sama meininki kyrville kuin mullekin, että jos sulla ei oo kersaa ja jos et nauti opintotukea, niin itse maksat tonnien lääkkeesi ja täysin omat elämisesi, vaikka sulla olis opintovelkaa ja nälkään vaan lapsiperheet , jos kerran minunkin pitää nähdä nälkää ja maksaa veroja! Tai tietysti tulette kertomaan minulle, että mikähän vaihetoehtoinen AUTOMAATTIMUOTO rahoituksessa yhteiskunnan taholta olisi ihmiselle, joka a.) ei saa täyttä toimeentulotukea koska on opiskelija, b.) ei saa yhteiskunnan ruokarahat = hengissä pysyminen mitään kattavia etuuksia tyyliin perhe- etuudet,, c.) joka on liian terve hakeakseen eläkkeelle tai d.) joka ei ole koskaan erityisesti hakenut tai saanut "etuuksia"?- oldmetall
Jos niin suivoo ja kateeksi käy lapsiperheet niin siitä vaan iloisesti lisääntymään.
voit katsoa sitten miten yh-äidit pyörivät rahoissaan.
Etuisuuksissahan katsotaan tietysti, että eläkkeellä olo tai lapset perheessä ovat pysyvä elämäntilanne.
Opiskelunhan pitäisi olla väliaikaista. Sen myönnän, että opiskelijoilla on taloudellisesti tiukkaa. Mutta opiskelun pitäisi olla tosiaan väliaikaista ja mikä etuoikeus joillakin opiskelijoilla on saada etuuksia jotka ovat ikuisia opiskelijoita ja opiskelevat vielä heikosti työllistyville aloille.
- Valmennuksessa ollut
Työelämävalmennuksesta ei ole hyötyä kuin työnantajalle ja työkkärille....itse "valmennettavalle" siitä ei ole hevon hyötyä! )e päiväs ja saat tehdä samassa tahdissa töitä kuin oikeat palkalliset?? Täyttä nöyryytystä joko jakso. Mitä hyötyä on jostakin vaivaisesta 9 eurosta (kun joudut ostamaan työmaalle ruokasi kun saat sen kaupasta itse valmistettuna huomattavasti halvemmalla kuin että käysit jossain työmaaruokailussa) ja mahdollisesti työmatkaan menevät muut kulut. Sitten sinut 6kk päästä vapautetaan taas työkkärin listoille odottamaan seuraavaa valmennusta joka alkaa hyvin tod näköisesti taas 12kk päästä...ja taas ja taas?
- Onko tietoa
Montako tuntia olit päivässä, montako päivää viikossa, mitä teit, millainen oli työtahti?
- Älä mene
Ei tuollaisiin orjatöihin pidä mennä, haet sairaslomaa, pään tai selän takia saa sitä viikkokaupalla.
- kokemusta on
Joo sun pitää oppia työtehtävä nopeasti muiden tahdissa. Kun toiset puurtaa 40 e tuntipalkaalla lisät, sä teet saman 9 e pvä. Kaiken lisäksi sulla ei oo terveydenhoitoa työnpuolesta, et saa mutakaan etuja, ja joudut tekeen mitä muut sanoo. Senkin lisäksi sulla teetetään huonot työt ja ylimääräiset, mitä muut eivät viitsi tehdä.
Olet pelkkä juoksupoika, vaikka olisi kuin ammattitaitoinen, tuollao let harjoittelija ta jäys nolla.- Terästä selkärankaan
Siksi neljä tuntia päivässä ja neljä päivää viikossa, se saa riittää. Eivät voi pakottaa enempää, jos alkavat kitisemään tekee yhden neljän tunnin päivän viikossa. Se on minimi, näin sanoo laki eikä mitkään virkamiehet voi lakia rikkoa, se on virkarike tai rikos. Mitään karenssia ei tule jos ei suostu viittä päivää viikossa tekemään.
- Hyvä sekin
Siksi neljä tuntia päivässä ja neljä päivää viikossa, se saa riittää. Eivät voi pakottaa enempää, jos alkavat kitisemään tekee yhden neljän tunnin päivän viikossa. Se on minimi, näin sanoo laki eikä mitkään virkamiehet voi lakia rikkoa, se on virkarike tai rikos. Mitään karenssia ei tule jos ei suostu viittä päivää viikossa tekemään.
Ja annapas tuosta laista joku linkki! Pojallani lukee 6h päivässä vähimäisaika ja viikossa 30h. Muuten ei sais työmarkkinatukeakaan, joten tämä verottomana 899e/20pv on sille iso raha.
Kurssi kestää yhteensä 3kk, mutta jos mahdollista, jatkaa sitä sen verran että saa työmarkkinatukea sen jälkeenkin.
Nuorille, jotka eivät saaneet opiskelupaikkaa, on ihan hyvä juttu.
Harjoittelupaikan voi etsiä itse, hakee sellaseen paikkaan josta tykkää ja ei joudu liikaa raatamaan. - valmennettava
Ainakin minun annettiin ymmärtää, että sitä kuutta tuntia, mikä työkkärissä
merkittiin siihen valmennussopimuykseen jo valmiiksi, ennen kuin vein
sen muilta osin työnantajalle täytettäväksi, ei saanut itse muuttaa.
Eli työkkärin virkailija täytti sen työaika kohdan (6h/pv. , 5 pv/vko) valmiiksi
siihen sopimuslappuun, että sitä ei enää voinut itse korjata työnantajan
luokse mennessä ja jos sopi työnantajan kanssa jostain muusta, niin
sanktioita oli tiedossa, näin sanottiin minulle viime syksynä kun aloitin
valmennuksen. - Terästä selkärankaan
valmennettava kirjoitti:
Ainakin minun annettiin ymmärtää, että sitä kuutta tuntia, mikä työkkärissä
merkittiin siihen valmennussopimuykseen jo valmiiksi, ennen kuin vein
sen muilta osin työnantajalle täytettäväksi, ei saanut itse muuttaa.
Eli työkkärin virkailija täytti sen työaika kohdan (6h/pv. , 5 pv/vko) valmiiksi
siihen sopimuslappuun, että sitä ei enää voinut itse korjata työnantajan
luokse mennessä ja jos sopi työnantajan kanssa jostain muusta, niin
sanktioita oli tiedossa, näin sanottiin minulle viime syksynä kun aloitin
valmennuksen."Työharjoittelu- tai työelämävalmennuspaikan hankinnasta huolehtii työ- ja elinkeinotoimisto
(TE-toimisto). Voit myös itse etsiä paikan, jonka TE-toimisto hyväksyy.
Työharjoittelun ja työelämävalmennuksen päivittäinen kesto voi olla enintään kahdeksan
tuntia ja vähintään neljä tuntia, viikoittainen kesto enintään viisi päivää. Työharjoittelun ja
työelämävalmennuksen ajalta toimeentulosi turvataan työttömyysetuudella. Tuen saannin
edellytyksistä ja tukijakson pituudesta on tarkemmin tietoa kohdassa ”Taloudellinen
tuki"
Tuo on mol.fi sivuilta kopioitu, menee itse katsomaan jos ei usko. Ei pidä mennä kuuden tunnin sopimuksia hyväksymään, neljä tuntia on minimi. Eikä tarvitse olla viittä päivää viikossa, 1-4 päiväänkin käy. Pitäkää kiinni oikeuksistanne älkääkö olko mikään alistuva lammaslaula, laki on puolellanne! - ysieuroapäivässä
Hyvä sekin kirjoitti:
Ja annapas tuosta laista joku linkki! Pojallani lukee 6h päivässä vähimäisaika ja viikossa 30h. Muuten ei sais työmarkkinatukeakaan, joten tämä verottomana 899e/20pv on sille iso raha.
Kurssi kestää yhteensä 3kk, mutta jos mahdollista, jatkaa sitä sen verran että saa työmarkkinatukea sen jälkeenkin.
Nuorille, jotka eivät saaneet opiskelupaikkaa, on ihan hyvä juttu.
Harjoittelupaikan voi etsiä itse, hakee sellaseen paikkaan josta tykkää ja ei joudu liikaa raatamaan.Minä ainakin olin moneenkin kertaan näissä hommissa. Työaikani oli aina 4h/päivässä viitenä päivänä viikossa. Kai se työaika sovitaan aina tapauskohtaisesti. Jos sinun pojallasi on 6 tunnin työpäivä, niin sitten on. Minä en noin pitkää päivää tehnyt ikinä.
Olin mm. kierrätyskeskuksessa, työttömien talolla (josta käsin lähdettiin mm. erilaisiin pihahommiin, maalaustöihin, raivuuseen jne), sairaalalla siivoamassa jne. Kierrätyskeskuksessa olin 3 kk, samoin työttömien talolla 3 kk, sairaalajakson pituutta en muista. - valmennettava
"Työharjoittelu- tai työelämävalmennuspaikan hankinnasta huolehtii työ- ja elinkeinotoimisto
(TE-toimisto). Voit myös itse etsiä paikan, jonka TE-toimisto hyväksyy.
Työharjoittelun ja työelämävalmennuksen päivittäinen kesto voi olla enintään kahdeksan
tuntia ja vähintään neljä tuntia, viikoittainen kesto enintään viisi päivää. Työharjoittelun ja
työelämävalmennuksen ajalta toimeentulosi turvataan työttömyysetuudella. Tuen saannin
edellytyksistä ja tukijakson pituudesta on tarkemmin tietoa kohdassa ”Taloudellinen
tuki"
Tuo on mol.fi sivuilta kopioitu, menee itse katsomaan jos ei usko. Ei pidä mennä kuuden tunnin sopimuksia hyväksymään, neljä tuntia on minimi. Eikä tarvitse olla viittä päivää viikossa, 1-4 päiväänkin käy. Pitäkää kiinni oikeuksistanne älkääkö olko mikään alistuva lammaslaula, laki on puolellanne!En voinut millään lailla vaikuttaa siihen 6h/pv työaikaani itse,
kun jo lokerikosta sen paperin ottaessaan virkailija kirjoitti sen työajan
siihen kaavakkeeseen ja sen jälkeen antoi sen minulle ja sanoi,
että loput täytän työnantajan kanssa ja että siihen lappuun jo tehtyjä
merkintöjä (se 6h/pv) ei saa muuttaa, eikä työnantajan kanssa sopia
mitään muuta, mitä tulee työaikaan tai muuten seuraa sanktioita.
No se harjoittelu on jo taakse jäänyttä elämää, mutta kyllä se vaan
niin on, että kaikkeen on suostuttava tai niin ainakin annetaan ymmärtää
tai muuten karenssi paukahtaa.
Te-toimistoissa on asiakkaan kannalta nykyään jotenkin sellainen pelon
ilmapiiri, ihmisiä pelotellaan, kyykytetään ja nöyryytetään. Ei siellä enää
palvella asiakkaita, vaan pelotellaan ja uhkaillaan. - Terästä selkärankaan
valmennettava kirjoitti:
En voinut millään lailla vaikuttaa siihen 6h/pv työaikaani itse,
kun jo lokerikosta sen paperin ottaessaan virkailija kirjoitti sen työajan
siihen kaavakkeeseen ja sen jälkeen antoi sen minulle ja sanoi,
että loput täytän työnantajan kanssa ja että siihen lappuun jo tehtyjä
merkintöjä (se 6h/pv) ei saa muuttaa, eikä työnantajan kanssa sopia
mitään muuta, mitä tulee työaikaan tai muuten seuraa sanktioita.
No se harjoittelu on jo taakse jäänyttä elämää, mutta kyllä se vaan
niin on, että kaikkeen on suostuttava tai niin ainakin annetaan ymmärtää
tai muuten karenssi paukahtaa.
Te-toimistoissa on asiakkaan kannalta nykyään jotenkin sellainen pelon
ilmapiiri, ihmisiä pelotellaan, kyykytetään ja nöyryytetään. Ei siellä enää
palvella asiakkaita, vaan pelotellaan ja uhkaillaan.Miksi suostuit tuollaiseen sopimukseen? Olisit asiallisesti mutta tiukasti sanonut ettet hyväksy sanelua, nämä asiat pitää neuvotella. Ei pidä tuollaista sopimusta allekirjoittaa, pitää sanoa että suostut olemaan vain neljä tuntia päivässä. Jos se taasen ei sovi työnantajalle on työkkärin tehtävä etsiä työnantaja jolle sellainen sopii. Ei siitä tule mitään karenssia että puolustaa laillisia oikeuksiaan, pitää lopettaa nöyristely!
- harkkari.
Miksi suostuit tuollaiseen sopimukseen? Olisit asiallisesti mutta tiukasti sanonut ettet hyväksy sanelua, nämä asiat pitää neuvotella. Ei pidä tuollaista sopimusta allekirjoittaa, pitää sanoa että suostut olemaan vain neljä tuntia päivässä. Jos se taasen ei sovi työnantajalle on työkkärin tehtävä etsiä työnantaja jolle sellainen sopii. Ei siitä tule mitään karenssia että puolustaa laillisia oikeuksiaan, pitää lopettaa nöyristely!
Monet työnantajat haluavat, että harjoittelija tekee ihan oikeasti töitä
siellä työpaikalla, eikä vaan kuluta aikaa muutaman tunnin viikossa.
Hain viime kesänä harjoittelupaikkaa eräästä yrityksestä ja siellä
haastattelussa kävi heti selväksi, että siellä tehdään töitä, eikä
lorvita. Sillä työnantajalla oli ollut hyvin huonoja kokemuksia
harjoittelijoista ja siksi tenttasi minuakin yli tunnin ja motiivejani
tulla heille harjoittelemaan. Kysyi ihan suoraan, että olenko
tulossa aidosti oppimaan ja tekemään sitä työtä sinne vai vain
sen vuoksi kuluttamaan aikaa, että en saisi karenssia. - agdfgag
harkkari. kirjoitti:
sen vuoksi kuluttamaan aikaa, että en saisi karenssia.Saitko sitten palkkallista?
- Kai taustalla on
harkkari. kirjoitti:
sen vuoksi kuluttamaan aikaa, että en saisi karenssia.oikeasti sellainen ajatus että työtön oppisi firmassa jotain uutta mutta asenne tuntuu olevan työttömillä sellainen että siellä kulutetaan vain aikaa kun on pakko. Jo tämä peruste riittää minulle työnantajana karsastamaan hakijoita jotka eivät selvästikään edes halua töihin ja kertovat sen haastatteluissa asenteellaan ja kiertelevillä vastauksillaan.
- dgadfafhafhdh
Kai taustalla on kirjoitti:
oikeasti sellainen ajatus että työtön oppisi firmassa jotain uutta mutta asenne tuntuu olevan työttömillä sellainen että siellä kulutetaan vain aikaa kun on pakko. Jo tämä peruste riittää minulle työnantajana karsastamaan hakijoita jotka eivät selvästikään edes halua töihin ja kertovat sen haastatteluissa asenteellaan ja kiertelevillä vastauksillaan.
Taustalla on se että suurin osa harjoittelupaikoista ei edes halua oikeasti opettaa mitään ja pistää harjoittelijat tekemään paskahommat. 6kk aikana sitten lupaillaan palkallista paikkaa ja loppuen lopuksi sitä palkallista sitten ei tule näkemään. Sen takia myös varmasti saat kierteleviä vastauksia ja koska ei pysty suoraan sanomaan karenssiuhkailun takia.
- klklkljlj
juuri näin.
Aktivointia vai orjatyötä?
Eräs kiinnostava kuriositeetti, johon törmäsin, on Manpower Inclusive: ensimmäinen vuokratyöfirma, joka on saanut sosiaalisen yrityksen statuksen. Manpower työllistää vaikeasti työllistyviä (eli esimerkiksi liikuntavammaisia) ja vuokraa heitä eteenpäin. Palkkatuet kanavoidaan asiakasyrityksille. Nerokasta liiketoimintaa!
http://blogit.yle.fi/mot/aktivointia-vai-orjatyota - Jotain rajaa
harkkari. kirjoitti:
sen vuoksi kuluttamaan aikaa, että en saisi karenssia."Monet työnantajat haluavat, että harjoittelija tekee ihan oikeasti töitä
siellä työpaikalla, eikä vaan kuluta aikaa muutaman tunnin viikossa."
On aivan eri asia jos joku ammattiin opiskeleva nuori menee oman alansa töitä harjoittelemaan kuin jo varttuneempi henkilö laitetaan aivan ilmaiseksi töihin jota voisi tehdä joku palkattu henkilö. Jos työnantaja saa ilmaisen työntekijän on turha kitistä työtehosta, kuvitteleeko hän että joku 40-50 vuotias alkaa hiki hatussa yhdeksän euron päiväpalkalla työnantajaa rikastuttamaan! Työtä tehdään omaan rauhalliseen tahtii, se saa sopia loispummiyrittäjälle joka tahtoisi firmaansa pyörittää pelkillä ilmaisilla työntekijöillä jos se vain olisi mahdollista.
- Köyhdyin lisää
Mitä? Minä jouduin olemaan 4h ja 5krt viikossa ja työmatkakin oli yhteensä jo 50km. Minulle asia oli täysin fiasko ja rahani menivät yksinkertaisesti töihin hankittuun ruokaan ja kalliiseen polttoaineeseen jako on ihan sikahintaista! Mitään hyötyä minulle ei tuosta ainakaan rahallisesti ollut vaan aivan päinvastoin, köyhdyin paljon enemmän. Minulta jäi tämän "työn" takia käymättä paikallisessa leipäjonossa josta olin aina saanut ruokaa jopa 1-3 päivälle. Nyt jouduin siin ostamaan ruokaa kalliiseen hintaan ja jouduin ottamaan autoni käyttöön, eli otin sen liikennepoistosta pois tämän tyhmän "työn" takia, alkoi taas bensakulut ja vakuutusmaksut. Olen liikkunut tämän työttömyyteni ajan jalkaisin ja polkupyörällä.
- Terästä selkärankaan
Miksi olit viisi kerta viikossa, olisit ollut 1-4 kertaa viikossa, se on neuvottelukysymys. Ei työkkäri voi ehtoja sanella, tunne oikeutesi.
- Easy living
Olet neljä tuntia päivässä ja niin monta päivää viikossa kuin ajattelit jaksaa. Ei ole mikään pakko olla viitänä päivänä viikossa, 3-4 päivääkin käy vallan mainiosti sillä yksi päivä viikossa on minimi. Se ei ainakaan liian raskaaksi käyt. Perjantaina neljän tunnin päivä, sitten todella pitkä viikonloppu!
- nuukuus kunniaan
Parahin Easy living:
Henkilö, joka ei "ajattele jaksaa" normaalia viisipäiväistä työviikkoa ja lähes kahdeksan tunnin työpäiviä, ei ole työkykyinen. Hänelle ei kuulu työmarkkinatuki, vaan sairauspäiväraha.
Vähät työpaikat on osoitettava henkilöille, jotka pystyvät tekemään täyspainoisesti työtä. Työharjoittelussa selviää usein, onko jostakusta työhön vai ei. - Easy living
Parahin Easy living:
Henkilö, joka ei "ajattele jaksaa" normaalia viisipäiväistä työviikkoa ja lähes kahdeksan tunnin työpäiviä, ei ole työkykyinen. Hänelle ei kuulu työmarkkinatuki, vaan sairauspäiväraha.
Vähät työpaikat on osoitettava henkilöille, jotka pystyvät tekemään täyspainoisesti työtä. Työharjoittelussa selviää usein, onko jostakusta työhön vai ei.Miksi pitäisi tehdä kahdeksaa tuntia päivässä vaikka "palkka" on aivan sama eli yhdeksän euroa päivä vaikka tekisi neljä tuntia päivässä? Työelämänvalmennus ei ole työtä, siinä ei olla työsuhteessa. Ilmaista työvoimaa saavan yrittäjän on turha kitistä, lahjahevosta ei ole suuhun katsominen. Jos ei kelpaa niin sitten saa olla ilman, hyvin yksinkertaista. Tässä moni kirjoittaja tuonut esille että neljä tuntia päivässä on minimi eikä viittä päivää viikossa tarvitse olla. Ei työnantaja tai työvoimatoimisto voi sanella, laki on työttömän puolella.
- nuukuus kunniaan
Easy living kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä kahdeksaa tuntia päivässä vaikka "palkka" on aivan sama eli yhdeksän euroa päivä vaikka tekisi neljä tuntia päivässä? Työelämänvalmennus ei ole työtä, siinä ei olla työsuhteessa. Ilmaista työvoimaa saavan yrittäjän on turha kitistä, lahjahevosta ei ole suuhun katsominen. Jos ei kelpaa niin sitten saa olla ilman, hyvin yksinkertaista. Tässä moni kirjoittaja tuonut esille että neljä tuntia päivässä on minimi eikä viittä päivää viikossa tarvitse olla. Ei työnantaja tai työvoimatoimisto voi sanella, laki on työttömän puolella.
Työelämävalmennus ei tosiaankaan ole työtä, vaan työelämävalmennusta. Usein sen aikana selviää, onko henkilö työkykyinen ja -haluinen. Varmastikaan työnantajat eivät palkkaa työkyvyttömiä tai -haluttomia. Työnantaja voi "sanella" ja "sanelee" sen, palkkaako hän jonkun tietyn henkilön vai ei.
Jos laki sallii lyhyet päivät ja viikot työelämävalmennuksessa, se ei suinkaan ole työttömän työllistymisen puolella. Siinäkö syy siihen, että niin harvat työelämävalmennukseen osallistuvat saavat työpaikan? - Easy living
Työelämävalmennus ei tosiaankaan ole työtä, vaan työelämävalmennusta. Usein sen aikana selviää, onko henkilö työkykyinen ja -haluinen. Varmastikaan työnantajat eivät palkkaa työkyvyttömiä tai -haluttomia. Työnantaja voi "sanella" ja "sanelee" sen, palkkaako hän jonkun tietyn henkilön vai ei.
Jos laki sallii lyhyet päivät ja viikot työelämävalmennuksessa, se ei suinkaan ole työttömän työllistymisen puolella. Siinäkö syy siihen, että niin harvat työelämävalmennukseen osallistuvat saavat työpaikan?"Jos laki sallii lyhyet päivät ja viikot työelämävalmennuksessa, se ei suinkaan ole työttömän työllistymisen puolella. Siinäkö syy siihen, että niin harvat työelämävalmennukseen osallistuvat saavat työpaikan?"
Työnantaja tahtoo viideksi päiväksi viikossa kahdeksan tuntia päivässä puolen vuoden ajaksi aivan ilmaisen työntekijän. Tarkoitus ei ole palkata ketään vaan puolen vuoden jälkeen otetaan uusi "orja". Tosin orjatyövoima tulisi kalliimmaksi sillä orjia pitää ruokkia, vaatettaa, majoittaa ja vartioida.
Työnantaja ei voi sanella yhtään mitään, neljä tuntia ja 3-4 päivää viikossa on enemmän kuin tarpeeksi. Jos ei kelpaa saa etsiä jonkun muun. 'Ei kenenkään pidä mennä rikastuttamaan loispummiyrittäjää ilmaisena työvoimana pitkää päivää tehden, saa neljä tuntia kelvata. Työtahti on verrannollinen siihen mitä työnantaja työstä maksaa.
- Töihin laiskurit
Jumaliste, ei mitään venkoilua, kahdeksan tuntia päivässä, viisi päivää viikossa ja puoli vuotta. Ei tuntiakaan vähempää!
- Kannatan!
Puoli vuotta voi olla yhdessä paikassa mutta sitten toiseen paikkaan ja taas puoli vuotta. Oppivat laiskurit tekemään työtä!
- gtwehyre
Mikä orjapiiskuri täällä höpäjää?
Taidat olla aikamoinen hyväksikäyttäjä.
Tuollaisten höpisijöitten pitäisi pakottaa itse menemään ilmaistöihin. Voisi kommenttien sävy vaihtua... taitais tulla itku silmään..q
menes nyt töihin vaan ihan ite! - Töihin laiskurit
gtwehyre kirjoitti:
Mikä orjapiiskuri täällä höpäjää?
Taidat olla aikamoinen hyväksikäyttäjä.
Tuollaisten höpisijöitten pitäisi pakottaa itse menemään ilmaistöihin. Voisi kommenttien sävy vaihtua... taitais tulla itku silmään..q
menes nyt töihin vaan ihan ite!Tälläkin hetkellä olen töissä, ikinä en ole ollut työttömänä! Laiskajaakot työntekoa opettelemaan, kahdeksan tunnin päiviä, viitenä päivänä viikossa puoli vuotta. Oppivat heräämään aamulla aikaisin, se tuntuu näille vetelyksille olevan vaikeaa.
- itse olet laiskuri.
Töihin laiskurit kirjoitti:
Tälläkin hetkellä olen töissä, ikinä en ole ollut työttömänä! Laiskajaakot työntekoa opettelemaan, kahdeksan tunnin päiviä, viitenä päivänä viikossa puoli vuotta. Oppivat heräämään aamulla aikaisin, se tuntuu näille vetelyksille olevan vaikeaa.
Vittu mikä lusmu olet! Työaikana netissä puljaat ja ihmisiä haukut, eikö ole muuta tekemistä? Missä helvetin suojatyöpaikassa sinäkin istuskelet ja peukaloitasi pyörittelet? Häpeä mokoma! Ja ala painua töihisi siitä ätisemästä!!
- hgfhghfguhy
Kannatan! kirjoitti:
Puoli vuotta voi olla yhdessä paikassa mutta sitten toiseen paikkaan ja taas puoli vuotta. Oppivat laiskurit tekemään työtä!
Ja siinä tyypillinen loispummiyritys pomo inisee. Nilkkihinttari!
- Hyvin sanottu:)
Melkein repesin edellisen kommenttiin:)))) Näitä on välillä tosi hauska lukea ja purskahtaa nauruun:)
- työtön taas
Olen tehnyt työelämänvalmennustöitä monta kertaa. Minulla on vahvaa osaamista (koulutusta) ja halua tehdä työni mahdollisimman hyvin.
Olen kyllästynyt siihen, että kun menet työhaastatteluun valmennuspaikkaan- työnantaja on siinä vaiheessa valmis maalailemaan mahdollista työsopimusta harjoittelun jälkeen.
Teet työsi kuten kuka tahansa työntekijä, sillä erotuksella ettet maksa työnantajalle mitään. Kun harjoitteluaika alkaa päättyä alkaa pomon puolelta surkuttelu," kuinka he haluaisivat pitää sinut ja eikö olisi mitään mahdollisuutta jatkaa harjoittelua? Kun ei ole varaa palkata ketään oikeaan työsuhteeseen". Jos et suostu tekemään ilmaiseksi, se on siinä.
Lappu ikkunaan ja uutta ilmaista työntekijää hakemaan.
mielestäni tämä on ihan älytön käytäntö. Meille työttömille myös tämä ilmaistyö on rajattu tarkkaan kuukausina, työnantajat taas saavat käyttää tätä heitä täysin palvelevaa systeemiä vuosikausia.
Ainakin täällä työttömyysalueella sitä käytetään häikäilemättä hyväksi, ja oikeita työpaikkoja ei pääse syntymään.
Olisi vähintäänkin reilua rajoittaa yritysten oikeuksia käyttää ilmaista työvoimaa ainakin samalla tavalla kuin meillä työttömillä on rajoitteet.- asfgasdfgsdg
Tämä käytäntö tulisi kokonaan poistaa eikä pienentää. Tuo on tuttua kauraa monelle. Ongelmahan on että monet Suomalaiset ihmiset ketä on päässyt aikoinaan töihin väittävät, että on helppoa löytää töitä. Nämä ihmiset eivät käsitä,että kaikkissa työpaikoissa vaaditaan nykyään kokemusta 1-5 vuotta. Nämä ihmiset eivät tajua,että se kaupassa palveleva "myyjä" saattaa olla orjahommissa 9€ päivä ja olettaa että kaveri on töissä siellä. Nämä ihmiset eivät käsitä,että kaikki ei asu siellä pk seudulla. Nämä ihmiset eivät käsitä, että työttömällä voi olla hyvin hankalaa taloudellisen tilanteen kannalta muuttaa työn perässä ja varsinkin epävarmojen työpaikkojen perässä. Nämä ihmiset eivät käsitä, että työnantajilla on paha palkanmaksuhaluttomuus. Lukemattomia muitakin syitä löytyy ja luonnollisesti joku matalapalkka duunari tulee ulisemaan,että on vain tekosyitä. Suomen suurin ongelma on harvinaisen tyhmät ihmiset (niitä on paljon).
- Terästä selkärankaan
Montako tuntia olit päivässä, montako päivää viikossa? Ei ole mikään pakko olla viittä päivää viikossa, neljä tuntia päivässä on minimi. Pitäkää kiinni oikeuksistanne älkääkä alistuko mihin tahansa. Ei työnantaja tai työvoimatoimisto voi ehtoja sanella!
- työtön taas
Työaika oli 6h/pv, sen oli työkkärin virkailija merkinnyt jo etukäteen. Työajat olivat niin, että sain edellisenä päivänä tietää moneltako työt alkoivat seuraavana aamuna joskus vasta illalla tuli tekstiviesti. Yleensä ottaen aina meni 5-15min ylitöiksi.
Perehdytys työhön? entinen työntekijä kävi päivän jossain vaiheessa kertomassa mitä siellä odotettiin.
Työnantaja sen sijaan oli hyvin tarkka minun työajastani, en esimeriksi saanut heti vastausta voinko mennä tärkeään muuta elämääni koskevaan tilaisuuteen, jonka kesto ol maksimissaan 45min (siirtyminen yhteensä 10min).
Huomasin myös jonkun kirjoittaneen ruokatunnista, joka siis sisältyi työaikaan? Sain toki pitää ruokatauon, mutta silti piti olla valmiudessa keskeyttämään syöminen tarpeen tullen. tupakalla ei saanut käydä edes ruokatauon yhteydessä.
On sanomattakin selvää, jos harjoitteluaika tehdään näin- ei harjoittelijalla ole paljon intressejä jatkaa ilmaista työtä jakson päätyttyä.
.- Terästä selkärankaan
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta että yksinkertaisempikin ymmärtää. Lain mukaan työelämänvalmennusta pitää olla vähintään neljä tuntia päivä, enintään kahdeksan tuntia päivässä. Viikossa korkeintaan viisi päivää. Ei työkkäri tai työnantaja voi sanella että tekee kuuden tunnin päiviä viisi kertaa viikossa. Ei pidä suostua sellaiseen sopimukseen, ei sellaista allekirjoita. Voivat uhkailla karenssilla mutta ei pidä työkkärin tyhjiä uhkauksia pelätä, lain mukaan tässä mennään. Jos kitisevät niin sanoo että on yhden päivä viikossa neljä tuntia, siitä lähdetään neuvottelemaan.
Mitä helvetin lammaslaumaa täällä porukka on, pitkää kiinni oikeuksistanne. Asiallinen mutta tiukka asenne. Ei työkkärin ämmiä pidä pelätä, heidän on noudatettava lakia. Eivät he voi sanella, yhteistoiminnassa nämä on sovittava.
Jos ovat niin tyhmiä että karenssin antavat niin valitusta vaan, sen tulee voittamaan. Sen aikaa elää toimeentulotuella. On sitäpäitsi moraalitonta että työkkäri trokaa aivan ilmaista työvoimaa yksityisille työnantajille. Toiset tekee voittoa ilmaistyövoimalla, pari neljän tunnin päivää heille riittää. Työtä tehdään omaan rauhalliseen tahtiin, hiki ei saa tulla. Jotain yleishyödyllistä työtä voisi tehdäkin neljä päivää viikossa mutta vain neljä tuntia päivässä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837