Kun on pankkien mukaan suositeltavaa, että on säästössä n. 10 -15 % asunnon hinnasta, että sen lainan yleensä saa, niin onko niin että se säästetty 10 - 15 % vaikkapa esim 20 000 € täytyy käyttää siihen asunnon ostoon, eli laina osuus olisi silloin pienempi. Vai voiko se 20 000 olla säästössä pahanpäivän varalle.
Säästöt ja kämppälaina
5
194
Vastaukset
- Käytettävä...
Nimen omaan niin, että se säästö käytetään asunnon ostoon.
"Vai voiko se 20 000 olla säästössä pahanpäivän varalle. "
Silloinhan laina olisi 100%, ja niitä ei enää myönnetä. Toisekseen mainitsemasi 10-15% ei nykyään pankeille enää riitä. Oikea omarahoitusosuus on 20-30%.
Tietysti riippuu pankkisuhteen pituudesta ja laadusta.- hmmjoo..
Kannattaa kuitenkin muistaa että valtion takaus on edelleen 15% asunnon hinnasta mikäli on kyse ensiasunnosta...Sekin riittää monelle pankille. Vaikka sama pankkiryhmittymä niin jokainen konttori päättää erikseen lainoistaan. Yksi Sampo ei anna mutta toinen antaa..........
- qerueh
Älkää puhuko paskaa. Pankista saa edelleen tänäkin päivänä yli 100% asunnon ostohinnasta lainaa kun vain maksukyky riittää.
Terv. Juuri ensiasuntonsa ostanut.
- Aivan, mutta...
"edelleen 15% asunnon hinnasta"
Aivan, mutta jos, niin kuin pankit yleisesti tänä päivänä vaativat sen 20 -25% omarahoitusta, niin silti jää vielä se 10-15% säästettävää. Yhdellekään pankille ei nykyään riitä pelkkä valtiontakaus. Aina pitää olla myös säästössä jotain. Näin pankit luottavat siihen, että jos asiaks on pystynyt säästämään, niin silloin on todennäköisempää, että lainanhoitokin sujuu.
Se, mikä onnistui vielä pari vuotta sitten, ei enää onnistu. Lainahanat ovat huomattavasti tiukemmalla.
Ja tuo 15% ei ole automaatti, ja lisäksi se on maksimi, mitä voi saada. Monesti se on 5 - 10%, jos sen yleensä edes saa. - Hmm.....
Minä sain Nooa säästöpankista täystakauksen ilman, että säästöjä en asuntoon laittanut.Vakuutusyhtiö takasi osan lainasta ja maksoi muistaakseni n.2000€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483