Yritykseni (Oy) on alv velvollinen ja nyt yritykselle tulee kertaluonteinen toimistotyö (mainostyö/postitus, n. 5000 eur). Olenkin jo saanut muutaman tarjouksen. Kaikissa tarjouksissa on alv mukana. Jos päätän itse tehdä osan työstä laskutanko yritystäni myös alvillisena ja voiko yritys sitten normaalisti vähentää tuon alvin?
Saamani alvillisen palkkion kirjaan tietysti omaan veroilmoitukseeni tulona alveineen päivineen.
Alv ja itse tehty työ
6
511
Vastaukset
- q3pgeira¨
Yrittäjä :D
- heko leko
Niin oletko sinä itse alv velvollinen ?
Todelisuudessa en nyt tajua tuota kuviota. Eli tekeekö joku firma tuon 5.000 työn, ja sinulla on aikomus tehdä osa siitä ?
Jos sinä itse teet esim 1.000 verran, niin etkös sinä tee sitä työtä yrityksen työntekijänä ?
Toki jos olet ennakonperintärekisterissä sekä alv velvollinen niin silloin voit laskuttaa normaalisti, ja maksat alv:t normaalisti. - 8+18
Et itse voi laskuttaa tietenkään yritystäsi tekemästäsi työstäsi. Kyse olisi peitellystä osingonjaosta. Voit nostaa rahaa yrityksestä joko palkkana tai osinkona, joista maksetaan tulo- tai pääomatuloveroa.
- ex yrittäjä
Höpö höpö. Aivan hyvin voi laskuttaa - ei siinä ole mitään erilaista. Asia muuttuu peitellyksi osingoksi jos hinta tai laskutettu työ ei ole normaalia ns. tasoa.
Suomen maassa esimerkiksi jatkuvasi laskutetaan omaa yritystä kilometreistä, maksetaan päivärahoja jne. Varmaan on kymmeniä tuhansia pienyrityksiä, joissa vaimmo laskuttaa kirjanpidosta omaan toiminimeen.
Usein verottaja jopa katsoo kieroon jos työ maksetaan palkkana. Esimerkkkinä esimerkiksi yritys, jonka toimiala konsultointi ja maksaa palkkaa yrittäjälle esmes jostain remonteista. Palkkaa voidaan pääasiassa maksaa työstä, joka liittyy yrityksen toimialaan. Muussa tapauksessa työ tehdään urakkana, jossa yritys teettää ulkopuolisella tai yrittäjällä varsinaisen yritystoiminnan ulkoisena työnä.- 8+18
Sekoitat nyt osakeyhtiön ja toiminimen. Tässä ketjussa puhutaan osakeyhtiöstä. Päivärahat ja kilometrikorvaus eivät ole laskutusta vaan kulukorvausta.
- alv rekisteri
siis
"Jos päätän itse tehdä osan työstä laskutanko yritystäni myös alvillisena "
MIllä laskutat ? toisella yritykselläkö ? vai maksatko itsellesi palkkaa ?
Jos laskuttava yritys on alv-rekisterissä, niin toki kaikkiin laskuihin laitetaan alv (ei koske ihan kaikkia, esim: käänteinen rakennuspuolen alv) ja laskutettava yritys saa tästä alv-etua jos on alv-rekisterissä.
Jos palkkana maksat itsellesi, niin sehän ei sisällä alvia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862