Sijoittaminen yrityksen SVOP-rahastoon

sijoittava--

Myin asunnon ja velan maksun jälkeen yksityistilille jäi rahaa, jolle ei ole käyttöä. Haluan sijoittaa summan osakkeisiin. Olen viimeisen vuoden aikana sijoitellut rahoja pörssiin yksin omistamani yrityksen arvo-osuustilin kautta.

Ajattelin tehdä ko. summasta sijoituksen yrityksen SVOP-rahastoon, jotta voisin sijoittaa rahan parhaaksi katsomallani tavalla yrityksen kautta ja saada vielä osinkohyötyä pitkällä aikavälillä.

Tiedän, että "sijoittaja" eli minä menettää oikeutensa rahaan sijoituksen tehtyään ja että sijoitus on vastikkeeton eikä sille makseta korkoa. Tiedän myös, että verottaja voi suhtautua joissakin tapauksissa mahdolliseen svopin takaisinmaksuun nihkeästi.

- Mitä ovat nämä tapaukset ja kuinka suojautua hankaluuksilta mahdollista svopin takaisinmaksua ajatellen?
- Onko svopissa jotain kompastuskiviä tai muuta sellaista, joka minun kannattaisi/pitäisi ottaa huomioon?
- Onko suunnitelmani lähtökohtaisesti järkevä?

Nostan yrityksestä 9% osinkoja. Voiko noita osinkoja kirjata suoraan yrityksen svopiin vai pitääkö se raha maksaa ulos, jotta sen voi sijoittaa takaisin?

3

1582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile tuota
    • Aloitteleva LJK

Jos yrityksesi ei aio ottaa lainaa niin tekisin tapauksessasi ehkä niin, että lainaisin yrityksellesi rahaa vieraan pääoman mukaisesti, ja ostaisin tällä velkarahalla osakkeita. Täten saat milloin tahansa rahasi takaisin maltilliset korot.

Tämä kuitenkin laskee yrityksesi tunnuslukuja (omavaraisuusastetta), joka vaikeuttaa huomattavasti rahoituksen hankkimista.

Svopin saa takaisin kun yrityksen vieraan pääoman ehtoiset velat on maksettu, etuna on se että voit pelkästään tälle svopille ottaa suuremman koron henkilökohtaisesti.

Mietin myös voisiko osakepääoman korotuksesta saada etua pitkällä tähtäimellä. Esimerkiksi yrityksesi tuottaa 20 000€ vuodessa voittoa ennen veroja. Jos nostat osakepääomasi esimerkiksi talosta saamallasi 10 000€:llä, niin tuo 10 000€ lasketaan mukaan osakkeen matemaattiseen arvoon, josta 9% otetaan. Eli 10 000€:n osakepääoman nostolla saat verovapaata rahaa 900€ enemmän vuosittain. Tässä pitää kuitenkin muistaa se, että ensimmäisenä vuotena voitoista 10 000€ menee osakepääoman paikkaamiseen, mutta maksat kuitenkin paljon vähemmän veroja.

Jos neuvoni vakuuttivat voin tarjota sinulle liikkeenjohdon konsultointipalveluitani varmasti tuottoisasti :)

• VT

Lähtökohtaisesti ei ole järkevää. Ainoastaan, jos oy:si voi sijoittaa varat EVL:n 6b §:n tarkoittamiin käyttöomaisuusosakkeisiin, tuossa olisi järkeä. Ja silloinkin vain, jos saisit hyödynnettyä oy:n verottoman tulon ja osingon verottoman osuuden nostamisen - eli saisit oy:n mahdollisen myyntivoiton täysin puhtaana omaan käteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe