Pyhä henki ja kolminaisuusoppi

polarbeard

Evankeliumin sanotaan olevan niin yksinkertainen ja selkeä asia että lapsikin se ymmärtää. Miksi teologia ja oppirakennelmat ovat tehneet siitä niin monimutkaisen, ettei sitä ymmärrä kukaan?

Alkuseurakunta tunsi vain vanhan testamentin kirjoitukset. Vanha testamentti sanoo että, "Minä olen Herra Sinun Jumalasi, älä pidä muita Jumalia". Sekä juutalaisten uskontunnustuksen, jota myös Jeesus tunnusti, "kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi".

Kolminaisuutta ei kukaan juutalainen olisi tunnustanut. Eikä tunnusta edelleenkään. Kolminaisuutta ei myöskään raamatussa ole.

Raamatussa Jumala on jakamaton, yksi. On vain yksi Jumala.
Jeesus on Hänen ainosyntyinen poikansa. Syntiemme sovittaja, ihmisten lunastaja. Hänelle on isä antanut kaiken vallan.
Pyhä Henki on toinen puolustaja Jeesuksen lisäksi. Totuuden henki, viisaus, Jumalan käsi..

Pyhä Henki ja Poika rukoilevat Isää meidän puolestamme. Jeesus rukoili, Isä meidän joka olet taivaissa. Jeesus sanoi "Jumalani Jumalani miksi hylkäsit minut". Miksi Pyhä Henki ja Jeesus rukoilisivat itseään jos ovat yksi?

Todellisuudessa asia on juuri niin kuin se on, ja sillätavoin helppo käsittää. On vain yksi Jumala, on vain yksi Jeesus, on vain yksi Pyhä Henki. Nämä toimivat yksimielisesti yhdessä, eivätkä ole sama. Ne ovat yhtä rakkauden kautta. Poika on alamainen Isälle, Pyhä Henki on alamainen Pojalle ja Isälle.

Tilannetta voisi kuvailla ehkä näin. Talon isännällä on perillinen, poika. Poika hallinnoi isännän omaisuutta. Kaikki mikä on isän on pojan. Isä on kuitenkin todellinen hallitsija. Pojalla on isänsä nimi, ja hän on isänsä sukua. Poika ei ole kuitenkaan isä, eikä isä ole poika. Poika on kuitenkin kuten isänsä, koska hän on isänsä poika.

Pyhä henki on toinen puolustaja. Pyhä Henki kirkastaa poikaa ja rukoilee isää. Pyhä Henki tutkii ihmistä, uudestisynnyttää ja asuu ihmisessä. Raamattu ei sano missään kohdassa Pyhän Hengen kuitenkaan olevan Jumala. Pyhä Henki on Jumalan henki.

Esimerkki jatkuu. Talon isännän ja pojan luoma hyvä ilmapiiri on hyvä henki talossa. Henki on isännän ja pojan luoma, mutta se ei kuitenkaan ole isäntä, eikä poika. On vain yksi isäntä. Henki on ilon ja rakkauden ilmapiiri jossa on hyvä olla. Isäntä on kuitenkin isäntä ja poika on poika. He ovat Hengen luojia.

Kolminaisuusoppi sanoo oikein että, Isä ei ole Poika, Isä ei ole Pyhä Henki, Poika ei ole Isä, Poika ei ole Pyhä Henki, Pyhä Henki ei ole Isä, Pyhä Henki ei ole Poika.

Kolminaisuusoppi sanoo myöskin siinä oikein että, Isä on Jumala.

Kolminaisuusoppi menee metsään siinä että, se sanoo Pojan olevan Jumala ja Pyhän Hengen olevan Jumala. Se menee vastoin kirjoituksia. Poika on Jumalan poika, Pyhä Henki on Jumalan Pyhä Henki. On kuitenkin vain yksi Jumala, Isä.

Paavali sanoo että, viimeiseksi poika alistetaan Isän alaisuuteen. Tässäkin tulee paradoksi joita kolminaisuusoppi sisältää todella paljon. Jos Isä ja poika ovat yksi, kuinka voi olla alamainen itselleen tai alistua itselleen? Isä ja Poika ovat YHTÄ, eivät yksi.

Ennemminkin on olemassa kaksinaisuus. Isä ja Poika. Poika on kuin Isä. Isä on Jumala. Poika on Jumalan poika.

Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki. Totuuden, viisauden, rakkauden ja kaiken hyvän henki. Lapseuden Henki. Uudestisynnyttäjä ylhäältä.

Pyhä Henki on Jumalan käsivarsi, Jumalan sormi, työkalu. Pyhä henki kirkastaa Kristusta. Pyhä Henki on alamainen Isälle ja pojalle.

Pyhä Henki ei voi toimia kun Hänen sanotaan olevan Jumala. Jumala on jakamaton, yksi. Tekemällä Pyhästä Hengestä Jumala, kuten kolminaisuusoppi tekee, Pyhä henki ei voi, eikä halua toimia. Jumala ei kunniaansa jaa.

Paavali sanoo vaimon olevan miehen kunnia, samoin Pyhä Henki on jumalan kunnia. Vaimo on miehensä kunnia, mutta silti vaimo ei ole mies. Pyhä henki on Jumalan kunnia, mutta ei Jumala.

Koska Pyhä Henki on Jumalan kunnia, niin siksi Pyhän hengen pilkka on kunnianloukkaus.

Raamattu sanoo että, Jumala on rakkaus. Rakkaus on avainsana jolla nämä kolme tulevat yhdeksi. Jumala on rakkaus, Jeesus on rakkaus, Pyhä Henki on rakkaus. Johanneksen evankeliumissa Jeesus teroittaa jäähyväispuheessaan rakkautta. Rakastakaa toisianne, olkaa yhtä kuten Isä ja minä...

7

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polarbeard

Rakkaus on luottamusta. Rakkaus sisältää totuuden ja kaiken hyvän. Jokainen, joka tulee osalliseksi Jumalan rakkaudesta Jeesuksen sovitustyön kautta vastaan ottaen Pyhän Hengen, tulee osaksi yhtä suurta Jumalan kokonaisuutta. Jumalassa kaikki on yhtä rakkauden kautta. Rakkaus sisältää kaiken..

Vielä palaan erääseen kolminaisuusopin monista paradokseista.

Kolminaisuusoppi nojaa voimakkaasti mm. väärennettyyn lähetyskäskyyn, jossa Jeesus kehoittaa kastamaan kaikki kansat Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.

Alunperin lähetyskäskyssä Jeesus kehoitti "opettakaa heitä ja kastakaa minun nimeeni". Nimee Isän ja Pojan ja Pyhän hengen on muutettu kirjoituksiin jälkikäteen.

Paavali kertoo kasteen olevan hauta. ROOM 6; Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Apostolien teoissa kastettiin aina Jeesukseen Kristukseen. Miksi sitten apostolit eivät kastaneet kuten Jeesus juuri hieman ennen heille oli opettanut? Siksi koska Jeesus ei opettanut kuten meille uskotellaan. Kyse on tekstiväärennöksestä. Apostolien teoissa apostolit kastoivat juuri niin kuin Jeesus heitä oli todellisuudessa kehoittanut. He kastoivat Jeesukseen Kristukseen.

Miettikääpä itse. Kuolemaan Hänen kanssaan...!? Vain Jeesus kuoli. Ei Isä kuollut, eikä Pyhä Henki. Isän kirkkaus herätti Kristuksen.

Minun uskontunnustuksen menee seuraavasti vaikkapa seuraavasti.

Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi!!

Jeesus Kristus on Herra, Jumalan ainosyntyinen poika, joka meidän edestämme kuoli ja lunasti meidät synnin orjuudesta, vain Jeesuksen ristinkuoleman kautta meidän syntiemme ja pahuutemme tähden, meillä on mahdollisuus pelastua!!

Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristusta, asuu meissä ja on puolustajamme, meidän puolestamme rukoilee Jeesuksen kanssa Isää, johdattaen meitä totuudessa Jeesuksen tuntemiseen jakaen meille armolahjojaan tahtonsa mukaan!!

• polarbeard

Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.Joh 14:16. Silloin kun jeesus oli maanpäällä ei olut vielä lähetetty pyhää henkeä,kos jeesus oli täällä.
      Sen jälkee vasta pyhä henki tuli kun jeesus lähti pistäältä,nyt pyhä henki puolustaa meitä kun jeesus on isän tykönä.
      Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.Joh 15:26
      Nyt midän on tehtävät opetus työtä Isän ja pojan pyhän hengen nimeen.
      Jeesusta ei ole meidän keskuudessa kuin pyhän hengen vaikuttamana,hän meni valmistamaan meille sijaa taivaassa isän tykö,ja tulee meidä noutamaan luokseen.Kun se aika on.

• toimivat yhdessä

"Kolminaisuusoppi sanoo oikein että,Isä ei ole Poika"....."kolminaisuusopin sanot menevän metsään siinä, että" Poika on Jumala". Kuka nyt sotkee, Eikö Isä ole omien sanojesikin mukaan Jumala? Nämä kaikki kolme pitävät yhtä, eli kirkastavat Jumalaa.

• toimivat yhdessä

Minä ja Isä olemme yhtä."Joh 10:30
        Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta. Luuk 24:49

Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.Joh 14:26

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.Matt.28:19
        Tässä on kolminaisuus kohta,jonka jeesus mainitsee isä lähettä minun nimessäni toi joh. 14.26
        Evankeljumin viemisen ydin ja opetta pitämään sen minkä minä olen käskenyt teidän noudatta.

• >> Kolminaisuutta ei kukaan juutalainen olisi tunnustanut. Eikä tunnusta edelleenkään. Kolminaisuutta ei myöskään raamatussa ole.

• jaikal.se

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      352
      4491
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      146
      2538
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2146
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      145
      1690
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1227
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      44
      1222
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      35
      1178
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      79
      1101
    9. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      345
      1045
    10. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      143
      1029
    Aihe