Aaronin pappeuden manuaali 2012

R. Sitia

Jokos Aaronin pappeuden manuaali vuodelle 2012 on suomennettu ja käytössä?

Englanninkielisestä manuskasta löytyy oppitunnin 12 lopusta tällaista opetusta:
http://www.lds.org/manual/aaronic-priesthood-manual-1/lesson-12-following-the-living-prophet?lang=eng
"Personal opinions vary. Eternal principles never do. When the prophet speaks … the debate is over”

Vapaasti suomennettuna: "Henkilökohtaiset mielipiteet vaihtelevat. Ikuiset periaatteet eivät koskaan. Kun profeetta puhuu...keskustelu on päättynyt."

Kertokaapas palstan mormonit opettaako kirkko tällä opuksella nuoria poikiaan seuraamaan sokeasti vai ajattelemaan kriittisesti?

12

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunkin aikakauden profeetta puhuu OMALLE aikakaudelleen. Usein hänen puhettaan voi tosin käyttää tisen aikakauden ihmisetkin ja ottaa oppia niistä. KUN profeetta on puhunut keksustelu lakkaa.... on monia asioista joita profeetta ei ole puhunut eil joista emme ole saaneet ilmoitusta. esimerkiksi MKn maista on useita eri mielipiteitä ja se on ihan OK KUNNES profeetta saa ilmoituksen ja julistaaa missä nuo maat ovat.
      Vastustajamme yrittävät väittää profeettojen "puhuneen" sitä ja tätä, vaikka he eivät ole sitä ilmoituksena sanoneetkaan. VAIN profeetan puhuma ILMOITUS on se mikä lopettaa keksustelut koska se on Jumalan antama totuus! Tuossa tekstissä viitataan juuri ilmoitukseen, ei profeetan omiin sanoihin. Eli jos ymmärtää eron ilmoituksen ja profeetan mielipiteen välillä ymmärtää mikä on erona.
      Ja kyllä tämä sulkee pois väärät ajatukset. Kukaan ei enään kutsu punaista siniseksi kun profeetta on sanonut että se on punainen. Totuus on tioetenkin että se on punainen, ilmoitus vain selventää totuutta ja poistaa vääriä ajatuksia.
      Ne joiden mielestä punainen on edelleen sinistä voivat a.. erota vihaiseina tai muuten koska kirkko kieltäytyy kutsumasta punaista siniseksi. b... he voivat antaa asaian olla ja kastsoa mitä tuleman pitää ja muttaa mielipidettään myöhemmin jos tuntevat siihen tarvetta, mutta jos he tällön rupeavat väittäämään yleisesti että sininen on se oikea väri voi se johtaa kurinpidollisiin seikkoihin.
      Kun otta huomioon kuinka monessa siassa on annettu ilmoitusta ja kuinka monessa ei niin kyllä kirkon j¨senet ovat suht vapaita ajattelemaan mitä haluavat. Jos ajatukset kovasti ovat erilaisia niin en ymmärrä mitä siellä kirkossa sellainen tekee jolla on täysin vastakkaisia ajatuksia joka asiaan.
      On vain mutama asia josta on annettu ilmoitusta ja ne löytyvät pyhistä kirjoituksiata, kuten 10 käskystä.

• Ev.lut.

"Ja kyllä tämä sulkee pois väärät ajatukset. Kukaan ei enään kutsu punaista siniseksi kun profeetta on sanonut että se on punainen."

Ja jos profeetta sanoo, että sininen on punainen, silloin se mormonien mielestä onkin niin.

"Katsopa Suomen punaristilippua! Kylläpä tuo taivas onkin kauniin punainen! Suomen kauniit punajärvet!"

• Ev.lut. kirjoitti:

"Ja kyllä tämä sulkee pois väärät ajatukset. Kukaan ei enään kutsu punaista siniseksi kun profeetta on sanonut että se on punainen."

Ja jos profeetta sanoo, että sininen on punainen, silloin se mormonien mielestä onkin niin.

"Katsopa Suomen punaristilippua! Kylläpä tuo taivas onkin kauniin punainen! Suomen kauniit punajärvet!"

Hyvä "Ev.lut.", ei noin "Ja jos profeetta sanoo, että sininen on punainen, silloin se mormonien mielestä onkin niin" vaan näin:
        OL 50
        10 Ja nyt tulkaa, Herra sanoo Hengen kautta kirkkonsa vanhimmille, ja keskustelkaamme yhdessä, jotta ymmärtäisitte;
        11 keskustelkaamme niin kuin ihminen keskustelee toisen kanssa kasvotusten.
        12 Nyt, kun ihminen keskustelee, ihminen ymmärtää häntä, koska hän keskustelee kuin ihminen; aivan samoin minä, Herra, keskustelen teidän kanssanne, että te ymmärtäisitte.
        13 Sen tähden minä, Herra, esitän teille tämän kysymyksen: Mihin teidät on asetettu?
        14 Saarnaamaan minun evankeliumiani Hengen avulla, nimittäin Lohduttajan, joka lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta.
        15 Ja sitten te saitte henkiä, joita te ette voineet ymmärtää, ja otitte ne vastaan kuin ne olisivat olleet Jumalasta; ja oletteko te tässä syyttömiä?
        16 Katso, te saatte vastata tähän kysymykseen itse; minä olen teille kuitenkin armollinen; se, joka on heikko teidän keskuudessanne, tehdään tämän jälkeen vahvaksi.
        17 Totisesti minä sanon teille: Saarnaako se, jonka minä olen asettanut ja lähettänyt maailmaan saarnaamaan totuuden sanaa Lohduttajan mukaan totuuden Hengessä, sitä totuuden Hengessä vai jollakin muulla tavalla?
        18 Ja jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        19 Ja vielä, ottaako se, joka ottaa vastaan totuuden sanan, sen vastaan totuuden Hengen kautta vai jollakin muulla tavalla?
        20 Jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        21 Miksi siis ette voi ymmärtää ja tietää, että se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen kautta, ottaa sen vastaan sellaisena kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan?
        22 Sen tähden se, joka saarnaa, ja se, joka ottaa vastaan, ymmärtävät toisiansa, ja molemmat rakentuvat ja riemuitsevat yhdessä.
        23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.
        24 Se, mikä on Jumalasta, on valoa; ja se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
        25 Ja vielä, totisesti minä sanon teille, ja minä sanon sen, jotta te saisitte tietää totuuden, jotta voisitte karkottaa pimeyden keskuudestanne:

• R. Sitia

"Kunkin aikakauden profeetta puhuu OMALLE aikakaudelleen. "

..jos kerran muilla profeetoilla ei ole mitään merkitystä niin miksi edelleen lueskelette Raamattua? Eihän siellä ole teille enää mitään jos profeetat puhuvat vain omalle aikakaudelleen.

Toisekseen nyt ei ollut kyse profeettojen sanomisista vaan seuraamisesta ja siitä mitä kirkko oppimateriaalissaan asiasta opettaa. Et siis vastannut ollenkaan esittämiini kysymyksiin vaan läksit höpöttelemään jälleen asian vierestä.

"On vain mutama asia josta on annettu ilmoitusta ja ne löytyvät pyhistä kirjoituksiata, kuten 10 käskystä."

Ihan noin muuten mielenkiinnosta montako pystyt luettelemaan lunttaamatta niitä Raamatusta?

Kun kerran nyt tulit maininneeksi 10 käskyä niin kysytäänpä vielä parista niistäkin:
      Käsky kuuluu: Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      Mormoneilla on kolme jumalaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Miksi rikotte tätä käskyä?

Käsky kuuluu: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."
      Teidän kirjoissanne on lukuisia kuvia Jeesuksesta ja taitaapa Joseph Smithin ensimmäistä näkyä kuvaavissa kuvissakin olla peräti parikin jumalaa kuvattuna. Samoin lukuisissa kuvissanne esiintyy kosolti enkeleitä jne jne. Miksi rikotte tätäkin käskyä?

Käsky kuuluu: "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi."
      Miksi toistuvasti kerrotte epätosia asioita kirkosta eronneista ihmisistä ja rikotte tätäkin käskyä?

• puhut vastoin tietoa

Punaisesta ja sinisestä saadaan väriopin mukaan sinipunaista, jota luterilainen kirkko pitää yhtenä kirkollisena värinään (taitaa muuten muutkin kirkolliset tahot pitää tuosta liilan väristä). Luterilainen kirkko tai lahko (katolilaisista kirkoista irtautunut - ihan miten vaan) pitää Raamattua ainoana evankeliuminaan ja tukeutuu vain siihen. Sieltä se sana löytyy tarvittaessa - ei kukaan ihminen tai omatekoinen profeetta voi puhua omiaan Jumalan nimissä ja käskyttää kanssaihmisiä omien visioittensa mukaan.

Sinipunakynällä minä raakkaan koko mormonikirjan, Smithin opin ja sen profeetat mappi-ö:hön.

• Luuletko, että Jumala on kuollut eikä voi enää antaa ilmoituksia profeettojen kautta? Raamattu on ihmisten kokoama jopa ilman alkuperäisen Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten osallistumista. Luopumus oli tuolloin jo tapahtunut eli kirkko oli vailla apostollista johtoa. Se oli suuri luopumus eikä se ole sama kuin yksittäisten ihmisten luopuminen.

• 'Sokrates lainaus'
        Tapani1 kirjoitti:

Luuletko, että Jumala on kuollut eikä voi enää antaa ilmoituksia profeettojen kautta? Raamattu on ihmisten kokoama jopa ilman alkuperäisen Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten osallistumista. Luopumus oli tuolloin jo tapahtunut eli kirkko oli vailla apostollista johtoa. Se oli suuri luopumus eikä se ole sama kuin yksittäisten ihmisten luopuminen.

Minä en viitsi luulla mitään, vaikka en olekaan viisas kuten SOKRATES.

'Kukaan ei nimittäin tiedä, mitä kuolema on; ties vaikka se olisi ihmisen suurin onni. Kuitenkin ihmiset pelkäävät sitä, ikäänkuin hyvinkin tietäisivät sen pahimmaksi onnettomuudekseen. Eikö sentään se, että luulee tietävänsä sellaista, mitä ei tiedä, ole niin suurta tietämättömyyttä, että sietää hävetä?...
        Ja jos missään asiassa voisin väittää olevani muita viisaampi, niin ehkä juuri tässä: kun kerran en tiedä mitään tuonpuolisesta, en liioin kuvittele tietäväni.'
        SOKRATES

• zappax .

"Jokos Aaronin pappeuden manuaali vuodelle 2012 on suomennettu ja käytössä?"

En tiedä.

"Kertokaapas palstan mormonit opettaako kirkko tällä opuksella nuoria poikiaan seuraamaan sokeasti vai ajattelemaan kriittisesti? "

En tiedä, kun ole lukenut ko. opusta.

Mutta jos haluat esittämääsi vapaasen suomennokseen kantani:

Tietääkseni meitä opetetaan ajattelemaan kriittisesti.

Lue koko lainaus... Mikä on lainauksen ,ilaan perustelu sille että kun profeetta puhuu... keskustelu on päättynyt?

Koko lainaus:
      Sister Elaine A. Cannon, who has devoted much of her life to guiding and teaching young people, bore this witness of the living prophet: “Now, as he speaks to us … it is as if the Lord Jesus Christ himself were addressing us. … Christ made this very clear when he said to others of his children a time ago, ‘Blessed are ye if ye shall give heed unto the words of these … whom I have chosen from among you to minister unto you’ (3 Nephi 12:1). … Your course should become clear, your priorities ought to be known to you. … Personal opinions vary. Eternal principles never do. When the prophet speaks … the debate is over” (“If We Want to Go Up, We Have to Go On,” New Era, Jan.–Feb. 1979, pp. 40–41).

• R. Sitia

Miksi minun pitäisi kaivaa koko Elainen puhe lainatakseni sitä, kun MAP-kirkkokaan ei niin tee omassa oppikirjassaan? Sinäkin varmaan huomasit kuinka kirkon oppikirjassa oli merkattu pisteillä kuinka Elainen puheesta on pomittu vain valikoidut lauseet eli syyllistytty ns. quote miningiin. En ole kaivanut Elainen puhetta esiin, mutta veikkaisinpa, että tuo kirkon omassa oppikirjassa harrastama quote mining on myös vääristänyt Elainen alkuperäistä sanomaa melkoisesti.

• zappax .
        R. Sitia kirjoitti:

Miksi minun pitäisi kaivaa koko Elainen puhe lainatakseni sitä, kun MAP-kirkkokaan ei niin tee omassa oppikirjassaan? Sinäkin varmaan huomasit kuinka kirkon oppikirjassa oli merkattu pisteillä kuinka Elainen puheesta on pomittu vain valikoidut lauseet eli syyllistytty ns. quote miningiin. En ole kaivanut Elainen puhetta esiin, mutta veikkaisinpa, että tuo kirkon omassa oppikirjassa harrastama quote mining on myös vääristänyt Elainen alkuperäistä sanomaa melkoisesti.

Ei sinun tarvisekkaan, mutta en minäkään niin tehnyt...Sanoin että koko LAINAUS, ei KOKO PUHE...

Se että lainataan osa puheesta ei välttämättä ole mikään syyllisyyden osoitus... Eikä nytkään ollut kyse siitä että pitäisi lukea koko puhe.

Mutta kysessä on nyt se että sinä teit röyhkeästi ja vääristellen tuon suomennoksen.

Sen pohjalta sinä sitten rakennat koko juttusi loppuhuipennukseen asti, jonka perusteella heikommat uskovat kaiken mitä kirjoitat...

• zappax .

Kysymys edelleenkin on se että mikä on perustelu sille että kun profeetta puhuu... keskustelu on päättynyt?

• zappax .
        R. Sitia kirjoitti:

Sorry tuo toinen vastaus sisälsi virheen... Et siis tehnyt käännösvirhettä tässä (se käännösvirhe on siellä Hollansin puheeseen liittyvässä jutussa...).

Eli ei sinun tarvitse koko puhetta lukea, en minäkään niin tehnyt...

Vaustaus on ihan tuossa launauksen yhteydessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      218
      5048
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4111
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3603
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3599
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3440
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      38
      3035
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2336
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      37
      2138
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      23
      1972
    Aihe