Todisteista

On joitakin, jotka vaativat tieteellistä näyttöä uskonnollista asioista. Kysymys on kuitenkin eri totuuden lajeista. Kaikki tieteeseen kuuluva liittyy tämän maailman piiriin. Uskonnollinen maailma kuuluu toiseen ulottuvuuteen, jota tämän maailman tutkimistavoilla ei pysty selittämään. Tieteellinen totuus on aina suhteessa sen perustana olevien olettamusten totuuteen. Uskonnollinen totuus on ehdotonta, mutta tietenkin suhteessa tuon totuuden perustana oleviin ilmoituksiin, joita tulee tulkita oikein. Kaikkea ei ole ilmoitettu, joten uskonnossa ollaan uskon varassa monin kohdin. On myös ehdottomia uskonnollisia totuuksia kuten pelastuminen vain Kristuksen sovitustyön kautta, kun on kuuliainen evankeliumin laeille ja niihin kuuluville toimituksille.

Myös se on uskonnollista ehdotonta totuutta, että voi olla vain yksi ainoa oikea kirkko, jos se yleensä on maan päällä. Minulla on varma tieto, että se on palautettu Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuken Kristuksen Kirkko, mutta siitä ei saa varmuutta muuten kuin hengellisesti tutkien.

1. Kor. 2
9 Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. [Jes. 64:3]
10 Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. [Joh. 16:13; 1. Joh. 2:27]
11 Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on. [Sananl. 20:27; Room. 11:34]
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan Jumalan oman Hengen, jotta tietäisimme, mitä hän on lahjoittanut meille. [Room. 8:9]
13 Siitä me myös puhumme, mutta me käytämme Hengen emmekä ihmisviisauden opettamia sanoja ja selitämme hengelliset asiat Hengen avulla. [1. Kor. 1:17]
14 Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. [Joh. 14:17; Room. 8:5; 1. Kor. 1:24]
15 Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 2:20, 1. Joh. 5:20]
16 -- Kuka tuntee Herran mielen, niin että voi neuvoa häntä? Mutta meillä on Kristuksen mieli. [Room. 11:34 ]

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. Sitia
      • Moneenkohan kertaan täällä on vaadittu todisteita, historiallisia ja muita! Siksi on tarpeen toistaa uskonnollisten todisteiden luonnetta. - Sinua taitaa häiritä, että kerrotaan asia sellaisena kuin se on.

• Tapani1 kirjoitti:

Moneenkohan kertaan täällä on vaadittu todisteita, historiallisia ja muita! Siksi on tarpeen toistaa uskonnollisten todisteiden luonnetta. - Sinua taitaa häiritä, että kerrotaan asia sellaisena kuin se on.

Ensin tulee löytää uskonnollisen totuuden kasvun siemen ja antaa sille itämisen mahdollisuus. Meillä on keskuudessamme kylväjiä (lähetyssaarnaajia ja jopa nettikirjoittajia), joiden toimintaan sopii tämä vertaus:
        Luuk. 8
        Kylväjä
        4 Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaikista kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti heille vertauksen: [Matt. 13:1-9; Mark. 4:1-9]
        5 "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne.
        6 Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta.
        7 Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. [Jer. 4:3]
        8 Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!" [1. Moos. 26:12 | Matt. 11:15 ]

Selitys
        9 Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti. [Matt. 13:10-23; Mark. 4:10-20]
        10 Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. [Mark. 4:12 ]
        11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. [1. Piet. 1:23]
        12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi.
        13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. [Ps. 106:12,13]
        14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. [1. Tim. 6:9,10]

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

Moneenkohan kertaan täällä on vaadittu todisteita, historiallisia ja muita! Siksi on tarpeen toistaa uskonnollisten todisteiden luonnetta. - Sinua taitaa häiritä, että kerrotaan asia sellaisena kuin se on.

"Moneenkohan kertaan täällä on vaadittu todisteita, historiallisia ja muita!"

Todisteita vaaditaan aina. Ihminen joka ei vaadi todisteita tulee huijatuksi ja täyttää päänsä kaiken maailman huuhaalla ja perusteettomilla uskomuksilla.

"Siksi on tarpeen toistaa uskonnollisten todisteiden luonnetta."

Kuten tuossa argumenointivirheen kuvauksessakin todetaan:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_nauseam
        "Loogisesti kuitenkaan saman asian toistaminen ei todista yhtään mitään."

Toistelusi ei todista yhtään mitään. Se on vain omaa retoriikkaasi, jolla ei ole minkäänlaista todistusarvoa mistään.

" - Sinua taitaa häiritä, että kerrotaan asia sellaisena kuin se on."

Jos kertoisitkin asiat niinkuin ne ovat, etkä niinkuin toivoisit niiden olevan. Toiveajattelu on myös argumentointivirhe.

• R. Sitia kirjoitti:

"Moneenkohan kertaan täällä on vaadittu todisteita, historiallisia ja muita!"

Todisteita vaaditaan aina. Ihminen joka ei vaadi todisteita tulee huijatuksi ja täyttää päänsä kaiken maailman huuhaalla ja perusteettomilla uskomuksilla.

"Siksi on tarpeen toistaa uskonnollisten todisteiden luonnetta."

Kuten tuossa argumenointivirheen kuvauksessakin todetaan:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_nauseam
        "Loogisesti kuitenkaan saman asian toistaminen ei todista yhtään mitään."

Toistelusi ei todista yhtään mitään. Se on vain omaa retoriikkaasi, jolla ei ole minkäänlaista todistusarvoa mistään.

" - Sinua taitaa häiritä, että kerrotaan asia sellaisena kuin se on."

Jos kertoisitkin asiat niinkuin ne ovat, etkä niinkuin toivoisit niiden olevan. Toiveajattelu on myös argumentointivirhe.

Sinä haluat pusertaa kaiken sen tulkintakaavan prässiin, että kaikki on todistettava maallisin keinoin eli sivuutat hengellisyyden. Auttaisiko sinua ymmärtämämään tilannetta se, ettei taidettakaan voida todistaa taiteelliseksi niillä keinoin, joita vaadit sovellettavaksi uskonnollisiin totuuksiin?

TOTUUS. Katso myös Tieto; Valo, Kristuksen valo; Äly.

Totuus on tieto kaikesta sellaisena kuin se on ja kuin se oli ja kuin se on oleva (OL 93:24). Myös valo ja ilmoitus taivaasta on totuutta.

Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita, Joh. 8:32. Minä olen tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6. Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, ei totuus ole meissä, 1. Joh. 1:8. Syylliset pitävät totuutta kovana, 1. Nefi 16:2. Vanhurskaat rakastavat totuutta, 2. Nefi 9:40. Henki puhuu totta eikä valehtele, MK Jaak. 4:13. Sinä olet totuuden Jumala etkä voi valehdella, Et. 3:12. Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta, Moroni 10:5. Totuus pysyy aina ja ikuisesti, OL 1:39. Totuuden Henki on sinut valaissut, OL 6:15. Mormonin kirja sisältää totuuden ja Jumalan sanan, OL 19:26. Lohduttaja lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta, OL 50:14. Se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen mukaan, ottaa sen vastaan sellaisena, kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan, OL 50:17–22. Julistakaa totuutta ilmoitusten mukaan, jotka minä olen antanut teille, OL 75:3–4. Mikä tahansa, mikä on totta, on valoa, OL 84:45. Kristuksen valo on totuuden valo, OL 88:6–7, 40. Minun henkeni on totuus, OL 88:66. Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu, OL 93:29. Jumalan kirkkaus on äly eli valo ja totuus, OL 93:36. Minä olen käskenyt teidän kasvattaa lapsenne valossa ja totuudessa, OL 93:40. Minun Ainosyntyiseni on täynnä armoa ja totuutta, Moos. 1:6. Totuutta minä lähetän maasta, Moos. 7:62.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

Sinä haluat pusertaa kaiken sen tulkintakaavan prässiin, että kaikki on todistettava maallisin keinoin eli sivuutat hengellisyyden. Auttaisiko sinua ymmärtämämään tilannetta se, ettei taidettakaan voida todistaa taiteelliseksi niillä keinoin, joita vaadit sovellettavaksi uskonnollisiin totuuksiin?

TOTUUS. Katso myös Tieto; Valo, Kristuksen valo; Äly.

Totuus on tieto kaikesta sellaisena kuin se on ja kuin se oli ja kuin se on oleva (OL 93:24). Myös valo ja ilmoitus taivaasta on totuutta.

Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita, Joh. 8:32. Minä olen tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6. Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, ei totuus ole meissä, 1. Joh. 1:8. Syylliset pitävät totuutta kovana, 1. Nefi 16:2. Vanhurskaat rakastavat totuutta, 2. Nefi 9:40. Henki puhuu totta eikä valehtele, MK Jaak. 4:13. Sinä olet totuuden Jumala etkä voi valehdella, Et. 3:12. Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta, Moroni 10:5. Totuus pysyy aina ja ikuisesti, OL 1:39. Totuuden Henki on sinut valaissut, OL 6:15. Mormonin kirja sisältää totuuden ja Jumalan sanan, OL 19:26. Lohduttaja lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta, OL 50:14. Se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen mukaan, ottaa sen vastaan sellaisena, kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan, OL 50:17–22. Julistakaa totuutta ilmoitusten mukaan, jotka minä olen antanut teille, OL 75:3–4. Mikä tahansa, mikä on totta, on valoa, OL 84:45. Kristuksen valo on totuuden valo, OL 88:6–7, 40. Minun henkeni on totuus, OL 88:66. Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu, OL 93:29. Jumalan kirkkaus on äly eli valo ja totuus, OL 93:36. Minä olen käskenyt teidän kasvattaa lapsenne valossa ja totuudessa, OL 93:40. Minun Ainosyntyiseni on täynnä armoa ja totuutta, Moos. 1:6. Totuutta minä lähetän maasta, Moos. 7:62.

Ymmärrän hyvin, että toivot asioiden olevan niinkuin esität. Toiveajattelu ei kuitenkaan ole pätevää argumentointia.

• Ev.lut.

"On joitakin, jotka vaativat tieteellistä näyttöä uskonnollista asioista. Kysymys on kuitenkin eri totuuden lajeista. "

Se ei ole uskonnollinen asia, onko Lehin yms porukoita koskaan ollut olemassakaan. Mitään todisteita asiasta ei ole koskaan löytynyt ja tästä seuraa, että sen ympärille muodostettu uskonto ei myöskään voi olla totta.

• Se ettei jotain ole löydetty, ei todista, ettei sitä olisi. Päänsä voi pistää pensaaseen sellaistakin kuvitellen. Hengellisiä asioita ei tarvitse todistaa maallisesti, kuten Raamatusta ilmenee. Vaikka maalliset todisteet löydettäisiinkin, niin silti hengellinen todistus on tarpeen, kun on kysymys uskonnollisesta totuudesta.

Amerikan asutushistoria on mennyt aivan uusiksi:

Amerikan asutushistoria mureni käsiin

03.09.2007

Teksti: Tuula Kinnarinen

Ennen me kaikki tiesimme, miten Amerikka sai asukkaansa.
      Tätä nykyä tutkijatkaan eivät tiedä edes sitä, milloin ensimmäiset
      ihmiset astuivat Amerikan kamaralle, saati sitä, mistä he sinne tulivat.

Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2007

Muistathan, kuinka se kävi. Viime jääkauden lopulla, kun Euraasian ja Amerikan mantereita yhdisti Beringin maakannas, ihmisiä vaelsi mammuttien ja muun suurriistan perässä Siperiasta Alaskaan. Sopivasti samoihin aikoihin Kanadaa peittäneeseen jääkilpeen ilmaantui kaistale sulaa maata, jota pitkin matkalaiset pääsivät Yhdysvaltain Suurille tasangoille ja edelleen Etelä-Amerikkaan asti.

Näin ihmiskunnan varhaishistoriat kertovat - ja kaiketi väärin, tai ainakaan tarinaa ei voi kiittää tuoreudesta ja täsmällisyydestä.

Ajatuskulun syntyhetket sijoittuvat 1920- ja 1930-luvun taitteeseen, jolloin New Mexicosta löytyi biisonin- ja mammutinluiden seasta piikivisiä keihäänkärkiä. Pian samanlaisia metsästysaseita kaivettiin esiin eri puolilta Yhdysvaltoja, joten mitä ilmeisimmin tällä muinaisella väellä oli ollut yhteinen elintapa, kulttuuri. Se nimettiin rikkaimman löytöpaikan mukaan Clovisin kulttuuriksi.

1950-luvulla arkeologit saivat käyttöönsä tuolloin vielä uuden uutukaisen radiohiilimenetelmän. Kun se tuotti Clovisin iäksi 13 300 vuotta, Amerikan asuttaminen ankkuroitiin tähän ajoitukseen ja Clovisin paleointiaanit julistettiin kaikkien Amerikan alkuperäiskansojen esivanhemmiksi.

• menee taas överiks

Mielestäni on älytöntä edes keskustella uskon ja ja luulon todisteista.

Kun mormoninkirjan tapahtumista, ihmisistä, suvuista, historiasta eikä arkeologiasta ole mitään konkreettista näyttöä on oikeastaan sairasta ruveta edes olettamaan, 'että jos vaikka löytyisi tödisteita'.

Raamatun paikoista, ihmisistä ja ajallisesta historiasta on reaalisia, arkeologisia löytöjä ja todisteita. Järkevämpää on pohtia esim niitä asioita. Mutta kas kummaa, mormonit jättävät Raamatun aivan toisarvoiseksi tutkimuksissaan ja todisteluissaan.

Mielestäni on sairasta vain luulla sellaista mistä ei ole minkäänlaista FAKTAA, kuten mormoninkirja. Se on J.Smithin koottu mielikuvitusteos.

• Raamatulla päähän

Ja minulla on vahva tieto ja todistus, että mormonikirkko on humpuukia ja että sen perustaja Smith oli pelkkä huijari. Sinä et voi väittää, että minulla ei olisi omaa todistusta asiasta, vaikka se onkin erilainen kuin sinulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1269
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      905
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe