Silminnäkijä: Tosielämän frendit// tarkeä aihe tv:stä illlalla!

kotiliesIZ

Silminnäkijä: Tosielämän frendit

Missä kehitysvammaisten pitäisi asua - jos ei minun niin kenen takapihalla? Toimittaja Tiina Merikanto.
Missä tosiaan he saa asua?

36

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aha..taasko tämäkin aihe on esillä. Muistaakseni talvella vai oliko viime syksynä tämäkin oli esillä. Onko tämä se vanha juttu?

• nauvosta,,,,,,

Niittamix, sä olet ihan mahoton!

• nauvosta,,,,,, kirjoitti:

Niittamix, sä olet ihan mahoton!

Ai miten, niin jos kysyn et onko ohjelma sama ku aikoja sitten?

• Nittaminax kirjoitti:

Ai miten, niin jos kysyn et onko ohjelma sama ku aikoja sitten?

Perskele..esitetty aikoja sitten? Jäi sana välistä pois.

• mietiskelijätär.
        Nittaminax kirjoitti:

Perskele..esitetty aikoja sitten? Jäi sana välistä pois.

Lienee uusi ohjelma Siminnäkijässä tänä iltana.

"Toisenlaiset frendit" oli hyvä ohjelma jossain Itä-Helsingissä asuvista kehityvammaisista ihmisistä. Tuli monta jaksoa sitä ja uusintanakin lähetettiin. Ohjelmahan taisi saada Venlankin, oliko viime vuonna? Ihana ja elämänläheinen juttu iloisista ja elämää rakastavista ihmisistä.

Tänään lähetettävä on kai enemmänkin dokumentin kaltainen, luulisin.

• ####
        mietiskelijätär. kirjoitti:

"Toisenlaiset frendit" oli hyvä ohjelma jossain Itä-Helsingissä asuvista kehityvammaisista ihmisistä. Tuli monta jaksoa sitä ja uusintanakin lähetettiin. Ohjelmahan taisi saada Venlankin, oliko viime vuonna? Ihana ja elämänläheinen juttu iloisista ja elämää rakastavista ihmisistä.

Uusi lienee. En ainakaan minä muista nähneeni. Hyvä, että asiasta puhutaan.
        Johtaisivat vain toimiin.

http://atuubi.yle.fi/node/14397

• mietiskelijätär. kirjoitti:

Tänään kävin areenalta kattomassa sen dokumentin ja oli se tavallaan uusi, mutta siihen oli ympätty viimevuoden juttuja mukaan. Enkä jaksanut katsoa loppuun kun mulla on huono äänentoisto täs läppärissä enkä saanut selvää kaikesta mistä kukin puhui.

Se "toisenlaiset frendit" oli aivan ihana ohjelma jota yritin kanssa seurata.

• tosielämää
        Nittaminax kirjoitti:

Tänään kävin areenalta kattomassa sen dokumentin ja oli se tavallaan uusi, mutta siihen oli ympätty viimevuoden juttuja mukaan. Enkä jaksanut katsoa loppuun kun mulla on huono äänentoisto täs läppärissä enkä saanut selvää kaikesta mistä kukin puhui.

Se "toisenlaiset frendit" oli aivan ihana ohjelma jota yritin kanssa seurata.

minäkin toivon että toisenlaiset frendit saisi jatkoa, oikein ihania kehitysvammaisia.

• * * *
        tosielämää kirjoitti:

minäkin toivon että toisenlaiset frendit saisi jatkoa, oikein ihania kehitysvammaisia.

Miksi kehitysvammaisten pitäisi olla ihania? Ihan kaikien ihmisten on kaikki tunneskaalat saavata elää.
        Ei kehitysvammaisuus saisi olla haitta, muttei kai se ole mikään etukaan.
        Miksi muutenkaan meitä ihmisiä niputetaan milloin minkin ominaisuuden mukaan?
        Oltaisiin vain ihmisiä, täydellisyyksimme, sairauksimme, vammoinemme.

Saatoin taas käsittää harhaan, mutta tuo tuli mieleen.
        Puhutaan vaikka kehitysvammaisista, kuin kaikki olisivat yhtä samaa.
        On kokemuksia kehitysvammaisista, mukavana naapurina, lapsuudessa kaverinakin, kuin laitoskin tuli aikoinaan tutuksi.

Pienessä mielessäni on ajatus, että monien pelkoja aiheuttavat vanhakantaiset kuvitelmat ja luulot, jopa muistot.
        Ajalta kauan ennen tätä päivää.

• O - O

Ei sinun, minun, eikä kenenkään takapihalla, vaan siellä missä muutkin ihmiset asuvat. Mieluummin mukavat ja rehelliset ihmiset, etteivät naapurit käyttäisi hyväkseen useimmiten ystävällisten kehitysvammaisten luottavaisuutta tai käyttäytyisi omien ennakkoluulojensa vuoksi epäystävällisesti heitä kohtaan.

• piiipaaaapiiipaaa,

Taina Kovalainehan siellä puhua papatti taas sellaista ettei pysty toistamaan, hävettää niin "ihmisen alhaisuus".

Minusta kehitysvammainen henkilö tv:ssä puhui viisaammin kuin Kovalainen, paljon viisaammin, että he on aivan tavallisia ihmisiä eivät mene kenenkään asuntoihin yms. Kovalainen puhui, ett miten käy asuntojen hinnoille jos " tällaista" asukasta tänne muuttaa, yms. yms. Ymmärtääkö edes hävetä, ei kai, kun sanoi ettei kadu mitä on puhunut yms yms.

Voi aikoja voi tapoja....

• a.v-vk

Noinhan minäkin ajattelen. Kaukana, kun olen, mutta sitten lähden pohtimaan, että harmittaisiko minua, jos asuntoni hinta alenisi...........?

• he

TÄÄLLÄ ketjuilla sama ilmiö kuka suvaitsee saako minä tai sinä ,vai ken saa
      kirjoittaa

Tuntuu ainaiselta kinalta ja piikittelyltä joka puolella ..

• Näyttää olevan sama ilmiö että joku aina narisee jostain olemattomasta joka ketjussa.

• kannattaja
        Nittaminax kirjoitti:

Näyttää olevan sama ilmiö että joku aina narisee jostain olemattomasta joka ketjussa.

*PEILI*

• Kyllä kehitysvammainen saa asua ihan missä vain, kunhan asuu tarpeeksi kaukana Nimby-ihmisistä.

http://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/35519-onko-nimby-ajattelu-positiivista-vai-negatiivista

Ihminen, jopa kehitysvammainen tai muuten poikkeava, on helppo hyväksyä, kun ei hänen lähellään tarvitse asua ja elää.
      Onneksi löytyy myös toisinajattelevia, heitä jotka ymmärtävät elämään mahtuvan muutakin kuin sen oman pienen elämän, jota ei saisi häiritä ikävillä asioilla ja oudon näköisillä ja "pelottavilla" kehitysvammaisilla.
      Muuta pelättäväähän ei taida ollakaan, kun ovet pitää lukita, mikäli keharit muuttavat lähelle asumaan.

• 00000000000

Kehariksiko kutsut sairaita? Anteeksi puolestasi

• 00000000000 kirjoitti:

Sinäpä olet minusta kiinnostunut, mistä johtunee.
        Kehitysvammaiset kutsuvat itse itseään kehareiksi tai kevareiksi.
        Minulla on täällä kotona juuri sellainen tyyppi, ei ole outoa ollenkaan. Hän ei ole varsinaisesti sairas, vain vammainen. Krooninen kehitysvammaisuus, no epilepsia on sairaus, mutta se voi olla ns. normaaleillakin.

Onko sinulla kokemusta kehitysvammaisista?

• meeriamanda
        00000000000 kirjoitti:

Tule tähän päivään 00000000, kehari on yhtä kuin kehitysvammainen. Se ei ole halventava nimittely.

• meeriamanda kirjoitti:

Tule tähän päivään 00000000, kehari on yhtä kuin kehitysvammainen. Se ei ole halventava nimittely.

Kehitysvammaisilla on sellaista omaa huumoria, jota kaikki normi-ihmisetkään eivät ymmärrä.
        Huumorintajuttomat eivät ollenkaan..:)

• meeriamanda
        Anceli kirjoitti:

Kehitysvammaisilla on sellaista omaa huumoria, jota kaikki normi-ihmisetkään eivät ymmärrä.
        Huumorintajuttomat eivät ollenkaan..:)

Sepä se. Jo aikoja kauan sitten kun jakauduimme Sosiaalioppilaitoksen koulutuksessa, jotkut siirtyi kodinhoitsuiksi, kehareiksi ja mielihoitsuiksi... eikä sitä ilkeämielisesti sanottu. Ehkäpä me ammattilaiset puhumme enempi näin, taas muuta tehneet eivät sitä tiedä?

• :/
        meeriamanda kirjoitti:

Sepä se. Jo aikoja kauan sitten kun jakauduimme Sosiaalioppilaitoksen koulutuksessa, jotkut siirtyi kodinhoitsuiksi, kehareiksi ja mielihoitsuiksi... eikä sitä ilkeämielisesti sanottu. Ehkäpä me ammattilaiset puhumme enempi näin, taas muuta tehneet eivät sitä tiedä?

Oman kokemukseni mukaan he itse puhuvat, eivät heidän ulkopuoliset.

• heitäkin on
        :/ kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan he itse puhuvat, eivät heidän ulkopuoliset.

Paitsi he jotka eivät osaa puhua.

• :/
        heitäkin on kirjoitti:

Paitsi he jotka eivät osaa puhua.

Jokainen heistä osaa ilmaista omalla tavallaan.
        Minusta on alentavaa puhua muiden suulla.

Itse opiskellessani olin pojan luona, joka ei kyennyt puhumaan.
        Hän vain kasvojensa ilmeillä itseään kuvaili. Kääntyili kuin sikari.
        Mutta silmissään asui tunteva ihminen.

• tiinaex...
        Anceli kirjoitti:

Sinäpä olet minusta kiinnostunut, mistä johtunee.
        Kehitysvammaiset kutsuvat itse itseään kehareiksi tai kevareiksi.
        Minulla on täällä kotona juuri sellainen tyyppi, ei ole outoa ollenkaan. Hän ei ole varsinaisesti sairas, vain vammainen. Krooninen kehitysvammaisuus, no epilepsia on sairaus, mutta se voi olla ns. normaaleillakin.

Onko sinulla kokemusta kehitysvammaisista?

mullapa onkin kokemusta siitä sun ihanasta ainutlaatuisesta keharista pitäs taas päästä tapaamaan kun otit puheeks ihan tuli ikävä teitä kaikkia kolmee.

• Anceli
        :/ kirjoitti:

Jokainen heistä osaa ilmaista omalla tavallaan.
        Minusta on alentavaa puhua muiden suulla.

Itse opiskellessani olin pojan luona, joka ei kyennyt puhumaan.
        Hän vain kasvojensa ilmeillä itseään kuvaili. Kääntyili kuin sikari.
        Mutta silmissään asui tunteva ihminen.

Eipä tämä meidän kaverikaan osaa puhua, mutta harvoin jää epäselväksi mitä hän haluaa.
        Ääntä ja viittomista tulee siihen tahtiin, etteivät vanhat korvat ja silmät tahdo pysyä mukana.
        Ja on ihan selvää, että hän ymmärtää paljon enemmän kuin moni uskoo ja muisti pelaa hyvin.
        Vieraammat eivät aina käsitä mistä milloinkin on kysymys.

• tiinaex... kirjoitti:

mullapa onkin kokemusta siitä sun ihanasta ainutlaatuisesta keharista pitäs taas päästä tapaamaan kun otit puheeks ihan tuli ikävä teitä kaikkia kolmee.

Tervetuloa, täällä sinua odotellaan.
        Jos vaan korvasi kestää.. :)

• Anceli kirjoitti:

Tervetuloa, täällä sinua odotellaan.
        Jos vaan korvasi kestää.. :)

aina ne on kestäny =)))))

• Not In My Back Yard -ajattelijat ovat saaneet taa äänensä kuuluville erityisesti Kaarinassa ja Saviolla.

Mediasta saamme kuulla ja lukea kannanottoja: "En minä ole ennakkoluuloinen kehitysvammaisia tai mielenterveyskuntoutujia kohtaan, mutta asuntomme arvo laskee, jos sellaisia muuttaa lähelle. Asunnon ostajat ovat ennakkoluuloisia ja siksi vastustan hanketta! On se niin väärin, jos me joudutaan maksamaan siitä, että sellaisia ihmisiä tulee lähelle!"
      "Mitä lapsetkin ajattelisivat." - Prrrrr... tulisikohan heistä vanhempiaan suvaitsevampia ja avarakatseisempia ihmisiä. Kyllä olisi kamalaa.

Ympäristön turvallisuuskysymykseen liittyen kannattaisi muistaa, että Savion urheilukentällä 2008 tapahtunut nuoren urheilijatytön surmaaja ei kuulunut kumpaankaan mainituista ryhmistä, ei myöskään joitain vuosia aikaisemmin kevytliikenneväylällä polkupyörällä ajaneen aktiivisen, reippaan nuorenmiehen, tunnetun kunnallispolitiikon pojan surmaaja. Kumpikaan surmaajista ei tuntenut uhriaan eikä heillä ollut muuta kontaktia ennen puukotusta.

Suomessa on jo kauan sitten todettu, ettei ulko-ovia voi enää jättää lukitsematta - varkaiden vuoksi. Varkaita liikkuu kaikkialla.

Maailmassa on paljon pelottavia asioita, useimpia pelottaa kaikki vieras. Mikseivät ihmiset voisi iloita siitä, että omat ja lastensa pelot hälvenevät, kun pääsevät ihan lähiympäristössään näkemään ja halutessaan myös tutustumaan erilaisiin ryhmiin kuuluviin ihmisiin?

• sama arvo

Kylläpä sitä on meikäläinen tyhmä, kun ei taloa ostaessaan ymmärtänyt tarjota vähempää, koska kehitysvammaisten asuntola on tuossa lähellä. Tosin ei heistä mitään haittaa ole koskaan ollut, päinvastoin, mukavaa juttuseuraa olen usein saanut ja iloisia ovat mieleltään. Lapsianikaan en tullut "varoittaneeksi" ja ihmettelen suuresti noita puheita kyseiseen aiheeseen liittyen.

• eiiiih

Täydet pisteet Tainalle suorasta puheesta - joka tosin on aivan asiantuntematonta. Mikäli kehitysvammainen on vaaraksi itselleen tai ympäristölleen, heitä ei asutettaisi yksin ilman jatkuvaa valvontaa (varsinkaan asuntoon, jossa on hella ym. laitteet). Älyllisellä kehitysvammaisuudellahan tarkoitetaan alle 70 älykkyysosamäärää, eikä matala äo tee ihmisestä vaarallista. Kuka ei hyväksy yhteiskuntaamme erilaisiksi syntyneitä ihmisiä, yrittäköön joskus edes mielessään asettua heidän asemaansa.

Kehitysvammaisten elämää yritetään nykyään normalisoida mahdollisimman hyvin; koska jokaisella on oikeus ottaa vastuuta omasta elämästään ja yleensä keharit sen myös ottavat tosissaan ja haluavat sopeutua yhteiskunnan kunniallisiksi jäseniksi/ poiketa mahdollisimman vähän muista ihmisistä.

Omalle takapihalleni perustettiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus, joka on ihan tosissaan tuottanut päänvaivaa. Lapsilla on oltava tarkat rajansa missä saa kulkea ja kenelle puhua, pakolaiset tulevat naapurien pihoihin ja elävät omassa kulttuurissaan koska eivät tunne maan tapoja. En ole rasisti, ihminen vaan sattuu olemaan ihan eri lajia toiselta puolen maapalloa tulleiden mielestä. Yhteistyö vastaanottokeskuksen henkilökunnan kanssa toimii, ovat itse toivoneet saavansa tiedon kaikista väärinkäytöksistä tms.
      Tässä nykymaailmassa on vaan pakko oppia suvaitsevuutta, koska muuten ei pärjää...

• Pirre*

Siellä missä me muutkin ihmiset asumme ja elämme...

• Taas on tehty ketju vanhasta kiistakapulasta.

Voisko olla niinkin että jossain asuu kehari joka toivoo että hänen naapuriinsa muuttaa joku normaali jotta hänen asuntonsa arvo nousee.?

Minä en ole koskaan törmännyt yhteenkään vastenmieliseen, enkä vaaralliseen kehariin, tosin usimmiten olen kohtalostaan enemmän surullinen kuin iloinen.
      Ja taatusti vaaralliseksi kehittyneet on jo aikoja sitten laitettu sopiviin laitoksiin.

Järkevää jutustelua, koska suurin pasha loistaa poissaololollaan.
      Tämä lause kiinnosti minua:

"Tässä nykymaailmassa on vaan pakko oppia suvaitsevuutta, koska muuten ei pärjää..."
      Poistaisin sanan pakko ja muuttaisin sen vähän toisenlaiseksi.
      Valinnanvapaus pitää ihmisellä olla aina ja myöskin oikeus olla erimieltä ja prostestoidakin pitää saada.
      En myöskään heti tuomitsisi protestoijia, siinä on vaarana että väärin tuomitsemalla tulee itsestään sellaisen kaltainen.

H.

• ?

Mitä sanoilijana sanot, vai sanotko yhtään mitään?
        Oletko keisarina munasillasi?

• ei naurata....

Valviran ylijohtaja vastusti kehitysvammaisten hoitokotia...

• nainen 26v

minä ottaisn kyllä kehitysvamaisen tai useampia enemmänkuin mieleläni naapureiksi. ihmettelen miks nii vähän heitä kuitenki vielä asuu tavallsissa vuokra-asunnoissa. vai onko syynä weet suurin osa vastustaa niin paljon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      561
      1923
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      92
      934
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      927
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      826
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      757
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    7. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      69
      718
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      553
    Aihe