Jatkuvasti väsynyt

Sleepwalker

Olen 23-vuotias nuori nainen. Olen lähes koko nuoruuteni ja aikuisuuteni ollut jatkuvasti väsynyt. Nukun arkisin n. 8 tunnin yöunet, viikonloppuisin nukun oikeastaan niin pitkään kuin vain suinkin saan. Pitkien yöunien lisäksi nukun melkein joka päivä sellaiset kolmen tunnin "päikkärit". Loppuillan notkun väsyneenä ja sitten taas yöunille ja sama rumba uudestaan seuraavana päivänä. En koe olevani masentunut, sillä sen vähäisen ajan päivällä kun olen hereillä, olen pirteä ja hyväntuulinen opiskelija. Mieheni on alkanut huomauttelemaan nukkumisestani ja on selvästi turhautunut, sillä haluaisi tehdä kanssani iltapäivisin kaikkea, eikä vain katsella makkarin oven raosta, että vieläkö nukun. Minua vaivaa ja häiritsee asia myös suunnattomasti, sillä haluaisin mennä ja tehdä, mutta väsymys on niin käsittämättömän kova, että vie minut väkisin sängyn pohjalle. En ole käynyt kertaakaan lääkärissä tämän asian tiimoilta, sillä olen kuvitellut vain "olevani sellainen persoona joka nyt vaan tykkää nukkua." Ei tämä kuitenkaan voi olla normaalia. Mietin vaan että jos menen lääkäriin, alkaako ne tyrkyttämään heti jotain masennuslääkkeitä? Mikä mulla on??

171

17760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan

      Mittauta kuitenkin ennen psykiatria
      -Täydellinen verenkuva.
      -Verensokeri
      -kilpirauhasarvot, ainakin TSH ja T4V

      • D325OH

        Lisään vielä tuohon S-D-25 koe.


      • 12+17
        D325OH kirjoitti:

        Lisään vielä tuohon S-D-25 koe.

        Taitaa olla hemoglobiinit alakantissa. Anemiaan tehoaa rauta.


      • toimi heti
        12+17 kirjoitti:

        Taitaa olla hemoglobiinit alakantissa. Anemiaan tehoaa rauta.

        Ensin terveyskeskuslääkärille. Ei kaikkiin anemioihin rauta tehoa.Jos on esim.pernisiöösianemia.Silloin ei mikään rautalääke eikä mitkään ruokaohjeet auta koska ne eivät imeydy kun vaan lihakseen saatavalla piikillä sairaanhoitajalta aikaajoin ja usein koko elämän loppuun saakka.Mene heti kokeisiin jotka lääkäri määrää.


      • annuskapannuska

        Olen kakskymppinen nainen, itselläni kans ollu samoja ongelmia. Et kertonut kuinka paljon liikut, mutta itselläni auttoi kun aloin käymään ulkona lenkillä, JOKA päivä (no ei tietty katastrofi ole jos joskus jää väliin). Mutta sellaista reipasta kävelyä, pitää vaan lähteä sinne ulos niin kun pari viikkoa jatkaa niin itse ainakin virkistyin. Tottakai on monia arvoja joita kannattaa mittauttaa, eikä lääkäri ikinä pakota väsymyksestä psykiatrille, ei huolta :D hah. :) No mutta kokeile. Ulkoilma piristää, ja aurinko, varsinkin nyt kun kesä alkaa lähestymään. Syötkö hedelmiä, niistä saat c-vitamiinia, entä marjoja? Itse sain ainakin apua lenkkeilystä, tänä kesänä aijon pitkästä aikaa rullaluistella :)


      • uneliasja

        Ei välttämättä mitään vikaa! isäni joka jo 80v on aina nukkunut paljon, kun on vaan työltään ehtinyt, samoin yksi sisareni. Ei aina tarvi etsiä vikaa, jotkut vaan tarvivat unta enempi kun toiset


      • vitamiinit

        Mulla auttaa ihan D- ja B-vitamiinit. Varsinkin talvella tuota D-vitamiinia kannattaa syödä. Suomessa suositukset on aika alhaalla, vertaa esim Kanada.


      • zxz.
        D325OH kirjoitti:

        Lisään vielä tuohon S-D-25 koe.

        Kun liikaa nukkuu, niin nukkumishalu kasvaa.. Ei ihmisen tarvitse nukkua 8 tuntia..

        Holhousyhteiskunta kehoittaa nukkumaan 8 t.

        On se myös jotain elämänhalun puutetta, masennusta...

        Elämännälkä hyökkää jalkopäästä, laulaa Pave Maijanen..Sulta puuttu se.

        Sairaus eri asia.


      • määmäämää

        Ja hemoglobiini arvo!


    • terveyt.
    • helpottunut!

      Onko diabeeteksen mahdollisuus? Kannattaa käydä testeissä olin itse tuollainen monta vuotta kunnes selvisi diabeetes

      • myös

        mä olin kans kauheen väsynyt ja nukuin niin päivät, kuin yötkin ongelmitta, todettiin diabetes 1


    • tohtori hiiva

      juu, 2 vaihtoehtoa: diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta. onko jano koko ajan? jos niin diabetes on diagnoosini.

      • ..............

        Tai vaikka molemmat. Terveisin yksi jolla molemman diagnosoitiin melkein samaan aikaan. Eli kaikki mahdolliset arvot kannattaa tarkistaa, yleensähän terveydenhoitohenkilökunta tajuaakin laittaa kaikkiin kokeisiin, mutta pyydä jos ei tajua.


    • Mä huomasin että kun väsymyskausi tulee, on verensokeri koholla. Jätän rasvan ja vehnäjauhon pois ni alkaa olo taas paranee. Niillä mulla nousee sokerit liian korkeelle ja sit vaan väsyttää vaik kuin söis vitamiineja. Teetä myös sokerirasituskoe...

      • deeeeeee

        Rasva ei nosta verensokeria pätkääkään. Vehnä (ja kaikki muut viljat ja ylipäänsä hiilihydraatit) nostavat. Terveisin karppaava 1-tyypin diabeetikko


      • Labraan
        deeeeeee kirjoitti:

        Rasva ei nosta verensokeria pätkääkään. Vehnä (ja kaikki muut viljat ja ylipäänsä hiilihydraatit) nostavat. Terveisin karppaava 1-tyypin diabeetikko

        Kyllähän rasvaa täytyy välttää diabeetikon.


      • deeeeeee
        Labraan kirjoitti:

        Kyllähän rasvaa täytyy välttää diabeetikon.

        No ei tarvitse. Ja vaikka tarvitsisikin (ei siis tarvitse!) niin se ei liity millään tavalla verensokeriin. Otapa selvää.


      • Diabeeticco
        deeeeeee kirjoitti:

        No ei tarvitse. Ja vaikka tarvitsisikin (ei siis tarvitse!) niin se ei liity millään tavalla verensokeriin. Otapa selvää.

        Mulla todettiin 2 vuotta sitten diabetes ja piti kyllä rasvoja vältellä, saa rasvoja syödä mutta rasvan laatu on tosi tärkeetä. Ei se rasva verensokeria syönti hetkellä nosta mutta painon hallinta on diabeetikolle tärkeetä ja sen takia myös huonoja rasvoja vältettävä ja myös ettei huono kolesteroli taso nouse.


    • työn vika?

      arkisin sun kannattaa nukkua noin 9-10 tuntia, se on sopiva nukkumis määrä.
      ja jos sulla on pitkiä tai rasittavia työpäiviä, se myös väsyttää. Ja stressaaminen väsyttää myös.

      • että silleen

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.


      • Unen pituus..?...
        että silleen kirjoitti:

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.

        Suurin sydän infraktin vaara on aikainen aamu, että ei ole ihmisen luonnollisen rytmin mukaista aikaiset heräämiset, prisman lääketieteellisessä ohjelmassa asiasta todettiin ja kyllähän sen jo käytännössäkin voi todeta, että aikainen herätys on varsinkin talvella järjetöntä ja luonnon vastaista, kun ulkona on pimeää.
        Kesällä aikainen herääminen luonnistuu paremmin, koska on valoisaa.
        Ihmisten pitäisi elää luonnon kiertokulun mukaan, eikä ihmisen määräämään aikajaksotuksen mukaan.

        Minulle ei ainakaan riitä 5-7 tunnin yöunet.
        Iltaisin en saa unta ja nyt on jo pidempään mennyt, että olen vasta 00.30 aikana mennyt nukkumaan ja heränyt ylös klo 08.00 aikaan, kun herätyskello on soinut.
        Eikä se uni tule illalla helposti, vaan vähintään puoli tuntia kuluu, eikä uni ole tullut, joskus valvottaa tunninkin.
        Vastaavasti aamulla on sitten niin väsynyt, että nukahtaa, jos vähänkin herättyään lepäilee ennen ylösnousua.
        Aika usein tulee herättyä jo vähän ennenkuin herätyskello herättää.
        Jokus olen nukkunut 10 tuntiakin, mutta silti on sellainen jatkuva väsynyt olo, kuin olisi juossut pitkän ja väsyttävän lenkin.
        Nyt on sitten alkanut korvissa soimaan, välillä meinaa huimata ja päässä tuntuu kummallista painetta.
        On sellainen kumma hölmö olo ja vaikea keskittyä oikeen mihinkään ja kaikki asiat meinaa jäädä kesken, jos jotain aloittaa.
        Voi olla pitkällisen valvomisen aiheuttamaa oireita tai siiten verenpaine on koholla, pitäs käydä paineet mittauttamassa.


      • niiiiiiih......
        että silleen kirjoitti:

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.

        No kyllähän se sillein menee et aikuisen unen tarve on normaalisti 6-8h. Eihän tuossa ole kuin tunnin heitto mutta kuitenkin. Siitäkin on käyty paljon keskusteluja onko päivätorkut terveellisiä ja monet lekurit on sitä mieltä että pienet 15-20min päikyt nimenomaan piristää ja suositellaan otettavaksi jos tuntee itsensä väsyneeksi. Kunhan ei nuku yli ½ tuntia jolloin vaipuu jo syvään uneen ja siitä herääminen on sitten "vaikeampaa" ja monet tuntevat itsensä pöppöröiseksi loppu päivän.
        Toiset pärjää vähemmälläkin ja toiset tarvii enemmän unta. Jokaisen aikuisen unen tarve on erilainen, johtuen monistakin eri asioista; työstä ja sen laaadusta, perheestä, harrastuksista, olenpa kuullut jopa että perintötekijät saattaa vaikuttaa unen tarpeeseen ym ym.
        Tietysti sitten sekin jos jotain sairauksia tms stressiä.
        Itse teen toisinaan paljon töitä jolloin pärjäään kevyesti 5h yö unilla mutta se "kostautuu" sitten vapailla kun nukun jopa 9-10h yössä. Enkä yleensä tunne itseäni väsyneeksi.
        Tänä keväänä olen tuntenut itseni normaalia väsyneemmäksi, mutta osa syy onkin siitepölyissä ja vehnäallergiassa kun ei ole tuota ruokavaliota hirveesti tarkkailtua kevään aikana.
        Itse olen huomannut kokemuksella että jos olen oikein väsynyt ja otan ihan 15min levon, välttämättä edes nukkumatta vaan silmät vaan kiinni (taustalla tv päällä) niin tunnen sen jälkeen itseni huomattavasti paljon pirteämmäksi, mutta jos nukun ½-1h niin loppu pv menee ihan heräämiseen, heräämättä kuitenkaa kunnolla ja yö menee aika pitkälti valvoen... ja seurauksena sitten mojova pään särky.


      • aamu-uninen
        Unen pituus..?... kirjoitti:

        Suurin sydän infraktin vaara on aikainen aamu, että ei ole ihmisen luonnollisen rytmin mukaista aikaiset heräämiset, prisman lääketieteellisessä ohjelmassa asiasta todettiin ja kyllähän sen jo käytännössäkin voi todeta, että aikainen herätys on varsinkin talvella järjetöntä ja luonnon vastaista, kun ulkona on pimeää.
        Kesällä aikainen herääminen luonnistuu paremmin, koska on valoisaa.
        Ihmisten pitäisi elää luonnon kiertokulun mukaan, eikä ihmisen määräämään aikajaksotuksen mukaan.

        Minulle ei ainakaan riitä 5-7 tunnin yöunet.
        Iltaisin en saa unta ja nyt on jo pidempään mennyt, että olen vasta 00.30 aikana mennyt nukkumaan ja heränyt ylös klo 08.00 aikaan, kun herätyskello on soinut.
        Eikä se uni tule illalla helposti, vaan vähintään puoli tuntia kuluu, eikä uni ole tullut, joskus valvottaa tunninkin.
        Vastaavasti aamulla on sitten niin väsynyt, että nukahtaa, jos vähänkin herättyään lepäilee ennen ylösnousua.
        Aika usein tulee herättyä jo vähän ennenkuin herätyskello herättää.
        Jokus olen nukkunut 10 tuntiakin, mutta silti on sellainen jatkuva väsynyt olo, kuin olisi juossut pitkän ja väsyttävän lenkin.
        Nyt on sitten alkanut korvissa soimaan, välillä meinaa huimata ja päässä tuntuu kummallista painetta.
        On sellainen kumma hölmö olo ja vaikea keskittyä oikeen mihinkään ja kaikki asiat meinaa jäädä kesken, jos jotain aloittaa.
        Voi olla pitkällisen valvomisen aiheuttamaa oireita tai siiten verenpaine on koholla, pitäs käydä paineet mittauttamassa.

        Samaa mieltä. On luonnonvastaista herätä "keskellä yötä" pimeään ja olla koko päivän väsynyt. Päivittäiset toiminnot pitäisi ajoittaa luonnon rytmien mukaan niinkuin menneisyydessä ihminen on toiminut. Väsyneenä ei muutenkaan ihminen pysty parhaimpaansa.


      • Väsy myös

        Minäkin olen jatkuvasti väsynyt (olen kyllä myös masentunut) ja nukkuisin varmaan 24/7 jos olisi mahdollisuus. Mutta ei kai kenelläkään ole aikaa nukkua mitään 9-10h yöunia??? Minulla ei ainakaan. Ja eikö se ole aikuiselle jo liikaa? Liika nukkuminen ruokkii vaan sitä väsymystä. Näin mulle hoitaja sanoi.


      • stuzfgj
        että silleen kirjoitti:

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.

        Joillekin riittää 5 tuntia unta yössä, ja todellakin on havaittu, että he elävät pidempään. mutta ei siitä voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että jos tarvitse 8 tunnin yöunet, niin siitä vaan pakottaa itsensä ylös viiden tunnin unien jälkeen. Ei se toimintakykyä eikä eliniänodotetta nosta.

        Siitä oon samaa mieltä, että liian pitkäänkään ei kannata jatkuvasti nukkua vaikka olisi siihen mahdollisuus. 9-10 tuntia jatkuvasti on liikaa eikä hyväksi terveydelle. Joskus tulee tietysti tilanteita, univelka, jetlag, jolloin voi nukkua yhdet pitkät unet.

        Kerran kun tulin takaisin USAsta, olin silloin teini-iässä, nukuin 19 tuntia putkeen, ja silloinkin mut herätettiin. Ei oikein voinu uskoa todeksi. Sai pienen, pienen aavistuksen siitä miltä tuntuis herätä koomasta muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua.


      • uneksijaa
        niiiiiiih...... kirjoitti:

        No kyllähän se sillein menee et aikuisen unen tarve on normaalisti 6-8h. Eihän tuossa ole kuin tunnin heitto mutta kuitenkin. Siitäkin on käyty paljon keskusteluja onko päivätorkut terveellisiä ja monet lekurit on sitä mieltä että pienet 15-20min päikyt nimenomaan piristää ja suositellaan otettavaksi jos tuntee itsensä väsyneeksi. Kunhan ei nuku yli ½ tuntia jolloin vaipuu jo syvään uneen ja siitä herääminen on sitten "vaikeampaa" ja monet tuntevat itsensä pöppöröiseksi loppu päivän.
        Toiset pärjää vähemmälläkin ja toiset tarvii enemmän unta. Jokaisen aikuisen unen tarve on erilainen, johtuen monistakin eri asioista; työstä ja sen laaadusta, perheestä, harrastuksista, olenpa kuullut jopa että perintötekijät saattaa vaikuttaa unen tarpeeseen ym ym.
        Tietysti sitten sekin jos jotain sairauksia tms stressiä.
        Itse teen toisinaan paljon töitä jolloin pärjäään kevyesti 5h yö unilla mutta se "kostautuu" sitten vapailla kun nukun jopa 9-10h yössä. Enkä yleensä tunne itseäni väsyneeksi.
        Tänä keväänä olen tuntenut itseni normaalia väsyneemmäksi, mutta osa syy onkin siitepölyissä ja vehnäallergiassa kun ei ole tuota ruokavaliota hirveesti tarkkailtua kevään aikana.
        Itse olen huomannut kokemuksella että jos olen oikein väsynyt ja otan ihan 15min levon, välttämättä edes nukkumatta vaan silmät vaan kiinni (taustalla tv päällä) niin tunnen sen jälkeen itseni huomattavasti paljon pirteämmäksi, mutta jos nukun ½-1h niin loppu pv menee ihan heräämiseen, heräämättä kuitenkaa kunnolla ja yö menee aika pitkälti valvoen... ja seurauksena sitten mojova pään särky.

        Olen melkein 50v, ja talvella nukun 12h, mikäli vaan pystyn,kesällä ja näin keväällä riittää8h. Kun olen valveilla ns.pystyssä touhuan kokoajan, ja työssäni liikun kokoajan.


      • Amppari VI
        että silleen kirjoitti:

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.

        Ei riitä 6 tuntia - on vanhaa tietoa. Itse olen kunnolla pirteä vasta 10t yöunien jälkeen, jotka ovat taas harvinaista herkkua..


      • zxz.
        että silleen kirjoitti:

        Aikuiselle ihmiselle riittää kyllä kuudentunnin yöunet. Osa nukkuu liikaa ja on aina väsyneitä. Sitä paitsi kaikkein terveellisintä on nukkua (aikuiset) 5-7 tuntia yössä, elää pidempään kuin vähemmän tai enemmän nukkuvat.

        Totta on, Liika nukkuminen väsyttää.


    • Syö ja liiku

      Kerropas ruokavaliostasi - mitä ja minkä verran syöt?
      Ulkoiletko vai harrastatko jotain muuta liikuntaa? Syötkö tarpeeksi vitamiineja?

      Terveellinen ruokavalio ja liikunta poistaa väsymystä.

      • Rento-Raili

        Hyvä kun huomasit.Uskaltaudu siis puhumaan runsaista.Hmm.Kuukautisistasi ja mene lääkäriin niin kyllä se siitä.


    • weyrkhy

      reilusti d-vitamiinia, ainakin 40mikrogrammaa näin aluksi, lisäksi luontaistuotekaupasta Q10-valmistetta, sitten alat kohottaan kuntoasi.

      • zxz.

        Ei siinä vitamiinit auta jos elämänhalu puuttuu... Valvominen auttaa masennukseen...Viimeisten tutkimusten tulos.


    • Vaikuta valinnoilla

      eikä toikaan ole hyvä että antaa kaikelle väsymykselle periksi unen muodossa. Iltapäivästä kun väsy iskee niin ulos raittiiseen ilmaan eikä peiton alle, yksi tekijä on nimittäin sekin että olet totuttanut itsesti tuollasiin älyttömän pitkiin päiväuniin. Jos päivällä on pakko nukkua, niin piristävämmät unet on max. puoli tuntia. Kolmessa tunnissa vajoaa jo niin syvään uneen ettei siitä ihan hetkessä herääkään, joten ne ei ainakaan piristä.

    • nukkmatt

      no jaa...itte jätin perunaa vähemmälle ja samoin pastaa ja riisiä, otan vaan semmosen desin verran. Samoin jätin leipää vähemmälle, söin ennen semmoiset 8-10 palaa kerralla!! jo kahvin kanssa, paketti hujahti viuh...Lisäsin "heinää" eli omenaa sun muuta vihreää...
      joo ja D2 todettiin mutta nyt ok kun raakkasin noita juttuja vähemmälle...eikä mua koskaan janottanut/pissattanut yhtään sen enempää tai vähempää kuin ennnekään, se ei ole kriteeri!

    • Vedätys

      Vedätys (kuten kaikki tämän sivun aiheet).

      • Speedking

        Nii just!
        Vetäsis pari raitaa vauhtia,ni loppuis löhöily.. =)


    • Uniikki

      Kaimani unikeko, hopihopi verikokeisiin! Vaikka väsy voi johtua ihan muustakin niin ensin on syytä poissulkea sairaudet. Itse väsyn kanssa taistelleena ja "siitä selvinneenä" kannstan sinua toimimaan NYT. Nukuin ennen 10-12h yöunia ja 2-4h päiväunia. Väsy oli jotain niin sanoinkuvaamatonta.. Heräsin aamulla virkkuna täynnä energiaa ja siitä innostuneena aloitin ihan normaalit kotipuuhailut. Sain tiskattua ja olinkin jo ihan puhki ja sain painella takaisin sänkyyn. Ja jos en mennyt sänkyyn niin nukuin istualtaan tuolilla ja parhaimmillaan seisaaltaan tiskialtaan vierellä :D Sain kilpirauhaseen lääkityksen ja tehovitamiinikuurit, vaihdoin työpaikkaa ja elämä on muuttunut täysin. Väsy on vaikea kaveri, useimmat pitävät laiskana ja lääkäri helposti vähintäänkin masentuneena, vaikka syitä voi olla niin monia muitakin.

    • ahjjklö

      No mene nyt ihmeessä sinne lääkäriin. Just tuommoinen minunkin vaimo oli ja
      lopulta todettiin sydämen mitraaliläpän vuoto. Se operoitiin ja nyt hän on kuin toinen ihminen. Syitä voi olla monia, lekurissa selviää. Syömisistä ja liikkumisista
      ei tuommoinen totaaliväsymys voi olla kiinni.

    • eikun toimeksi

      Jos haluat voisit tutkituttaa ettei vaan ole kilpirauhasen vajaatoiminta ,siinnä on jut tollasta.Voihan es tietysti muustakin johtua , ravinto voi olla jotenkin vääränlaista tai keväällä kun tulee nämä siitepöly ajat jos on allergiaan taipuvainen niin kyllä väsyttää.Suosittelen ostamaan monivitamiini pillereitä ja tarkasta mitä syöt ja mitähän siitä uupuu.Ulkoilu vähintään tunti päivässä myöskin auttaa.Konsteja on monia senkun vaan rupeat kokeilemaan.Mutta mene ihmeessä verikokeisiin ensin.Kaikkea hyvää.

    • ++++++++++++++++++++

      sä oot raskaana, samat oireet oli mulla ku odotin lasta, en ollu tietoinen ennenku tein raskaustestin, joten onnittelut on varmaa paikoillaa sullle :)

      • Alku vei energiat

        Miksi miinukset? Minäkin nukuin nukkumasta päästyäkin kun toinen raskaus alkoi. Siinä vaiheessa kun selvisi, että on pieniin päin, alkoi jo vähän helpottaa ja pysyi edes päiväsyvämen valveilla.


    • 30vmsoidjgsd

      Heti lääkäriin tutkimuksiin. Itselläni oli tällaista väsymystä vuosia ja sitten minulla todettiin imusolmukesyöpä. Onneksi oli hidaskasvuinen, niin selvisin.

    • kesä on tulossa

      mene vain huoletta sinne lääkäriin,koska sun ei ole pakko ruveta syömään mitään pillereitä eokä muitakaan palleroita mitä et halua. Tarvittaessa voit aina vaihtaa lääkäriä

    • ljgccjhjhc

      Tuollainen väsymys EI OLE masennusta. Tuollaisesta väsymyksestä et saa masennusdiagnoosia missään tapauksessa koska mikään muu ei viittaa siihen että kärsisit masennuksesta, täysin päinvastoin.

      Masennukseen vaaditaan se ettei kykene keskittymään mihinkään, ei jaksa edes pukea päälle tms, eikä sitä että nukkuu kolmen tunnin päikkäreitä.

      Masentuneilla on yleisesti myös univaikeuksia, eli vaikka nukkuukin pari päivää pitkään, on sen jälkeen myös aikoja että valvoo, tai heräilee kesken unien. Masentuneet nimittäin valittavat sillä tavoin että kun he HERÄÄVÄT, on _tunne_ että haluaisi kääntää kylkeä ja takaisin nukkumaan pois tästä maailmasta ettei sitä tarvitsisi kestää. Sinullahan ei sellaista ongelmaa ole.

      Myöskään työpaineet eivät vaikuta tuolla tavoin. Eli sinulla ei ole myöskään burn outtia. Burn outin oireet ovat samankaltaisia kuin masennuksessakin, mutta kun masennukseen ei ole syytä, on työpaineisiin selkeä syy ja kuntoutuja sen myös itsekin havaitsee. Niistä et kuitenkaan puhunut mitään.

      Sinun päikkäritarpeet, jotka ovat päivittäisiä, sekä yöunen määrä, kertoo selkeästi siitä että tässä on kaksi vaihtoehtoa.

      Ensimmäinen on diabetes, MUTTA, diabeetikolla väsymys iskee yleensä aika selkeästi sen jälkeen kun on syönyt paljon hiilareita sisättävää ruokaa. Tähän en oikein kohdallasi usko koska nukut niin paljon, että missä välissä ehtisit syömään. Voit kuitenkin itse miettiä että olisiko tästä kyse. Diabetes ei myöskään katso sitä että onko laiha ja terveellisillä tavoilla toimiva ihminen, vaikka toki epäterveelliset elintavat kasvattavat selkeästi riskiä sen puhkeamiselle.

      Toinen vaihtoehto on kilpirauhasen vajaatoiminta. OIreesi viittaavat täsmälleen siihen.

      Koska oireesi ovat noin voimakkaat, suosittelen että menet suoraan lääkärin puheille, että hoitavat sinut kuntoon. Mikään ulkoilu, vitamiinivalmiste, "ottaminen itseä niskasta kiinni" luontaistuote, puhumattakaan homeopatiasta, ei sinun oireisiisi auta jos kyse on aikuisiän diabeteksestä tai kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

    • crebbipaperi

      ei kande vetää baarissa pilkkuun joka yö

    • kipin kapin

      Hei,sanot vain lääkärille ettet ole masentunut,kyllä ne sen uskoo.
      Ja ensin ottavat verikokeita ja jatka tutkimuksia niin kauan että syy löytyy.
      Tuo ei ole kivaa,ainainen väsymys.

    • Entinen väsynyt

      Mene verikokeisiin ja pyydä, että kilpirauhasarvot otetaan. Hyvin todennäköistä, että sinulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sehän väsyttää kovasti. Mutta siihen on lääkitys, jolla arvot saa kohdalleen.

    • nukkuminen väsyttää

      Mua ainakin väsyttää sitä enemmän mitä enemmän nukun.
      Eli nukkuminen väsyttää.
      Voin nukkua muutamankin tunnin päikkärit ja silti väsyttää,mutta jos vain jättää päikkärit väliin ja puuhailee jotain muuta niin ei väsytä niin paljoa.

      Samoin viikonloppuisin kun sa nukkua pidempään niin ei millään meinaa saada itseään ylös sängystä,nukkuu vaan ja sitten on koko päivä huono olo ja päätä särkee.
      Arki aamuisin on ihan eri olo vaikka vähän väsyttääkin.

      Eli koita nukkua vähemmän.

    • sdrhsdfhsdfgs

      Mulla kävi niin että väsymyksen taustalla oli ylivirittyneisyys. Kun ei pysty rentoutumaan niin siksi on väsynyt olo. Jatkuva skarppina oleminen on väsyttävää. Sulla ei välttämättä ole kyse samasta asiasta. Mulla auttoi teaniini pillerit jotka vie sen ylivirittyneisyyden pois ja tulee sellainen rauhallinen olo, sitten ei ole väsynytkään.

    • Mosse 1500M

      Ihan oikealla foorumilla kyselet, täältä se vastaus löytyy eikä miltään lääkäriltä.

    • up.

      Hah,haa. Palstalla on valelääkäri.

    • nutku liian vähän?

      Jo nukut arkisin 8h ja viikonloppuisin pidempään, niin kyllä se vaan viittaa siihen että 8h ei vaan riitä sinulle.

      Jostku tarvii luonnostaan jopa 11h unta.

      Mitenkäs esimerkiksi kesälomalla? Kuinka paljon nukut silloin ja hellittääkö väsymys?

      Toisaalta tuo päikkäreiden nukkuminen voi viedä tehot yöunesta ja nukut huonosti.

      Terveydelliset asiat kannattaa luonnollisesti myös tarkastaa, ettei taustalla ole mitään sairautta. Kannattaa ehkä pyytää myös unitutkimukseen, jossa selvitetään unen syvyyttä yms.

    • KilpirauhasenVajaat.

      Moi!

      Syynä voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta joka myös itseltäni diagnosoitiin.
      Ensin epäiltiin masennusta, mutta verikokeiden tulosten tultua syykin selvisi. Lääkityksen aloitettuani, olen ollut kuin eri ihminen.

      Juteltuani työkaverin kanssa samasta asiasta, niin hänkin myönsi sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Hänen tapauksessaan oli kuitenkin käynyt niin, että lääkäri oli määrännyt masennuslääkkeitä syötäväksi vuos tolkulla. Myöhemmin selvisi, että kilpirauhasen vajaatoiminta oli syynä kaikkeen. Oireet voivat olla masennuksen kaltaisia. Loppujenlopuksi kävi niin, että masennuslääkkeet jäivät pois ja thyrox (kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitys) tuli tilalle ja elämä näytti hänelläkin taas aurinkoiselta.

      Eli suosittelen menemään verikokeisiin.

      • markus.

        Useasti thyrox:n aloitetaan masennuslääkkeen rinnalle. Ei siksi, että kilpirauhasessa olisi vikaa, mutta se tehostaa masennuslääkkeen vaikutusta.
        Samoin useasti thyroxinia käytetään tavallaan placebona, koska monilla on masennuslääkkeisiin niin kova vastustus.


      • KilpirauhasenVajaat.
        markus. kirjoitti:

        Useasti thyrox:n aloitetaan masennuslääkkeen rinnalle. Ei siksi, että kilpirauhasessa olisi vikaa, mutta se tehostaa masennuslääkkeen vaikutusta.
        Samoin useasti thyroxinia käytetään tavallaan placebona, koska monilla on masennuslääkkeisiin niin kova vastustus.

        Totta, mutta tässä tapauksessa työkaverillani ei ollut kyse masennuksesta, vaan juuri kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

        Sukulaiseni taas syö masennuslääkkeiden ohella thyroxinia, eikä siksi, että kyseessä olisi kilpirauhasen vajaatoiminta.


    • diag. D tai E

      Käy nyt vaan siellä labrassa ja lääkärillä, älä usko näitä tämän palstan valelääkäreitä,
      jos jokaisen neuvon noista otat vastaan, niin tulet kipeäksi, jos et ollut ennemmin..

    • ooujeah

      Käy tarkastuttamassa kilpirauhasen toiminta sairaalassa !

    • Järki päähän

      Kannattaahan tuo asia tutkia mutta tulee huomata myös että olet vielä niin nuori että uni maistuu.

      • Toisin päin.

        Nuorethan ne valvoa jaksaa. Minäkin opiskeluaikoina tein kolmea eri duunia, yöt luin tentteihin ja nyt en enää jaksaisi sellaista mitenkään.


    • toinen väsynyt

      Mulla on kans ollut vuosia sama ongelma. Lääkärissä otettiin kaikki mahdolliset kokeet, eikä mitään löytynyt, paitsi että mulla oli jo vuosia näkynyt verikokeissa, että verisolut olivat pienentyneet huomattavasti joskus aiemmin olleen anemian johdosta. Lääkäri epäili, voisiko jatkuva väsymys johtua tästä ominaisuudesta. Arvoitukseksi jäi.
      Että syy moiseen voi olla mikä vain.

    • Hermanni 8987654

      Kun olet suorittanut kaikki nuo edellämainitut poppakonstit ;tarkista rintakehäsi ettei sinua ole ohitusleikattu. Minusta tuli juuri sinunlaisesi(paitsi olen mies) 16v sitten kun minulle tehtiin 4 suonen ohitusleikkaus. Kun valitan tätä väsymystäni lääkärit vain hymisevät.....älä ole väsynyt...juokse...tee kaikkea. Mutta unissaan ei ihan kaikkea voi tehdä......SEURAAVA!

      • Valelääkäri ?!?

        Nykyään on paljon kuolemantapauksia, joissa ihminen on mennyt lääkäriin valittamaan jostakin vaivasta.
        Lääkäri ei ole ottanut ihmistä tosissaan, vaan on vähätellyt oireita, jopa sanomalla, ettei sinua mikään vaivaa ja tule sitten uudelleen, jos tilanne huononee.
        Toisen kerran ei ole tarvinut tulla, kun ihmen kuolikin samana iltana.
        Monessa tällaisessa tapauksessa on ollut joku vakava sairaus, joka olisi tarvinut välitöntä hoitoa, mutta lääkäreiden välinpitämättömyyden takia apua hakenut ihminen ei saanut apua ja kuoli vakavaan sairauteen.

        Eikös nämä lääkärit ole varsinaisia valelääkäreitä, jotka ei suhtaudu ihmiseen vakavasti, kun tämä tulee lääkärin vastaanotolle.
        Ei kukaan tuhan takia mene lääkärin vastaanotolle.


    • Ei väsytä

      Kokeile karppaamista, huonot hiilarit vähemmälle, itse laihdutin tällä 10 kg ja lisäsin liikuntaa, olen pirteä kuin peipponen.. : )

    • marrythenight

      Olen itse 20v nainen, kärsin samasta.
      Tällä hetkellä syön tyroksiinia, vaikka kilpirauhasarvot olivat viitearvojen sisällä. Lisäksi kortisoli arvot ovat pilvissä, lääkärit eivät tee mitään. Urheilen todella paljon, syön rautaa muita valmisteita. Lisäksi kk ovat epäsäännölliset, mittautin hormoonikokeet ja luultavasti minulla on pco, joten gyne suositteli e-pillereitä siihen hoidoksi. Olen lihonut alle vuoden sisällä 56--->65, ja joka päivä treenaan treenaan jotta paino putoaisi takaisin. Harrastan fitness urheilua, pahinta tässä on että kun kortisoliarvot ovat pilvissä, se tuhoaa lihasta, ohentaa ihoa, tuhoaa aivosoluja. Krea arvot ovat tipahtaneet. Kortisolia sanotaan USAssa "kuoleman hormoniksi" tätä ei vielä niin tunneta.

      • zfhsdfhsdf

        Tuo tyroksiini saattaa olla pahastakin kun se ylivirittää sua entistä enemmän. Monilla on ongelmana se ettei pysty nukkumaan tarpeeksi laadukkaasti kun ei ole rento olotila. Valveilla olemiseenkin vaikuttaa tuo ylivirittyneisyys ja siksi väsyttää paljon.


      • marrythenight
        zfhsdfhsdf kirjoitti:

        Tuo tyroksiini saattaa olla pahastakin kun se ylivirittää sua entistä enemmän. Monilla on ongelmana se ettei pysty nukkumaan tarpeeksi laadukkaasti kun ei ole rento olotila. Valveilla olemiseenkin vaikuttaa tuo ylivirittyneisyys ja siksi väsyttää paljon.

        Mulla ei ole onneksi uniongelmia, voisin nukkua koko ajan.


    • ;))

      Teeppä punajuurikeittoa.
      Raastat kilon punajuuria ja palsternakan .Keität kypsäx ja syöt smetanan kanssa.
      Äkkiä rupee virtaa löytymään :)

    • marrythenight

      Ainiin lisään vielä! Jos todellakin väsymys jatkuu tai olet aina ollut väsynyt pitkään, KORTISOLIHORMONI VERESSÄ ESTÄÄ RAUDAN IMEYTYMISEN elimistöön. Joten osta rautaa kaupasta ja syö tupla-annos jos kortisoliarvot ovat koholla.

      • Rautia

        Ai rautakaupasta


    • MS

      Voi olla MS-sairauden fatiikkia tuo armoton väsymys. Tutkipa netistä sen muitakin oireita ja vertaile omiin kokemuksiin, jos löytyis muitakin yhtäläisyyksiä.

    • Tekniikan insinööri

      Lääkäri varmasti osaisi auttaa parhaiten eli ehdotan, että menet tohtorin pakeille.

      Jatkuva väsymys voi viitata siihen, että kehosi ei "palaudu" kunnolla levätessäsi, jolloin unen tarve kasvaa merkittävästi. Se miksi näin mahdollisesti on, voi johtua monesta eri asiasta, kuten esim. sydämen vajaatoiminnasta, keuhkoista (esim. "ilmarinta"), jos veressä ei ole riittävästi punasoluja ei happea kierrä kehossasi tarpeeksi.

      Jos hengästyt helposti urheillessasi tai veren paineesi ja sykkeesi "lepotilassakin" korkea, niin kannattaa olla jo huolissaan.

      Ehkä maanläheisempi lähestymistapa asiaan olisi, että keskustelisit miehesi kanssa asiasta ja kysyisit häneltä, että kuorsaatko ja onko hengitys katkonaista nukkuessasi? Liian suuret nielu- ja kitarisat vaikeuttavat hengittämistä nukkuessa, koska kurkku rentoutuu eikä enää pitele niitä poissa hengityksen tieltä ja näin hapen saanti vaikeutuu heti alkumetreillä.

    • 4 + 16

      En jaksanut lukea noita aikaisempia eli tämä voi olla uusintaa, mut käy lääkärillä ja pyydä tarkistamaan verinäytteellä

      - kilpirauhasen toiminta
      - varastorauta (eri asia kuin Hb, ei yleenaä tarkasteta muuta kuin pyynnöstä)
      - oletko raskaana

    • Jupe2012

      Kannattaa tutkituttaa mahdollinen uniapnea. Olin ennen aina väsynyt pitkienkin yöunien jälkeen, mutta nykyisin kuin pirteä kuin peipponen jo 6-7h unien jälkeen. Ennen meinasin nukahtaa monasti rattiin ja luennoilla oli tuskaa pysytellä hereillä ja näin pahoja painajaisia, mutta ei enää. nyt on pari vuotta ollut CPAP hengityslaite, joka pitää vain pientä kohinaa. En ole ylipainoinen.

    • vapahtaja69

      Voi jeesuksen vittu sentään. Väsymys voi johtua viidestätuhannesta eri asiasta. Melkein kaikkiin sairauksiin liittyy jollain tavoin uupumus, joko henkinen tai fyysinen.

      Netistä sinun ei kannata todellakaan vastauksia etsiä, koska mitään ei voi rajata pois. esim verikokeilla ja tuskin kukaan täällä on lääkäri. Jos sinua tuo vaiva häiritsee paljonkin, niin itse varaisin ajan yksityiselle endokrinologille, kun kaikki hormonaaliset ym. vaivat on rajattu pois niin seuraavaksi voisit mennä jollekin unitohtorille.

      http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=8757836 Tuossa on jo 12 syytä jotka aiheuttaa väsymystä, turhaa niitä on enempää tänne kirjoitella.

    • Kaikenkokenut

      Lääkäriin ja heti, ennenkuin ehtii tulla suurempia vahinkoja, joita esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa. Itse sain tämän taudin hoitamattomuuden vuoksi diabeteksen, verenpainetaudin, pahan ihottuman, hiusten lähdön ja se väsymys oli valtava ennenkuin lääkitys aloitettiin. Väsymys hävisi, mutta muut taudit jäivät loppuiäksi. Senpä vuoksi; heti lääkäriin!

    • näillä mennään

      Kyse voi olla anemiasta. Jos HB on alhainen, pyydä lääkäriä kirjoittamaan Obsidania niin lähtee hb nousuun.

    • Tarkista myös ruokavaliosi ja muutenkin elämäntapasi. Liikutko tarpeeksi ulkona? Onko ruokavaliosi turhan hiilihydraattipitoinen? Käytätkö alkoholia usein?

      Itse olen aina ollut aika lailla samassa jamassa, tosin välillä menee turhankin lujaa ja siitä väsyy taas pitkäksi aikaa. Keväisin monasti väsyttää monia ihmisiä, koska talen pimeyden aih väsymys tulee viiveellä. Kirkasvalolamppuakin olen kokeillut, oli ihan ok mut en ostanut kotiin kuitenkaan (oli lainassa).

      Olen saanut avun liikunnasta ja FitLine-tuotteista :-). Eli ravintoainepuutoksia minulla oli,

      SSRI-lääkkeet auttavat myös, vaikka et varsinaisesti masentunut olisikaan! Tsemppiä :-)!!

    • Lempi-pälli

      käy tekemässä netissä adhd-testi ja katso tulos... itselläni väsymys loppui siihen paikkaan, kun sain siihen sopivan lääkityksen ja muutenkin elämä helpottui monella tapaa.... (masennuslääkkeisiin en itsekään koskenut!)

      voihan se väsymys johtua jostain muustakin, joten suosittelen kuitenkin sitä lääkäriä...

    • narkoleptikko

      Otitko sikainfluenssarokotteen? Kaunko väsymystä on jatkunut?

    • kotikokki

      Noi oireet viittaa selkeesti väsymykseen. Kannattaa nukkua kunnon yöunet 6-10h.
      Ja kannattaa muistaa myös syödä terveellisesti. Kunnon kotiruokaa perunaa,riisiä,pastaa ym. ja jättää kaikki pizzat ja hampurilaiset pois ruokavaliosta.

    • justiinsa joo

      No joo, täällä sitä tarjoillaa d-vitamiinia, karppausta ja kilpirauhasen vajaatoimintaa, syöpää, sydänongelmia, rautaa jne. Mitä jos aloittaja kuitenkin alkaisi ulkoilemaan ja tekemään jotain muuta kuin nukkuisi, tylsistymistä tuo on. Elämässä ei ilmeisesti ole muuta kuin nukkuminen.

    • ZZZZZZZZZZ..

      On kuin mun elämästä. Väsymys oli jotain uskomatonta. Kävin töissä ja hoidin lasta kuitenkin. Seiskalta iltaisin pilkin kesken leikkien...muksu aina tökki...äiti sää nukut =))
      Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt lääkkeet ja olo normaali ja 7 tunnin yöunet riittää =D Tämä siis yksi vaihtoehdoista. Mars lääkäriin=))

    • 19+5

      Älä huolehdi, ei ole sinun vika ettei muilla ihmisillä ole yhtä hyvät unenlahjat kun sinulla :) Yhtä hyvin voi sanoa että "vika" on muissa.

      Tässä tulee kyllä esille hyvin miten ympäristö, eli normaali, vaikuttaa meihin. Heti jos ihmisellä on jotakin omaa, niin se täytyy "korjata" pois, ja se pätee kaikessa. Olen lukenut uutta suomalaisen kirjoittamaa elämänfilosofiankirjaa Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010). Kirjan mukaan kopioimme lapsuudesta lähtien ajatuksia ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ja normaalista ihmisestä. Nämä ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma tahto vajoaakin osittain tai kokonaan tiedottomuuteen.

      Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä huomaa sitä lainkaan. Tätä työtä tehdessä tietoisuus itsestä ja omasta tahdosta kasvaa, ja sitä mukaan valinnat siirtyvät kohti omaa tahtoa.

      Todella mielenkiintoinen, ja ennen kaikkea toimiva filosofia, kannattaa tutustua! Lisää sivulla www.alkuajatus.org

    • JouVaa

      Hei!
      Mene hyvä likka lääkäriin tai ainakin sairaanhoitajan vastaanotolle. Väsymys voi johtua monesta asiasta mutta raudan puute on yksi syy. Naisilla veriarvot menee helposti huonoksi varsinkin, jos kuukauden vuodot ovat runsaat. Siis tutkimuksiin!
      JouVaa

    • Lääkäriin oitis..

      En todellakaan tajua miks ihmiset tulee Suomi sivulle kysymään neuvoa tälläiseen vaivaan.
      Täällä kun noita "lääkäreitä ja neuvojia piisaa" toinen toistaan viisaampia heh..
      Eiköhän pitäis oitis painua lääkärin pakeille ja kertoa sille huolensa mikä on vaivana kun jatkuvasti nukut.
      Niin.. ei se ukkokaan kauan kattele tuollaista nukkuvaa eukkoa... se menee ja etsii viriilin naisihmisen.
      Mars mars lääkäriin ja heti, siellä tehdään diagnoosi kokeitten perusteella ... eikä Suomi sivulla!!!!!!!

    • Mulla oli sama ongelma ja mulle todettiin keliakia.

    • jlkkjk

      Mulla oli sama juttu, nukuin kanssa monen tunnin päiväunet ja aina vaan väsytti. Ihan muista syistä aloin syödä D-vitamiinia 50 mikrogrammaa päivässä ja päiväunet alkoi jäädä. Kesälläkin kannattaa söydä koska uusimman näkemyksen auringosta ei saakkaan tarpeeksi D-vitamiinia.

      Mutta tämä on tietysti vain yksi vaihtoehto, toinen hyvin todennäköinen on raudan puute. Joka tapauksessa kannattaa käydä siellä tohtorilla, perusverikokeista selviää jo paljon. Väsymys voi olla oire käytännössä mistä tahansa, mutta jos sinulla ei ole muita oireita, joku vitamiini-, kivennäis- tai hivenainepuutos on todennäköisin vaihtoehto.

      Äläkä välitä noista lenkille hoputtajista, he eivät ole koskaan kokeneet sinun tilaasi. On eri asia olla vetelä ja saamaton kuin olla oikeasti niin loputtoman väsynyt ettei voi muuta kuin nukkua.

    • Nukkuja

      Itse nukun 9-10 tuntia yössä, jos nukun yhtään vähemmän olen aivan poikki. Syön d-vitamiinia lisänä ja muuten monipuolisesti. Olen aina nukkunut näin paljon enkä ole vähemmän nukkuneena pysynyt päivällä hereillä... Jotkut tarvitsevat unta enemmän.

    • Melatoniinimies

      Syö melatoniinia ja saat paremmat unet..Moni tarvitsee unta enempi, koska unenlaatu on huonoa:) 19€ maksaa sata kipaletta apteekin pomavalmisteista melatoniinia...

      • munaa suuhun!

        melatoniini saattaa auttaa nukahtamisessa mutta ei se unen laatua paranna. tryptofaani sensijaan parantaa.


    • hgggrrr

      Sinä saatat sairastaa uniapneaa. Siitä saa paljon tietoa internetistä hakusanan avulla.
      Varsinkin, jos olet aamuntorkku ja illanvirkku, tämä asia on ehdottomasti tarkastettava.

    • Ehkä hormoonit

      Kokeile toisia e-pillereitä. Diane Novat ainakin minua väsyttivät. Jatkuvasti oli myös migreenipöhnää, vaikka päätä ei niin hirveästi aina särkenytkään..

      • Diane N.

        Minulla myös Diane Novat, mutta on "pakko" syödä niitä kun iho menee muuten järkyttävään kuntoon. Määrätty minulle aknen hoitoon. Ja siis nuo pillerit tosiaan väsyttävät.


      • Ehkäpä näin
        Diane N. kirjoitti:

        Minulla myös Diane Novat, mutta on "pakko" syödä niitä kun iho menee muuten järkyttävään kuntoon. Määrätty minulle aknen hoitoon. Ja siis nuo pillerit tosiaan väsyttävät.

        Minulle lekuri sanoi, että kun iho on saatu rauhoittumaan Diane Novalla, voi vaihtaa (yleensä) miedompiin. Mercilon menossa nyt.


      • lyhyesti.....

        Miksi syödä e-pillereitä, jos kerran mieskään ei kiinnosta? Jätä pillerit kokonaan pois kuukaudeksi ja katso alkaako väsymys helpottamaan. Ja liikuntaa pitää harrastaa joka ikinen päivä, vaikka olisi nuorikin ihminen.


      • Tiedoksi:
        lyhyesti..... kirjoitti:

        Miksi syödä e-pillereitä, jos kerran mieskään ei kiinnosta? Jätä pillerit kokonaan pois kuukaudeksi ja katso alkaako väsymys helpottamaan. Ja liikuntaa pitää harrastaa joka ikinen päivä, vaikka olisi nuorikin ihminen.

        E-pillereitä ei syödä vain ehkäisyyn vaan moneen eri muuhunkin asiaan.


      • Sleepwalker

        Joo syön kans Diane Novia, mietinkin et voisko johtuu niistä.... on myös päänsärkyjä.


    • kokemusta on

      Varmasti kannattaisi käydä lääkärillä, suljettaisiin pois pahimmat mahdollisuudet. Mutta entäs ruokavalio.. Jos hiilihydraatteja menee paljon, vähennäpäs oleellisesti. Itselläni väsymykset katosivat kun kiinnitin asiaan huomioita. Olin sellainen vähän kerralla syöjä, ja aika paljon söin leipää, ruuan kanssa perunoita. Vähensin ja heti vaikutti. Se on hyväksi ihan verensokerinkin vuoksi, vaikka minulla ei ollut kuitenkaan diabetes, mutta sittenkin. Ja olisihan tilanne voinut ajan myötä johtaa siihen.

      Lekurille.. tuskin mitään vakavaa on, mutta sittenkin..

    • MMM

      Voiskohan olla uniapnea, se tulis tuosta ensimäisenä miellee.

    • reepokki1

      Huomasin kun aloin juoksemaan niin kaikki parani, yöunet,kunto, mielenrauha. Alkuun oli vaikeata lähteä mutta nyt oikein nautin. Kuukausi treeniä takana ja 170km, suosittelen.

    • omat kokemukseni

      Itselläni tolkuttomat väsymyskaudet liittyvät balanssin puutteeseen ravinnossa ja liikunnassa.
      Jos lisään liikuntaa niin pari viikkoa menee aivan zombiena muuten kuin hetkittäin ennenkuin balanssi löytyy.
      Ylikierrokset huonontavat unen laatua ja aamulla on kuin kuplavolkkari olisi selässä.
      Sitten alkaa helpottaa kunnes tulee joku "laiskottelu / bilejakso" niin sen jälkeen kaikki alkaa taas alusta. Tämä on ärsyttävää sillä tätä jaksottelua on jatkunut kymmenen vuotta.
      Iän myötä kurinalaisuuden tulisi olla huippuluokkaa.
      Olen mies 44v ja sain juuri kutsun toimittaa näkökyvystäni poliisille dokumentin ajokortin säilyttämiseksi niin että tilastollisesti alan olla näköjään vanha mies.)

      Raskaita rasvoja ja suuria hiilarikerta-annoksia kun välttää ja popsii hedelmiä sekä kasviksia välipalaksi d-vitamiinin ja magnesiumin lisäksi niin pysyn kuosissa kun lisäksi muistaa liikkua.
      Liikkua kohtuudella siis joka minulta unohtuu aika usein ja painelen kahden tunnin lenkkejä päivittäin...

    • Näinkin voi olla

      Tutkituta ensin vaikka hemoglobiini. Mulla oli hb alhainen, se läht obsidanilla nousun, mutta ei pysynyt normaalissa lukemissa. Sit aloin juomaan joka päivä lasillisen vastapuristettua appelsinimehua. C-vitamiini kun auttaa rautaa imeytymään. Ja nyt on arvot kohdillaan ja väsymys pois.

    • mene v...u lääkäriin

      Olet varmaan lesbo ja siksi välttelet miehen panemishaluja.

    • ElbaamisenMestarit

      Sulla on KUNELIUKSEN TAUTI.. Sen oireina ovat elbaamisen maistuminen.. jopa 32-tunnin unoset ei ole lainkaan tavattomia..

    • SayNoToSmartmeters

      Onko asuntoosi asennettu etäluettava sähkömittari ns. Smartmeter? Tutustupas aiheeseen netissä - kyseisellä vekottimella on todettu jos jonkinlaisia vaikutuksia ihmisen terveyteen ja mielialoihin, olet jatkuvasti laitteen lähettämän microaallon vaikutuksen alaisena. Tässä alkuun aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=8JNFr_j6kdI

    • Nuukka

      Mulla todettiin sellainen kuin krooninen väsymysoireyhtymä.... tutki sitä mahdollisuutta kans :)

    • Ravitsemuksen ammatt

      Hyvin suuri mahdollisuus on, että et saa tarvitsemiasi määriä ravinteoita ruuastasi.

      Keittiömestari suosittelee :-)

    • kaiken kokenut

      Sanot miehellesi sellaiset terveiset, että tilanne kyllä korjaantuu kunhan väsymykssi syy saadaan selville. Eli lekuriin mars, mars mahdollisimman pian! Kuulostaa siltä, ettet sä mitään masentunu ole, mut elimistöstössäsi on nyt jokin seikka vinossa. Moni on viitannut noihin labrakokeisiin- eli just ne pitää ottaa. Kilpirauhasen vajaattoiminta jos on pahasti pielessä, aiheuttaa just tollasta sietämätöntä väsyä muun muassa. Mulla oli syynä se, ja tosi helppo korjata lääkkeellä asia. Nyt elämä mallillaan, jaksan ihan eri tavoin. Ihan turhaan kärsit väsymyksestä! Konstit sun auttmiseen löytyy kyllä, eikä ne mitään masennuslääkkeitä ole! Heti aikaa varaamaan vaan lääkäriin!!!

    • meetoo

      On meitä muitakin. Minäkin.Mies

    • Heippa hei.
      Luin muutama päivä sitten artikkelin, jossa aikuisella ihmisellä oli lukuisia vaivoja:

      hurjaa uupumusta, ettei jaksanut kahvikuppi nostaa, jalkapohjakivut,
      vesisuihkun aiheuttaa kipua iholla, sekä monia muita oireita.

      Lukuisien kokeiden ja tutkimusten pohjalta, hänen todettiin sairastavan
      Parkinsonin tautia, johon hän sai oikeat lääkkeitä ja oireet helpottuivat.

      Laitapa itsesi lääkärin vastaanotolle viipymättä, jotta mahdollinen vakava sairaus voidaan pois sulkea ja selvitetään syy väsymykseesi.

      Ole reipas ja kysy lääkäriltä kaikkea mahdollista, että saat selkoa tilanteesi. Ujous ei ole hyväksi, kun omasta terveydestä on kyse.

      Elämä ei ole hukattavissa nukkumiseen, kyllä syy pitää selvittää.

    • jk

      TAIDAT Olla vä'synyt

    • UNIAPNEA

      Voi olla kyseessä myös uniapnea. Se oli syynä loppujen lopuksi myös eräällä tuttavallanikin. Hän ei meinaa pysyä hereillä muutenkaan.

    • xxxsssss

      Nuku vaan nii helvetisti ku jaksat

    • koowie

      Itselläni oli krooninen väsymys pari vuotta. Helpotti kun jätin opiskelijalounaan pois. En vieläkään tiedä mikä oli tarkka syy, mutta veikkaan ruoansulatusongelmia. Sisätautilääkärikään ei osannut sanoa mistä johtui. Kaikki verikokeet otettiin ja osa kahteen kertaan. Nykyään varon lisäaineita ja teen kaiken ruoan itse alusta lähtien. Einekset helvettiin.

    • Tutkimuksiin vaan...

      Syötkö kenties jotakin väsyttävää psyykelääkettä? Tuollaisen väsymyksen takana saattaa kuitenkin olla masennus, vaikket itse sitä tunnistakaan. Onko sinulla itsetunto-ongelmia? Jännitätkö sosiaalisissa tilanteissa muiden seurassa? Liiallinen nukkuminen aiheuttaa myös väsymystä ja lihasheikkouttakin. Kannattaa mennä lääkäriin tutkimuksiin, jotta erilaiset sairaudet voidaan sulkea pois.

    • uninen elämä

      Itse voisin sanoa, että polykystiset munasarjat ja hormonit, pco. Hormonituotanto menee sekaisin, ja voisi nukkua päivät perätysten eikä tee tiukkaakaan. Koskaan ei ole virkeä ja vetää väkisin silmä luomia kiinni. Öisin 10-12 tuntia unta, ja päivälläkin vielä 2-3 tuntia lisää. Ei kivaa. Itse asiassa todella vaikeaa. Vähän jäi lääkäristä semmoinen kuva ettei mikään oikein auta, d.novaa ei voi syödä aurallisen migreenin takia. Peiton allako tämä elämä eletään :(

      Tosin jäi kysymättä voisiko sekoilevan munasarjan poistaa kokonaan, niin hormonituotanto muuttuisi ja elämä tasoittuisi.

    • nukkujainen

      Moikka. Miulla on ihan samanlaista. Tosin minulla ei ole miestä joka tahtoisi tehdä kanssani jotain. Aamuisin menen 7.30 töihin. Herään 6.45. ja samantein lähen ajamaan 30km työmatkaa. Pääsen töistä 15. maissa. Olen koko päivän kehitysvammaisen lapsen kanssa. Taukoa on 20min, eli sen ajan kun syön. Jos kukaan kaveri ei kaipaa seuraani, tulen kotiin ja käyn unille. Kello on silloin noin 16. Heräilen usein salkkareille, jos silloinkaan. Pojotan pari tuntia hereillä telkkarin ja tietokoneen äärellä ja käyn takaisin nukkumaan. Seuraavana päivänä sama juttu. Viikonloppuisin käyn normisti puolilta öin nukkumaan ja saatan nukkua kolmeen tai neljään iltapäivällä..

    • Toinen Väsynyt

      Mulla on samaa ongelmaa, mutta olen myös masentunut! Mutta ketäpä tämmönen elämä ei masentaisi, kun ei jaksa tehdä mitään. Aiemmin menin työ- tai koulupäivän jälkeen suoraan unille ja saatoin just nukkua monta tuntia, aivan sikeässä unessa. Illalla sitten olin tokkurassa, pakotin itseni kauppaan ja aloin piristyä iltaa kohden, jolloin olisi pitänyt mennä nukkumaan. Sitten tuli tietysti valvottua pidempään, kun uni ei tullut, yöuni jäi vähäiseksi ja sama kuvio seuraavana päivänä.

      Nyt olen lopettanut nuo ylipitkät päiväunet ja yritän välttää vaipumasta syvään uneen päivällä. Uni tulee helpommin illalla ja on helpompi herätä aamulla. Yhä edellee tunnen olevani lähes koko ajan väsynyt, mutta jaksan paremmin herätä aamulla kouluun. Hereillä pysymiseen auttaa joku tekeminen tai vaikka kuntosalille lähtö. Nytkin meinaa väsyttää ja tekisi hirveästi mieli painua sänkyyn..

    • Sanna821

      Mee ihmeessä lääkäriin!! Mä oon 30v. diabeetikko ja on myös keliakia, eli en saa tarpeeksi kuitua ruoasta niin aina väsyttää, tosiaan kannattaa tutkia noi kaksi ja myös kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus ja anemiat sun muut.. Kyllä se varmasti selviää lääkärikäynnillä, tsemppiä ja hyvää kevättä! :)

    • Tohtori Toheloi

      Sulla ei ole ainakaan vapaa-ajan hulia, voit aina nukkua vielä hieman lisää! Itse kärsin kroonisesta unettomuudesta. Jos on mahdollista olla aina vaan väsynyt vaikka nukkuu kuinka, on aivan yhtä mahdollista, että ei vaan saa nukuttua,vaikka miten väsyttäisi. Taustalla ei ole välttämättä mitään vakavaa sairautta, mutta lääkäri on sitä varten, että selvittää asian.

    • SRIS

      Kannattaa varmasti mennä ensin lääkäriin. Väsymys voi johtua niin monesta asiasta. Sovitte yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa, mitä tilanteelle pitää tehdä...

    • tampereelta.

      Itse nukuin erittäin paljon ja lopuksi itse kyllästyin ja menin lääkäriin. Ei tarvinnut ottaa kun verikokeet ja kaikki selvis.
      Paha anemia.
      Puoli vuotta oli hoidot pistoksina ja sen jälkeen siirryin rautatabletteihin.
      Nykyään katson että varmasti syön tarpeeksi kasviksia ja lihaa. Ulkoilen riittävästi ja juon vettä paljon.

    • SS

      Onko silmien ja suun kuivumista? Erilaisia epämääräisiä vaivoja? Voimakas väsymys on eräs reumatauteihin kuuluvan Sjögrenin syndrooman vaikeimmista oireista.

    • Minun väsymykseni paljastui lopulta sokeritaudiksi, joten jos sitä on suvussa tms. niin suosittelen että menet terveyskeskukseen ja pyydät päästä sokerirasitustestiin niin tämä selvittää asian. Diabetes on nykyään niin yleistä että siitä puhutaan jo kansantautina. En suosittele masennuslääkkeiden käyttöä ennen kuin diabetes on suljettu pois.

    • vares445

      Jos syöt valmisruokia niin jätä ne pois niisä ei oo ku lisäaineita. Tee ruoka ite ja kaupassa kattoo sen verran tuoteselostusta paljonko niissä on lisäaineita. Kaikista lisäainesta ei eroon pääse vaan niitä voi pikku vaivalla vähentää.

      Ite olin kans meleko väsynny ku reissuhommien takia piti ostaa valmisruokia kun ei ollut mahdollista valmistaa ite ruokaa. Reissuhommat kun jäi vähemmälle ja oli mahdollisuus valmistaa ruokaa ite niin väsymyskin helpotti huomattavasti.

    • Unitautirokete

      Eräs varsin yleinen "piilevä" sairaus Suomessa nimittäin "aikuisiändiabetes" vapaasti Suomenettuna "sokeri´tauti" voi myös aiheuttaa eräänä oireenaan
      sietämätöntä väsymystä?
      Outo on tilanne jossa kokee olevansa väsynyt muttei kumminkaan tee mitään
      fyysisesti raskasta työtä?
      Kyseessä on pakko olla jotain henkistä mikä vaikuttaa fyysisesti väsyttäen jos
      pois suljetaan kaikki muut elimelliset vaihtoehdot taikka sairaudet?
      Jos ei tee mitään fyysisesti rasittavaa kuten ole armeijassa taaksepoistumassa.
      Lääkäri vois ensin mitata verensokerisi,,ja sitte antaa lähetteen asijantuntijalle
      jos ne arvot on normaalit.

    • ietu

      Onko suljettu pois mahdollisuus että väsymyksesi voisi johtua peräpukamista? Itselläni loppu väsymykset kun suureksi kasvanut peräpukama pakotti nukkumaan vatsalla ja henki ei oikein sit yöllä kiertäny et olisin saanut kunnolla levätyksi. Tää heijastu sitten päiväväsymyksenä. Heti sitten kun minulta napsastiin noi pukamat pois ja aloin nukkumaan paremmin niin väsymykseni katosi. Oletko tarkastellut itseäsi peilin edessä ettei sinullakin vain olisi sama ongelma kuin itsellänikin oli? ps. Toivon että neuvoistani oli sinulle apua

    • kokemuksen omaava

      Edellä mainittin paljon ravintolisiä, mut niissä vasta tarkkana kannattaa olla. Pelkkien mikrogrammojen laskeminen ei vielä auta. Kannattaa lukea mitä prk oikeasti sisältää esim mitä kalkkia sattuu valmiste sisältämään, kalkkejakin on monenlaisia.

      Ja untakin on monenlaista, vaikka tunteja kertyy uni ei välttämättä ole tarpeeksi syvää.. Oikealla kalkki magnesium d-vit yhdistelmällä tekee ihmeitä :) Kertoisin mielelläni lisää, jos lääkäri ei ole valintasi

    • Lääkäri oikea osoite

      Huomasiko kukaan hemoglobiinia? Sekin tulee tarkistaa verikokeella, että et pode raudanpuutosanemiaa. Tai vitamiinien tai hiven- tai minkä tahansa tärkeän ravintoaineen. Syötkö oikein, liikutko lainkaan, annatko vauhtia pumpullesi, j n e ...

    • Selmayökyöpeli

      Sinua vain väsyttää. Asia näyttää vaivaavan enemmän ukkoasi kuin sinua. Sinä nukut tyytyväisenä, joten miksi hulestyua tai muuttaa mitään? Jatka samaan malliin. Ei kaikkea tarvitse sairautena pitää!

      • helvetes trött

        Vähän samaa mieltä.

        Itsekin olen väsynyt aina. Yöunet nukutaan 7-8 h ja päiväunet 2 h aina kun mahdollista (vapaapäivät).

        Väsymys on kestänyt jo useamman vuoden ja silti tässä vielä hengissä ollaan :) Joko väsyttää fyysinen tai sitten henkinen rasitus.

        Ei kaiken takana aina ole vakavia sairauksia.


    • Itselläni Ms-tauti alkoi tolkuttomalla väsymyksellä... Kun olin kärsinyt yhden talven jatkuvasta kroonisesta väsymyksestä, alkoi tulla muitakin oireita ja diagnoosin sain sitten aikanaan...

    • sdfgdsf

      Hohhoijaa näitä diabetesten, kilpirauhasten vajaatoimintojen ja ms-tautien tuputtajia.... Epäsopiva sänkykin voi väsyttää!!!!

    • lyhyt ohje.

      Jos on aina sisällä, varmasti väsyttää, eikä jaksa yhtään mitään. Ulos lenkille, jos ei verikokeissa mitään vakavampaa ilmene, eikä elimellistä vikaa todeta.. Silloin on kysymys liikunnan puutteesta.

    • älä valita!

      Niin se nettailu ramasee kun istuu koneella 24/7 365pv vuodessa- eikä käy ulkona ja ruokaiklukin on mitä on.

      Kannattas vähän panostaa liikuntaan.Sulla on noi yöunetkin jäänyt nukkumatta jo vuosia.

    • gfhg5

      Eihän sulla ole mitään lääkitystä, joka väsyttäisi sua (esim. mielialalääkitys)? Myös kilpirauhasen vajaatoiminta voi väsyttää/masentaa.

    • nuorineiti 25

      Hei,

      Lukematta ketjun vastauksia: lääkärin. Alkuun verikokeet.

      Elämäntapatekijät eivät kuulosta todennäköisiltä, ja väsymyksen palauttaminen maennukseen suoralta kädeltä on turhaa.

      Itselläni todettiin jatkuvan väsymyksen syyksi vakava (fyysinen) sairaus, nuorelle ihmiselle epätavallinen.

      Toivottavasti sinulla ei ole sellaista, vaikkei sekään kuolemantuomio ollut.

      Siis lääkäriin!

    • Ota selvää

      Jos nukut kolmen tunnin päikkärit normaalin yöunen päälle, niin ei ole normaalia. Tuskin sinulla aina on ollut tuollainen rytmi? Nyt olis labrat paikallaan. Tulehdusarvot, kilpirauhanen .. tulee ensin mieleen. Myös uniapnea väsyttää. Harmittaa puolestasi, että jo tuossa iässä olet noin väsynyt. Vanhempana kun erilaiset sairaudet ja lääkitys väsyttävät. Nuorena pitää elää ja mennä! :)

    • Ravinto

      Kannattais pistää ruokavalio remonttiin. Pois sokeri, valkoinen vilja, einekset. Syöt vain ravintorikasta ruokaa! Ja liikunta! Ulkoilu! Jos tuntuu työläältä, niin kokeile ensin esim. kaksi viikkoa, siinä ajassa pitäisi jo olon kohentua.

    • Minä en ainakaan allekirjoita mitään väsymyksiä, ruokavalion tiimoilta, viherpiipittäjät ja karppaajat ovat tosissaan väsyneitä, mutta antavat sellaisen kuva itsestään, että me olemme aivan mahtavassa vedossa. oma lapsenikin on aivan poikki, mutta karpata pitää, kun se on muotia ja kukaan ei ole mitään, jollei karppaa. Lapsenikin on oma yksilö, ei hänelle välttämättä sovi samat jutut kuin muille.
      Jokainen ihminen on yksilö, johon EI päde samat säännöt ja tarpeet kuin jollekin toiselle.
      Sinun ITSESI pitää löytää omat vahvuutesi ja se onkin sitten vaikeampaa.
      Näistä runsaista neuvoista, joita olet saanut onkin kova etsiminen sitä oikeaa ohjetta elämääsi.
      Ensi ohje mene lääkäriin, muuten voi käydä tosi huonosti, kai sinä sentään pidät itsestäsi, sillä sinä olet ainutlaatuinen ihminen , jota kukaan muu ei pysty jäljittelemään. peukkuja

      • Lue oikein

        Onko täällä joku puhunut karppauksesta? Terveellinen ruokavalio on ihmisen hyvinvoinnin perusta.


      • En karppaa.
        Lue oikein kirjoitti:

        Onko täällä joku puhunut karppauksesta? Terveellinen ruokavalio on ihmisen hyvinvoinnin perusta.

        Monikin on täällä kirjoittanut karppauksesta useaan otteeseen, et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua.


    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      hiivaa,hiivaa,sitä ne e-pillerit teettää. viinahörppy auttaa varmasti ,,,,....

    • selväkäki

      Iltapäiväväsymykseen kuulin vinkin; Heti kun alkaa ramasemaan, juo vettä runsaasti. Ko. vinkinantajalla vesipullo töissä.

    • Sama juttu, ja syynä

      Oon 34v ja sama juttu. Nukun viikonloppuisin vaikka 16 tuntia ellei kukaan herätä. Viikolla menee 7 tuntia yössä ja siihen jokapäivä päikkärin 2 tuntia. Myös ruumiiin oiminnon oireet kaikelta kuvaamiseltasi ihan samanlaiset kuin sinulla. Kuin maratonin juossut alkuillan aikaan, päikkärit on pakko. Niin väsynyt, että tuntuu että saa slaakin eliei mene maate.

      Toisaalta kyllä pystyn herään, jos tave vaatii. Vaikka 3 tunnin unilla menee muutama päivä jos pakko.

      Kaikkeem tähän syynä paljastui uniapnea. Ja kuulema yksi Suomen pahimmista tapauksista.

      Tämä ei ollut syntyperäistä vaan leikkausvirheen syytä, väärin leikatusta nielurisaleikkauksesta. kirurgi poisti hieman liikaa muutakin mitä ei kuuluisi, joten kieli valuu yöllä ja salpaa hengitystä. Nielun lihakset kärsivät myös laikkauksessa vauriot. Kiitos tälle lekurille, joka suurinpiirtein pilasi elämäni!

    • 30 vuotta kokeillut

      Käy katsomassa sivuja

      www.nutri-flow.fi

      Saatat löytää ällistyttäviä neuvoja vain 90,00 eurolla vuoden. Takaan, ettet enää ole väsynyt.
      Kokemuksesta puhun...

      • heiskaska60

        heh, rahan keruuta kaikki voimapillerit sun muut väsymystä vastaan taistelevat pillerit


      • Turhaa.
        heiskaska60 kirjoitti:

        heh, rahan keruuta kaikki voimapillerit sun muut väsymystä vastaan taistelevat pillerit

        Niin on. Huijausta ja rahastusta. Itsellänikin mennyt pieni omaisuus niihin eivätkä mitään auta.


    • ,

      Lihansyönti väsyttää.Vaihda ruokavalio Kasvis ja Kala painotteiseksi,maitoa ja kanamunia voi käyttää

    • "ellin_lellikki"

      Hei!
      Suosittelen lääkärissäkäyntiä ja laboratoriokokeita.
      -olisikohan kilpirauhasen vajaatoimintaa,(miten on hiusten ja kynsien kunto)
      -entä diabetes
      -onko laktoosi-intoleranssi,
      -onko vilja-aineallergia, keliakia tms.?
      -onko helikopakteeri tms.
      -olisiko jotain tulehdusta, (koska viimeksi tehty hampaiden kuntotarkistus)
      -entä hivenainetesti, vitamiinien imeytymishäiriö tms. Sitten vaan lääkäriltä lähete labraan ja verikokeilla saa selville tai voi poissulkea heti jotkut mahdolliset väsymyksen aiheuttajat. Ja jos ei mitään em. löydy, kannattaa toki heti kokeilla; ylös-ulos-ja lenkille, venytykset ja hengitysharjoitukset lenkin varrella!
      Parempaa vointia, aurinkoista ja hyvää kevättä!

    • Nukkuja kaunein

      Minä taas olen eläkkeellä,koska en pysty olemaan hereillä 8/h yhtäjaksoisesti ja hyvä niin.; )

      • Että noin

        Alat käyttämään piriä,kyllä piristyt ja voit muuttaa sängyssä olon voimisteluun miehesi kanssa.


    • RAUTA ANEMIA MIES !

      Raudan puute ja b-vitamiini puute ovat yleinen syy väsymykseen jos nukkuu hyvin ja silti väsyttää . Itselläni todettiin vakava rauta anemia luuydin kokessa paljastui tämä. Söin joka päivä monivitamiineja mutta niissä ei ole rautaa. Luulin että olisi monivitamiini riittänyt pitämään kunnossa. Rautatablettien jälkeen siirryin syömään verilettuja joita ruskistin hieman ja maksalaatikkoakin kerta pari viikossa. Olen mies ja silti yllätyin kuten lääkärikin tuloksista. Verisolunikin olivat puolta pienemmät joten hapensaantikin estyi ja annettiin astmapiippu mutta kaikki johtuikin rauta anemiasta. Nyt olen jo voinut hyvin ja jaksan kiivetä rappuja ylös hengästymättä usein. Jatkuvaa rautatablettien syöntiä on vältettävä ja oltava tarkkana jotta ei tule veritulppaa ja muita ongelmia joka voi olla kohtaloksi. Kohtuus kaikessa. Kannattaa kysyä lääkäriltä ohjeita aina asiassa !

    • teholääke

      Hanki lapsia, se auttaa väsymyksen tunteeseen.te

    • kuorsaaja

      Onko kuorsausta tai äänetöntä kuorsausta , hengityskatkoksia unen aikana...
      Kysy mieheltäsi että seuraa untasi. Tiedän erään naisen, joiden sydänvaihoihin ja väsymykseen löytyi syy: tiedostamatoton, huono syvä uni. Lääkäri passitti tutkimuksiin ja syy löytyi, syynä yllä mainittu kuorsaus-tuhina/hengityskatkokset.

    • kkklll

      mene unitutkimukseen sinulla voi olla uniapnea jos unen laatu on huono niin se väsyttää pyydä lääkäriltä lähete sairaalaan.

    • unelias2012

      Älä usko sokeasti ensimmäisiä arvoja kilpirauhasesta, sen vajaatoiminta ei ole suoraviivainen diagnoosi. Veriarvot saattaat heilahdella. Vaadi useampaa testiä ja tarkkaile muita vajaatoiminnan arvoja.

    • lllmmm

      itse kävin oulun yliopistollisessa sairaalassa unitutkimuksissa siellä sanottiin että ei ole
      mitään sitten menin markku partiselle helsinkiin siellä tehtiin taas
      unitutkimus sitten syy löytyikin kurkku ahdas mutta tämä oli aika kallis mutta se kannatti.

    • Valvottuja öitä

      Kun nykyinen päivä on äärimmäistä kamppailua.Salliaksseen itselle unen terveyttävän maailman on hiljennyttävä.Luovuttava kilpalusta ,joka ajan saatossa tuhoaa meidät kaikki.Elämää ei kannata tuhota Antoisia asiota ei voi myydä tai ostaa.Siksipä hyvän unen löytäminen on unohtamista.Kilpailu ja ahnehtiminen sairastuttaa.Hyvä uni on luopumista järjettömästä rahan palvonnasta.Hallittu hidastuminen auttaa unen tulemista.

    • kipikapilääkäriin

      Mene lääkäriin äläkä täällä kysele,asiat kyllä selviää! Osaksi jo sillä että käyt verikokeissa.
      Voit sairastaa diabetestä tietämättäsi,tai jotain muuta ,joka selviää verikokeissa.

    • Huono uninen

      Joo mullaki tota väsymys ongelmaa iha vitust heräilen yleensä keskel yöt ja lähen potkulautailee pitkin öisii katuja. ei oikeestaa haittaa hirveesti mut mutsi joskus huomas ni sitä vähä harmitti :D:D

      • minä tiedän parhaite

        tiiän tunteen t.minä


    • ES-Osku

      Juo ES!!! Nii pysyt hereillä! Katos ku se on jumalten juoma!!!

    • ?!??!????!??!?!

      eikö ole parempaa tekemistä

    • Ajoittain ilmenee

      Kärsin myös väsymyksestä. Minulla se on kausiluontoista, eli silloin kun se iskee päälle, niin kestää myös todella pitkään. Nyt en ole kärsinyt siitä syksyn jälkeen, mut viimevuona koko alku- ja loppukesä meni aivan horkassa... ei kiva.
      Kokeilin hieman kaikkea mutta mistään ei tuntunut olevan apua, sit se vaan meni itestään ohi syksyllä. Toivottavasti ei nyt seuraavakin kesä mene yhtä lailla horkassa...
      Epäilen kyllä vahvasti että saattoi olla jonkin asteinen Burnout, jota en vain itse tiedostanut.

    • kevatnurmi

      olisiko laiskuus se syy, menneppä itseesi ,pestaudu vaikka maatalos lomittajaksi kun on noustava kyllä onnistuu

    • duracell-tyyppi

      Mitä jos opettelisi juomaan kahvia.

      • nääntynyt

        EI VOI OLLA TOTTA! Näin hirvittävän paljon vastauksia yhteen ainoaan viestiin!
        En meinaa uskoa silmiäni! Mutta hienoa että ihmiset näyttää välittävän toisen vaivasta. Minun tilanteeni oli ihan sama kuin aloittajan nuorempana. Myöhemmin minulla todettiin juurikin tuo surullisen kuuluisa kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen nyt syönyt lääkettä vajaatoimintaan jo 6 vuotta mutta uupumukseni ei ole lievittynyt vaan mennyt paljon pahempaan suuntaan. Olen sen takia invalidi ja eläkkeellä. Olen kokeillut liikuntaa, vitamiineja, masennuslääkkeitä, ruokavaliota kaikkea mahdollista ja mikään ei auta. Sängystä käsin on elettävä tämä loppu eämä.


    • kokemusta on

      Käväise lekurissa,ja otata kilpirauhaskokeet

    • Hei,
      mitäpä kuuluu elämääsi, näin elokuussa. Onko tullut mitään tuloksia tai selvyyttä ongelmaasi, vai taisteletko edelleen itseksesi?
      Olisi mukava, kun laittaisit viestiä, oletko saanut apua tai hoitoa.
      Mukavaa myöhäis kesän jatkoa, ehkäpä vuodenaikakin ottaa koville!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe