Pakollinen rekisteröinti?

Odotellaan.

Eikö joillekin törkyisimmille palstoille voisi harkita tosissaan rekisteröimispakkoa, jollonka varmaankin suurin osa sivumennen huudelluista asiattomuuksista ym. turhuuksista jäis kokonaan pois? Harva keskusteluja häiriköivä "ohikulkija" kai jaksaisi parin törkyviestin lähetyksen tai pelkästään epämieluisan mielipiteen turhan poistoon ilmottamisen takia rekisteröityä tai kirjautua..

Hyvä (?) esimerkki on vaikkapa tämä (Abortti) palsta
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3460
missä samat riidat ja tappelut käydään joka päivä, kuukausista ja vuosista toiseen. Ylläpitoa ei edes useinkaan tunnu kiinnostavan ainakaan puolueeton moderointi koko palstalla, vaan siellä saa huudella mitä solvauksia tahansa ja ne jätetään lojumaan sinne viikkokausiksi!
Vai eikö ylläpito halua rauhoittaa menoa palstoilla, jotka on ilmeisesti kaskustelujen vilkkaimpia, huolimatta siitä minkälaista saastaa ne enimmäkseen sisältää?

Haluaako suomi24:n ylläpito kuunnella käyttäjien toiveita vaiko ei? Moni muu tuntuu olevan ainakin tuolla palstalla samaa mieltä pakollisen rekisteröinnin tarpeesta.

53

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisaalta.

toisaalta suurin osa kirjautumattomasta häiriköinnistä on rekisteröityneiden käyttäjien tekemää ja rekisteröityneet tekevät oman huomattavan osansa häiriköinnistä myös kirjautuneena.

kaikkein agressiivisin häiriköinti on nimenomaan rekisteröityneiden tekemää.

valitettavasti ihmisiä ei säännöillä ja anonyymin rekisteröinnin (voi rekisteröityä aku ankkana) kaltaisilla rajoitteilla fiksummiksi muuteta.

henkilökortilla tunnistautuminen olisi jo tehokkaampaa, mutta sillä tapettaisiin myös suurin osa asiallisesta keskustelusta, ja ihmiset eivät voisi keskustella vapautuneesti, kun kaikki tulisi omalla nimellä ja saisi tosissaan pelätä häiriköitä.

tässä tullaan taas siihen ainoaan ratkaisuun, valvonnan tehostamiseen. simppeli tehostus olisi ottaa palstavalvojien lisäksi kategoriavalvojia ja jopa globaalivalvojia. näitä valvojia pitäisi tietenkin ohjeistaa ja valvoa paljon paremmin, kuin vapaaehtoisia palstavalvojia.

• Aivan totta

Pahimmat häiriköt ovatkin usein rekisteröityneitä.Esimerkki löytyy ydinvoima palstalta,jossa rekisteröitynyt massapostittaa ja kopioi poistettuja viestejä jatkuvasti päivittäin.Asiallista keskustelua ei palstalla ole lainkaan.Jotkut siellä oikovat hänen ihmeellisiä väitteitään.Palstan valvojat kyllä tietävät kyseisen nikin toiminnan.

• Aivan totta kirjoitti:

Pahimmat häiriköt ovatkin usein rekisteröityneitä.Esimerkki löytyy ydinvoima palstalta,jossa rekisteröitynyt massapostittaa ja kopioi poistettuja viestejä jatkuvasti päivittäin.Asiallista keskustelua ei palstalla ole lainkaan.Jotkut siellä oikovat hänen ihmeellisiä väitteitään.Palstan valvojat kyllä tietävät kyseisen nikin toiminnan.

En tiedä ovatko pahimmat häiriköt yleisesti ottaen rekistyneitä vai ei. Oman suppean havaintoaineistoni mukaan eivät. Sen saman suppean otannan mukaan pahimmat ja ilkeimmät CAPS-huudot ovat tulleet vastaan rekisteröimättömiltä.

Kysymys siis kuuluu: "Vähentäisikö vai lisäisikö rekistöitymispakko keskimääräisesti asiallisempaa keskustelua?". Minusta lisäisi. Testataan vaikka, puoli vuotta.

Valvojat ovat hekin vain ihmisiä ja joskus yhtä sokeita omien ja toisten välisisten mielipiteiden asiallisuudelle tai oikeutukselle ja niiden perusteluille. Ja valvojilla voi mennä herkästi valta hattuun. Valvojien lissäminen ei ratkaise ongelmia.

Jos henkilökortilla tarkoitetaan sitä, että esim. pankkitunnuksilla on todistettava oma henkilöllisyytensä tms...niin sehän olisi vielä parempi keino kuin pelkkä rekisteröityminen, joita rekisteröitymisiä ihmiset voinevat? tehdä useita eri email-osoitteilleen?

Miten niin henkilöllisyyden varmistus tappaisi luovuuden ja vapaan keskustelun? Varsinkin jos ne mahdolliset häirikötkin olisivat silloin oikeita henkilöitä ja he saisivat väliaikaisen bännin, jos kerran häiriköivät.

• Aivan totta kirjoitti:

Voisit yksilöidä sekä henkilön, että muutaman kopioidun viestin, niin juttusi olisi uskottavampi. Ongelma on kylläkin kerrotuu tässä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10715546
        "Palstan moderoinnin taso"

• pkeckman kirjoitti:

Ajanjaksolla 26.5 - 9.6 lesbot keskusteluareenalta löytyy useita esimerkkejä.

Mm. tuosta threadista http://keskustelu.suomi24.fi/node/10683435

Sorry. Ei tuo se pahin threadi ollutkaan. Tuo oli ihan suht ok. En jaksa alkaa kaivelemaan arkistoista...Ollutta mikä mennyttä...

• tahvo_

• 5+8
        tahvo_ kirjoitti:

Minusta tuo oli kerrassaan mainio keskustelu

hassua että tuola lesboissa on kirjotettu että:

"Keskustelette vakavissanne jonkun teille nauravan heteromiehen kanssa. "

ja sitten pidetään kunnianloukkauksena jos savustetaan ulos.
        pata kattilaa soimaa....

• 5+8 kirjoitti:

pata kattilaa soimaa....

No tuo oli obvious. Mieti nyt kunnolla esim. tuota lausetta:

"yksi poika aina haukkui, töni, hakkasi, lauloi pilalauluja, potki, kamppi, heitteli seinään ja vaikka mitä muuta _mukavaa_ eikä opettajat puuttuneet siihen"

Iso humoristinen lista ja sen perässä _mukavaa_ ja opettajat eivät puuttuneet. Joopa joo.

Oletko itsekin jokin lesbon ja/tai naisen aivokapasiteetillä varustettu?

• 5+8 kirjoitti:

pata kattilaa soimaa....

Siis tottakai koviakin väitteitä voidaan esittää, jos niitä pystytään jotenkin perustelemaan. Mutta kun monet syytökset tuolla areenalla olivat ihan silkkaa naisten ja lesbojen pilkkaa ja ennakkoluuloja ilman mitään perusteita ja todellisuuspohjaa.

Minähän yritin perustella heille miksi se viestiketjun aloitus oli trolli, mutta sekin taisi saada

• 2+15
        pkeckman kirjoitti:

Siis tottakai koviakin väitteitä voidaan esittää, jos niitä pystytään jotenkin perustelemaan. Mutta kun monet syytökset tuolla areenalla olivat ihan silkkaa naisten ja lesbojen pilkkaa ja ennakkoluuloja ilman mitään perusteita ja todellisuuspohjaa.

Minähän yritin perustella heille miksi se viestiketjun aloitus oli trolli, mutta sekin taisi saada

Minusta tuo ketju vaan näyttää että eräs herra ei tajua järkipuhetta eikä miinuksia kommenteissa =)

• 2+15 kirjoitti:

Minusta tuo ketju vaan näyttää että eräs herra ei tajua järkipuhetta eikä miinuksia kommenteissa =)

Sehän vilisi loukkauksia ilman todellisuuspohjaa. Yksi keskustelun sivujuonne alkoi kun nainen Espoosta alkoi esittämään minusta ties mitä valhetta, jota vaivauduin alkaa korjailemaan. Ja hän alkaa huutamaan että ei kiinnosta...siis tottakai jos minusta sanotaan paskaa joudun puolustautumaan.

Mitä ymmärrettävää miinuksissa on? Niistähän ei voi päätellä mitään, mistä ne ovat tulleet. En voi pahemmin muuta kuin jättää täysin melko omaan arvoonsa ne, muuten kuin ovatpahan todistamassa joko sitä, että lesbot ovat oikeasti typeriä tai sitten jotkut vain huumori mielessä painelivat miinuksia. Hitostako minä voin tietää, miksi miinuksia painettiin. Kyllä se harmittaa, mutta vain siinä mielessä, että olisin halunut käydä heidän kanssaan enemmän asiallisempaa keskustelua aiheista, vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä, joten miinukset ilman perusteluja ja kommentteja siinä mielessä joo kummastuttavat ja harmistuttavat.

• 19+1
        pkeckman kirjoitti:

Sehän vilisi loukkauksia ilman todellisuuspohjaa. Yksi keskustelun sivujuonne alkoi kun nainen Espoosta alkoi esittämään minusta ties mitä valhetta, jota vaivauduin alkaa korjailemaan. Ja hän alkaa huutamaan että ei kiinnosta...siis tottakai jos minusta sanotaan paskaa joudun puolustautumaan.

Mitä ymmärrettävää miinuksissa on? Niistähän ei voi päätellä mitään, mistä ne ovat tulleet. En voi pahemmin muuta kuin jättää täysin melko omaan arvoonsa ne, muuten kuin ovatpahan todistamassa joko sitä, että lesbot ovat oikeasti typeriä tai sitten jotkut vain huumori mielessä painelivat miinuksia. Hitostako minä voin tietää, miksi miinuksia painettiin. Kyllä se harmittaa, mutta vain siinä mielessä, että olisin halunut käydä heidän kanssaan enemmän asiallisempaa keskustelua aiheista, vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä, joten miinukset ilman perusteluja ja kommentteja siinä mielessä joo kummastuttavat ja harmistuttavat.

Miinukset tulevat siitä kun joku painaa peukun kuvaa alaspäin, ja yleisesti tarkoittaa että kyseistä viestiä ei arvosteta =)

• 19+1 kirjoitti:

Miinukset tulevat siitä kun joku painaa peukun kuvaa alaspäin, ja yleisesti tarkoittaa että kyseistä viestiä ei arvosteta =)

Niinkö? Luuletko että en tuota tiennyt? Mutta jos ei kerrota, että miksi kyseistä viestiä ei arvosteta ts. sitä ei perustella, niin sillä ei ole minulle lähes minkäänlaista merkitystä. Lesboissa miinuksen painamiselle syynä saattoi yleensä olla se, että muutkin olivat painaneet ja lesbolaumaryhmähengen mukaisesti, jolle olin uhka ja syntipukki. Lauman yhtenäisyydestä kiinnipitämiseksi lauma helposti valitsee jonkin ulkopuolisen uhan tai vihollisen ja sellainen minä olin keskimääräiselle lesbolle siellä.

Jenkeissä aikoinaan kansakunnan yhtenäisyyttä piti yllä viha kommunisteja vastaan. Kypsä lauma tai ihminen ei projisoi vihaa ulkopuolelleen vaan yrittää tutkia sitä itsessään ja tiedostaa sen syitä. Epäkypsä lauma nimenomaan tarvitsee yhteisen vihollisen ja syntipukin valheellisesta ja epäaidosta yhtenäisyydestä kiinni pitääkseen.

• 21
        pkeckman kirjoitti:

Niinkö? Luuletko että en tuota tiennyt? Mutta jos ei kerrota, että miksi kyseistä viestiä ei arvosteta ts. sitä ei perustella, niin sillä ei ole minulle lähes minkäänlaista merkitystä. Lesboissa miinuksen painamiselle syynä saattoi yleensä olla se, että muutkin olivat painaneet ja lesbolaumaryhmähengen mukaisesti, jolle olin uhka ja syntipukki. Lauman yhtenäisyydestä kiinnipitämiseksi lauma helposti valitsee jonkin ulkopuolisen uhan tai vihollisen ja sellainen minä olin keskimääräiselle lesbolle siellä.

Jenkeissä aikoinaan kansakunnan yhtenäisyyttä piti yllä viha kommunisteja vastaan. Kypsä lauma tai ihminen ei projisoi vihaa ulkopuolelleen vaan yrittää tutkia sitä itsessään ja tiedostaa sen syitä. Epäkypsä lauma nimenomaan tarvitsee yhteisen vihollisen ja syntipukin valheellisesta ja epäaidosta yhtenäisyydestä kiinni pitääkseen.

Loukkaannut kun joku ei tykkää, kyllä miinukset on tasa-arvoisia.

Pitäiskö vaaleissaki runoilla miks äänestää kansanedustajaansa, tai sit sitä ääntä ei lasketa?

Ja mitä mieltä olet naisten äänioikeudesta?

• 21 kirjoitti:

Loukkaannut kun joku ei tykkää, kyllä miinukset on tasa-arvoisia.

Pitäiskö vaaleissaki runoilla miks äänestää kansanedustajaansa, tai sit sitä ääntä ei lasketa?

Ja mitä mieltä olet naisten äänioikeudesta?

"Loukkaannut kun joku ei tykkää, kyllä miinukset on tasa-arvoisia."

Enkö juuri ole yrittänyt tehdä itseäni selväksi: en välitä miinuksista, eli en loukkaanu miinuksista. Haluaisin vain keskustella asioista. Miinukset ovat minulle kaikki yhtä tasa-arvoisia: minulle niiden arvo keskusteluissa ja väittelyissä on tasan nolla.

"Pitäiskö vaaleissaki runoilla miks äänestää kansanedustajaansa, tai sit sitä ääntä ei lasketa?"

Ei.

Demokratiasta puheenollen, lähetin äsken toista kertaa elämässäni viestin eräälle kansanedustajalle. Se on minun tapani vaikuttaa. Ja koko elämä on vaikuttamista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

"Ja mitä mieltä olet naisten äänioikeudesta?"

Hieno asia.

• 20+6
        pkeckman kirjoitti:

"Loukkaannut kun joku ei tykkää, kyllä miinukset on tasa-arvoisia."

Enkö juuri ole yrittänyt tehdä itseäni selväksi: en välitä miinuksista, eli en loukkaanu miinuksista. Haluaisin vain keskustella asioista. Miinukset ovat minulle kaikki yhtä tasa-arvoisia: minulle niiden arvo keskusteluissa ja väittelyissä on tasan nolla.

"Pitäiskö vaaleissaki runoilla miks äänestää kansanedustajaansa, tai sit sitä ääntä ei lasketa?"

Ei.

Demokratiasta puheenollen, lähetin äsken toista kertaa elämässäni viestin eräälle kansanedustajalle. Se on minun tapani vaikuttaa. Ja koko elämä on vaikuttamista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

"Ja mitä mieltä olet naisten äänioikeudesta?"

Hieno asia.

Sinusta se kritiikki kimpoaa kun luodit teräsmiehestä ellei ole matemaattista perustelua. Miinukset tosin on aika matemaattinen perustelu =)

• 20+6 kirjoitti:

Sinusta se kritiikki kimpoaa kun luodit teräsmiehestä ellei ole matemaattista perustelua. Miinukset tosin on aika matemaattinen perustelu =)

En hae matemaattisia perusteluja asioita koskevissa väittelyissä, vaan analyyttistaa asioihin perustuvaa keskustelua.

Plussilla ja miinuksilla ei ole paljoa tekemistä mahdollisen totuuden, jos sellaista on, kanssa. Ja minusta, vaikka sen asioita koskevan totuuden selville saaminen keskusteluissa on vaikeaa, niin siihen olisi pyrittävä. Asioita opitaan ymmärtämään vain keskustelemalla. Jopa luonnontiede on eräänlaista keskustelua: ihminen keskustelee ulkopuolisen todellisuuden kanssa: asettaa kysymyksiä, saa kokeilla vastauksia, jotka herättävät ajatuksia ja uusia teorioita. Koko aikaansaamamme inhimillisen tiedon pääoma tällä hetkellä on muutama tuhat vuotta kestäneen keskustelun tulos. Maailma on aluton ja loputon kommunikaatio verkosto.

Siis, jos en kerran tiedä, mistä miinukset ovat annettu - mistä lauseesta tai ajatuksesta tai virkkeestä, vai onko ne annettu pelkästään minun pärstäkertoimen takia, niin miten voisin antaa niille paljoa arvoa keskustelussa?

• 18+1
        pkeckman kirjoitti:

En hae matemaattisia perusteluja asioita koskevissa väittelyissä, vaan analyyttistaa asioihin perustuvaa keskustelua.

Plussilla ja miinuksilla ei ole paljoa tekemistä mahdollisen totuuden, jos sellaista on, kanssa. Ja minusta, vaikka sen asioita koskevan totuuden selville saaminen keskusteluissa on vaikeaa, niin siihen olisi pyrittävä. Asioita opitaan ymmärtämään vain keskustelemalla. Jopa luonnontiede on eräänlaista keskustelua: ihminen keskustelee ulkopuolisen todellisuuden kanssa: asettaa kysymyksiä, saa kokeilla vastauksia, jotka herättävät ajatuksia ja uusia teorioita. Koko aikaansaamamme inhimillisen tiedon pääoma tällä hetkellä on muutama tuhat vuotta kestäneen keskustelun tulos. Maailma on aluton ja loputon kommunikaatio verkosto.

Siis, jos en kerran tiedä, mistä miinukset ovat annettu - mistä lauseesta tai ajatuksesta tai virkkeestä, vai onko ne annettu pelkästään minun pärstäkertoimen takia, niin miten voisin antaa niille paljoa arvoa keskustelussa?

Jos ne on annettu pelkästään pärstän perusteella niin jengi ei halua keskustella kanssasi oli asiasi sisältö sitten kuinka perusteltua ja fiksua.

...ja sisällön lisäksi pitää olla tilannetajua

• 18+1 kirjoitti:

Jos ne on annettu pelkästään pärstän perusteella niin jengi ei halua keskustella kanssasi oli asiasi sisältö sitten kuinka perusteltua ja fiksua.

...ja sisällön lisäksi pitää olla tilannetajua

"Jos ne on annettu pelkästään pärstän perusteella"

Nii-i. Jos. Mutta kun en tiedä miksi ne on annettu.

"jengi ei halua keskustella kanssasi"

Ja se kävi kyllä selväksi siellä, että useimmat eivät olisi halunneet keskustella kanssani, vaikka keskustelivat kanssani. Jotkut yksittäiset harvat jopa soivat minulle paikallaolon ja ilmaisivat sen pari kertaa ääneenkin. Monet saattoivat vain lukea ja jopa olla samaa mieltä, mutta jättivät miinus/plus nappeja painamatta. Eihän siihen tarvita kuin kuusi neuroottisinta lebso lehmää, jotka ovat saaneet päähänsä painaa miinusta minulle täysin viestini sisällöstä piittaamatta ja sitä lukematta (saatikka että tajuaisivat ajatuksistani jotain), niin se aiheuttaisi jo sen, että saisin jokaisesta viestistäni kuusi miinuspistettä. Sitten kun siihen lisätään pari ei niin neuroottista lebsoa, mutta vähän heikkoa lauman jäsentä, jotka haluavat pysyä lebso laumassa, niin he painavat miinusta muiden mukana ja yht'äkkiä olenkin saanut -10 pistettä ilman papukaija merkkiä joka viestiini sen sisällöstä riippumatta.

• 12+1
        pkeckman kirjoitti:

"Jos ne on annettu pelkästään pärstän perusteella"

Nii-i. Jos. Mutta kun en tiedä miksi ne on annettu.

"jengi ei halua keskustella kanssasi"

Ja se kävi kyllä selväksi siellä, että useimmat eivät olisi halunneet keskustella kanssani, vaikka keskustelivat kanssani. Jotkut yksittäiset harvat jopa soivat minulle paikallaolon ja ilmaisivat sen pari kertaa ääneenkin. Monet saattoivat vain lukea ja jopa olla samaa mieltä, mutta jättivät miinus/plus nappeja painamatta. Eihän siihen tarvita kuin kuusi neuroottisinta lebso lehmää, jotka ovat saaneet päähänsä painaa miinusta minulle täysin viestini sisällöstä piittaamatta ja sitä lukematta (saatikka että tajuaisivat ajatuksistani jotain), niin se aiheuttaisi jo sen, että saisin jokaisesta viestistäni kuusi miinuspistettä. Sitten kun siihen lisätään pari ei niin neuroottista lebsoa, mutta vähän heikkoa lauman jäsentä, jotka haluavat pysyä lebso laumassa, niin he painavat miinusta muiden mukana ja yht'äkkiä olenkin saanut -10 pistettä ilman papukaija merkkiä joka viestiini sen sisällöstä riippumatta.

Ootko nyt ihan tosissas.

Oot omassa päässäs analysoinut nyt ryhmän puhki ja halki ja keksiny aina kommunisteista ja lesbolehmistä salaliitto teorioita.

• 12+1 kirjoitti:

Ootko nyt ihan tosissas.

Oot omassa päässäs analysoinut nyt ryhmän puhki ja halki ja keksiny aina kommunisteista ja lesbolehmistä salaliitto teorioita.

"Ootko nyt ihan tosissas."

Pyrin olemaan melko tosissani, vaikka minulla sinänsä melko hauskaakin on. Tiedän milloin ihmisen kannattaa nauraa.

"Oot omassa päässäs analysoinut nyt ryhmän puhki ja halki "

En voi oikein kenenkään toisen päässäkään analysoida. Minulla on halu ymmärtää maailman asioita ja ilmiöitä. Se pohjannee luonnontieteiden harrastuksiini. Vaikka eiköhän tuo ole melko inhimillinen piirre kaikille.

" keksiny aina kommunisteista ja lesbolehmistä salaliitto teorioita."

Laumakäyttäytymisen lainalaisuudet ovat melko universaaleja. En minä mihinkään salaliittoteoriaan usko.

• 17+1
        pkeckman kirjoitti:

"Ootko nyt ihan tosissas."

Pyrin olemaan melko tosissani, vaikka minulla sinänsä melko hauskaakin on. Tiedän milloin ihmisen kannattaa nauraa.

"Oot omassa päässäs analysoinut nyt ryhmän puhki ja halki "

En voi oikein kenenkään toisen päässäkään analysoida. Minulla on halu ymmärtää maailman asioita ja ilmiöitä. Se pohjannee luonnontieteiden harrastuksiini. Vaikka eiköhän tuo ole melko inhimillinen piirre kaikille.

" keksiny aina kommunisteista ja lesbolehmistä salaliitto teorioita."

Laumakäyttäytymisen lainalaisuudet ovat melko universaaleja. En minä mihinkään salaliittoteoriaan usko.

Minä nauran sinulle =)

• 17+1 kirjoitti:

Minä nauran sinulle =)

So? Ilkeällä mielellä? Hyväntahtoisesti? Pilkkaavasti? Kuinka?

Jos naurusi sisältää negatiivisiä arvioita minua kohtaan, niin sekin voidaan tulkita sinun ahdistusreaktioksi totuutta kohtaan, jota et uskalla katsoa silmästä silmään vaan torjut sen sille nauramalla ja päästämättä tuskaasi tajuntaasi, vaan jätät sen alitajuntaasi.

Jos naurat minulle empaattisesti ja hyväntahtoisesti, niin kiitos.

• 12+6
        pkeckman kirjoitti:

http://i.imgur.com/Nub1H.gif

mies lesbofoorumilla

• kannatan!

Helpottaisi se myös moderointia, kun voisi häiriköitä bannata. Suosittelen myös Miehen logiikka-palstalle. Siis vain rekisteröityneet pääsisi kirjoittelemaan.

• Iltalehti on tehnyt järkevän päätöksen:

"Muutoksia keskustelupalstan rekisteröinti- ja kirjoituskäytäntöön.

Viestien kirjoittaminen Iltalehden keskustelufoorumille vaatii rekisteröidyn nimimerkin 2.7.2012 alkaen.

Muutoksella halutaan parantaa kirjoitusten tasoa sekä vähentää väärinkäytöksiä ja laittomuuksia."

Poistuisivat täältäkin kaikki nimettöminä ja kasvottomina huutavat kakarat ja ipanat. Tai ainakin vähenisivät.

• Häiriköt saisi kuriin, mutta sananvapaus kärsisi.

"Poistuisivat täältäkin kaikki nimettöminä ja kasvottomina huutavat kakarat ja ipanat. Tai ainakin vähenisivät. "

Tuo olisi hyvä asia, mutta periaatteessa suosisin rekisteröinnin vain vapaaehtoiseksi. Ydinvoimapalsta on kuitenkin joutunut kokolailla kaoottiseen tilaan johtuen täst:ä:

Siksi alan taipua siihen, että rekisteröityminen olisi pakollista. Ainakin se vähentäisi kirjoitettujen viestien määrää, ja sitä kautta moderaattoreille jäisi enemmän aikaa hoitaa tehtävänsä muutenkin kuin huutojen lukumäärän perusteella.

• Vastaaja kirjoitti:

Häiriköt saisi kuriin, mutta sananvapaus kärsisi.

"Poistuisivat täältäkin kaikki nimettöminä ja kasvottomina huutavat kakarat ja ipanat. Tai ainakin vähenisivät. "

Tuo olisi hyvä asia, mutta periaatteessa suosisin rekisteröinnin vain vapaaehtoiseksi. Ydinvoimapalsta on kuitenkin joutunut kokolailla kaoottiseen tilaan johtuen täst:ä:

Siksi alan taipua siihen, että rekisteröityminen olisi pakollista. Ainakin se vähentäisi kirjoitettujen viestien määrää, ja sitä kautta moderaattoreille jäisi enemmän aikaa hoitaa tehtävänsä muutenkin kuin huutojen lukumäärän perusteella.

"sananvapaus kärsisi"

Sananvapauden suppea määritelmä kuuluu:

Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.

Minusta sananvapauslakia pitäisi tarkentaa:

Jokaisella on sananvapaus esiintyessään itsenään.

Koska sananvapautta tietysti rajoittavat muut lait, kuten:

kunnianloukkaus (RL 24:9)
        yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen (RL 24:8)

...ei sananvapauslaki oikein ole sopusoinnussa muiden lakien kanssa ellei se pidä sisällään vaatimusta siitä, että sananvapauden käyttäjän henkilöllisyys on yksilöitävissä. Se, että saa nimettömänä huutaa kunnianloukkauksia rikkoo lakia.

• 7+11

Ainoa syy egoboostauksen lisäksi on käyttää nimimerkkiä on pillustaminen ja se että toivoo että ihastus katsoo viestihistoriaa ja etsii sopivan tuntuista seuraa =)

Anonyymit hurmaavat jokapäivä, eikä edellisillä ohimenevillä viesteillä =)
      Treffipalstoja on muualla ja sopiva seura löytyy ihan muualtakin ja jos ei löydy niin aina voi pelata tietokoneella =)

• "Ainoa syy egoboostauksen lisäksi on käyttää nimimerkkiä on pillustaminen"

Jos tuolle linjalle menet niin olet vähän epälooginen. Entäs sitten kyrvästäminen? Eli ei voi pillustaminen olla ainoa syy.

"toivoo että ihastus katsoo viestihistoriaa ja etsii sopivan tuntuista seuraa =)"

Yleensä jonkun jokin sanominen liittyy laajempaan kontekstiin. Jotta sen ymmärtäisi olisi hyvä saada laajempaa kuvaa sanojasta. Esimerkiksi ikä voi kertoa paljon ja taustojen tietäminen auttaa ymmärtämään ja se on kaiken kommunikoinnin tarkoitus.

Sinun ei tosiaan kannattaisi rekisteröidä nimimerkkiäsi, koska viestisi oli ainakin tässä tapauksessa niin tyhmä että kaikki halukkaat saisivat varmaankin aikaisempien viestiesi osalta varmuuden sinusta: olet tyhmä.

• 13
        pkeckman kirjoitti:

"Ainoa syy egoboostauksen lisäksi on käyttää nimimerkkiä on pillustaminen"

Jos tuolle linjalle menet niin olet vähän epälooginen. Entäs sitten kyrvästäminen? Eli ei voi pillustaminen olla ainoa syy.

"toivoo että ihastus katsoo viestihistoriaa ja etsii sopivan tuntuista seuraa =)"

Yleensä jonkun jokin sanominen liittyy laajempaan kontekstiin. Jotta sen ymmärtäisi olisi hyvä saada laajempaa kuvaa sanojasta. Esimerkiksi ikä voi kertoa paljon ja taustojen tietäminen auttaa ymmärtämään ja se on kaiken kommunikoinnin tarkoitus.

Sinun ei tosiaan kannattaisi rekisteröidä nimimerkkiäsi, koska viestisi oli ainakin tässä tapauksessa niin tyhmä että kaikki halukkaat saisivat varmaankin aikaisempien viestiesi osalta varmuuden sinusta: olet tyhmä.

plekuman egoboosting chapter 1094234

• 16+8
        pkeckman kirjoitti:

"Ainoa syy egoboostauksen lisäksi on käyttää nimimerkkiä on pillustaminen"

olkinuket lentelee =)

• nostetaan tasoa?

Kyllä pääsääntöinen rekisteröityminen olisi tasoa nostattava toimenpide ja erikseen olisi sitten nuo "yleiset" aiheet ja pulinat, joissa jauhetaan pelkkää saissea muutenkin.

• Eri alue rekisteröitymättömille kuulostaa äkkinäisesti hyvältä, mutta siitä voi tulla alue, josta/johon linkitetään toiseen alueen viestejä. Alueen aiheet siis pitäisi huolella valita, tai sitten keertakaikkiaan estää linkitys alueelta toiseen.

• 2+10

Rekisteröiminen johtaa vaan siihen että, sisäsiittoisuus kasvaa ja jää häviävän pieneksi foorumi. Rekanneet kun nuolee jo toisiaan jo facebookeissa.

Täällä saa sentään suoraa nopeaa rehellistä palautetta. Eikä kavereiden vähämielistä lipevää imartelua ja ongelman kiertoa =)

• "Rekisteröiminen johtaa vaan siihen että...."

Jaa. Eikö mihinkään muuhun? Etkö keksi yhtäkään mitään muuta mahdollista syytä? Minä keksi ainakin yhden: jokainen joutruisi eräällä tavalla allekirjoittamaan viestinsä.

• 13
        pkeckman kirjoitti:

"Rekisteröiminen johtaa vaan siihen että...."

Jaa. Eikö mihinkään muuhun? Etkö keksi yhtäkään mitään muuta mahdollista syytä? Minä keksi ainakin yhden: jokainen joutruisi eräällä tavalla allekirjoittamaan viestinsä.

plekuman egoboosting chapter 34534543

• foobar
        pkeckman kirjoitti:

"Rekisteröiminen johtaa vaan siihen että...."

Sitä varten on facebookit

• foobar kirjoitti:

Sitä varten on facebookit

Pelkkää yhtä ja samaa loputonta keskustelu areenaa koko internet. Ihan sama missä ne kirjoitetut aakkosmerkit siellä sijaitsevat: facebookissa, kotisivulla, keskustelupalstalla, vieraskirjoissa vai jätetäänkö kenties vain omaan pöytälaatikkoon, kun ei aina viitsi vaivautua ihan loppuun asti kaikkea sanomaan ääneen.

• sanon vaan
        pkeckman kirjoitti:

Pelkkää yhtä ja samaa loputonta keskustelu areenaa koko internet. Ihan sama missä ne kirjoitetut aakkosmerkit siellä sijaitsevat: facebookissa, kotisivulla, keskustelupalstalla, vieraskirjoissa vai jätetäänkö kenties vain omaan pöytälaatikkoon, kun ei aina viitsi vaivautua ihan loppuun asti kaikkea sanomaan ääneen.

No eikö oo kiva että täällä sanotaan ääneen kaikki, jos ois rekattuja ni kaikki tuijottelis seinää eikä sanois ees moi julkisesti.

• sanon vaan kirjoitti:

No eikö oo kiva että täällä sanotaan ääneen kaikki, jos ois rekattuja ni kaikki tuijottelis seinää eikä sanois ees moi julkisesti.

? Tä.

" jos ois rekattuja ni kaikki tuijottelis seinää eikä sanois ees moi julkisesti."

Mitä ihmettä ajat takaa?

Onhan täällä paljon rekattuja, jotka eivät vain tuijottele seinää. Jos ei ole mitään sanottavaa, niin voisi olla fiksua sen seinään tuijottelun sijasta sitten vaikka lukea jotain. Kirjaa tai keskustelupalstoja ja keksiä sen jälkeen sanottavaa.

"No eikö oo kiva että täällä sanotaan ääneen kaikki"

Öö. Riiippuu ihan siitä mitä sanotaan. Eikä täällä kaikkea sanota ääneen. Esim. minä en aina vaivaudu juurtajaksain kaikille idiooteille sanomaan ja selittelemään. Vai väitätkö, että nimimerkittömtät sanovat ääneen kaikki ja rekosteröimättömät ei? Eikun vittuaks tässä yrittää kommunikoida jonkun kanssa joka puhuu jotain ihan ihme kieltä...Eli mitä halusit sanoa? Voisitko yrittää udestaan?

• Pakollinen rekisteröityminen tuhosi Helsingin Sanomien keskustelut menneenä talvena. Viestien määrä romahti ja laadukkaiden kirjoitusten puute tulee päivä päivältä yhä näkyvämmäksi.

Arvopaperilehti menetti palstauudistuksessa koko lukijakuntansa, kun nämä perustivat oman alkuperäistä formaattia noudattavan keskustelupalstansa. Tällä uudella yksityishenkilöiden pyörittämällä aktiivisella ja laadukkaalla palstalla on rekisteröitymispakko, mutta rekisteröitymisessä ei edes kysellä kirjoittajien henkilötietoja. Tarvitaan vain nimimerkki, salana ja mahdollisesti vielä tapa löytää unohtamansa salasana. Useimmiten tämä on sähköpostiosoite.

Suomi24:n tavat taistella asiatonta törkyä vastaan ovat kohtuullisen toimivat. Lukijat voisivat olla aktiivisempia asiattomien viestien ilmoittamisessa.

• Taidat olla oikessa. Ajauduin tänne vähän tuohtuneessa tilassa. Suurinpiirtein näin kun nyt mennään on hyvä.

Mutta itse en kyllä ihan ymmärrä niitä syitä miksi rekisteröimispakko tuhoaa keskusteluja. Jos jollain on jotain tärkeää ja hienoa sanottavaa, niin eikö hänen kannattaisi hieman jonkinlaista ylpeyttä tuntien omia sen sanottavansa itselleen? Jos joku keksisi esimerkiksi matematiikkaan jotain uutta ja hienoa näkökantaa, kuten minä juuri parhaillaan olen keksinyt, niin en iki maailmassa alkaisi kirjoittelemaan siitä ilman rekisteritöimätöntä nimimerkkiä. Ne hienot ideathan varastettaisiin. Nyt saan niistä kunnian itselleni.

• 14+1
        pkeckman kirjoitti:

Taidat olla oikessa. Ajauduin tänne vähän tuohtuneessa tilassa. Suurinpiirtein näin kun nyt mennään on hyvä.

Mutta itse en kyllä ihan ymmärrä niitä syitä miksi rekisteröimispakko tuhoaa keskusteluja. Jos jollain on jotain tärkeää ja hienoa sanottavaa, niin eikö hänen kannattaisi hieman jonkinlaista ylpeyttä tuntien omia sen sanottavansa itselleen? Jos joku keksisi esimerkiksi matematiikkaan jotain uutta ja hienoa näkökantaa, kuten minä juuri parhaillaan olen keksinyt, niin en iki maailmassa alkaisi kirjoittelemaan siitä ilman rekisteritöimätöntä nimimerkkiä. Ne hienot ideathan varastettaisiin. Nyt saan niistä kunnian itselleni.

hihihihihi

• meni jo
        pkeckman kirjoitti:

Taidat olla oikessa. Ajauduin tänne vähän tuohtuneessa tilassa. Suurinpiirtein näin kun nyt mennään on hyvä.

Einstein sanoi sen jo....

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

• meni jo kirjoitti:

Einstein sanoi sen jo....

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Vähän hassusti sanottu Einsteinilta, koska ihminen on kuitenkin talletetun henkisen pääomansa, logiikan ja kielen käyttökykynsä ansiosta ainoa olento maailmankaikkeudessa, joka tätä universumia aika pitkälti luonnonlakien muodossa pystyy mallintamaan. Viittasikohan itseensäkin? Ilmeisesti hänhän oli ihminen, joten ei voine hänenkään lausuntoihin aina luottaa.

• pkeckman kirjoitti:

Hyvä kirjoitus vaatii poikkeavuutta, jotain uutta ja erilaista niin kuin hyvä tiedekin. Omaperäiset mielipiteet synnyttävät vastarintaa, joka usein ilmenee hyökkäyksenä kirjoittajaa vastaan. Vastustus viedään helposti reaalielämän puolelle erilaisena syrjintänä, oikeusjuttuina, häiriköintinä jne.

Anonyymit mielipidekirjoitukset tukevat hyvin vaalisalaisuutta. Molemmat ovat demokratian kulmakiviä.

• p358 kirjoitti:

Hyvä kirjoitus vaatii poikkeavuutta, jotain uutta ja erilaista niin kuin hyvä tiedekin. Omaperäiset mielipiteet synnyttävät vastarintaa, joka usein ilmenee hyökkäyksenä kirjoittajaa vastaan. Vastustus viedään helposti reaalielämän puolelle erilaisena syrjintänä, oikeusjuttuina, häiriköintinä jne.

Anonyymit mielipidekirjoitukset tukevat hyvin vaalisalaisuutta. Molemmat ovat demokratian kulmakiviä.

Ehkä tässäkin asiassa "molempi parempi". Demokratiassakin tarvitaan johtajia, mielipidevaikuttajia. Siksi voi demokratiankin kannalta olla joskus hyvä, että sellaiset mielipidevaikuttajat kirjoittavat omalla nimimerkillään. Tällöin he, jotka ovat koiinnostuneita hänen mielipiteistään pystyvät helpommin löytämään ne. Demokraattinen kehitys, kuten melkein kaikki kehitys, tapahtuu kuitenkin yksilöiden kautta.

• nuutinenr

voiko nimimerkkä vaihtaa jos on jo ehtinyt rekisteröi tyäi.

• Sokkotrehffit takais

Palauttakaa sokkotreffit takaisin,oli tykätty ja helppo kohdata uusia ihmisiä eri puolelta suomea.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      116
      2966
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2415
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      25
      2384
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2016
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1660
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1368
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1208
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      1076
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1054
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71