Eli kuvitellaan, että ajaisin autoa vitosvaihde päällä. Edessä on tulossa sellainen kohta,(vaikkapa punaiset liikennevalot) jossa minun pitää pysähtyä kokonaan. Miten lähden tästä hidastamaan?
Painanko siis kytkimen pohjaan ja vaihdan vaihteen suoraan vitoselta ykköselle, vai? Voinko vaan hypätä suoraan siitä femmasta ykköseen ja sen jälkeen edelleen kytkin pohjassa jarrutan kunnes olen kokonaan pysähtynyt? Vai pitääkö vaihtaa sillä tavalla yksi vaihde kerrallaan alaspäin, elikkä ensin 5 -> 4, sitten 4 -> 3, 3 -> 2 ja lopulta 2 -> 1? Ja siinä liikennevaloissa odotellaan kytkin pohjassa kunnes valot vaihtuvat vihreäksi?
I'm confused, voiko joku vähän valaista...
Tyhmä kysymys liittyen vaihteisiin!
20
15492
Vastaukset
- 343434
vaihde vapaalle ja rullaat loppumatkan valoihin asti ja vaihde pidetään vapaalla! kunnes valot vaihtuvat vihreiksi jolloin nopeasti laitetaan ykkönen silmään ja lähdetään liikkeelle! yksinkertaista
- swefd<aswrwe
^ tuo neuvo toimii sillon ku ei ole paljon porukkaa liikkeellä.
Minusta vaihde pitää vaihtaa suhteellisen rauhallisesti ja järjestyksessä, en mikään asiantuntija ole kun oon vielä autokoulussa, mutta semmoisen käsityksen oon saanut :D Isoin vauhti täytyy ottaa pois jarrulla, ja kannattaa ennakoida jo pitkän matkan päästä. - efef4
No vapaalle tietty. Ja sit jos näyttää ruuhkaselta niin kyl sitä voi 3 tai 4 laittaa
- kilben
ei vapaalle.. kaasu pois ja rullaillaan.. vaihetaan esim kolmonen kytkin ylös rullaillaan.. Pääset risteykseen "ilmaiseksi" ja ehkä vältät jopa turhan pysähtymisen.. Ykköstä elä suoraan survase.. voip olla ettei mee edes päälle ilman väkivaltaa :)
- jalaa
Viitoselta et voi vaihtaa/eikä olisi mitään järkeä vaihtaa ykköselle, koska moottori/vaihdelaatikko hajoaisivat tuosta. Helpommalla pääsee, kun nostaa pelkästään jalan kaasulta, ja antaa moottorin jarruttaa. Vaihteita kannattaa lähteä vaihtamaan alaspäin silloin, kun nopeus laskee riittävästi.
Vaihteita ei tarvitse vaihtaa yksi kerrallaan alaspäin, vaan esim. vaihdat 5 -> 3, kun nopeus on laskenut noin 50 km/h:iin. Tämäkään ei ole mikää kiveen hakattu sääntö. Mikäli et tarvitsekkaan pysähtyä, on kolmonen riittävän vahva vaihde kiihdyttämiseen. Tämäkin on autokohtaista. Huomaat väkisinkin, mikäli yrität lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella.
Auton voi pitää paikoillaan ihan pudottamalla vaihteen vapaalle ja pitämällä jalkaa jarrulla. Silloin, kun esim. jono alkaa liikkua kytkin pohjaan ja ykkönen päälle. Jokaisen kuljettajan täytyy kehittää itselleen oma ajotapa, ja mielellään joustava, mutta tarvittaessa myös ripeä. Vaihteiden ja kytkimen käytöstä ei kannata tehdä itselleen ongelmaa, sitä kun oppii kerran käyttämään, niin loppu meneekin ihan ilman sen kummempaa ajattelua. pienen välikaasun kanssa, 4-,3-... ja niin edelleen,ei tule liika kovaa rasitusta vaihteille.'Toinen tapa jarruta niin ettei mootroi pysähdy viimeisenä kytkin pohjaa,
itsen pyrin mootorijarrutuksella hiljentämään,sitten vaihdan 2 vaihteele on sopiva rullausvaihde valoihin.
Oppia ikä kaikki myös liikenteessä.- Anonyymi
Miksi välikaasua ? Välikaasua käytetään suorahampaisissavaihdelaatikoissa mutta synkronoiduissavaidelaatkoissa ei tarvi. Jos nyt edes tiedät mikä on välikaasu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi välikaasua ? Välikaasua käytetään suorahampaisissavaihdelaatikoissa mutta synkronoiduissavaidelaatkoissa ei tarvi. Jos nyt edes tiedät mikä on välikaasu.
Ei ole mitenkään harvinaista, että 1. ja 2. vaihteen kytkeminen vauhdin hidastuessa on nihkeää ja joissain autoissa melkein mahdotonta. Palikat lootan sisällä pyörii väärällä nopeudella ja synkrononti on kovilla. Tuli tutuksi etenkin ns. pikku-Volvon kanssa. Siinä laatikko takana, mutta kykin edessä, joten akseleissa oli tavallista enemmän massaa.
Välikaasulla homma helpottuu. Siis nimenomaan näissä alaspäin vaihdoissa. Ylöspäin pelaa ilmankin.
- autokoulu loppusuora
Itse yritin toissa ajotunnilla ennen risteystä vaihtaa vaihteen, vielä liian kovassa vauhdissa, ykköselle, niin opettaja kiljaisi, että älä nyt ihmeessä ykköstä päälle laita, tai vaihteet hajoaa. Siinä vaiheessa vasta, kun auto menee sellaista kävelyvauhtia, saa laittaa ykkösen päälle.
Pitää kuulemma katsoa nopeusmittaria ja laskea sen mukaan vaihteita pienemmälle. Nyt olen laittanut ykkösen usein vasta siinä vaiheessa, kun auto on jo lähes pysähtynyt valoihin.- jalaa
Opettajasi oli oikeassa ykköstä ei missään nimessä päälle, jos moottorissa on vielä liikaa kierrokisa tai ajonopeus on liian suuri. Mietippä tätä 1 -> 2 vaihdettaessa nopeutta on 30-40 km/h, moottori kiertää tuolloin jo kuitenkin hieman autosta riippuen sen 3000 kier/min. Kierroslukumittari on myös toinen hyvä mitari mitä kannattaa seurata. Liian pienen vaihteen sisään heittäminen nostaa kierrokset liian korkealle ja laatikko ja moottori kärsivät.
- vxxvcvcxvc
jalaa kirjoitti:
Opettajasi oli oikeassa ykköstä ei missään nimessä päälle, jos moottorissa on vielä liikaa kierrokisa tai ajonopeus on liian suuri. Mietippä tätä 1 -> 2 vaihdettaessa nopeutta on 30-40 km/h, moottori kiertää tuolloin jo kuitenkin hieman autosta riippuen sen 3000 kier/min. Kierroslukumittari on myös toinen hyvä mitari mitä kannattaa seurata. Liian pienen vaihteen sisään heittäminen nostaa kierrokset liian korkealle ja laatikko ja moottori kärsivät.
kaasu ylös ja rullailet valoihin jarruttelet tarvittaessa(esim autoja edessä ettet perään sentään aja) pysähdyt ja ykkönen silmään
- morojensta
itse saatan vaihdella vähän alaspäin muttei järjestyksessä tarvitse, voi myös vaan vaihde vapaalla rullailla tai laittaa vaa kytkimen pohjaa ja lähestyy risteystä riippuu vähän tilanteesta.
- Dagwood
Nostat jalan kaasulta, annat moottorin jarruttaa, ja kun moottorin kierrokset laskee tyhjäkäyntilukemiin livautat vaihteen vapaalle. Kytkintä ei tarvita. Jos joudut totaalipysähdykseen, painat jarrua sopivasti ja auton pysähdyttyä laitat ykkösen sisään kytkin pohjassa odottamaan lähtöä. Jos pääset tilanteesta pelkällä hidastuksella, annat pienen välikaasun ja tuuppaat nopeutta suurinpiirtein vastaavan vaihteen sisään (kytkintä ei edelleenkään tarvita). Jatkat ajoa normaalisti.
Kytkimen kanssa tai ilman.
Voi vaatia harjoitusta, mutta kyllä onnistuu. Ylöspäin vaihtaminen varsinkin on helppoa kun hammaspyörien nopeusero tasoittuu automaattisesti kun kaasun nostaa. - sdkldjkkfjdsklds
Vaihteita pienemmälle vaihtaessa kannattaa polkea hieman kaasua ennenkuin nostaa kytkimen kun pienempi vaihde on valittu (rev matching) jolloin moottorin kierrokset paremmin vastaavat vaihdelaatikon "nopeutta" eikä tule mitään nykäisyjä tai moottorin "ryntäytystä" joutokäyntikierroksilta korkeammille kierroksille "väkivalloin".
Viitoselta jos onnistuu vaihtamaan ykköselle ja vauhtia on vielä reippaasti jäljellä, kytkintä nostaessa moottorin kierrokset voivat nousta ylikierroksille (kierroslukumittarin punainen alue) jolloin moottori on vaarassa vaurioitua tai voi vaurioitua ihan samantien. Sitä ei kykene estämään edes kierrolukurajoitin, se toimii vain paikallaan kierrättäessä jolloin se rajoittaa moottorin kierrokset todennäköisesti punarajalle tai vähempäänkin. Vauhdissa vitoselta ykköselle vaihtaessa vaihdelaatikko mekaanisesti pakottaa moottorin ylikierroksille. Alkuperäinen kysymys aika vanha, mutta jos ajokortillisen ihmisen
tiedot ja taidot autosta ja sen tekniikasta ovat noinkin puutteelliset
kuten aloittajan, kannattaisi vähän katsoa liikenneopetuksen suuntaan.
Mikäki ongelma osoittautuu yleiseksi, ajo-opetusta pitäisi lisätä eikä
vähentää!- Anonyymi
saako vaihdetta vaihtaa suoraan 3 kutoseen mentäessä moottoritielle
Saa tietenkin ja jopa voi, mutta minkä herran tähden?!
Yleensä minkään auton kuutonen ei jaksa vetää kunnolla kuin vasta yli satasen nopeuksissa, jolloin moottorin kierrosluku kenties on n. 2.000.
Moottorin käyttökelpoinen kierrosluku bensiiniautossa asettuu normaalikäytössä siis noin 2.000 rpm ja 4.000 rpm välille.
Vaihteistohan on autossa olemassa juuri sitä varten, että voitasiin autoa ajaessa käyttää juuri niitä kierroslukuja, jossa auton moottori on parhaimmillaan.
Liian isot vaihteet polttoaineen säästämisen toivossa rikkovat moottorin ennen pitkää ja moottori lisäksi nokeentuu, jolloin kulutus kasvaa.- Anonyymi
ZJJ kirjoitti:
Saa tietenkin ja jopa voi, mutta minkä herran tähden?!
Yleensä minkään auton kuutonen ei jaksa vetää kunnolla kuin vasta yli satasen nopeuksissa, jolloin moottorin kierrosluku kenties on n. 2.000.
Moottorin käyttökelpoinen kierrosluku bensiiniautossa asettuu normaalikäytössä siis noin 2.000 rpm ja 4.000 rpm välille.
Vaihteistohan on autossa olemassa juuri sitä varten, että voitasiin autoa ajaessa käyttää juuri niitä kierroslukuja, jossa auton moottori on parhaimmillaan.
Liian isot vaihteet polttoaineen säästämisen toivossa rikkovat moottorin ennen pitkää ja moottori lisäksi nokeentuu, jolloin kulutus kasvaa.> Saa tietenkin ja jopa voi, mutta minkä herran tähden?!
Tientukko hiljaa!
Liittymiskaista ei ole munimiskaista. Liittymiskaistalla kiihdytetään pienellä vaihteella ja tarpeen tullen lappu lattiassa, koska vauhti pitää sovittaa valtaväylän liikennevirran nopeuteen. Tientukon kannattaa tutustua käsitteisiin "väistämisvelvollisuus" sekä opiskella, mitä tarkoittaa "esteentön kulku" tai se hassu kolmio siinä liittymiskaistan sivussa.
3. vaihteella saa yleensä vauhdin nykäistyä hyvinkin sinne sataseen ja jos se riittää = tavoitenopeus saavutetty, niin mikäpä estää vaihtamasta vaikka suoraan kuutoselle.
Muutoinkin voi, rauhallisessa ajossa, ihan hyin loikkia vaihteita yli, esim. 1->2->4-> 6 tai 1->2->3->5.
> Moottorin käyttökelpoinen kierrosluku bensiiniautossa asettuu normaalikäytössä siis noin 2.000 rpm ja 4.000 rpm välille.
Jep, jos "normaali auto" on joku rippikouluikäinen 1,6 vaparibensa. Muussa tapuksessa normaali käyttöalue on pikemminkin 1500-2500 rpm. - Anonyymi
Kokeile kutosta, kun olet päässyt motarille. Ei se vehje noin päin vaihtaen hajoa. Tunnet pian jaksaako moottori vetää.
Melko korkeille kierroksille täytyy kolmosella ensin kiihdyttää ja välitykset eri autoissa vaihtelee, joten täältä on turha sanoa mitään varmaa.
- Anonyymi
Kannatta kysyä siltä simulattoriopetusta valvovalta pissaliisa-sihteeriltä neuvoja vaihtamiseen liittyen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663245
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272303Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681869Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281785Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161421- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291271Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177