Lääkkeenä Surmontil?

Harvinainenko lääke?

Onko kenelläkään kokemusta Surmontil -lääkkeestä?
Millainen annostus?

Itselläni 25 mg nukkumista helpottamaan. Yleensä otan puolikkaan tabletin.

7

6600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

      MITÄ SURMONTIL ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

      Surmontil-valmisteen vaikuttava aine on trimipramiini.
      Surmontil-valmistetta käytetään masennustiloihin, joihin liittyy ahdistuneisuutta ja unettomuutta, sekä unettomuuteen.

      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=949&i=SANOFI-AVENTIS_SURMONTIL

      Kerropa itse kokemuksiasi jos kukaan muu ei vielä lääkettä käytä.

      • --

        Wikipedia: Trimipramiini on trisyklinen antidepressantti, englanninkielinen tunnus on lyhennetty TCA:ksi (tricyclic antidepressant). Tripramiini on vielä edelleenkin Suomen markkinoilla käytettävänä lääkeaineena. Lääkettä valmistaa Sanofi-Aventis -niminen lääkealan yritys. Trimipramiinin tuotenimi on Suomessa Surmontil. Lääke oli käytössä Suomessa vuoteen 1965 mennessä [1]. Trimipramiini on vuoteen 1960 mennessä käyttöön otetun imipramiinin johdos. Jämsénin teoksen mukaan trimipramiini sisälsi levomepromatsiinin rakenneosia.[2]

        Trimipramiinilla tunnetaan huomattava anksiolyyttis-sedatiivinen komponentti. Nykyään trimipramiinia voidaan käyttää osana vaikeiden kipujen hoitoa ja lievitystä. Lääkkeellä on antikolinergiset hoitovaikutukset. Aikaisemmin käyttöä oli myös neuroottisiksi luokiteltujen potilaiden osalta. Pääsääntöisesti käyttöä on ollut erityyppisten depressiotilojen hoidossa. Trimipramiinia voidaan käyttää nykyisten hoitosuositusten pohjalta myös lääkityksenä unettomuuteen[3].


    • Terttu

      Olen käyttänyt Surmontilia jo n.15 vuotta. Fibromyalgian aiheuttamaan unettomuuteen 50mg:n annostuksella. Se parantaa unen laatua. Tarvitsen silti vielä nukahtamiseen Imovanea Tai Zopinoxia. Minulla on myös Krooninen väsymysoireyhtymä. Unilääke on vähentänyt kipuja ja jännitystä lihaksissa. Siksi käytän sitä puoli tbl joka ilta.

      • Chonien

        Vaihtelen itse Surmontilin (50mg) ja Triptyylin (50-100mg) välillä, käytän noita vuorotellen kausittain, mutta Surmontil on vatsaystävällisempi, mutta ei toisaalta yhtä tehokas kivun suhteen kuin Triptyl. Kärsin kroonisesta kivusta kolarissa saamani niskavamman takia ja minulla on myös todettu CFS. Kuten Terttukin tarvitsen kuitenkin nukahtamiskynnyksen ylittämiseen yhden Imovanen, pahimpina iltoina puolitoista tai kaksi.Tsemppiä kaikille jatkuvan kivun ja unettomuuden kanssa kamppaileville!


    • Pillukka

      Surmontil on vanha hyvä lääke. Mulla on niskan krooninen vamma auto/onnettomuuden jälkeen. Surmontil auttaa mulla hyvin myös ajoitt ahdistukseen ja kipuun. Yöski otan 3Imovanea. Voimia kailille

    • Anonyymi

      Kärsin aamuyön unettomuudesta, mutta en nukahtamisvaikeudesta. Olen käyttänyt Surmontilia 25 mg kymmeniä vuosia, annostuksella 2-5 tablettia illalla. Useimmiten saan koko yön nukuttua, mutta en aina. Hyvä ja halpa lääke, joka ei menetä tehoaan pitkäaikaiskäytössä. Haittana on vain vähäinen suun kuivuminen. Pari vuotta sitten oli puolen vuoden toimituskatko. Sinä aikana kokeilin Mirtazapiinia, joka ei minulla toiminut.

    • Hei.

      Miten olette nyt pärjänneet kun Surmontil jostain syystä lopetettu? Tietääkö joku miksi?

      Täällä käytössä puolison untatukevana, eli juurikin aamuyöntunneille. 50mg annos.

      Nyt sai korvaavaksi erikoisluvallisen lääkkeen, Imipramiinin, mutta googlattuani niim tuohan ei ole sama lääke van trimipramiini(surmontil) on tuosta ns. jatkettu.

      Joitain tutkimuksia löytyi, joissa juurikin trimipramiinilla oli unta tukevia vaikutuksi, kun taas imipramiinilla ei.

      Vielä en ole puhunut mitään, etten aiheuta stressiä.

      Nimimerkki Huolestunut puoliso

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe