Taimien siirtely ulos ja sisään

Tiuna

Hei!
Minulla on tänä vuonna ensimmäinen oma kasvimaani, ja aika iso sellainen myös.
Taimia olen kasvatellut sisällä ikkunoissa, ja nyt kun säät alkaa olee lämpimät olen kantanut niitä leipälaatikoissa ulos aurinkoon päiväksi.

Minua varoitettiin kuitenkin siitä että jotkut kasvit eivät kestä valon suunnan vaihtelua liian monta kertaa.. kuulemma esim hamppu kuolee 7 muutoksen jälkeen?
No nyt mulla ei kasva hamppua, mutta mietin että onko tässä jotain perää, ja mitkäköhän kasveistani saattaisi olla erityisen herkkiä tälle siirtelylle..
oon kuullut ennenkin että jotkut huonekasvit kärsii kovasti jos niiden paikkaa vaihtaa liian usein.

googlettamalla en löytänyt mitään tietoa tästä asiasta.. osaako joku neuvoa?! tai kertoa mistä kysyä?

Kiitos!

6

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WTT

      Tämä ei liity aiheeseen, mutta sanon sen silti: Suomen kuvalehti on hyysärilehti.

      • Hyvästi selvä päivä!

        Mitä sinä horajat: ootko jurrissa?


    • Toukotyöt

      Minä kuskaan paprikoita ja tomaatteja päivällä ulos ja illalla sisälle, samoin kymmentä kukassa olevaa mansikkaa...

    • Varovaisuus valttia

      Taimien karaiseminen on hyvä juttu, siis tämä ulos-sisään-kuskaaminen.

      Ihan suora auringon porotus voi kyllä tappaa sisätiloissa kasvaneet, etenkään pienet taimet eivät kestä niin äkkinäistä muutosta. Toinen paha on tuuli. Perusongelma molemmissa on haihdutus lehdistöstä, hyvä apu tähän on peiteharso. Ei maksa paljon ja auttaa varmasti.

      Kasveista eniten kyttyrää tykkäävät ohutlehtiset, etenkin köynnökset kuten päivänsini ja mustasilmäsusanna. Niitä on hyvä ulkoiluttaa vaikka korkealaitaisessa pahvilaatikossa, ettei tuuli pääse riepottelemaan.

    • Tagetes

      En usko että valon suunnan vaihtelu haittaa taimikasvatuksessa. Itse kääntelen varta vasten esim. samettikukkien taimet kun siirtelen niitä karaistessa, näin tulee suoraan kasvavat taimet. Vaihtuuhan valon suunta luonnostaankin joka päivä, aamulla paistaa idästä ja illalla lännestä. Huonekasvien siirtely voi olla eri juttu, niille ehkä lehtien asettaminen uudelleen valon tulosuunnan mukaisesti on lisästressi talvella kun on muutenkin huonot olot, liian vähän valoa, kuiva ilma ja liian lämmintä.

    • käytössä2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe