Taimien siirtely ulos ja sisään

Tiuna

Hei!
Minulla on tänä vuonna ensimmäinen oma kasvimaani, ja aika iso sellainen myös.
Taimia olen kasvatellut sisällä ikkunoissa, ja nyt kun säät alkaa olee lämpimät olen kantanut niitä leipälaatikoissa ulos aurinkoon päiväksi.

Minua varoitettiin kuitenkin siitä että jotkut kasvit eivät kestä valon suunnan vaihtelua liian monta kertaa.. kuulemma esim hamppu kuolee 7 muutoksen jälkeen?
No nyt mulla ei kasva hamppua, mutta mietin että onko tässä jotain perää, ja mitkäköhän kasveistani saattaisi olla erityisen herkkiä tälle siirtelylle..
oon kuullut ennenkin että jotkut huonekasvit kärsii kovasti jos niiden paikkaa vaihtaa liian usein.

googlettamalla en löytänyt mitään tietoa tästä asiasta.. osaako joku neuvoa?! tai kertoa mistä kysyä?

Kiitos!

6

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WTT

Tämä ei liity aiheeseen, mutta sanon sen silti: Suomen kuvalehti on hyysärilehti.

• Hyvästi selvä päivä!

Mitä sinä horajat: ootko jurrissa?

• Toukotyöt

Minä kuskaan paprikoita ja tomaatteja päivällä ulos ja illalla sisälle, samoin kymmentä kukassa olevaa mansikkaa...

• Varovaisuus valttia

Taimien karaiseminen on hyvä juttu, siis tämä ulos-sisään-kuskaaminen.

Ihan suora auringon porotus voi kyllä tappaa sisätiloissa kasvaneet, etenkään pienet taimet eivät kestä niin äkkinäistä muutosta. Toinen paha on tuuli. Perusongelma molemmissa on haihdutus lehdistöstä, hyvä apu tähän on peiteharso. Ei maksa paljon ja auttaa varmasti.

Kasveista eniten kyttyrää tykkäävät ohutlehtiset, etenkin köynnökset kuten päivänsini ja mustasilmäsusanna. Niitä on hyvä ulkoiluttaa vaikka korkealaitaisessa pahvilaatikossa, ettei tuuli pääse riepottelemaan.

• Tagetes

En usko että valon suunnan vaihtelu haittaa taimikasvatuksessa. Itse kääntelen varta vasten esim. samettikukkien taimet kun siirtelen niitä karaistessa, näin tulee suoraan kasvavat taimet. Vaihtuuhan valon suunta luonnostaankin joka päivä, aamulla paistaa idästä ja illalla lännestä. Huonekasvien siirtely voi olla eri juttu, niille ehkä lehtien asettaminen uudelleen valon tulosuunnan mukaisesti on lisästressi talvella kun on muutenkin huonot olot, liian vähän valoa, kuiva ilma ja liian lämmintä.

• käytössä2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe