"Raamattu kieltää aukottomasti eutanasian
29.4.2012 | Eero Koskela
Kotimaa24 selvitti sairaalapappien eutanasia kannat ja uutisoi niistä myös blogisivuston keskellä olevassa uutissivustossa 26.04.2012 17:30.
Itselleni ei tule kotimaa lehteä joten en ole lukenut kyselyn tuloksia mutta itselläni on selkeä kanta eutanasiaan. Raamatun teologian mukaan ei ole oikein millään tavalla jouduttaa ihmisen kuolemaa.
Raamattu sanoo selvästi ettei ihmisellä ole oikeutta lyhentää tai päättää toisen tai omasta kuolemasta vaikka olisi vakavastikin sairas.
Tässä eutanasia keskustelussa unohtuu usein tärkeä ja jopa tärkein iankaikkisuuspuoli. Koska on Raamatun ilmoituksen mukaan olemassa ikuinen kadotus ja ikuinen elämä ja ihminen joutuu täällä armon ajassa valitsemaan hyväksyykö Jumalan tarjouksen ikuisesta elämästä antamalla elämänsä Jeesuksen käsiin. Eli meistä ei kukaan voi sanoa etteikö Jumala voisi antaa vielä niille kuoleman sairaille potilaille armon aikaa ja jopa parantaa kokonaan tai sen verran, että kerkiää laittaa taivasasiat kuntoon.
Jeesus sanoo, Luukkaan evankeliumissa 18:27 "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista.” Näin ryövärikin kovissa tuskissa ristin puulla sai kokea viime hetkellä tuon Jeesuksen lupauksen todeksi tunnistettuaan ja tunnustaessaan Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja kuuli Kristuksen suusta ristillä sanat, Luuk. 23:43 ”Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." Kuinka moni elämänsä loppuhetkessä voisikaan kuulla saman sanoman?
Ne jotka kannattavat eutanasiaa puuttuvat sellaiselle elämän pyhyyden alueelle jolle ei meidän ihmisten ole lupa eikä tule näppejämme laittaa, vaan antaa elämämme päivät Jumalan käsiin. En haluaisi olla niiden housuissa jotka vievät ihmisiltä mahdollisuuden ryövärin armon kokemiseen hyväksymällä itsemurhan joko avustettuna tai muulla tavalla toteutettuna.
Laitan lopuksi tässä yhden Raamatun paikan blogiini vahvistukseksi siitä, että Jumala on määrännyt päivämme ennen syntymää ja sen jälkeen. Eli vain hänellä on suvereeni oikeus päättää niiden pituudesta eikä meillä ihmisillä eikä kenelläkään puoskarilla ole oikeutta missään muodossa päättää kenenkään kuoleman ajasta ja tavasta.
Psalmi 139:13-16 "Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=582&id=35581
Minun on hyvin vaikea ymmärtää tuollaista ajatustapaa. Raamattu itsessään on käsittämättömän raaka kirja, joka julistaa kuolemaa ympäriinsä, käskee tappamaan ja kiduttamaan. Pitäisi siis vain kitua, koska kaikki on jumalan kädessä? Ja nuo tyypit puhuvat moraalista!
Empatia vs vanhat kirjoitukset
11
94
Vastaukset
- ...
Taas kristitty joka haluaa pakottaa myös eikristityt omiin oppeihinsa.
Katsotaampa ymmärränkö loogisesti asian oikein. Eutanasia on paha asia koska se on sama kyseisen ihmisen murhaaminen. Mutta toisaalta murhaaminen on toisaalta asia jonka saa anteeksi uskon kautta. Joten mikä syy meillä olikaan sitten enää olla murhaamatta ihmisiä? Kun kuitenkin pelastuskonsepti perustuu siihen että KAIKKI synnit annetaan uskon kautta anteeksi ja täten pelastus on aina kaikkien saatavilla.
Kristinusko on melkoinen paradoksi mitä asioiden kieltämiseen tulee.- tepi
Kristinusko on kummallinen uskonto. En ymmärrä miten ihmiset voivat noin päättäväisesti kiemurrella ja väistellä ja tulkita raamattua, kuin he tekevät. Tämä kohta on todella erikoinen:
"Raamattu sanoo selvästi ettei ihmisellä ole oikeutta lyhentää tai päättää toisen tai omasta kuolemasta vaikka olisi vakavastikin sairas."
- Mutta jumalalla siis on? Ja toisaalta jumala moneen otteeseen käskee ihmisiä tappamaan muita!
"Tässä eutanasia keskustelussa unohtuu usein tärkeä ja jopa tärkein iankaikkisuuspuoli. Koska on Raamatun ilmoituksen mukaan olemassa ikuinen kadotus ja ikuinen elämä ja ihminen joutuu täällä armon ajassa valitsemaan hyväksyykö Jumalan tarjouksen ikuisesta elämästä antamalla elämänsä Jeesuksen käsiin. Eli meistä ei kukaan voi sanoa etteikö Jumala voisi antaa vielä niille kuoleman sairaille potilaille armon aikaa ja jopa parantaa kokonaan tai sen verran, että kerkiää laittaa taivasasiat kuntoon."
- Entä jos ne taivasasiat ovat kunnossa, eli ihminen uskoo jumalaan ja on kaikin puolin elänyt kuuliaisena herran lampaana koko ikänsä? Ihminenkö ei saa auttaa kituvaa kuolemaan, vaikka tämä sitä toivoisi? Miksi jumala ei sitten paranna tuota harrasta uskovaista?
- zyrt
Jos tilanne olisi sellainen, että Eero Koskela olisi itse hirveissä tuskissa sairaalassa ja hänelle olisi selitetty, että kuolee viikon tai kuukauden sisällä, eikä kipulääkkeetkään enää auta?
Mahtaisiko Eskola vakuuttaa jumalalleen, että kyllä minä olen sinuun aina uskonut ja oikein elänyt ja voisitko nyt parantaa minut, sillä en kestä enää näitä tuskia.
Vai tyytyisikö hän sietämättömiin kipuihin herran tahtona ja lakkaisi valittamasta? - munaskuut
Jumala ohjaa siis myös murhaajia, koska on päättänyt jonkun elämän loppuvan tietyllä hetkellä.
- tepi
Näin se pitää nähdä. Jos kerran kaikki on jumalan määräysvallassa, niin sitä ovat myös murhaajan teot.
Sanopa tuo jollekin kristitylle, niin hän alkaa puhua vapaasta tahdosta.
- sdfghjkli
Helppohan se on terveenä moisia huudella. Noille tyypeille olisi valaiseva kokemus joskus nähdä tuskien kourissa oleva kuolemansairas.
Mikään ei ole niin julma kuin uskovainen. Ei ainakaan heti tule muita mieleen. Jumalan sanaa (?):
"Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit." (1. Sam. 15:3)
Armokuolema ei siis ole sallittu, mutta joissain olosuhteissa viattomienkin armoton kuolema on?- sdfghjkli
Kristityt ovat omaksuneet jumalansa armottomuuden, tai paremmin sanottuna julmuuden. Jumala on näiden ihmisten omakuva. Itsestään he kertovat kun jumalan tahdosta puhuvat.
Jos uskonnot keksittäisiin nyt, niin luulen että ne saatettaisiin kieltää väkivaltaan yllyttämisenä. "Armokuolema ei siis ole sallittu, mutta joissain olosuhteissa viattomienkin armoton kuolema on? "
Niinpä, tämä se tuntuu minustakin käsittämättömältä! Kokonaisia kansoja saa lahdata vauvoja myöten mutta eutanasia ei tule kuuloonkaan.- zyrt
totuusfriikki7678 kirjoitti:
"Armokuolema ei siis ole sallittu, mutta joissain olosuhteissa viattomienkin armoton kuolema on? "
Niinpä, tämä se tuntuu minustakin käsittämättömältä! Kokonaisia kansoja saa lahdata vauvoja myöten mutta eutanasia ei tule kuuloonkaan.Sanopa muuta. Kyllä minua kylmää tuollainen raakuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958356- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2562574- 482185
- 422045
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291990- 481922
- 191793
- 601788