Kunka usein on syytä vaihtaa öljyt jos ajoa tulee esim. vain 2000 km vuodessa.
Vähän ajoa ja öljyn vaihto
32
7899
Vastaukset
- paljon vaihtanut
Oma mielipiteeni on että kerran vuodessa öljyn ja suodattimen vaihto noilla kilsoilla.
Jos ajat vaan kesäisin niin vaihda syksyllä kun ajot on ajettu ja joku edullinen "perinteinen kesäöljy"kin on ihan hyvä.
Jos ajelet ympäri vuoden niin täyssynteettinen, näitäkin on edullisia.
Olettaen että kyseessä on ihan normiauto, ei esim. kilpa-auto. - Konemies_
Viiden - kuuden vuoden välein (10tkm - 15 tkm) olen vaihtanut kakkos- ja kolmosautoihini. Ykkösautoon 30 tkm välein (noin kerran vuodessa). Hyvin pelaavat ja tuokin vaihtoväli on turhan tiheä.
- a
Kyllä ite vaihtasin öljyt kerran vuodessa, tai ihan vihoviimeistään jokatoinen vuosi, viis-kuus vuotta on hulluutta. Suodattimen vaihto sit vaikka jokatoinen tai kolamas kerta. Kyllä sinne tiivistyy kosteutta, ellet säilytä autoa jossain kuivassa, ja tasalämpöisessä tilassa.
- ehdottomasti
joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...
- onkoehdoton
ehdottomasti kirjoitti:
joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...
Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.
- a
ehdottomasti kirjoitti:
joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...
Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.
- Jonninjoutavaa_.
onkoehdoton kirjoitti:
Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.
Ei ole mitään järkisyytä vaihtaa öljyä vuoden eli 2000 km välein. Kaikki jotka muuta inttävät, ovat joko öljykauppiaita, korjaamoyrittäjiä tai tekniikasta mitään ymmärtämättömiä! Kukaan heistä ei koskaan ole nähnyt vettä moottoriöljyn joukossa, koska sitä ei kertakaikkiaan siellä ole.
- VoiSunÄRRRRRRRR
a kirjoitti:
Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.
Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä! - a
VoiSunÄRRRRRRRR kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä!Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.
- Yli 100 ast vettä!
a kirjoitti:
Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.
Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!
- a
Yli 100 ast vettä! kirjoitti:
Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!
Jos veteen sekoittuu jotakin, niin sen ominaisuudet muuttuu. Jos esim. vettä ja glykolia sekoitetaan laskee jäätymislämpö, ja kasvaa kiehumislämpö. Sama ilmiö tapahtuu vettä ja öljyä sekoitettaessa.
- taksilla vaan
Jos ei tule kuin 2000 km/v kannattaisi jo ajaa nuo matkat taksilla. Jää vakuutukset, öljynvaihtohommat ym. renkaanvaihdot taksikuskin harmiksi Ja loppupelissä ei ole sitä auton romua vaivoina.
- Jos kaverill on ...
rahaa, niin minkä sille sitten voi ;-)
Voihan sitä auto olla jolla kerran pari viikossa kurvailee ruokakauppaan. Olet kyllä periaatteessa oikeassa siinä että taksillakkin pääsee ja jos on vähän kilometrejä vuodessa, niin vieläpä halvemmalla.
- dfg345
Kerran vuodessa ja silloinkin mieluiten talven kynnyksellä.
- Näin se menee
Kerran vuodessa jos on "tavallinen" öljy eikä Longlife öljy. (Moottori pitää olla sopiva longlife öljyn käyttöön jos sitä meinaa käyttää.)
Tavallisen öljyn kohdalla sanotaan kerran vuodessa tai joka 15.000 km välein, riippuen kumpi tulee ensimmäisenä vastaan.
(Longlife öljyt vastaavasti 2 vuden tai 30.0000 km välein, riippuen kujpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.) - prbnä
Noilla kilsoilla turha vaihtaa. Lisätään tarvittaessa.
- Diipasaa
Jos on lämmin talli 3 vuoden välein, sen sijaan kylmässä säilytykšessä vaihtaisin vuoden välein!
- 10 vuotta
Miksi?
Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.
Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.
Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä. - 22
10 vuotta kirjoitti:
Miksi?
Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.
Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.
Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä.Joo paitsi, että moottoriöljyn yksi haluttu ominaisuus on veden sitominen öljyn joukkoon emulsioksi. Tämä moottoriöljyssä toivottu ominaisuus puolestaan on epätoivottavaa mm. hydrauliikkaöljyissä jossa vedenerottumisella on tärkeä merkitys, esim. paperikoneissa.
- gdfgdf345
Ne s-tanan öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa. Ja nyt ne turvat jo kiinni, helevetin säästöpossut.
- auton_huolto
Meillä ajetaan dieselillä 2000 kilometriä - 3000 kilometriä vuodessa ja kerran vuodessa vaihdetaan auton moottoriin täyssynteettinen moottoriöljy Mobil 1 0-40w - öljynsuodatin - ilmansuodatin - polttoainesuodatin - sillä halutaan pitää auto Premium luokan kunnossa - töineen työ maksaa merkkikorjaamossa - alle 300 € vuodessa - joten ei tule kallliiksi ja auton moottorista kannattaa pitää hyvää huolta.
- PeraTeutti
Vuosittainen ilmansuodattimen vaihto noilla kilometreillä on rahanhukkaa. Kalliit huolokulut muutenkin suhteessa ajojen määrään.
- Anonyymi
Merkkikorjaamon toive. Oikeasti kukaan ei tee noin.
- öljytkattilaan
Joskus 60 luvulla keitettiin majorin peräöljyt kun haluttiin maitomaisesta öljystä kosteus pois kun Nostolaiteen imusihti alkoi jäätyilemään. Noilla kilometri määrilla varmaan parin vuoden välein keitto riittäisi.
- Anonyymi
Kerranvuodessa vaihtaa, ei ole merkitystä vaikka ajomäärä alle 10 000 km vuodessa. Se öljynvaihto kun on ihan samanhintainen toimenpide. Lisäksi vaihto keväällä.
- Anonyymi
Eipä silläkään ole merkitystä jos jättää kerran vuodessa vaihtamatta jos niitä kilometrejä tulee vähän.
Suomen olosuhteissa sille öljylle ei tapahdu mitään kauheuksia, enkä keksi syytä että miksi se pitäisi vaihtaa, jos se on ihan käyttökelpoista tavaraa.
Ja kun seuraava kirjoittaja alkaa inttämään että vettä kondensoituu niin tuosta on tehty testi, Suomen olosuhteita vastaavassa paikassa (Kanadassa), ja tulos oli se, että talven jälkeen, vähällä olevan auton öljy, oli käyttökelpoista tavaraa, jossa ei ollut vettä seassa.
- Anonyymi
Ohjekirjan mukaan.
Pikkuturbo pystyy hämmästyttävìn suorituksiin hajoamatta. Paitsi jos pihtaat öljyissä ja suodattimissa.- Anonyymi
Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.
Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.
Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi.Kyllä se voi vaikuttaa jos ajetaan niin lyhyitä pätkiä ettei moottori ehdi lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa
- Anonyymi
Viiden vuoden välein, Jagke s type ajettu vain kesäisin ja hyvin toiminut.
- Anonyymi
Itse ainakin vaihdoin aiemmin kerran vuodessa , nyt 1,5-2 vuoteen ja 10tkm venyttänyt , riippunee paljon autosta , jos joku "klassikko" niin useimmin mutta mun vanhassa tojossa ei väliä vaikka venyttäisi 3 vuoteen , ei se siihen hajoa ,ruoste syö nopeammin , kumminkin tulee ajetuksi aina lämpimäksi jolloin kosteudet haihtuvat sieltä öljyistä kyllä , ja mobilia koneessa .
- Anonyymi
Ei välimerkkien oikea paikka ja käyttö ole vieläkään tullut tutuksi?
Missä meillä kaltaisiasi kirjotustaidottomia asustelee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833