Vähän ajoa ja öljyn vaihto

mobille

Kunka usein on syytä vaihtaa öljyt jos ajoa tulee esim. vain 2000 km vuodessa.

32

7756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon vaihtanut

      Oma mielipiteeni on että kerran vuodessa öljyn ja suodattimen vaihto noilla kilsoilla.
      Jos ajat vaan kesäisin niin vaihda syksyllä kun ajot on ajettu ja joku edullinen "perinteinen kesäöljy"kin on ihan hyvä.
      Jos ajelet ympäri vuoden niin täyssynteettinen, näitäkin on edullisia.
      Olettaen että kyseessä on ihan normiauto, ei esim. kilpa-auto.

    • Konemies_

      Viiden - kuuden vuoden välein (10tkm - 15 tkm) olen vaihtanut kakkos- ja kolmosautoihini. Ykkösautoon 30 tkm välein (noin kerran vuodessa). Hyvin pelaavat ja tuokin vaihtoväli on turhan tiheä.

    • a

      Kyllä ite vaihtasin öljyt kerran vuodessa, tai ihan vihoviimeistään jokatoinen vuosi, viis-kuus vuotta on hulluutta. Suodattimen vaihto sit vaikka jokatoinen tai kolamas kerta. Kyllä sinne tiivistyy kosteutta, ellet säilytä autoa jossain kuivassa, ja tasalämpöisessä tilassa.

      • ehdottomasti

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...


      • onkoehdoton
        ehdottomasti kirjoitti:

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...

        Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.


      • a
        ehdottomasti kirjoitti:

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...

        Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.


      • Jonninjoutavaa_.
        onkoehdoton kirjoitti:

        Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.

        Ei ole mitään järkisyytä vaihtaa öljyä vuoden eli 2000 km välein. Kaikki jotka muuta inttävät, ovat joko öljykauppiaita, korjaamoyrittäjiä tai tekniikasta mitään ymmärtämättömiä! Kukaan heistä ei koskaan ole nähnyt vettä moottoriöljyn joukossa, koska sitä ei kertakaikkiaan siellä ole.


      • VoiSunÄRRRRRRRR
        a kirjoitti:

        Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.

        Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
        Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä!


      • a
        VoiSunÄRRRRRRRR kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
        Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä!

        Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.


      • Yli 100 ast vettä!
        a kirjoitti:

        Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.

        Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!


      • a
        Yli 100 ast vettä! kirjoitti:

        Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!

        Jos veteen sekoittuu jotakin, niin sen ominaisuudet muuttuu. Jos esim. vettä ja glykolia sekoitetaan laskee jäätymislämpö, ja kasvaa kiehumislämpö. Sama ilmiö tapahtuu vettä ja öljyä sekoitettaessa.


    • taksilla vaan

      Jos ei tule kuin 2000 km/v kannattaisi jo ajaa nuo matkat taksilla. Jää vakuutukset, öljynvaihtohommat ym. renkaanvaihdot taksikuskin harmiksi Ja loppupelissä ei ole sitä auton romua vaivoina.

      • Jos kaverill on ...

        rahaa, niin minkä sille sitten voi ;-)

        Voihan sitä auto olla jolla kerran pari viikossa kurvailee ruokakauppaan. Olet kyllä periaatteessa oikeassa siinä että taksillakkin pääsee ja jos on vähän kilometrejä vuodessa, niin vieläpä halvemmalla.


    • dfg345

      Kerran vuodessa ja silloinkin mieluiten talven kynnyksellä.

    • Näin se menee

      Kerran vuodessa jos on "tavallinen" öljy eikä Longlife öljy. (Moottori pitää olla sopiva longlife öljyn käyttöön jos sitä meinaa käyttää.)

      Tavallisen öljyn kohdalla sanotaan kerran vuodessa tai joka 15.000 km välein, riippuen kumpi tulee ensimmäisenä vastaan.

      (Longlife öljyt vastaavasti 2 vuden tai 30.0000 km välein, riippuen kujpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.)

    • prbnä

      Noilla kilsoilla turha vaihtaa. Lisätään tarvittaessa.

    • Diipasaa

      Jos on lämmin talli 3 vuoden välein, sen sijaan kylmässä säilytykšessä vaihtaisin vuoden välein!

      • 10 vuotta

        Miksi?
        Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.

        Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.

        Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä.


      • 22
        10 vuotta kirjoitti:

        Miksi?
        Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.

        Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.

        Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä.

        Joo paitsi, että moottoriöljyn yksi haluttu ominaisuus on veden sitominen öljyn joukkoon emulsioksi. Tämä moottoriöljyssä toivottu ominaisuus puolestaan on epätoivottavaa mm. hydrauliikkaöljyissä jossa vedenerottumisella on tärkeä merkitys, esim. paperikoneissa.


    • gdfgdf345

      Ne s-tanan öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa. Ja nyt ne turvat jo kiinni, helevetin säästöpossut.

    • auton_huolto

      Meillä ajetaan dieselillä 2000 kilometriä - 3000 kilometriä vuodessa ja kerran vuodessa vaihdetaan auton moottoriin täyssynteettinen moottoriöljy Mobil 1 0-40w - öljynsuodatin - ilmansuodatin - polttoainesuodatin - sillä halutaan pitää auto Premium luokan kunnossa - töineen työ maksaa merkkikorjaamossa - alle 300 € vuodessa - joten ei tule kallliiksi ja auton moottorista kannattaa pitää hyvää huolta.

      • PeraTeutti

        Vuosittainen ilmansuodattimen vaihto noilla kilometreillä on rahanhukkaa. Kalliit huolokulut muutenkin suhteessa ajojen määrään.


      • Anonyymi

        Merkkikorjaamon toive. Oikeasti kukaan ei tee noin.


    • öljytkattilaan

      Joskus 60 luvulla keitettiin majorin peräöljyt kun haluttiin maitomaisesta öljystä kosteus pois kun Nostolaiteen imusihti alkoi jäätyilemään. Noilla kilometri määrilla varmaan parin vuoden välein keitto riittäisi.

    • Anonyymi

      Kerranvuodessa vaihtaa, ei ole merkitystä vaikka ajomäärä alle 10 000 km vuodessa. Se öljynvaihto kun on ihan samanhintainen toimenpide. Lisäksi vaihto keväällä.

      • Anonyymi

        Eipä silläkään ole merkitystä jos jättää kerran vuodessa vaihtamatta jos niitä kilometrejä tulee vähän.

        Suomen olosuhteissa sille öljylle ei tapahdu mitään kauheuksia, enkä keksi syytä että miksi se pitäisi vaihtaa, jos se on ihan käyttökelpoista tavaraa.

        Ja kun seuraava kirjoittaja alkaa inttämään että vettä kondensoituu niin tuosta on tehty testi, Suomen olosuhteita vastaavassa paikassa (Kanadassa), ja tulos oli se, että talven jälkeen, vähällä olevan auton öljy, oli käyttökelpoista tavaraa, jossa ei ollut vettä seassa.


    • Anonyymi

      Ohjekirjan mukaan.

      Pikkuturbo pystyy hämmästyttävìn suorituksiin hajoamatta. Paitsi jos pihtaat öljyissä ja suodattimissa.

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.

        Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.

        Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi.

        Kyllä se voi vaikuttaa jos ajetaan niin lyhyitä pätkiä ettei moottori ehdi lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa


    • Anonyymi

      Viiden vuoden välein, Jagke s type ajettu vain kesäisin ja hyvin toiminut.

    • Anonyymi

      Itse ainakin vaihdoin aiemmin kerran vuodessa , nyt 1,5-2 vuoteen ja 10tkm venyttänyt , riippunee paljon autosta , jos joku "klassikko" niin useimmin mutta mun vanhassa tojossa ei väliä vaikka venyttäisi 3 vuoteen , ei se siihen hajoa ,ruoste syö nopeammin , kumminkin tulee ajetuksi aina lämpimäksi jolloin kosteudet haihtuvat sieltä öljyistä kyllä , ja mobilia koneessa .

      • Anonyymi

        Ei välimerkkien oikea paikka ja käyttö ole vieläkään tullut tutuksi?
        Missä meillä kaltaisiasi kirjotustaidottomia asustelee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      7522
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      52
      5638
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2673
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1628
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      203
      1494
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1129
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1107
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1091
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      966
    Aihe