Vähän ajoa ja öljyn vaihto

mobille

Kunka usein on syytä vaihtaa öljyt jos ajoa tulee esim. vain 2000 km vuodessa.

30

7394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon vaihtanut

      Oma mielipiteeni on että kerran vuodessa öljyn ja suodattimen vaihto noilla kilsoilla.
      Jos ajat vaan kesäisin niin vaihda syksyllä kun ajot on ajettu ja joku edullinen "perinteinen kesäöljy"kin on ihan hyvä.
      Jos ajelet ympäri vuoden niin täyssynteettinen, näitäkin on edullisia.
      Olettaen että kyseessä on ihan normiauto, ei esim. kilpa-auto.

    • Konemies_

      Viiden - kuuden vuoden välein (10tkm - 15 tkm) olen vaihtanut kakkos- ja kolmosautoihini. Ykkösautoon 30 tkm välein (noin kerran vuodessa). Hyvin pelaavat ja tuokin vaihtoväli on turhan tiheä.

    • a

      Kyllä ite vaihtasin öljyt kerran vuodessa, tai ihan vihoviimeistään jokatoinen vuosi, viis-kuus vuotta on hulluutta. Suodattimen vaihto sit vaikka jokatoinen tai kolamas kerta. Kyllä sinne tiivistyy kosteutta, ellet säilytä autoa jossain kuivassa, ja tasalämpöisessä tilassa.

      • ehdottomasti

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...


      • onkoehdoton
        ehdottomasti kirjoitti:

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...

        Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.


      • a
        ehdottomasti kirjoitti:

        joka kerta se suodatin tai menee öljynvaihto miltei hukkaan...

        Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.


      • Jonninjoutavaa_.
        onkoehdoton kirjoitti:

        Eikö suodatinkaan kestä aikaa. Ei suodattimen pitäisi mennä miksikään jos se vain on autossa jolla ei juuri ajeta. Eli suodattimen vaihto 10tkm välein ja öljyn vaihto 1-2 vuoden välein vaikka kilometrejä on tullut vain tuhat.

        Ei ole mitään järkisyytä vaihtaa öljyä vuoden eli 2000 km välein. Kaikki jotka muuta inttävät, ovat joko öljykauppiaita, korjaamoyrittäjiä tai tekniikasta mitään ymmärtämättömiä! Kukaan heistä ei koskaan ole nähnyt vettä moottoriöljyn joukossa, koska sitä ei kertakaikkiaan siellä ole.


      • VoiSunÄRRRRRRRR
        a kirjoitti:

        Sinne suodattimeen jää pienimäärä vanhaa öljyä, mutta koska öljynvaihdon tavoitteena on tässätapauksessa lähinnä saada kosteutta pois öljystä ei sillä ole merkitystä.

        Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
        Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä!


      • a
        VoiSunÄRRRRRRRR kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi saada "kosteutta" pois päästämällä hyvät öljyt jätteisiin? Kyllä se "kosteus" sieltä tulee pois, kun moottorin käynnistää ja ajaa sen verran, että moottoriöljyn lämpötila nousee sataan asteeseen. Siis muutaman kymmentä kilometriä.
        Lopettaisitte jo noiden lapsellisten uskomusten kertoilemiset vedestä moottoriöljyssä!

        Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.


      • Yli 100 ast vettä!
        a kirjoitti:

        Kun vesi sekoittuu öljyyn muuttuu öljy valkoiseksi/kermaisennäköiseksi, eikä tätä kosteutta saa (ainakaan synteettisestä) öljystä enää pois, vaikka kuinka koittaa ajamalla öljyä kuumentaa.

        Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!


      • a
        Yli 100 ast vettä! kirjoitti:

        Vai ei vesi höyrysty 100 asteessa? On sinulla sitten kummallista vettä! Jokin uusi keksintö varmaankin!

        Jos veteen sekoittuu jotakin, niin sen ominaisuudet muuttuu. Jos esim. vettä ja glykolia sekoitetaan laskee jäätymislämpö, ja kasvaa kiehumislämpö. Sama ilmiö tapahtuu vettä ja öljyä sekoitettaessa.


    • taksilla vaan

      Jos ei tule kuin 2000 km/v kannattaisi jo ajaa nuo matkat taksilla. Jää vakuutukset, öljynvaihtohommat ym. renkaanvaihdot taksikuskin harmiksi Ja loppupelissä ei ole sitä auton romua vaivoina.

      • Jos kaverill on ...

        rahaa, niin minkä sille sitten voi ;-)

        Voihan sitä auto olla jolla kerran pari viikossa kurvailee ruokakauppaan. Olet kyllä periaatteessa oikeassa siinä että taksillakkin pääsee ja jos on vähän kilometrejä vuodessa, niin vieläpä halvemmalla.


    • dfg345

      Kerran vuodessa ja silloinkin mieluiten talven kynnyksellä.

    • Näin se menee

      Kerran vuodessa jos on "tavallinen" öljy eikä Longlife öljy. (Moottori pitää olla sopiva longlife öljyn käyttöön jos sitä meinaa käyttää.)

      Tavallisen öljyn kohdalla sanotaan kerran vuodessa tai joka 15.000 km välein, riippuen kumpi tulee ensimmäisenä vastaan.

      (Longlife öljyt vastaavasti 2 vuden tai 30.0000 km välein, riippuen kujpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.)

    • prbnä

      Noilla kilsoilla turha vaihtaa. Lisätään tarvittaessa.

    • Diipasaa

      Jos on lämmin talli 3 vuoden välein, sen sijaan kylmässä säilytykšessä vaihtaisin vuoden välein!

      • 10 vuotta

        Miksi?
        Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.

        Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.

        Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä.


      • 22
        10 vuotta kirjoitti:

        Miksi?
        Jos yrität selittää, että öljyyn kondensoituu ilmasta kosteutta, niin ei kondensoidu. Se vesimäärä, mikä öljytilaan menee lämpötilan kylmetessä haihtuu sieltä pois ilman lämmetessä. Vai oletko joskus nähnyt sellaisessa astiassa vettä, johon vesi ei pääse suoraan satamalla sisään? No en minäkään.

        Sensijaan kun moottori laitetaan käyntiin, ohipuhalluskaasussa on suuri osa vesihöyryä ja se tiivistyy kylmään kampikammioon. Kun sitten moottori kuumenee termostaatin avautumislämpötilaan (95) ja moottoriöljy vielä siitä kuumissa pinnoissa (sylinteriseinämä, männän pohja jne) huomattavasti korkeammaksi, vesi kyllä ketterästi haihtuu huohotinrööristä palotilan kautta pihalle. Samalla tietysti haihtuu se mikroskooppisen pieni vesimäärä, mikä ilmasta on kampikammioon tiivistynyt eikä ole vielä ehtinyt sieltä haihtua pois.

        Joten kyllä riittää, kun öljy vaihdetaan 15 000 km välein vuosien lukumäärästä ja auton säilytyspaikasta välittämättä.

        Joo paitsi, että moottoriöljyn yksi haluttu ominaisuus on veden sitominen öljyn joukkoon emulsioksi. Tämä moottoriöljyssä toivottu ominaisuus puolestaan on epätoivottavaa mm. hydrauliikkaöljyissä jossa vedenerottumisella on tärkeä merkitys, esim. paperikoneissa.


    • gdfgdf345

      Ne s-tanan öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa. Ja nyt ne turvat jo kiinni, helevetin säästöpossut.

    • auton_huolto

      Meillä ajetaan dieselillä 2000 kilometriä - 3000 kilometriä vuodessa ja kerran vuodessa vaihdetaan auton moottoriin täyssynteettinen moottoriöljy Mobil 1 0-40w - öljynsuodatin - ilmansuodatin - polttoainesuodatin - sillä halutaan pitää auto Premium luokan kunnossa - töineen työ maksaa merkkikorjaamossa - alle 300 € vuodessa - joten ei tule kallliiksi ja auton moottorista kannattaa pitää hyvää huolta.

      • PeraTeutti

        Vuosittainen ilmansuodattimen vaihto noilla kilometreillä on rahanhukkaa. Kalliit huolokulut muutenkin suhteessa ajojen määrään.


      • Anonyymi

        Merkkikorjaamon toive. Oikeasti kukaan ei tee noin.


    • öljytkattilaan

      Joskus 60 luvulla keitettiin majorin peräöljyt kun haluttiin maitomaisesta öljystä kosteus pois kun Nostolaiteen imusihti alkoi jäätyilemään. Noilla kilometri määrilla varmaan parin vuoden välein keitto riittäisi.

    • Anonyymi

      Kerranvuodessa vaihtaa, ei ole merkitystä vaikka ajomäärä alle 10 000 km vuodessa. Se öljynvaihto kun on ihan samanhintainen toimenpide. Lisäksi vaihto keväällä.

      • Anonyymi

        Eipä silläkään ole merkitystä jos jättää kerran vuodessa vaihtamatta jos niitä kilometrejä tulee vähän.

        Suomen olosuhteissa sille öljylle ei tapahdu mitään kauheuksia, enkä keksi syytä että miksi se pitäisi vaihtaa, jos se on ihan käyttökelpoista tavaraa.

        Ja kun seuraava kirjoittaja alkaa inttämään että vettä kondensoituu niin tuosta on tehty testi, Suomen olosuhteita vastaavassa paikassa (Kanadassa), ja tulos oli se, että talven jälkeen, vähällä olevan auton öljy, oli käyttökelpoista tavaraa, jossa ei ollut vettä seassa.


    • Anonyymi

      Ohjekirjan mukaan.

      Pikkuturbo pystyy hämmästyttävìn suorituksiin hajoamatta. Paitsi jos pihtaat öljyissä ja suodattimissa.

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.

        Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä, silloinhan se öljy pitää vaihtaa jos on huonoksi mennyt.

        Mutta kun ei se mene lyhyessä ajossa huonoksi.

        Kyllä se voi vaikuttaa jos ajetaan niin lyhyitä pätkiä ettei moottori ehdi lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa


    • Anonyymi

      Viiden vuoden välein, Jagke s type ajettu vain kesäisin ja hyvin toiminut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe