Tiukkaa faktaa: Suomen kansa vastustaa pakkoruotsia

Pitäkää mielessänne

Taloustutkimus Oy on järjestänyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana useita kyselytutkimuksia suomalaisten asenteista ruotsin kielen opiskelun pakollisuuteen. Suomalaisuuden liiton vuosina 1990–2003 tilaamien kyselytutkimusten mukaan 66–72 prosenttia suomalaisista vastustaa ruotsin kielen opiskelun pakollisuutta tai kannattaa sen vapaaehtoistamista.

Folktingetin Taloustutkimuksella vuonna 1996 teettämän mielipidemittauksen mukaan ruotsin kielen pakollisuutta kannatti 52 prosenttia vastaajista. Suomenruotsalaisen Ajatuspaja Magman vuonna 2008 teettämän mielipidemittauksen mukaan 25 prosenttia suomalaisista oli "täysin samaa mieltä" ja 25 prosenttia "jokseenkin samaa mieltä" siitä, että ruotsin tulisi edelleen olla pakollinen oppiaine peruskoulussa.

Kalevan ja Väli-Suomen sanomalehtien Taloustutkimuksella joulukuussa 2009 teettämässä tutkimuksessa kysyttiin, pitäisikö kunnille antaa oikeus valita venäjän kieli ruotsin tilalle koulujen opetusohjelmaan. Tutkimuksen mukaan 66 prosenttia suomalaisista kannatti ja 29 prosenttia vastusti mahdollisuutta korvata ruotsi venäjällä; viisi prosenttia ei osannut sanoa mielipidettä. Enemmistö molempien sukupuolten edustajista sekä kaikista ikä- ja tuloluokista kannatti venäjän ja ruotsin vaihtoehtoisuutta, samoin enemmistö kaikkien manner-Suomen läänien asukkaista (Ahvenanmaa ei kuulunut tutkimusalueeseen). Myös enemmistö kaikkien puolueiden kannattajista oli vaihtoehtoisuuden kannalla lukuun ottamatta Ruotsalaista kansanpuoluetta, jonka kannattajista vain 13 prosenttia oli tätä mieltä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

"Pitäisikö ruotsin kielen opetuksen olla vapaaehtoista kaikille suomenkielisille koululaisille?"

Tilaaja Vuosi Kyllä Ei
Suomalaisuuden liitto 1990 66 %
Suomalaisuuden liitto 1991 66 %
Suomalaisuuden liitto 1997 72 % 25 %
Suomalaisuuden liitto 1999 71 % 28 %
Suomalaisuuden liitto 2001 67 % 30 %
Suomalaisuuden liitto 2003 67 % 30 %
Suomalaisuuden liitto 2007 63 % 34 %
Suomalaisuuden liitto 2011 69 % 24 %

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

1

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fria språkval

      Och på vilket sätt berör det oss finlandssvenskar ?För mig får svenska språket gärna vara frivilligt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe