Ajo-opetusta automaattivaihteisella

Tietämätön

Ajo-opetuksen antaminen tyttärelle automaattivaihteisella autolla. Poljinsarjan asennus ei ilmeisesti ole ongelma, mutta tyttären inssi ajo voi olla jos autokoulun autossa on manuaaliset vaihteet, vai kuinka homma käytännössä toimii? Olisiko jollakin kokemusta asiasta, kannattaako yleensäkään tälläinen?

60

3401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

Toki voit sen inssin ajattaa myös omalla automaattivaihteisella autolla?

Minkä ihmeen takia tyttäresi pitäisi osata/saada ajaa käsivaihteistoa autoa, jos hän ei kerran sitä osaa?

Itsekään en saa ajaa 25 metristä rekkaa, mutta ei se mua harmita, sillä en edes osaa/halua ajaa sellaista

• jalaa

Mikäli inssi ajetaan automaattivaihteisella autolla, niin tietääkseni ajokorttiin tulee merkintä, että ei ole oikeutettu ajamaan manuaalivaihteisella. Tämä voi jossain tilanteessa olla ongelma, jos joutuukin ajamaan sitä manuaalivaihteista autoa, eikä muuta ole tarjolla. Inssiä ei voi ajattaa omalla autolla, vaan siinä käytetään autokoulun autoa. Itse en pidä järkevänä tuota automaattivaihteisella opetusta. Keskustelusta ei sitten kannata tehdä automaatti vs. manuaali väittelyä :(

• 87k

Siis miski ihmeessä inssiä ei voisi ajaa omalla automaattivaihteisella autolla?

Mitä haittaa siitä on että tulee merkintä ettei saa ajaa manuaalivaihteista autoa, jos ei semmosta osaa edes ajaa?

Itsellänikin on kortissa merkintä, etten saa ajaa rekkaa tai bussia, mutta ei niistä ole koskaan mulle ongelmia tullut, koska en edes osaa/halua ajaa tuollaisia.

Sama juttu manuaalivaihteisten kanssa, miksi pitäisi ajaa, jos ei halau tai osaa.

Tietenkin voi tehdä niin että opettaa automaatilla, ja ajaa sitten inssin manuaalilla, niin ei tule mitään merkintöjä

• Tietämätön

Ajo-opetuksen antaminen automattivaihteisella autolla ei ole varmaankaan järkevää, jos se tosiaan ei oikeuta käyttämään autoa jossa on manuaalinen vaihteisto. Taitaa kaatua tämä siihen. Oli tarkoitus siis itse opettaa tytärtäni ajamaan meidän automaattivaihteisella autolla. Automaattisesta sen verran että kesällä ajaminen on mukavaa, talvella kuitenkin tukalaa. Parikertaa kiinni olleena jäisellä parkkipaikalla ei paljoa naurattanut. Manuaalivaihteisella kun aikanani sain "heijattua" helposti auton liikkeelle, automaatilla se ei onnistu.

• sddl,m

"Tietenkin voi tehdä niin että opettaa automaatilla, ja ajaa sitten inssin manuaalilla, niin ei tule mitään merkintöjä "

Kuten varmaan tiedät että opetusajoneuvo täytyy katsastaa ja siinä vaiheessa varmaan tyhmempikin katsastus mies huomaa et auto on automaatti.Ja tekee merkinnät papereihin.

• 87k

Niin, mutta mikä/kuka pakottaa ajamaan inssin sillä samalla automaattivaihteisella autolla?

• aja sillä sitten
        87k kirjoitti:

Niin, mutta mikä/kuka pakottaa ajamaan inssin sillä samalla automaattivaihteisella autolla?

Onkos sinun Plastossa automaattivaihteet, aika erikoinen kuormuri.

• 87k
        aja sillä sitten kirjoitti:

Onkos sinun Plastossa automaattivaihteet, aika erikoinen kuormuri.

Oikeastaan nykyisessä kuorma-autossa ei ole automaattia, vaan ihan tavalliset vaihteet, ei siis alue tai jakajavaihteistoja

Automaattivaihteisina työautoina mulla on ollut:

VW Crafter
        MAN 8.150
        Erilaisia MB Sprintereitä viisi kappaletta
        Fiat Ducato
        MB Vito

Eli yleensä noi "City" autot on ollut automaatteja, ja sitten pidemmän matkan autot manuaaleja

• vai etkö osaa
        87k kirjoitti:

Oikeastaan nykyisessä kuorma-autossa ei ole automaattia, vaan ihan tavalliset vaihteet, ei siis alue tai jakajavaihteistoja

Automaattivaihteisina työautoina mulla on ollut:

VW Crafter
        MAN 8.150
        Erilaisia MB Sprintereitä viisi kappaletta
        Fiat Ducato
        MB Vito

Eli yleensä noi "City" autot on ollut automaatteja, ja sitten pidemmän matkan autot manuaaleja

Et vastannut kysymykseen, onko Plasto-Volvosi automaatti. Jos on niin voit kehua naapurin pennuille että ajat automaatilla.

• 87k
        vai etkö osaa kirjoitti:

Et vastannut kysymykseen, onko Plasto-Volvosi automaatti. Jos on niin voit kehua naapurin pennuille että ajat automaatilla.

Johan sanoin, että työautoista "siti autot" ovat automaatteja, ja "reissu autot" manuaaleja

Omat autoni (Volvo V40 ja Ford Docus) ovat molemmat automaatteja.

Mutta ei, en ajanut autokoulu automaattivaihteisella autolla, ja osaan jopa ajaa manuaalivaihteista autoa

• 14+15
        87k kirjoitti:

Johan sanoin, että työautoista "siti autot" ovat automaatteja, ja "reissu autot" manuaaleja

Mutta ei, en ajanut autokoulu automaattivaihteisella autolla, ja osaan jopa ajaa manuaalivaihteista autoa

Voi tautinen sentään, en ikinä ole tavannut yhtä tyhmää idioottia kuin on tuo 87k.

• Siti auto
        87k kirjoitti:

Voisitko kertoa millainen työauto on "siti auto" ja millainen on "reissu auto"

• Siti poi
        Siti auto kirjoitti:

Voisitko kertoa millainen työauto on "siti auto" ja millainen on "reissu auto"

Itseäni kiinnostaa myös mikä on tommonen "siti auto" samaten en tiedä lainkaan millainen on Ford Dokus

• -87k
        14+15 kirjoitti:

Voi tautinen sentään, en ikinä ole tavannut yhtä tyhmää idioottia kuin on tuo 87k.

Älkää kiusatko Kikiä, hänen äitinsähän on poliisi

• 9+6
        -87k kirjoitti:

Älkää kiusatko Kikiä, hänen äitinsähän on poliisi

Se on varmaan samanlainen idiootti, ei osaa kirjoittaa eikä varsinkaan lukea, jos osaa niin ei ymmärrä lukemaansa.

• sddl,m
        87k kirjoitti:

87k.
        Jos et tiedä niin opetusajoneuvo jolla opetetaan ni sillä ajetaan myös inssi.
        Joten tyhmään kysymykseen vastaus.
        Katsastus inssi.

• 87k
        sddl,m kirjoitti:

87k.
        Katsastus inssi.

Enhän minä sitä voinut tietää, olenhan idiootti, huomasin sen juuri itse.

Mutta äiskäpä ostaakin minulle varmaan tänään sellaisen Plaston missä on kuljetuslavettikin, sitten saan ajaa rekalla ihka oikeesti.

• 87k
        sddl,m kirjoitti:

87k.
        Katsastus inssi.

Hmm, kuka pakottaa ajamaan inssin samalla autolla???

Eli tilanne voisi hyvin olla sellainen, että opetetaan automaatilla (jotta voidaan keskittyä siihen oleelliseen) ja ajetaan inssi sitten manuaalilla, jolloin on toi "liikenteen hallinta" jo hanskassa

• sddl,m
        87k kirjoitti:

Hmm, kuka pakottaa ajamaan inssin samalla autolla???

Eli tilanne voisi hyvin olla sellainen, että opetetaan automaatilla (jotta voidaan keskittyä siihen oleelliseen) ja ajetaan inssi sitten manuaalilla, jolloin on toi "liikenteen hallinta" jo hanskassa

Opetuslupaan merkataan ja katsastetaan yksi auto.Joten silloin se on joko manuaali tai automaatti.
        Oletko oikeasti noin pöljä 87k??
        Sinä et ilmeiseti omista edes ajokorttia?
        Ja tiedoksi niin itsellä on ABCE kortti,olen ajanut automaatti sekä manuaali autolla riittävästi ,täysperävaunulla olen ajanut n,1000000km,opettanut opetusluvalla onnistuneesti yhden oppilaan.

• 87k
        sddl,m kirjoitti:

Opetuslupaan merkataan ja katsastetaan yksi auto.Joten silloin se on joko manuaali tai automaatti.
        Oletko oikeasti noin pöljä 87k??
        Sinä et ilmeiseti omista edes ajokorttia?
        Ja tiedoksi niin itsellä on ABCE kortti,olen ajanut automaatti sekä manuaali autolla riittävästi ,täysperävaunulla olen ajanut n,1000000km,opettanut opetusluvalla onnistuneesti yhden oppilaan.

Kuka pakottaa ajamaan inssin sillä opetuslupaan merkatulla autolla?

Joo, tottakai sulla on A B CE kortti sehän on päivänselvää :)

Ja yleensä myös noi vanhat miljoona kilsaa ajaneet pierut roikkuu myös netissä, sehän on päivänselvää.

Mutta mikä laki sanoo että inssi ajetaan samalla autolla kuin opetus on annettu?

• sddl,m
        87k kirjoitti:

Kuka pakottaa ajamaan inssin sillä opetuslupaan merkatulla autolla?

Joo, tottakai sulla on A B CE kortti sehän on päivänselvää :)

Ja yleensä myös noi vanhat miljoona kilsaa ajaneet pierut roikkuu myös netissä, sehän on päivänselvää.

Mutta mikä laki sanoo että inssi ajetaan samalla autolla kuin opetus on annettu?

Siis oletko oikeasti noin tampio??????
        Mikäköhän laki??No Suomen laki,pöljä.
        Soita kuule katsastuskonttorille,ei kun menekkin käymään ni ne nu ss ii sut uudestaan ku kyselet typeriä....

• 87k
        sddl,m kirjoitti:

Siis oletko oikeasti noin tampio??????
        Mikäköhän laki??No Suomen laki,pöljä.
        Soita kuule katsastuskonttorille,ei kun menekkin käymään ni ne nu ss ii sut uudestaan ku kyselet typeriä....

Ei ei ei, ei Suomen laki siitä mitään sano.

Tietenkin yleensä kannattaa ajaa inssi samalla autolla kun on opetuskin annettu, koska siinä autossa on VALMIINA opetuspolkimet, ja hyväksyntä opetuskäyttöön.

Mutta mikään ei pakota lainaamasta autoa jossa on polkimet ja ajamasta sen kanssa inssiä.

Tosin jossain Erkki Karviaisen ohjeissa voi lukea mitä vaan, mutta ei se laki kuitenkaan ole :)

• sddl,m
        87k kirjoitti:

Ei ei ei, ei Suomen laki siitä mitään sano.

Tietenkin yleensä kannattaa ajaa inssi samalla autolla kun on opetuskin annettu, koska siinä autossa on VALMIINA opetuspolkimet, ja hyväksyntä opetuskäyttöön.

Mutta mikään ei pakota lainaamasta autoa jossa on polkimet ja ajamasta sen kanssa inssiä.

Tosin jossain Erkki Karviaisen ohjeissa voi lukea mitä vaan, mutta ei se laki kuitenkaan ole :)

No,kävitkö kysymässä???

• ritari_assa

En kyllä ymmärrä, kuka edes kuvittelee että suorittaisi autokoulun automaattilootaisella autolla, siitä kun tulee merkintä ajokorttiin, eli et saa ajaa kuin automaattivaihteisia autoja. Näkisin tämän melkoiseksi ongelmaksi varsinkin Suomessa, missä valtaosa autoista taitaa olla manuaalilaatikolla.

• jalaa

Oikeastaan ainoa järjellinen syy, miksi näin meneteltäisiin on, se että ajokorttia suorittavalla henkilöllä on joku fyysinen vamma tai rajoite. Eli sellainen, että manuaalivaihteisen auton ajaminen ei onnistu. Se ei ole riittävä syy, että jos syy on luokkaa "en mä haluu" tai "en mä opi sitä". Ajokorttiin tuosta todellakin tulee merkintä. Suurin osa autoista täällä Suomessa on edelleenkin niitä perinteisiä manuaalivaihteisia, vaikka automaatit ovatkin lisääntyneet.

• 87k
        jalaa kirjoitti:

Oikeastaan ainoa järjellinen syy, miksi näin meneteltäisiin on, se että ajokorttia suorittavalla henkilöllä on joku fyysinen vamma tai rajoite. Eli sellainen, että manuaalivaihteisen auton ajaminen ei onnistu. Se ei ole riittävä syy, että jos syy on luokkaa "en mä haluu" tai "en mä opi sitä". Ajokorttiin tuosta todellakin tulee merkintä. Suurin osa autoista täällä Suomessa on edelleenkin niitä perinteisiä manuaalivaihteisia, vaikka automaatit ovatkin lisääntyneet.

Itsekään en osaa/halua ajaa bussia tai rekkaa

En myöskään SAA ajaa niitä, joten mitä haittaa siitä mulle on että en saa ajaa bussia/rekkaa koska en edes osaisi ajaa.

Samaten en saa ajaa lentokonetta, enkä sitä edes osaisi ajaa.

Joten mitä väliä sillä on että ei saa ajaa semmosta konetta mitä ei osaa edes ajaa...

• jalaa
        87k kirjoitti:

Itsekään en osaa/halua ajaa bussia tai rekkaa

En myöskään SAA ajaa niitä, joten mitä haittaa siitä mulle on että en saa ajaa bussia/rekkaa koska en edes osaisi ajaa.

Samaten en saa ajaa lentokonetta, enkä sitä edes osaisi ajaa.

Joten mitä väliä sillä on että ei saa ajaa semmosta konetta mitä ei osaa edes ajaa...

Mitäköhän varten muuten toistelet lähes sanasta sanaan samaa tekstiä? Tuntuu aika oudolta. Joo, en minäkään saa/osaa ajaa bussia tai rekkaa. En tosin edes haluaisi. Mitä helvettiä tuo lentokone, nyt tähän liittyy? Kirjoitin vain ne omasta mielestäni järjelliset syyt, miksi autokoulu pitäisi suorittaa automaattivaihteisella autolla. Sulle se ei tainnut vaan avautua.

• se on vähän pöpi
        jalaa kirjoitti:

Mitäköhän varten muuten toistelet lähes sanasta sanaan samaa tekstiä? Tuntuu aika oudolta. Joo, en minäkään saa/osaa ajaa bussia tai rekkaa. En tosin edes haluaisi. Mitä helvettiä tuo lentokone, nyt tähän liittyy? Kirjoitin vain ne omasta mielestäni järjelliset syyt, miksi autokoulu pitäisi suorittaa automaattivaihteisella autolla. Sulle se ei tainnut vaan avautua.

Kuten olet varmaan havainnut niin tämä kyseinen idiootti 87k on tunnustanut julkisesti olevansa idiootti, siksi se jankuttaa samaa asiaa kun ei sillä ole päässä oikein virtaa.

• 87k
        jalaa kirjoitti:

Siten että jos ei OSAA TAI HALUA ajaa manuaalivaihteista niin mitä HAITTAA siitä on ettei saa sellaista ajaa.

Moni muukaan ei ajaa bussia, rekkaa, saati lentokonetta, mutta itä HAITTAA siitä heilel on, he tuskin edes haluaisi tai osaisi ajaa.

Eli mitä ihmeen väliä sillä on jos ei saa tehdä jotain mitä ei halua tai osaa, kerro mulle, kerro anna tulla nyt

• eikä ihan vähääkään
        87k kirjoitti:

Siten että jos ei OSAA TAI HALUA ajaa manuaalivaihteista niin mitä HAITTAA siitä on ettei saa sellaista ajaa.

Moni muukaan ei ajaa bussia, rekkaa, saati lentokonetta, mutta itä HAITTAA siitä heilel on, he tuskin edes haluaisi tai osaisi ajaa.

Eli mitä ihmeen väliä sillä on jos ei saa tehdä jotain mitä ei halua tai osaa, kerro mulle, kerro anna tulla nyt

Niin siis että mitä, voitko suomentaa tuon siansaksan, totesitko vai kysyitkö jotain, idiootti.
        Olisi varmaan syytä mennä neuvolaan äiteesi kanssa jos koulunkäynti aiheuttaa tuollaista ahdistusta.

• 87k
        eikä ihan vähääkään kirjoitti:

Niin siis että mitä, voitko suomentaa tuon siansaksan, totesitko vai kysyitkö jotain, idiootti.
        Olisi varmaan syytä mennä neuvolaan äiteesi kanssa jos koulunkäynti aiheuttaa tuollaista ahdistusta.

Kyllä saatanan idiootti, multa vittu kysyttiin jotain saatana.

Onko se saatanan kiroulu muuten niin vitun siistiä?

Siis mitä vitun haittaa siitä on että ei saa ajaa manuaalivaihteista autoa, jos ei kerran perkele semmosella osaa saatana ajaa, eikä helvetti edes halua ajaa.

Kerro nyt vittu sentään montako kertaa olet jotunut ongelmiin, koska et saa ajaa rekkaa saati lentokonetta....

• jalaa
        87k kirjoitti:

Eikö ois kuitenkin helpompi, että sen autokoulun suorittaa sillä manualilla, ja sen jälkeen voi ajaa sillä automaatilla ihan sydämmen kyllyydestä. Mun näkökanta kuitenkin pitää, että " en osaa" tai "en halua" on huonoja syitä. Monia vaikeampiakin asioita pystyy oppimaan, mikäli vain itsellä on niin paljon älliä ja sitä kuuluisaa selkärankaa, että viitsii nähdä asioiden eteen pikkuisen vaivaa.

• jalaa
        87k kirjoitti:

Kyllä saatanan idiootti, multa vittu kysyttiin jotain saatana.

Onko se saatanan kiroulu muuten niin vitun siistiä?

Siis mitä vitun haittaa siitä on että ei saa ajaa manuaalivaihteista autoa, jos ei kerran perkele semmosella osaa saatana ajaa, eikä helvetti edes halua ajaa.

Kerro nyt vittu sentään montako kertaa olet jotunut ongelmiin, koska et saa ajaa rekkaa saati lentokonetta....

Lopeta nyt jumalauta toi jankkaaminen. Vedät herneet nenään ihan ilman syytä, mulla tosin on hauskaa. Siitä syystä, että luen tota sun sekopäistä tekstiäs. Tekstissä ei ole mitään järkeä, toivottavasti tajuut sen. Keskustelupalstat eivät näemmä sovi kaikille. :D

• 87k
        jalaa kirjoitti:

Eikö ois kuitenkin helpompi, että sen autokoulun suorittaa sillä manualilla, ja sen jälkeen voi ajaa sillä automaatilla ihan sydämmen kyllyydestä. Mun näkökanta kuitenkin pitää, että " en osaa" tai "en halua" on huonoja syitä. Monia vaikeampiakin asioita pystyy oppimaan, mikäli vain itsellä on niin paljon älliä ja sitä kuuluisaa selkärankaa, että viitsii nähdä asioiden eteen pikkuisen vaivaa.

Oli se nyt vittu saatana miten vaan mutta kun en halua ajaa koske en perkele osaa.

Usko pois niin vittu ku on niin.

Ettekö jo saatana tajuu että paska on ajaa kun ei konetta oo vittu.

• 87k
        jalaa kirjoitti:

Eikös yleensä kannata alottaa opettelu HELPOIMMAN kautta.

Tai mitä luulet, mennäänkö esim lentäjäkoulutuksessa heti ekana ison jumbojetin puikkoihin?

Ennen varmaan ajoit suoraan C-kortin koska pääsi suoraan ajamaan sitä isoa autoa, ja kyllähän pikkuatoa ehtii ajamaan sittä sydämmen kyllyydestä sen jälkeen.

Eli miksi opetella asia vaikeimman kautta?

• jalaa
        87k kirjoitti:

Oli se nyt vittu saatana miten vaan mutta kun en halua ajaa koske en perkele osaa.

Usko pois niin vittu ku on niin.

Ettekö jo saatana tajuu että paska on ajaa kun ei konetta oo vittu.

Enkä usko, koska toistelet samaa jatkuvasti. Se ei ole riittävä syy jos sanoo, että en halua, en osaa, enkä halua opetella. Monia asioita joutuu opettelemaan, vaikka ne ei niin hauskoja olisikaan. Pistäs vähän jäitä hattuun, jäähdyt hieman.

• 87k

Ainiin, ja J O S joskus haluaa opetella ajamaan sitten manuaalivaihteista autoa, riittää tähän se että opettelee sen, ja antaa ajonäytteen katsastusasemalla.

Samaten jos minä haluan joskus opetella ajamaan bussia tai rekkaa, niin menen autokouluun, ja hankin luvan ajaa sitä, katos kun niitä pätevyyksiä voi hankkia jälkeenpäinkin

• heh heh

Eihän noissa 87k kirjoituksissa mitään järkeä oo , mutta aina ne jaksaa mua naurattaa .

• 87k
        heh heh kirjoitti:

Eihän noissa 87k kirjoituksissa mitään järkeä oo , mutta aina ne jaksaa mua naurattaa .

Muista myös kysyä kun joskus joskus pääset autokouluun, jos heti alkuun pääsisit harjoitteleemaan ajamista semmosella 25 metrisellä rekalla, meinaan eihän sitä helpomman kautta kannata lähteä harjoittelamaan jollain pikkukotterolla jota ajaa lapsikin.

Ja jos et aja sitä CE-korttia niin voi tulla elämässä tilanne että pitäisi ajaa rekkaa, ja silloinhan voi olla harmia siitä ettei ole sitä CE-korttia.

Eli vaikeimman kautta vaan kaikki oppimaan.

Samaten moottoripyöräopetus tulisi antaa jollain Harrikalla, koska kyllähän nyt jotain kevariksi rekisteröity Monkeyta tai skootteria ajaa kuka vaan....

• 15+5
        87k kirjoitti:

Muista myös kysyä kun joskus joskus pääset autokouluun, jos heti alkuun pääsisit harjoitteleemaan ajamista semmosella 25 metrisellä rekalla, meinaan eihän sitä helpomman kautta kannata lähteä harjoittelamaan jollain pikkukotterolla jota ajaa lapsikin.

Ja jos et aja sitä CE-korttia niin voi tulla elämässä tilanne että pitäisi ajaa rekkaa, ja silloinhan voi olla harmia siitä ettei ole sitä CE-korttia.

Samaten moottoripyöräopetus tulisi antaa jollain Harrikalla, koska kyllähän nyt jotain kevariksi rekisteröity Monkeyta tai skootteria ajaa kuka vaan....

Olet sinä sitten umpipöljä, etkö jo tajua, umpipöljä.

• heh heh
        87k kirjoitti:

Juttelet vähän noita juttujas jollekin lääkärille,niin kyllä se sulle jonkun pillerireseptin varmasti kirjottaa.Kyllä se sitten helpottaa sun oloas .

• inssi'

Faktaa vähän sekaan.

Ajo-opetuksen voi antaa automaattivaihteisella autolla. Jos inssin tekee samalla autolla, ajokorttiin tulee merkintä, että se antaa luvan ajaa vain automaattia.

Inssi on kuitenkin mahdollista suorittaa käsivalintaisellakin vaihteistolla, jolloin käytännössä auto on vuokrattava (ilmeisen kalliilla hinnalla) vaikka autokoulusta. Tällöin merkintää ajokorttiin ei tule. Olen kylläkin melko varma, että jos ajamisen on opetellut vain automaatilla, niin ajaminen käsivalintaisella ei onnistu.

• kdkgksgdsg

87k taas väläyttelee viisauksiaan.
      Siitä ei oo mitään haittaa ettei saa ajaa rekkaa, ellei ole rekkakuski.
      Mutta siitä on haittaa ettei saa ajaa manuaalia. Mitä jos pitää lainata tai vuokrata autoa.
      Mutta eipä 87k taida olla vielä 10vuoteen ajokortti-iässä

• 87k

Siis nyt oli pointti siinä ettei saa ajaa sitä mietä ei osaa/halua ajaa.

En osaa / halua / saa ajaa rekkaa. Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata rekkaa?

En osaa / halua / saa ajaa bussia, Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata bussia?

En osaa / halua / saa ajaa lentokonetta, Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata lentokonetta?

Ihan yhtä päteviä esimerkkejä noi on kuin se manuaalivaihteisto.

Ja jos ei osaa / halua / saa ajaa manuaalia, sitten vuokrataan / lainataan automaattivaihteinen auto, helppoa eikös.

itsekin saan ajaa manuaalivaihteista autoa, vaikka ajoistani noin 90% olen ajanut automaatilla, ja jopa SKOTLLANISTA löysin helpolla autovuokraamosta automaattivaihteisen auton, vaikka Skotlannissa (joo, se ei kuulu Ameriikkaan) on automaatti täysi harvinaisuus, ambulanssit, poliisiautot, bussit, taksit, jakeluautot, kaikki on manuaalilla. mutta silti löysin sieltä automaattivaihteisen auton.

Eli usko pois, ei se haittaa jos ei saa ajaa sellaista mitä ei osaa/halua.

Ja kuten olen sanonut, aina on mahdollisuus että ajaa opetuksen automaatilla, ja inssin manuaalilla, niin ei tule mitään rajoituksia.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin laki ei enää tunne erityisehtoa "automaattivaihteet" vaan erityisehto koskee sitä, että autossa ei ole kytkinpoljinta, eli esim A-mersu jossa on normaalit vaihteet, mutta automaattikytkin, lasketaan taasen automaattivaihteiseksi autoksi. Mutta esim Mersun kuorma-auto, jossa on vaihderobotti, ja kytkimellä hoidetaan vain liikkelle lähtö, onkin manuaali.

Tosin ei taida olla yhtään henkilöautoa, jossa olisi tuon kaltainen vaihderobotti, jossa itse hoidettaisi kuitenkin kytkimen käyttö liikkeelle lähdössä ja pysähdyksissä

• oletpas sinä pöljä
        87k kirjoitti:

Siis nyt oli pointti siinä ettei saa ajaa sitä mietä ei osaa/halua ajaa.

En osaa / halua / saa ajaa rekkaa. Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata rekkaa?

En osaa / halua / saa ajaa bussia, Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata bussia?

En osaa / halua / saa ajaa lentokonetta, Mitä jos pitäisi lainata tai vuokrata lentokonetta?

Ihan yhtä päteviä esimerkkejä noi on kuin se manuaalivaihteisto.

Ja jos ei osaa / halua / saa ajaa manuaalia, sitten vuokrataan / lainataan automaattivaihteinen auto, helppoa eikös.

itsekin saan ajaa manuaalivaihteista autoa, vaikka ajoistani noin 90% olen ajanut automaatilla, ja jopa SKOTLLANISTA löysin helpolla autovuokraamosta automaattivaihteisen auton, vaikka Skotlannissa (joo, se ei kuulu Ameriikkaan) on automaatti täysi harvinaisuus, ambulanssit, poliisiautot, bussit, taksit, jakeluautot, kaikki on manuaalilla. mutta silti löysin sieltä automaattivaihteisen auton.

Eli usko pois, ei se haittaa jos ei saa ajaa sellaista mitä ei osaa/halua.

Ja kuten olen sanonut, aina on mahdollisuus että ajaa opetuksen automaatilla, ja inssin manuaalilla, niin ei tule mitään rajoituksia.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin laki ei enää tunne erityisehtoa "automaattivaihteet" vaan erityisehto koskee sitä, että autossa ei ole kytkinpoljinta, eli esim A-mersu jossa on normaalit vaihteet, mutta automaattikytkin, lasketaan taasen automaattivaihteiseksi autoksi. Mutta esim Mersun kuorma-auto, jossa on vaihderobotti, ja kytkimellä hoidetaan vain liikkelle lähtö, onkin manuaali.

Tosin ei taida olla yhtään henkilöautoa, jossa olisi tuon kaltainen vaihderobotti, jossa itse hoidettaisi kuitenkin kytkimen käyttö liikkeelle lähdössä ja pysähdyksissä

No niin, eiköhän tuo inttäminen riitä sinun osaltasi, olet niin monta kertaa tuonut tyhmyytesi julki että ole mitään määrää.

• volvo4

juu ei tässä maassa kortilla aeta tänään jus jouduin ratsiaan otettiin kuormurin paino ja puhalletuttiin.onneks ei korttia älynneet kysyä koska se meni 4kk sitten 0,9promillesta vielä täytyy 2kk ajaa ilman.

• 87k

Joo, ja jos ois kysynyt kortin, ois pitänyt vieläpä valehdella jonkun kaverin tiedot kenellä on kortti, ja koska sulla ei ole kaverisi korttia mukana, ois saattanut tulla vieläpä 20€ rikesakko siitä ettei kortti ole fyysisesti mukana....

Kalliiksi siis tulee tuo kortitta ajaminen

• 16+11
        87k kirjoitti:

Joo, ja jos ois kysynyt kortin, ois pitänyt vieläpä valehdella jonkun kaverin tiedot kenellä on kortti, ja koska sulla ei ole kaverisi korttia mukana, ois saattanut tulla vieläpä 20€ rikesakko siitä ettei kortti ole fyysisesti mukana....

Haista rinkulamulkku piitkäää viiittuuu. Häivy palstalta paskaperse.

• 87k
        16+11 kirjoitti:

Haista rinkulamulkku piitkäää viiittuuu. Häivy palstalta paskaperse.

Tuntuu montaa vituttavan mun ohjeet jossa luean lakia "pilkkua nussien" ja käyttäen "pientä" sarkasmia.

• 10+13
        87k kirjoitti:

Tuntuu montaa vituttavan mun ohjeet jossa luean lakia "pilkkua nussien" ja käyttäen "pientä" sarkasmia.

Nusssi vaan persettäsi, homorunkkulesbo.

• 87k
        10+13 kirjoitti:

Nusssi vaan persettäsi, homorunkkulesbo.

Kyllä minun perseelleni niitä nussijoita löytyy, tosin viimekerrasta on aikaa jo lähemmäs kuukausi, ja eka kertakin oli vasta noin 21 vuotiaana.

Mitään apuväleineitä en itseni nussimiseen käytä juuri koskaan, koska ei se ole sama asia kuin joku söpö poik.

Mutta olet ihan väärin käsittänyt asian, tällä palstalla puhutaan autokoulusta.

Jos haluat puhua lisää minun kanssani perseeseen nussimisesta, niin suosittelen että siirryt tuonne Seksi palstalle

• trjtrhyrth
        87k kirjoitti:

eipä mee noin laki velvoittaa kuljettamaan henkilöllisyystodistusta mukana jollei löydy pääsee ihan laitokselle selvittämään omaa henkilöllisyyttä ja samassa saa penaltia petoksen yrityksestä

• 87k
        trjtrhyrth kirjoitti:

eipä mee noin laki velvoittaa kuljettamaan henkilöllisyystodistusta mukana jollei löydy pääsee ihan laitokselle selvittämään omaa henkilöllisyyttä ja samassa saa penaltia petoksen yrityksestä

Jos ajokortti tai rekisteriote puuttuu, saa siitä 20€ rikesakon

• oletpas vaan pöljä
        87k kirjoitti:

Jos ajokortti tai rekisteriote puuttuu, saa siitä 20€ rikesakon

Siis mikä rekisteriote, hahhaahhaahhaa.

• 87k
        oletpas vaan pöljä kirjoitti:

Siis mikä rekisteriote, hahhaahhaahhaa.

NYt puhuttiin ajokortista, siis siitä muovisesta läpyskäskästä (tosin voi se joskus olla paperiakian)

Niin jo se ei ole fyysisesti mukana, mutta ajo-oikeus on ok. niin tulee "vain" 20€ rikesakko.

• sii oletkin pöljä
        87k kirjoitti:

NYt puhuttiin ajokortista, siis siitä muovisesta läpyskäskästä (tosin voi se joskus olla paperiakian)

Niin jo se ei ole fyysisesti mukana, mutta ajo-oikeus on ok. niin tulee "vain" 20€ rikesakko.

Mikä viitun rekisteriote.

• kktt
        trjtrhyrth kirjoitti:

Mikään laki ei velvoita monua pitämään henkilötodistusta mukanani .

• 87k
        kktt kirjoitti:

Mikään laki ei velvoita monua pitämään henkilötodistusta mukanani .

Ei niin, mutta ajokorttia velvoittaa kun ajat ajoneuvoa jonka ajoon tarvitaan ajokortti.

Ja jos ei kottia ole mukana, ja polliisi sitä kysyy, ja polliisilla sattuu olemaan huono päivä, niin saattaa tulla 20€ rikesakko

• Heh heh

Pari kertaa on korttia kysytty ratsiassa, kummallakaan kerralla ei ollu mukana eikä tullu sakkoja .
      Rekisteriotetta ei oo ollu enää vuosiin , tiedoksi sulle 87k pölhö .

Rekisteröintitodistus autostani löytyy .

• Pelkkää paskaa

Aivan tyhmä laki muutenkin, ei ole perusteltu millään.

Eli autokoulun voit ajaa uudella nissan micralla jossa on ohjaustehostin, ajonhallinta, luistonesto, ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, peruutuskamera, peruutustutka, vakionopeudensäädin, kevyet ja helpot vaihteet, kierroslukumittari yms... ja näistä ei tule mitään erityisehtoja.

SILTI saat sen jäkeen hypätä suoraan vanhan Corollan puikkoihin, joissa ei ole MITÄÄN edellä mainituista.

Samaten voit hypätä tommosen pakun http://www.truck1.eu/img/Truck_Closed_box_Mercedes_Benz_Sprinter_312_D_LBW-ful-762_2695838984373.jpg puikkoihin, jonka leveys on vaatimattomat 2,3 metriä, korkeutta reilu 3,2 metriä, ja pituuttakin ihan kivasti, eikä juuri mitään "lisävarusteita"

Eli ei se varmana olisi kauhean kova synti JOS inssin saisi ajaa automaatilla, ja voisi sitten omatoimisesti harjoitella vaihteiden käyttöä, koska kaikkea muutakin paljon vaikeampaa harjoitellaan omatoimisesti.

Ja kuten joku sanoi, voi tulla tilanne oikeassa elämässä, että et saa ajaa käsivaihteista henkilöautoa.... ...paitsi jos siinä on peräkärry perässä. eli jos on ajettu aikoinaan B-kortti automaatilla ja BE-korotus manuaalilla, kätevää eikö totta.

Sama pätee tietenkin myös toisinpäin, voit ajaa B-kortin manuaalilla ja BE:n automaatilla, ja BE-kortti ajetaan lähes aina omalla autolla, ja suomen autoista noin puolet on automaatteja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe