Mistä on peräisin mirhalla voitelu?

Seurasin äskettäin kiinnostuneena ortodoksista vauvan kastetilaisuutta. Sen yhteydessä siveltiin mirhalla lapsen eri kohtia päästä varpaisiin. Onko menettelyllä alkukristillinen juuri? Onko tuosta perinteestä saatavilla tietoja?

Asia kiinnostaa, koska se muistuttaa todella paljon Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon (mormonit) temppeleissä tehtäviä esitoimituksia. Pidän tätä kirkkoa palautettuna Kristuksen kirkkona.

12

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parjattu ponomari

Moi Tapsa. Sittä on ainakin kuusi vuotta kun kävin palstallanne vähän kyselemässä:) Muistan sinun nimimerkkisikin noilta ajoilta. Olkoonkin, että minua tunnutaan syyllistettävän niin mormonien kuin hellareiden palstalla häiriköinnistä. Muistan linkittäneeni kuvia "alusasuista". Huvittivat moiset alusasut tuolloin minua suuresti.

Kysymykseesi en vastaa kun en ole teologi. Vastatakoot minua oppineemmat.

• Te ponomarit

Te ponomarit olette varmasti omituisimpia otuksia mitä kirkoissa voi kohdata. Millään ette malta pysyä lestissänne, niin suuria herroja kun olette, oikein stikarit päällä alttarissa kun kekkuloida saatte.

• parjattu ponomari
        Te ponomarit kirjoitti:

Te ponomarit olette varmasti omituisimpia otuksia mitä kirkoissa voi kohdata. Millään ette malta pysyä lestissänne, niin suuria herroja kun olette, oikein stikarit päällä alttarissa kun kekkuloida saatte.

Piti sitten tulla saastuttamaan tämäkin muuten niin asiallinen viestiketju. Olet säälittävä tapaus.

• miksi olisi

Ei myöhempien aikojen pyhien alusasuissa ole mitään kummallista ihan tavalliset asut olen nähnyt vaikken itse koskaan pitänyt. toppi ja bokseripöksyt molemmilla sukupuolilla.Monissa uskonnoissa on erilaisia symboleita ja rituaaleja.

Ei mitään ihmeellistä.

• parjattu ponomari

Minusta noissa alusasuissa oli ainakin minua kumeksuttavaa/huvittavaakin, siksi niistä aikoinaan kyselinkin mormonien palstalla. Ei minua kummeksuttanut pellavainen vaaleahko väri. Onhan meidän papistollammekin valkoinen alusasu. Hämmästytti lähinnä se takamustoon tehty napituslukku, jonka sai avata tarpeilla käydessään. Silloin mietin aluasun rakenteellista tarvehakuisuutta uskon tähden. Mietin sitä, onko jollekin uskontokunnalle syntiä laskea housut kinttuihin luonnollisen tarpeen ulostamisen tähden.

• parjattu ponomari kirjoitti:

Minusta noissa alusasuissa oli ainakin minua kumeksuttavaa/huvittavaakin, siksi niistä aikoinaan kyselinkin mormonien palstalla. Ei minua kummeksuttanut pellavainen vaaleahko väri. Onhan meidän papistollammekin valkoinen alusasu. Hämmästytti lähinnä se takamustoon tehty napituslukku, jonka sai avata tarpeilla käydessään. Silloin mietin aluasun rakenteellista tarvehakuisuutta uskon tähden. Mietin sitä, onko jollekin uskontokunnalle syntiä laskea housut kinttuihin luonnollisen tarpeen ulostamisen tähden.

Tuo on vanhaa mallia ja malli on nähdäkseni peräisin USA:ssa joskus yleisesti käytetyistä alusvaatteista. Hessu Hopon asu muistuttaa siitä. Nyt garmentit ovat kaksiosaisia ja varsin tavallisen näköisiä ilman takahalkiota.

• paneteltu ponomari
        Tapani1 kirjoitti:

Tuo on vanhaa mallia ja malli on nähdäkseni peräisin USA:ssa joskus yleisesti käytetyistä alusvaatteista. Hessu Hopon asu muistuttaa siitä. Nyt garmentit ovat kaksiosaisia ja varsin tavallisen näköisiä ilman takahalkiota.

Niin ne tavat muuttuvat. Kiitos valistuksestasi Tapani. Nyt tuo kummastus on kohdallani kuitattu. Kuittaisitko myös tämän: Suvussani on yksi perhekunta, jotka tunnustavat mormoniuskoa. Kun tein mittavan sukututkimuksen suvustani, kantaisäämme saakka, olivat mormonisukulaiset varsin kiinnostuneita sukututkimuskirjastani. Heidän kiinnostuksensa jopa kuolleita sukulaisiamme kohtaan ylitti odotukseni. Jos eivät valehdelleet minulle, niin teillä on jotkut salaiset uskonmenot, jossa kaikki sukuun kuuluvat kastetaan mormoneiksi. Heille annetaan jopa uudet nimet kastetoimituksessa. Pitääkö tämä paikkansa? Jos pitää, niin millä perusteella/oikeudella näin menettelette?

• paneteltu ponomari kirjoitti:

Niin ne tavat muuttuvat. Kiitos valistuksestasi Tapani. Nyt tuo kummastus on kohdallani kuitattu. Kuittaisitko myös tämän: Suvussani on yksi perhekunta, jotka tunnustavat mormoniuskoa. Kun tein mittavan sukututkimuksen suvustani, kantaisäämme saakka, olivat mormonisukulaiset varsin kiinnostuneita sukututkimuskirjastani. Heidän kiinnostuksensa jopa kuolleita sukulaisiamme kohtaan ylitti odotukseni. Jos eivät valehdelleet minulle, niin teillä on jotkut salaiset uskonmenot, jossa kaikki sukuun kuuluvat kastetaan mormoneiksi. Heille annetaan jopa uudet nimet kastetoimituksessa. Pitääkö tämä paikkansa? Jos pitää, niin millä perusteella/oikeudella näin menettelette?

Ketään ei kasteta mormoniksi, mutta kuolleiden puolesta tehdään temppeleissä työtä SILTÄ VARALTA, että kuollut henkimaailmassa ottaa sijaisen tekemät toimitukset vastaan. Temppelityössä on myös muita toimituksia kuin sijaiskaste. Kuolleille on saarnattu ja saarnataan evankeliumi. Uusi nimi annetaan myös elävälle. Se saadaan esitoimitusten yhteydessä. Se on avainsana johon kuuluu tietty liitto. Työtä tehdään ensi sijassa omaan sukuun kuuluvien puolesta. Myös muu kuin sukuun kuuluva voi olla sijaisena, mutta tiedot toimituksia varten saadaan kuolleen sukulaisten kautta.

Olen lukenut, että myös ortodoksit tekevät jotain kuolleiden puolesta. Pitääkö paikkansa, että kastatte kuolleiden luita, jos henkilö ei ole saanut kastetta? MAP-kirkossa elävät toimivat kuolleiden puolesta. Menettely on raamatullinen kuten 1. Kor. 15:29 osoittaa.

KUOLLEIDEN PELASTUS. Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.

Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.

Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.

Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.

• nimimerkkiminimi
      • Kiitos! Todella mielenkiintoista. Ortodoksisuus on säilyttänyt alkukristillisiä piirteitä. Näyttävät ne kuitenkin muuttuneen alkuperäisestä kuten noissa linkeissäkin kerrotaan.
        On MAP-kirkon toimituksiinkin tehty muutoksia, mutta merkitys on säilynyt.

• Tapanille

Mirhavoitelu on sama toimitus kuin katolilaisilla konfirmaatio. Ortodokseilla se toimitetaan kasteen yhteydessä. Tämä onnistuu, koska katolilaisten versiosta poiketen piispan ei tarvitse olla fyysisesti paikalla; riittää kun on piispan pyhittämäää mirhavoidetta. Tämä systeemi keksittiin jo kristinuskon alkuaikoina Palestiinassa, kun kastettavien luku lisääntyi eivätkä apostolit/piispat mitenkään ehtineet kaikkiin kasteisiin. Lännen katoliset eivät sitä omaksuneet, ja heillä kaste on erillään konfirmaatiosta, johon kastetut kootaan sitten aikanaan isommissa erissä.

MAP:n hommia en tunne siinä määrin, että osaisin sanoa, mistä mikäkin voisi olla lainattu.

• MAP-kirkko on saanut nämä ja monet muut temppelitoimitukset ilmoitusten kautta. On väitetty, että niitä olisi lainattu muilta kuten vapaamuurareilta, mutta toisin on. Yhteisiä piirteitä on, mutta merkitys on toinen. Sama alkuperä saa aikaan samankaltaisuutta. Siksi minua kiinnostaakin ortodoksien perinteinä säilyneet tavat. Ne osaltaan osoittavat, ettei toimituksia ole lainattu vapaamuurareilta kuten on esitetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57