Ulosotto, mitä tapahtuu?

asdiina112

Sain juuri ekan ulosottokirjeen, jossa käsketään maksaa viikon sisällä tai menee kunnolla sinne ulosottoon. Eli tää on ilmeisesti se vireillepanokirje. Tilanne on vaan se että oon työtön, tuet on vasta haussa eikä siis rahaa tätä maksaa. Muitakin laskuja on hyvää vauhtia matkalla kohti ulosottoa... Yhteensä varmaan 8000 euron arvosta.

Osaako joku kertoa et mitä tapahtuu jos en nyt maksa tota? Voiko ulosotto tyhjentää asp-tilin, joka on mun nimissä, mutta jolle mulla ei ole itselläni pääsyä? Varsinaisella oikealla tilillä ei ole ees kymmentä euroa. Pelkään että vanhemmat huomaavat jos sieltä otetaan jotain ja saavat tän selville, kun eivät tiedä enkä haluakaan että tietävät. Oon hakenut koko ajan töitä ja heti, kun vaan niitä saan niin oon valmis maksamaan että siitä ei oo kyse, että yrittäisin päästä pälkähästä. Haluan kyllä maksaa! En tiedä suostuuko uo sopimaan maksusuunnitelmasta jos mulla ei ole vielä työpaikkaa?

Kiitos jos joku auttaa. Ja saarnat voi jättää saarnaamatta, tiedän kyllä miten tyhmästi oon tehnyt ja oon valmis tekemään kyllä asioita saadakseni itse aiheuttamani sotkut selvitettyä.

47

8580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ASP:n tyhjennys

Kyllä voit itsekin ottaa varat ASP-tililtä käyttöön. Käyt pankin konttorissa ja sovit asiasta. Tällöin menetät oikeuden lisäkorkoon.

• 1kyrpä

Ne menee jälkiperintään
        ja nyysiivät tilistäs aikanaan kaavion mukaan normaalisti kolmasosan netosta

• Kerro jo tänään !

Asdiina112 !

Luota vanhempiisi, ja kerro pikimmiten, että olet saanut ulosotosta kirjeen.

Heidän mielestään on varmasti parempi hoitaa nuo maksut pois, ja aloittaa asp-säästöt myöhemmin uudestaan.

Meteliä voi olla odotettavissa, mutta äiti-ihmisenä haluaisin vuorenvarmasti kuulla, jos nuorilla olisi tuo ongelma. Ehdittäisiin miettiä paras ratkaisu.

• Anonyymi

Isä-ihmisenä en haluaisi vuotenvarmasti kuulla, että nuorilla olisi tuo ongelma.
        Tuntuisi kuin olisi itse epäonnistunut kasvatuksessa ja talouselämän alkeellisimman asian opettamisessa, syö vähemmän kuin tienaat.

• hmjoo

"Tilanne on vaan se että oon työtön, tuet on vasta haussa eikä siis rahaa tätä maksaa. ""

Hankala tietenkin maksaa mitään työttömänä. Mutta maksuongelmasi oli jo olemassa ennen työttömyyttä. Sen verran aikaa menee ennen kuin menee ulosottoon.
      Normaalisti UO ei koske varallisuuteen mikäli palkasta pystyy perimään saatavat.
      Koska eivät nyt pysty niin toetaavat sinut varattomoksi. No sinun kohdalla ei niin ole koska sinulla on rahaa ASP tilillä joten ulosmittaavat siitä. Heillä on oikeus vaatia saatavat pankilta. Samoin kun työantajalta mikäli olet töissä.

• asdiina112

Ok, kiitos vastauksista. Mä oon siis ollut pätkätöissä parin vuoden ajan, vakkaripaikkaa ei ole mistään irronnut. Eli käytännössä jotain pystyn maksamaan, kun taas jotain pätkätyötä saan. Kuinka nopeasti uo sitten suorittaa tän varallisuudesta ottamisen? Suoraan suurinpiirtein eräpäivänä?

Muuten kertoisin vanhemmilleni, mutta meiän perheessä on tapahtunut niin paljon kaikkea nyt vuoden sisään, etten yksinkertasesti kestä tuottaa enää mitään pettymyksiä. :/

• Hmmjoo

""Suoraan suurinpiirtein eräpäivänä?""

No ei nyt sentään. Perintä menee jossain vaiheessa josta tulee ilmoitus käräjäoikeuteen jossa määritellään varallisuutesi ja maksukykyäsi. Useimmat todetaan varattomiksi. Mutta jos omistaa osakkeita tai esim. rahaa löytyy tileillä niin ottavat velat niistä. Näin mikäli ei todistettavasti saa palkkatyöstä perittyä tyydyttävää summaa kuukausittain. Jos olisit töissä niin tuskin edes koskisivat ASP tiliin mutta jostainhan ne on yritettävä periä velkojan eduksi. Nehän teke työtä velkojan pyynnöstä.

• 6+16

Kyllä se UO soittaa tai lähettää kirjeen jossa pyydetään tulemaan tapaamiseen. Viimeistään sen maksuhuomatus kirjeen eräpäivän jälkeen. Siellä sitten keskustelette tilanteestasi ja maksukyvystäsi. Sinulta tullaan kysymään omistatko osakkeita, onko oma auto ja omistatko jotain muuta omaisuutta. Kannattaa olla rehellinen ja kertoa siitä ASP tilistä, eivät ehkä koske siihen jos pystyt tukirahoistasi maksamaan järkevän summan joka kuukausi. Eli yrität tehdä vapaaehtoisen maksusuunnitelman.

• riimut

Soitapas sinne ulosottomiehelle ja sovi hänen kanssaan maksuohjelmasta, yleensä ovat melko mukavia. Jos perittävät menee ulosotoon kulut nousevat melkoisesti. Miettisin sitäkin mahdollisuutta että maksaisin asp rahoilla ulosottoon meennet velat. Käräjäoikeuden kulut ovat melko isot ja myös ulosoton maksut ja korot ovat koko ajan lisäämässä velkasummaa. Sitten voisi aloittaa säästämisen uudelleen kun saat töitä. Tsemppiä

• asdiina112

Jep, itekin oon nyt harkinnut että ottas sieltä asp-tililtä. Mulla vaan on niin että vanhemmista toinen näkee sen tilin tapahtumat, enkös mä voi itse käydä vaihtamassa sen niin, ettei se näe? Sais edes osan maksettua nyt ennen ku menee sinne ulosottoon.

• riimut

Kyllä voit käydä muuttamassa, se on sinun tilisi. Säästät huomattavasti rahaa ja luottotietosi kun otat rahat sieltä- Ulosoton kulut ovat todella suuret ja jos menee luottotiedot se estää sinua saamasta lainaa pankista muutamaan vuoteen. Ja on var,asti itselläkin rauhallisempi mieli kun ei ole velkojat niskassa.
      Maksettuasi velkasi voit ruveta uudella innolla säästämään asp tilille.
      Ja jos sinulla on laskuja pakosti menossa ulosottoon maksa itse pienimmät pois sillä jokaisesta käräjäoikeuteen menneestä laskusta tulee reilu pari sataa lisäkuluja jokaisen sinne menneen laskun päälle

• asdiina112

Mulla on jo siis yksi maksuhäiriömerkintä. :( Senkin takia mietin et parempi ehkä ottaa ne rahat sieltä, kun en kuitenkaan saisi sitä lainaa ainakaan pariin vuoteen! Eli näin teen.

Kiitti paljon, toi oli kyllä hyvä huomio!

• ulosotosta

Toi kirje tarkoittaa sitä että sulla on vielä mahis maksaa velkasi ilman että sitä tulee merkintä rekisteriin, jos et pysty maksamaan päivämäärään mennessä menee asia käräjäoikeuden vahvistukseen josta sulle tulee maksuhäiriö merkintä. Jos olet työtön todetaan sinut varattomaksi sillä hetkellä mutta se ei poista maksuvelvollisuutta.
      Vaan niillä on oikeus ulosmitata tulevat tulot eli palkasta riippuen tuo yleensä 1/3
      nettopalkasta.
      Voivat myös ottaa sen työttömyyskorvauksesta yms.
      Ota yhteys heti ja kerro mikä tilanne, niin minäkin tein - mutta maksan nyt sinne tuota 450 € kuussa... ja perseestä on.. Olin kanssa työtön ja laskut jäi maksamatta, en voinut mitään. Asia ei minusta ollut kiinni vaan hain kokoajantyötä mutta koska olin onnettomuudessa niin olin pitkään s.lomalla ja näin ollen en saanut töitä helposti. Uudelleen kouluttauduin ja sain töitä mutta maksan saa***tanasti.. ja se vituttaa.. Mutta ota yhteys heti sinne!!!
      neuvon mielelläni lisää!

• +459hiota

Kyllä siitä tuomiosta on jo merkintä rekisterissä

• asdiina112

Tästä on jo siis tästä kyseisen firman laskusta mulla se maksuhäiriömerkintä. Tuleeko siitä joku uusi merkintä sitten? Mä oon yrittänyt nyt 2pv soittaa tälle ulosottomiehelle, mut en saa häntä kiinni! En tiedä että minne sitä seuraavaksi soittais, kun tuo numero ei ikinä vastaa... Paha sopia mistään suunnitelmista. :S

Eli voiko sitä mitenkään itse vaikuttaa siihen että se menis seuraavan työn palkasta eikä sieltä säästöistä? vai ottaako ne vaan ihan heti sieltä mistä voi?

Kiitos kun vastailette, mun kysymykset voi olla välillä aika tyhmiäkin, mutta nää asiat on mulle niin outoja ja uusia.

• Likvid

Riippuu minkälainen velka on kyseessä. Esim. verot ei kierrä käräjäoikeuden kautta eikä myöskään terveyskeskusmaksut. ne myös vanhenee aiemmin jos olet varaton. Soita uudelleen uo toimistoon, kyllä siellä joku hoitaa asiaasi ellei oma uo virkailija ole tavattavissa. Onko sinulla mahdollista lyhentää ulosottoa jos olet työtön? Aika vaikeaa se on ellei vanhempasi auta sinua.

• usko pois

Jos sinut todetaan varattomaksi, niin menetät luottotietosi 4 vuodeksi! KAnnattaa siis nyt vaan kertoa vanhemmille ja ottaa tililtä rahat ja maksaa velka pois.

• 438yt4gur

Mitäs haittaa siitä luottotietomerkinnästä muka on? Rahalla saa ja velaksi on turha elää.

• asdiina112

Mulla on kuitenkin ne tiedot vähintään sen kaks vuotta pois, vuokrakämppä todella alhasella vuokralla eikä oo menossa pois alta ellen jätä vuokraa maksamatta, mitä ei tule tapahtumaan. :) Että siis luottotietoja en tarvi ennen kuin täältä haluun muuttaa pois. Nettikin on kämppiksen nimissä. Siitä en siis ota huolta!

Lähinnä mietin että tuskin varattomaksi todetaan jos kerran rahaa asp-tilillä on... Ne varmaan sieltä ottaa sitten jos en itse niitä rahoja käytä sieltä.

• konkurssin tehnyt

odota nyt kun se on mennyt sinne ulosottoon,jos asut vanhempiesi kanssa ulosotosta tulee kirje joten he saavat sen selville viimeistään silloin.ulosoton kanssa voi kyllä neuotella maksuehdoista pienikin summa käy varmaan ensin kunnes saat töitä. summa on suuri ei se kyllä lyhene ihan pienillä lyhennyksillä korot vievät jo paljon.olis kyllä paras neuvotella vanhempiesi kanssa.kyllä ne asiat yleensä järjestyy vaikka maailmalopulta nyt tuntuukin.se on sitä elämisen oppia,toivottavasti opit asiasta jotain.on kokemusta noista veloista ja paljon takavuosilta.

• asdiina112

En asu vanhempien kanssa vaan yksin että sinänsä ei ole mikään pakko kertoa, kun postia eivät nää. Ainoa on tosiaan se, että isälläni on katseluoikeus asp-tililleni ja varmasti ihmettelee jos sieltä katoaa rahaa. Tosin käsitin että voin ite sen katseluoikeuden poistaa...

Uskon myös että asiat paranevat enkä aio luovuttaa. Kyllä tää juttu vielä voitetaan, vaikka aikaa menisikin. Onneks on muutama työhaastattelu tulossa!!

• näin se menee.

Sinulle jää suojaosuus. Loput vie ulosottomies. 1/3 osan.

• Terv. AJAleksander

Vireillepanokirje melkeinkin se on... Tai ennakkoilmoitus, jompi kumpi. Finlexistä ulosottokaari hakuseen ja sieltä löytyy kaikki tieto miten homma vaihe vaiheelta etenee. Mutta ilman sun kuulemista eivät tee ulosottoa ja sä voit neuvotella maksujärjestelystä, jos sä saat maksettua koko ulosottovelan niin esim. sä varmaan selvinnet maksuhäiriö merkinnällä, mutta sekin selviää keskustellessa ulosottomiehen kanssa. Ulosottomiehen täytyy tehdä ulosotto selvitys ja näiden jälkeen tulee uhkasakko, mikäli siihenkään ei reagoi niin sitten velat ulosmitataan, eli sulta viedään velkojen arvosta rahaa, arvotavaraa ym. Perusasiat on kuitenkin jätettävä sulle, eli jos asut vanhempien kanssa niin siinä tapauksessa sulla katsotaan olevan kämppä ja sun tuloista voidaan pidättää isompi osa per kuukausi jotta ulosottovelka lyhenee eikä korkomäärät pääse kasvattaa velan määrää. Oma käsitykseni on että ulosottomiehen kanssa voi neuvotella ulosoton ajankohdasta ja ulosottoa voi neuvotteluista riippuen lykätä 3-6 kuukautta, enemmänkin, mutta siihen on oltava pätevät edellytykset ja ulosottomiehellä on aina mahdollisuus hylätä tavoiteltu lisäaika, sillä se pyrkii saamaan maksamattomat velat takaisin.

No, välillä elämä ei anna mahdollisuutta muuhun etteikö asiat menisi ulosotto pisteeseen, yhdellä kaverilla on lähes 10 tonnin ulosotto velat kun teki pari lasta alaikäisenä ja koulutukset ja työelämä jäi, joten nyt reiluna parikymppisenä tekee töitä sen eteen että on työelämä kykyinen 25 vuotiaana ja voisi saada lapset pois huostaanotosta itselleen takaisin... Kun elämä menee alamäkeä niin aina ei voi välttää ulosottoakaan... Jossain vaiheessa sitten velat alkavat vanhenemaan, joten hae velkajärjestelyä, googlaa Finlexistä Laki Yksityishenkilön velkajärjestelystä sekä Laki velan vanhentumisesta, sieltä löytyy paljon hyvää tietoa miten asiat menevät. Velka vanhenee 3 vuoden päästä siitä kunnes velan alkamisen eräpäivästä on sovittu. Verot, sakot, eläkkeet ja elatusapu velat ei vanhene koskaan. Ja sitten kun velka on vanhentunut niin sen suoritusvelvollisuus lakkaa. Elinkeinon harjoittajilla taitaa olla hieman eri käytäntöjä... Maksuhäiriö merkintöjä noista taitaa aina jäädä ja samoin jos velka on ulosotossa, en tiedä kun ei ole henkilökohtaista kokemusta... Kattelin vain lakikirjasta kun olen opiskelemassa kiinteistönvälittäjäksi, niin näitä asioita voi tulla eteen joskus harvinaisesti ja liittyä kiinteistön kauppoihin, joten ajattelin äkkiseltään vähän perehtyä täs samalla (huonosti) aiheeseen ja ottaa ilmaista oppituntia itselleni. Toivottavasti oli apua edes vähän =)

Plus kirjoittelen blogia bloggerissa yleisesti ihan taloudesta ym. mietteitä, vähän kaikkea, http://aj-s-investblog.blogspot.com/ jos löytyy kiinnostusta =) Yritän päivitellä vähän useammin blogeja jatkossa =)

• JoopaJ00

"Velka vanhenee 3 vuoden päästä siitä kunnes velan alkamisen eräpäivästä on sovittu. Verot, sakot, eläkkeet ja elatusapu velat ei vanhene koskaan. Ja sitten kun velka on vanhentunut niin sen suoritusvelvollisuus lakkaa."

Täs lausees ei oo yhtää oikeeta kohtaa...

• 12+2

No olisit sitten korjannut asia virheet etkä vain turhaa suutas aukassu. Velka vanhenee kyllä 3vuoden sisällä alkuperäisestä eräpäivästä, JOS velkoja ei ole lähettänyt muistutuslaskua tämän ajan sisällä. Jos hän lähettää muistutuslaskun n.2v360päivän sisällä alkuperäisestä eräpäivästä niin vanhentuminen katkeaa, ja alkaa taas 3vuoden periodi.

• VeroKarhu111

Ja verovelka vanhenee viidessä vuodessa.

• nasrtnartnarn

En jaksanut lukea kaikkia, mutta jos asp-tilillä on riittävästi rahaa po. velan maksuun, niin maksa ap herranjumala velka pois normaalia reittiä, jos vielä voit! Tai sitten edes osa velasta pois, sen verran kuin sitä asp-rahaa on. Miksi ihmeessä suostua ulosottoon, jos kerran rahaa on? Sama se millä tilillä se raha makaa tai mitä vaari sanoo. Sinun rahojasihan ne ovat. Ulosotosta tulee omat erilliset kustannuksensa.

• chjjnl

Velkoja hyötyy liikaa jos kerralla

• chjjnl

Velkoja hyötyy liikaa jos kerralla

• isokokoomuspösö

Kannattaa muistaa että istut pankin päällä! Rohkeasti lehteen ilmoa ja jos ulkonäkö olisikin enempi perunan tasoa niin sen kovempaa settiä voi luvata: orjaksi armottomalle nahkarankaisijalle jne! Kohta velat on kuitattu ja ei kun uutta ottamaan.

• asdiina112

Ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa hieman nykytilanteesta. Sain töitä ja aloitin ne viime viikolla. Ekan palkan saan kyllä vasta elokuun puolella. Tänään uskaltauduin vihdoin soittamaan ulosottoon, mutta käskivät soittaa huomenna uudestaan, kun mun asioita hoitava tyyppi ei ollut enää paikalla...... Mua pelottaa että mikähän tuomio sieltä tulee. Lieneeköhän mahdollista tehdä enää mitään sopimusta, että voisin palkasta itse vapaaehtoisesti sitten maksaa. :/

• UO MIES

Ulosottomies tekee mieluummin aina ensin vapaaehtoisen maksusopparin. Juttele ihan rohkeasti asiasta ja saatat saada tingittyä kuukausittaisen summan jopa hiukka pienemmäksi kuin mitä muuten ottaisivat palkasta ja lisäksi työnantaja ei saa tietää mitään. Voit ihan rohkeasti kertoa asian laidan ja että olisi muitakin velvoitteita hoidettavana.

OIKEASTI: ulosottomiehet on aivan loistavia tyyppejä. Ovat yleensä aika virkamiesmäisen kuivia mutta kuitenkin ihmisiä, toisin kuin perintätoimistojen haaskalinnut.

Sitten: Pysyt siinä yhteistyössä laditussa sopparissa omalta osaltasi ja välillä maksat kympin enemmän niin homma luistaa myös jos joskus myöhemmin joudut heidän kanssaan asioimaan

• 9+11
        UO MIES kirjoitti:

Ulosottomies tekee mieluummin aina ensin vapaaehtoisen maksusopparin. Juttele ihan rohkeasti asiasta ja saatat saada tingittyä kuukausittaisen summan jopa hiukka pienemmäksi kuin mitä muuten ottaisivat palkasta ja lisäksi työnantaja ei saa tietää mitään. Voit ihan rohkeasti kertoa asian laidan ja että olisi muitakin velvoitteita hoidettavana.

OIKEASTI: ulosottomiehet on aivan loistavia tyyppejä. Ovat yleensä aika virkamiesmäisen kuivia mutta kuitenkin ihmisiä, toisin kuin perintätoimistojen haaskalinnut.

Sitten: Pysyt siinä yhteistyössä laditussa sopparissa omalta osaltasi ja välillä maksat kympin enemmän niin homma luistaa myös jos joskus myöhemmin joudut heidän kanssaan asioimaan

Aivan samanlaiset kokemukset minulla. Aivan loistavia on olleet minun UO virkailijat. Maksusuunnitelma on onnistunut, välillä on ollut vaikeaa kun on vuokria ollut rästissä niin on sanonut että maksa jotain niin ei tässä mitään hätää. Eli ei kannata pelätä, kaikkein paras asia on kun olet heti rehellinen ja sanot jos sulla on jotain tärkeitä normaali elämisen laskuja sillä hetkellä rästissä niin varmasti saat helpostusta aluksi maksuihin. He varmasti ymmärtävät että jos on heidän asiakkaakseen joutunut niin laskuja on voi olla rästissä enemmänkin kuin vain ne mitkä heille on tullut.

• minäkai

Voiko kuukausituloista viedä,(ulosottomies) 840e/netto

• jaamäävaikui

Voi. Taulukot löytyy googlaamalla

• moneyforNothing

Tämän viestin sain ulosottoviranomaiselta, kun tiedustelin nettotuloista ulosmitattavaa summaa. Jos nettotulot jäävät alle 1301,40 euroa, netosta vähennetään suojaosuus, eli 650,70 ja saamastasi 840 euron erotuksesta pidätetään 2/3 eli kohdallasi se tekee n. 94,65 e/kk.

• Niko19

http://www.metronome.fi/index.php/uutiset/30.5.2012/

Mulla on ihan saman suuntaisia ongelmia, ei oo vielä paljoo velkaa, mutta ahdistaa, jos menee pahemmaks kun en tiedä miten nää jutut toimii. Mietin tohon Kukkaron herraksi ohjelmaan osallistumista, oiskohan siitä mitään apua...

• itse selvinnyt

Soita kuntasi Velkaneuvontaan.Numeron löydät kuntasi sivuilta.
        Siellä opastavat mitä olisi paras tehdä,että selviät.

• tsemppiä sinulle

Ei kannata menettää yöunia.Soita todella kuntasi Velkaneuvontaan,saat numeron netistä kuntasi sivulta.Siellä ovat auttavaisia,eivätkä tuomitse ketään.Osaavat sanoa mikä on paras ratkaisu.Voit saada vaikka velkajärjestelyn tai vastaavaa,kuitenkin katsovat ettäsulle jää elämiseen ja asumiskuluihin rahaa.
        Voithan ilmoittaa sinne ohjelmaankin,se vain on epävarmaa montako sinne pääsee.

• Mene pankkiisi ja ota mukaan kaikki laskusi sekä tee paperille selvitys nykyisistä tuloistasi ja menoistasi. Voit tehdä lainasopimuksen pankkisi kanssa maksuohjelman jolla maksat nykyiset velkasi. ASP-tilisi voisi olla vakuutena tälle lainalle. Voit myös yrittää sopia velkojien kanssa maksuohjelmasta, jos velkojia on vähän ja/tai velka on suuri. Velkojan kanssa sopimalla voit säästää korkokuluissa.

• buzdr

Oma tarinani on kohta päättymässä onnellisesti. Tai no onnellisesti ja onnelliseti, mutta itse olen tyytyväinen, kun sain noin vuosi sitten niin hyväpalkkaisen työn, että pystyn lyhentämään pikavipeistä johtuvia uo vewlkoja vähän reilu 1400 kuussa, se on ihan sen verran kun tuo ottaisi ihan väkisinkin, yksi kolmasosa. Mutta ne ei mene palkasta tavanomaisesti, vaan itselläni on maksusuunnitelma uo.n kanssa, että maksan omaehtoisesti, heidän minulle lähettämällään maksulapulla tuon verran kuukaudessa ihan omatoimisesti. Diili toimii niin kauan kun maksu näkyy heillä aina eräpäivänä. Jos sopimuksesta luistan, menee työnantajalle maksukielto ja perivät sen ihan suoraan tilistä. Näin homma on toiminut noin vuoden ja uo on tyytyväinen. Varsinkin kun toimitan aina sinne kopion palkkakuitista niin se näkee, että jos tuloissa tapahtuu suuria muutoksia, niin maksettava summa muuttuu sen mukaan. Mutta muutmana satasen heitto kuukaudessa sallitaan niin summa pysyy samana.

Muutaman kuukauden päästä on velat pois ja vajaa puoli vuotta on enää merkintäkin luottomerkinnöissä, että kohta ohi. Maksettiin kyllä isot oppirahat vippailuista, mutta eiköhän se elämä tästä ala jo voittamaan. Huhhuh.

• Järvenpään ulosotto.

Hienoa , että joku pääsee veloistaan.
      Itsellä ei mene ihan noin hyvin.
      Myös melko toisenlaisia kokemuksia ulosotto miehistä.
      Tuli joskus lähdettyä väärän "kaverin" kanssa yrittäjäksi.
      Kaveri kusetti minua hienost, ja jätti mulle useiden kymmenien tuhansien vela.
      Kaverilta ei ole ulosotto pystynyt saamaan euroakaan.
      Velat oli lähinnä vero,alvja joitakin pienempiä velkoja.
      Otin lakimiehen , ja sain sovittua kaikkien velkojien kanssa maksusopimuksen johon mm liittyi että myin taloni ja noilla varoilla lyhennettäisiin velkoja.
      Väliin tuli ulosottovirasto. vei talon , ja siitä saadut varat menivät juuri päinvastaisessa järjestyksessä kuin me olimme sopineet mm. verottajan kanssa.
      No ,verottaja joutui hakemaan minut konkurssiin kun ei ollut saanut sopimuksessamme sopimaa summaa, totesi vain että ulosotto oli kylläkin toiminut ajattelemattomast ja vain lisännyt velallisen velkaa (siis minun)
      Tähän kaatui myös perheeni ym...
      Jatkoin sitten yrittämistä toiminimellä, ja kerroin ulosottomiehelle ,että olen kiinnostunut lyhentämään velkaa sen verran kuin pystyn,ja jos päästään sopimukseen.
      Ulosottomiehen kommentti oli että sopimuksia emme tee se on 1/3 osa alkasta
      Ilmoitin sitten että en maksa mitään. ja näin mentiin n. 5 vuotta.
      Ja velka tietenkin vain kasvoi.
      Itselle oli onni kun satuin muuttamaan paikkakuntaa...
      Järvenpään ulosotossa oli asiallinen vanhempi joka todella ymmärsi,
      että pinemmällä kuukausierällä velka todellakin lyhenee, ja pidemmässä juosussa todellakin kaikki saavat omansa jossakinvaiheessa....edes.
      Yrityselämä oli jäänyt , ja juuri kesällä laskeskelin että saattaisin saada maksettua jopa velkani ennen eläkeikää....
      Tiukkaa on, ja yksinhuoltajalla ei todellakaan ole muuta kuin työ ja koti., mihinkään muuhun ei le mahdollista.

Sitten se pommi taas tuli...
      Käsittelijä oli vaihtunut .
      Tuli taas ennakkoilmoitus ulosmittauksesta.palkasta 1/3 osaa.
      Ja itse asiassa ennenkuin oli ulosmittauspäivä,oli jo palkasta lähtenyt 1/3 osaa...
      Yrittelin sitten soittaa Järvenpäähän ulosottovirastoon (O.V) tilanteestani ja
      Sanoin suoraan etten pystynyt maksamaan vuokraani, eikä minulla ole mahdollisuutta käydä mikäli palkasta lähtee 1/3 osa.
      Yritin myös selventää , että jos minulta jää vuokra maksamatta, se on suurempi kuin 1/3 ja siis velkani vain kasvaa. Tähän hän vastasi että niinhän siinä käy...
      Kun sanoin että minunhan kannattaisi sitten jäädä pois työelämästä, ja mennä sossun luukulle, jotta saan maksettua vuokran ja elätettyä lapseni? Vastaus tuohon oli , että niinhän sinun melkein kannattaisi?
      Kysyin vielä, että ymmärtääkö hänen matematiikkaa, emmekä pääse maksuista sopimukseen, minut ja lapseni häädetään ja siis jäädään yhteiskunnan elätettäviksi...?
      Tähän hän nauraen ...SIIS NAURAEN ! totesi, että näinhän siihen tulee käymään...?Ja elämä on välillä kovaa...!!!!???
      Mä voin suoraan kertoa , ettei minua naurata yhtään!
      Tuolla kaverilla ei ole minkään laista käsitystä oikeasta elämästä...
      Mulle on tärkeintä elämässä lapseni ja hänen hyvinvointi, siihen kuuluu mielestäni ainakin koti, koulu ja kaverit.
      Nyt tuo kaveri loukkasi jotenkin niin syvältä, että en edes pysty ymmärtämään... ja tapa,miten sen teki!???
      Varmasti olen monen mielestä vastenmielinen ja hylkiö, konkurssin tehnyt, eronnut, taloni menettänyt ja raha-asiani sössinyt ja yksinhuoltaja mies, kuten myös tuon ulosottomiehen mielestä ,tai antoi ainakin näin ymmärtää...
      Kestän kritiikin ja tiedän että aina jotenkin pärjäämme, mutten käsitä miten , voi suomessa olla ulosottomiehellä , valtaa päättää lapsen perusturvallisuudesta?
      Ja kuka noita ulosottomiehiä oikein valvoo?
      Ilmeisesti ei valvo ?
      Mitä sitten jos tilallani olisikin ollut hento, ei elämää nähnyt,juuri eronnut raha-asiansa sössinyt nuori äiti...?
      Ja tämäkaveri olisi vaan naureskellut, että asunto menee, ja elämä on välillä kovaa, mutta pää asia että velkojat saavat 650,- ! Eikä 300,-!!!???
      Mitä jos Tuo nuori hento neitonen ei osaa hakea sieltä sossusta apua minne tuo ulosottovirkailija koittaa heti ohjata...
      Löytyykö se helppo tie sieltä junan alta...?
      Vai onko jo moni löytänyt , tämän kyseisen kaverin jäljiltä?
      Eikä tarvi pelätä, en ole kaveri joka luovuttaa, ikinä!
      Ymmärrän myös että laki on laki ja säännöt on sääntöjä ja ymmärrän varsinkin kun ne asiallisesti kerrotaan että asia on nyt näin. Mutten ymmärrä kun ivallisesti pelotellaan lapseni perusturvallisuudella.
      Teen tuosta kyseisestä kaverista aluksi valituksen, en tiedä vielä mihin, mutta olen valmis viemään pitkällekin.
      En siis todellakaan halua että kukaan joutuisi kokemaan vastaavaa...
      Elämä voi olla joskus kovaa ............

• Velkavelho

Tarkista, oletko oikeutettu toimeentulotukeen. Ulosotto huomioidaan muina pakollisina menoina. Tässä yksi laskuri:
        http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2
        Isoja rahoja ei tuolta ole tiedossa, mutta kaikki tulee varmasti tarpeeseen.
        Oletko yrittänyt velkajärjestelyä tai Takuu-Säätiön lainaa?

• Anonyymi

Itse olen 36 vuotias ja menossa nyt ekaa kertaa elämässäni ulosottoon. Pelkään että ulosottomies soittaa isälleni/vanhemmilleni ja kertoo asiasta heille, jo eivät tavoita minua. Onko heillä oikeus tehdä niin, ja miksi he niin tekisivät? Vaikak tiedustelisivat olinpaikkaani, niin ei kai he kerro minun velka-asioistani tarkemmin vanhemmilleni tai että mistä olen velkaa ja kuinka paljon? Koska eihän se vanhemmilleni kuulu, koska olen jo 36 vuotias? Ja vaikuttaako asiaan se, että puhelimeni on isäni nimissä?

t. Oolof-83

• Anonyymi

Sinä sinne ulosottoon olet kai menossa, eivät vanhempasi, eli asia on velallisen ja velkojan välinen.

• Anonyymi

Ja elän siis työmarkkinatuella/toimeentulotuella. Jos soitan ulos-ottomiehelle, niin sitoudunko silloin automaattisesti lyhentämään velkojani? En haluaisi lyhentää mitään ennen kuin pääsen töihin, koska minun on vaikea tulla muutenkin toimeen niin vähänllä minimitoimeentulotuella. Olisiko parempi vain heittää ulosoton kirjeet avaamatta roskiin ja olal tavoittamattomissa, kuten moni vanhempi kaverini on neuvonut minua tekemään?

t. Oolofi-83

• Anonyymi

No kirjeen avaaminen ei vaikuta asiaan. Voit varovasti raottaa kuorta ja vilkaista toisella silmällä velan määrän ennen kuin heität kuoren roskiin.

Muuten linkoa roskiin vaan mitä tulee. Kyllä sen sitten huomaa palkkakuitista kun ulosmittaus alkaa. Ei ne aikuisen asioista äitille soita.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe