27-vuotias toteaa tehneensä elämänsä fiksuimman päätöksen, kun osti asunnon.
Monesti huomaa vasta jälkikäteen, että tehty päätös vaikuttaa yllättävän paljon koko loppuelämään. Minä päätän nopeasti isoja asioita ja pähkäilen pikkuasioita. En kauheasti kadu jälkeen päin, mutta toivon oppivani harkitsemaan enemmän ennen isojen päätösten tekemistä.
Olisi kiva kuulla, miten te muut teette päätöksiä. Miten joku iso päätös syntyi ja oliko se oikea?
Mitkä ovat olleet tärkeitä päätöksiä omassa elämässä?
Elämäni tärkeimpiä päätöksiä
22
120
Vastaukset
- Puuhaa mies
Mitään en kadu paitsi nuorena naimista!
Osaan ottaa ja jättää naisen nopeasti.
Joskus vaimo päätti minunkin puolestani. - k/k
Sattuma kuljettaa kuin tuuli laivaa, yleensä yks asia johtaa toiseen.
Kerrostalo kämppää havittelin mut tajusin et samalla rahalla kätensä tahrien saa omakotitalon.
Yleensä kaikki mulle päätyneet kamat on sanoneet mulle,ota minut, olen sit ottanu ja harvoin katunut.Mä taas jouduin päättämään luopumisen omakoti talosta.
Ostamaan asunto osakkeen. Josta myös luovuin ja siirryin toiseen lääniinkin, ja taas uus asunto. Et pientä liikettä on ollut.
Ihan itse on päätetty, oikea oli päätös...
Kun olen tehnyt valintani, pitäydyn useimmiten siinä kunnes jotkut syyt pakottavat huomaamaan, että on aika muuttaa suuntaa. Käytän sekä järkeä että intuitiota, kun teen päätöksiä. Joskus järkeen perustuvan päätöksen jälkeen huomaan, että olisi pitänyt kuunnella enemmän myös sisäistä ääntä.
En kadu tehtyjä valintoja ja päätöksiä. Vuosien kuluessa monet asiat muuttuvat, eivätkä aina parempaan suuntaan. Uskon, että valinnoilla on ollut oma tarkoituksensa, ja elämä kantaa eteenpäin. Olen saanut jotain hyvää, olen oppinut jotain tai elämä on kouluttanut ja valmistanut kohtaamaan uutta.- * * *
Pientä piperrän, suurimmat on tehty nopsaan.
Ekan talomme kuin myös mökkimme ostimme yhden näytöksen perusteella.
Toki naimisiin mennessämme asunto piti hankki, vähän yli 2-kymppisenä.
Mökkiin tutustuessamme paikka oli lumouttava.
Auringon laskiessa länteen, visio oli satumaisen kaunis.
Oikeita olivat. Talo on menneisyyttä, vaihtunut modernimpaan. - Opettajana Helsingis
sä*
Olitko velkaa? Asuitko pk-seudulla kalliitten asuntojen kaupungissa pienipalkkaisessa pitkäaikaista korkeaa koulutusta vaativassa työssä?
JOS otit vekaa, mitä ajattelit siitä jälkeenpäin, kun maksut lankesivat säännöllisesti?
- Olitko iloinen maksettuasi viimeisen erän? - Juhlitteko sitä?
Minä olin tuollaisessa asemassa mieheni ja perheeni kanssa, ja viimeisen maksuerän muistan vieläkin. Se sattui melkein eläkeikäni alkuun.
:)- ?
Kelle mahdoit sanasi sanoa, vaiko vain yleensä kaikille?
Mielessä heräsi kysymyksiä opettajalle: Ostitteko asunnon nuorena? Miten ihmeessä onnistuitte saamaan pitkäaikaisen asuntolainan?
Kun ostimme mieheni kanssa ensimmäisen asunnon Helsingissä, asuntolainoja sai vain viideksi vuodeksi ja korkoprosentit olivat kaksi numeroisia. Aravalaina olisi ollut ainoa pitkäaikainen vaihtoehto, mutta silloin olisi pitänyt olla lapsia. Ehdoissa oli joitain rajoituksia tulojen, huoneiden lukumäärän ja lapsiluvun mukaan.
Toista asuntoa aloimme katsella heti, kun laina alkoi lähestyä loppuaan. Pankinjohtaja esti ensimmäisen vaihtoehdon ostamisen vaatimalla, että meidän pitäisi sitä ennen kartuttaa säästöjä. Vaihdoimme pankkia ja jatkoimme uuden asunnon etsimistä. Korot pysyivät kaksinumeroisina, mutta laina-aika taisi olla vähän pitempi.
Söimme ystävien kanssa juhlapäivällisen ensimmäisen asuntolainan viimeisen erän maksun jälkeen. - Ja jatkoimme taas pian asuntosäästämistä. Se taitaa olla monen suomalaisen elämäntehtävä.- Ope Hgissä
optimisti-orvokki kirjoitti:
Mielessä heräsi kysymyksiä opettajalle: Ostitteko asunnon nuorena? Miten ihmeessä onnistuitte saamaan pitkäaikaisen asuntolainan?
Kun ostimme mieheni kanssa ensimmäisen asunnon Helsingissä, asuntolainoja sai vain viideksi vuodeksi ja korkoprosentit olivat kaksi numeroisia. Aravalaina olisi ollut ainoa pitkäaikainen vaihtoehto, mutta silloin olisi pitänyt olla lapsia. Ehdoissa oli joitain rajoituksia tulojen, huoneiden lukumäärän ja lapsiluvun mukaan.
Toista asuntoa aloimme katsella heti, kun laina alkoi lähestyä loppuaan. Pankinjohtaja esti ensimmäisen vaihtoehdon ostamisen vaatimalla, että meidän pitäisi sitä ennen kartuttaa säästöjä. Vaihdoimme pankkia ja jatkoimme uuden asunnon etsimistä. Korot pysyivät kaksinumeroisina, mutta laina-aika taisi olla vähän pitempi.
Söimme ystävien kanssa juhlapäivällisen ensimmäisen asuntolainan viimeisen erän maksun jälkeen. - Ja jatkoimme taas pian asuntosäästämistä. Se taitaa olla monen suomalaisen elämäntehtävä.Tuon nikkini voisi myös lukea: Opettaja hengissä, ja tottahan sekin, ainakin minun osaltani, mieheni vei syöpä 64-vuotiaana.
Meillä oli lainaa kolmesta pankista sekä mieheni vanhemmilta. Meillä lapset syntyivät aivan avioliittomme alussa, joten omat palkkamme menivät apulaisen palkkaan
ja elämiseen. Silloin ei ollut päiväkoteja.
Viimeisen erän maksettuamme oli meillä juhlat, iloiset päivälliset, johon lapset puolisoineen osallistuivat.
Olimme silloin myyneet ensimmäisen kesämökkimme, koska tyttäremme piti muuttaa pois kotoa ja ostimme yksiön hänelle sitä varten. Onneksi säästämämme mökin myynti suunnilleen riitti siihen. Hänen sulhasellaan oli myös oma yksiönsä.
Uskomatonta pennin venytystä oli elämämme, mutta vuokra-asunto olisi ollut huonompi ratkaisu. Ja olisiko meillä edes ollut siihen mahdollisuuttakaan? En tiedä. Ope Hgissä kirjoitti:
Tuon nikkini voisi myös lukea: Opettaja hengissä, ja tottahan sekin, ainakin minun osaltani, mieheni vei syöpä 64-vuotiaana.
Meillä oli lainaa kolmesta pankista sekä mieheni vanhemmilta. Meillä lapset syntyivät aivan avioliittomme alussa, joten omat palkkamme menivät apulaisen palkkaan
ja elämiseen. Silloin ei ollut päiväkoteja.
Viimeisen erän maksettuamme oli meillä juhlat, iloiset päivälliset, johon lapset puolisoineen osallistuivat.
Olimme silloin myyneet ensimmäisen kesämökkimme, koska tyttäremme piti muuttaa pois kotoa ja ostimme yksiön hänelle sitä varten. Onneksi säästämämme mökin myynti suunnilleen riitti siihen. Hänen sulhasellaan oli myös oma yksiönsä.
Uskomatonta pennin venytystä oli elämämme, mutta vuokra-asunto olisi ollut huonompi ratkaisu. Ja olisiko meillä edes ollut siihen mahdollisuuttakaan? En tiedä.Enpä ihmettele jos pennejä on venytetty. Myydä nyt oma mökki ja ostaa lapselle yksiö.
Esikoiseni 28-v suunnittelee asunnon ostamista tyttöystävänsä kanssa, en aijo myydä mökkiäni sillä nuoripari tienaa moninkertaisesti sen mitä minä saan eläkettä ; ).- *
korpikirjailija kirjoitti:
Enpä ihmettele jos pennejä on venytetty. Myydä nyt oma mökki ja ostaa lapselle yksiö.
Esikoiseni 28-v suunnittelee asunnon ostamista tyttöystävänsä kanssa, en aijo myydä mökkiäni sillä nuoripari tienaa moninkertaisesti sen mitä minä saan eläkettä ; ).Ihmeellistä, jos ei nuorella parilla ole varaa ostaa omanlaistaan asuntoa.
Meille se oli ammoin helppoa, köyhien lapsille. * kirjoitti:
Ihmeellistä, jos ei nuorella parilla ole varaa ostaa omanlaistaan asuntoa.
Meille se oli ammoin helppoa, köyhien lapsille.Jänskä kuinka usealle asunnon osto on ollut elämän tärkein päätös.
- *
korpikirjailija kirjoitti:
Jänskä kuinka usealle asunnon osto on ollut elämän tärkein päätös.
Jänskä ja häiskä. Yleensä eniten mania vaativaa.
Kaikkien haluhan ei ole asua kaupungin luukussa.
Olen aina ollut nopea päättäjä, sekä käytännössä että testeissä. Päätösten onnistuminen on sitten vaihdellut hieman aihepiiristä riippuen.
Elämä päättää joskus puolestamme. Muutto toiselle paikkakunnalle oli pakon sanelema.
Oma päätös oli että rakentamaamme kotia emme myy. Vuokralle mentiin. Parin vuoden sisällä ostettiin uudelta paikkakunnalta kerrostaloasunto 280.000 markalla (eka näytöllä) ja viiden vuoden päästä myytiin se 460.000 markalla. Sen parempaa diiliä ei olla kuunaan tehty ;-)- Suurimman
töppäyksen tein heti armejan jälkeen kun en jäänyt aliupseeriksi. 45v olisin ollut täysin valtion elätettävä pummi Suomessa. Seuraava moka tuli kun palasin Suomeen.
Ja niitähän näyttää jatkuvan vieläkin ? vaikka toinen jalka on jo melkein haudassa.- .
Mitä himmelin jalkahautaa tarvii toistaa?
Moni kuolee jo synnyttyään, moni piehtaroi 100 vuotiaaksi.
- L - L
Minun on mahdotonta ryhtyä asettamaan ratkaisujani tärkeysjärjestykseen.
Nuoruuden impulsiiviset, pienilä tuntuneet ratkaisut ovat saattaneet vaikuttaa loppuelämään enemmän kuin vastuullisena perheen huoltajana tehdyt.
Esimerkiksi kerran vaihdoin valtakuntaa puolen tunnin pähkäilyn jälkeen.
Kanadaan en lähtenyt poliisien pikasakotusoikeuden vuoksi.
Australiassa oli käärmeitä.
Kyllä kai avioituminen, harkintavuodet, lasten hankkiminen, työpaikkojen ja paikkakuntien vaihdot olivat merkityksellisiä.
Kerran minulle tarjottiin SITRAn vuoden projektin vastuuta mutta olimme juuri tehneet ok-rakentamispäätöksen joten se projekti siirtyi erään kurssikaverini hoteisiin.
Aikaa päätöksen tekoon sain iltapäivän.
Aikaisemmin minua houkuteltiin erään suuren pk-seudun konsulttiyrityksen palvelukseen.
Yhden arabimaan 3,5-vuoden projektin hylkäsin koska sinne ei olisi saanut perheviisumia. Lapset olivat alle esikouluiän.
Asuntojen hankkimiset ja vaihtamiset sekä paikkakuntien muutot ovat mielestäni normaaliin elämänkulkuun kuuluvia asioita.
Ainoat, joskus jälkeen päin mielessä käyneet asiat liittyvät kolmeen tarjoukseen jotka olisivat edellyttäneet pk-seudulle muuttoa.
Kerranhan sinne menimme kahden tenavan kanssa.
Toinen äitiyspakkauksen kopsassa ja toinen kohdussa.
Poistuimme perhesyistä 7kk:n jälkeen.
Tärkeintä on, että on ollut vaihtoehtoja ja vaihtelua! Elämäni tärkein päätös oli laittaa luuta pystyyn yritykseni oven eteen, lopettaa jonninjoutava kiire.
Sain vapauden tehdä mitä olin aina haaveillut. Elää itselleni, matkustella, harrastaa ja mökkeillä. Oravanpyörästä hyppäämisen jälkeen tapasin Petzen, noin kolmekymmentäkiloa solakampana kuin yrityksen lopettamisen aikoihin.
Kyllä kannatti lopettaa turha vouhkaaminen ; )- okkigaam
En suostunut aborttiin vaikka se luvattiin maksaa puoelstani 1967.
En toisellakan kerralla. Kyllä nämä lapset ja hiedän lapsensa vastaa viittä omakotitaloa.
maagikko - plastick soiro.
Usein miehen elämään sopii
tuo ajopuu - teoria.
Ajelehditaan! - Pirre*
Kyllä se ensimmäisen talon rakentaminen on ollut suurin ja tärkeinkin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5611923- 92934
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18927Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101826Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2757Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50739- 69718
- 63715
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74658- 65553