Haastava ja itsenäinen

Kertokaapa

Niin, mitä tarkoittaa kun monista roduista (esim. molossit) sanotaan, että ne ovat haastavia ja itsenäisiä, eivätkä sovi ensimmäiseksi koiraksi, omistajan pitää olla määrätietoinen ja kokenut. Mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa, kun minä en saa siitä oikein mitään irti.

Itselläni on ollut vain labbis -mixejä, jotka on kaikki perineet mahdollisimman vilkkaan ja leikkisän ja riistaviettisen labradorin luonteen. Minusta niistä on ollut aina haasteellista saada edes jokseenkin järkevästi käyttäytyviä, jotka ei hyppää jokaisen kaulaan jne... Hajujen perään lähtöä en ole saanut kitkettyä, joten ikinä en ole pystynyt pitämään koiriani irtaalla.

Nyt olen alkanut haaveilla täysin toisen tyyppisestä rodusta, ennen kaikkea rauhallisesta. Nuo molossit ja amerikan akita kiinnostaisivat kovasti, mutta en tiedä onko minusta sellaisen omistajaksi, kun näiden kohdalla aina varoitellaan... Kuinka hankalia ne siis on, onko noista amerikan akitoista kellään kokemusta, sillä se rotu viehättää nyt erityisesti?

37

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmisestä kiinni

Tunnen erään, joka otti omaksi ensikoirakseen akitan. Ja hyvin ovat pärjänneet. Hänellä oli kokemusta aiemmin vain saksanpaimenkoirasta joka oli heillä lapsuudenkodissa kun hän oli nuori.
      Oma ensimmäinen koira on dobermanni, ja hyvin olemme pärjänneet. Ei ole ollut ongelmia tai muutakaan. Olenkin miettinyt, että onko tämä omani väärät aivot omaava dobermanni, vai onko se liioiteltua, ettei ensi koiraksi pidä ottaa tuollaista haastavaa koiraa. Vaikka eihän sitä lasketa molosseihin, mutta vaativiin kuitenkin..en vain ymmärrä miksi..
      Se varmaan sitten johtuu ihan minusta itsestäni. Olen alusta asti päättänyt, et tämähän ei mun niskan päälle mene tai en salli sen jupista vastaan missään vaiheessa, sekä olen kasvattanut tiukan kurin ja rakkauden alla (säännöistä ei lipsuta ja hyvä käytös huomataan ja palkitaan)

• nbghjggjhjjjjj

Itse olin lapsi kun sain ns.vaativamman rodun ja ok,hyvä sosiaalinen tapaus . Mutta yksilöt on erilaisia ja kyky kouluttaa. Ja ymmärrys eleisiin ja koiran
        käyttäytymiseen on erilaista. Toiset perehtyy ja toiset ei.

Hankin sukulaiselle koiran kriteerein helppo koska ei ole tietoakaan koirista. Ja erittäin tyytyväinen.

Ulkonäkö ei saa olla se valintaperuste ja omat kyvyt on realistisesti myönnettävä.

• ihmisestä kiinni
        nbghjggjhjjjjj kirjoitti:

Itse olin lapsi kun sain ns.vaativamman rodun ja ok,hyvä sosiaalinen tapaus . Mutta yksilöt on erilaisia ja kyky kouluttaa. Ja ymmärrys eleisiin ja koiran
        käyttäytymiseen on erilaista. Toiset perehtyy ja toiset ei.

Hankin sukulaiselle koiran kriteerein helppo koska ei ole tietoakaan koirista. Ja erittäin tyytyväinen.

Ulkonäkö ei saa olla se valintaperuste ja omat kyvyt on realistisesti myönnettävä.

Itse otin Dobermannin sen luonteen ja myönnettäköön - ulkonäön vuoksi myös. Ulkonäöllisesti ei sitä, että se olisi raju tai muuten joku ns egon boostaaja, vaan kun on niin ylvään näköinen, tukeva mutta samalla solakka, isohko, ja musta ruskeinmerkein rotuset ovat aina olleet lähellä mun sydäntä. Ja luonteella en tarkoita sitä, että olisi aggressiivinen tms ''pelottelija'', vaan miten se kiintyy perheeseen ja on rauhallinen, temperamenttinen mutta myös ystävällinen. (Tunsin jo ennestään toisen dobermannin)
        Tämä rotu onkin valloittanut mun sydämmen, ja seuraava tulee olemaan myös dobermanni :)

• nbghjggjhjjjjj
        ihmisestä kiinni kirjoitti:

Itse otin Dobermannin sen luonteen ja myönnettäköön - ulkonäön vuoksi myös. Ulkonäöllisesti ei sitä, että se olisi raju tai muuten joku ns egon boostaaja, vaan kun on niin ylvään näköinen, tukeva mutta samalla solakka, isohko, ja musta ruskeinmerkein rotuset ovat aina olleet lähellä mun sydäntä. Ja luonteella en tarkoita sitä, että olisi aggressiivinen tms ''pelottelija'', vaan miten se kiintyy perheeseen ja on rauhallinen, temperamenttinen mutta myös ystävällinen. (Tunsin jo ennestään toisen dobermannin)
        Tämä rotu onkin valloittanut mun sydämmen, ja seuraava tulee olemaan myös dobermanni :)

Dobermanneissa on minusta nykyään hyviä linjoja ja omistajat hyviä peruskasvatuksen osaavia, harvemmin aiheuttanut ongelmia. Itsekin pidän dobbereista.

Rotikoissa tuntuu olevan jotain häikkää ja se monesti jo tappanut hallitsemattomasti pikkukoiria.
        Onko rotu muuttunut, ihmiset jotka ostaa sen hakeeko vain ulkonäköä vai onko linjoissa todellakin paljon aggressiota ..rotuyhdistys saisi tutkia asiaa perusteellisesti minusta mistä kyse :(

• ...
        nbghjggjhjjjjj kirjoitti:

Dobermanneissa on minusta nykyään hyviä linjoja ja omistajat hyviä peruskasvatuksen osaavia, harvemmin aiheuttanut ongelmia. Itsekin pidän dobbereista.

Rotikoissa tuntuu olevan jotain häikkää ja se monesti jo tappanut hallitsemattomasti pikkukoiria.
        Onko rotu muuttunut, ihmiset jotka ostaa sen hakeeko vain ulkonäköä vai onko linjoissa todellakin paljon aggressiota ..rotuyhdistys saisi tutkia asiaa perusteellisesti minusta mistä kyse :(

Ehkäpä rotikoiden olettamasi varallisuus dobermanneihin nähden johtuu siitä, että niitä on enemmän, siksi niistä tulee enemmän vahinkoa.

molemmat ovat peruspalvelukoirarotuja, eli äärettömän helppoja koulutettavia, mutta täytyy jaksaa kouluttaa, koska ovat molemmat myös niin aktiivisia, että keksivät kyllä itse itselleen tekemistä jos niille ei anneta mielekästä touhua.

Näiden koirien haastavuus on siis siinä, että niiden kanssa tulee touhuta aktiivisesti, kerran - kaksi viikossa muutakin kuin lenkkeilyä ei missään nimessä riitä. Monien muiden koirien haastavuus on siinä että eivät luonnostaan pidä kontaktia ihmiseen tai motivoidu ihmisen toiminnasta, joka taas näille peruspalveluskoiraroduille on täysin itsestäänselvää.

Rottwailereilla käsittääkseni on ainut asiaan oikein ottautunut rotuyhdistys ja järjestää ainoana (?) rotuyhdistyksenä suomessa kursseja joihin tulevien rotikan omistajien on osallistuttava, ennenkuin "hyvä kasvattaja" koiran ostajalle myy. Sitten on ne kasvattajat, joita rotuyhdistyksen touhut ei kiinnosta ja jos joku ostaa koiran sellaiselta, niin se ei ole rotuyhdistyksen tai tunnollisten rottwailer ihmisten vika...

• nbghjggjhjjjjj
        ... kirjoitti:

Ehkäpä rotikoiden olettamasi varallisuus dobermanneihin nähden johtuu siitä, että niitä on enemmän, siksi niistä tulee enemmän vahinkoa.

molemmat ovat peruspalvelukoirarotuja, eli äärettömän helppoja koulutettavia, mutta täytyy jaksaa kouluttaa, koska ovat molemmat myös niin aktiivisia, että keksivät kyllä itse itselleen tekemistä jos niille ei anneta mielekästä touhua.

Näiden koirien haastavuus on siis siinä, että niiden kanssa tulee touhuta aktiivisesti, kerran - kaksi viikossa muutakin kuin lenkkeilyä ei missään nimessä riitä. Monien muiden koirien haastavuus on siinä että eivät luonnostaan pidä kontaktia ihmiseen tai motivoidu ihmisen toiminnasta, joka taas näille peruspalveluskoiraroduille on täysin itsestäänselvää.

Rottwailereilla käsittääkseni on ainut asiaan oikein ottautunut rotuyhdistys ja järjestää ainoana (?) rotuyhdistyksenä suomessa kursseja joihin tulevien rotikan omistajien on osallistuttava, ennenkuin "hyvä kasvattaja" koiran ostajalle myy. Sitten on ne kasvattajat, joita rotuyhdistyksen touhut ei kiinnosta ja jos joku ostaa koiran sellaiselta, niin se ei ole rotuyhdistyksen tai tunnollisten rottwailer ihmisten vika...

En usko koska dobberit aina olleet tasapainoisia mitkä tulleet vastaan kun taas rotikat ei ja saman verran tullut vastaan.

Eräs sanoi että rotikoiden luonnetta on muutettu viettisemmäksi energisemmiksi kun ennen oli rauhallisempia ja tasapainoisia. Itse kallistun ennemmin tähän.

Hyvä että kurssitetaan sillä tarvetta on. Ja jotkut ottaa väärän rodun kuten eräs tokokurssillamme; oli helisemässä rotikan kanssa mutta tiedosti asian onneksi ja haki apua ennen kuin mitään pahaa sattuu ellei sitten päätynyt koiransa lopetukseen lopulta en tiedä koska vaihdoin kurssia. :(

Ikäviä tapauksia liikaa. Ja silloin siihen on oikeasti puututtava ettei lapset ja pikkukoirat menetä henkeään.

• silleen meinasin
        ... kirjoitti:

Kyllähän dobberi on rotikkaan verraten suhteellisen luupää

Akita on meillyttävä tuttavuus ja lisöksi täydellisen koiran näköinen, jos jostain valietttava on toivoisin paremmat takakulmaukset, vaikka eivät rodulle kuulukkaan

• nbghjggjhjjjjj kirjoitti:

Kyllä itsekkin enemmän kallistun sille,että rotikoita on enemmän eli enemmän ongelmia.Rekisteröinnit aika reilusti enemmän,kuin toopet.Rotikat on toisaalta enemmän ollut myös "muodissa",toopet ei ole onneksi missään buumissa olleet.
        Ja mitä enemmän on kysyntää,sen helpommin tulee mukaan epämääräisiä kasvattajia,ja sitä kautta ongelmia,koska koiria myydään helposti kelle sattuu.
        Rotikoita on myös paperittomina joknkun vertaakin tehtyinä,valitettavasti.Toopeissa ei sitä ongelmaa pahemmin taida olla.

Mutta siis jos molosseista puhutaan,niin kuten jo mainittu,(perus)palveluskoiria,eli siinä mielessä erityyppisiä,kuin perinteisemmät molossit.
        Tosin samaa jonkunverrankin roduista löytyy,mutta suurimmat erot kasvatus/koulutuspuolella.

• hghhggjjjjjhh
        molossi kirjoitti:

Kyllä itsekkin enemmän kallistun sille,että rotikoita on enemmän eli enemmän ongelmia.Rekisteröinnit aika reilusti enemmän,kuin toopet.Rotikat on toisaalta enemmän ollut myös "muodissa",toopet ei ole onneksi missään buumissa olleet.
        Ja mitä enemmän on kysyntää,sen helpommin tulee mukaan epämääräisiä kasvattajia,ja sitä kautta ongelmia,koska koiria myydään helposti kelle sattuu.
        Rotikoita on myös paperittomina joknkun vertaakin tehtyinä,valitettavasti.Toopeissa ei sitä ongelmaa pahemmin taida olla.

Mutta siis jos molosseista puhutaan,niin kuten jo mainittu,(perus)palveluskoiria,eli siinä mielessä erityyppisiä,kuin perinteisemmät molossit.
        Tosin samaa jonkunverrankin roduista löytyy,mutta suurimmat erot kasvatus/koulutuspuolella.

Mitkä rodut on molosseja..? Ja mikä on niiden käyttötarkoitus.
        Bullmastiffit, mastiffit, ranskikset, bulldoggit, lienee mutta miten määritellään?
        Rotikka ei liene molossiryhmään kuuluva vaan palveluskoiriin.Kuuluuko tanskandoggi..?

Ihan vain itselle tiedoksi. :)

Mikä rotu sinulla?

• hghhggjjjjjhh kirjoitti:

Mitkä rodut on molosseja..? Ja mikä on niiden käyttötarkoitus.
        Bullmastiffit, mastiffit, ranskikset, bulldoggit, lienee mutta miten määritellään?
        Rotikka ei liene molossiryhmään kuuluva vaan palveluskoiriin.Kuuluuko tanskandoggi..?

Ihan vain itselle tiedoksi. :)

Mikä rotu sinulla?

No nyt meni jo hankalammaksi vastata,kun tarttisi aika paljon kirjoittaa.
        Joten kohtuu laiskana menen sieltä mistä aita matalin tällä keraa :D
        Eli googleta.En löytänyt tähän hätiin linkkiä,missä oli todella kattavasti rotuja(sellainen on).
        Tässä nyt vaan vähän suppeampi eli http://www.bulldoginformation.com/molossers-mastiff-type-dogs.html.

Googlella löytyy myös paljon tietoa.Kattavammin englanninkielisiltä sivuilta.
        Roduthan voi kuulua myös useampaan ryhmään tai alaryhmään,siis erilaisissa jaotteluissa vielä lisäksi.

Noh,itsellä on ollut jotain ja on jotain.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

No nyt meni jo hankalammaksi vastata,kun tarttisi aika paljon kirjoittaa.
        Joten kohtuu laiskana menen sieltä mistä aita matalin tällä keraa :D
        Eli googleta.En löytänyt tähän hätiin linkkiä,missä oli todella kattavasti rotuja(sellainen on).
        Tässä nyt vaan vähän suppeampi eli http://www.bulldoginformation.com/molossers-mastiff-type-dogs.html.

Googlella löytyy myös paljon tietoa.Kattavammin englanninkielisiltä sivuilta.
        Roduthan voi kuulua myös useampaan ryhmään tai alaryhmään,siis erilaisissa jaotteluissa vielä lisäksi.

Noh,itsellä on ollut jotain ja on jotain.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Molossikoira

Siitä on hyvä ponnistaa..=O

• hghhggjjjjjhh
        canis.familiaris kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Molossikoira

Siitä on hyvä ponnistaa..=O

Jännä että nöffikin kuului molosseihin. Mutta staffi tai bulli ei. Eikä dobberi eikä kai tanskandoggikaan. Eikä berni tai isosveitsin paimenkoira. Melkoisen hajanainen ryhmä aina hyväkoulutteisesta bokserista itsenäisiin ei niin helppokoulutteisiin laumanvartijoihin. Ei oikein selväntänyt muuta kuin lihaksikas pieni tai suuri vahtikoira..onko molossit samaa alkuperää..? Tuskin kai..hm

Niin mikä rotu molossilla on ..olisi mukava tietää onko haastavampi vai helpompi pieni vai suuri? Varsinkin kun koulutusohjeita paljon niin olisi kiva tietää :)

• ihmisestä kiinni
        hghhggjjjjjhh kirjoitti:

Jännä että nöffikin kuului molosseihin. Mutta staffi tai bulli ei. Eikä dobberi eikä kai tanskandoggikaan. Eikä berni tai isosveitsin paimenkoira. Melkoisen hajanainen ryhmä aina hyväkoulutteisesta bokserista itsenäisiin ei niin helppokoulutteisiin laumanvartijoihin. Ei oikein selväntänyt muuta kuin lihaksikas pieni tai suuri vahtikoira..onko molossit samaa alkuperää..? Tuskin kai..hm

Niin mikä rotu molossilla on ..olisi mukava tietää onko haastavampi vai helpompi pieni vai suuri? Varsinkin kun koulutusohjeita paljon niin olisi kiva tietää :)

Juu itsekkin kummastelin sitä, että dobermanni lasketaan pinsereihin eikä molosseihin niinkuin rotikka

• pinserist

Juu itsekkin kummastelin sitä, että dobermanni lasketaan pinsereihin eikä molosseihin niinkuin rotikka

mista doppermanni on jalostettu?

• ...

Näin molossikoiriin perehtymättä enempää, uskoisin, että ruumiinrakenne sen eniten määrittää dobermannin kohdalla, dopperihan on sellainen urheilullinen ruumiinrakenteeltaan, eikä jössikkä, eli molossi...

Aiempaan, eli sille, joka ei uskonut määrän vaikuttavan arvioonsa koirista (on nähnyt itse vain hyvin käyttätyviä doppereita, verattuna rotikoihin), ei kannata varmaan tehdä oman kokemuksen perusteella yleistystä, koska minulla esimerkiksi olisi päin vastainen näkemys (rotwailereissa olen nähnyt vain hyväpäisiä koiria, mutta koulutusohjaajana silmilleni on yrittänyt käydä dobermann).

Mielestäni (jos nyt itsekin yleistän oman kokemuksen perusteella) ongelmia on rottwailer sekoituksissa. Rotwailerieden suuri määräkö lie syynä, että mixejä löytyy ja paljon. Olen sellaisen kuvan saanut, että näitä mixejä ottaa sitten ihmiset jotka kaipaavat egonkohotusta, mutteivat ole valmiita panostamaan koiraan edes puhdasrotuisen hintaa, eli koulutuskin unohtuu ja niissä on kyllä aika paljon pommeja... Toki en väitä, että puhdasrotuinen rotikka olisi yhtään parempi näiden ihmisten käsissä, vaan usein mixissä onneksi on, jotain luonnetta vähän tasoittavaakin rotua. Silti usein käsissä on niin räjähdysherkkä elukka, että ongelmia tulee sillä harrastamisen määrällä. Koirakouluunkin näitä tuodaan yleensä aikuisena remmirähjänä siedättymään toisiin koiriin, noin kymmeneksi kerraksi ja kun rähinä on siedettävää, lopetetaan sekin harrastaminen...

• SRY-harrastaja
        ... kirjoitti:

SRY järjestää omistajakursseja, jotka on suunnattu erityisesti ensimmäistä rottweileria hankkiville. Lisäksi paikalliset alaosastot järjestävät muun muassa tapakoulutusta (arkikoulutusta), tottelevaisuuskoulutusta (pk-puoli) sekä muita tapahtumia (luonnetestit, näyttelyt jne.).

Tavoitteena on parantaa jalostuksen myötä rottweilereiden ominaisuuksia (luonnetesti on osa jalostuksen tavoiteohjelmaa) sekä tarjota tietoutta suurten koirien omistajille, parantaa koirien yhteiskuntakelpoisuutta ja edistää koiraharrastusta.

• ihmisestä kiinni
        pinserist kirjoitti:

mista doppermanni on jalostettu?

Tiedän että on pinseristä (ja rotikasta) jalostettu, mutta ainaki tämä omani on melko tukeva - ja en puhu siis että olisi lihava - vaan lihaksikas ja isoluinen (en vieläkään tarkoita, että lihava) - eli todella leveä rinta ym, niin itse ainakin omani laskisin ennemmin molosseihin kuin pinseriin joka on paaaaljon luikumpi dobberiin verrattuna :)

• bvcbbvnbnbnn
        ... kirjoitti:

Näin molossikoiriin perehtymättä enempää, uskoisin, että ruumiinrakenne sen eniten määrittää dobermannin kohdalla, dopperihan on sellainen urheilullinen ruumiinrakenteeltaan, eikä jössikkä, eli molossi...

Aiempaan, eli sille, joka ei uskonut määrän vaikuttavan arvioonsa koirista (on nähnyt itse vain hyvin käyttätyviä doppereita, verattuna rotikoihin), ei kannata varmaan tehdä oman kokemuksen perusteella yleistystä, koska minulla esimerkiksi olisi päin vastainen näkemys (rotwailereissa olen nähnyt vain hyväpäisiä koiria, mutta koulutusohjaajana silmilleni on yrittänyt käydä dobermann).

Mielestäni (jos nyt itsekin yleistän oman kokemuksen perusteella) ongelmia on rottwailer sekoituksissa. Rotwailerieden suuri määräkö lie syynä, että mixejä löytyy ja paljon. Olen sellaisen kuvan saanut, että näitä mixejä ottaa sitten ihmiset jotka kaipaavat egonkohotusta, mutteivat ole valmiita panostamaan koiraan edes puhdasrotuisen hintaa, eli koulutuskin unohtuu ja niissä on kyllä aika paljon pommeja... Toki en väitä, että puhdasrotuinen rotikka olisi yhtään parempi näiden ihmisten käsissä, vaan usein mixissä onneksi on, jotain luonnetta vähän tasoittavaakin rotua. Silti usein käsissä on niin räjähdysherkkä elukka, että ongelmia tulee sillä harrastamisen määrällä. Koirakouluunkin näitä tuodaan yleensä aikuisena remmirähjänä siedättymään toisiin koiriin, noin kymmeneksi kerraksi ja kun rähinä on siedettävää, lopetetaan sekin harrastaminen...

Ehkä rotikan maine on huono kun ne on tappanut monta pikkukoiraa ja lapsenkin täällä Suomessa. :(
        Dobberit ei.

• canis.familiaris

Tiedän että on pinseristä (ja rotikasta) jalostettu, mutta ainaki tämä omani on melko tukeva - ja en puhu siis että olisi lihava - vaan lihaksikas ja isoluinen (en vieläkään tarkoita, että lihava) - eli todella leveä rinta ym, niin itse ainakin omani laskisin ennemmin molosseihin kuin pinseriin joka on paaaaljon luikumpi dobberiin verrattuna :)

Täällä paikakunnalla on eräs venäjän tuonti dopperi. Julmetuun komea ja isokokoinen, sekä hyväluontoinen. Muistuttaa niitä mitä ne ennen oli. Minullakin oli v.-89 isokokoinen "sylikoira" dopperi.

• ihmisestä kiinni
        canis.familiaris kirjoitti:

Täällä paikakunnalla on eräs venäjän tuonti dopperi. Julmetuun komea ja isokokoinen, sekä hyväluontoinen. Muistuttaa niitä mitä ne ennen oli. Minullakin oli v.-89 isokokoinen "sylikoira" dopperi.

Omani on virosta tuotu :) Jännä mite tuntuu aina et ulkomailta tuodut dobberit on paljon isompia ku mitä Suomessa kasvatetut :o Tai ainakin minusta on siltä näyttänyt :D

• ?
        bvcbbvnbnbnn kirjoitti:

Ehkä rotikan maine on huono kun ne on tappanut monta pikkukoiraa ja lapsenkin täällä Suomessa. :(
        Dobberit ei.

Milloin on rotikka tappanut lapsen suomessa?

• C.F

• aaajk
        hghhggjjjjjhh kirjoitti:

Staffi ja bulli ovat staffordshirenbullTERRIERI sekä bullTERRIERI siksi ne eivät kuulu molosseihin vaan terrieriluokkaan. Tanskandoggi kuuluu molosseihin, dobberi ei varmastikin ruuminrakenteensa takia. Berni ja isosveitsinPAIMENKOIRA ovat no, yllättäen, paimenkoiria joten ne kuuluvat sveitsinpaimenkoiraluokkaan. Kaukasianpaimenkoira sekä keskiaasianpaimenkoira ovat suomalaisesta nimestään huolimatta vartiokoiria ja siksi luokitellaan myös molosseiksi. Selvensikö?
        Tämä luokka on lähinnä leftovereita eli rotuja jotka eivät sovi oikein muihin luokkiin mutta ovat kuitenkin omalla tavallaan samankaltaisia, keskisuuri tai suuri koko ja useimmissa tuo vartiontitausta..

• ghjkllllljl
        aaajk kirjoitti:

Staffi ja bulli ovat staffordshirenbullTERRIERI sekä bullTERRIERI siksi ne eivät kuulu molosseihin vaan terrieriluokkaan. Tanskandoggi kuuluu molosseihin, dobberi ei varmastikin ruuminrakenteensa takia. Berni ja isosveitsinPAIMENKOIRA ovat no, yllättäen, paimenkoiria joten ne kuuluvat sveitsinpaimenkoiraluokkaan. Kaukasianpaimenkoira sekä keskiaasianpaimenkoira ovat suomalaisesta nimestään huolimatta vartiokoiria ja siksi luokitellaan myös molosseiksi. Selvensikö?
        Tämä luokka on lähinnä leftovereita eli rotuja jotka eivät sovi oikein muihin luokkiin mutta ovat kuitenkin omalla tavallaan samankaltaisia, keskisuuri tai suuri koko ja useimmissa tuo vartiontitausta..

Miksi leonberg kuuluu molosseihin? Sehän on jalostettu seurakoiraksi ilman vahtiviettiä entä nöffi joka on vedestä pelastava?

• bvcbvbmbmm

• ghjhgjggjjj

• ghjhgjggjjj kirjoitti:

Enpä kyllä tuollaista ole tuosta tapauksesta kuullut vaan oli isäpuolen koira joka tappoi kun poika meni niitä tarhaan tervehtimään.

ghj...
        Minulla olisi sama muistikuva,kuin c.f:llä,että tuohon rotikka tapaukseen liittyi jotain tuollaista ihmejuttua,minkä hän mainitsi.
        En ihan varma ole,jos kuitenkin sekoitan sen johonkin muuhun(tuollainen kyllä varmasti on ollut).

Lisäys,googletin.Yhden keskustelin löysin,jossa mainittiin juuri tuo niittipyssytouhu ko.tapauksen yhteydessä.
        Eli siis kyseessä juuri tuo mainittu.

• Joobax

Sehän siinä on, että ensikoiran hommaaja ei vielä (välttämättä) tiedä kuinka pennun kanssa ollaan ja mitä kaikkea se vaatii. Joillakin ei ole minkäännäköistä tajua siitä, että pentu kasvaa hyvin äkkiä isoksi. Ongelmia syntyy, kun pentu on saanut roikkua lahkeessa ja hyppiä päälle, kun se on niin söpö ja pieni. Samaten se on saanut pöydästä aina herkkuja, kun se tapittaa söpöillä pikku nappisilmillään. Huomiota se on aina saanut joka vinkaisusta ja on vähän sellainen lellipentu. Joillakin luontainen auktoriteetti on olemattomalla tasolla eikä sanaa usko hiirikään.

On se sitten mukavaa, ku eteisessä vastaan hyppii 40 kg pelkkää lihasta ja ottaa vähän hihansuusta kiinni moikatessaan kun innoissaan on. Makupalat se osaa noutaa itse ruokapöydästä, eli ruokinta on helppa. Murraamalla se saa ittelleen parhaan paikan sohvalta/sängystä aina halutessaan...

Lisäksi väärällä kasvatuksella nämä vaativammat koirat ovat jopa vaarallisia! Onhan se nyt nähty viimeaikoina mediassakin, mitä siitä seuraa.

Vaativat ei ole vaikeita. Yleensä ne on varsin iloluontoisia ja vilkkaita, jolloinka se vilkkaus tekee koirasta vaativan. Sullahan on siitä jo kokemusta. Samaten jotku koirat on sen verran itsenäisiä ja älykkäitä, ettei niitä käskyt paljoo kiinnosta ellei tekemisestä ole sille välitöntä hyötyä. Saatat jäädä yksin seisoskelemaan kun koira näkee jotain kiinnostavampaa ;D Vaativat ei ole vaikeita, jos ihminen osaa ottaa koiran koirana ja kertoa sille pienestä pitäen, kuinka koiran pitää käyttäytyä.

• nbghjggjhjjjjj

Hyvin sanottua lisäisin vielä että riippuu paljon omistajasta minkä koiran kanssa pärjää ja jotkut ei pärjää koskaan ns.haastavien kanssa. Ja parempi eka ainakin pienehkö joka ei ole sitten ympäristölleen vaarallinen jos kaikki ei menekään putkeen.

Myös aloittajan olisi tunnettava koiran eleet ja käyttäytyminen hyvin ennen kuin ottaa haastavamman rodun sillä muuten saattaa ennemmin haastaa koiransa kuin ohjata hyvään, palkita (ajoitus)väärin, jne. Koulutukseen on perehdyttävä kunnolla ja hyvään sosiaalistamiseen ja johtajuuteen. Kovalla ei koiraa kouluteta vaan taidolla.

Ymmärrettävä rotuominaisuudet kunnolla ja koiran kasvuvaiheet tiedostetava.

• Haastava ja itsenäinen on toisistaan riippumattomia.Itsenäisen ei tarvi olla niinkään haastava.
      Haastavaakin on monenlaista.Vaikka turkillisesti...

Molossityyppisiä rotuja on paljon.Aina pienistä isoon.Ja isoissakin hyvin erilaisia.
      Mutta jos nyt yleistetään ja puhutaan tyypillisistä molossikoirista,niin muutama asia tekee niistä haastavan.Ja jos ne vielä sattuu samaan pakettiin,esim.tietyt rodut,niin siitä se haastavuus tulee.

Ja lähinnä ne :
      1.Suhtautuminen lajitovereihin.Tiukimmillaan ei synkkaa edes vastapuolen kanssa.Useinmiten kyse on vastakkaisesta sukupuolesta kuitenkin.
      Eli tuo asettaa vaatimusta omistajalle paljonkin.Pitää tiedostaa hyvin,muistaa se,ja koira olla tosi hyvin hanskassa.Eli osata kunnolla kasvattaa.
      2.Vahtimis/puolustusvietti. Vahvimmillaan/tietyt rodut,se voi olla hyvinkin vahvana.
      Eli taas,pitää tiedostaa,opettaa sen pysymään mieluiten pinnan alla ja koira hyvin hanskassa.
      3.Se itsenäisyys tyypillisessä paketissa.Ja usein myös kovapäisyys ja peräänantamaton luonne.
      Tälaiset koirat ei ole ensinnä kaikkein helpoimpia edes kotikasvatuksen puolesta.Varsinkin jos tulee sattuu saamaan vähän tiukkiksen.Koska ne ei ole miellyttämishaluisia,tehty toimimaan yhdessä omistajan kanssa,niin sitä rautalankaa saa vääntää enemmän ja sitkeämmin...
      Pitää olla paljon pelisilmää.Ne ei ole koiria,joiden omistajille edes vahingossa kannattaa neuvoa,"että selätä se.Kyllä se siitä sitten".
      Koska nyt on kyse roduista,joita pitää olla selkeästi henkisesti vahvempi,eikä niitä pidä mennä provosoimaan.Muuten voi tulla korkealta ja lujaa,ja jos soppaan joutuu,niin luottamus on vaikea saada takaisin.Jos edes sattuu voittamaan...
      Jos puhutaan sitten koulutuksesta.Niin pitää erittäin haasteellista.Jos tuloksia halutaan totteleaisuudessa tai yleensäkin ehdotonta sellaista.
      Vaatii taas hyvää pelisilmää,hyvän taidon motivoida ja keksiä sopiva motivointitapa.
      Perinteisillä(eli helpolla) pakotteilla kun on ihan turha mennä,tyypillisillä koirilla.Hanskat saa lyödä tiskiin,jos sen tien alkaa aika usein.
      4.Suuri koko vielä yhdistettynä koko pakettiin.Jo itsessään siis oma lukunsa.

Kyllä noitkin ekaksi koiraksi käy.Se riippuu täysin ihmisestä.Koirasilmästä ym.
      Toisaalta taas ei aina sovi sellaisellekkaan,jolla olisi pilvin pimein ollut muita koiria...
      Periaatteessa tietty ei olisi hullumpi idea aloittaa jollain helpommalla rodulla,että pääsee "touhuun" kiinni,saa tietoa kongreettisesti koirista ylipäätään,ja harjoitella roduilla,jotka sietää paremmin omia mokia ja mahdollisia lepsuksia.

Tuossa nyt jotain.

Amerikan akitoista saa hyvää tietoa lukemalla rodun JTO:n,joka löytyy yhdistyksen sivuilta.

• Joobax

Voi vitsi! Tää oli niin hyvin sanottu =)

• Pieni selvennys omaan viestin,kun sen vasta luin."Useinmiten kyse on vastakkaisesta..."
        Eli tarkoitus oli sanoa,että omaa sukupuolta yrmitään helposti,mutta vastakkainen sukupuoli menee.Mutta siis välttämättä ei aina sekään.Jotkut sietää omaa laumaa,mutta vieraita ei välttämättä(tiukimmillaan).

Alkuperäisessä vähän hölmösti sanottu :D

• canis.familiaris

Haastavuutta ja vaativuutta voi olla jo pelkästään opitun ylläpito, eli tietty skarppius aina ja joka tilanteessa...joku kokee sen taas rasittavana.

• Kuulostaa vähän huolestuttavalta, jos ei saa edes labbista tottelemaan ja aikoo siirtyä rotuun, jossa ei ole miellyttämishalua!

• Labbiksen omistaja

Sentään kysyy kuitenkin suuntia noista toisen tyyppisistä roduista, eli parempi sekin kun että menis ja ottais vaan jonku molossin, vai mitä? Itellä on labbis myös, tosi riistaviettinen ja vilkas joten tiedän että nää osaa olla vaikeita. Minä ymmärsin että muuten on saanut koiransa totteleen, mutta ei ole voinut irtaallaan pitää just tuon riistaviettisyyden takia. Monenkin koiran ja rodun kohdalla taitaa olla näin, että läheskään kaikilta ei onnistu pitää irtaallaan, vaikka muuten ei ongelmia oliskaan käytöksessä. En nyt tunne noita molosseja ja akitoja sen kummemmin, mutta akitoista olen siinä käsityksessä, että myös niillä on melkonen riistavietti, eikä niitä voi pitää irtaallaan, saa korjata jos oon väärässä. :)

• ghjkhlklljj

samaa mieltä itselläni ollut aikoinaan labbis ja kyllä ne on äärettömän helppokoulutteisia ja oli käyttölinjainen. :)

itsenäisemmät ei ninn miellyttämishaluiset vaatii parempaa koiran lukutaitoa, joita ollut kanssa. :)

• Labbiksen omistaja
        ghjkhlklljj kirjoitti:

samaa mieltä itselläni ollut aikoinaan labbis ja kyllä ne on äärettömän helppokoulutteisia ja oli käyttölinjainen. :)

itsenäisemmät ei ninn miellyttämishaluiset vaatii parempaa koiran lukutaitoa, joita ollut kanssa. :)

Minä ymmärtäisin että aloittaja tahtoo tietää josko eri tyyppinen koira sopisi hänelle. Ehkä hänelle ei sovi vilkkaat ja energiset koirat, mitä labbikset usein on. Aika vaikeita hyvin riistaviettiset koirat on. Labbiksissa on myös se, että ne kypsyy hitaammin kun muut, eli sellainen "penturieha" jatkuu ja jatkuu ja jatkuu... Itsellä on ollut aina labbiksia, ja se on oma suosikkirotu enkä sitä mihinkään vaihda. Ne on helppoja kouluttaa, mutta niissä on omat hankaluutensa niin kuin missä tahansa rodussa. On näissäkin kuitenkin eroja, ja tosi vilkas ja riistaviettinen voi olla melko raskas pakkaus, jos ei ole sen tyylinen ihminen että jaksaa leikkiä ja touhuta koko ajan, eikä kaikki ole. Ei kai pidä alkaa dissaamaan ihmistä, joka tahtoo tietoa. Minusta on aina parempi kysyä kuin mennä suin päin ostamaan minkäänlaista koiraa. Onhan se merkki siitä, että ainakin harkitsee ja miettii asiaa, eikä syöksy suin päin mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5002
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      119
      4721
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4203
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4179
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3318
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      3124
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2838
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2773
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe