Språkpolitik.

aldrig mötas de två

Sfp vill bevara svenska språket och Sannfinländarna vill utrota svenskan.

12

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tångssvenskan kunde slopas,det kan vi väl alla vara överens om.Rätten att tala sitt eget modersmål utan osakliga påhopp vill åtminstone jag bevara.

      • fria språkval

        Jag är också för fria språval,det som jag inte förstår är fennonas behov att förödmjuka oss.De vill ta bort vårt modersmål,vår kultur,historia allt som har gjort oss till det som vi är idag.Jag skulle nästan kalla det brott mot mänskligheten.


      • ?
        fria språkval kirjoitti:

        Jag är också för fria språval,det som jag inte förstår är fennonas behov att förödmjuka oss.De vill ta bort vårt modersmål,vår kultur,historia allt som har gjort oss till det som vi är idag.Jag skulle nästan kalla det brott mot mänskligheten.

        På vilket sätt vill "fennona" ta bort er kultur och historia?


      • YRSA L.
        ? kirjoitti:

        På vilket sätt vill "fennona" ta bort er kultur och historia?

        Enspråkigt finskt FINLAND.


      • ?
        YRSA L. kirjoitti:

        Enspråkigt finskt FINLAND.

        Det "enspråkiga Finland" betyder bara, att det officiella språket är finska och svenskan har minoritetsstatus. I Sverige är det officiella språket svenska och finskan har minoritetsstatus. De gör helt rätt i Sverige. Det underlättar för alla i Finland, om finskan blir det officiella språket i Finland. 98% av finska medborgare kan finska. Minst.


      • femprocentaren
        YRSA L. kirjoitti:

        Enspråkigt finskt FINLAND.

        Fennona pratar alltid om oss som om vi bara vore en handfull.Vi är nästan lika många som hela Islands befolkning.


    • Suomenkielisiä on Suomessa 91 % väestöstä ja ruotsinkielisiä alle 5 % (Ahnevanmaalla on oma rasistinen kielilainsäädäntönsä).

      • kustbo

        Det är konstigt att jag borde skämmas för att jag är svenskspråkig i Finland? I Sverige jobbas det hårt för att finskspråkiga åldringar skall på vård på sitt modersmål.När man blir gammal och dement glömmer man ofta alla andra språk än modersmålet.Här tycker fennomanerna att tolkar är den bästa lösningen.


      • utrotningshotad
        kustbo kirjoitti:

        Det är konstigt att jag borde skämmas för att jag är svenskspråkig i Finland? I Sverige jobbas det hårt för att finskspråkiga åldringar skall på vård på sitt modersmål.När man blir gammal och dement glömmer man ofta alla andra språk än modersmålet.Här tycker fennomanerna att tolkar är den bästa lösningen.

        Sverige vill föbättra minoriteters villkor,här vill man försämra.


    • gustas

      för ett självständigt svenskFinland utan tvångsfinska!

    • Hemmo Harjunheimo

      Suostuuko RKP:n kannattajat ja ruotsinkieliset sitovaan kansanäänestykseen PAKKORUOTSISTA sekä Suomen virallisesta kielestä ?

      Vastaa Ankdam ja Tapio Rautalapio !

      • twervig

        Suostutko sinä samaan kansanäänestykseen ottamaan mukaan sitovan lupauksen että ruotsienemmistöalueet saavat itsenäisyyden yksikielisenä ruotsinkielisenä valtiona jos Suomesta tulee yksikielinen?
        Suomenkieliset niilä alueilla ovat vähemmän kuin ne ruotsinkielsiet jotka jäävät Vanhaan Suomeen, Joten teillehän se pitäisi olla helppo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe