Minulla on reilun vuoden ikäinen sekarotuinen koira (sk collie, saksanpaimenkoira, husky, ja jokin räpyläkoira ehkä saksanseisoja). Koira on erittäin energinen, järkyttävän nopea, ja rasittavan älykäs (järjestelee itsekseen kenkiä suoriin riveihin, huijaa itsekseen kissoja ja ihmisiä yms.muuta mukavaa).
Harrastan koiran kanssa henkilöhakua ja koira onkin siinä taitava ja nopea. Tottelevaisuuskoulutukseen pitäisi toki mennä, koska hallinta pitäisi olla parempaa.
Asumme täysin metsässä. Talomme pihan läpi menee rasitetie, josta menee auto ohi n.kerran viikossa. Talvisin ei koskaan kulje autoja. Pentuna juoksi joskus auton rinnalla, mutta pysähtyi oman pihan reunaan. Olin niin ajattelematon, etten tajunnut mihin se johtaa. Nyt koira ei enää pysähdy vaan jatkaa ohiajavan auton rinnalla 0,5-1,5 kilometria. Muulloin kyllä pysyy pihassa. Koiraan ei saa mitään kontaktia, jos se lähtee auton perään. Se ei tottele käskyjä, joita normaalisti tottelee. Juoksee vain hullunkiilto silmissä.
En halua, että koirasta tulee häkkikoira, mutta keinot on vähissä. Mitä tässä voi tehdä. Haluan neuvon sellaiselta, jolla on kokemus tällaisen fiksaation korjauksesta.
autojen jahtaaminen
7
402
Vastaukset
- JepJep
Minulla oli kerran sellainen koira koeajalla, ja pois sen jouduimme viemään.
Itse kokeilisin että tuttava ajaisi autolla hiljakseen ohi,ja koiralle kielto ennenkuin ehtii lähteä, ehkä niin että on pitkässä liinassa, tai fleksissä, jos lähtee sitten äkkipysäys ja luja kielto, kenties rangaistus. Ja mitään, niin mitään ei sellaiselle koiralle saa heitellä, jossa sen saalistusvietti vain kasvaa.
Kysele koiraharrastuspiireistä miten toimisivat, itse kysyisin Ilmari Virtaselta, ( Kennel Reikon, Pori ) mitä olisi tehtävissä. Mitkään jokapaikan temput ei nyt tehoa kun se on vauhtiin tuossa-asiassa päässyt.
Yleensäkin minä en suosittele minkään heittelyä pennuille, jos sattuu kovasti saalisviettinen, siinä käypi juuri noin. Ja kaikkinaiset juoksijoiden ja pyörämiesten lähtemiset on tarvittaessa fyysisellä rangaistuksella saatava loppumaan. Jahtaavat koirat ei usein ole kovin pitkäikäisiä. - ...
Oma koirani oli samanlainen koko elämänsä. Kaupungissa ja muualla missä autoja liikkuki runsaasti ei niihin huomiota kiinnittänyt, mutta täällä maalla missä asumme riehaantui atuosita täysin, ei jahdannut, vaan meni suoraan kohden, varmasti siis olisi jahdannutkin jos tilanne olisi tullut, mutta alkoi jo sillä, että kun näki auton kaukaa, kähti hyökkäämään päin.
Itse näin tilanteessa tasan kaksi vaihtoehtoa: joko tukahduttaa koiran paimen-vaisto tai suunnata vaiston nostama vire toisaalle. Koska kyseessä oli harrastuskoira en nähnyt tukahduttamista järjellisenä. Jos sinä oelt varnma ettei koira tarvitse kyseistä vaistonvaraista toimintaa mihinkään, niin keinot siihen on tietenkin siedättäminen tai toiminnan kieltäminen.
Itse kuitenkin suuntasin koiran nousseen vireen muualle, mikä johti siihen, että aina kun lenkkeilimme ja koira aisti auton lähestyvän, me aloitimme leikin, yleensä palloo, keppi, aptukka kädessä niin kauan koiran hopukuttimena, että auto oli ohi ja sitten viskaus. Tässä onmnsitumisen edellytys on, että koirasta on tehty leluhullu (mikä ei näiden elukoiden kohdalla ole vaikeaa), johdonmukaisuus ( näin tapahtuu aina, eikä koiran joskus anneta hihnassa ollessakaan suunnata intoaan autoa kohden) sekä se,e ttä luet hyvin koiraasi, koira vaistoaa auton saapumisen paljon ennekuin sinä ja sinun pitää jo silloin ottaa koiran huomio, on myöhäistä kun auto jo näkyy ja koira on jo menossa.
Kotipihaan saapuvat autot ei meillä ollut ongelma (asumme siis tien päässä), sillä toinen koiristamme ilmoitti haukulla jo hyvissä ajoin pihaan saapuvista autoista ja kerkesin rynnätä ulos ottamaan koirien huomion, jotta auto sai tulla rauhassa. Ilman toista koiraa olisi ollut vaikeaa pihaan saapuvien autojen kanssa ja tämä vaikeus on ehkä sinullakin, kun koira ei "piippaa" äänekkäästi intoaan ja autot pääsee yllättämään, jos et ole vieressä vahtimassa koiraa. Lenkillähän auton saapumisen huomaa jo ajoissa koiran eleistä, vaikkei ääntä päästäkään. - tarmosetä
Ei tuossa taida olla muusta kyse, kuin siitä, että koira haluaa palavasti oman auton ja opetella ajamaan sillä. Ymmärsin viestistä, että koiralla on potentiaalia oppia ajamaan.
Häkkikoira?
Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja häkillekkin...Esim.aitaamalla piha tai osa siitä.Yleensäkin varmin ja turvallisin tapa pitää koiraa pihalla yksinään ;)
Tuokin on vielä nuori koira,että hyvinkin mahdollisista,että maailma vielä kutsuu enemmänkin...
Autojen perään lähteminen on hallinta kysymys.Joka siis pitää opettaa,kunnolla.Paras olisi heti pennusta,eli nyt kun on saanut sitä jo kunnolla treenata,niin vaatiikin jo enemmän.
Itse lähden tuossa ihan kuin muussakin.Eli opetetaan mitä halutaan,motivoidaan/palkitaan ja vaaditaan.Tuossa asiassa ihan sama,mitä viettiä käyttää jahdatessaan tai miksi,hommaa vaan ei tehdä ja sillä selvä.
Mihinkään harrastamiseen ym. se ei vaikuta,että asioihin opetetaan toivottu malli.Kyse on kohdennuksesta.Toki jos on epävarma,klaaraako hommat,niin sitten vaan lähtee mustavalkoisemmin.Mikään pakko ei siis ole.Meilläkin koirat saa pihalla ajaa kissat veke,mutta kun portista ulos mennään,niin lupa ei ole lähteä edes kärpäsen perään,aukikaan.
Meillä nuot lähtee ihan siitä,että treenataan.Ja mitä vähemmän pääsee lepsuilemaan,sen parempi.Jos on epävarma omista kyvyistä tai ylipäätään koirasta,niin koira pidetään liinassa.Mitä enemmän lepsuksia tulee,sen enemmän menee takapakkia.Huomioida sitten kannattaa liinassa,että jos pantaa käyttää,niin koiran niska voi joutua koville,jos se rytinällä pääsee menemään.
Itse opetan koiralle vain huomion pois.Jollain sanalla.Ja siitä palkka,ja tosi hyvä.Tarvittaessa myös kieltosana.Ja kieltosanahan pitää olla opetettu ja koiran tietää mikä se,että se toimii.Jos ei toimi,niin vika on ettei tied sitä kunnolla tai/ja oma auktoriteetti on vähän pielessä.
Eli homma lähtee ennakoinnista.Jos aloitetaan ja harjoitellaan vaan,kun joira on jo täysissä kierroksissa,niin se vaatii jo ohjaajalta paljon.Kaikilta se ei edes onnistu.
Eikä itseasiassa ole paras mahdollinen toimintatapa.
Eli harjoitusta vaan paljon.Jos koira lepsuu,niin sitten selkeä palaute sille,että nyt meni p**silleen.Mutta pääpaino aina oikean opettamisella.
Ja sitten ne perusjutut.Riittävästi fyysistä ja henkistä toimintaa.Että jää muut jutut vähemmälle,kuten autot.- canis.familiaris
Juu komppaan molossia..
Aika paha paikka, jos koira on saanut riekkua vapaana ja autoja menee vain osan vuotta ja epäsäännöllisesti. Lisäksi jos koira on vapaana pihalla, eikä valvonnan alla...
Jos taas vain silloin, kun sen kanssa on joku niin ei tekemätön paikka..(mutta työläs) - ärsyyntynyt
En oikeastaan usko, että koira olisi tullut tällaiseksi, jos autoja menisi jatkuvasti ohi. En ollut riittävän vastuullinen ja olin tietämätön. Tosin se nyt ei varsinaisesti rieku siellä vapaana vaan on kyllä asiallinen, jos tämä autosaalis ei aja ohi. Meidän pihan läpi menee edelleen se rasitetie, niin emme voi pihaa aidata. Sitten ei siitä pääse autolla läpi, jos aitaamme. Rasitetien siirto tulee kyllä joskus kysymykseen. Kyseessä on kapea yksityistie ja myös koulutaksin kääntö yms. otettava huomioon. En halua kytkeä koiraa hihnanjatkeeksi. Sillä on iso tarha, mutta mielummin se tekee tietenkin meidän kanssa pihatöitä.
Mutta kiitoksia ohjeista. Tietysti tämä koira on yksilö ja täytyy vielä sen mukaan mennä. Ajattelin tässä, että toimisiko jos koiralle opettaisi luoksetulon pillillä. Sitten yhdistäisi pilliin jonkun palkkion "taisteluleikin" tai "älypallon". Ajattelin jos pilli olisi herättävämpi. Sit pitäs vaan roikkuu aina se pilli kaulassa, kun pihassa ollaan. Namit ei ole mitenkään tämän koiran mielestä tärkeitä. Yritin pentuna saada huomion autoista pois nameilla, mutta auto oli paljon kivempi. Ei huomannut herkkuja. Ei ottanut suuhunsa.Voi sen aidata niiltä osin,kun ei tie ole,eli tiehen saakka.Vaikka kumminkin puolin,jos siis tie ihan läpi menee.
"Ajattelin tässä..." Voihan se toimia.Riippuu koirasta ja opettajasta.Itse kyllä lähtisin siitä,ettei perään lähdettäisi lainkaan.Varmempikin.
Ja kyllä kouluttamisessa voi palkkana käyttää saalisviettiä tässäkin.Sekin kuitenkin pitää sisäänajaa ja motivoida siihen.Täysissä höyryissä ei mikään toimi.
Ja jos lelua käyttää,niin hyvä olla sellainen,että on ekstrakiva,jolla leikitään vaan treenatessa ja palkatessa.
Palkka valitaan aina sen mukaan,mikä eniten iskee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi735002Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1194721- 804203
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1074179Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33318Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223124- 352838
- 282787
- 402773
- 372762