miten 98e:n kanssa on...vanhemmat autot, peräprutkut yms sopii ainoastaan toi laatu.
onko kenelläkään tietoa, onko tästä tehty jotain päätöksiä? valistuneita arvauksia?
2013 oli jossain vaiheessa deadline:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2011/01/04/95en-viimeisia-tippoja-viedaan/2011120/304
koska 98e:n myynti loppuu?
15
521
Vastaukset
- Urmas Kala
Jos loppuu niin lopuu, so what. Oikeat lisäaineet 95e10:n sekaan ja matka jatkuu mutkaista tietä näkymättömiin.
- htgh heer
2013 alusta loppuu
- juonetanolinmielummi
ai loppuu?
onkohan jotai perustelujakin. tai mihin SÄ perustat väitteen?
ja mitä lisäaineita voi lisätä ja mistä niitä saa?
mitäs vanhat autot ja muut laitteet sitte..?
- El Pollo del Muerta
Moottoreihin jotka vaativat lyijynkorvikkeen, oktaanikohottajan, etanolisuojan; jonkin näistä erikseen tai kaikki yhdessä, on englantilainen Millers Oils kehittänyt bensiinin lisäaineet.
Näitä tuo maahan ja myy Suomen Kaasutinexpertti Oy, Helsinki
Itse olen harrastekalustossa näitä käyttänyt, enkä ole ainakaan ongelmia huomannut. Talven jäljiltä lähti käyntiin ja hyvin puhkuu ja puhisee- Ei lopu
98 myydään taatusti niin kauan kuin sille on kysyntää. Missään ei ole päätetty että sen myynti loppuisi. Että se loppuisi 2013 on asiaa tuntemattomien toimittajien väärinymmärrystä oktaaniluvuista ja etanolipitoisuuksista.
Direktiivi vuodelta 2009 sanoo E5-laadusta, että sitä on pakko myydä vähintään 2013 saakka, ja että päätös pakkomyynnin jatkamisesta pitemmälle kuin 2013 tehdään 2012 aikana. Koska Keski-Euroopassa E5 on vielä valtalaatu tai ainoa laatu, todennäköisesti tulee päätös, että E5 on pakko myydä ties minne saakka. Oktaaniluku (98) ei varsinaisssti edes liity tähän vuosilukuasiaan.
Oktaanilukua ei voi nostaa selvästi millään sallituilla lisäaineilla vaan oktaaniluku on tehtävä valmiiksi öljynjalostamon prosesseissa. Jos voisi, öljy-yhtiöt toki käyttäisivät näitä lisäaineita itsekin. - El Pollo del Muerta
Ei lopu kirjoitti:
98 myydään taatusti niin kauan kuin sille on kysyntää. Missään ei ole päätetty että sen myynti loppuisi. Että se loppuisi 2013 on asiaa tuntemattomien toimittajien väärinymmärrystä oktaaniluvuista ja etanolipitoisuuksista.
Direktiivi vuodelta 2009 sanoo E5-laadusta, että sitä on pakko myydä vähintään 2013 saakka, ja että päätös pakkomyynnin jatkamisesta pitemmälle kuin 2013 tehdään 2012 aikana. Koska Keski-Euroopassa E5 on vielä valtalaatu tai ainoa laatu, todennäköisesti tulee päätös, että E5 on pakko myydä ties minne saakka. Oktaaniluku (98) ei varsinaisssti edes liity tähän vuosilukuasiaan.
Oktaanilukua ei voi nostaa selvästi millään sallituilla lisäaineilla vaan oktaaniluku on tehtävä valmiiksi öljynjalostamon prosesseissa. Jos voisi, öljy-yhtiöt toki käyttäisivät näitä lisäaineita itsekin.Niin siis kyllä oktaanilukua pystyy nostamaan, ei tuo mikään temppu ole.
Oktaaniluvun kohottajalla vaikutetaan polttoaineen ominaisuuksiin siten, että sen itsesyttymislämpötila ts. puristuskestävyys kasvaa.
Ja lisäaineet on täysin sallittuja käyttää, poislukien ne moottoriurheiluluokat joissa bensiinin modifioiminen on kielletty.
Millers Oils CVL Turbo lisäaineella pystytään nostamaan polttoaineen oktaanilukua neljä yksikköä. Vanhemmille autoille tarkoitetulla Millers VSPe Power Plus lisäaineella saadaan kahden yksikön oktaaniluvun nosto. Samalla se suojaa etanolin aiheuttamalta korroosiolta, toimii lyijynkorvikkeena ja liekkirintaman hidastajana, estäen liian nopean palamisen.
Ei öljy-yhtiöiden tarvite jalostaa bensiiniänsä yhtään enmpää kuin tarve vaatii.
Valtaosa autoista kuluttaa RON95 oktaanista bensiiniä, sitä siis tuotetaan.
- juonetanolinmielummi
no niin yhteen kysymykseen kahta täysin eri vastausta ja yksi "välimalli"
aika tyhjentävää :)
ei minunkaan järkeeni sovi tuo, että se voitaisiin noin vain lopettaa 2013. se nyt on kuitenkin ainoa mistä on kirjoitettu. eikö tämä tosiaan kiinnosta ketään? vai luottavatko kaikki siihen että jakelu jatkuu?
onko siis tuo 2012 tehtävä päätös tuloillaan? drektiivi, niin ilmeisesti siis eu-päätöksiä...
edelleen jos jollai esittää faktaa väitteiden tueksi, niin saa linkittää:)- HAHAHA
"eikö tämä tosiaan kiinnosta ketään? vai luottavatko kaikki siihen että jakelu jatkuu?"
Ei kiinnosta, sillä 95E10 toimii vallan mainiosti. - juonetanolinmielummi
HAHAHA kirjoitti:
"eikö tämä tosiaan kiinnosta ketään? vai luottavatko kaikki siihen että jakelu jatkuu?"
Ei kiinnosta, sillä 95E10 toimii vallan mainiosti."Ei kiinnosta, sillä 95E10 toimii vallan mainiosti."
toimii niissä mainiosti mihin se sopii. kyllä sitä autoon tankkaan itekkin. veneissä ja monissa vanhoissa autoissa, pienkoneissa eri juttu eli ei käy niihin. - No hätä
juonetanolinmielummi kirjoitti:
"Ei kiinnosta, sillä 95E10 toimii vallan mainiosti."
toimii niissä mainiosti mihin se sopii. kyllä sitä autoon tankkaan itekkin. veneissä ja monissa vanhoissa autoissa, pienkoneissa eri juttu eli ei käy niihin.Markkinavoimat hoitavat aivan varmasti että saatavilla on niitä bensalaatuja, joille on kysyntää.
Direktiivin lähestymistapa on suorastaan poikkeuksellinen, koska se vaatii että E5-laatua pitää olla saatavilla vähintään 2013 saakka ja että vuosiluvun siirtäminen eteenpäin tarkistetaan 2012 aikana. Direktiivi ei missään nimessä sano, että myynti on lopetettava. Tämä direktiivi jos mikä on kuluttajan puolella, koska se nimenomaan vaatii vanhenevan E5- tuotteen myynnissä pitämistä niin kauan kuin sille on tarvetta. Millä muulla tuotealueella apteekkeja lukuunottamatta vaaditaan että jotain tuotetta on pakko pitää kaupan? Odottaisin innolla direktiiviä, että autoihin ja "kestokodinkoneisiin" (pyykkikone, jääkaappi ym) pitäisi olla saatavilla varaosia kohtuuhintaan vähintään 15 vuotta koneen ostopäivästä.
Joka haluaa tutustua asiaan tarkemmin, niin EU:n nettisivuilta löytyy direktiivi 2009/30/EC: artikla 3 kohta 3, artikla 9 kohta 1a sekä vanhoja autoja koskeva resitaali 30. Direktiivi on kylläkin kapulakieltä ja muutoksia edellisten direktiivien 98/70/EC ja 2003/17EC pykäliin niin että lukeminen ja ymmärryksen saanti voi ottaa viikon tai pari.... Suomessa direktiivin tämä kohta on saatettu voimaan Valtioneuvoston asetuksella 1206/2010 pykälä 14 (joka päivittyyy kun direktivii päivittyy).
Siis ei huolta että E5 tai 98 katoaa markkinoilta ainakaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
- no hätä on
Eihän tuota sian saksaa ymmärrä erkkikään
- Siinäpä se!!
Direktiivi- ja lakitekstit ovat todellakin sianenglantia. Vielä pahenee, kun joku tekniikan englantia osaamaton tulkki kääntää ne suomeksi. Tekstejä liian hätäisesti lukevat tekevät helposti vääriä johtopäätöksiä, ja sitten vielä levittävät näitä kantojaan lehdistössä ja nettisivuilla, jotta saavat huomioarvoa asialle.
Siansaksa avattuna on kerrottu jo yllä: "Markkinavoimat hoitavat aivan varmasti että saatavilla on niitä bensalaatuja, joille on kysyntää". "Siis ei huolta että E5 tai 98 katoaa markkinoilta ainakaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta".
- ei lopu
Niinkauan kuin menekkiä jatkuu myynti.Ei mikään Direktiivi sitä muuta.Lukekaa ne direktiivit kunnolla ja ajan kanssa eikä millään googlekääntäjällä.Silloin tajuatte asian vasta.
- terae
Juu eipä ole vielä 98E5 myynnin loppu näkyvissä tässä vuoden 2013 loppupuolella... mut panikoikaa toki rauhassa. Jos oikein olen käsittänyt niin alalla on myös kovasti kehitystyö kesken, kun nyt 95E10-laadun sijaan onkin paineita parantaa bensiinilaatua toisella tapaa, koska nykyiset bensiinkäyttöiset ekomoottorit alkavatkin olla lähes poikkeuksetta turboahdettuja suoraruiskutuskoneita joille se nykyinen 95-oktaaninen laatu ei olekaan paras vaihtoehto. Elikäs 98E5-laatu korvaantunee lähivuosina toisella laadulla jossa on huomioitu paremmin ahdetut ruiskukoneet, mutta myös ympäristönäkökulma siinä määrin kuin EU säätää - niin ja siinä kuitenkin kuullaan näitä öljy-yhtiöitä että mihin päädytään määritelmissä bensalaaduista...näyttäis siltä, että 95E10 jää kohta tähän samaan rooliin että siirtymäkauden jälkeen se korvaantuukin lähes kisabensiinillä (verraten vanhaan green raceen mitä esimerkiksi Neste möi, se olisi muun muassa sellanen yksi hyvä kompromissi joka ruokkisi kaikki nykyiset ajoneuvot ja toimisi paremmin tulevaisuudessa, kunhan nuo laatumääritelmät saataisiin kaupaksi EU-päättäjille vielä). Eli saas nähdä, bensalaatujen murrosaika ei ole ohi. Hätäiset päätökset korvaantunee lähivuosina hieman harkituimmilla teoilla. Vielä jos EU tekis pari fiksua päätöstä niin meiltä löytyis kotimaasta osaamista ja tuotantoa bensiinin lisäaineille vientituotteeksikin...niitä ei vaan ole purkitettu nättiin pakettiin hyllyille vaan lorautetaan suoraan isoon tankkiin ennen kuin käymme pumpulta lisäämässä ne autoihimme. Eiköhän se tuosta... mutta tuskin syytä paniikkiin, sillä autokanta vaihtuu kovaa vauhtia sellaiseen mikä suorastaan huutaa lisää paremman polttoaineen jakelua.
- Ei hätää ollenkaan
Asetuksen päivitys 782/2012 sanoo että E5 pitää olla saatavilla vähintään 2018 loppuun saakka. Voi googlettaa www.finlex.fi:stä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875