Talossa on ollut aikoinaan öljylämmitys. Säiliö on ollut hyvin suljettuna ja nyt on tarkoitus poistaa tämän. Öljy näyttää olevan ihan hyvän näköinen ja "normaali tuoksu", ehkä hiukan enemmän tärpätin hajua. Traktoreita kun on niin oli tarkoitus käyttää siihen. On sitä kokeiltukin vähän valmet 502:ssa eikä ole huomattu mitään erikoista. Mahtaako olla moottorille turvallista?
Voiko käyttää 40 vuotta vanhaa polttoöljyä traktorissa?
11
8422
Vastaukset
- 30/33
Millä talo on lämmitetty? Jos öljyllä, niin tuskinpa siellä säiliössä on 40 vuotta vanhaa öljyä. Eiköhän se öljy ole vaihtunut siellä säiliössä parin vuoden välein jos sen koko on 3000ltr. Jos on öljy kiertänyt säiliössä eli sinne on laitettu aina uutta tavaraa niin s entinen lämmitysöljy on muuttunut vuoden 2011 alusta lähtien moottotipolttoöljyksi. Pitäs pelittää.
- vallu 502
Ehkä huonosti selitetty...
Talo on ollut viimeksi lämitetty öljyllä -70 luvulla, ja viimeksi tankattu joskus -70 luvun alussa. Siitä lähtien on ollut puulämmitys. Tankki on jäänyt melkein täyteen jostakin syystä. Eli tätä on nyt tarkoitus poistaa ja mahdollisuuksien mukaan hyötykäyttää. Sitä on laitettu traktoriin ja vähän öljyä sekaan varmuuden vuoksi. Onkohan tämä riskipeliä?- Dieseliä tynnyristä
On muitakin vaihtoehtoja kuin kaikki tai ei mitään. Laita uuden polttoaineen jatkeeksi 10 - 20 % tätä vanhaa niin tuskin tarvitsee öljynkään kanssa pelata.
- 30/33
siellä on sitten iänikuista lämmitysöljyä. Kokeileppa vaikka Neste.fi. joskos sieltä löytyis apua. Mahtaa olla ongelmajätettä siellä säiliössä. Vanhassa öljyssä ei ole mitään voitelukomponenttejä ruiskuihin.
- ent. jalostaja
40 vuotta sitten polttoöljy oli samaa tavaraa mitä myytiin autoihin. Toinen asia on, onko se tankissa oleva öljy muuttunut (tuskin, jos hyvin suljettu)
- Voinee käyttää
Pääsääntöisesti polttoöljy säilyy pitkään ja hyvin viileässä varastossa kunhan se ei saa vettä.
Sen aikuisessa polttoöljyssä on paljon rikkiä. Siksi sitä ei saa käyttää sellaisenaan uudehkossa koneessa, jossa on jotain pakokaasunputsausvehkeitä. 10 % vanhaa tavaraa 90 % uutta moottoripolttoöljyä laimentaisi rikin siedettäväksi.
Jos öljy on läpikuultavan kirkasta, siis että ei ole sameaa pienhiukkasten, lian tai veden takia, se todennäköisesti on käyttökelpoista vanhaan moottoriin etenkin jos siinä on rivipumppu (kuten vanhat Valmetit). Väri saa olla punertava (jos silloin oli väri käytössä furfuraalin lisäksi), mutta jos on kovin mustaa, niin silloin tavara voi jo olla hapettumisen takia pilalla. Mitään säiliön pohjavesiä ja ruostemutia ei tietenkään kannata koneeseen tankata vaan ne kuuluvat ongelmajätteisiin.
Ison rikkipitoisuuden takia moottoriöljy on hyvä vaihtaa useammin kuin nykään on tapana - siis kaivaa esille 40 vuoden takaiset moottorien huolto-ohjeet.
Voitelevuus ei ole merkittävä huolenaihe rivipumpullisissa vehkeissä. Jos voitelevuutta epäilisi, niin se tulisi kuntoon panemalla sekaan puolet nykyistä moottoripolttoöljyä.
Kunnolliset polttoainesuodattimet moottorissa tärkeät ilman muuta.
Elikkä vanhoissa koneissa voisi käyttää, mutta uusissa vain pienenä seoksena. - 724
Voinee käyttää kirjoitti:
Pääsääntöisesti polttoöljy säilyy pitkään ja hyvin viileässä varastossa kunhan se ei saa vettä.
Sen aikuisessa polttoöljyssä on paljon rikkiä. Siksi sitä ei saa käyttää sellaisenaan uudehkossa koneessa, jossa on jotain pakokaasunputsausvehkeitä. 10 % vanhaa tavaraa 90 % uutta moottoripolttoöljyä laimentaisi rikin siedettäväksi.
Jos öljy on läpikuultavan kirkasta, siis että ei ole sameaa pienhiukkasten, lian tai veden takia, se todennäköisesti on käyttökelpoista vanhaan moottoriin etenkin jos siinä on rivipumppu (kuten vanhat Valmetit). Väri saa olla punertava (jos silloin oli väri käytössä furfuraalin lisäksi), mutta jos on kovin mustaa, niin silloin tavara voi jo olla hapettumisen takia pilalla. Mitään säiliön pohjavesiä ja ruostemutia ei tietenkään kannata koneeseen tankata vaan ne kuuluvat ongelmajätteisiin.
Ison rikkipitoisuuden takia moottoriöljy on hyvä vaihtaa useammin kuin nykään on tapana - siis kaivaa esille 40 vuoden takaiset moottorien huolto-ohjeet.
Voitelevuus ei ole merkittävä huolenaihe rivipumpullisissa vehkeissä. Jos voitelevuutta epäilisi, niin se tulisi kuntoon panemalla sekaan puolet nykyistä moottoripolttoöljyä.
Kunnolliset polttoainesuodattimet moottorissa tärkeät ilman muuta.
Elikkä vanhoissa koneissa voisi käyttää, mutta uusissa vain pienenä seoksena.Hanki tuhkaamatonta 2-tahti öljyä ja hyvä laatuista öljyä 0,5-1% sekaan niin voitelee punpun ja suuttimet!. Niin ja sekoita se vanha lämmitys öljy hyvin esim paine ilmaa ja pitkä putki joka yltää säiliön pohjalle. Laske ensin kanisteriin ja sekoita 2-tahti öljy kanisterissa ei muuta kun traktorin tankkiin ja kovaa ajoa!.
- vallu 502
Kiitoksia vastauksista!
Kyllä tämä nyt menee valmet 502:lle käyttöön...
Ainoastaan haju on hiukan erilainen, muuten aivan samanlaiselta vaikuttaa.- ent. jalostaja
Se vaan, että silloin siihen jätettiin aika paljon rikkiä, kun nykyinen tavara on täysin rikitöntä.
- EKO123
Nykyinen ns moottoripolttoöljy on paskaa, oljy yhtioiden kusetus saivat oljy lämmittäjien laskun nousemaan noin 200€ vuodessa keskimäärin! Vanhalla tupaöljyllä venettä noin 10vuotta ajaneena tiedän että sen kulutus oli noin 2-3 dl pienempi mailia kohden kuin moottoripolttoöljyllä ja dieselillä ajettaessa että kyllä sitä voi huoletta kaataa tankkiin ilman mitään öljyjen lisäämistä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 863979
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.523295Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1603012Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,622951SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.772464Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52296Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a251984Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s621961Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1651931- 931338