Lääkärin ammatti henkisesti raskas ammatti?

Lääkikseenkö?

Mietin, millaisia ihmisiä lääkärit ovat henkisesti kun jaksavat tuollaista työtä tehdä? Ovatko kaikki lääkärit vahvoja ja hyvän itsetunnon omaavia, vai miten he kestävät?

Kyselen tätä siksi, että olen kiinnostunut lääketieteestä, mutta ongelmani on luonteenpiirteeni. Olen pahuksen herkkä ihminen, lisäksi olen jo jonkin aikaa kärsinyt alakulosta (ellei se mene jo masennuksen puolelle). Olen samaan aikaan hirveän kiinnostunut lääkiksestä mutta pelkään samalla tulevaisuuttani.
Varsinkin psykiatria minua kiehtoo kovasti.

Jos onnistun pääsemäänkin sisään lääkikseen, pelkään toisaalta romahtavani. Kun nyt on jo masennuskausi takana, pelkään mahdollista masentumista jo etukäteen (siis jos lääkäriksi päädyn). Kuitenkin minua kiinnostaisi lääkärin ammatti ihan hirveästi. Ja mitäkö kysymyksilläni yritän saada irti? Kyselen vain tässä, että löytyykö sieltä lääketieteellisenkin tiedekunnan puolelta yhtä lailla herkkiä ihmisiä? Miten te selviätte? Onko mahdollista toimia lääkärinä vaikka herkkä olisikin, vai kaatuvatko haaveeni jo nyt?

5

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkikseenkö?

Lisäksi mietin, ehtiikö lääkärintöiden ohella myös harrastamaan tekemään sivutyönä piirustustyötä? Kuvataide on minulle niin tärkeä asia, että minun pitää myös saada olla luova. Kuitenkin kuvataidealalla elantonsa eteen pitää tehdä paljon töitä, enkä välttämättä ehtisi piirtää niin paljoa että voisin sillä työllä elää. Siksi en lahjakkuuttani ehkä päätoimisena elannonlähteenä käyttäisi.

• Jo vain!

Turhaan murehdit :) lääkäreitä on erilaisia, eri erikoisaloilla on suuriakin eroja vastuussa (Vert. Radiologia - Kirurgia). Sitäpaitsi, ei lääkikseen mentäessä täydy olla jo "lääkäriainesta", kyllä se 6vuotta kouluttaa ihmisen lääkäriksi, huomaamatta! Työajoistakin on mahdollista neuvotella (Tuttuni on lääkäri ja käy kolmena päivänä vikkossa töissä), joten varmasti löydät aikaa myös harrastuksillesi.

Jos oikeasti lääketiede kiinnostaa, kannattaa nyt edes kokeilla sitä polkua. Tutkiskele motiivisi, pohdi vaihtoehtosi. Lääkis ei ole sen oikeutetumpi paikka kellekkään muulle kuin sinullekkaan. Tsemii!

• DHGDFGFD

*harrastamaan tai tekemään sivutuönä.

• samaa pohdiskelen!

Itse mietin aivan samaa! olen 15 vuotta halunnut lääkäriksi (kirurgiksi), mutta tulevaisuudessa haluan myös perheen, matkustella ja harrastaa urheilua. Onkohan näiden kaikkien yhdistäminen mahdollista?

• 12214545

On varmasti! Itsellä on ihan pian pääsykokeet - lukeminen on ollut rankkaa, mutta toivotaan, että ovet aukeaa. Nykyäänhän lukiolla on oikeastaan kaikki merkitys, joten panostakaa lukioon erittäin paljon!

Itse työstä en tietenkään osaa sanoa mitään, mutta erittäin mielenkiintoinen, palkitseva, monipuolinen, hyvät etenemismahdollisuudet tarjoava sekä tietysti hyväpalkattu työ lienee kyseessä.

Hakekaa toki lääkikseen!

T. Ehkä tuleva kolleeganne

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      339
      11836
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7986
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3173
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2268
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2229
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1666
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1271
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1113
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      803
    Aihe