Inside Hitler's mind

Solon1 (ei kirj.)

Käydään nyt vielä kerran nopeasti Hitler-aihe lävitse, kun satuin lukemaan uutisen, että brittien sotilastiedustelun tekemä analyysi Hitlerin mielentilasta vuodelta 1942 oli nyt löytynyt.

Palstalla on toisinaan väitetty, että Hitler oli sekä ateisti että evolutionisti, mutta todellisuudessa Hitlerillä oli pahoja mielenterveysongelmia ja pahimmat ongelmat kohdistuivat uskonnollisiin harhakuvitelmiin.

"Most alarming, however, was Hitler’s growing paranoia. By this, MacCurdy meant the Nazi leader’s “Messiah complex”, in which he believed he was leading a chosen people on a crusade against an Evil incarnate in the Jews. He felt that this was starting to become a dominant tendency in Hitler’s mind. The paper notes an extension of the “Jew phobia” and says that Hitler now saw them not just as a threat to Germany, but as a “universal diabolical agency”.

"Neither MacCurdy nor Abrams could have known the appalling repercussions Hitler’s mental state was to have, but they clearly saw it in development. “Hitler is caught up in a web of religious delusions,” MacCurdy concluded. “The Jews are the incarnation of Evil, while he is the incarnation of the Spirit of Good. He is a god by whose sacrifice victory over Evil may be achieved. He does not say this in so many words, but such a system of ideas would rationalise what he does say that is otherwise obscure.”

http://phys.org/news/2012-05-hitler-mind.html

Eiköhän asia ole loppuunkäsitelty.

11

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Eiköhän asia ole loppuunkäsitelty.

      Pitäisiköhän tuota sanoa optimistiseksi vai pessimistiseksi arvioksi?

    • tieteenharrastaja

      Todistaako mielestäsi jotakin se, millä tavoin tietty henkilö on mielenvikainen?

      • Solon1 (ei kirj.)

        Ei tietenkään todista. Tarkoitin lähinnä, että jätetään koko sairas mies keskustelujen ulkopuolelle, puolin ja toisin.

        Osoitin vain tuolla yhden kreavalheen.


      • tieteenharrastaja
        Solon1 (ei kirj.) kirjoitti:

        Ei tietenkään todista. Tarkoitin lähinnä, että jätetään koko sairas mies keskustelujen ulkopuolelle, puolin ja toisin.

        Osoitin vain tuolla yhden kreavalheen.

        Sitten olemmekin samaa mieltä. Näytti hetken, että koetit korvata kreavalheen evovalheella.


      • Solon1 (ei kirj.)
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Sitten olemmekin samaa mieltä. Näytti hetken, että koetit korvata kreavalheen evovalheella.

        On kyllä vähän huonosti muotoiltu tuo toinen kappale. Pointti siis oli, että Hitler kärsi pahoista mielenterveysongelmista (jotka nyt sattuivat kohdistumaan uskonnollisiin harhoihin), eikä häntä näin ollen kannata enää sotkea keskusteluihin sen paremmin uskovaisten kuin ateistejenkaan mahdollisista hirmuteoista.


      • Solon1 (ei kirj.)
        Solon1 (ei kirj.) kirjoitti:

        On kyllä vähän huonosti muotoiltu tuo toinen kappale. Pointti siis oli, että Hitler kärsi pahoista mielenterveysongelmista (jotka nyt sattuivat kohdistumaan uskonnollisiin harhoihin), eikä häntä näin ollen kannata enää sotkea keskusteluihin sen paremmin uskovaisten kuin ateistejenkaan mahdollisista hirmuteoista.

        typo. jotka=mitkä


    • kvasi

      Varmaan jokunen osa juutalaisista oli kretionisteja. Hitler siis taisteli kreationisteja vastaan?

      • Apo-Calypso

        "Varmaan jokunen osa juutalaisista oli kretionisteja. Hitler siis taisteli kreationisteja vastaan? "

        Sangen "mielenkiintoinen" logiikkakierre pöhelöltä...


      • Vanhaan hyvään aikaan luomisuskoiset kristityt tappoivat Euroopassa pelkästään toisiaan, kun muita ei edes ollut. Ja paljon tappoivatkin.

        Luomisuskoisuus (kreationismi on Hitleriä nuorempi käsite) ei juuri koskaan ole ollut tärkein vihollista määrittävä tekijä, eikä ole nykymaailmassakaan.

        Al-Qaida ja George W. Bushin joukkio uskoivat molemmat vanhatestamentilliseen luomiseen.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Vanhaan hyvään aikaan luomisuskoiset kristityt tappoivat Euroopassa pelkästään toisiaan, kun muita ei edes ollut. Ja paljon tappoivatkin.

        Luomisuskoisuus (kreationismi on Hitleriä nuorempi käsite) ei juuri koskaan ole ollut tärkein vihollista määrittävä tekijä, eikä ole nykymaailmassakaan.

        Al-Qaida ja George W. Bushin joukkio uskoivat molemmat vanhatestamentilliseen luomiseen.

        Siis juutalaisvähemmistö oli Euroopassa ainoa kooltaan jollain tavalla merkittävä ei-kristitty porukka.

        Ensimmäinen kappale siis korjatttuna:

        Vanhaan hyvään aikaan luomisuskoiset kristityt tappoivat Euroopassa lähes pelkästään toisiaan, kun muita ei juurikaan ollut. Ja paljon tappoivatkin.


      • Apo-Calypso

        Varmasti jokunen osa juutalaisista soitti viulua. Hitler siis taisteli viulunsoittajia vastaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe