Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Perinnöttömäksi jääneelle Lidia ladumille

Jos joskus rakentaisit rakastamasi henkilön kanssa itsellesi ja lapsillesi kodin, niin olisiko se oikein että joku miehen edellisestä suhteesta oleva kärkkyisi siitä talosta lakiosuutta itselleen, vai se että rakkaittensa asuminen siinä kodissa varmistettaisi myymällä oma osuus alihintaan lapsille.

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lidia Ladum

      Kiitos kysymyksestä, johon vastaan oikein mielelläni:

      Olen itse vähän vastaavassa tilanteessa, minulla on lapsi edellisestä avioliitostani ja olen yhdessä miehen kanssa, jolla on myös lapsi edellisestä avioliitosta, tosin jo aikuinen tytär. Kyllä meille on molemmat lapset ihan yhtä rakkaita, kummallekin ja kummastakin pidetään huolta.. Ei tulisi mieleenikään olla ottamatta huomioon mieheni lasta, koska hän on isänsä tytär ja hänellä on ihan samanlaiset oikeudet. Mieheni kohtelee myös minun lastani aivan samalla lailla kuin omaansa. Koskaan ei kukaan laske rahoja, joita kulutetaan lapsiin, kaikki on yhteistä ja ne ovat meidän lapsia. Viimeeksi minä maksoin tyttären isomman autoremontin omasta pussistani ja isänsä osti ison taulutv:n tytölle yhteiseltä tililtä.

      Eli vastaus kysymykseesi, että on ihan täysin oikein, että edellisestä suhteesta oleva lapsi "kärkkyisi" omaa osuuttaan.... hän on mieheni lapsi ja hänellä on oikeus perintöönsä. Ja sitä paitsi minäkin rakastan häntä, upea tyttö kaiken kaikkiaan!

      Oma äitini muuten meni naimisiin miehen kanssa, jolla oli kaksi lasta entisestä liitostaan. He tekivät keskenään testamentin, jossa omaisuus jää toiselle ja sitä ei jaeta ennen kuin kummatkin ovat kuolleet. Lapset olemme kaikki samanarvoisia, eli perintö menee kolmeen osaan kun aika jättää äidistäni. Äitini jäi leskeksi ja on yhä kuin äiti miehensä lapsille, jotka ovat tosin jo aikuisia molemmat, mutta kummankin kanssa on tiiviit ja hyvät välit. Tuossa on minun mielestäni se malli tasa-arvoisuudesta lapsien kesken. Ja kun äitini jäi leskeksi antoi toisen auton miehensä tyttärelle ja muutakin irtaimistoa kummallekin, eikä minulle tulisi mieleenkään valittaa asiasta, ei nyt eikä koskaan.

      • Joskus on talossa tai kesähuvilassa tunteita mukana ja halutaan varmistaa että se jää jollekkin perilliselle asuttavaksi.
        Yhdelle minun tuttulleni kävi niin, että kun hänen vanhempansa kuolivat, niin kenelläkään ei ollut varaa ostaa toisten perintöosuutta ja kenelläkään perillisellä ei ollut mahdollisuutta jäädä asuttamaan taloa jonka halutiin säilyvän suvussa.
        Eräs toinen minun tuttavani, joka oli avioerolapsi asusteli äitinsä ja äidin uuden miehen huushollissa. Hänen biologinen isänsä meni uusiin naimisiin ja rakensi hieno talon uudelle vaimolleen, sekä heidän avioliitostaan syntyneille lapsille. Tuttavani perusti oman perheen ja jossakin vaiheessa hänen isäpuolensa, sekä äitinsä kuolivat molemmat melko lyhyen ajan sisällä molemmat. Tuttavani siis peri heidät. Tuttavani biologisen isän vaimo kuoli myös ja biologinen isä jonkin ajan kuluttua. Tuttavani olisi kertomansa mukaan voinut periä osan talosta jonka biologinen isänsä oli rakentanut omalle perheelleen, mutta koska se ei ole koskaan ollut tuttavani koti, niin hän ei halunnut siitä minkäänlaista osuutta itselleen.
        Jos perillisillä ei ole varaa ostaa toisia ulos perintötalosta, niin lähtee talo alta, eikä jää enää sukuun. Tiedän että joillekkin on itse rakennettu talo niin tärkeä, että haluavat varmistaa sen säilymisen edes jollakin perillisellä.


    • Ei tarvitse myydä

      Asumisoikeutta ei tarvitse varmistaa myymällä ouutta alihintaan lapsille.

      Avioleskellä on puolisonsa kuoleman jälkeen oikeus pitää hallussaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetty kiinteistö ja koti-irtaimisto. Tämä oikeus menee rintaperillisen jakovaatimuksen edelle.

      Joten Lidian tapauksessa, jos hänen isänsä edelleen omistaisi omakotitalosta puolikkaan, ja kuolisi nyt, Lidia ja hänen kaksi sisarpuoltaan perisivät omakotitalopuolikaan ja maksaisivat siitä perintöverot.

      Isän puoliso kuitenkin saisi jatkaa talossa asumista koko loppuelämänsä, jos niin haluaisi. Hän voisi jopa ottaa uuden miehen asumaan siihen. Tai hän voisi muuttaa vuokralle muualle ja laittaa talon vuokralle.

      Aviolesken suoja on Suomessa hyvin vahva. Sitä varten ei tarvitse ruveta tekemään mitään kepulikauppoja.

    • mites on

      Eikös se lesken asumisoikeus koske nimenomaan sen lesken asumista, eikä ole enää voimassa, jos leski vuokraa asunnon pois.

      • Ei tarvitse myydä

        Ei. Perintökaari puhuu nimenomaan HALLINTAoikeudesta, mikä on eri asia kuin asumisoikeus:

        "Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt puoliso saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn tai muun jäämistöön kuuluvan eloonjääneen puolison kodiksi sopivan asunnon, jollei kodiksi sopivaa asuntoa sisälly eloonjääneen puolison varallisuuteen. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen puolison hallintaan."

        Leski voi siis asua asunnossa itse, tai vuokrata asunnon ja pitää vuokratuotot itse. Tärkeintä on että leskellä ei ole omassa omistuksessaan kodiksi sopivaa asuntoa; silloin hallintaoikeus raukeaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe