Vaikeat vanhemmat

tytär 47 vee

Tarvitsen nyt todella apua, kuten nimimerkistäni ilmenee olen jo itsekkin iällä.
Vanhempani käyvät suunnattomasti hermoilleni ja tätä on jatkunut koko ikäni. Sen kerran kun pinnani palaa ja sanon suuni puhtaaksi, voi mennä kuukausia, jopa parhaimmillaan kaksi vuotta, etteivät ole ollenkaan tekemisissä kanssani.
Tyttäreni yo- juhlat lähestyvät ja nyt tämä parivaljakko ramppaa ilmoittamatta lähes päivittäin kodissani tekemässä tupatarkastuksia, myös poissaollessani, kun lapsista kuitenkin joku avaa oven.
Asiaa tehdään vaikka tikusta ja puhelinsoittoja tulee toistakymmentä päivässä.
Haluaisin normaalit, mitä se nyt ikinäkään tarkoittaa välit, mutta kun äitini jyrää mielipiteillään kaiken ja haluaa määrätä, jopa perheemme pukeutumisen ja vieläpä senkin, mistä mikäkin ostetaan.
Pelkään ja tiedän, etten voi aikusten lailla asiasta neuvotella, vaan riita syntyy, jos sanon näiden vierailujen ja soitteluiden ahdistavan minua. Siitä syntyisi taas pitkä hiljaisuus ja välien rikkoutuminen. Miten ihmeessä toimisin?
Isäni sinänsä mukava mies on täysin tossun alla ja äitini määräysvallan alainen ja kuskaa tätä hermokimppua pakosta meille.
Tunnemme kaikki olomme ahdistuneiksi ja tilanne on tällähetkellä erittäin räjähdysherkkä. Mieheni on täysin hermoromahduksen partaalla, samoin lapset ja minä. Ammattiapuko on ainoa vaihtoehto tilanteeseemme?

56

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ½½½½½½½½½½½½½½½½

      Kysy nyt aluksi äidiltäsi vaikka, että pitääkö hän itseään niin täydellisen epäonnistuneena kasvattajana, ettei usko tyttärensä selviävän miehensä ja tulevan ylioppilaan avustuksella kyseisistä kekkereistä.

    • mummon pikkuleivät?

      Sano äidillesi, että sinulla on nyt kauhean kiire juhlavalmistelujen takia. Vai haluaako äitisi ehkä auttaa sinua siivouksissa ym järjestelyissä? Entä, jos pyydät häntä leipomaan kotonaan juhlapäiväksi joitakin suvun perinteisiä leivonnaisia tai pikkuleipiä? Onko hänellä halua kenties olla avuksi vai komenteleeko vain?

      Muussa tapaukessa ilmoita hänelle yo-juhlapäivä ja sano vielä kelloaikakin milloin vanhempasi ovat tervetulleita viettämään juhlaa kanssanne.

      • energiahyötykäyttöön

        Loistoidea! Anna mummolle pitkä tehtävälista, joka työllistää hänet juhliin saakka. Kaikki hyötyvät! Mummo saa touhuta ja kokee itsensä tarpeelliseksi ja sinä saat apua hommiin.


    • alottajatar

      Mummolle on jo nakitettu ne pikkuleivät :)... Kyseessä on ihminen, joka haluaa auttaa, mutta joka korostaa omaa erinomaisuuttaa, tuskastuu hänelle annetuista töistä ja jopa pikkuleipien teosta saamme koko perhe kumartaa pihasepeliin asti otsa ruvella ja kiitellä seuraavat 3 kuukautta, tai muutoin olemme kiittämättömiä.
      Mitä enemmän hänelle töitä antaa sitä hermostuneempi hän on, tämä huomattu monena jouluna.
      Tosiaan äitini soittaa useita kertoja päivässä kysyäkseen mitä olen tehnyt, usein on kuitenkin niin, että niitä soittoja tulee niin taajaan tahtiin, ettei sillä välillä juuri mitään ehdi tapahtua. Ja tokihan tuo myös on aika ärsyttävää.
      Tyttäreni ovat 18 ja 19 vuotiaita, mutta eivät saisi edes seurustella ja tyttärien mahdollista seksielämää hän tiedustelee tasaisin välein ja minä tietysti en voi puhua totta, sillä siitäkös sota syntyisi.
      Ravintolassa he eivät myöskään saisi käydä ja todistuksen arvosanat kuitattiin sanomalla, no jäikö parantamisen varaa, taisi työskentely lähikaupassa verottaa arvosanoja, kunnei sinusta nyt vain tylisi ikuinen kaupan kassa.
      Itse olin kattonut juhlamekkoa prismasta, mutta siihen en löytänyt sopivaa kokoa, johon hän tokaisi, että prismasta, kuvittelitko sinä tosiaan löytäväsi prismasta juhlavaatteen, ei kuule se pitää ostaa kunnon vaateliikkestä. No oma kokonaisuuteni olisi sopiessaan maksanut n. 60 euroa, hänen vaatteensa tuli maksamaan 240 euroa. Ei minulla totisesti olisi sellaiseen varaa ja kun ottaa huomioon, että ikänäni en ole euroakaan heiltä saanut, joskus pari ruisleipää ja muuta sellaista, tai lapsille pinenä vaatteita.
      Nykyisinkin vain kysytään tarviitko rahaa lainaksi. Koskaan eivät mitään anna.

      • yxmuzi

        Onko se liikaa, jos osoittaa vilpitöntä kiitollisuutta saamastaan avusta? Tuskin sentään joudut sitä otsa ruvella tekemään. Kyllä ainakin minä olisin hyvin kiitollinen, jos joku leipoisi pikkuleivät juhliini.
        Mitäpä jos sopisitte, kuinka usein hän voi soittaa teille. Hän ei varmaan ole selvillä ärsytyskynnyksestäsi.
        Miten voisit olla selvillä täysi-ikäisten tyttäriesi seksielämästä? Älä missään tapauksessa ala levitellä omia kuvitelmiasi, vaan kerro, ettet tiedä mitään.
        Anna tyttärien hoitaa omat asiansa isoäitinsä kanssa, äläkä sinä niihin sotkeudu.
        Osta vaatteesi mistä haluat, äläkä odota käsi pitkällä rahallista apua äidiltäsi.
        Millaista apua olet itse antanut vanhemmillesi? Ettekö ole jo siinä iässä, että huoltosuhteen pitäisi kääntyä?


      • Alottajatar
        yxmuzi kirjoitti:

        Onko se liikaa, jos osoittaa vilpitöntä kiitollisuutta saamastaan avusta? Tuskin sentään joudut sitä otsa ruvella tekemään. Kyllä ainakin minä olisin hyvin kiitollinen, jos joku leipoisi pikkuleivät juhliini.
        Mitäpä jos sopisitte, kuinka usein hän voi soittaa teille. Hän ei varmaan ole selvillä ärsytyskynnyksestäsi.
        Miten voisit olla selvillä täysi-ikäisten tyttäriesi seksielämästä? Älä missään tapauksessa ala levitellä omia kuvitelmiasi, vaan kerro, ettet tiedä mitään.
        Anna tyttärien hoitaa omat asiansa isoäitinsä kanssa, äläkä sinä niihin sotkeudu.
        Osta vaatteesi mistä haluat, äläkä odota käsi pitkällä rahallista apua äidiltäsi.
        Millaista apua olet itse antanut vanhemmillesi? Ettekö ole jo siinä iässä, että huoltosuhteen pitäisi kääntyä?

        Kiitos sinulle näistä lohdutuksen sanoista :(
        Kyllähän minä vilpittömästi kiitän, mutta eikö sinustakin ole pikkasen liikaa, jos samasta asiasta tarvitsee kiitellä useaan otteeseen, jotta tyytyväisyystakuu on varmasti saavutettu.
        Onko sinusta normaalia, että soittoja tulee toistakymmentä päivässä? Mielestäni omaan hyvänkin ärsytyskynnyksen.
        Minulla ja tyttärilläni on niin hyvät suhteet, että olen ihan tietoinen heidän seksielämästään, josta haluavat itse minulle avautua. en kai voi kieltääkkään, vai?
        En voi odottaa rahallista apua, kun en sitä koskaan ole saanut, saati pyytänyt.


      • yxmuzi
        Alottajatar kirjoitti:

        Kiitos sinulle näistä lohdutuksen sanoista :(
        Kyllähän minä vilpittömästi kiitän, mutta eikö sinustakin ole pikkasen liikaa, jos samasta asiasta tarvitsee kiitellä useaan otteeseen, jotta tyytyväisyystakuu on varmasti saavutettu.
        Onko sinusta normaalia, että soittoja tulee toistakymmentä päivässä? Mielestäni omaan hyvänkin ärsytyskynnyksen.
        Minulla ja tyttärilläni on niin hyvät suhteet, että olen ihan tietoinen heidän seksielämästään, josta haluavat itse minulle avautua. en kai voi kieltääkkään, vai?
        En voi odottaa rahallista apua, kun en sitä koskaan ole saanut, saati pyytänyt.

        Ole hyvä vain.
        Kiitos ei maksa mitään, pikkuleivät sen sijaan maksavat. Ei kai ole mahdotonta kiittää useampaankin otteeseen? Millä tavoin äitisi ilmaisee, että sinun pitäisi vielä kiittää?
        Kuten sanoin, teidän kannattaisi yhdessä sopia, kuinka usein soitellaan. Jos soittoja tulee tosiaan toistakymmentä päivässä, se on merkki jostakin, esimerkiksi siitä, että äitisi on kovin yksinäinen tai kovin huolissaan sinusta.
        Jos arvelet olevasi tietoinen tyttäriesi seksielämästä - mistä en olisi aivan varma - niin et kai mene kertomaan tietojasi muille? Eivätkö ne ole luottamuksellisia? Minusta voit hyvin sanoa äidillesi, että sinä et kerro ihmisten yksityisasioista kenellekään. Äläkä sitten kerro.
        Äidilläsi ei ole minkäänlaista velvollisuutta avustaa sinua taloudellisesti. Et voi sitä edes mielessäsi odottaa, vaikka kirjoitatkin: "ikänäni en ole euroakaan heiltä saanut, joskus pari ruisleipää ja muuta sellaista, tai lapsille pinenä vaatteita.
        Nykyisinkin vain kysytään tarviitko rahaa lainaksi. Koskaan eivät mitään anna."
        Etköhän sinä aikuisten lasten äitinä pysty normalisoimaan suhteesi omaan äitiisi, jos sitä todella haluat. Olisi jo korkea aika.


      • Kolme kertaa viikoss
        yxmuzi kirjoitti:

        Onko se liikaa, jos osoittaa vilpitöntä kiitollisuutta saamastaan avusta? Tuskin sentään joudut sitä otsa ruvella tekemään. Kyllä ainakin minä olisin hyvin kiitollinen, jos joku leipoisi pikkuleivät juhliini.
        Mitäpä jos sopisitte, kuinka usein hän voi soittaa teille. Hän ei varmaan ole selvillä ärsytyskynnyksestäsi.
        Miten voisit olla selvillä täysi-ikäisten tyttäriesi seksielämästä? Älä missään tapauksessa ala levitellä omia kuvitelmiasi, vaan kerro, ettet tiedä mitään.
        Anna tyttärien hoitaa omat asiansa isoäitinsä kanssa, äläkä sinä niihin sotkeudu.
        Osta vaatteesi mistä haluat, äläkä odota käsi pitkällä rahallista apua äidiltäsi.
        Millaista apua olet itse antanut vanhemmillesi? Ettekö ole jo siinä iässä, että huoltosuhteen pitäisi kääntyä?

        Mitäs itse sanoisit, jos sinun läheisesi ilmoittaisi soittoajat sinulle?


    • Alottajatar

      Normalisoisin suhteeni äitiini, jos nyt olisimme normaalin ihmisen kanssa tekemisissä, mutta kuten jo kerroin, jos sanon oman mielipiteeni, mikä on vastakkainen hänen mielipiteensä kanssa syntyy siitä riita ja pitkä hiljaisuus, eikä hän halua tuolloin olla ollenkaan tekemisissä koko perheeni kanssa.
      Me puhumme nyt sellaisesta henkilöstä, joka esim. löi minua 18 vuotiaana kun hänelle selvisi, että seurustelen. Hän muutti pois lapsuudenkodistani kahdeksi viikoksi , eli siksi aikaa kun silmäni oli musta, koska ei kestänyt katsella sitä.
      Minut he heittivät 17 vuotiaana ulos kodista, kun lopetin lukion kesken kakkosluokalla. Sain silloin töitä farkkukaupasta ja jouduin vuokraamaan yksiön. Kun vuoden päästä päätin jatkaa kouluni loppuun sain muuttaa takaisin kotiin.
      Kun 21 vuotiaana rupesin odottamaan ensimmäistä lastani, eivät vanhempani hyväksyneet tulevaa aviomiestäni ja raskaus olisi pitänyt keskeyttää.
      Koko 16 vuoden aikana, mitä oli lasteni isän kanssa naimisissa, eivät he hyväksyneet miestäni, kun sitten ilmoitin eroavani, oli se heille niin raskas kokemus, että lähtivät pariksi viikoksi ulkomaille lepäämään. Takaisin tullessaan kirjoittivat minulle kirjeen, jossa kertoivat diagnosoineensa minun olevan psykopaatti ja että oireeni sopivat täsmälleen tuohon, koska olin kaksi kertaa käynyt baarissa eron jälkeen.
      Kaksi vuotta olivat kokonaan pitämättä yhteyttä minuun kun löysin nykyisen kumppanini, jonka kanssa olen ollut nyt 10 vuotta. Se kun vaan ei sopinut.
      Kun taas välit lämpenivät, ne ovatkin olleet suorastaan kuumat. :)
      Olen ainoa lapsi ja kuten jo aijemmin sanoin, en koskaan ole pyytänyt vanhemmiltani rahaa, enkä liioin lainannut.
      Tänään sain lohduttavan puhelun äidiltäni kun minulta jouduttiin poistamaan hammas. " kuinka olet voinut päästää hampaasi niin huonoon kuntoon, että se piti poistaa.?" Vastasin :" voi äitikulta, kun minulla ei ole kuuteen vuoteen ollut varaa mennä hammaslääkäriin, jos aina olisin pistänyt kaiken itseeni, niin ei meillä nyt juhlittaisi ylppäreitä". Tässäpä tätä.

    • hoh,hoijaaaa

      Otsake taitaa olla väärin....

      Miksi vastaat puhelimeen jos et halua keskustella?!

      "Vastasin :" voi äitikulta, kun minulla ei ole kuuteen vuoteen ollut varaa mennä hammaslääkäriin, jos aina olisin pistänyt kaiken itseeni, niin ei meillä nyt juhlittaisi ylppäreitä"." Vain niin....

      • Hoijaa vaan

        Jos en vastaa, soittaa hän 4-5 kertaa peräkkäin puhelimeeni, sen jälkeen molempien tyttärien puhelimeen ja miehen puhelimeen ja viimein joku vastaa kun ei enään kestä jatkuvaa soittoa. Niin ja siinä välissä tietysti kaikille muutama tekstiviesti, että oletteko kuolleet kun ei kukaan vastaa.


      • Anna takaisin
        Hoijaa vaan kirjoitti:

        Jos en vastaa, soittaa hän 4-5 kertaa peräkkäin puhelimeeni, sen jälkeen molempien tyttärien puhelimeen ja miehen puhelimeen ja viimein joku vastaa kun ei enään kestä jatkuvaa soittoa. Niin ja siinä välissä tietysti kaikille muutama tekstiviesti, että oletteko kuolleet kun ei kukaan vastaa.

        Vastaa: "Olemme kuolleet! Voit aloittaa juhlinnan!"


      • hehhehheh:D
        Anna takaisin kirjoitti:

        Vastaa: "Olemme kuolleet! Voit aloittaa juhlinnan!"

        Toi oli hyvä! ;D


      • Fakta
        Hoijaa vaan kirjoitti:

        Jos en vastaa, soittaa hän 4-5 kertaa peräkkäin puhelimeeni, sen jälkeen molempien tyttärien puhelimeen ja miehen puhelimeen ja viimein joku vastaa kun ei enään kestä jatkuvaa soittoa. Niin ja siinä välissä tietysti kaikille muutama tekstiviesti, että oletteko kuolleet kun ei kukaan vastaa.

        Laita viesti takaisin, ettet nyt jouda vastaamaan, mutta soitat illalla, kun on sopivasti aikaa.


    • hohhoijaa

      Äh. Kasva aikuiseksi. Äidit ei kasva jos lapset ei heitä höylää. Mitä sinä siitä sitten otat paineita jos äitisi loukkaantuu eikä ole muutamaan viikkoon tai kuukauteen tekemisissä kanssanne? Silloin saa ainakin olla rauhassa.

    • sukuvikako?

      Aloittajalle: Oletko todella 47 v.?
      Vaikuttaa siltä, että olet teini-ikäinen kauhukakara.
      Ihan oikeasti!

      • Alottajatar

        Kyllä olen 47 vee, ihan suhtkoht normaali :D, toki ihanaa, jos olen mielestäsi noinkin nuorekas, miksi minut leimasit.
        Enkä täällä apuja huutelisi, mutta ymmärtänet, että kun on 47 vuotta hirmuvallan alaisena, sitä alkaa näinkin epätoivoisella tavalla kuin suoli 24:lta hakemaan apua ongelmiin.
        Olisin kovasti edelleenkin kiitollinen, millä tavoin voisin toimia loukkaamatta vanhempiani.
        Äitini on niin suuri persoona, että hänestä olisi riittänyt hyvin jakaa parille veljelle ja siskollekkin, mutta valitettavasti niitä ei ole. Ja jos olisi, en varmasti roikkuisi tällä pastalla tukea pyytämässä.


    • Äippä 53

      Apu ja toisen kotiin jatkuvasti tunkeutuminen on kaksi eri asiaa.
      Kyllä vanhemmilla on ikuinen huoli lapsistaan, mutta ei se saa
      olla ahdistavaa, eikä lähes viisikymppistä saa eikä kuulu enää
      holhota, jos ei ole holhouksen alainen.
      Jos ette pysty keskenänne asioista sopimaan, yritä hoitaa tilanne
      vaikkapa molemmille tutun ihmisen avustuksella.
      Oliskiko joku kummitätisisi sellainen, jos on elossa ja vanhempiesi
      läheinen?
      Apua pyydetään, tai sitä tarjotaan, mutta väkisin ei saa sitä tyrkyttää, ei-
      kä toista pakottaa auttamaan. Nimimerkillä yxmutzi, taitaa olla itsellään inkkarit
      hukassa kanootista, älä edes lue noin idiootteja viestejä.

      • Alottajatar

        Kummitäti on elossa, kummisetäni menehtyi jokin aika sitten. Tuo olisi tietysti hyvä idea, mutta vanhempani ovat niin pahasti riidoissa kummitätini kanssa, että eivät saaneet edes mennä kummisetäni hautajaisiin.
        Eilen minulle ehdottivat, että kutsu kiusallasi kummitäti juhliin kun ei varmasti tule. Sanoin, etten saa siitä mitään nautintoa, että kiusallani kutsuisin ja näin jätän kutsumatta. Äitini on riidoissa myös ainoan veljensä kanssa ja aika ajoin kaikkien tuttujensa kanssa. Työikäisenä myös tappeli kaikkien työkavereitensa kanssa ja ei mennyt edes hänelle osoitettuun läksiäistilaisuuteen kun eläkkeelle jäi.
        Että ihan helposti en nyt keksi varsinaista "uhria", joka tilanteen ratkaisisi.


    • Alottajatar

      Tässä tämän päivän antia, soittoja tullut jo kaksi.
      Ensimmäisessä käskettiin vuokraamaan teltta. ( emme tarvitse), siitä herneet nenään.
      Kysyttiin, onko kutsut jo lähetetty ja mitä niissä lukee, kerroin

      Olette sydämellisesti tervetulleita juhlistamaan kanssamme X:n valmistumista lauantaina 2.6.12 kotiimme (osoite) klo.x-x
      Ystävällisin terveisin
      (juhlakalu),minä,isäpuoli ja sisko

      Toisessa soitossa molemmat vanhempani huusivat puhelimeen vuoron perään, että kutsussa kuuluu lukea tyttäreni X.n ja että minä yksin toivottamassa ja että mitä sitä (isäpuolta) siinä niin helvetisti tarvii korostaa. Isäpuoli vaikuttanut lasten elämässä10 vuotta.
      Minäkö tässä nyt yksin olen kauhukakara ja kaikki vika minussa?

    • Koettu on

      Tiedän miltä sinusta tuntuu. Lapsesta saakka olen saanut opetella sukkuloimaan itsekkäiden ja kaikkitietävien naisten keskellä, oma äitini, kasvatusäitini ja työtoverini mm. Minulle osui ymmärtäväinen ja äidillinen anoppi, ja hänen ansiostaan sain elämäni rauhallisille uomille aikanaan.
      Kaikki he vaikuttivat elämääni vuosikymmenet, halusin tai ei.

      Vasta nyt kun aika on heidät ohittanut, olen todella tajunnut, kuinka sidottu nuoruudessani olen ollut.
      Monet asiat elämässäni ovat jääneet elämättä, kun se kerta kaikkian ei ollut soveliasta, tai maksoi liikaa, tai oli kertakaikkiaan älytön ajatuskin, oli poliittisesti arveluttavaa tai sivistymätöntä, ja jo napureidenkin takia.... Oli aina kurjaa joutua selittelemään asioitaan ja vastaamaan tungetteleviin kysymyksiin.

      Omien lapsieni ja läheisteni kohdalla olen varmaan nyt sitten liiankin arka kysymään tai neuvomaan. Mieluummin pidän asiani omanani enkä halua kysyä mitään keneltäkään. Varmaan annoin vaoautta liikaakin lapsilleni, kun he olivat menoikäiset. Onneksi heillä itsellään oli itsesuojeluvaistoa ilman minun jatkuvia ohjeitanikin. Selviytyivät aikusiksi.

      Kannattaisin välien jäädyttämistä, sillä sinulla ja perheelläsi on oikeus yksityisyyteen. Jos äitisi on noin tungetteleva, niin hän ei koskaan lopeta. Kokemuksen perusteella sanon, että parempi yksi rytinä kuin ikuinen kitinä.

      Kokeilepa sanoa, että jos ei hän lopeta nyt tätä asioihin sotkeutumista, niin nämä juhlat ovat sitten viimeiset yhteiset tässä suvussa. Ja pidä se päätös. Ottakoon sitten itse yhteyttä, jos haluaa.
      Olet saanut liudan ohjeita, mutta tiedän, että mikään sanominen tai kokeilu ei tuota mitään tulosta. Hän ei ota vastaan neuvoja.

      Olet velvollinen antamaan lapsillesi toisenlaisen elämän kuin mitä äitisi on sinulle järjestänyt. Älä salli hänen puuttua lapsenlapsienkin kuvioihin.

      • Koettu on

        ....jatkaisin vielä, että vaihtaisitte puhelinnumeron salaiseksi, sillä jatkuvat puhelimen soiminen on hermoja raastavaa. Onneksi ette ole antaneet avainta heille.

        Mutta puhelinrauha on saatava.

        Kova kovaa vastaan! Ja osoittakaa, että tilanne on nyt riistäytynyt käsistä. Jos ei kutsu näin kelpaa, ei ole pakko tulla, ja itseasiassa ihan parempinkin niin...
        Sen voisi tytär ilmoittaa, vaikkapa uudella kortilla.
        Eivät he muuten usko.


      • Alottajatar
        Koettu on kirjoitti:

        ....jatkaisin vielä, että vaihtaisitte puhelinnumeron salaiseksi, sillä jatkuvat puhelimen soiminen on hermoja raastavaa. Onneksi ette ole antaneet avainta heille.

        Mutta puhelinrauha on saatava.

        Kova kovaa vastaan! Ja osoittakaa, että tilanne on nyt riistäytynyt käsistä. Jos ei kutsu näin kelpaa, ei ole pakko tulla, ja itseasiassa ihan parempinkin niin...
        Sen voisi tytär ilmoittaa, vaikkapa uudella kortilla.
        Eivät he muuten usko.

        Kiitos, vihdoinkin joku, joka ymmärtää. Huh. Numeron muuttaminen salaiseksi pikkasen vaikeaa kun mulla on oma yritys.
        Niin ja näiden soittojen lisäksi pyyhältävät vielä autolla pihaan ilmoittamatta tulostaan ja tätäkin tapahtuu lähes päivittäin, ainakin joka toinen päivä.
        Eilenkin kävivät yllätyshyökkayksellä ja kuisti oli maalattu väärän väriseksi, samoin lattia oli liian tumma, kuten myös verhot. Kakut olin tilannut väärästä paikasta ja ja ja ja , lista on loputon.
        Hirvittävän loukkaavaa kun näinkin vanha ämmä kuin minä saa jatkuvasti kuulla suoraan, tai vihjaten kuinka nykyinenkään puoliso ei kelpaa, pistää niin vihaksi.


      • ½½½½½½½½½½½½½½½½
        Alottajatar kirjoitti:

        Kiitos, vihdoinkin joku, joka ymmärtää. Huh. Numeron muuttaminen salaiseksi pikkasen vaikeaa kun mulla on oma yritys.
        Niin ja näiden soittojen lisäksi pyyhältävät vielä autolla pihaan ilmoittamatta tulostaan ja tätäkin tapahtuu lähes päivittäin, ainakin joka toinen päivä.
        Eilenkin kävivät yllätyshyökkayksellä ja kuisti oli maalattu väärän väriseksi, samoin lattia oli liian tumma, kuten myös verhot. Kakut olin tilannut väärästä paikasta ja ja ja ja , lista on loputon.
        Hirvittävän loukkaavaa kun näinkin vanha ämmä kuin minä saa jatkuvasti kuulla suoraan, tai vihjaten kuinka nykyinenkään puoliso ei kelpaa, pistää niin vihaksi.

        Palasin lukemaan ketjua ja näyttää aika hulvattomalta. :)
        Mitä vastasit, kun äitisi totesi kuistin olevan maalattu väärän väriseksi ja lattian liian tumman? Sanoitko, että kuisti on sinun, samoin verhosi ja pidät niiden väristä.
        Pyydä muoria tilaamaan uudet kakut, jollei tilaamasi kelpaa hänelle, mutta kerro, että maksaa ne myös sitten itse.
        Olen jo kahdet ylppärit järjestänyt ja ikävä kyllä äitini ei päässyt edes ensimmäisiin yo-juhliimme, koska hänen terveytensä oli jo niin heikko. Nyt hän lepää jo mullan alla ja minulla on järjestettävänä jo kolmannet ylppärit...
        Vanha sanonta kuuluu, että mikäs pahan tappaisi, joten mitä todennäköismmin äitisi tulee olemaan luonanne vielä pitkään. Sopeutukaa tai yrittäkää kouluttaa muoria olemaan puuttumatta elämäänne. :)


      • Alottajatar
        ½½½½½½½½½½½½½½½½ kirjoitti:

        Palasin lukemaan ketjua ja näyttää aika hulvattomalta. :)
        Mitä vastasit, kun äitisi totesi kuistin olevan maalattu väärän väriseksi ja lattian liian tumman? Sanoitko, että kuisti on sinun, samoin verhosi ja pidät niiden väristä.
        Pyydä muoria tilaamaan uudet kakut, jollei tilaamasi kelpaa hänelle, mutta kerro, että maksaa ne myös sitten itse.
        Olen jo kahdet ylppärit järjestänyt ja ikävä kyllä äitini ei päässyt edes ensimmäisiin yo-juhliimme, koska hänen terveytensä oli jo niin heikko. Nyt hän lepää jo mullan alla ja minulla on järjestettävänä jo kolmannet ylppärit...
        Vanha sanonta kuuluu, että mikäs pahan tappaisi, joten mitä todennäköismmin äitisi tulee olemaan luonanne vielä pitkään. Sopeutukaa tai yrittäkää kouluttaa muoria olemaan puuttumatta elämäänne. :)

        Sanoin juuri noin, että minusta kuisti on hyvä ja niinhän se onkin. Sain vain valtavan mulkaisun takaisin. Kiitos sinulle kannustuksesta ja pikkasen otti sydänalasta, että kitisen täällä äidistä, joka elää, kun olet omasi menettänyt.
        Aamun jälkeen ei yhtään soittoa, kun hieman avasin suutani siitä kutsusta. Eli meidän tapauksessa hiljaisuus on suuren närkästymisen merkki...


      • Koettu on
        Alottajatar kirjoitti:

        Sanoin juuri noin, että minusta kuisti on hyvä ja niinhän se onkin. Sain vain valtavan mulkaisun takaisin. Kiitos sinulle kannustuksesta ja pikkasen otti sydänalasta, että kitisen täällä äidistä, joka elää, kun olet omasi menettänyt.
        Aamun jälkeen ei yhtään soittoa, kun hieman avasin suutani siitä kutsusta. Eli meidän tapauksessa hiljaisuus on suuren närkästymisen merkki...

        Älä sinä nyt ota yhteyttä sinne päin!

        Mitä tulee siihen kutsuun, niin onpa todella tyttären vähättelyä ja hänen tunteittensa sivuuttamista, jos pidetään epäsopivana, että hänen isäpuolensa ja sisarensa ovat kutsujina hänen juhliinsa. Tytärellä on täysi oikeus sanoa isovanhemmille, että jos hänelle läheiset ihmiset eivät passaa, niin isovanhemmat eivät ole tervetulleita.
        Älä estä häntä loukkaantumasta. Älä sovittele ja sano, että mummua pitää ymmärtää. EI PIDÄ.

        Omien kokemuksien perusteella tiedän, miltä hänestä tuntuu. Hän ei ole mitään: Hänen tarpeensa ja tahtonsa ei ole mitään. Hänen oikeutensa valita läheisensä ja tunteittensa kohteet eivät ole mitään.
        Vastaavassa tapauksessa minulle olisi pärskähdetty halveksivasti ja sanottu, että minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kutsu on kirjoitettava. Koko tilaisuus latistetaan jo etukäteen isovanhempien mielestä huonosti laaditun kutsun vuoksi.

        Miten miehesi kestää tilanteen. Luulisi, että hänenkin pinnansa palaa kaikesta vähättelystä.

        Jos hän ei ole koskaan vastustanut, niin uskoisin, että yksi karjaisu riittäisi.


      • Alottajatar
        Koettu on kirjoitti:

        Älä sinä nyt ota yhteyttä sinne päin!

        Mitä tulee siihen kutsuun, niin onpa todella tyttären vähättelyä ja hänen tunteittensa sivuuttamista, jos pidetään epäsopivana, että hänen isäpuolensa ja sisarensa ovat kutsujina hänen juhliinsa. Tytärellä on täysi oikeus sanoa isovanhemmille, että jos hänelle läheiset ihmiset eivät passaa, niin isovanhemmat eivät ole tervetulleita.
        Älä estä häntä loukkaantumasta. Älä sovittele ja sano, että mummua pitää ymmärtää. EI PIDÄ.

        Omien kokemuksien perusteella tiedän, miltä hänestä tuntuu. Hän ei ole mitään: Hänen tarpeensa ja tahtonsa ei ole mitään. Hänen oikeutensa valita läheisensä ja tunteittensa kohteet eivät ole mitään.
        Vastaavassa tapauksessa minulle olisi pärskähdetty halveksivasti ja sanottu, että minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kutsu on kirjoitettava. Koko tilaisuus latistetaan jo etukäteen isovanhempien mielestä huonosti laaditun kutsun vuoksi.

        Miten miehesi kestää tilanteen. Luulisi, että hänenkin pinnansa palaa kaikesta vähättelystä.

        Jos hän ei ole koskaan vastustanut, niin uskoisin, että yksi karjaisu riittäisi.

        En kehtaa, enkä uskalla edes kaikesta kertoa, en ole tästäkään kertonut, koska tosiaan hän kieltäisi heitä tulemasta jos tietäisi ja sitäkään en halua. En millään jaksaisi riidellä, en pahoittaa kenenkään mieltä, mutta tosiaan alkaa olla keinot ja voimavarat aika loppu.


      • Koettu on
        Alottajatar kirjoitti:

        En kehtaa, enkä uskalla edes kaikesta kertoa, en ole tästäkään kertonut, koska tosiaan hän kieltäisi heitä tulemasta jos tietäisi ja sitäkään en halua. En millään jaksaisi riidellä, en pahoittaa kenenkään mieltä, mutta tosiaan alkaa olla keinot ja voimavarat aika loppu.

        Sinun vanhempasi luulevat, että miehesi ja tyttäresi ovat yhtä alistuvisia kuin sinä. He pompottavat teitä loputtomasti.
        Pöyristyttävää, että he kyselevät tyttäresi seurustelusuhteistakin, se on ehdottomasti tunkeilevaisuutta ja tahdittomuutta, ja olisi tärkeää, että saisit kerrottua utelut tyttärellesi,
        Hänellä on oikeus se tietää.

        Kun saat tarpeeksesi, sano vanhemmillesi, että nyt on sinun viisainta kertoa perheellesi kaikki. Perhe päättäköön, miten edetään sitten.

        Älä ole se kiltti, jota pompotetaan, sillä SINUN hermosi siinä menevät. Minä aikanani yritin, kunnes katkaisin välini päällepäsmäriini, ja murehdin sitten vain sitä, että olin sietänyt asiaa liian kauan. On ollut niin paljon helpompaa elää ilman alituista painostusta.


      • ihan selvästi
        Koettu on kirjoitti:

        Sinun vanhempasi luulevat, että miehesi ja tyttäresi ovat yhtä alistuvisia kuin sinä. He pompottavat teitä loputtomasti.
        Pöyristyttävää, että he kyselevät tyttäresi seurustelusuhteistakin, se on ehdottomasti tunkeilevaisuutta ja tahdittomuutta, ja olisi tärkeää, että saisit kerrottua utelut tyttärellesi,
        Hänellä on oikeus se tietää.

        Kun saat tarpeeksesi, sano vanhemmillesi, että nyt on sinun viisainta kertoa perheellesi kaikki. Perhe päättäköön, miten edetään sitten.

        Älä ole se kiltti, jota pompotetaan, sillä SINUN hermosi siinä menevät. Minä aikanani yritin, kunnes katkaisin välini päällepäsmäriini, ja murehdin sitten vain sitä, että olin sietänyt asiaa liian kauan. On ollut niin paljon helpompaa elää ilman alituista painostusta.

        Minä en kyllä millään ilveellä usko sitä, että aloittajatar on kiltti!

        Jos on äitinsä hirveä, niin onpä tytärkin yks' hirmu.


      • ½½½½½½½½½½½½½½½½
        ihan selvästi kirjoitti:

        Minä en kyllä millään ilveellä usko sitä, että aloittajatar on kiltti!

        Jos on äitinsä hirveä, niin onpä tytärkin yks' hirmu.

        Miksei tytär ole voinut tulla isäänsä? Jos tytär olisi ollut hirmu, hän olisi jo 47 vuodessa koulinut äidistään ihmisen.


      • nuppuli586
        Alottajatar kirjoitti:

        Kiitos, vihdoinkin joku, joka ymmärtää. Huh. Numeron muuttaminen salaiseksi pikkasen vaikeaa kun mulla on oma yritys.
        Niin ja näiden soittojen lisäksi pyyhältävät vielä autolla pihaan ilmoittamatta tulostaan ja tätäkin tapahtuu lähes päivittäin, ainakin joka toinen päivä.
        Eilenkin kävivät yllätyshyökkayksellä ja kuisti oli maalattu väärän väriseksi, samoin lattia oli liian tumma, kuten myös verhot. Kakut olin tilannut väärästä paikasta ja ja ja ja , lista on loputon.
        Hirvittävän loukkaavaa kun näinkin vanha ämmä kuin minä saa jatkuvasti kuulla suoraan, tai vihjaten kuinka nykyinenkään puoliso ei kelpaa, pistää niin vihaksi.

        Hyvin tuttua tekstiä ,samanlaista on tullut koettua !
        Ainoa keino on pysyä pois äitisi vaikutuspiiristä. Minulla tämä ongelma on jatkunut 46 vuotta olen nyt 62 vuotias nainen.

        Jos hän ottaa yhteyttä sen jälkeen ja on asiallinen voit pitää jonkinlaiset välit.Jos taas sama jatkuu älä ole missään yhteydessä ,se on parempi koko perheelle,kokemuksesta tiedän että tällinen tilanne kuormittaa todella paljon koko teidän perhettä.
        On melkein sama kuin taistelisi "tuulimyllyjä " vastaan eli olen huomannut että toiveistani huolimatta tilanne ei parane .

        Jaksamisia ja keskity omaan perheeseesi jotka kohtelevat sinua hyvin ja rakastavat sinua.


    • joopajoooo8

      Huono provo...

      • Alottajatar

        Voi kun olisikin vain provo. Kaikki on totisinta totta. Ajattelin tässä juuri hetki sitten, että minusta tehtäisiin varmaan perinnötön ja karkoitettaisiin siperiaan, jos vanhempani tietäisivät, että tällätavalla julkisesti täällä haen henkistä tukea. :D


      • yxmuzi
        Alottajatar kirjoitti:

        Voi kun olisikin vain provo. Kaikki on totisinta totta. Ajattelin tässä juuri hetki sitten, että minusta tehtäisiin varmaan perinnötön ja karkoitettaisiin siperiaan, jos vanhempani tietäisivät, että tällätavalla julkisesti täällä haen henkistä tukea. :D

        Ei sinua Siperiaan voisi karkottaa. En usko, että sinua voisi helposti tehdä perinnöttömäksikään, mutta tietenkin vanhempasi voisivat käyttää omaisuutensa jo eläessään.
        Tietenkin on sopimatonta kirjoittaa ihmisistä, jotka joku voi tunnistaa. En usko, että vielä ainakaan kukaan tunnistaa äitiäsi, melkein kaikillahan on jossakin elämän vaiheessa maailman tyhmin mutsi.


      • mummi kans
        yxmuzi kirjoitti:

        Ei sinua Siperiaan voisi karkottaa. En usko, että sinua voisi helposti tehdä perinnöttömäksikään, mutta tietenkin vanhempasi voisivat käyttää omaisuutensa jo eläessään.
        Tietenkin on sopimatonta kirjoittaa ihmisistä, jotka joku voi tunnistaa. En usko, että vielä ainakaan kukaan tunnistaa äitiäsi, melkein kaikillahan on jossakin elämän vaiheessa maailman tyhmin mutsi.

        Niinpä, jossain vaiheessa tyhmin mutsi. Mutta kuulehan yxmutzi, hänellä ymmärtääkseni tätä piinaavaa mutsitusta on jatkunut jo 47 vuotta.
        Täytyy ihmisen jo ollakkin aika loppu, jos tommonen on ollu koko ajan.


    • muuan mummeli

      Mitähän, jos ottaisit tulosteen tuosta hätähuudostasi ja antaisit äitisi lukea. Eiköhän
      hän hieman hätkähtäiai ja alkaisi ajatella hieman toisella tavalla.

      Eihän hänellä ole oikeutta puuttua perheesi asioihin, paitsi että jos he rahoittavat teidän juhlianne. Silloin hän ilmeisesti katsoo oikeudekseen hieman ohjailla teitä.

      Henkilökohtaisesti en sietäisi tuollaista kotonani enkä onneksi ole tullut kokeneeksi moista.

      Minulla on kahden tyttären perheet ja poikani perhe, enkä ole puuttunut heidän tekemisiinsä. Ainoastaan silloin, kun ovat neuvoa kysyneet tai pyytäneet esim. leipomaan jotain juhlia varten.

      Älkää toki antako tämän äidin pilata juhlianne. Pankaa stoppi asialle oitis.

    • grannen

      on tosi raskas tilanne, ihmiset jotka suuttuu kaikesta miten niille puhuu ? en ymmärrä äitiäsi ollenkaan, kun luin koko ketjun niin ihmetyttää. mikää ei ole hyvä aina vain motkotetaan...
      etkö voi sanoa esim. kolmannen puhelun tullessa että ei sinulla ole aikaa ja muistuta häntä milloin hän soitti viimmeksi.
      kaikki muut mitä hän kyseenalaistaa vaikene vain ja jos jänkyttää sano että perheen kans on sovittu eikä mitään muuta.
      jos nyt välit menee poikki ett voi sille mitään. kai peheesi kuitenkin on tärkeämpi ? joskus on pakko tehdä ikäviä valintoja. vaikuttaa että äitisi on hyvin kontrollin alainen ja napanuora on katkaistava.

      • Mom from hell

        Niin on tuttua huttua, että kerronpa pääpiirteittäin miten minulla asia meni. Näitä kuvatunlaisia ihmisiä ei ymmärrä jos ei ole ollut tekemisissä heidän kanssaan eikä edes uskota, että jotain sellaista on olemassa.

        Minun ei auttanut lopulta muu kuin pistää välit tyystin poikki. On kirjoitettu kirjeitä, istuttu alas puhumaan, koitettu saada yhteistä ymmärrystä ennen kuin todella tajusin ettei sellaista tule koskaan tapahtumaan. Äidilleni toinen ihminen tarpeineen, toiveineen ja haluineen ei ole mitään. Hän lähtökohtaisesti ei millään lailla kunnioita toista ihmistä eikä ymmärrä, etteivät muut ole kuin hän itse vaan ovat erillisiä yksilöitä omine persoonineen. Tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan koska hän ei ota millään tavoin huomioon toista; on vain tämä ihminen itse ja hänen mielipiteensä joka on totuus.

        Äiti mielellään tarjoitui avuksi, varsinkin muiden kuullen. Mitä enempi korvia, sen juhlallisempia lupaukset olivat: taloudellista tukea, lastenhoitoapua, sitä ja tätä. Koskaan en ole pyytänyt mitään enkä mitään ole saanutkaan. Joskus nuorempana rohkenin huomauttaa lupauksista, mutta aina äiti luikerteli niistä ja käänsi kaiken päinvastoin; että mitä minä häneltä aina olin vaatimassa.

        Saadessani lapsia ei minun odotusaikani tai synnytykseni millään lailla kiinnostaneet vaan se oli pääasia, että hänestä tuli isoäiti. Kaikesta, ja todella kaikesta, tuli vääntöä äidin kanssa. Imetys, pukeminen, hoitaminen jne. kaiken tein väärin ja äiti ei epäröinyt puuttua mihinkään. Myös meille tultiin kuin saluunaan, etuoven ollessa lukossa tultiin suoraan takaovesta ja tultiin niin kuin hänelle itselleen sopi. Viis siitä mikä rytmi vauvaperheessä mahdollisesti oli. Ja voi vitsi, vitsi jos edes uskalsit arasti ottaa asiaa puheeksi meni herne niiiiiiin syvälle nenään ettei se millään meinannut tulla sieltä pois. Samoista asioista kerta kerran jälkeen koitin sanoa, mieheni sanoi, kirjoitin kirjeitä, mutta kun ei niin ei. Minkään näköisiä kompromissi vaihtoehtoja ei ole olemassakaan, on vaan äiti ja äidin mielipide. Asiasta kuin asiasta.


      • Mom from hell
        Mom from hell kirjoitti:

        Niin on tuttua huttua, että kerronpa pääpiirteittäin miten minulla asia meni. Näitä kuvatunlaisia ihmisiä ei ymmärrä jos ei ole ollut tekemisissä heidän kanssaan eikä edes uskota, että jotain sellaista on olemassa.

        Minun ei auttanut lopulta muu kuin pistää välit tyystin poikki. On kirjoitettu kirjeitä, istuttu alas puhumaan, koitettu saada yhteistä ymmärrystä ennen kuin todella tajusin ettei sellaista tule koskaan tapahtumaan. Äidilleni toinen ihminen tarpeineen, toiveineen ja haluineen ei ole mitään. Hän lähtökohtaisesti ei millään lailla kunnioita toista ihmistä eikä ymmärrä, etteivät muut ole kuin hän itse vaan ovat erillisiä yksilöitä omine persoonineen. Tällaisen ihmisen kanssa ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan koska hän ei ota millään tavoin huomioon toista; on vain tämä ihminen itse ja hänen mielipiteensä joka on totuus.

        Äiti mielellään tarjoitui avuksi, varsinkin muiden kuullen. Mitä enempi korvia, sen juhlallisempia lupaukset olivat: taloudellista tukea, lastenhoitoapua, sitä ja tätä. Koskaan en ole pyytänyt mitään enkä mitään ole saanutkaan. Joskus nuorempana rohkenin huomauttaa lupauksista, mutta aina äiti luikerteli niistä ja käänsi kaiken päinvastoin; että mitä minä häneltä aina olin vaatimassa.

        Saadessani lapsia ei minun odotusaikani tai synnytykseni millään lailla kiinnostaneet vaan se oli pääasia, että hänestä tuli isoäiti. Kaikesta, ja todella kaikesta, tuli vääntöä äidin kanssa. Imetys, pukeminen, hoitaminen jne. kaiken tein väärin ja äiti ei epäröinyt puuttua mihinkään. Myös meille tultiin kuin saluunaan, etuoven ollessa lukossa tultiin suoraan takaovesta ja tultiin niin kuin hänelle itselleen sopi. Viis siitä mikä rytmi vauvaperheessä mahdollisesti oli. Ja voi vitsi, vitsi jos edes uskalsit arasti ottaa asiaa puheeksi meni herne niiiiiiin syvälle nenään ettei se millään meinannut tulla sieltä pois. Samoista asioista kerta kerran jälkeen koitin sanoa, mieheni sanoi, kirjoitin kirjeitä, mutta kun ei niin ei. Minkään näköisiä kompromissi vaihtoehtoja ei ole olemassakaan, on vaan äiti ja äidin mielipide. Asiasta kuin asiasta.

        Ymmärrän tietenkin nämä hyvää tarkoittavat neuvot kuten kirjoita kirje, puhu asiasta jne. jotka toimivatkin yleensä hyvin normaalin ihmisen kanssa, mutta ei äitini eikä varmaankaan aloittajan äidin kaltaisten ihmisten kanssa.

        Myös minun äitini on jatkuvasti riidoissa ihmisten kanssa ja välit ovat herkästi poikki. Hän omasta mielestään on loistavaa seuraa ja ihana emäntä eikä missään muodossa näe omaa osuuttaan tapahtumissa, ei vaikka sen sanoisi päin naamaa kuten olen kokeillut. Silloin hän kieltää mitään tapahtuneen/sanottaneen, kääntää asiat täysin päälaelleen, väittää minun ymmärtäneen tahallani hänet väärin (vaikka siis asia oli täysin yksiselitteinen) tai yksinkertaisesti kieltäytyy sanomasta mitään. Ja ehdottomasti suuttuu, verisesti. Koska häntä on tällä tavoin törkeästi loukattu ja häntä syytellään.

        Lopulta ihan oman ja perheeni hyvinvoinnin takia pistin välit ensin jäähylle ja sitten poikki. Tätä edelsi vielä erittäin törkeä käytös äitini puolelta jonka tietenkin olin vaan päässäni kuvitellut, kuten hän asian ilmaisi. Emme esim. hyväksy viinan käyttöä lasten seurassa ollenkaan ja molemmat vanhempani ovat alkon suurkuluttajia, voisi melkein sanoa alkoholisteja, mutta eivät tietenkään omasta mielestään. Jos he nyt joskus ottavat..vähän.

        Pohdin todella pitkään mitä teen, mutta lopulta vaihtoehtoja ei vaan ollut vaan kerroin äidille etten halua olla tekemisissä hetkeen. Olin vihdoin vakuuttunut ettei häiriökäytös ollut minussa vaan äidissä. Sain muutamalta sukulaiselta taustatukea historian kerronnan muodossa; äiti oli se joka aiheutti harmia ei 'ne muut'.


      • Mom from hell
        Mom from hell kirjoitti:

        Ymmärrän tietenkin nämä hyvää tarkoittavat neuvot kuten kirjoita kirje, puhu asiasta jne. jotka toimivatkin yleensä hyvin normaalin ihmisen kanssa, mutta ei äitini eikä varmaankaan aloittajan äidin kaltaisten ihmisten kanssa.

        Myös minun äitini on jatkuvasti riidoissa ihmisten kanssa ja välit ovat herkästi poikki. Hän omasta mielestään on loistavaa seuraa ja ihana emäntä eikä missään muodossa näe omaa osuuttaan tapahtumissa, ei vaikka sen sanoisi päin naamaa kuten olen kokeillut. Silloin hän kieltää mitään tapahtuneen/sanottaneen, kääntää asiat täysin päälaelleen, väittää minun ymmärtäneen tahallani hänet väärin (vaikka siis asia oli täysin yksiselitteinen) tai yksinkertaisesti kieltäytyy sanomasta mitään. Ja ehdottomasti suuttuu, verisesti. Koska häntä on tällä tavoin törkeästi loukattu ja häntä syytellään.

        Lopulta ihan oman ja perheeni hyvinvoinnin takia pistin välit ensin jäähylle ja sitten poikki. Tätä edelsi vielä erittäin törkeä käytös äitini puolelta jonka tietenkin olin vaan päässäni kuvitellut, kuten hän asian ilmaisi. Emme esim. hyväksy viinan käyttöä lasten seurassa ollenkaan ja molemmat vanhempani ovat alkon suurkuluttajia, voisi melkein sanoa alkoholisteja, mutta eivät tietenkään omasta mielestään. Jos he nyt joskus ottavat..vähän.

        Pohdin todella pitkään mitä teen, mutta lopulta vaihtoehtoja ei vaan ollut vaan kerroin äidille etten halua olla tekemisissä hetkeen. Olin vihdoin vakuuttunut ettei häiriökäytös ollut minussa vaan äidissä. Sain muutamalta sukulaiselta taustatukea historian kerronnan muodossa; äiti oli se joka aiheutti harmia ei 'ne muut'.

        Ja vielä viimeinen viesti :-)

        Niin, pistin siis välit poikki ja myös kerroin äidilleni miksi, koin hänen käytöksensä todella tahdittomana ja erittäin loukkavana ja häiritsevänä. Toivoin hänen kunnioittavan päätöstäni. Vielä mitä!

        Tämän jälkeen saimme todella tuta mitä on kun ei asiat mene kuten äiti haluaa, tähän saakka ne olivat suurin piirtein menneet muiden kustannuksella. Äiti teki meistä perättömiä lastensuojeluilmoituksia peräti kolmesti; enää häneltä ei oteta niitä vastaan. Äiti on koittanut järjestää minua psykiatriseen hoitoon koska hänen mielestään olen sairas, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hän on terrorisoinut neuvolaa ja päiväkotia soitoillaan ja 'huolenaiheillaan' minusta, että lapset pitäisi ottaa huostaan ja ne voisi sijoittaa vaikka mummolle! Hän lähettelee miehelleni eri mielenterveystahojen esitteitä joihin minut olisi hyvä saada hoitoon, jos vaikka mieheni tulisi mukaan tähän hoitoonsaattamisprosessiin. Hän on jopa tarjoutunut maksamaan minun hoitoni, hän sanojensa mukaan haluaa auttaa.

        Oikeustoimenpiteet ovat harkinnassa meidän puolelta, mutta vielä emme ole niihin ryhtyneet. Siksi koska äitini kaltaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka saavat vaan vettä myllyynsä siitä. He työllistävät (aivan turhaan) monia virkamies- , oikeus- ja viranomaistahoja ihan vaan saadakseen 'oikeutta' itselleen ja koska heitä on niin kovin loukattu. He itse ovat vain uhreja.

        Tässäpä näitä, en halua missään tapauksessa pelotella aloittajaa, mutta tämäkin on mahdollista. Äitisi ei miksikään muutu ja onkin sinun päätäntävallassa siedätkö hänen käytöstään vai et.

        Tsemppiä mihin ikinä päädytkään! Halusin vain kertoa, että meitä on olemassa jotka todella tietävät mitä tarkoitat :-)


      • Alottajatar
        Mom from hell kirjoitti:

        Ja vielä viimeinen viesti :-)

        Niin, pistin siis välit poikki ja myös kerroin äidilleni miksi, koin hänen käytöksensä todella tahdittomana ja erittäin loukkavana ja häiritsevänä. Toivoin hänen kunnioittavan päätöstäni. Vielä mitä!

        Tämän jälkeen saimme todella tuta mitä on kun ei asiat mene kuten äiti haluaa, tähän saakka ne olivat suurin piirtein menneet muiden kustannuksella. Äiti teki meistä perättömiä lastensuojeluilmoituksia peräti kolmesti; enää häneltä ei oteta niitä vastaan. Äiti on koittanut järjestää minua psykiatriseen hoitoon koska hänen mielestään olen sairas, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hän on terrorisoinut neuvolaa ja päiväkotia soitoillaan ja 'huolenaiheillaan' minusta, että lapset pitäisi ottaa huostaan ja ne voisi sijoittaa vaikka mummolle! Hän lähettelee miehelleni eri mielenterveystahojen esitteitä joihin minut olisi hyvä saada hoitoon, jos vaikka mieheni tulisi mukaan tähän hoitoonsaattamisprosessiin. Hän on jopa tarjoutunut maksamaan minun hoitoni, hän sanojensa mukaan haluaa auttaa.

        Oikeustoimenpiteet ovat harkinnassa meidän puolelta, mutta vielä emme ole niihin ryhtyneet. Siksi koska äitini kaltaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka saavat vaan vettä myllyynsä siitä. He työllistävät (aivan turhaan) monia virkamies- , oikeus- ja viranomaistahoja ihan vaan saadakseen 'oikeutta' itselleen ja koska heitä on niin kovin loukattu. He itse ovat vain uhreja.

        Tässäpä näitä, en halua missään tapauksessa pelotella aloittajaa, mutta tämäkin on mahdollista. Äitisi ei miksikään muutu ja onkin sinun päätäntävallassa siedätkö hänen käytöstään vai et.

        Tsemppiä mihin ikinä päädytkään! Halusin vain kertoa, että meitä on olemassa jotka todella tietävät mitä tarkoitat :-)

        Voi kiitos, olenkin tässä ollut näiden juhlakiireiden ja henkisen piinan välissä niin kiieinen, etten ole kerinnyt päivittää tarinaani.
        Viime perjantaina äitini ilmoitti, että tyttären tuleva kampaus, jonka kampaaja tekee tulee olemaan aivan perseestä, ei sovi, ei varmasti sovi sitten millään, no päästiin lauantaihin, niin olimme erinomaisen huonoja ihmisiä kun emme olleet kutsuneet juhliin juhlakalun siskon kummeja, ne kun ovat niin hienoja ihmisiä, mieskin on oikeen rehtori ja kaikki, että etikettivirhe ja silleen.., no selitin, että tulevat sitten ensi vuonna kun se oma kummityttö valmistuu. Ja emme muutenkaan juurikaan ole tekemisissä, kun on entisen mieheni puolelta tuttu. Ei ymmärrystä ja sanoin, että tuntuuko hänestä kun minusta ainakin tuntuu pikkuhiljaa, etten osaa ollenkaan näitä kemuja järjestää, hän kun puuttuu joka asiaan, mekkoon, kuistiin, kutsuihin, kutsuttaviin ja kampaukseen jne.
        Hän katkaisi lauseeni tuon tuostakin ja lopulta HUUSIN puhelimeen, että ole nyt saatana, edes hetki hiljaa, että saan sanoa sanottavani, sen jälkeen tuut, tuut, tuut ja luuri korvaan, myöhemmissä soitoissa sanoi minun kironneen hänet ja että hän ei ole tehnyt elämässään kuin yhden ison virheen ja sitten hiljaisuus. Se virhe, mitä ilmeisemmin taidan olla minä.
        Nyt hän on marttyyri, uhri ja minun ja tyttäreni on aneltava anteeksi käytöstämme ja hän ei tule juhliin ollenkaan, koska ei sanojensa mukaan osaa käyttäytyä.(niin totta:D), olemme asiasta kamalan surullisia, tyttökin on itkien soittanut ja anellut, mutta ei. Luin juuri netistä narsisteista ja taidan nyt tietää, että vaikka meissä kaikissa on pieni narsisti, taitaa se äidilläni olla sairauden puolella. Voi kun tietäisitte, miten raskasta tämä on ja juhlatkin tulossa ja jaksaa täytyisi hitto vie.


      • Se on moro!
        Alottajatar kirjoitti:

        Voi kiitos, olenkin tässä ollut näiden juhlakiireiden ja henkisen piinan välissä niin kiieinen, etten ole kerinnyt päivittää tarinaani.
        Viime perjantaina äitini ilmoitti, että tyttären tuleva kampaus, jonka kampaaja tekee tulee olemaan aivan perseestä, ei sovi, ei varmasti sovi sitten millään, no päästiin lauantaihin, niin olimme erinomaisen huonoja ihmisiä kun emme olleet kutsuneet juhliin juhlakalun siskon kummeja, ne kun ovat niin hienoja ihmisiä, mieskin on oikeen rehtori ja kaikki, että etikettivirhe ja silleen.., no selitin, että tulevat sitten ensi vuonna kun se oma kummityttö valmistuu. Ja emme muutenkaan juurikaan ole tekemisissä, kun on entisen mieheni puolelta tuttu. Ei ymmärrystä ja sanoin, että tuntuuko hänestä kun minusta ainakin tuntuu pikkuhiljaa, etten osaa ollenkaan näitä kemuja järjestää, hän kun puuttuu joka asiaan, mekkoon, kuistiin, kutsuihin, kutsuttaviin ja kampaukseen jne.
        Hän katkaisi lauseeni tuon tuostakin ja lopulta HUUSIN puhelimeen, että ole nyt saatana, edes hetki hiljaa, että saan sanoa sanottavani, sen jälkeen tuut, tuut, tuut ja luuri korvaan, myöhemmissä soitoissa sanoi minun kironneen hänet ja että hän ei ole tehnyt elämässään kuin yhden ison virheen ja sitten hiljaisuus. Se virhe, mitä ilmeisemmin taidan olla minä.
        Nyt hän on marttyyri, uhri ja minun ja tyttäreni on aneltava anteeksi käytöstämme ja hän ei tule juhliin ollenkaan, koska ei sanojensa mukaan osaa käyttäytyä.(niin totta:D), olemme asiasta kamalan surullisia, tyttökin on itkien soittanut ja anellut, mutta ei. Luin juuri netistä narsisteista ja taidan nyt tietää, että vaikka meissä kaikissa on pieni narsisti, taitaa se äidilläni olla sairauden puolella. Voi kun tietäisitte, miten raskasta tämä on ja juhlatkin tulossa ja jaksaa täytyisi hitto vie.

        Sanonko mitä vahingosa ajattelin? Taidatte pitää mummista koko perhe niin että teette mitä vain hän käskee.
        Tyttäresikin olet kasvattanut yhtä nöyristeleväksi kuin itse olet.

        Olet antanut mammalle liikaa valtaa. Nyt hän käyttää sitä.


      • Alottajatar
        Se on moro! kirjoitti:

        Sanonko mitä vahingosa ajattelin? Taidatte pitää mummista koko perhe niin että teette mitä vain hän käskee.
        Tyttäresikin olet kasvattanut yhtä nöyristeleväksi kuin itse olet.

        Olet antanut mammalle liikaa valtaa. Nyt hän käyttää sitä.

        Toottakai pidämme ja viimeiseen asti pidättelemme, ettemme loukkaisi, tokihan tässä 47 vuoden aikana itsekkin tavallaan sairastuu ja läheisriippuvuus korostuu, kun tässä helvetissä saa päivästä toiseen elää.
        Niin, tyttär ja toinen ja aikuinen poikakin ja moni moni muu vieraskin suorastaan pelkää tätä ihmistä.
        Totta että valtaa on annettu ja sitä käyttää nyt sairaisiin tarkoitusperiinsä, tiedän, vaan minkä teet.


      • Alottajatar
        Alottajatar kirjoitti:

        Toottakai pidämme ja viimeiseen asti pidättelemme, ettemme loukkaisi, tokihan tässä 47 vuoden aikana itsekkin tavallaan sairastuu ja läheisriippuvuus korostuu, kun tässä helvetissä saa päivästä toiseen elää.
        Niin, tyttär ja toinen ja aikuinen poikakin ja moni moni muu vieraskin suorastaan pelkää tätä ihmistä.
        Totta että valtaa on annettu ja sitä käyttää nyt sairaisiin tarkoitusperiinsä, tiedän, vaan minkä teet.

        Hups, tulipa kirjoitusvirheitä. Sori.


      • voi herramunjee
        Mom from hell kirjoitti:

        Ja vielä viimeinen viesti :-)

        Niin, pistin siis välit poikki ja myös kerroin äidilleni miksi, koin hänen käytöksensä todella tahdittomana ja erittäin loukkavana ja häiritsevänä. Toivoin hänen kunnioittavan päätöstäni. Vielä mitä!

        Tämän jälkeen saimme todella tuta mitä on kun ei asiat mene kuten äiti haluaa, tähän saakka ne olivat suurin piirtein menneet muiden kustannuksella. Äiti teki meistä perättömiä lastensuojeluilmoituksia peräti kolmesti; enää häneltä ei oteta niitä vastaan. Äiti on koittanut järjestää minua psykiatriseen hoitoon koska hänen mielestään olen sairas, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hän on terrorisoinut neuvolaa ja päiväkotia soitoillaan ja 'huolenaiheillaan' minusta, että lapset pitäisi ottaa huostaan ja ne voisi sijoittaa vaikka mummolle! Hän lähettelee miehelleni eri mielenterveystahojen esitteitä joihin minut olisi hyvä saada hoitoon, jos vaikka mieheni tulisi mukaan tähän hoitoonsaattamisprosessiin. Hän on jopa tarjoutunut maksamaan minun hoitoni, hän sanojensa mukaan haluaa auttaa.

        Oikeustoimenpiteet ovat harkinnassa meidän puolelta, mutta vielä emme ole niihin ryhtyneet. Siksi koska äitini kaltaiset ihmiset ovat juuri niitä, jotka saavat vaan vettä myllyynsä siitä. He työllistävät (aivan turhaan) monia virkamies- , oikeus- ja viranomaistahoja ihan vaan saadakseen 'oikeutta' itselleen ja koska heitä on niin kovin loukattu. He itse ovat vain uhreja.

        Tässäpä näitä, en halua missään tapauksessa pelotella aloittajaa, mutta tämäkin on mahdollista. Äitisi ei miksikään muutu ja onkin sinun päätäntävallassa siedätkö hänen käytöstään vai et.

        Tsemppiä mihin ikinä päädytkään! Halusin vain kertoa, että meitä on olemassa jotka todella tietävät mitä tarkoitat :-)

        Voi hyvä jumala, kamalaa lukea kokemuksistasi. Onneksi teit oikean päätöksen ja katkaisit välisi äitiisi, ei hänenkaltaisensa ihmisen kanssa kukaan voi olla tekemisissä menettämättä omaa terveyttään.
        Toivon myös aloittajalle voimia ja rohkeutta pitää omista oikeuksistaan kiinni.


    • Mom from hell

      Minä otan vapauden sanoa sen minkä jo ehkä tiesitkin; sinä et tee tuollaisella 'äidillä' yhtään mitään. Pahoitat vaan mielesi kerta kerran ja vuosi vuoden jälkeen. Jos mietit niitä jo olleita pitkiä hiljaisuuksia niin oliko elämäsi silloin erilaista? Omanlaista?

      Minua lohdutti tajuta ettei sukuaan todella voi valita ja äitinikin on ihminen muiden joukossa, sellainen ihminen etten koskaan edes tutustuisi sen kaltaiseen ihmiseen. Minä en sille mitään voi, että hän on äitini, mutta minun ei tarvitse olla tekemisissä niin halutessani.

      Nyt on mennyt jo kolme vuotta aikaa siitä kun viimeksi olen äitiä tavannut ja voin rehellisesti sanoa elämänlaatuni parantuneen huimasti, saan elää oman perheeni kanssa omaa elämääni.

      Mahdollisesti kirjasta 'kun mikään ei riitä' voi olla lukemiseksi, kirjoittanan caryl mcbride(?). Sinä teet itse johtopäätökset :-)

      Toivotan voimia ja toivottavasti juhlat menevät kuten juhlakalu itse haluaa :-))

    • :(((((((((((

      Selkeä provo koko juttu

      • Alottajatar

        Eikö tämä provoilu jo käsitelty. Ei ole provo, vaikka uskomattomalta kuulostaa.


      • Mom from hell
        Alottajatar kirjoitti:

        Eikö tämä provoilu jo käsitelty. Ei ole provo, vaikka uskomattomalta kuulostaa.

        Nämä jotka provosoimiseksi esittävät eivät vaan ymmärrä, että tämmöistä todella on olemassa. Taikka eivät voi uskoa, en minäkään varmaan uskoisi ellen itse olisi kokenut. On helpompi kuitata 'provo' kommentilla kuin todella miettiä asiaa, normaalissa perheessä kasvanut normaali lapsi josta on tullut normaali aikuinen ei tiedä eikä hänen tarvitsekkaan tietää 'ei normaaleista' toimintatavoista. Eikä täten meinaa uskoa sellaista olevan.

        Minun äidilläni oli tapana kaikista hulluimmat juttunsa sanoa silloin kun olimme vaan kahden ja minun ottaessani niitä puheeksi väittää ettei mitään semmoista ole koskaan puhunut, olen hullu ja kuvittelen omiani. Ei hän mikään tyhmä ole! Päinvastoin todella ovela ja ilkeä.

        Ihminen, joka on saanut kasvaa rakastavien vanhempien kanssa ei voi ymmärtää minkälaista on kun oma vanhempi taikka molemmat kiusaavat lasta aivan vauvasta saakka. Opit ettet ole mitään ja suorastaan ihmisarvokin viedään. On siinä opettelemista normaaleille tavoille sellaisen jälkeen. Jotkut siihen pystyvät, toiset eivät.

        Vähän samoja juttuja kuin mikset lähde väkivaltaisesta suhteesta. Se on niin helppo huudella puskista kun et itse ole joutunut elämään siinä.

        Eikös ole se sanonta, että kaikista uskomattominta on se totuus..

        Aloittajalle lähetän terveisiä, että ala vahvistaa itseäsi :-) Itsetuntoasi, minä-kuvaasi. Ja tietenkin kaikille näitä juttuja kokeneille!


    • Älä aina alistu

      Vanha perinne ja katekismus vaativat, että vanhempia tulee kunnioittaa.
      Voi ihan vilpittömästi kysyä, mitä kunnioittamista sellaisissa ihmisissä on, jotka käyttävät väärin asemaansa.

      Miksi asenteemme on niin vanhanaikainen ja muuttumaton, että itsepintaisesti olemme tekemisissä ihmisen kanssa, jota ei voi sietää? Jos kertomuksesi pitää paikkansa, niin olisitko tekemisissä ko. henkilön kanssa, jos hän olisi joku tuttava tai lapsuuden aikainen naapuri? Katsoisitko yhteydenpidon siinä tapauksessa välttämättömäksi?

      Jos et, niin kysymys kuuluu: Miksi tämän ihmisen kanssa pitää olla yhteyksissä? Perinnön vuoksi? Hän elää vielä 20 v. Kun hän vanhenee, joudut pitämään hänestä huolen, koska olet ainoa lapsi.
      Katkaise välisi nyt, kun kumpikin vielä olette terveen kirjoissa ja selviydytte ilman toistenne apua.

      Jos et siihen pysty, niin salli edes lapsiesi irroittautua eukosta.
      Miten meni juhlat?

    • Alottajatar

      No niin, saapuihan tuo (äitini) juhliin ja isäni myös. Esitti kaikille mukavaa ja teki siinä sivussa meistä muista kakkanpuhujia ja hulluja.
      Juhlien jälkeen huomautti kakkujen olleen kuivia ja huonoja, skumppapullojen väärän kokoisia, tenttasi keneltä tuli rahaa ja miten paljon ja ihmetteli, miksi se ja se oli antanut niinkin vähän ja että ensi kerralla vuokratkaa jokin tila kun teillä on niin ahdasta, johon sanoin, että nuorimmainenkin haluaa pitää juhlat kotona, vastaus oli, että ainahan ne jotain haluaa, ei silti niin tarvitse tehdä. Mutta ajattele, että pääset helpomalla ja me myös.( yllä mainittu ne muutama homma, jotka itse halusivat tehdä)
      Sai raivarin kun tyttäreltä jäi kaksi ruusua valokuvaamon oven väliin kovan tuulen vuoksi. Haukkui jälkeenpäin mieheni suvun, jotka osasivat käytöstavat, mutta olivat hänestä omituisia. Mutta juhlat meni hyvin ja sehän on pääasia.
      Luen nyt kirjaa, jota joku tuossa aijemmin suositteli ja toden totta se kertoo kovasti tutuiksi tulleista asioista. Kiitos vinkistä!

      • Älä aina alistu

        Nyt ystäväisemme, talleta nämä kirjoitukset ja lue niitä, kun seuraava tilaisuus on suunnitteilla.
        1) Älä esitä suunnitelmiasi äidillesi
        2) Älä ota häneltä apua missään muodossa, ei rahana ei työnä.
        3) Älä kerro keitä muita on kutsuttu.
        4) Älä kysy häneltä mitään neuvoa ja tai mielipidettä.
        5) Valehtele, jos hän kysyy kustannuksia. Liioittele skumpan laadusta ja kehu, miten edullisesti haitte viinit Tallinnasta. Älä sano todellisia hintoja mistään hankinnasta. "Unohda" hinnat.
        6) Jos haluaa puuttua asioihin ja uhkaa jäädä pois kemuista, jollei häntä kuunnella, sano, että parempihan onkin, koska niinkuin tiedät, teillä on ahdasta. Hyvä, kun edes jotkut jäävät pois.


    • Tuskin pahaa tarkoit

      Toivon vähän hillintää myös tyttäreltä, miksi kimmastua, äitisi haluaa olla mukana, tuskin hän mitään pahaa tarkoittaa, on luultavasti varsin yksinäinen.
      Ole hänelle kohtelias ja kerro, että teette tyttärein kanssa juhlan ja mummo on oikein tervetullut sitten juhlimaan.

      Kannattaa pitää tähänkin äitiin, mummoon ihan hyvät välit, hän todella välittää teistä. Hänkin nukkuu aikanaan pois ja varmasti jää parempi mieli siitä, että olette olleet yhdeydessä, joskus teidän mielestä liiankin paljon, mutta tulee aika kun äitiä ja mummoa ei enää olekaan, vaikka kuinka haluaisi soittaa ei enää ole yhteyttä.
      Ota ne hyvät hetket nyt vielä hänen eläessään, vaikka nyt yksinäinen ihminen ehkä rasittaakin, ajattele hänenkin kannalta asiaa.

      • minäkin koin !

        hei hyvä AP minä myös olen saannut kärsiä aika samanlaisesta äidistä , nyt kun äitini on kuollut niin minun elämä menee hyvin en koskaan eläisäni ole pärjännyt ja voinut näin hyvin ! Suosittelen että et ole äitisi kanssa enää tekemissä ,sinun ja perheesi elämän laatu paranee tosi paljon kun et enää moisen sairaan kanssa ole tekemissä ! Kaikkea hyvää sinulle ja perheelesi ! Voimia kovasti! T. Samanlaisen kohtelun saannut (asiat joissa äitini minua moitti osin samat ja sitte on esi asioita joita en nyt lähde eritelemään , suojelen perhettäni ettei kukaan satu minua tunnistaan ) ps . Suojele omat lapset /nuoresi tältä kohtelulta .


    • hei

      Olet passattu äitisi tytär jolla on napanuora äitiin kiinni. Kasvahan aikuiseksi ja kunnioita äitiäsi hän on varmaan kaikkensa tehnyt ja liikaakin passannut. kun omat lapsesi aikuistuvat , tulet huomaamaan äitinä olemisen vaikeudet.

      • Lepoa ja rauhaa

        Hei itsellesi.
        Kun ihminen on 47 vee, niin hän ei ole enää sidottu äitiinsä henkisesti. Muulla tavalla ehkä, kun äiti ei päästä irti ja haluaa kaiken aikaa muistuttaa olemassaolostaan.

        Luonnon lakien mukaan jokainen lapsi alkaa aikuistuttuaan elää omaa elämäänsä, ja siihen pitäisi äitienkin tyytyä.

        Väillä vain tuntuu siltä, että äidit eivät ymmärrä lapsiensa oikeutta.

        Pitäisi käsittää, että äitiys ei ole omistamista, vaan laulun sanojen mukaan "lainaa vaan, pienen hetken lainaa vaan". Äitien tehtävä on valmistaa lapsensa itsenäiseen elämään ja opettaa se minkä itse on oppinut, ja kun lapsi lähtee kotoa, on hän omillaan.
        Ei lasta tietenkään hyljätä silloinkaan, mutta viisas vanhempii perääntyy ja päästää lapsensa opettelemaan itsenäistä elämää ja tekemään itse niin hyvät kuin huonotkin päätökset.

        47-vuotias totisesti on sen jo oppinut. Nyt pitää äidin rauhoittua ja elää oma elämänsä loppuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe