Auton ilmastointilaite tulisi aina huoltaa vuoden välein.

Ilmastointilaite tulee huoltaa säännöllisesti, jotta korroosio ei pääse tekemään tepposia siten, että kompressori tai jokin muu osa laitteessa vaurioituu. Vaikka vaurioita ei vielä olisikaan ehtinyt syntyä, toimii huoltamaton ilmastointilaite aina vajaateholla aiheuttaen näin turhaa polttoaineen lisäkulutusta.

Auton ilmastointilaite tulisi aina huoltaa vuoden välein.

23

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin juu

      Tämähän ei ole vieläkään mainos eikä myyntipalsta, joten minä ainakin unohdan tuollaiset ilmoitukset.

    • a

      Kyllä auton ilmastointilaite kannattaa huollattaa vähintään jokatoinen vuosi, huolloksi riittää normaalisti kylmäaineen "vaihto", jossa siis kylmäaine pumpataan pois, järjestelmä alipaineistetaan, ja sitten oikea määrä kylmäainetta, ja voiteluöljyä lisätään järjestelmään. Kuivainta ei yleensä tarvitse vaihtaa, jossei järjestelmää ole päästetty ilmanpaineiseksi. Ja tuo kennonpuhdistus on homma, joka voi tehdä itsekkin.

      Mutta tuota täällämainostavaa paikkaa en suosittele ainakaan ensisijäisesti.

      • Typeryyttä vain

        No miksi ei sitten kannata huoltaa puolen vuoden välein? Tai kuukauden välein? Kerran viikossa?

        On täyttä typeryyttä "huoltaa" ehjää laitetta menetelmillä, jotka eivät millään tavalla lisää laitteen elinikää tai paranna sen toimintaa! Nämä tällaiset "kerran vuodessa" tai "kahden vuoden välein" -tarinat obvat pelkkää myynninedistämispropakandaa.

        Saahan tosin jokainen rahansa laittaa mille puoskarille tahansa, mutta mitään etua ei siitä ole.

        Minulla on nyt 14 vuotta vanha auto, jossa ei kertaakaan ole tehty "huoltoa" ilmastointilaitteelle ja pelaa aina vain. Autolla on ajettu yli puoli miljoonaa kilometriä.


      • kalervo55
        Typeryyttä vain kirjoitti:

        No miksi ei sitten kannata huoltaa puolen vuoden välein? Tai kuukauden välein? Kerran viikossa?

        On täyttä typeryyttä "huoltaa" ehjää laitetta menetelmillä, jotka eivät millään tavalla lisää laitteen elinikää tai paranna sen toimintaa! Nämä tällaiset "kerran vuodessa" tai "kahden vuoden välein" -tarinat obvat pelkkää myynninedistämispropakandaa.

        Saahan tosin jokainen rahansa laittaa mille puoskarille tahansa, mutta mitään etua ei siitä ole.

        Minulla on nyt 14 vuotta vanha auto, jossa ei kertaakaan ole tehty "huoltoa" ilmastointilaitteelle ja pelaa aina vain. Autolla on ajettu yli puoli miljoonaa kilometriä.

        Ehjästäkin ilmastointilaitteesta kaasut vähenee. Pakkohan niitä on
        välillä täyttää. Eri merkkien välillä kuulemma eroja vuoto nopeudessa.
        Lue tuolta.
        http://www.hollenautosahko.fi/ilmastointi.htm


    • autotohtoriko ?

      autotohtori olisi voinut kirjoittaa fiksummin että ilmastointilaitetta kannattaa käyttää säännöllisesti ja näin taata toimivuus

      • Tukes

        Ilmastointihuollossa myydään sama kylmäaine asiakkaalle takaisin ja lisätään hiukan uutta ainetta ja öljyä, kummatkin menee helposti väärin koska kylmäainetta ja öljyä jää yleensä laitteistoon johtuen liian lyhyestä tyhjennysajasta, syntyy harha että ainetta olisi vuotanut sitten täytetään oikea määrä joka onkin liikaa. Lopputulos on liikaa kylmäainetta ja öljyä.


      • Esra_alkup
        Tukes kirjoitti:

        Ilmastointihuollossa myydään sama kylmäaine asiakkaalle takaisin ja lisätään hiukan uutta ainetta ja öljyä, kummatkin menee helposti väärin koska kylmäainetta ja öljyä jää yleensä laitteistoon johtuen liian lyhyestä tyhjennysajasta, syntyy harha että ainetta olisi vuotanut sitten täytetään oikea määrä joka onkin liikaa. Lopputulos on liikaa kylmäainetta ja öljyä.

        Eipä ole totta tuo juttu. Jos laitteistossa on hivenenkin verran kylmäainetta nesteenä, on putkistossa baarikaupalla ylipainetta ilmakehään verrattuna. Jos kylmäaine päästettäisiin vapaasti ulkoilmaan, ei nestemäisenä ainetta jäisi ollenkaan putkistoon, jolloin sinne jäävä höyrynä oleva kylmäainemäärä olisi pari grammaa, koska putkiston/kennojen/kuivaimen kokonaistilavuus on vain muutama litra. Siis vain pari grammaa kylmäainetta ulkoilmanpaineisessa tilanteessa. Silläkään ei olisi mitään merkitystä noin 800 gramman kokonaismäärässä!

        Vaihtohommassa putkisto/kennosto imetään lähes tyhjiöksi, joten sinne jäävä kylmäainemäärä on mikrogramman osia. Sillä ei todella ole mitään merkitystä kokonaisuudessa täyttömäärän ollessa luokkaa 800 grammaa!

        Kylmäaineen ulosotossa kompressoriöljyä tulee kylmäaineen mukana vain pieni osa öljyn kokonaismäärästä, öljy kun ei höyrysty siten kuin kylmäaine. Ulos tullut öljymäärä, ehkäpä 10 grammaa parin sadan gramman kokonaismäärästä, punnitaan ja vain juuri sen verran laitetaan uutta öljyä. Mitään öljyn ylitäyttöä ei siis tapahdu.


      • tukes
        Esra_alkup kirjoitti:

        Eipä ole totta tuo juttu. Jos laitteistossa on hivenenkin verran kylmäainetta nesteenä, on putkistossa baarikaupalla ylipainetta ilmakehään verrattuna. Jos kylmäaine päästettäisiin vapaasti ulkoilmaan, ei nestemäisenä ainetta jäisi ollenkaan putkistoon, jolloin sinne jäävä höyrynä oleva kylmäainemäärä olisi pari grammaa, koska putkiston/kennojen/kuivaimen kokonaistilavuus on vain muutama litra. Siis vain pari grammaa kylmäainetta ulkoilmanpaineisessa tilanteessa. Silläkään ei olisi mitään merkitystä noin 800 gramman kokonaismäärässä!

        Vaihtohommassa putkisto/kennosto imetään lähes tyhjiöksi, joten sinne jäävä kylmäainemäärä on mikrogramman osia. Sillä ei todella ole mitään merkitystä kokonaisuudessa täyttömäärän ollessa luokkaa 800 grammaa!

        Kylmäaineen ulosotossa kompressoriöljyä tulee kylmäaineen mukana vain pieni osa öljyn kokonaismäärästä, öljy kun ei höyrysty siten kuin kylmäaine. Ulos tullut öljymäärä, ehkäpä 10 grammaa parin sadan gramman kokonaismäärästä, punnitaan ja vain juuri sen verran laitetaan uutta öljyä. Mitään öljyn ylitäyttöä ei siis tapahdu.

        Tukes vastaa vielä, kylmäaineen paine putoaa kun se jäähtyy ja näin juuri käy järjästelmää tyhjennettäessä esim. kuivaimeen jää helposti ainetta ja se pysyy aika kauan kylmänä sitä voi kyllä lämmittää samalla mutta moniko tarjoushuoltoja tekevä toimii näin. Koskaan pitkän urani aikana niin sanottu huolto ei ole ratkaissut yhtään ilmastointiin liittyvää ongelmaa jos laitteissa on vuoto apu on hyvin lyhytaikainen ja se on korjattava jos laite toimii mitään huoltoa ei tarvita niin kauan kuin kylmää tulee typeryytä vain puhuu asiaa


      • as2
        tukes kirjoitti:

        Tukes vastaa vielä, kylmäaineen paine putoaa kun se jäähtyy ja näin juuri käy järjästelmää tyhjennettäessä esim. kuivaimeen jää helposti ainetta ja se pysyy aika kauan kylmänä sitä voi kyllä lämmittää samalla mutta moniko tarjoushuoltoja tekevä toimii näin. Koskaan pitkän urani aikana niin sanottu huolto ei ole ratkaissut yhtään ilmastointiin liittyvää ongelmaa jos laitteissa on vuoto apu on hyvin lyhytaikainen ja se on korjattava jos laite toimii mitään huoltoa ei tarvita niin kauan kuin kylmää tulee typeryytä vain puhuu asiaa

        Jeps.
        Sama humma kun auton huoltaminenkaan ei sitä korjaa.
        Ei tietenkään ilmastointihuolto ratkaise ilmastointiin liittyviä ongelmia. Sehän on nimen omaan ilmastointihuolto ei korjaus.
        Kyllähän se semmonen tilanne on että se ilmastointihuolto jatkaa laitteen käyttöikää.
        Jos kylmäainetta on oikea määrä kopressori ei tarvitse tehdä niin rajusti töitä ja kyllähän sinne tosiaan sitä kosteutta kertyy sinne järjestelmään joka poistetaan ilmastoinnin alipaineistuksessa.
        Uskallanpa veikata että muuttuvatilavuuksisten kopressoreiden suurin hajoamiseen johtava syy on liian harva huoltoväli.


      • Turha on turhaa
        as2 kirjoitti:

        Jeps.
        Sama humma kun auton huoltaminenkaan ei sitä korjaa.
        Ei tietenkään ilmastointihuolto ratkaise ilmastointiin liittyviä ongelmia. Sehän on nimen omaan ilmastointihuolto ei korjaus.
        Kyllähän se semmonen tilanne on että se ilmastointihuolto jatkaa laitteen käyttöikää.
        Jos kylmäainetta on oikea määrä kopressori ei tarvitse tehdä niin rajusti töitä ja kyllähän sinne tosiaan sitä kosteutta kertyy sinne järjestelmään joka poistetaan ilmastoinnin alipaineistuksessa.
        Uskallanpa veikata että muuttuvatilavuuksisten kopressoreiden suurin hajoamiseen johtava syy on liian harva huoltoväli.

        Mistä sitä kosteutta tulee täysin suljettuun järjestelmään? En ole koskaan huollattanut ilmastointilaitetta ja toimii aina vaan.


      • G.H. Pori
        Turha on turhaa kirjoitti:

        Mistä sitä kosteutta tulee täysin suljettuun järjestelmään? En ole koskaan huollattanut ilmastointilaitetta ja toimii aina vaan.

        Kokeili tätä tuubijärjestelmää. Mielestäni turhaa maksaa 79 e kun tein sen itse päälle 30 e kotona autotallissa. Ruottissa tuubo maksaa n 140 ruunua, mutta tulee postit päälle.


      • 15 v/600tkm toimii
        as2 kirjoitti:

        Jeps.
        Sama humma kun auton huoltaminenkaan ei sitä korjaa.
        Ei tietenkään ilmastointihuolto ratkaise ilmastointiin liittyviä ongelmia. Sehän on nimen omaan ilmastointihuolto ei korjaus.
        Kyllähän se semmonen tilanne on että se ilmastointihuolto jatkaa laitteen käyttöikää.
        Jos kylmäainetta on oikea määrä kopressori ei tarvitse tehdä niin rajusti töitä ja kyllähän sinne tosiaan sitä kosteutta kertyy sinne järjestelmään joka poistetaan ilmastoinnin alipaineistuksessa.
        Uskallanpa veikata että muuttuvatilavuuksisten kopressoreiden suurin hajoamiseen johtava syy on liian harva huoltoväli.

        Kosteus ei poistu alipaineistuksessa ! Se poistuu vain, kun kosteutta itseensä imevä pönttö vaihdetaan. Se taas on tarpeellista vain korjaustyön yhteydessä, jolloin putkisto on ollut auki ja kosteutta on sinne päässyt.

        Kompressori ei tee yhtään sen rajummin töitä kylmäainemäärän ollessa vähän täyttä määrää pienempi, kuin mitä se tekee täyteen täytettynäkin. Puoletkin täyttömäärästä riittää. Kompressori ei sitten edes kytkeydy päälle, kun kylmäainemäärä on liian vähäinen.

        "Ilmastointihuolloksi" sanottu pelleily ei jatka yhtään laitteen käyttöikää. Päinvastoin, mitä useammin sen kanssa tunari tunaa, sitä todennäköisemmin se rikkoontuu ennen aikojaan.

        Kompressorista tavallisimmin rikkoontuu tai paremminkin kuluu loppuun magneettikytkimen kulutuspinta tai hihnapyörän laakeri. "Ilmastointihuolto"-niminen pelleily ei millään tavalla vaikuta näiden osien kestävyyteen.


      • KylmäKalle_
        tukes kirjoitti:

        Tukes vastaa vielä, kylmäaineen paine putoaa kun se jäähtyy ja näin juuri käy järjästelmää tyhjennettäessä esim. kuivaimeen jää helposti ainetta ja se pysyy aika kauan kylmänä sitä voi kyllä lämmittää samalla mutta moniko tarjoushuoltoja tekevä toimii näin. Koskaan pitkän urani aikana niin sanottu huolto ei ole ratkaissut yhtään ilmastointiin liittyvää ongelmaa jos laitteissa on vuoto apu on hyvin lyhytaikainen ja se on korjattava jos laite toimii mitään huoltoa ei tarvita niin kauan kuin kylmää tulee typeryytä vain puhuu asiaa

        "tukesille" vielä: Kun alipaineistusta tavallisesti pumpataan noin puoli tuntia, ehtii kuivain siinä lämmetä varsin lähelle ympäristölämpötilaa. Näinpä sinne kuivaimeen ei jää sitä ainetta kertakaikkiaan. Harhaluuloa koko juttu. Katsopa kurillasi kylmäaineen ominaiskäyrästöstä, kuinka kylmä pöntön pitäisi olla, jotta siellä voisi kylmäainenestettä olla, kun sinne on imetty 0.1 millibarin absoluuttinen paine!
        Tuosta "ilmastointihuollon" ongelmanratkaisukyvystä olen samaa mieltä.


      • 10
        15 v/600tkm toimii kirjoitti:

        Kosteus ei poistu alipaineistuksessa ! Se poistuu vain, kun kosteutta itseensä imevä pönttö vaihdetaan. Se taas on tarpeellista vain korjaustyön yhteydessä, jolloin putkisto on ollut auki ja kosteutta on sinne päässyt.

        Kompressori ei tee yhtään sen rajummin töitä kylmäainemäärän ollessa vähän täyttä määrää pienempi, kuin mitä se tekee täyteen täytettynäkin. Puoletkin täyttömäärästä riittää. Kompressori ei sitten edes kytkeydy päälle, kun kylmäainemäärä on liian vähäinen.

        "Ilmastointihuolloksi" sanottu pelleily ei jatka yhtään laitteen käyttöikää. Päinvastoin, mitä useammin sen kanssa tunari tunaa, sitä todennäköisemmin se rikkoontuu ennen aikojaan.

        Kompressorista tavallisimmin rikkoontuu tai paremminkin kuluu loppuun magneettikytkimen kulutuspinta tai hihnapyörän laakeri. "Ilmastointihuolto"-niminen pelleily ei millään tavalla vaikuta näiden osien kestävyyteen.

        Kosteus poisttu alipaineistuksessa. Kompressori tekee enemmän töitä jos järjestelmä on vajaa.


      • Huijaritarinoita
        10 kirjoitti:

        Kosteus poisttu alipaineistuksessa. Kompressori tekee enemmän töitä jos järjestelmä on vajaa.

        Kuivaimeen imeytynyt vesi EI IRTOA KUIVAINAINEESTA TYHJIÖSSÄKÄÄN! Se poistuisi vain kuumentamalla kuivainta riittävästi. Lopeta väärien tarinoitten kertoileminen!

        Kompressori ei tee sen enempää töitä! Mittaapa kompressorin imupuolen paine ja ulostulopaine täydellä järjestelmällä ja puolityhjällä. Tasan SAMAT PAINEET. Kerroppa nyt oikein yksityiskohtaisesti, mitä se lisätyö tällöin on! Taitaa olla ihan perusasiatkin tuntemattomia.


      • 19
        Huijaritarinoita kirjoitti:

        Kuivaimeen imeytynyt vesi EI IRTOA KUIVAINAINEESTA TYHJIÖSSÄKÄÄN! Se poistuisi vain kuumentamalla kuivainta riittävästi. Lopeta väärien tarinoitten kertoileminen!

        Kompressori ei tee sen enempää töitä! Mittaapa kompressorin imupuolen paine ja ulostulopaine täydellä järjestelmällä ja puolityhjällä. Tasan SAMAT PAINEET. Kerroppa nyt oikein yksityiskohtaisesti, mitä se lisätyö tällöin on! Taitaa olla ihan perusasiatkin tuntemattomia.

        Jos on magneettikytkimellä varustettu kompura käy se useammin vajaalla järjestelmällä kuin täydellä.
        Jos on muuttuvatilavuuksinen on se lähempänä säätörajoja kuin täydellä.
        Pitäishän ammattilaisena tuo tietää...
        Paineet ihan varmasti onkin sama, eihän sieltä muuten tulisi kylmääkään.


      • siittä vaan
        Turha on turhaa kirjoitti:

        Mistä sitä kosteutta tulee täysin suljettuun järjestelmään? En ole koskaan huollattanut ilmastointilaitetta ja toimii aina vaan.

        Auton ilmastointi ei ole täysin suljettu, kuten esim. jääkaapin ssteemi on.


      • ei hikeä enää
        tukes kirjoitti:

        Tukes vastaa vielä, kylmäaineen paine putoaa kun se jäähtyy ja näin juuri käy järjästelmää tyhjennettäessä esim. kuivaimeen jää helposti ainetta ja se pysyy aika kauan kylmänä sitä voi kyllä lämmittää samalla mutta moniko tarjoushuoltoja tekevä toimii näin. Koskaan pitkän urani aikana niin sanottu huolto ei ole ratkaissut yhtään ilmastointiin liittyvää ongelmaa jos laitteissa on vuoto apu on hyvin lyhytaikainen ja se on korjattava jos laite toimii mitään huoltoa ei tarvita niin kauan kuin kylmää tulee typeryytä vain puhuu asiaa

        "Koskaan pitkän urani aikana niin sanottu huolto ei ole ratkaissut yhtään ilmastointiin liittyvää ongelmaa"

        Vai niin. Kummasti auttoi autossani ilmastoinnin huolto, alkoi tulla reilusti viileämpää ilmaa räppänöistä ja lievä nykiminenkin katosi kokonaan. 8 vuotta vanha auto, eikä koskaan aiemmin ollut ilmastointia huollettu.


      • 31
        15 v/600tkm toimii kirjoitti:

        Kosteus ei poistu alipaineistuksessa ! Se poistuu vain, kun kosteutta itseensä imevä pönttö vaihdetaan. Se taas on tarpeellista vain korjaustyön yhteydessä, jolloin putkisto on ollut auki ja kosteutta on sinne päässyt.

        Kompressori ei tee yhtään sen rajummin töitä kylmäainemäärän ollessa vähän täyttä määrää pienempi, kuin mitä se tekee täyteen täytettynäkin. Puoletkin täyttömäärästä riittää. Kompressori ei sitten edes kytkeydy päälle, kun kylmäainemäärä on liian vähäinen.

        "Ilmastointihuolloksi" sanottu pelleily ei jatka yhtään laitteen käyttöikää. Päinvastoin, mitä useammin sen kanssa tunari tunaa, sitä todennäköisemmin se rikkoontuu ennen aikojaan.

        Kompressorista tavallisimmin rikkoontuu tai paremminkin kuluu loppuun magneettikytkimen kulutuspinta tai hihnapyörän laakeri. "Ilmastointihuolto"-niminen pelleily ei millään tavalla vaikuta näiden osien kestävyyteen.

        Voi kun noissa kompuroissa ole enää vuosikausiin ollut edes magneettikytkintä, vaan pyörivät aina kun moottorikin pyörii. Nyt ei olla 90-luvulla.


      • 18
        Huijaritarinoita kirjoitti:

        Kuivaimeen imeytynyt vesi EI IRTOA KUIVAINAINEESTA TYHJIÖSSÄKÄÄN! Se poistuisi vain kuumentamalla kuivainta riittävästi. Lopeta väärien tarinoitten kertoileminen!

        Kompressori ei tee sen enempää töitä! Mittaapa kompressorin imupuolen paine ja ulostulopaine täydellä järjestelmällä ja puolityhjällä. Tasan SAMAT PAINEET. Kerroppa nyt oikein yksityiskohtaisesti, mitä se lisätyö tällöin on! Taitaa olla ihan perusasiatkin tuntemattomia.

        Meinaatko, että kompuran ei tarvitse tehdä vaajaassa järjestelmässä enemmän töistä, että se saa kehitettyä saman paineen kuin täydellä?


      • 31
        31 kirjoitti:

        Voi kun noissa kompuroissa ole enää vuosikausiin ollut edes magneettikytkintä, vaan pyörivät aina kun moottorikin pyörii. Nyt ei olla 90-luvulla.

        Magneettikytkimellä varustettuja kompuroita on kyllä vielä 2000 luvun autoissakin


    • mazda 3 -06

      Onko se helppoa käyttää noita pötkilöita tai tuubeja kun itse huoltaa ilmastoinnin ? Onko kokemusta ?

      • 31

        Paljon oon kuullu puhetta noista mutta en vielä missään ole nähnyt myynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe