Hei olen yrittänyt mopon ajokoetta kahdesti ja molemmila kerroilla meni pieleen stressin ja jännityksen takia.
Aina kun on ajokoe niin vatsaa sattuu stressin takia hirveästi ja on vaikeaa suorittaaa. Osaan kaikki tehtävät ajotunneilla mutta kokeessa ei vain onnistu.
Ja joka kerta kun ei pääse siitä ajokokeesta läpi niin joutuu varaamaan uuden ajotunnin ja maksamaan uuden yrityksen kokeessa, ne maksavat yhteensä yli 100 euroa, joka lisää stressiä ja vatsakipua vielä enemmän.
Mikä olisi avuksi?
Mopon käsittelykoe ongelma
74
36849
Vastaukset
- help!!
Ja onko se totta että jos ei pääse kolmannella kerralla läpi niin joutuu käymään kaikki ajotunnit uudelleen?
- ei.ihan.kylmiltään
Näin etenee mopokortin ajokoe – katso video
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/289986-nain-etenee-mopokortin-ajokoe-–-katso-video
"Yhä useampi mopokortin saanut lähtee entistä paremmin eväin matkaan, sillä vuonna 2011 voimaan tullut mopokorttiuudistus on vaikuttanut myönteisesti mopoilijoiden turvallisuuteen ja onnettomuuksia on sattunut aikaisempaa vähemmän.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi painottaakin koulutuksen merkitystä turvallisen mopoilun oppimisessa.
– Mopokorttiuudistuksen myötä aloittelevien mopoilijoiden taidot ovat parantuneet, kun pelkän teoriakokeen lisäksi täytyy myös treenata mopolla ajoa ja suorittaa käsittelykoe, sanoo erityisasiantuntija Elina Uusitalo.
Mopokorttiuudistuksen jälkeen mopoilijoille tapahtuneet kuolemaan tai loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi ja myönteinen kehitys näyttää jatkuvan edelleen. Osa onnettomuuksien vähenemisestä selittynee myös mopoinnon laantumisella.
Mopoilijoiden tyypillisin vahinkotyyppi on peräänajo edellä liikkuvaan tai jarruttavaan ajoneuvoon, kertovat Liikennevakuutuskeskuksen kokoamat tiedot. Siksi Trafi pitää tärkeänä, että mopoilija opettelee ennakoivan ajotavan heti alkuun oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi.
Alla oleva Trafin tuottama video kertoo mopoilijan ajokokeesta".
https://youtu.be/ntGeyhq-qxQ - Anonyymi
Mikä se E100 juttu on siinä AM120 kortissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä se E100 juttu on siinä AM120 kortissa
Todistus siitä että teoriat tehty
- 87k
Ajat suoraan B-kortin, sillä saat ajaa mopoa(kin)
helppoa eikö? - Mopo-ope
Missäpäin Suomea olet? Voin ehkä auttaa.
- Jakari557
87k... Ei B kortilla voi ajaa mopoa enään
- 87k
Jakari557 kirjoitti:
87k... Ei B kortilla voi ajaa mopoa enään
Kyllä voi.
B kortti oikeuttaa ajamaan myös M ja T luokan ajoneuvoja
BE-kortti oikeuttaa ajamaan myös B-luokan ajoenvuoja
A1-kortti oikeuttaa ajamaan myös M ja T luokan ajoneuvoja
A-kortti oikeuttaa ajamaan myös A1 luokan ajoneuvoja
C-kortti oikeuttaa ajamaan myös B luokan ajoneuvoja
D-kortti oikeuttaa ajamaan myös B luokan ajoneuvoja
C-kortti oikeuttaa ajamaan myös C1 luokan ajoneuvoja
D-kortti oikeuttaa ajamaan myös D1 luokan ajoneuvoja
CE-kortti oikeuttaa ajamaan myös C1E luokan ajoneuvoja
DE-kortti oikeuttaa ajamaan myös D1E luokan ajoneuvoja
CE-kortti oikeuttaa ajamaan myös C luokan ajoneuvoja
DE-kortti oikeuttaa ajamaan myös D luokan ajonevuoja
C1E-kortti oikeuttaa ajamaan myös C1 luokan ajoneuvoja
D1E-kortti oikeuttaa ajamaan myös D1 luokan ajoneuvoja
Tossa on kaikki kombinaatiot mitä saa ajaa milläkin kortilla
- Sama ongelma
Mulla sama ongelma mutta A1 kortin kaa. Nyt huomenna 5 kerta... huoh. Tunneilla menee täydellisesti mutta kokeessa vaa kusee aina
- Tuore motoristi
Mulla ekalla kerralla A:ta ajaessa kans kilahti käsittelykokeessa. Siitä sen verran sisuunnuin jotta selvitin poliisilta mitä vaaditaan että alue tulkitaan suljetuksi. Se mahdollisti sen että omalla moottoripyörällä pääsin harjoitteleen käsittelyä.
Ajoin pahimman osion mulle n.100 kertaa. Se oli pujottelu. Uusinta inssissä se olikin sitten helppoa kun 1200cc pyörällä tein harjoittelun ja inssin ajoin 600cc pyörällä.
Riittävästi toistoja ongelma kohtaan, niin kyllä se siitä!! - 87k
Tuore motoristi kirjoitti:
Mulla ekalla kerralla A:ta ajaessa kans kilahti käsittelykokeessa. Siitä sen verran sisuunnuin jotta selvitin poliisilta mitä vaaditaan että alue tulkitaan suljetuksi. Se mahdollisti sen että omalla moottoripyörällä pääsin harjoitteleen käsittelyä.
Ajoin pahimman osion mulle n.100 kertaa. Se oli pujottelu. Uusinta inssissä se olikin sitten helppoa kun 1200cc pyörällä tein harjoittelun ja inssin ajoin 600cc pyörällä.
Riittävästi toistoja ongelma kohtaan, niin kyllä se siitä!!Kerropa minulle miten on mahdollista että pääsin käsittelykokeen ekalla läpi, vaikka pyöränä oli todella kankea ja iso Honda rebel, ajokokemusta todella vähän, ja opettajana oli äitinini jonka ajokokemus on lähinnä mopolla jostain 30 vuoden takaa
- kato ku mä!
87k kirjoitti:
Kerropa minulle miten on mahdollista että pääsin käsittelykokeen ekalla läpi, vaikka pyöränä oli todella kankea ja iso Honda rebel, ajokokemusta todella vähän, ja opettajana oli äitinini jonka ajokokemus on lähinnä mopolla jostain 30 vuoden takaa
sä oot vaan niin luonnon lahjakkuus
tai menit tuurilla
tai inssi unohti säännöt
tai et o koskaan moottorikäyttöistä 2-pyöräistä ajanu...
- ffhjhtthjjteeeghj
Mikä tehtävä kusee?
- höpöh
Läpi meni ekalla kerralla teoria sekä käsittelykoe :)
- fgdgddg
Oletko jossain päässyt mopokoulun ohella harjoittelemaan, kaikki eivät pääse.
- 121211
Ei se ole vaikeaa! Harjoittele omalla pihalla KUNNOLLA ennen kokeeseen menoa, luulisi silloin onnistuvan.
Itsellä B-kortin inssi edessä, mutta en kyllä epäile taitojani yhtään. Ei sinunkaan kannata moposi kanssa jännittää.
Tilanteesi on kuitenkin varsin todennäköisesti se, että joko suoritat sen käsittelykokeen nyt kunnolla tai et aja mopolla. Kumpaahan haluat enemmän? - dffd3
Itellä meni teoriakoe ykösellä läpi ja nyt sitte maanantaina käsittelykoe.. Liikenteessä oon ajanu ny 2 tuntia ja huomenan viimenen ajotunti, ohan niillä tunneilla pari virhettä tullu, mutta eise mitää haittaa! Oppimaanhan sinne tullaan. (:
- afsdfsfafffa
Ujoja helpottaa, kun sanoo alussa ujoudestaan.
Mieti miksi stressaat,mikä luo painetta. Sano alussa miksi aiemmin kävi miten kävi, se lieventää stressiä. Kysehän ei ollut siitä ettet osaisi vaan siitä,että mielesi teki tepposet, joten sille annetaan samalla mitalla takas. Tehdään tilanteesta rento, kerrotaan miks niin aiemmin kävi ja mennään tilanteeseen, kuten mille tahansa ajotunnille.
Eli,älä aja ajokoetta, kuin ajaisit ajokoetta. Aja sitä,kuin edellistä tuntia, kaikkien niiden tuntien jälkeen. Ota rennosti ja mene.
Ennen tuntia,kuuntele kiva kappale tai kaks, kävele hetki ja polje se kortti taskuun asti. - uhuhujihu
ehkä se sun vatsan painaminen johtuu ripulista? Kannattaa vääntää jotai närästys pillereit sitä enne.
- pögötti
oon ite kans menos ajokokeeseen mua jännittää enemmän se pujottelukoe onko se oikeest nii paha kuin videolla
- joopa joo
Jos olet menossa jo kokeeseen, pitäis sulla olla ihan omakohtaisia kokemuksia ja harjotuksia pujottelusta? Joku mättää...
- xfxfhf
joopa joo kirjoitti:
Jos olet menossa jo kokeeseen, pitäis sulla olla ihan omakohtaisia kokemuksia ja harjotuksia pujottelusta? Joku mättää...
Kaikilla ei ole mahdollisuutta harjoitella suljetuilla alueilla.
- Korttiez
xfxfhf kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta harjoitella suljetuilla alueilla.
Niin mutta ajotunneilla
- grag
Minulki AM ajokoe edessä kuumottaa kyllä ainakin sen huonon palautteen takia, jota sain ajotunneilta:(
- Tietämätön
Suoritetaanko ajo- ja käsittelykoe samalla kerralla?????
- Tietämätön
Suoritetaanko ajo- ja käsittelykoe samalla kerralla?????
- Tietäjättietää2
Myöhäs vähä mut sama asia ne on
- ak-yrittäjä
Mopokokeessa on vain käsittelykoe.
Veitsenpyöritystä haavaan: Meillä on ollut vuodesta 2011 asti vähän yli 300 mopo-oppilasta eikä ole tullut yhtään hylkyä- eri.asetelmat
Maaseudulla ennen mopokoulua mopoilla on parhaissa tapauksissa ajettu jo vuosia, kaupungissa saattaa olla ettei omalla tai kavereiden mopolla ole päästy ajamaan kuin muutamia kertoja jossain parkkipaikalla tai sitten ei lainkaan.
- 2oo9
Joo.. Sama täällä mut kävi vähä nolommin, kun menin ajokokeeseen niin alkoi vatsaan sattumaan kovaa ja minulla kun oli lyhyet denim shortsit kun aloin laittamaan ajovarusteita päälle vatsaa väänsi kerran kunnolla ja no kuvitelkaa lopputulos..
- rahatloppuu
Ite yritin tänään ekankerran tunilla meni aika hyvin kaikki muut paitsi portit mutta kokeessa olikin sitten ihan erilainen skootteri kuin tunnilla hirveän painava, vanha ja pieni polvet ottitankoon kiinni. Siihen viellä vähän jännitystä ja kusin heti ekan osion eli hidas ajon joka oli mennyt tunnilla tosi hyvin. perässä tulee yli sadan euron lasku uusinnasta mutta se kokeen skootteri oli ihan kauhea ja sillä ei saanut edes harjoitellla en mää sitä kyllä ens kerrallakaan pääse läpi kun ei sillä skootterilla voi edes harjoitelka. Uskon että pääsisin sen läpi jos saisin tehdä sen samallaa skootterilla kuin ajotunnilla ja se valvoja on hirveän tiukka. Meitä oli kolme siellä ja kaks ei päässy läpi minä ja yks toinen feilattiin heti eka osio eli se hidas ajo. Ja jos pääsen hidas ajon läpi niin en kyllä pääse portteja sillä painavalla romulla! Ja laskuja vaan tulee. sais ees harjotella sillä skootterilla kun se on ihan erilainen kuin ajotunnilla. Ei ajo tunneista oo mitään hyötyä KUN SE SKOOTTERI ON IHAN PASKA SITTEN KOKEESSA! Mitä mää teen?? Kohta en saa ollenkaan korttia kun rahat loppuu kesken kun ei olla ihan rikkaimmasta päästä!
Tuohan on jo B-kortin ajoilta tuttu jutut...
Opetellaan korttia autolla Q ja sitten ajokokeen tullessa Q onkin huollossa tai ajossa jolloin mennään autolla Å
Miksikö? Näin saadaan oppilas munaamaan inssi varmemmin ja saadaan taaas rahastaa- rahatloppuu
Miten muka?
- parastähänmennessä
Bussissa kirjoitti:
Ja mitä suhun tulee, niin voit saada mopon ajo-oikeuden kokonaan ilman käsittelykoetta
Tän mäkin haluan kuulla :)
rahatloppuu kirjoitti:
Miten muka?
B-kortilla saa ajaa myös mopoa... Et todellakaan tarvitse korttia vielä
- eijestasnäitjuttuja
Voi että kun oletkin nokkela..
eijestasnäitjuttuja kirjoitti:
Voi että kun oletkin nokkela..
Se on totta... Jos et usko niin soita vaikka poliisille... B-kortti antaa ajo-oikeuden myös AM luokkaan
- bessewisser
Bussissa kirjoitti:
Se on totta... Jos et usko niin soita vaikka poliisille... B-kortti antaa ajo-oikeuden myös AM luokkaan
Kyllä mä nyt sen tiedän. Meinasin vaan, että totta kai kannattaa jättää maksettu mopokurssi kesken ja odottaa kolme vuotta, maksaa myös täysi B-kurssimaksu, jotta ei tarvitse tehdä käsittelykoetta. Äly käteen nyt näitten sun "tietojes" kanssa.
bessewisser kirjoitti:
Kyllä mä nyt sen tiedän. Meinasin vaan, että totta kai kannattaa jättää maksettu mopokurssi kesken ja odottaa kolme vuotta, maksaa myös täysi B-kurssimaksu, jotta ei tarvitse tehdä käsittelykoetta. Äly käteen nyt näitten sun "tietojes" kanssa.
Miksi menit mopokurssille? etkö tiennyt aijemmin että B-kortilla saa ajaa myös mopoA???
Noh tyhmästä päästä kärsii- rahatloppuu
Bussissa kirjoitti:
Miksi menit mopokurssille? etkö tiennyt aijemmin että B-kortilla saa ajaa myös mopoA???
Noh tyhmästä päästä kärsiiNo voisihan se olla ihan kiva jos saisi jo 3 vuotta aiemmin ajaa mopolla kuin vasta 18-vuotiaana. Ja ei sitä b korttia yleensä sen takia ajeta että sais mopoa ajaa. JA KYLLÄ TIEDÄN ETTÄ MOPOA SAA AJAA B-KORTILLA! Ja kysyin neuvoa tähän mopo asiaan eikä se ole ratkaisu että odotan 3 vuotta ja maksan tonnin autokortista jotta saisin ajaa mopolla.
rahatloppuu kirjoitti:
No voisihan se olla ihan kiva jos saisi jo 3 vuotta aiemmin ajaa mopolla kuin vasta 18-vuotiaana. Ja ei sitä b korttia yleensä sen takia ajeta että sais mopoa ajaa. JA KYLLÄ TIEDÄN ETTÄ MOPOA SAA AJAA B-KORTILLA! Ja kysyin neuvoa tähän mopo asiaan eikä se ole ratkaisu että odotan 3 vuotta ja maksan tonnin autokortista jotta saisin ajaa mopolla.
Noh mikä kiire sulla on?
Jos oot noin ahne niin siitä vaan rahaa palamaan...Empä minäkään mopokortteja 15 vuotiaana kaivannut- epäilyttää
Bussissa kirjoitti:
Noh mikä kiire sulla on?
Jos oot noin ahne niin siitä vaan rahaa palamaan...Empä minäkään mopokortteja 15 vuotiaana kaivannutJoko sää oot viistoista?
epäilyttää kirjoitti:
Joko sää oot viistoista?
Mopoja ollut mitä sanoisin... Ehkä 10 mutta silti en ajanut erillistä mopokorttia. TS. mulla ei lue kortissa että olisi ajo-oikeus AM-luokkaan
- rahatloppuu
Bussissa kirjoitti:
Noh mikä kiire sulla on?
Jos oot noin ahne niin siitä vaan rahaa palamaan...Empä minäkään mopokortteja 15 vuotiaana kaivannutIhmisillä on kuule eri harrastuksia. Jotkut ajelee mopolla ja toiset istuu koneella lanittamassa "main kräftiä" hiki munassa ja kirjottelee topikkeihin miten on kymmenen mopoa. Sä taidat kuulua tohon jälkimmäiseen!
rahatloppuu kirjoitti:
Ihmisillä on kuule eri harrastuksia. Jotkut ajelee mopolla ja toiset istuu koneella lanittamassa "main kräftiä" hiki munassa ja kirjottelee topikkeihin miten on kymmenen mopoa. Sä taidat kuulua tohon jälkimmäiseen!
Itse juurikin olen se joka elää... Monesti ajelen mopolla muiden 15v poikien kanssa, vedän kunnon kännit, käyn baareissa ja juuri äsken tulin laivalta kotiin tudoen lähes 400 litraa "nannaa"
- niillä.on.reputuskiintiö
Autokoulujen tapaan mopokouluissa on omat hylkäyskiintiönsä, eli ajokoulujen pitää hylätä osa kokeista ja insseistä. Ne katsovat heti harjaantunein silmin epävarmimman näköiset henkilöt ja reputtavat heidät, jos hiemankin aihetta on. Tästä syystä mopokortin käsittelykokeen aluksi ei anneta osalle mahdollisuutta lyhyeen harjoitteluun vieraalla mopolla, vaan kylmiltään heti suorittamaan käsittelyajoa jotta kiintiössä pysytään.
Et siis saa väkisin edes kaupunkiajossa käytettyä mopoa vaan jonkun ihan vieraan käsittelykokeeseen. Kyllä siinä saattaa mennä pasmat sekaisin ja pieni fipa jolla sut saadaan reputtamaan, varsinkin jos alle ei ole pidempää mopoharjoittelua. - reputtaja
Eiköhän nämä kiintiöt tule täyteen ihan aidosti, ilman että tarvitsee avittaa hylkäyksiä. Voin itse tunnustaa reputtaneeni teoriakokeen, kun kokeilin ekalla kerralla, menisikö läpi ihan tuurilla.
Kyllä meitä laiskoja löytyy, jotka kokeilee tuuriaan noissa kokeissa.. - Anonyymi
Bussissa kirjoitti:
Itse juurikin olen se joka elää... Monesti ajelen mopolla muiden 15v poikien kanssa, vedän kunnon kännit, käyn baareissa ja juuri äsken tulin laivalta kotiin tudoen lähes 400 litraa "nannaa"
KOVA JÄTKÄ
- JooEttä
Itsellä kanssa mopon käsittelykoe perseelleen sateen takia, jarrutuksessa eturengas lukkoon ja nurin. Inssi vaan toteaa että "jaa" ja pistää seuraavaan tehtävään joka hidasajo, meni täydellisesti mutta "kokeesi on hylätty. Olisi voinut mennä läpi josset olis porteissa mennyt vähän tolleen" eli ilmeisesti kaatuminen ei vaikuta mut porteissa jos menee vähänkää pitkäks ni vaikuttaa. Kiitos 150€ autokoululle että saan yrittää uudestaan. Jee.
- Rusnak
Onko muilla tullut vastaan ,että hidasajossa ei saa käyttää käsijarrua ja kytkintä ? Vain jalkajarrua laahaten.
Näin Kuopiossa.- ÖHiiii
No ei, kun siinä nimenomaan käyetään kytkintä. Ei kuitenkaan käsijarrua. Mutta kytkintä, kaasua ja jalkajarrua.
- RahastajienLuvattuMaa
118 euroa uusinta-ajosta - Sairasta rahastusta
Mopokortti maksanut noin 320 euroa tähän mennessä kaiken vielä onnistuttua kerralla(kirjallinen, kaupunkiajo ym.). Mutta kun vieraan mopon, jolla ei ehdi harjoitella lainkaan harjoitusradalla käsittelyajokoe epäonnistuu, niin uusinta maksaa 118 euroa lisää. Ei voi pahempaa rahastusta olla. Jotkut ovat noita uusinta-ajoja ajaneet useampaan kertaan, jos omalla mopolla ei ole mahdollisuutta harjoitella lainkaan tai tarpeeksi missään suljetulla alueella ennen, tai mopokoulun mopo tuntuu muuten vieraalta ja jännitystä on vielä mukana. Kyllä tällaiseen rahastukseen pitäisi saada joku tolkku ja mahdollisuus järkevään hintaan testata sillä ajokokeen mopolla testiradalla tunti tai pari ainakin. No Suomessahan autokoulut ym. kaikki ovat järkkyhinnoiteltuja ja väliaikaiset ajoluvat ym. paperit jotka kirjoittaa minuutissa maksavat 50 euron tuntumassa.- rimanaltahelpoin
Mistäpä tempaisit tuon 118 euroa? Autokoulujen vikahan ei ole, jos ei vähimmäismäärien jälkeen, tutvo antaa hylätyn. Jos erehtyy ehdottamaan esim. yhtä lisätuntia käsittelyopetusta, aletaan nurkuttaan että kun se maksaa, totta hemmetissä se maksaa kun ajaa ylimääräistä. Meillä esim. 1 ylimääräinen käsittelytunti on 40, jollekin se on liikaa ja tahdotaan koittaa minimillä ja sitten itketään kun tutvo lämää lisäajo yhden ja joutuu maksamaan MYÖS uuden käsittelykoemaksun Ajovarmalle, joka on 28 euroa. Tuota reilua satasta mietin edelleen..?
- RasvastaOn
rimanaltahelpoin kirjoitti:
Mistäpä tempaisit tuon 118 euroa? Autokoulujen vikahan ei ole, jos ei vähimmäismäärien jälkeen, tutvo antaa hylätyn. Jos erehtyy ehdottamaan esim. yhtä lisätuntia käsittelyopetusta, aletaan nurkuttaan että kun se maksaa, totta hemmetissä se maksaa kun ajaa ylimääräistä. Meillä esim. 1 ylimääräinen käsittelytunti on 40, jollekin se on liikaa ja tahdotaan koittaa minimillä ja sitten itketään kun tutvo lämää lisäajo yhden ja joutuu maksamaan MYÖS uuden käsittelykoemaksun Ajovarmalle, joka on 28 euroa. Tuota reilua satasta mietin edelleen..?
No pojan tapauksessa kukaan ei kysynyt tai ehdottanut lisätuntia ennen käsittelytuntia, ei edes katuajoharjoitusten jälkeen. Nuo meni pojasta sen verran hyvin että ajatteli pääsevänsä hallinta-ajonkin läpi.
Käsittelytunti, käsittelykoemaksu ja uusi väliaikainen ajolupa 118 €. - teetniintainäinainavääri
RasvastaOn kirjoitti:
No pojan tapauksessa kukaan ei kysynyt tai ehdottanut lisätuntia ennen käsittelytuntia, ei edes katuajoharjoitusten jälkeen. Nuo meni pojasta sen verran hyvin että ajatteli pääsevänsä hallinta-ajonkin läpi.
Käsittelytunti, käsittelykoemaksu ja uusi väliaikainen ajolupa 118 €.Kerro vielä mikä hemmetti on väliaikainen ajolupa ? Mopon ns. Ajoluvan saa heti hyväksytyn käsittelykokeen jälk.taskuun ja sillä ajetaan kunnes muovikortti saapuu postissa. Vastauksesta myös hyvin huomaa pointin.. luulee osaavansa, mut sit ei kuitenkaan. Eli vaikka olisikin tarjottu lisäajoa ei olisi ottanut koska se maksaa ylimäär.ja hänhän ei omasta mielestään ei tarvinnut.ihan sama miten näitten kanssa koittaa taiteilla, ei mikään kelpaa ja aina on syy muissa. Ja ilmeisesti ei huoltajillekkaan tullut mieleen kysyä lisäajoa, harvemmin autokoulut on siinä hanttiin laittanut.
- RahastusHaisee
teetniintainäinainavääri kirjoitti:
Kerro vielä mikä hemmetti on väliaikainen ajolupa ? Mopon ns. Ajoluvan saa heti hyväksytyn käsittelykokeen jälk.taskuun ja sillä ajetaan kunnes muovikortti saapuu postissa. Vastauksesta myös hyvin huomaa pointin.. luulee osaavansa, mut sit ei kuitenkaan. Eli vaikka olisikin tarjottu lisäajoa ei olisi ottanut koska se maksaa ylimäär.ja hänhän ei omasta mielestään ei tarvinnut.ihan sama miten näitten kanssa koittaa taiteilla, ei mikään kelpaa ja aina on syy muissa. Ja ilmeisesti ei huoltajillekkaan tullut mieleen kysyä lisäajoa, harvemmin autokoulut on siinä hanttiin laittanut.
No jos ajotreeni on omalla mopolla sujunut hyvin, siis hiljaa ajo, pysähtymiset ja esteet, niin ei odottaisi tarvittavan lisätunteja. Liikenneajot sujuivat myös hyvin toisella mopolla, jolla harjoiteltiin noita hallintajuttujakin ajotuntien lopuksi ongelmitta. Sitten seuraavalla kerralla käsittelyajokokeessa haetaan tallista vanhempi mopo, vaikka kentällä on vieressä ne mopot vapaana jolla aiemmin liikenneajon ja käsittelyn osiot sujuivat ihan hyvin. Tämän mopon selkään ja heti hidasajo ilman minkäänlaista hetken totuttelua uuteen mopoon. Mopon kaasu säädetty "viritetty" jotta kytkin-kaasutyöskentely mahdollisimman haastavaa ensi kerran ajoon lähtiessä. Tästä syystä heti peräjälkeen kaksi lähtöä epäonnistui ja jalka koski maata heti alussa. Ajokoe lopetetaan vajaan minuutin sisällä, eikä muita osioita käyty läpi jotta ajokokeen arvioija olisi voinut antaa arvionsa niistä seuraavaa kertaa varten. Hiukan haiskahtaa hylkäysautomaatilta. Montaa kertaa lompakko ei noita kestä. Saako mukaan ottaa oman mopon jolla nuo kokeet sujuneet ongelmitta, tai pyytää sen liikenneharjoittelussa olleen mopon kokeeseen, vai tyydyttävä minkä ne antavat?
Väliaikainen ajolupa ei ollut tuo kolmas maksun osa, vaan mopon käyttö käsittelykokeessa, mutta yhteensä 118 euroa. Mitähän kevarin tai auton uusinnat maksavatkaan jos mopolla ovat jo noin rasvaisen hintaisia?
Itselläkin saattaisi tuottaa yllätyksen tuollaisen mopon selkään kylmiltään meno ja hidasajo samantien, saati joitakin viikkoja hyvin säädetyllä mopolla harjoitelleella. RahastusHaisee kirjoitti:
No jos ajotreeni on omalla mopolla sujunut hyvin, siis hiljaa ajo, pysähtymiset ja esteet, niin ei odottaisi tarvittavan lisätunteja. Liikenneajot sujuivat myös hyvin toisella mopolla, jolla harjoiteltiin noita hallintajuttujakin ajotuntien lopuksi ongelmitta. Sitten seuraavalla kerralla käsittelyajokokeessa haetaan tallista vanhempi mopo, vaikka kentällä on vieressä ne mopot vapaana jolla aiemmin liikenneajon ja käsittelyn osiot sujuivat ihan hyvin. Tämän mopon selkään ja heti hidasajo ilman minkäänlaista hetken totuttelua uuteen mopoon. Mopon kaasu säädetty "viritetty" jotta kytkin-kaasutyöskentely mahdollisimman haastavaa ensi kerran ajoon lähtiessä. Tästä syystä heti peräjälkeen kaksi lähtöä epäonnistui ja jalka koski maata heti alussa. Ajokoe lopetetaan vajaan minuutin sisällä, eikä muita osioita käyty läpi jotta ajokokeen arvioija olisi voinut antaa arvionsa niistä seuraavaa kertaa varten. Hiukan haiskahtaa hylkäysautomaatilta. Montaa kertaa lompakko ei noita kestä. Saako mukaan ottaa oman mopon jolla nuo kokeet sujuneet ongelmitta, tai pyytää sen liikenneharjoittelussa olleen mopon kokeeseen, vai tyydyttävä minkä ne antavat?
Väliaikainen ajolupa ei ollut tuo kolmas maksun osa, vaan mopon käyttö käsittelykokeessa, mutta yhteensä 118 euroa. Mitähän kevarin tai auton uusinnat maksavatkaan jos mopolla ovat jo noin rasvaisen hintaisia?
Itselläkin saattaisi tuottaa yllätyksen tuollaisen mopon selkään kylmiltään meno ja hidasajo samantien, saati joitakin viikkoja hyvin säädetyllä mopolla harjoitelleella.Jotkut autokoulut (kuten vaikkapa Haagan autokoulu) ottaa lisää rahaa (voittoa) hylätystä inssistä/käsittelykokeesta
Näin ollen koululla on iso houkutus opettaa vähän huonosti että saa lisää rahaa
Haagan autokoululla myös normaalia etät se oppilaan vakio auto onkin "huollossa" tai "ajossa" kun pitäisi mennä inssiin- sallittuanykyään
RahastusHaisee kirjoitti:
No jos ajotreeni on omalla mopolla sujunut hyvin, siis hiljaa ajo, pysähtymiset ja esteet, niin ei odottaisi tarvittavan lisätunteja. Liikenneajot sujuivat myös hyvin toisella mopolla, jolla harjoiteltiin noita hallintajuttujakin ajotuntien lopuksi ongelmitta. Sitten seuraavalla kerralla käsittelyajokokeessa haetaan tallista vanhempi mopo, vaikka kentällä on vieressä ne mopot vapaana jolla aiemmin liikenneajon ja käsittelyn osiot sujuivat ihan hyvin. Tämän mopon selkään ja heti hidasajo ilman minkäänlaista hetken totuttelua uuteen mopoon. Mopon kaasu säädetty "viritetty" jotta kytkin-kaasutyöskentely mahdollisimman haastavaa ensi kerran ajoon lähtiessä. Tästä syystä heti peräjälkeen kaksi lähtöä epäonnistui ja jalka koski maata heti alussa. Ajokoe lopetetaan vajaan minuutin sisällä, eikä muita osioita käyty läpi jotta ajokokeen arvioija olisi voinut antaa arvionsa niistä seuraavaa kertaa varten. Hiukan haiskahtaa hylkäysautomaatilta. Montaa kertaa lompakko ei noita kestä. Saako mukaan ottaa oman mopon jolla nuo kokeet sujuneet ongelmitta, tai pyytää sen liikenneharjoittelussa olleen mopon kokeeseen, vai tyydyttävä minkä ne antavat?
Väliaikainen ajolupa ei ollut tuo kolmas maksun osa, vaan mopon käyttö käsittelykokeessa, mutta yhteensä 118 euroa. Mitähän kevarin tai auton uusinnat maksavatkaan jos mopolla ovat jo noin rasvaisen hintaisia?
Itselläkin saattaisi tuottaa yllätyksen tuollaisen mopon selkään kylmiltään meno ja hidasajo samantien, saati joitakin viikkoja hyvin säädetyllä mopolla harjoitelleella.Saa ajaa nykyään omallakin mopolla, kunhan se on kaikin puolin kunnossa.
- VainKokeneilleKuskeille
Ajo-opettaja: "Minkä verran ole harjoitellut ajoa mopolla?"
Oppilas: "En yhtään".
Ajo-opettaja: "Ja tulit mopokouluun??"
Oppilas: "Niin, tarkoitushan on oppia ajamaan ja saada mopokortti".
Sama toistuu lukemattomia kertoja myös kevarikortin, autokortin, kuorma-autokortin kanssa. Sun pitäisi osata jo ajaa, ja sun oletetaan osaavan ajaa, ennen kuin menet ajokouluun. Ajokoulutuksen hinnoittelu taitaa perustua siihen että ajokouluoppilas osaa jo kyseisellä kulkuneuvolla ajon. Jossain mättää.
Ajokoulujen ilmoituksissa voisi olla lisäys: "Vain kokeneille kuskeille".- Laatu_on_huonontunut
Itse olin ihan "vihreä" autonkanssa. siis en ollut ajanut ikinä autolla. Joten eka ajo tunti meni vain isolla parkkipaikalla ajellessa ja tuntuman saamiseksi. seuraavalla kerralla sain ajaa isolla tiellä. kolmannella kerralla ajoimme kaupungissa, kortelia ympäri, siis kasikkoa. kyllä oli hyvä ope. eläkkelle siirtyi samana vuonna :( .
ajettiin tunnin ja kahdentunnin keikkoja. joskus oli toinen oppilas mukana kun ajettiin vähän kauemmaksi kotikulmista olisikohan ollut melkein 200 km keikka yhteensä se matka.. yhden kerran ajettiin n.160km/h . opin vastaohjauksen ja jarrutus sarjat.. ABS ja EBS ym.. höpötykset oli kytketty pois, kun opetus ei niihin liittynyt.
MISSÄ on nykyisin paras autokoulu? minun ope tuntui silloin nuoren pojan mielestä parhaalta v.2002 - czxcffbfbc
Laatu_on_huonontunut kirjoitti:
Itse olin ihan "vihreä" autonkanssa. siis en ollut ajanut ikinä autolla. Joten eka ajo tunti meni vain isolla parkkipaikalla ajellessa ja tuntuman saamiseksi. seuraavalla kerralla sain ajaa isolla tiellä. kolmannella kerralla ajoimme kaupungissa, kortelia ympäri, siis kasikkoa. kyllä oli hyvä ope. eläkkelle siirtyi samana vuonna :( .
ajettiin tunnin ja kahdentunnin keikkoja. joskus oli toinen oppilas mukana kun ajettiin vähän kauemmaksi kotikulmista olisikohan ollut melkein 200 km keikka yhteensä se matka.. yhden kerran ajettiin n.160km/h . opin vastaohjauksen ja jarrutus sarjat.. ABS ja EBS ym.. höpötykset oli kytketty pois, kun opetus ei niihin liittynyt.
MISSÄ on nykyisin paras autokoulu? minun ope tuntui silloin nuoren pojan mielestä parhaalta v.2002Itsellä autoa koskaan ajamatta kuorma-auton kanssa ensimmäisellä ajokerralla kymmenisen minuuttia varastoalueella ja sitten liikenteeseen. Jossain välissä kuski sitten kysymään paljonko olet ajanut, ja kun sanoin etten autolla lainkaan(mopolla tosin 15-vuotiaana kun ei tarvinnut vielä mopokorttia). Ihmetteli kuorma-autokortin ajoa kylmiltään. Mitä sitä kahteen kertaan rahaa tuhlaamaan kun jo kertaalleenkin on aivan liian tyyristä. No olihan siinä alussa harjoittelua, mutta pikkuhiljaa se alkoi sujua. Olisi kai 18-vuotiaalla pitänyt olla jo autoilua takana ennen autokouluun menoa.
- BisnestäSeOn
Rahat pois meininkiä koko mopokortti,kokoomus kerää teiltä manit pois kuleksimasta.
Seuraavaksi varmaankin moottorisaha kortti jne.
Repullinen kortteja ja hyöty nollaluokkaa mutta kunhan kokkare saa pumpattua rahaa itselleen ja lähipiirilleen.
Turhaa hommaa.- hehhehhhhee
Moottorisaha kortti on jo tekeillä. Ruotsin malliin :)
- Ainajokuläskikitisee
Empä nyt tiedä onko autokoulut niin rahastusta kuluja tulee aika paljon mopotunneissakin esim, vakuutukset (mopon sekä auton) eläkemaksut bensat kiinteistön vuokrat opettajan palka alvit mopojen korjaukset ja kunnostukset huollot yms mopo ajotunti esim 65€ 50min ei siitä paljoa koululle jää. Mopokoulun jälkeen nuori on parempi käsittelemään mopoa sekä osaa liikenteessä kiinnittää huomion olennaisiin asioihin eikä paina vaan laput silmillä niinkun ennen vanhaan kun oli pelkkä teoriakoe. Kyllä siitä koulusta hyötyä on sen kertoo mm tilastot kun mopokoulu tuli kolarit missä kuljettaja on loukkaantunut sekä kuolemaan johtaneet kolarit ovat kokoajan laskussa. Jos olisitte näkemässä kun teidän leevi 15v (joka osaa jo kaiken) lähtee ensimmäistä kertaa liikenteeseen olisitte itsekkin sitä mieltä että mopokoulu on ihan hyvä juttu. Painetaan tasa arvoisten läpi ilman että vilkastaankaan oikealle mennään punasia päin ajetaan vastaan tulevien kaistaa ryhmitytään oikealle kääntyessä vasemmalle meinataan ajaa jalankulkioiden yli liikenneympyrää väärään suuntaan ympyrässä vilkutellaan minne sattuu eikä tiedetä ketä pitää väistää ym. Kannattaa miettiä että se 350€ mitä sijoitatte siihen mopokouluun saattaa pelastaa leevin hengen. Myöskään ajokokeissa ei ole tiettyä "pakollista hylkäystilastoa" niinkun joku tauno väitti aikaisemmin. Eikä autokoululla kiinnostusta "opettaa huonosti että saadaan lisää ajotunteja" joku osaa ajaa polkupyörällä heti ilman apupyöriä toisella saattaa mennä siihen vuosi tai 2 kaikki olemme yksilöitä kaikille se 3 tuntia ei vaan riitä. Mieti paljon esim autosi huolto maksaa 600€ vaihdettiin jarrupalat kytkin ja öljyt kiitos. Kaikki maksaa työnteko ei ole ilmaista millään alalla. :)
- Hylättynnä
Tulin tuossa A1-käsittelykokeesta ja en päässyt läpi. Itselläni on siis custom-chopper-mallinen kevari, joten esim. pujottelu on yhtä tuskaa. Myös 50km/h vauhdissa nopeat ohjausliikkeet saattavat aiheuttaa kaatumisen kun pohja ottaa kiinni.. kaiken lisäksi käsittelyohjaaja oli aivan kamala. Ei taida tykätä opetuslupa-asiakkaista.. ei auta kun yrittää taas.
- Jokusemmone
Itse pääsin teoriasta vasta kolmannella kerralla läpi ja huomenna ois inssi.. oon varma etten tuu pääsemään läpi. Nimittäin eka ajotuntikaan ei mennyt loistavasti......
- Mopomies966
Kylläne kokeen pitäjät on yleensä rentoja
- turhauttavaaa
Mulla inssi kolmannen kerran huomenna. Että juu, saa nähä miten tuoki menee. En siitä pujottelusta vaan pääse läpi, tunnilla kaikki tosi hyvin mutta viime kerrallakin oli joku 10 muuta katsomassa kun ajoin sitä ja siinähän sitten alkoi jännittää ihan hulluna, ja kaiken lisäks oli juuri satanut.
- Nokianhurja
Kuinka paska voi olla,ajanu liikenteessä ilman korttia 1 viikon, helpompaa kun pyörällä ajo
- Anonyymi
Ratkaisu, sama kuin kaikissa korteissa! ÄLÄ edes yritä, jos et ole ottanut heti tarpeeksi ajotunteja - turha sinne on mennä kokeilemaan, jos..... Tämänhän sinä jo tiesitkin, vaikka et maininnut!
- Anonyymi
Ajovarma kerää hyvät tulot näillä reputetuilla teoria- sekä ajonäytöillä ainakin. Jos laskee, että esim. Mopo kortteja tulee vuodessa vaikka 20.000 kpl kertaa teoriakoe (35 e) = 700.000 euroa.
Kokeistahan on kannattavaa tehdä mahdollisimman hankalat niin että kokeisiin osallistutaan mahdollisimman mononta kertaa.
Ei ihme että autokoululiitto on käärmeissään ajovarmalle / trafille kun massit siirtyy sinne ja opetusta siirretty omalle vastuulle.
Mopon käsittelykoe on yhtä arpapeliä ja ylimielistä tarkastajaa. Tehtävän uusimista kun mopon käyttöönottotarkastus tehdään huolimattomasti tai hidasajo ajetaan ilman että sormet on jarrulla.
Ikäänkuin tarkastajilla olisi pakottava tarve tehdä uusintoja.- Anonyymi
Ja hintoja nostetaan, teoriakoe 40€ ja käsittelykoe 32€. Itse tosin kusin käsittelykokeen tuossa aikoja sitte ku oli helvetin moinen sade. Pääsin tosin läpi hidasajosta mutta en pujotgelusta koska pelkäsin että lähtee rengas alta kun en edes nähnyt niitä kartioita kun olivat veden alla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845