Ydinvoiman hyväksyttävyyden perusteet

Ydinvoiman hyvksyttävyydeni edellytyksiä kaavailtiin jo vuonna 1958:

"Atomienergian käytön mielenterveyskysymyksiä käsittelevä tutkimusryhmä suositti puolestaan WHO:lle 1958 antamassaan raportissa, että tyydyttävin ratkaisu atomienergian rauhanomaiseen käyttöön tulevaisuudessa olisi sellaisen uuden sukupolven syntyminen, joka olisi oppinut tyytymään tietämättömyyteen ja epävarmuuteen."
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2003:161E:0127:0128:FI:PDF

Ydinvoiman hyväksyttävyyden edellytykseksi siis katsottiin katsottiin jo tuolloin, että syntyy sukupolvi, joka tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen. M.O.T. Suomi24.fi - ydinvoimapalstalla.

3

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesa Kaitera

Vastaaja kirjoitti :"Ydinvoiman hyväksyttävyyden edellytykseksi siis katsottiin katsottiin jo tuolloin, että syntyy sukupolvi, joka tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen."

Minusta epämielyttävä epävarmuus on kuitenkin suhteessa parempi asia kuin epämiellyttävä varmuus. Ensinmainitussa tapauksessa pahin mahdolinen skenaario ei suinkaan varmasti tai ei edes todennäköisesti toteudu, kun taas jälkimmäisessä huono tulos on predestinoitu.

Jos Suomesa luovuttaisiin ydinvoimasta, niin suurin hyötyjä olisi kivhiili, turve ja maakaasu sekä puun poltto lisääntyisivät myös. Nämä yhdessä aiheuttaisivat paljon suuremman terveysriskin kuin ydinvoiman käytön jatkaminen puhumattakaan kasvisuoneilmiön kiihtymisestä, joka muiden haittojen lisäksi nostaisi merien pintaa. Siinä menisivät ajan mittaan monet miljoonakaupungit ja myös kaikkien viiden pohjoismaan pääkaupungit, ne kun ovat kaikki merenrantakaupunkeja.

Mitä tulee tietämättömyyteen, niin kaikissa tutkimuksissa, joissa on selvitelty ydinvoiman kannattajien ja vastustajien tietoja ydinvoimasta, ydinvoiman kannattajilla on ollut paremmat tiedot tästä asiasta kuin vastustajilla. Osaltaan tuo tulos lienee johtunut siitä, että ydinvoiman kannattajat ovat aidosti kiinostuneempia ydinvoima-alasta kuin vastustajat, joiden mielestä ydinvoima on lähinnä Paholaisesta. Tälläkin saitilla esitetyt useat maailmanlopun ennustukset mm. Fukushimasta johtuvaksi uumoillut eivät oikein vahvista kuvaa ydinvoiman vastustajien asiantutemuksesta ja viileästä faktoihin pohjaavasta analyysistä.

• Suositus todistaa oikeaksi sen, mitä olen usein sanonut:

kaikkinainen salailu, peittely, ja vähättely on ydinvoiman olemassaolon edellytys.

Vielä ei olla tilanteessa, jossa kokonainen sukupolvi tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen ydinvoimaan liittyvissä asioissa. Sellaisia asioita, kuin Tshernobyl ja Fukushima, ei voida kokonaisuudessaan salata, mutta kaikilla salauksilla, peittelyillä, ja vähättelyillä on taipumus tulla julki, aikanaan.

• Amazing

Sun täytyi mennä 54 vuoden päähän, jotta löysit sopivaa tekstiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3159
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3057
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2912
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2584
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2112
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1667
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1639
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1625
    9. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      24
      1622
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1556
    Aihe