Mikshän maalaiset on jotenkin alakynnessä vs. kaupunkilaiset, ja erityisesti pääkaupunkilaiset, helsinkiläiset?
Mikä ihmeen juttu siinä on sisällä? mikä sellainen asia mistä ei ääneen oikein puhuta?
Kuin olisivat jotenkin parempia, tms.
filosofinen kysymys:::
42
131
Vastaukset
Kiva provo näin sunnuntaiksi.
- Palstapolliisiko?
Sinä se olet aina niin positiivinen.
Jospa opettaja nyt vihdoin kertoisit mikä sinun mielestäsi on hyvä aloitus, kommetti ja mielipide?
Sinä itse näytät olevan lukiessasi kaikkiruokainen, mutta palautuksesi on melkoisen yksisilmäistä. Palstapolliisiko? kirjoitti:
Sinä se olet aina niin positiivinen.
Jospa opettaja nyt vihdoin kertoisit mikä sinun mielestäsi on hyvä aloitus, kommetti ja mielipide?
Sinä itse näytät olevan lukiessasi kaikkiruokainen, mutta palautuksesi on melkoisen yksisilmäistä.En ainakaan pistäisi mielelläni ketään taistelemaan keskenään niinkuin nyt tämä aloitus tekee. Maalaiset vastaan hesalaiset.
- meinaaja
Nittaminax kirjoitti:
En ainakaan pistäisi mielelläni ketään taistelemaan keskenään niinkuin nyt tämä aloitus tekee. Maalaiset vastaan hesalaiset.
Pelkäätkö, ettet pärjäisi taistelussa...
- bessie*
Vaihda lähestymistapaa, ota psykologisena kysymyksenä? Jospa se ihmejuttu siitä aukenisi.
No en osaa tohon sanoa.
Mie se sitten oon hypelly kynneltä toiselle.
Ollut välillä siellä yläkynnessä helsingissä ja sitten hyppäsin ihan alas kun oikein maalle menin ja nyt kait sitten oon jotenkin keskikynnellä täällä pikkukaupungissa..
Mutta en ole kyllä huomannut mitään sisäjuttuja.
Silloinhan miun pitäis olla jotenkin ihmisenä muuttunut eri paikoissa.
Noin vilosohvisesti ajatellen.- maalla on mukavaa
Ei se ole asuinpaikasta kiinni jos nokka pystyssä kulkee. On niitä hienohelmoja molemmissa.
Itse entisenä paljasjalkaisena Helsinkiläisenä tunnen itseni nyt paljon paremmaksi asuttuani 7 vuotta maalla.
Olen oppinut näinä vuosina paljon uutta, paljon enemmän kuin aikuisiälläni kaupungissa.
Täällä maalla pärjään enemmän omillani ja hiilijalanjälkeni taitaa olla alle puolet entisestään.- vvauttsi%
Nii-in, mutta kyllähän sen nyt jokainen on huomannut ja tiennyt , ett tällainen jaottelu on, ollut maailman sivu kai. Miks on vaikee sitä myöntää täällä?
Onhan sellainen ilmassa.
mutta en etsi mitään taistelua tai muuta sellaista nyt, vaan pohjimmaista selitystä, ett miks näin on. Turha esittää kenekään tietämätöntä asiasta. Höh ja kiitos! :)
Vaikka ei minunkaan mielestä tokikaan kaupunkilaiset ole parempia, ei sit yhtään, mutta silti .. :) - maalla on mukavaa
vvauttsi% kirjoitti:
Nii-in, mutta kyllähän sen nyt jokainen on huomannut ja tiennyt , ett tällainen jaottelu on, ollut maailman sivu kai. Miks on vaikee sitä myöntää täällä?
Onhan sellainen ilmassa.
mutta en etsi mitään taistelua tai muuta sellaista nyt, vaan pohjimmaista selitystä, ett miks näin on. Turha esittää kenekään tietämätöntä asiasta. Höh ja kiitos! :)
Vaikka ei minunkaan mielestä tokikaan kaupunkilaiset ole parempia, ei sit yhtään, mutta silti .. :)Niin, no, naureskelivathan ne vähän täällä meikäläiselle silloin aluksi, eivät oikein arvostaneet kaupunkilaisia.
Huomattuaan että olen halukas oppimaan elämään rauhallisesti tekemättä suurta numeroa itsestäni pääsin hyvin integoitumaan tähän ympäristöön. - bessie*
vvauttsi% kirjoitti:
Onhan sellainen ilmassa.
Vaikka ei minunkaan mielestä tokikaan kaupunkilaiset ole parempia, ei sit yhtään, mutta silti .. :)Maailman sivu on satama- ja kauppapaikoilla esim. ollut mahdollisuus saada toimeentulo myös vähemmän raskailla töillä, ja jos yksi maatilkku pystyy elättämään vain yhden jälkeläisen, niin muut joutuvat lähtemään.
Yliopistot ym. tietenkin perustetaan sinne, missä niillä on "kysyntää".
Mikäli jotain jaottelua koet olevan, niin sehän on lähtökohdiltaan aivan ymmärrettävää. Eihän kukaan mullattomalle suolle tai korpeen lähde, kun lähdettävä on, vaan parempaa ja helpompaa elämää kohti.
Tunteeko joku olevansa parempi VAIN sen takia, että on sattunut/päässyt/joutunut elämään kaupunkiolosuhteissa, mistä sen kukaan voisi tietää? Epäilen olevan hyvin harvinaista.
Kunnioittaako ja kehuuko joku maalainen kaupunkilaissukulaistaan VAIN sen takia, että tämä asuu kaupungissa, mistä senkään voi tietää? Epäilen olevan hyvin harvinaista.
Vähemmän harvinaista taitaa olla ikivanhojen (taustaltaan maalais- ja kaupunkilaisjärjellä ymmärrettävien) yleistysten käyttäminen leimaamis- ja eripuran lietsomis tarkoituksessa. Ja jokaisen omassa mielessä nuo ajatukset syntyvät, erilaisuuden sietokykykään ei ole kaikilla samanlainen.
"vvauttsi%"
Teit vanhan aloituksen, joka juontuu jo Veikko Vennamosta.
Mutta sitähän sinä et tiedä etkä tunnista, tai et ole lukenut kirjoituksiani.
Ääneen en ole puhunut. kirjoittanut vain.
Toistan: Painukaa vithuun sieltä maalta, Stadilaiset eivät enää jaksa elättää!
Mieti itse, onko kyseessä joku paremmuus.
H.- onko blogi?...
Voisitko linkittää sen "kuuluisan" aloituksesi sieltä "kivi ja kirves" vuodelta? Olisi mielenkiintoista lukaista silloinen mielipiteesi.
onko blogi?... kirjoitti:
Voisitko linkittää sen "kuuluisan" aloituksesi sieltä "kivi ja kirves" vuodelta? Olisi mielenkiintoista lukaista silloinen mielipiteesi.
"onko blogi?..."
Alkuperäinen Idea ei ole minun.
Tuskinpa Vennamonkaan.
Suomen kansan vaan pitää aina yhdistyä, niin silloin, kun nytkin.
Muuten kansamme ei hengissä pysy.
Taaskin on aika yhdistyä, haalia kansamme kasaan, yhdeksi Suomeksi.
H.- k/k
hunksz kirjoitti:
"onko blogi?..."
Tuskinpa Vennamonkaan.
H.Jos tää kansa on haalittava kasaan yhteen paikkaan ,niin on kai muitakin paikkoja kun Helsinki .
Eiköhän kokoonnuta jossain lounaisuomessa. k/k kirjoitti:
Jos tää kansa on haalittava kasaan yhteen paikkaan ,niin on kai muitakin paikkoja kun Helsinki .
Eiköhän kokoonnuta jossain lounaisuomessa.Sopii minulle, joko alan pakkaamaan.. :)
k/k kirjoitti:
Jos tää kansa on haalittava kasaan yhteen paikkaan ,niin on kai muitakin paikkoja kun Helsinki .
Eiköhän kokoonnuta jossain lounaisuomessa."k/k"
Lounais-Suomi on osittain yhtä ihana kuin Taka-Lompolo Inarissakin.
Mutta todennäköisyys laittaa kauneutta on olematon..
Eloa pitää olla paljon ja ihmisten kieli pitää olla jotensakin ymmärrettävää.
Stadissa on jo Svidun paljon ymmärrettävää kansaa, vaikkakin osaavat vain yhden sanan.
Vaikkakaan en ole samaa mieltä, niin rajan taakse monet haluavat maahantunkeutujat ajaa, uskonnolliset tai aatteeliset.
Stadini ei ole syypää kumpaankaan niistä.
Jos minä kohtaisinn Turkulaisen rovan ja hän sanoisi kui?
Laittaisin rattorin käyntiin ja hakisin oikeat kierrrokset.
Sikäli kun olet se aito, muuten on tämä huuhaata pennuile.
H.- hurlumaleikun...
hunksz kirjoitti:
"k/k"
Lounais-Suomi on osittain yhtä ihana kuin Taka-Lompolo Inarissakin.
Mutta todennäköisyys laittaa kauneutta on olematon..
Eloa pitää olla paljon ja ihmisten kieli pitää olla jotensakin ymmärrettävää.
Stadissa on jo Svidun paljon ymmärrettävää kansaa, vaikkakin osaavat vain yhden sanan.
Vaikkakaan en ole samaa mieltä, niin rajan taakse monet haluavat maahantunkeutujat ajaa, uskonnolliset tai aatteeliset.
Stadini ei ole syypää kumpaankaan niistä.
Jos minä kohtaisinn Turkulaisen rovan ja hän sanoisi kui?
Laittaisin rattorin käyntiin ja hakisin oikeat kierrrokset.
Sikäli kun olet se aito, muuten on tämä huuhaata pennuile.
H.hunksz
lopeta se juominen, koska kirjoitusvirheitä tulee.
Ja mitä vikaa on Inarissa? Eikös se "Tuksukin" ole siellä maisemissa, mutta hänhän onkin kielitaitoinen "maailmanmatkaaja"!
On siinä taas stadilainen äänessä, ihan Ruotsissakin käynyt? hurlumaleikun... kirjoitti:
hunksz
lopeta se juominen, koska kirjoitusvirheitä tulee.
Ja mitä vikaa on Inarissa? Eikös se "Tuksukin" ole siellä maisemissa, mutta hänhän onkin kielitaitoinen "maailmanmatkaaja"!
On siinä taas stadilainen äänessä, ihan Ruotsissakin käynyt?"hurlumaleikun..."
Säkkejä olen kohdannut paljon, harvoin tässä iässä enää kohtaa kauniita rintoja. Kyllä niitä on katseltava enää markettien lehtihyllyillä.
Uskoisin ongelman olevan kansainvälinen.
Kirjoitusvirheistäni saa laittaa tarkennettuakin viestiä,
muutenhan en opi mitään.
H.- hurmulaleikum..
hunksz kirjoitti:
"hurlumaleikun..."
Säkkejä olen kohdannut paljon, harvoin tässä iässä enää kohtaa kauniita rintoja. Kyllä niitä on katseltava enää markettien lehtihyllyillä.
Uskoisin ongelman olevan kansainvälinen.
Kirjoitusvirheistäni saa laittaa tarkennettuakin viestiä,
muutenhan en opi mitään.
H.no, esim. kohtaisinn...tuliko yksi kirjain liikaa? No, pieni virhe maailmankaikkeudessa, mutta mitä Sinulla on Turkulaisia rouvia vastaan?
Jos heillä olisikin ne "säkkirinnat", niin onko Sinullakin "pallit kunnossa"? - sotamies.
hunksz kirjoitti:
"onko blogi?..."
Tuskinpa Vennamonkaan.
H.Eipä tuo yhdentyminenkään aina
hyväksi ole. Voi tulla taas Suur-
Suomi aatteluita.
- L*
Säälin kaikkia suurkaupungin asukkeja. Tosin, Helsikihän on melkoinen maalaiskylä oikean cityn rinnalla.
Ajatuksenkulkusi on jälkijättöistä, ehkä oin 50 vuotta.
Mitä paremmuutta on yksinäisyydessä, ikävyydessä, surussa, naapurien kyräilyssä.
Kukin taaplaa tyyylillään. Asuu vaikka ladossa suon reunalla, tai tornitalon ullakolle suurella rahalla kyhätyssä, postimerkin kokoisessa miljoonaluukussa.
Kumpikaan ei ole toistaan tyylikkäämpi, saati parempi.
Vessa on kummallakin, useinmiten.
Ja samaa kumpikin siellä saa aikaan.- bessie*
Oikeassa olet, L*
Melkein. Kumpikaan ei ole toistaan parempi. Tyylikkäämpi kyllä voi toinen olla, kumpi tahansa.
Totta tuokin, että kaupungissa asutaan ahtaammin kuin maalla, ja maalla taas on enemmän yksinäisyyttä, ikävyyttä, surua?! ja naapurien kyräilyä.
Nuo "suurella rahalla kyhätyt? miljoonaluukut, kyllä ovat täällä kaupungissakin aika tilavia.
Miksi säälit kaikkia suurkaupungin asukkeja?
Juu, samoja juttuja me veskissä tehdään, mutta olisikohan maalaisten paskassa enemmän puolukoita? Muitakin eroja voi olla. - L*
bessie* kirjoitti:
Oikeassa olet, L*
Melkein. Kumpikaan ei ole toistaan parempi. Tyylikkäämpi kyllä voi toinen olla, kumpi tahansa.
Totta tuokin, että kaupungissa asutaan ahtaammin kuin maalla, ja maalla taas on enemmän yksinäisyyttä, ikävyyttä, surua?! ja naapurien kyräilyä.
Nuo "suurella rahalla kyhätyt? miljoonaluukut, kyllä ovat täällä kaupungissakin aika tilavia.
Miksi säälit kaikkia suurkaupungin asukkeja?
Juu, samoja juttuja me veskissä tehdään, mutta olisikohan maalaisten paskassa enemmän puolukoita? Muitakin eroja voi olla.:)) No joo, tunnustan, en toki sääli ihan kaikkia. ;//
Maalaisilla on paskassaan useammin flavonoidien jäämiä.
Maalaisten mieli on useammin sopuisan sutjakka, luulen, taas.
Maalaiset tervehtivät hymyn kare suupielissään prosentuaalisesti useammin naapureitaan kuin kaupunkilaiset, joden viha kiinnittyy koirien kakkaan, mopopoikien meluun, naapurien meluisiin illanviettoihin, ynnä parvekesavumerkkeihin natsoineen, ilman kauluksia.
Kai meitä ihmisiä on kahta rotua kaupunki-, ja maalaisihmiset.
Kukin tulkoon autuaaksi osallaan. - bessie*
L* kirjoitti:
:)) No joo, tunnustan, en toki sääli ihan kaikkia. ;//
Maalaisilla on paskassaan useammin flavonoidien jäämiä.
Maalaisten mieli on useammin sopuisan sutjakka, luulen, taas.
Maalaiset tervehtivät hymyn kare suupielissään prosentuaalisesti useammin naapureitaan kuin kaupunkilaiset, joden viha kiinnittyy koirien kakkaan, mopopoikien meluun, naapurien meluisiin illanviettoihin, ynnä parvekesavumerkkeihin natsoineen, ilman kauluksia.
Kai meitä ihmisiä on kahta rotua kaupunki-, ja maalaisihmiset.
Kukin tulkoon autuaaksi osallaan.Se on tuo koirankakka vähän epämiellyttävämpi jalkakäytävällä kuin esim. kylätien pientarella tai omassa koiratarhassa. Väistelykin on hankalampaa ihmisvilinässä.
Eikä täällä oikeastaan ole käyttökoiria, vain seurakoiria. Mutta että viha kiinnittyisi koirankakkaan...oletpas sinä sopuisan sutjakka.
Mopopoikien melu hukkuu täällä liikenteen meluun, eivätkä nuo muutenkaan erotu ellei nyt joku kokoontuminen ole. Ei se muuten mitään kentaurin tyylinen sekasikiö ole. Siinä on ihan erikseen kiva poika tai tyttö (jonkun rakas lapsi) ja kätevä kulkuneuvo.
Ei täällä varsin tervehditä kuin tuttuja, kuten kai sielläkin. Vieraille (edessämme oleville) annamme (vähintään) hyväksyvän ja huomioivan katseen, hymyllä tai ilman. Muu olisi jo liian työlästä ja liioittelua.
Varsinaisiin luonne-eroihin maalaisten ja kaupunkilaisten välillä en usko.
Mökillä ollessani olen ihan samanlainen kuin täällä kaupungissakin. Ehkä vähän pitkästyneempi, muutaman päivän oltuani.
Autuasta minusta ei taida tulla koskaan. Rakastan maaseutua, erityisesti "villiä" luontoa. Ja ihan tosi erityisesti maalaismiehiä. - L*
bessie* kirjoitti:
Se on tuo koirankakka vähän epämiellyttävämpi jalkakäytävällä kuin esim. kylätien pientarella tai omassa koiratarhassa. Väistelykin on hankalampaa ihmisvilinässä.
Eikä täällä oikeastaan ole käyttökoiria, vain seurakoiria. Mutta että viha kiinnittyisi koirankakkaan...oletpas sinä sopuisan sutjakka.
Mopopoikien melu hukkuu täällä liikenteen meluun, eivätkä nuo muutenkaan erotu ellei nyt joku kokoontuminen ole. Ei se muuten mitään kentaurin tyylinen sekasikiö ole. Siinä on ihan erikseen kiva poika tai tyttö (jonkun rakas lapsi) ja kätevä kulkuneuvo.
Ei täällä varsin tervehditä kuin tuttuja, kuten kai sielläkin. Vieraille (edessämme oleville) annamme (vähintään) hyväksyvän ja huomioivan katseen, hymyllä tai ilman. Muu olisi jo liian työlästä ja liioittelua.
Varsinaisiin luonne-eroihin maalaisten ja kaupunkilaisten välillä en usko.
Mökillä ollessani olen ihan samanlainen kuin täällä kaupungissakin. Ehkä vähän pitkästyneempi, muutaman päivän oltuani.
Autuasta minusta ei taida tulla koskaan. Rakastan maaseutua, erityisesti "villiä" luontoa. Ja ihan tosi erityisesti maalaismiehiä.En toki minä asu missään erämaalammen rannalla, mökissä harmajassa, vaikka niin halaisinkin.
Aivan tavallisessa asumalähiössä.
Minulla ei ole omakohtaisia kohtaamisia muiden koirien, kuin oman kakoista.
Täällä lukien olen huomioinut, että se on joillekin ylipääsemätön ongelma.
Kai kakkarat ovat vallan korkeita.
Aurinko kauniisti paistelee, niin maalla, kuin kaupungissakin.
Helluntaina.
No juu, maalaiset on tyhmiä ja hesalaiset elättää heidät, kuten täällä on jo todettu.
Ei kai siinä sen kummempaa ole.- lelut ei riitä...
No, mutta Anceli
Olipa ironinen kirjoituksesi ja ymmärsin sen hyvin. Noinhan se menee minunkin mielestäni, mutta ei todellisuudessa.
Mitäpäs jos maalaiset lopettaisivat tuotantonsa, siis meille tärkeät elintarvikkeet?? Tulisikin uusi sota ja maamme piiritettäisiin, kuten Leningrad ja Sarajevo ym. nykyisin? Tulisiko meistäkin ihmissyöjiä, kuten silloin tapahtui?
Tuolla mainittiinkin jo Vennamon opit, joita PerusSuomalaiset nykyisin edustavat, kuka mitenkin, mutta siellä "puhuu" joskus se pieni maalaisten ääni, jota voi kuulla kaikissa kirkonkylän kapakoissa.
Toivottavasti en tarvitse elää sitä aikaa, kun Suomen maatalous on ajettu alas ja olemme riippuvaisia vain tuonnista.
Sota-aikana syntyneenä olen kiitollinen, että meillä oli karjatila ja viljelyksiä. Mitäs niistä vaatteista, kunhan ruokaa riitti, sillä onnellisempi lapsuus minulla oli kuin useimmilla nykynuorilla. lelut ei riitä... kirjoitti:
No, mutta Anceli
Olipa ironinen kirjoituksesi ja ymmärsin sen hyvin. Noinhan se menee minunkin mielestäni, mutta ei todellisuudessa.
Mitäpäs jos maalaiset lopettaisivat tuotantonsa, siis meille tärkeät elintarvikkeet?? Tulisikin uusi sota ja maamme piiritettäisiin, kuten Leningrad ja Sarajevo ym. nykyisin? Tulisiko meistäkin ihmissyöjiä, kuten silloin tapahtui?
Tuolla mainittiinkin jo Vennamon opit, joita PerusSuomalaiset nykyisin edustavat, kuka mitenkin, mutta siellä "puhuu" joskus se pieni maalaisten ääni, jota voi kuulla kaikissa kirkonkylän kapakoissa.
Toivottavasti en tarvitse elää sitä aikaa, kun Suomen maatalous on ajettu alas ja olemme riippuvaisia vain tuonnista.
Sota-aikana syntyneenä olen kiitollinen, että meillä oli karjatila ja viljelyksiä. Mitäs niistä vaatteista, kunhan ruokaa riitti, sillä onnellisempi lapsuus minulla oli kuin useimmilla nykynuorilla.Kiitos, vihdoinkin löytyi joku, joka ymmärsi kirjoitukseni.
En vaan yksinkertaisesti jaksa kinastella yksinkertaisten kanssa asiasta, josta he eivät oiekastaan juuri mitään tiedä.
Ei kaikki ole ihan niin helppoa kuin joku pienessä päässään kuvittelee.
Ulkomailta tuodaan sitten ruoan rippeitä tänne syrjäiseen pohjolaan, laadusta ole mitään takeita.
Ja ruoka on ensimmäisenä mielessä, kun sitä ei ole saatavilla.
Ei kaivata Vuittonin veskoja ja Hillfigerin vaatteita, saati hienoja autoja.- lelut ei riitä...
Anceli kirjoitti:
Kiitos, vihdoinkin löytyi joku, joka ymmärsi kirjoitukseni.
En vaan yksinkertaisesti jaksa kinastella yksinkertaisten kanssa asiasta, josta he eivät oiekastaan juuri mitään tiedä.
Ei kaikki ole ihan niin helppoa kuin joku pienessä päässään kuvittelee.
Ulkomailta tuodaan sitten ruoan rippeitä tänne syrjäiseen pohjolaan, laadusta ole mitään takeita.
Ja ruoka on ensimmäisenä mielessä, kun sitä ei ole saatavilla.
Ei kaivata Vuittonin veskoja ja Hillfigerin vaatteita, saati hienoja autoja.Kiitos Anceli
Vastaileppa Sinä tuolle "totuss" mielipiteille, sillä minä siirryn katselemaan illan elokuvaa La Straada.
Olisin kyllä kuullut mielelläni juonenkäänteitä elokuvasta, mutta ei loppuhuipennusta, en.
Minulla kun nykyisin menee tovi ymmärtää juonta ja nyt ei ole itselläni nauhoitusmahdollisuutta, että voisin katsoa uudestaan.
On se niin tätä, tätä, tätä, jonkinlaista dementiaa. - hulestunut
lelut ei riitä... kirjoitti:
Kiitos Anceli
Vastaileppa Sinä tuolle "totuss" mielipiteille, sillä minä siirryn katselemaan illan elokuvaa La Straada.
Olisin kyllä kuullut mielelläni juonenkäänteitä elokuvasta, mutta ei loppuhuipennusta, en.
Minulla kun nykyisin menee tovi ymmärtää juonta ja nyt ei ole itselläni nauhoitusmahdollisuutta, että voisin katsoa uudestaan.
On se niin tätä, tätä, tätä, jonkinlaista dementiaa.Miksei ole nauhoitusmahdollisuutta? Menikö VHS-nauhuri rikki?
- totuss
Se on sukupolvelta toiselle periytynyt alemmuuskompleksi. Ei olla totuttu näkemään vieraita ihmisiä, jotka pääasiassa tulivat vierailemaan Helesingistä. Espootakin sanotaan maalla Helesingiksi ja espoolaisia helesinkiläisiksi.
Aina ei ole voinut juosta karkuunkaan vieraita ja silloin on pitänyt alkaa matelemaan ja nöyristelemään näiden edessä, etteivät vaikka suutu, kun maalla ei ole oppinut nuita puolustusmekanismeja ja ainut vaihtoehto on lyödä nyrkillä, mutta ei sitäkään ensimmäiseksi kehtaa alkaa tekemään.- -
Eiköhän tuo ajatus ole ajalta, ennen kuin isoisä öljylampun osti.
- totuss
- kirjoitti:
Eiköhän tuo ajatus ole ajalta, ennen kuin isoisä öljylampun osti.
Ei?
- -
totuss kirjoitti:
Ei?
Varmaan luonnekysymys, missä viihtyy. Viimeinen paikka Suomessa on Helsinki, missä haluaisin asua.
Asukoot, jotka tykkää ja joiden on pakko. - totuss
- kirjoitti:
Varmaan luonnekysymys, missä viihtyy. Viimeinen paikka Suomessa on Helsinki, missä haluaisin asua.
Asukoot, jotka tykkää ja joiden on pakko.Ei tässä viihtymisestä ole kysymys, vaan uskosta siihen mielikuvaan, että on maalaisena huonompi ja alempiarvoinen ihminen, kuin helsinkiläinen.
Maaseudun prioriteetit ovat olleet nukkumisessa, syömisessä ja juomisessa. Naisten elämää sävähdytti pelko miesten juomisesta - se toi jännitystä elämään. Naiset eivät juoneet koskaan, paitsi joku yksi kylähullu korkeintaan. - .
totuss kirjoitti:
Ei tässä viihtymisestä ole kysymys, vaan uskosta siihen mielikuvaan, että on maalaisena huonompi ja alempiarvoinen ihminen, kuin helsinkiläinen.
Maaseudun prioriteetit ovat olleet nukkumisessa, syömisessä ja juomisessa. Naisten elämää sävähdytti pelko miesten juomisesta - se toi jännitystä elämään. Naiset eivät juoneet koskaan, paitsi joku yksi kylähullu korkeintaan.Meikän lapsuudessa oli tuota hajua.
Siihen aikaan kun maalaisemäntä kerran kymmenessä vuodessa uuden huivin osti.
Eihän kukaan ihmistä kunnioita, jos hän ei itseäänkään.
Eikä enää maaseudulla herätä kukonlaulun aikaan lehmiä hoitamaan.
Koneet hoitaa suurtaloudet. - totuss
. kirjoitti:
Meikän lapsuudessa oli tuota hajua.
Siihen aikaan kun maalaisemäntä kerran kymmenessä vuodessa uuden huivin osti.
Eihän kukaan ihmistä kunnioita, jos hän ei itseäänkään.
Eikä enää maaseudulla herätä kukonlaulun aikaan lehmiä hoitamaan.
Koneet hoitaa suurtaloudet.Naiset käyttivät kolttua tai tanttua ja huivi leuan alla solmittuna, tottakai. Moternimpi nainen saattoi somia huivin taakse ja se oli jo vallankumouksen esiaste.
Opettaja oli kylän mahtihahmo ja papin johtamat kinkerit pelättyjä tilaisuuksia, joissa hartaasti koitettiin muistella katekismusta ja vanhan testamentin kirjoituksia, ettei pappi olisi suuttunut. - poliisi Tv-järkkyä..
totuss Tarkoitatko totuutta?
Sukupolvelta toiselle ei ole kehittynyt mitään alemmuskompleksia. Missä "hornassa" asut?
Maaseudulla on muinoin ollut ovetkin avoina kaikille kulkijoille, jotka on sitten ruokittu ja majoitettu. Sodan jälkeen jopa maita luovutettu, vaikka joskus pakolla, mutta kuitenkin.
Usein kummastellaan suomalaisten puhumattomuutta, mutta itse olen ounastellut, että sekin on vanha perinne ja kohdistuu lähinnä sodanjälkeiseen sukupolveen.
Miehet oli vaijennettu sodassa puhumaan vain "kenraalin" käskystä ja sitten oli ne kauheat kokemukset talvi- ja jatkosodasta. Vielläkin elää myös sukupolvi, joiden isät tai perhe on surmattu vapaustaistelun aikaan, tai miksi sitä kukin haluaa kutsua?
Joten "turpa kiini" tai tapetaan ja mikäli puhut, niin sittenkin tapetaan.
Nuorisohan puhuu ja se naisen elin on jokatoinen sana. Voi tätä kuritonta sukupolvea, jotka ovat oppineet vihdoinkin puhumaan!!! - totuss
poliisi Tv-järkkyä.. kirjoitti:
totuss Tarkoitatko totuutta?
Sukupolvelta toiselle ei ole kehittynyt mitään alemmuskompleksia. Missä "hornassa" asut?
Maaseudulla on muinoin ollut ovetkin avoina kaikille kulkijoille, jotka on sitten ruokittu ja majoitettu. Sodan jälkeen jopa maita luovutettu, vaikka joskus pakolla, mutta kuitenkin.
Usein kummastellaan suomalaisten puhumattomuutta, mutta itse olen ounastellut, että sekin on vanha perinne ja kohdistuu lähinnä sodanjälkeiseen sukupolveen.
Miehet oli vaijennettu sodassa puhumaan vain "kenraalin" käskystä ja sitten oli ne kauheat kokemukset talvi- ja jatkosodasta. Vielläkin elää myös sukupolvi, joiden isät tai perhe on surmattu vapaustaistelun aikaan, tai miksi sitä kukin haluaa kutsua?
Joten "turpa kiini" tai tapetaan ja mikäli puhut, niin sittenkin tapetaan.
Nuorisohan puhuu ja se naisen elin on jokatoinen sana. Voi tätä kuritonta sukupolvea, jotka ovat oppineet vihdoinkin puhumaan!!!Kekkostakin piti pelätä eikä edes tuvassa uskallettu kritisoida poliittista johtoa, kun pelättiin, että rangaistus siitäkin tulee. Kuiskaamalla jotain saatettiin sanoa ja sitten heristettiin sormea, että tästä ei piä puhua mittään... hysss...
- kaikenlaisii...
totuss kirjoitti:
Kekkostakin piti pelätä eikä edes tuvassa uskallettu kritisoida poliittista johtoa, kun pelättiin, että rangaistus siitäkin tulee. Kuiskaamalla jotain saatettiin sanoa ja sitten heristettiin sormea, että tästä ei piä puhua mittään... hysss...
Enpä tiiä,
minusta maalaislapset ja nuoret on jotenkin aidompia ja inhimillisempiä kuin
kaupunkien lapset, kun siellä on sitä jengiytymistä, eikä aina ihan positiivisessa mielessä, koviksia ja tietty rötöstelyäkin niillä jotka syrjäytyneet normiyhteiskunnasta.
Onko helsingin herrojen metkut vain lentävä lause vai mihinkä se perustuu?
No tartteeks maalaistenkaan aina olla maksumiehinä kaupunkilaisten kotkotuksille?
Halveksuntaa ja ylenkatsetta, sitäkin sai tarpeeksi osakseen, mut en kyllä sanoisi että röyhkeys ja joku kovapintaisuus ihmisessä olis mikään arvo sinänsä.
- meeriamanda
Mietin mitäeroja olen elämäni aikana kokenut, asunut kun lapsuuteni olen maaseudulla ja senjälkeen kaupungeissa.
Ainakin nyt pidän siitä ettei ole tuttavallisuutta naapureihin, en tunne heitä ...eivät minua.
Kaveripiiri on vuosienaikana kutistunut todella muutamaan, ei ollut aikaa niitä vaalia. Suku on kaukana, emme pidä joulukortteja lukuunottamata yhteyksiä, ja se sopii.
Maaseudulla muistan et kaikki tiesivät toistensa asiat, siitä en tykännyt.
Eli hyvä minulle tämä olotila. :) - niimpäniin
Vajaaseen 600.000 asukkaaseen mahtuu edustus koko maasta hangosta inariin, ja lisäksi lähes koko maapallolta, varsinkin jos kyse on reilun miljoonan asukkaan ns. pääkaupunkiseudusta.
Siksi aika turhaa edes yrittää selittää minkälaisia ne ihmiset siellä on.
Tai voihan sitä yrittää jos on oikein ehta Juntti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 222297
- 871413
- 1161208
- 751110
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18889Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249831- 52822
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil202799Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo17792- 34765