Hei. Olen juuri aloittanut yrittäjä. Toimin toiminimellä.
Toivoisin ettei minua haukuttaisi provoksi tai joksikin muuksi, vaan saisin muutaman ystävällisen neuvon. Yrityksen perustamisen tarkoitus on oppia kuinka tämä kaikki toimii, alkaen markkinoinnilla ja päättyen kirjanpidolla.
Perustamis budjetti on semmoinen että ainostaan sijoitan välineisiin ja nettisivuihin. Kaiken muun hankin, osa-maksulla jonka saan tulevista tilauksista.
1) Avasin yrityksen ja nettisivut. Markkinointi budjettini vlitettavasti on lähes nolla.
Palveluitani markkinoin facebookissa ( minulla on pari tuhatta ystävää) ja laitoin sopivaa viestiä kaikille yrityksille, jotka mahdollisesti haluaisivat käyttää palvelujani.
Lisäksi laitoin nettiin kaikkiin mahdollisiin rekistereihin tietoa yrityksestäni, sekä mainoksia google adwords:iin.
Mitä muuta voin tehdä, jos minulla ei varsinaisesti mainostukseen ole budjettia? Onko tämä riittävästi?
2) Veroista.
Jos esimerkiksi minulla olisi kuukaudessa tilauksia 2000e edestä ja vaikka 500 e menoja, miinustan tuloistani kaiken mitä olen hankkinut ja vaikka puhelimeni kk-maksun,vuokran ja siitä lasken alv %, täytän verottajan lomakkeen joka kk ja siirrän hänelle verot? Mitä jos jostain syystä joudun siirtämään vaikka viikon myöhässä? Voinko maksaa niitä kerran vuodessa, jos lasken oikein kuinka sinne on menossa?
Mitä tarkalleen "lomaketta" käyttäisin? Tuleeko se postissa vai tulostan itse (täytän netissä)
3) Mitä jos vaikka asiakkaat haluaisivatkin maksaa käteisellä, eivätkä haluaisi kuittia, kuitenkin kirjoitan,
mutta jätän vain itselleni ja liitän kirjanpitooni, jonka verottaja voin tulla tarkistamaan joskus?
4)
Minun pitää pitää kaikki kuitit tallessa, jos verottaja haluaa tarkistaa ja niitä ei lähetetä minnekkään?
5)
Pitääkö minun laittaa kuittiin asiakkaan henkilötiedot, vai voinko kirjoittaa vaan vaikka " kainalokarvojen permanentti 100e ja päivämäärä" ?
6) Maksan veroja verottajan tilille kuukausittain, mutta milloin minun pitää tehdä ilmoituksia verottajalle myös muulloin kun verran vuodessa? Ilmoittaako verottaja minulle itse koska minun on tehtävä ilmoitus?
7) Pystynkö itse hoitamaan oikein veroilmituksen ja noin helpon verojen maksamisen jos tarvittaessa soitan vaikka yrittäjäkeskuksiin vai onko kirjanpitäjä välttämätän alkavalle yrittäjälle?
8) Jos joku kuukausi minulla ei ole yhtään tuloja, vaan menoja, en tee verottajall mitään ilmoitusta,en maksa mitään ja seuraavan kerran kun olen maksamassa veroja miinustan siitä kaikki edellisen kuun menot?
9) Millaisia kansioita minulla pitää olla? Voinko pitää kaikki kuitit skannattuina koneelle?
Riittääkö että yhteen kansioon laitan kaikki kuitit tuloista ja menoista ja johonkin vihkoon tai koneelle wordiin kirjaan kuukausittain tulot, menot ja maksetut verot?
Kiitos jos joku ystävällinen neuvoisi minua! :)
Juuri aloittanut yrittäjä kaipaisi yställisiä neuvoja
73
3021
Vastaukset
- jooo
Verotusta koskeviin kysymyksiisi löydät vastaukset sivustolta vero.fi
- Erkkimerkkinen
Sulla on kyllä aika hukassa perusasiat.
Eikö sun ole mahdollista mennä minnekään yrittäjäkurssille? Ne on tosi hyödyllisiä.
Uusyrityskeskusten ja Elykeskusten materiaalista saat varmaankin perustietoa.
Homma kirjanpitäjä, joka neuvoo sua veroissa ja kuittien käsittelyssä.- superhessu....
turha vaivautua kursseille menee vaan nautiskelu rahaa hukkaan.käy super lomalla
- että silleen
superhessu.... kirjoitti:
turha vaivautua kursseille menee vaan nautiskelu rahaa hukkaan.käy super lomalla
Monissa voisi suorittaa oppisopimuksena yrittäjän tutkintoa samalla kun yrittää. Se on turha kuvitella että tänä päivänä pistetään vain yritys pystyyn. Verottaja esimerkiksi voi kaataa yrityksen, jos edes myöhästyy alv-tilitykset. Ja siinä vaiheessa kun yksikin kuitti on hukassa, ei auta enää mikään. Aina tilitoimistoon yhteys, niin ei ole hätää.
- Myximan
että silleen kirjoitti:
Monissa voisi suorittaa oppisopimuksena yrittäjän tutkintoa samalla kun yrittää. Se on turha kuvitella että tänä päivänä pistetään vain yritys pystyyn. Verottaja esimerkiksi voi kaataa yrityksen, jos edes myöhästyy alv-tilitykset. Ja siinä vaiheessa kun yksikin kuitti on hukassa, ei auta enää mikään. Aina tilitoimistoon yhteys, niin ei ole hätää.
Yrittäjän tutkinto on kyllä aivan hukkaan heitettyä aikaa, ei noiden kysymysten vastauksiin tarvita tutkintoja. Verottaja ei yritystä voi kaataa. Alv-tilitykset, varsinkin ilmoitukset on kyllä hyvä pyrkiä tekemään ajalleen, jos näyttää että myöhästyy, verottajan kanssa pystyy kommunikoimaan ja pyytämään lisä-aikaa. Kuitteja joskus katoaa, eikä se ole mikään katastrofi, silloin vain ilmoittaa "muistista" arvion, verottajaa ei varsinaisesti kiinnosta fyysiset kuitit, vaan verojesi saaminen.
Kirjanpitäjän hankinta tärkeää, mutta syytä olla tarkkana ettei osu paikkaan jossa heidän työ on "paljon" arvokkaampaa kuin omasi. Eli tarkkana kustannusten kanssa. - usotkos sie ?
Myximan kirjoitti:
Yrittäjän tutkinto on kyllä aivan hukkaan heitettyä aikaa, ei noiden kysymysten vastauksiin tarvita tutkintoja. Verottaja ei yritystä voi kaataa. Alv-tilitykset, varsinkin ilmoitukset on kyllä hyvä pyrkiä tekemään ajalleen, jos näyttää että myöhästyy, verottajan kanssa pystyy kommunikoimaan ja pyytämään lisä-aikaa. Kuitteja joskus katoaa, eikä se ole mikään katastrofi, silloin vain ilmoittaa "muistista" arvion, verottajaa ei varsinaisesti kiinnosta fyysiset kuitit, vaan verojesi saaminen.
Kirjanpitäjän hankinta tärkeää, mutta syytä olla tarkkana ettei osu paikkaan jossa heidän työ on "paljon" arvokkaampaa kuin omasi. Eli tarkkana kustannusten kanssa.Ai että joskus hukkuu kuitteja..............älä usko ne hukataan.Ei verottaja tällaista pelleityä usko.
- kaatunut yritys taka
Myximan kirjoitti:
Kirjanpitäjän hankinta tärkeää, mutta syytä olla tarkkana ettei osu paikkaan jossa heidän työ on "paljon" arvokkaampaa kuin omasi. Eli tarkkana kustannusten kanssa.Verottaja voi hakea yrityksen vaikak konkurssiin. Siis verottaja voi kaataa yrityksen.
- kultahammas
Fakta: yli 80 % uusista yrityksistä kaatuu alle viiden vuoden ikäisinä.
- Myxman
kaatunut yritys taka kirjoitti:
Verottaja voi hakea yrityksen vaikak konkurssiin. Siis verottaja voi kaataa yrityksen.
Kyllä kuitteja muuten vain ihan oikeasti voi hävitä, uso sie huvikses :)
eikä verottaja ole niinkään niiden kuittien perässä, eikä niitä edes kysele - jos homma pikkufirmalla toimii kohtalaisesti heidän suuntaansa.
Kyllä, verottaja voi HAKEA yritystä konkurssiin, mutta ei kaataa sitä itse.
Konkurssiin tarvitaan aina oikeuden päätös, ja se on estettävissä viellä käsittelyssä :) - yrittäjä tj
Myxman kirjoitti:
Kyllä kuitteja muuten vain ihan oikeasti voi hävitä, uso sie huvikses :)
eikä verottaja ole niinkään niiden kuittien perässä, eikä niitä edes kysele - jos homma pikkufirmalla toimii kohtalaisesti heidän suuntaansa.
Kyllä, verottaja voi HAKEA yritystä konkurssiin, mutta ei kaataa sitä itse.
Konkurssiin tarvitaan aina oikeuden päätös, ja se on estettävissä viellä käsittelyssä :)Jos tulee verotarkastus, on jokaiseen tiliotteella näkyvään toimenpiteeseen löydyttävä kuitti. Lisäksi kirjanpito ei onnistu ellei kuitteja ole. Kuititon nosto voidaan kirjata yksityisotoksi ja toiminimihän saa tehdä yksityisottoja. Kuitittomalle tulollekin on löydyttävä selitys.
Ja kyllä, verottaja voi kaataa yrityksen. Harvoin köyhtynyt maksukyvytön yritys enää saa armoa, jos verovelkaa on kertynyt enemmän kuin on omaisuutta.
Verottaja ei kysele kuittien perään, mutta verotarkastaja kysee, samoin jos tehdään tilintarkastus, niin tilintarkastja kyselee.
- Conzultti
Palkkaa konsultti. Voin auttaa noissa kysymyksissä, aikaa menee päivä. Veloitukseni on 800€ alv.
- dollarigriini
Joopajoopajoo. Tiedän yhden, joka vois velottaa vaikkapa vaan kymppidonan. Ihan vaan "projektikulunkeja ja alkukonsultaatiota". Etumaksuna. Ihan iliman silimää räpäyttämättä. hahahahahahahahahahaah.
- Naurava nakkikioski.
Aloittajan kannattaisi oikeasti lopettaa yritystoiminta heti. Hän on jo vaikeuksissa.
Kannattaisi käydä ensin kurssit ja muut, opetella perusasiat veroista yms alkaen ja miettiä sitten toimintaa.
- ghjklö
1) Riippuu tietysti vähän mitä teet ja myyt, mutta Googlet ja Facebookit jotka ei mitään maksa, ei yös mitää myy. Jos niissä 2000:ssa on potentiaalisia asiakkaita, niin tee muutama päivä puhelinmyyntiä.
2) www.vero.fi sivulta löydät aloittavn yritäjän vero-ohjeet. Siellä on aika ymmärrettävästi esitetty miten verottajan suhteen menetllään.
3) kyllä
4) kyllä
5) Ei yksityisasiakkaan henkilötietoja tarvitse kysyä
6) Arvonlisäverot ja mahdolliset työnantajamaksut sinun pitää hoitaa itse, jos verottajalta tulee jotakin niin silloin olet jo pahasti myöhässä. Ennakkoveroa (siis tuloveroa) joudut maksamaan, siitä tulee verottajalta paperit. Veroilmoitus kerran vuodessa, siitäkin tulee verottajalta tieto.
7) Ei noiden asioiden hoitaminen ole mitään rocket scencea, mutta perusaioiden osaaminen ja vähän rutjinoituminenkin asioiiden hoitamiseen ovat toki hyödyksi. Jos epäilet, ettet osaa ota kirjanpitäjä.
8) arvonlisäveroilmoitus pitää tejdä vaikkei olisikaan tapahtumia.
9) Voithan niitä skannailla mutta mitä se hyödyttää? Kuitit mappiin ja elinkeinonharjoittajana sinulle riittää periaatteessa yksikertainen kirjanpito eli tulot - kulut. Mutt ajos aioit vähänkin olla kasvuyritys niin laita heti alkuun kunnon kaksinkertainen kirjanpito.- KPL/RR
Ei ole sellaista kuin yksinkertainen/kaksinkertainen kirjanpito. Tarkoittanet yhdenkertainen/kahdenkertainen kirjanpito.
- the devil
kyllä on paree että unohdat yksityisyrittämisen ja keskityt työn tekoon vieraalle,tuntuu olevan perusasiat aikalailla hakusessa.opiskele ensin perusjutut aloita vasta seuraavalla vuosikymmenellä muutoin olet tuhoon tuomittu.
- osaset
Ensin pitää olla vieraalla samassa ammatissa ainakin 5 vuotta ollut niin pystyy ymmärtämään myös palkansaajan osan.
- yrittäjänä 1997 asti
mun vinkki on seuraava.. laitat jokaisesta yritykseen tulevasta rahasummasta heti veron eri tilille.. tai ainakin kerran päivässä.. avaa verotili.. ja sitte et perkele edes koskekaan niihin rahoihin.. ne on valtiolle..muuten saat jättää hyvästit koko firmalle.. jäljelle jäävällä osalla hoidat firmaa..sitte homma alkaa toimimaan..
- Vanha yrittäjä
Hui. Onko tämä joku trollaus? En oikein edes tiedä mistä aloittaa.
Suosittelen, että laadit pikaisesti ainakin jonkinlaisen liiketoimintasuunnitelman tai ainakin mitä tahansa sen tapaista ja menet kysymään apua lähimmäistä TE-keskuksesta. Siellä neuvotaan lisää ja sieltä haetaan myös starttiraha, joka ehdottomasti kannattaa hakea. (Ks. http://www.mol.fi/mol/fi/04_yrittaminen/05_starttiraha/index.jsp )
Ennen kuin starttiraha-asiat on selvillä, ei kannata edes perustaa yritystä. Muistaakseni starttiraha piti hakea jo ennen kuin lähtee ilmoittamaan kaupparekisteriin mitään, muuten se on jo myöhäistä. (En enää muista tarkkaan kun siitä on jo 8 vuotta kun aloitin...)
Hanki ihmeessä kirjanpitäjä, jos sinulla on 2000 euron nettotulot tiedossa per kuukausi ja koska sinulla ei nimittäin ole alv- ja veroasiat alkuunkaan selvillä.
Ensinnäkin hankinnat eivät vähennä alvia vaan pelkästään niistä maksettu alv.
Asiakkaalle kirjoitetaan lasku eikä kuittia. SEPA-järjestelmän mukainen lasku. Laskupohja kannattaa olla heti kunnollinen, koska jos saat yli 1000 euron laskun, siihen vaaditaan enemmän tietoja kuin pieniin laskuihin.
Onko kyseessä osakeyhtiö vai elinkeinonharjoittaja? Jos jälkimmäinen, tarvitset (ainakin noilla tuloilla) pakollisen YEL:in eli yrittäjäeläkevakuutuksen. Lisäksi sinun täytyy maksaa ennakkoveroa. Muuten saat myöhemmin tosi ison verolaskun kerralla.
Minulla oli pari kaupallisen alan tutkintoa (se vaativa tutkinto eli merkonomi ja myös se höpöhöpöjuttu eli tradenomi :) pohjalla, niistä oli apua.- elokuun viides
Mihin sitä starttirahaa tarvitaan ?
En minä ainakaan sitä tarvinnut. En muuten tarvinnut edes konsulttia.
Yrityksen pyörittämiseen ei tarvitse mitään muuta kuin talonpoikaisjärkeä ja omaa rahaa sen verran ettei ole kenestäkään riippuvainen.
Starttiraha vie vain huomion pois yrittämisestä. - dfghhlö
Onhan täällä muutama asiallinenkin vastaus seassa. Olipa trolli tahi ei, hyvä vastaus on plussaa palstalle. Itekki on kurssit käyty.
- Hemppa korhonen
Sinun on itse opittava hankkimaan tietosi oikeista paikoista mikä on paras tapa hoitaa kun teet työtä toiminimelläsi. Käänny tilitoimiston puoleen, 1 pisteen vinkki !
- Möttösen mummi
Ei kannata aloittaa mitään yritystä, jos on asiat noin hakusessa! Minulla on tmi sekä osuus oy:stä jolle teen myös töitä, ja paperit sekä kirjanpito pitää olla koko ajan kunnossa. Verotarkastaja voi olla jo ovella!
Todella kannattaisi ensi käydä jonkunlainen yrittäjäkurssi tai hankkia asiat osaava kaveri, joka neuvoo. Meilläkin oli alussa 20 v. sitten tuttu KTM, joka avustaa vieläkin tarvittaessa. - orkkumikko
huokaus...
Voi että, miksi pitää touhottaa eikä ottaa asioista selvää. Kun perustit jo firman, suljit itseltäsi monia ovia, mm starttirahaa et enää saa, se olisi kuitenkin useampi satanen kuussa.
No, sitä on turha enää itkeä. Kun kerran netin käyttö on tuttua, käy sivulla www.yrityssuomi.fi ja sieltä klikkaa "Yrityksen perustaminen". Sieltä on hyvä johdatus mitä oikeasti pitää tietää.
Joissain ketjuissa vähätellään liiketoimintasuunnitelman merkitystä, mutta oikeasti LTS johdattaa ainakin sinut perusteisiin ja yrityksen taloudenpidon ja suunnittelun tärkeyden lähteille.
Menestystä. - ÄLLITÄLLI
Olet todellakin ALOITTELIJA. Voi hyvät hyssykät! Selvitä nyt hyvä lapsi kaikki viranomaisasiat ko viranomaisten kanssa, ÄLÄKÄ TÄÄLLÄ KYSELE! Näillä eväillä voit lyödä lapun luukulle heti. Voi jestas sentään. Olisit käynyt edes jonkunlaisen yrittäjäkurssin, olet täysin tietämätön. Laita lappu luukulle ja heti, ei tuosta tule mitään.
- kjfdhgkasjdh
Älä tyttö lannistu joistakin viesteistä. Samaa mieltä olen kuitenkin siitä että hanki oikeaa tietoa oikeista paikoista. TE-keskukset, verottaja, (nais)yrittäjäjärjestöt ja mene yrittäjäkursseille näin vältät ainakin pahimmat sudenkuopat. Onnea yritykselle.
- autoalanyrittäjä-x
Sanotaan nyt kerran vielä, ihan siististi:
Varaa tapaaminen paikalliseen yrityskeskukseen tmsv. jossa muutamalla käynnillä saat neuvot kaikkeen kysymääsi.
Tämä olisi pitänyt tehdä jo ennen yrityksen perustamista, mutta myöhäistä se ei (toivottavasti) ole vieläkään.
Hanki itsellesi kirjanpitäjä.
Toimi kirjanpitäjän ohjeiden mukaisesti, älä vaivaa päätäsi kuiteilla, tuloilla, debeteillä, krediteillä... se on kirjanpitäjäsi tehtävä.
Keskity itse (kirjanpitäjän avustuksella ja ohjeilla) oleelliseen, eli sen työn tekemiseen, minkä olet alaksesi valinnut.
Onnea uus-yritykselle!
Ps. Ensimmäinen vuosi on pahin ja tiukin, toinen vuosi paha ja tiukka ja kolmantena vuonna saatat saada jo palkkaakin itsellesi ja homma tuntuu omalta.
Tai lappu luukulle, verottajan ja velkojien toimesta tai omasta päätöksestä.
Yrittäminen, alalla kuin alalla, on kova laji ja harvalla alalla "kultakaivos". Palkka tod.näk. pienempi kuin palkkatyössä vastaavasta, mutta oma vapaus ajankäytössä. - yksjukkis
Pitää olla kaksinkertainen kirjanpito ja yksinkertainen tilintarkastus.
5v pärjää sitten lankee verot, ja työaika on 26t vrk ja vapaus, siis missä välissä.
Jos on suuret luulot, niin kyllä ne karisee siinä vuosien saatossa, ota nyt huominioon, että maksat ite kaiken, verot, alvit, oma sosiaaliturva, yrittäjäeläke, jne... pitäs olla hirveen hyvä pisnes tai keksintö, sitten voi yritellä. - hartsapuudelinpuudel
itse kävin myös ensin yrittäjävalmennuskurssin ennenkö aloin millekkään........suosittelisin erittäin lämpimästi sinulle tilitoimistoa, itselläni on Talenom-palvelut.
Vaikka siitä tuleekin sinulle hieman lisäkuluja mutta se on iso siivu töistä pois!! tilitoimisto on semmonen asia mikä kannattaa sitte olla hyvä.......joo-o, kyllä se siskonveljen kaima pystyy kahellakympilläki tekee laskelmat mutta......niii...... - ejfgoewijgioerr
Olen itse tavallinen palkkaduunari mutta "ajattelinpa ihan ite" miten mainostaisin lähes nollabudjetilla :P
Voithan tulostella mainoksia palveluistasi omalla koneellasi ja jaella niitä itse sellaisille alueille joilla oletettavasti voisi olla asiakkaita, esim. vauraammat asuntoalueet ja/tai yritysten postilaatikot.
Jos tarjoamasi palvelu liittyy johonkin harrastukseen, voit rekisteröityi jollekin harrastusfoorumille, jutella harrastukseen liittyvistä asioista muiden samanhenkisten kanssa ja samalla tuoda esille että tarjoat palveluja myös ammatiksesi.
Jos tarjoat palvelujasi yrityksille, voithan lähettää vaikka sähköpostia tai perinteisen kirjeen tai soittaa, varata tapaamisaikoja jossa käyt henkilökohtaisesti esittämässä asiasi jne.
Onnea ja menestystä yrittäjän urallesi, yrityksiä Suomessa tarvitaan. Teet vain työsi hyvin ja kohtelet asiakkaita kohteliaasti niin eiköhän homma lähde vetämään. Suomessa monikin yritys sortuu asiakkaiden tylyyn kohteluun, sellaista ei moni pitkään katsele.- otatko kuitin?
Ja älä ainakaan kysy asiakkaaltasi että otatko kuitin.
Joka kerta kun näin myyjä kysyy nousee karvat käsivarsissani pystyyn.Missähän koulussa moista opetusta harrastetaan, Viimeisen kerran käyn siinä klafkassa missä näin kysytään. - Myxman
otatko kuitin? kirjoitti:
Joka kerta kun näin myyjä kysyy nousee karvat käsivarsissani pystyyn.Missähän koulussa moista opetusta harrastetaan, Viimeisen kerran käyn siinä klafkassa missä näin kysytään.Monen liikkeen ulkopuolella, pitkin katuja sitten pyörii tuulessa noita "tärkeitä" kuitteja. Minusta on aivan hyvä kysyä haluatko/ tarvitsetko sen kuitin, vai aiotko heittää sen kadulle ?
- mietin vaan
otatko kuitin? kirjoitti:
Joka kerta kun näin myyjä kysyy nousee karvat käsivarsissani pystyyn.Missähän koulussa moista opetusta harrastetaan, Viimeisen kerran käyn siinä klafkassa missä näin kysytään.monessakin paikassa kysytään haluatko kuitin ja uskoisin, että osa syy on kuittipaperin säästyminen, kenties?
- __._-.-
Yleensä kannattaa ETUKÄTEEN hankkia perustiedot, joiden pohjalta voi tehdä päätöksen, että kannattaako se yrittäjyys ylipäätään. Siksi itse ainakin suosittelen yrittäjyyttä miettiviä keräämään ensiksi tietoa yrittäjyydestä ja vasta sen jälkeen, jos menestymisedellytyksiä yritykselle on, perustamaan sen yrityksen. Usein yritys kannattaa perustaa osa-aikaisesti eli siis pitää normaalin palkkatyön ja siinä sivussa alkaa treenata yrittäjyyttä. Jos homma lähtee toimimaan ja kannattamaan, niin sitten vasta voi lopettaa palkkatyön tai esim. siirtyä tekemään puolikasta työviikkoa ja olemaan yrittäjänä loppuajan.
Jos yrittäjänä teet oman kirjanpitosi ja teet virheitä, niin sinä joudut maksamaan virheistä. TIetämättömyyteen ei voi vedota. Käytännössä siis pahimmassa tapauksessa maksat isoja mätkyjä esim. verotarkastuksen seurauksena tai jopa saat petoksesta tms. tuomion. Valtio ei suhtaudu kovin myötämielisesti kirjanpitorikoksiin. Siksi hyvään kirjanpitäjään kannattaa investoida.
Kun oma kirjanpitotietämys kasvaa, niin voit siinä vaiheessa ottaa kirjanpidon omalle kontollesi, mutta yleensä yrittäjälle on ihan riittävästi hommaa siinäkin, että hoitaa ostoreskontraa (maksaa laskut ajallaan ja pitää laskut järjestyksessä) ja myyntireskontraa (laskutat ja karhuat saamisia asiakkailta) sekä pidät kirjanpitoaineiston järjestyksessä ja toimitat sen ajallaan tilitoimistoon. Jos saat rahat käteissuorituksina, niin joudut pitämään huolta, että sinulla on tuloista kirjanpitoon kelpaava tosite (esim. kassanauha).
On vaikea antaa kommenttia mainostamisen riittävyydestä, koska emme tiedä, mitä toimialaa yrityksesi harjoittaa. Nettikaupalle saattaa nettimainostaminen riittää, mutta vaikkapa syrjässä sijaitsevan kampaajan on saatava muutakin näkyvyyttä, sillä iso osa asiakaskunnasta (iäkkäämmät ihmiset) eivät nettiä käytä kuin korkeintaan laskujen maksuun.
Verottajalla ei ole huumorintajua. Hoida maksut ajoissa ja vaikkei tarvitsisi maksaa veroa joltakin kuukaudelta lainkaan (ostojen ALV suurempi kuin myyntitulojen ALV), niin ne pitää ilmoittaa ajoissa!!! Ota käyttöösi esim. sähköinen kalenteri, johon merkitset vakioviestinä kaikki kirjanpitoon liittyvät menot (tai käytä kännykän kalenteritoimintoa).
Kuittien skannaamisesta sen verran, että kirjanpitotositteet pitää säilyttää pääsääntöisesti 6 vuoden ajan ( kuluva tilikausi). Jos kirjanpitoaineistosi on sähköisessä muodossa, niin sinun pitää olla ehdottoman varma, että kaikki kirjanpitoaineistosi (verottajalle tehdyt ilmoitukset, tilausvahvistukset, lähetteet, laskut, kuitit, tehdyt sopimukset jne) on taatusti varmistettu ja että virustorjunta on niin hyvä, että sitä virhettä ei tule, että tiedot häviäisivät esim. tietokoneen hajoamisen vuoksi tai siksi, että koneeseesi iskee virus. Sen vuoksi olisi suositeltavaa, että joko varmistuksena on kaikista tositteista paperikopiot tai niin, että virustorjunta on kunnossa ja että päivittäin otat varmuuskopion tietokoneeltasi toiseen tallennusmuotoon (ulkoinen kovalevy tms). Palkka-aineistoa jne pitää säilyttää jopa yli 20 vuotta.
Kuittiin ei ole pakko saada asiakkaan henkilötietoja, mutta sinun yrityksesi markkinoinnin vuoksi olisi tosi tärkeää, että saisit asiakkaittesi nimet tietoon. Juuri sen vuoksi moni käyttää erilaisia etukortteja, joissa luvataan esim. joka 10 käynti veloituksetta. Tällöin yritys saa tietää asiakkaan nimen ja sähköpostiosoitteen, jolloin voit tehdä tarvittaessa vanhoille asiakkaille postituksia sähköpostitse. Toinen vaihtoehto on arvontalipukkeiden käyttö, jolloin asiakas antaa sinulle henkilötietojaan markkinoinnissa käytettäväksi ja vastaavasti sinä maksat tiedoista sen pääpalkinnon verran (esim. risteilylahjakortti).
Suosittelen minäkin lämpimästi yrittäjäkurssia. Tietoja saa uusyrityskeskuksesta tai vaikkapa Uudenmaan yrittäjistä (tai vastaavasta oman alueesi yrittäjäjärjestöstä). Yrittäjäkurssi yleensä maksaa jonkun verran, mutta hyöty on moninkertainen. - ?!??!?!!
Ja kaikista mahdollisista apukanavista tämän ketjun aloittaja valitsee minkä ? S24 keskuteluforumin. Täältähän sitä saa tunnetusti kaiken asiantuntevimman ja tärkeimmän avun.
- nauttija...
Osta vaan tavaroita firman piikkiin älä mainosta ,pistä lappu oveen matkoilla tulen kohta.kirjanpidon voit unohtaa.vituiksi se menee kummiski ja laita omaisuutes lasten nimiin heti ekaksi ja nauti.
- JRnen
A). Hanki jostain helkutin rikas ja juoni ukko ja HETI Sitten voit sen rahoilla alkaa leikkiä "yrittäjää". Hanki mielellään wanha kuittikettu, joka tietää, kuin omat liiwit lihotetaan. Eli tietää, miten kaikki verokoukut ja muut sellaiset "ylimääräiset" hoidetaan "laillisesti". HUOM! Vain lompsan paksuudella on merkitystä! Rantapojuja kyllä löytyy, kun käsveskassa on tarpeeksi vahva hiihna, jottei se kullan ja käteisrahan kannosta vaan sattus katkee...
B). Pidä ehdottomasti veroherran kanssa suhteet kunnossa! Yritysverotuksessa ei anneta anteeksi. Vouti pitää siitä huolen,että vimoinenkin jyvä viedään laarista, jos veroherran kanssa ruvetaan wehkomaan.
C). Hanki tietoa ja kouluttaudu tai hanki PÄTEVÄ, vastuuntuntoinen ja LUOTETTAVA kirjanpitäjä!
D). Pidä rahottajat tyytyväisenä. Onpa se se älyrikas ukko, joku muu sukulainen tai kylän tuttu, jonka saat jallitettua tai tai . Pankki- jaa muut herrat ja luotolle myyjät ovat tyytyväisiä, jos ne saavat saatavansa ajallaan, taikka tulee vouti laarille. Ja / kun / jos rahahanat menevät kiinni, olet Korviasi myöten tunnetussa, keltaisessa liemessä uiskentelija!
E). Vakuuta itsesi ja kaikki yritys- ja yksityisomaisuus vastaisuuden ja vastuiden varallta. Pankrotissa ei selittelyt auta.
F). Muista aina, että yrittäjän päivä on 24-tuntinen seittemänä päivänä viikossa ja siihen vielä ruokatunnit päälle!
G). Elä itse kuin kirkon råtta ja pidä saamisistasi huoli. Mitään ei myydä velaksi ja "käteisalennuksia" ei tunneta.
H). ÄLÄ luota liikaa "ystäviin" äläkä "kavereihin". Suku on kaiken pahin. Hädässä ne KUITENKIN tekevät ohimarssin!!!! M.O.T.
I). Muista joka paikassa, että ILMAISTA ateriaa ei ole olemassa eikä ilmaista viinaakaan. Aina on olemassa joku muu, joka sen maksaa! ÄLÄKÄ-KOSKAAN-OLE-ITSE-SE-JOKU-MUU!
Onnea uudelle yritykselle. - Ennen t:mi, nyt Oy
Muista tämä. Toiminimi-yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti kaikista veloista mitä yritykselle tulee. Alv tilitykset, tuloverot, sotu- ja vakuutusmaksut, eli ns. lakisääteiset maksut tulee aina pystyä hoitamaan. Jos rahaa investoidaan tai kulutetaan muuten sitä mukaa kun sitä tulee, eikä huomioida pakollisia maksuja, ovat luottotiedot pian menneet, ja firma nurin.
Ja se verovelka ei läheskään aina vanhene viidessä vuodessa vaikka niin väitetään. Jos sinulla on jotakin omistusosuutta esim. kiinteistöön, perii valtio saataviaan niin kauan kunnes olet maksanut.
JOS perehdyt OIKEASTI kirjanpitoon ja selvität lakien edellyttämät velvollisuudet, teorissa voit tehdä kirjnpidon itse ja säästää muutamia satasia kuussa. Tämä vaatii sinulta paljon, mutta on täysin mahdollista. Tämä asia täytyy itse pystyä arvioimaan, ja siinä kannataa kysyä neuvoa esim. TE-keskuksesta. ...Se yrittäjäkurssi autaa valtavasti jo ajattelee itse hoitaa kirjanpitoa.
Muista, Älä anna kertyä sellaista velkaa mistä et voi olla varma että pystyt hoitamaan. Älä IKINÄ laske pakollisiin maksuhin tarvittavia rahoja yrityksen käyttövaroiksi.
.
Itse olisin perustanut osakeyhtiön, en toiminimeä. Jos sattuisikin tapahtuman virhearvioita ja yritys jotuisi kasvavaan velkakierteeseen, niin silloin ei menettäsi omaisuuttaan eikä luottotietojaan, eikä jäisi henkilökohtaisiin velkoihin kenellekään. Ainoastaan Oy menisi konkurssiin. Tmi:ssä ei ole varaa riskeihin, koska loppuelämä menee todellakin kusessa jos vastustaa.
Mutta, yritä ihmeessä. Ota selvää, paljon täytyy tietää, etkä koskaan tiedä likaa.- Oy- toiminimi
Kyllähän oyllä on omistaja toimitusjohtaja,että konkurssin tullen hänen nimensä on se joka loistaa konkurssitoimenpide papereissa.Ei vastuuta voi koskaan välttää .Nimikin on omaisuutta.Ja koetas mennä konkurssin tehneenä oyn toimitusjohtajana hakemaan lainaa,niin tulos on nolla.Ihmisellä jolla on mini on aina historia joka pengotaan esiin ja se on vielä kurjempi kun olisi tavaransa menettänyt.Ainahan konkurssissa on saatavia eli tavarantoimittajat menettää ei oy koska se ei ole vielä niitä laskujaan maksanutkaan.
- Myxman
Oy- toiminimi kirjoitti:
Kyllähän oyllä on omistaja toimitusjohtaja,että konkurssin tullen hänen nimensä on se joka loistaa konkurssitoimenpide papereissa.Ei vastuuta voi koskaan välttää .Nimikin on omaisuutta.Ja koetas mennä konkurssin tehneenä oyn toimitusjohtajana hakemaan lainaa,niin tulos on nolla.Ihmisellä jolla on mini on aina historia joka pengotaan esiin ja se on vielä kurjempi kun olisi tavaransa menettänyt.Ainahan konkurssissa on saatavia eli tavarantoimittajat menettää ei oy koska se ei ole vielä niitä laskujaan maksanutkaan.
Oy;n omistaja vastaa ainoastaan asettamansa osakepääoman verran, omistaja ei myöskään ole automaattisesti toimitusjohtaja, joka on hallituksen kokouksessa nimitettävä. Konkurssiin menneen firman toimitusjohtaja voi jatkaa yleensä aivan puhtaalta pöydältä, eikä silloin vaikeutta pankeissa yms.
- Ennen t:mi, nyt Oy
Myxman kirjoitti:
Oy;n omistaja vastaa ainoastaan asettamansa osakepääoman verran, omistaja ei myöskään ole automaattisesti toimitusjohtaja, joka on hallituksen kokouksessa nimitettävä. Konkurssiin menneen firman toimitusjohtaja voi jatkaa yleensä aivan puhtaalta pöydältä, eikä silloin vaikeutta pankeissa yms.
Myxman olet muutoin ihan oikeassa, mutta tarkennetaan sen verran, että osakeyhtiöllä ei ole pakko olla toimitusjohtajaa, vaan hallitus on aina pakollinen. Ja jos Oy menee konkurssiin eikä yrityksen lainoissa tai hankintojen vakuutena ole kenenkään henkilötakauksia, niin todellakin osakkaat/omistaja ovat täysin puhtailla papereilla ja voivat omistaa mitä muuta omaisuutta tahansa, eikä kukaan voi niihin kajota. Vain konkurssiyhtiöön sijoitetut pääomat menetetään.
Kyllä huomaa, että Oy-toiminimi ei ole asioista lainkaan perillä. Miksi pitää kirjoitella puutaheinää jos ei ole tietoa?
- Peppu edellä
puuhun?
Ensin lafkaa pystyyn ja sitten miettimään miten se toimisi.
Kai se noinkin toimii, jos raha riittää. - Kaikkea sitä kuulee
Olet totaaliset ajattelematon kun et ole tuon vertaa asioista perillä. Huh huh.
- 15v yrittäjänä
Aloittelevan kannattaa tehdä soppari tilitoimiston kanssa.
Jos maksat palkkatuloa itsellesi 4000€/kk niin myyntisi tulisi olla 21000 €/kk alv
Nämä pikku vinkiksi.- onnellisesti ohi
Täysi tosi. ei kannata alkaa nappikauppaan eli yrittäjäksi ollenkaan jos ei saa vähintään samaa palkkaa jäämään itselle kun vieraalla saisi.Kukaan ei maksa sinulle lomapalkkaa,lomaltapaluurahaa,määrättyä kk palkkaa.Maksat 100 pros oman eläkkeesi. Ja kun et pysty maksamaan eläkettä suurempaa kun minimin,kun yrityksellä ei ole paljon tuloja näyttää niin kun sairastat saat minimaalisen päivärahan ja senkin pitkän karenssiajan päästä(pidempi kun palkansaajalla).Kuka tekee silloin työsi.Yritys pysähtyy. Et pysty palkkaamaan tilallesi tekijää kun hänen ammattiyhdistyksensä on nuijinut hänelle sopimuspalkan sos.kuluineen niin korkeaksi että yritykselläsi ei ole sitä maksaa.Kun teet kaiken itse et tiedäkään mitä vieras henkilö palkkakuluineen haukkaa kun joudut sen ottamaan.Samoin se paperityö vieraasta vie kaiken aikasi et enää jaksakaan keskittyä omiin töihisi.Kun kerrot maksetun palkan kolmella on se meno mikä vieraasta menee. Ja ajattele hänellä on vielä työaikalakikin puolellaan.Itse saat paahtaa niin pitkää päivää kun lystäät.Ja sitten se että ei kukaan tule pienellä varotusajalla sinua tuuraamaan,kun menee korvaukset. Ehkä sinunkin täytyy tämä yrittäjän arki kokea ei se aina ole helppoa jos ei antaudu siihen 100 prosenttisesti.Ota yksityinen kirjanpitäjä,ei tilitoimistoa.Toiminimellä on noin 5 vuotta verohelpotuksia mutta sitten pitää alkaa ajattelemaan jotain muuta yhtiömuotoa tai kaikki menee veroihin sen jälkeen.Meillä oli 15 vierasta työntekijää ja yrityksen kestoikä 36 vuotta ilman konkurssia lopetettiin 63 vuotiaina suoraan vanhuuseläkkeelle 3 vuotta sitten,joten tiedän mitä puhun.
- JP2010
No tuo riippuu ihan siitä mitä tekee, jos tekee vaikka niitä kainalokarvojen permanentteja tai muuta vastaavaa työtä niin siihen neljän tonnin bruttopalkkaan riittää se kuuden tonnin liikevaihto alvit.
Eikä se yrittäjän työ aina ole 24/7, kyllä monet tekee sitä ihan 8 tunti päivässä 5 päivää viikossa tai vähemmänkin. Se on sitten eri asia että pyöriikö ne yrityksen asiat mielessä vapaa-ajallakin.
- no moi
on varmaan parempiakin paikkoja ottaa asioista selvää kuin suomi24 trolli-palsta
no offense.- Et sitten
mieltänyt itse aloituksen olevan feikki?
Kyllä se siitä, jos sitä tulovirtaa tulee, toivottavasti !. Suosittelen hankkimaan hyvän tilitoimiston, ne palvelut ei ole kalliita, siihen nähden mitä saa, toki kannattaa selvittää useampia yrityksiä, hinnoissa on eroja. He ovat kuitenkin ammattilaisia alallaan, verotuksen, erilaisten ilmoitusten suhteen jne. Vältyt huolilta ja säästät aikaa siihen mitä osaat ja miksi yrität. Näin minä olen toiminut alusta alkaen, yli 23-v yrittäjänä,,,Tsemppiä !!
- Onnea alulle
Älä tee itse kirjanpitoasi.Ei verottaja usko sinua.Kaikki kuitit kirjanpitäjälle joka joka kk laskee sinun alv esim.sinä vaan hoidat asiakkaat ja keräät maksut.Jos teet pimeää ei sinulla ole tulojakaan eli ei verottaja usko koko yritykseesi.Sinulla pitää olla kassakone johon aina lyöt joka asiakkaan maksun ja sen perusteella maksat alv.Eli liikevaihdon mukaan.Vain kirjanpitäjän kautta.Hän kysyy myyntisi joka kk.Verot maksetaan aina jälkikäteen seur. kk nuo alvit.Mainostaa ei kannata kovin paljon korkeintaan omissa ikkunoissasi.Tee vaan se mitä ossat ja tee pitkää päivää.Jos rahaa kertyy liikkeen tilille älä ota koskaan sitä omaan käyttöön vaan kehitä firmaa.Älä tee turhia remontteja kun pienemmälläkin pärjäät.Sovi kirjanpitäjän kanssa mitä palkkaa sinulle maksetaan ja vain hänen luvallaan saat sen kuukausittain.Varaudu siihen että joku kk ei ole ottaakaan tuota palkkaa.Kaikesta olet velvollinen selittämään verottajalle.Kysely voi tulla koska vaan.Anna kirjanpitäjäsi vastata näihin kyselyihin,älä itse vastaa.Tärkein henkilö on kirjanpitäjä.älä palkkaa ketään tee kaikki työ itse.Olet itsesi herra.Jos rahat ei riitä veroihin vuokraan ja kohtuulliseen palkkaan itsellesi niin lopeta heti ettet velkaannu koska usko vaan rahanmäärää mikä yrityksestäsi tulee ulos.Älä kuuntele kavereitasi päätä aina itse.Älä pidä ainakaan 15 vuoteen yhtään lomapäivää.Eikä vapaapäiviä paitsi sunnuntai.Ne eivät kuulu yrittäjälle.Ensimmäinen vuosi näyttää miten meni.Jos et ole yrittäjän lapsi niin et ole nähnyt mitä on se aika kun ei käy asiakkaita.Mistään et saa korvauksia.Siis silloin rahaa pahanpäivän varalle kun sitä tulee.Ei tuhtaamaan.Raha on sinun työkalusi.Ei timpurikaan vasaraansa hukkaa.
- teuvo neuvoo
kOSKA OLET KUVASTA PÄÄTELLEN ÄMMÄ, SINUN PITÄÄ MYYDÄ MIESASIAKKAILLE PILLLUASI JA PERRSETTÄSI.
SITTEN MENEE KAIKKI TOOSI HYVIN.
Jos et menettele neuvomallani tavalla, piru perii sinut ja yrityksesi menee konkkaan. Kyllä se siitä, jos sitä tulovirtaa tulee, toivottavasti !. Suosittelen hankkimaan hyvän tilitoimiston, ne palvelut ei ole kalliita, siihen nähden mitä saa, toki kannattaa selvittää useampia yrityksiä, hinnoissa on eroja. He ovat kuitenkin ammattilaisia alallaan, verotuksen, erilaisten ilmoitusten suhteen jne. Vältyt huolilta ja säästät aikaa siihen mitä osaat ja miksi yrität. Näin minä olen toiminut alusta alkaen, yli 23-v yrittäjänä,,,Tsemppiä !!
- kommenttia vain
Vastausta.
1. Pelkkä netti ei yksin riitä, tarvitaan lisäksi käyntikortteja ja mainostusta paikallisissa lehdissä..
2. Veroista ja niiden maksuista saat tietoa verotoimistosta ja heidän internet-osoitteesta www.vero.fi sieltä löytyy myös verotoimiston yhteystiedot.
3. Juuri niin, jos asiakas ei halua kuittia.. on sinun kuitenkin itsellesi kirjoitettava maksusta kuitti.
4. Kuitit tarvitaan kirjanpitoa varten, jonka hoidat yhdessä tilitoimiston kanssa.. tahi palkkaat kirjanpitäjän/palkanlaskijan.
5.Asiakas rekisteriähän on hyvä yllä pitää..
6. Maksuilla on tietyt määräpäivät.. tuokin asia selviää kun kysyt asiaa verotoimistosta.
7. Jos sinulla itsellä ei ole kaupallisen alan koulutusta suosittelen tilitoimiston palveluiden käyttöön ottoa tahi kirjanpitäjän/palkanlaskijan palkkaamista.
8. Tuotakin asiaa voit kysyä verotoimistosta.
9. Myynti- ja ostotapahtumista omat kansionsa, sitten asiakkaita varten oma kansio. Kirjanpitoa varten omakansio, tiliotteita varten omakansio, lisäksi voit hankkia muitakin kansioita tarpeen mukaan lisää.. Sähköisistä tiedostoista varmuuskopiot cd:lle tahi jollekkin muulle tallentavalle muistille.
Suosittelisin sinua käymään yrittäjäkoulutuksen.. - yrittäjä
ota ensimmäiseksi kunnon kirjanpitäjä.
muista että hyvää ja halpaa kirjanpitäjää ei ole.- Myxman
Tuo klassinen väittämä ei pidä aivan paikkaansa, on syytä suhtautua todella kriittisesti suuren osan tilitoimistojen veloituksia.
Kohtuuhintainen ja hyvä, on aivan yleinen yhdistelmä nykyään.
Vaikka hinta ei tässäkään asiassa kerro laatua.
- eurot mummoiksi
Jos kainalokarvojen permanentti sinun firmassasi maksaa 100e, niin kiitos ei. Hyvä kello kauas kuuluu-paha vielä kauemmas.Eli 600 mummon markkaa,mistä ne mummot luulet asiakkaiksesi löytyvän.
- EI T:mi VAAN Oy
Hmm vaikutat olevan kyllä aika pihalla tuon juttusi kanssa :/
Tosin kyllä se siitä lähtee kun jaksat yrittää.
Ihan alkuun toiminimi ei ole kyllä kovin turvallinen ratkaisu siitä eroon heti kun alkaa enemmän rahaa tulemaan ja starttirahat on käytetty :)
1.Mainontaa sinulls tuntuukin jo olevan lisäät vain suoria yhteydenottoja mahdollisiin asiakkaisiin ja luot yhteistyöverkoston.
2.tässä tarviit pikasta apua :D no älä turhaan käytä aikaasi tiedon hakemiseen vaan etsi paikkakunnaltasi tilitoimisto ja sovi tapaaminen.
Tilitoimiston palvelut ovat halpoja varsinkin pienille yrityksille ja samalla saat tarvittavan opastuksen. lähinnä sinä toimitat vain osto kuittisi ja laskutuksesi tilitoimistoon siellä hoidetaan loput. muista kysyä mahdolliset vähennykset kuten "työhuoneenkäyttö" ja jos käytät omaa kännykkäliittymää niin sovitte kuinka suuren osan laskusta yritys saa vähentää verotuksessa mieluiten 100%
3.et ota vastaan käteistä rahaa vaan lähetät aina laskun näin pelaat varmanpäälle. Verottaja tuskin tulee ikinä sinun yritystä tarkistamaan ellet vedä hommia ihan överiksi tai joku anna vihjettä että kierrät veroja.
4.kuitit viet tilitoimistoon joka kirjaa ne.
5.Sinulla onkin siis suoramyynti.. eli mikäli myyt jotain kauneuspalvelua niin unahda laskutus. elikkä suosittelen kassakonetta joka kirjaa tapahtumat. et tarvitse tässä tapauksessa asiakkaantietoja.
6.Anna tilitoimiston hoitaa
7.Kirjanpitäjä ei ole välttämätön mutta helpottaa sinua aivan älyttömästi ja on halpaa.
8.verottajalle menee tiedot joka kuukausi ja ostoja syntyy aina vaikka tulosta ei..
Tilitimistohoitaa
9.Et tarvitse koneelle mitään.
Jos sinulla on vaikka isopäivyri mihin merkkaat asiakkaat ja hinnan niin sinulla on aina jotain tietoja lähellä ja omat ostokuitit pidät vaikka jossain laatikossa mistä otat ne kerran kuussa ja viet tilitoimistoon
ÄLÄ TEE ASIOISTA LIIAN VAIKEAA :) - luurikorvaan
Onnea uudelle toiminimiyrittäjälle. Hyvin tärkeä läksy, mistä tonnien oppirahat itsekin olen maksanut: aina kun tulee (jostakin kännykkänumerosta) tiedustelu- tai - ns. tietojen tarkistuspuhelu yritystäsi koskien, äkkiä luuri kiinni, opettele nopea repliikki "en tilaa, osta, enkä maksa mitään". Näitä kaikenmaaoilman "Suomen yrittäjähakemistoja" ja kaikenkarvaisia nettiluettelonpitäjiä on kolmetoista tusinassa. Heistä sinulle ei ole mitään hyötyä, mutta vievät rahasi yhden puhelun perusteella jos erehdyt höpöttämään jotakin tilaukselta kuulostavaa. Kuulemma metsästävät juuri uusia toiminimiä yritysrekisterin tiedoin. Ja yritysten välisessä kaupassa puhellimitse tehty tilaus on sitova, ilman kukuttajasuojalain mukaista 14 pv:n vaihto-ja palautusoikeutta. Pidä varasi, muuten makselet ekana vuonna tonnikaupalla kaikenlaisista höpöluetteloissa mukanaoloista.
- kikkakukkakolmonen
Tämänhän on pakko olla provo. Ja joidenkin vastaajien vastausten oikeellisuus samalla tasolla :O
- JK
VEROTUKSISA KOSKEVIA NEUVOJA LÖYDÄT VEROTNSIVUOLTA
- yrittäjä
Mene Uusyrityskeskukseen näiden asiottesi kanssa. Täältä et löydä oikeita ohjeita. Uusyrityskeskuksien toimistoja on ympäri Suomea. Jos netistä katsot mikä on sinun alueesi.
Myös Finnvera neuvoo sekä voit hakea neuvoa työvoimatoimistosta jos haet ns starttirahaa.
Olsii hyvä käydä ennen yritysken perustamista yrittäjäkurssi. Siellä neuvotaan näitä asioita. Ota myös yhteys oman paikkakuntasi yrittäjäyhdistykseen ja liity heti siihen. Siinä on jäsenmaksu, mutta saat ilmaiseksi opastusta. Yrittäjäyhdistyksestä saa nauvoa ja opastusta juuri näihin kysymyksiisi.
Ellet osaa kirjanpitoa, on parasta antaa kirjanpitäjän tehdä kirjanpitosi ja veroilmoituksesi.
Kysymyksesi ovat sellaisia, että et todellakaan itedä paljon mitään, jos mappikansioitakin kyselet.
Voit laittaa kuittisi kuukausittain järjestykseen tiliotteen mukaisesti. Käteiskuitit erikseen.
Verottajalle on tehtävä kukausittan arvonlisäveroilmoitus. Sinun on maksettava omat sivukulusi.
Kuitteihin sinun on laitettava kaikki myynnit. Laskethan kassan joka päivä? Men hyvä ihminen neuvoa hakemaan sieltä missä on ammattitaitoa. Ja veroasiat kysyt kirjanpitäjältä, jonka kanssa teet sopimuksen. Tai verotoimistosta. Et varmaan osaa kirjanpitoa, tilinpäätöstä, taselaskelmaa yms. tehdä. - Päivä toimistolla
Tämä koko keskustelu on tyypillinen Suomi-24:n aloittama provo.
Vaihe.-1: Alkajaisiksi laitetaan pitkähkö viesti, jossa on sopivasti erilaisia ristiriitaisuuksia, väittämiä sekä paljon muita kommentoitavia kohtia.
Vaihe.-2: Noin 3..5 vuorokauden kuluttua ketjun avaamisesta, ketju nostetaan mainoksena S24-sivuston yläpalkkiin. Sillä houkutellaan paikalle normaalit, kaikkien ryhmien vakiosönköttäjät.
-Alkuperäinen kysyjä eli tässä tapauksessa "Aloittavalle neuvoja" -nimimerkki ei koskaan palaa keskusteluun mukaan. Hänen nimimerkkinsä näkyy vain ketjun aloittajana, mutta esim. mahdolliseen saatujen "neuvojen" kommentontiin hän en enää osalllistu koskaan.
_ _ _
Tällaista se on, Suomi-24 tyyppisen portaalin mainostenmyynnin normityöpäivä.
Seriffinä tehtävää, kunkin tekijän omien mieltymusten mukaista viestien poistelua eli moderointia ja sitten toisaalta tällaista provosointia. - Älä yritä vaan tehe
Lopeta yrittäminen ja ala tekijäksi.
- Helpoin tapa
Äläkä edes tee, vaan teetä muilla. Korjaat sitten itse vaan sen potin himaan.
- Terveisin asiakaspal
Uusi yrittäjä, tiedämme mikä sinua odottaa.
http://www.ifkampanjat.fi/omayritys/ - Kokemusta on.
Pikku vinkkini: älä ota suuria riskejä.
Muista tämä: älä pistä koko elämääsi likoon.
Se ei ole sen arvoista.
Yrittäjyyteen liittyy Suomessa aivan liian suuria riskejä ja päinvastaisesta propagandasta huolimatta Suomi on hyvin yrittäjävihamielinen valtio:
Suomi on nykyään äärisosialistinen työväenvaltio. - VASTA ALOITTANUT
Sain tänään 3 kk kestävän starttiyrittäjäksi kurssin todistuksen ja kannatti käydä.
Eli valmennusmajakka sivuilta pääse katsomaan lyhyen ja nopean kurssin tai tän perusteellisen ja pitemmän . - yrittäjä nainen
Tulet säästämään paljon rahaa, kun viet kirjanpitosi kirjanpitäjän hoidettavaksi. viet kirjanpitäjälle kaikki kuitit jne kuukausittain.
Ei ole paljon tapahtumia toiminimessä jotenka tuntitaksan mukaan kirjanpitäjä veloittaa työstään..
Näin ollen voit keskittyä siihen yritystoimintaasi ja mene sinne tilitoimistoon HUOMENNA, hän kertoo myös mitkä ovat pakollisia vakuutuksia jne.
tsemppiä sulle!- yrittäjänainen
Lisään vielä, että muuta yritystoimintasi osakeyhtiöksi heti kun on mahdollista. et konkurssin tullessa menetä omaisuuttasi.
- Konsultti sinulle
Harvinaisen mietitty alustus adminilta :)
Kirjoitustyyli paljastaa jälleen, että on toimituksen tarina!
Mutta hyviä kysymyksiä monelle aloittelevalle yrittäjälle.
Helpoin neuvo on että valitkaa hyvä tilitoimisto ja pitäkää
kunnon palaveri tai useampikin.
Älä lähde yrittäjäksi jos et ymmärrä mitä ja mistä siellä puhutaan.
Menetät kaiken sosiaalituen mitä suomessa on tarjolla.- yksi yrittäjä
Eihän yrittäjä saa mitään sosiaalitukia.
- Sivilit sota-aluella
> > Mutta hyviä kysymyksiä monelle aloittelevalle yrittäjälle.
Juu, kyllä on oikein todella hyviä pseudokysymyksiä kelle vaan yrittäjälle.
Tällaisia samanlaisia kysymyksia voisi helpolla tehdä parikymmentä A4-arkkia täyteen. Nekin olisi todella, todella hyviä kysymyksiä monelle yrittäjälle.
Ja kun ne ovat lisäksi sellaisia tosia kysymyksiä joihin vastauksia *ei millään* voi itse hakea netistä. Niin ihan siksi ne on hyvä ja hyödyllistä joka ikinen hyvä kysyä tälleen listana aina ja aina uudelleen.
>> Harvinaisen mietitty alustus adminilta :)
Todellakin oli kovin hyvin mietitty. Eikä yhtään näy kirjoitustyylistä että kyselijä ei ole ollut päivääkään yrittäjänä, eikä aio koskaan siirtyäkään. Noi TEL-palkkatyöpuolen "siviilit" vaan haisee niin kauaksi nokkaan. - Joni Purola
Kun yrittäjyyshommat on hallussa ja olet saanut hommia eteenpäin, voisit tulla käymään toimistollamme Pasilassa. Saat minulta noin tunnissa perusymmärryksen verkon lainalaisuuksista ja siitä kuinka verkossa kannattaa toimia. Erityisen tärkeää on ymmärtää hakukoneiden toiminnan perusteet ja sosiaalisen mediaan vaikuttamisen parhaat käytännöt. Voit myös mennä sivustollemme Snoobi Akatemiaan lataamaan maksuttomia oppaita verkon hyödyntämiseen liittyen.
Rahaa ei tarvitse tässä vaiheessa liikuttaa laisinkaan :)
www.snoobi.fi/akatemia
Joni Purola
0443213463
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056