Tämän palstan käyttäjille on tuttua juttua soskulotto ja sen kiemurat. Tuossa perusturvassa on kuitenkin paikkakuntakohtaisia eroja valtavasti. Erot tekee useita satasia kuukaudessa ja näin asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan asuinpaikkakunnasta riippuen.
Esimerkiksi asumiskustannukset: Tässä kunnassa toimeentulotukeen hyväksytään asumiskustannuksia yksin asuvalle vain noin 250€/kk ja kaikki tuon ylittävät kustannukset "menee omaan piikkiin". Koska vuokrataso on kuitenkin jotain ihan muuta, toimeentulotuen perusnormista jää elämiseen 100-150€ vähemmän kuin niissä kunnissa, joissa asumiskustannukset hyväksytään todellisten kustannusten mukaan.
Lisäksi tässä kunnassa lasketaan tuloksi kaikki tiliotteessa näkyvät merkkiset tapahtumat, jos vaikka vippaat kaverille 20€ ja hän palauttaa sen seuraavalla viikolla tilisiirtona, sulle tulee tuosta olemattomia lisätuloja 20€.
Lisäksi perusturvaa syö myös se, jos sitä hakee satunnaisesti akuutin tarpeen iskiessä. Edellisestä hakemuksesta on vaikkapa puoli vuotta, tai vuosi, laskelmat tehdään hakemuskuukaudelta kahdelta edeltävältä kuukaudelta. Jos (ja kun) hakemuskuukautta edeltäviltä kuukausilta laskelman mukaan "jää plussalle", ne plussat siirretään seuraavalle kuukaudelle ja taas sitä seuraavalle. Tuolla kaavalla saadaan hakemuskuukaudellekin useiden satojen tulot, VAIKKA tuloja ei tosiasiassa olisi ollenkaan! Tämä käytäntö ei tietääkseni ole käytössä lähellekään joka kunnassa... melkoisen eriarvoistavaa!
Perusturva eriarvoistaa
17
104
Vastaukset
- Köyhäilijä
Niin ja valittaako jokaisesta päätöksestä hallinto-oikeuteen. Jos ei saa esim ruokaan rahaa.
- Soskulottoaja
Vielä huonommassa asemassa on sähkölämmittäjät. Jos asunnon vuokra on tuon 250€/kk ja siihen päälle sähkölämmitys, jolloin sähkölasku voi hyvin olla joulu-helmikuulta 200€/kk. Tuosta noin 20€ lasketaan "taloussähköksi", joten 180€/kk menee lämmitykseen... joka taas on omalla vastuulla, koska se ylittää tuon 250€/kk.
Jännää kuunnella, kun tutut juttelee saaneensa Helsingissä MAKSUSITOOMUKSEN UUSIIN HUONEKALUIHIN, VALAISIMIIN, ASTIOIHIN, yms ja siihen kaupan päälle vielä kotiinkuljetuksen...! Yritäpä saada täällä hyväksytyiksi menoiksi edes kirpputorilta ostettu 20€ sohva... tai muuttokustannukset, kun muutat "halvempaan soskun vaatimuksesta"... - specter
Oletko harkinnut töitä tehdä?
- ei kannata töitä teh
Ryönteko suomessa ei kannata. Ilmaistöitä kyllä on, mutta niistä ei saa palkkaa, eikä kukaan tee kenellekkään ilmaiseksi mitään. Suomessa joskus se on pakko valitettavasti, siksihän työttömiä on niin paljon.
Palkka millä lähtetään töihin pitisi olla ainakin 3000 e kk, jotta työnteko kannattaa.
Duunarit tekee kahta työtä, kun yksi palkka ei riitä perheen elättämiseen. - Soskulottoaja
Pätkätyöläisenä joutuu aika-ajoin kääntymään perusturvan puoleen, eikä ne liksatkaan kovin kaksisia ole sillon kun niitä tulee. Mutta tosiaan sillon kun sitä perusturvaa oikeasti tarvis, sen saaminen on lähes mahdotonta....
- Järkimies75
ei kannata töitä teh kirjoitti:
Ryönteko suomessa ei kannata. Ilmaistöitä kyllä on, mutta niistä ei saa palkkaa, eikä kukaan tee kenellekkään ilmaiseksi mitään. Suomessa joskus se on pakko valitettavasti, siksihän työttömiä on niin paljon.
Palkka millä lähtetään töihin pitisi olla ainakin 3000 e kk, jotta työnteko kannattaa.
Duunarit tekee kahta työtä, kun yksi palkka ei riitä perheen elättämiseen.Ja 3 000 euroa kuussa tienaa varmaankin neljäsosa tai viidesosa suomalaisista. Ja nyt puhutaan porukasta jolla on koulutusta ja kokemusta, pitkäaikaistyöttömän tai koulut kesken jättäneen mahdollisuudet päästä heti alussa noin hyville palkoille ovat käytännössä olemattomat. Ihmisten käsityksen "normaaleista" tai "kohtuullisista" palkoista ovat peräisin jostain satukirjoista. 3 000 euron bruttopalkka tarkoittaa työnantajalle vähintään 5 000 euron kulunkeja per työssäolokuukausi, maalaisjärjelläkin pitäisi ymmärtää ettei moista summaa noin vain makseta.
Ap:n mainitsemaan ongelmaa syynä on harkinnanvaraisuus. Jos osaat pelata korttisi hyvin ja keinotella sossun kanssa, saat enemmän rahaa. Tuen pitäisi olla elämiseen just ja just riittävät X euroa ja se siitä. Ei niin vähän että päälle joudutaan maksamaan sossusta, eikä niin paljon ettei työ huvita. Ja sillä olisi sitten elettävä. Tämä olisi reilua, ja palkitsisi ihmiset jotka säästävät ja ehkä hankkivat lisätuloja. Nykysysteemi palkitsee tuhlarit ja keinottelijat. - suuruuden hulluutta
ei kannata töitä teh kirjoitti:
Duunarit tekee kahta työtä, kun yksi palkka ei riitä perheen elättämiseen.Höpsistä vaan,monikaan ei tienaa tuota kolmea tonnia,käteen puhtaana varsinkaan.
Minä elän tällä hetkellä lapseni kanssa kaksin vallan hyvin 1400euron kk tuloilla,siis tuo summa jää käteen. koskaan en ole sen suurempaa palkkaa saanut ja tuohon olen tyytyväinen. Asumiskulut kuukaudessa n. 500€ joten käteen jää riittävän paljon. Mistään ei ole ollut puute.
Jos perheessä on kaksi aikuista joista molemmat saisi vaikka 1500e käteen niin miten sillä ei tule muka toimeen?? - Soskulottoaja
suuruuden hulluutta kirjoitti:
Höpsistä vaan,monikaan ei tienaa tuota kolmea tonnia,käteen puhtaana varsinkaan.
Minä elän tällä hetkellä lapseni kanssa kaksin vallan hyvin 1400euron kk tuloilla,siis tuo summa jää käteen. koskaan en ole sen suurempaa palkkaa saanut ja tuohon olen tyytyväinen. Asumiskulut kuukaudessa n. 500€ joten käteen jää riittävän paljon. Mistään ei ole ollut puute.
Jos perheessä on kaksi aikuista joista molemmat saisi vaikka 1500e käteen niin miten sillä ei tule muka toimeen??Ja jos perheessä on yksi aikuinen pätkätyöläinen (välillä töitä, välillä työttömänä), palkkatulot vaihtelee kuukaudesta ja vuodesta riippuen 400-1400€/kk brutto....
Pätkätyöläisen arkea on myös se, että kun nuo naurettavaa liksaa tuottavat työt päättyy, menee helposti 2-3kk ilman minkäänlaisia tuloja työttömyysturvapäätöstä ootellessa. Näissä tilanteissa joutuu turvautumaan perusturvaan (= toimeentulotuki), jonka laskentaperusteet vaihtelee valtavasti kotikaupungista/kunnasta riippuen.
Tämä on arkea huomattavasti suuremmalle osalle suomalaisia, kuin nuo kolmen tonnin kuukausitulot. JOS saisin tuommosia liksoja, mun ei todellakaan tarvis pistää soskulottoa vetämään, vaan tuosta liksasta kertyis jopa säästöön näitä nollatulokuukausia varten! - ei huolita
Minä olen harkinnut ja menisin jos vain sen työpaikan saisin. Sinulle tuo tuntuu olevan yksinkertaista. Kertoisitko mistä minä saisin työpaikan?
- Soskulottoaja
ei huolita kirjoitti:
Minä olen harkinnut ja menisin jos vain sen työpaikan saisin. Sinulle tuo tuntuu olevan yksinkertaista. Kertoisitko mistä minä saisin työpaikan?
Kokeile hakea puhelinmyyjän paikkoja, niihin pääsee kohtuu helpolla ja jos niissä pärjää, elättää itsensä edes jotenkin. Puhelinmyynti toimii usein myös "ponnahduslautana" muihin töihin.... ja kun saat muuta hommaa, jätät puhelinmyyjän paikan, kun muut työt loppuu, teet taas puhelinmyyntiä. Näin.
- Toinen vinkki
ei huolita kirjoitti:
Myös siivoojan paikkoja löytyy ihan takuuvarmasti! Niillä on jatkuva työvoimapula, kun siivoustyöt ei kelpaa kellekään = takuuvarma paikka ja pääset kiinni työelämään!
- ei huolita
Soskulottoaja kirjoitti:
Kokeile hakea puhelinmyyjän paikkoja, niihin pääsee kohtuu helpolla ja jos niissä pärjää, elättää itsensä edes jotenkin. Puhelinmyynti toimii usein myös "ponnahduslautana" muihin töihin.... ja kun saat muuta hommaa, jätät puhelinmyyjän paikan, kun muut työt loppuu, teet taas puhelinmyyntiä. Näin.
Niin tuo sopii varmaan jollekin tuo puhelinmyynti kun vaan on tietynlainen hyvän ulosannin omaava tyyppi. Itse kun en tuota ole, en saisi mitään kaupaksi. Ja ei minua kyllä siihenkään otettaisi. Tälläisten hiljaisten ihmisten on tosi vaikea saada työpaikkaa.
- ei huolita
Toinen vinkki kirjoitti:
Myös siivoojan paikkoja löytyy ihan takuuvarmasti! Niillä on jatkuva työvoimapula, kun siivoustyöt ei kelpaa kellekään = takuuvarma paikka ja pääset kiinni työelämään!
Sori tämäkin on kokeiltu. Itselläni hajusteet tuottavat pahat hengitysteiden ongelmat. Olen jopa kysynyt voisiko hajuusteettomia pesuaineita käyttää. Ei kuulemma ole tarjolla tarpeeksi tehokkaita aineita. Ja tiedän pari muutakin tyyppiä jotka ovat siivoustyötä hakeneet eikä ole huolittu. Tuo vaan on tuollainen yleinen luulo että niitä annetaan kelle vaan. Ehkä jossain Hesassa voi olla näin=
- Järkimies75
Sitten on tietysti hoitoalan työt. Niihin kylläkin tarvitsee koulutuksen, mutta suurten ikäluokkien eläköityessä parin vuoden investoinnilla töitä pitäisi riittää pitkälle tulevaisuuteen.
- ei huolita
Sori kun on jo tuo hoitoalan koulutuskin joskus muinoin suoritettuna, vaan ammattini koulutus lopetettiin ja samalla työpaikat hävisivät. Ja tuota en pystyisi enää tekemään hajusteyliherkkyyden vuoksi. Aikanaa pari vuotta tein mutta sillloin vielä oireet olivat lieviä että pärjäsi.
- meizi83
Työnvieroksuja ei voi mitenkään saada 3000eur/kk palkkaa, kun ei ole kokemusta/osaamista.
Turha edes luulla, että pystymetsästä tulleelle maksettaisiin niin paljoa.
Hyvä palkka tulee ajan myötä, ei heti.
Tuntuu, että vaatimuksia on paljon, mutta työnantaja ei saisi sitten vaatia mitään.- Pätkätyöläisen leipä
Tuossapa se oleellinen just on "Hyvä palkka tulee ajan myötä, ei heti!" Ja pätkätyöläiselle sitä ei tule ikinä, koska jokainen pätkä lähtee aina siitä minimistä uudelleen ja uudelleen....
Pätkätyöläisiä ei kannattais suorilta syyllistää, me sentään YRITETÄÄN tienata leipämme, minimiä enempää ei valitettavasti onnistu ikinä saamaan, hyvä jos edes sitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455080Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131604Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481289Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101209- 131143
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3925Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59795Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27773