Parvekekurkkujen kasvatus

Kurkut ja tomaatit

Hei vaan kaikki viherpeukalot!

Olen aloittanut kurkun kasvatuksen jo hyvissä ajoin, jotta voisin korjata sadon kesäkuun tienoilla. Nyt yksi kurkun taimeni (joka kasvaa siis parvekkeella kukkalaatikossa) on alkanut tehdä kolmea täystpitkää kurkkua kerralla enkä tiedä, jaksaako se "valmistaa" niitä kaikkia samaan aikaan. Mitä mieltä olette, pitäisikö vaikka joku niistä napsasta pois, vai odottaa vaan kaikkien kolmen kypsymistä?

Normaalikokoisessa parvekelaatikossa on noin 6 taimea, eli tila on suhteellisen ahdas kurkuille. Kaikki taimet ovat kuitenkin vielä todella virheitä ja tekevät lisää uusia nuppuja ja alkuja. Pituutta kasveilla on noin reilu metri. Olen taimet tukenut kukkakepeillä, mutten tiedä, pitäisikö katosta jotenkin laittaa roikkumaan naruja, josta kurkut voisivat ottaa tukea? Olen asiassa täysin aloittelija.

Olen myös kasvattamassa tomaatteja samalla metodilla. Annan kasveilleni kasteluravinnetta, jotta ne jaksavat kasvattaa hedelmän. Tomaatit eivät ole pitkiä, vasta noin 20 senttisiä, joten niitä ei nähtävästi tarvitse vielä leikata. Pitäisikö kurkkuja kuitenkin napsaista/harventaa jotenkin?

Kiitos jo etukäteen avusta!

3

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylsesiitä lähtee:)

      Ahdasta on kurkuilla ennen pitkää, juuret täyttävät koko tilan eikä kastelemisesta tule loppua, kun vedellä ei ole mihin imeytyä. Tuolla konstin saa karvaita kurkkuja. Ota osa pois ja laita kurkuille narut. Latvoa kannattaa muutaman kurkun jälkeen, kasvi tekee uusia haaroja ja niihin kurkkuja. Kauhian korkeaksi jos kasvaa, niin vedellä on pitkä matka könytä ylös asti.
      Kurkku ei ole koskaan raaka, sen voi syödä kuinka pienenä tahansa. Rakenne on pienenä hiukan tiiviimpi kuin isona, mutta maku yhtä hyvä, jos ei parempi.

      Jos tomaatit ovat runkomallia, niistä poistetaan varkaat eli lehtihankaan kasvavat sivuversot ja latva katkaistaan kolmannen kukinnon jälkeisestä lehtiparista. Jos kyseessä on pensasmalli, ei tarvitse leikata ollenkaan. Liikoja lehtiä voi poistaa halutessaan ja kukkiakin voi näpsiä, että sato ehtii kypsäksi asti.

      Paljon vettä ja ravinteita molemmille, etenkin noin ahtaassa multatilassa. Ja aurinkoista kesää!

      • Kurkut ja tomaatit

        Hei! Kiitos vastauksestasi, se selvensi paljon. Olen tukenut kurkut korkeasti, joten ainakin ne on tuettu hyvin... Olen hiukan huolissani vain kurkkuun kasvutilasta. En kuitenkaan raati heittää korkeita ja hyvin kasvaneita kurkkuja poiskaan. Latvon kasveja kuitenkin, jotta eivät ala tehdä liikaa alkuja! Kivaa kesää myös sinne!


    • s.t

      "Jos tomaatit ovat runkomallia, niistä poistetaan varkaat eli lehtihankaan kasvavat sivuversot ja latva katkaistaan kolmannen kukinnon jälkeisestä lehtiparista. "

      Hei, miks ihmees tomatti pitää katkasta kesken kasvukauden? Ite en oo katkassu ennen kun vasta elokuun lopussa. Olen ostanu tomattini aina valmiina taimina ja ne ehtii tehä 8 tomatti "kerrosta". Nyt on jo toinen kerros tulos ja raakileitakin jo on tullt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe