Parvekekurkkujen kasvatus

Kurkut ja tomaatit

Hei vaan kaikki viherpeukalot!

Olen aloittanut kurkun kasvatuksen jo hyvissä ajoin, jotta voisin korjata sadon kesäkuun tienoilla. Nyt yksi kurkun taimeni (joka kasvaa siis parvekkeella kukkalaatikossa) on alkanut tehdä kolmea täystpitkää kurkkua kerralla enkä tiedä, jaksaako se "valmistaa" niitä kaikkia samaan aikaan. Mitä mieltä olette, pitäisikö vaikka joku niistä napsasta pois, vai odottaa vaan kaikkien kolmen kypsymistä?

Normaalikokoisessa parvekelaatikossa on noin 6 taimea, eli tila on suhteellisen ahdas kurkuille. Kaikki taimet ovat kuitenkin vielä todella virheitä ja tekevät lisää uusia nuppuja ja alkuja. Pituutta kasveilla on noin reilu metri. Olen taimet tukenut kukkakepeillä, mutten tiedä, pitäisikö katosta jotenkin laittaa roikkumaan naruja, josta kurkut voisivat ottaa tukea? Olen asiassa täysin aloittelija.

Olen myös kasvattamassa tomaatteja samalla metodilla. Annan kasveilleni kasteluravinnetta, jotta ne jaksavat kasvattaa hedelmän. Tomaatit eivät ole pitkiä, vasta noin 20 senttisiä, joten niitä ei nähtävästi tarvitse vielä leikata. Pitäisikö kurkkuja kuitenkin napsaista/harventaa jotenkin?

Kiitos jo etukäteen avusta!

3

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylsesiitä lähtee:)

      Ahdasta on kurkuilla ennen pitkää, juuret täyttävät koko tilan eikä kastelemisesta tule loppua, kun vedellä ei ole mihin imeytyä. Tuolla konstin saa karvaita kurkkuja. Ota osa pois ja laita kurkuille narut. Latvoa kannattaa muutaman kurkun jälkeen, kasvi tekee uusia haaroja ja niihin kurkkuja. Kauhian korkeaksi jos kasvaa, niin vedellä on pitkä matka könytä ylös asti.
      Kurkku ei ole koskaan raaka, sen voi syödä kuinka pienenä tahansa. Rakenne on pienenä hiukan tiiviimpi kuin isona, mutta maku yhtä hyvä, jos ei parempi.