Osaisiko joku fiksumpi kertoa minulle, millä kaavalla asuntolainani kuukausittainen korko määräytyy? Minulla on 1 kk euribor 360 marginaali 0,75. Kun katson lyhennyshistoriaani, koron määrä ei näytä maalaisjärjellä loogiselta. Lyhennän kiinteitä tasaeriä, eli summa on aina sama, lyhennyksen ja koron suhde vaihtelee.
Esim. kesäkuussa 2010 kokonaiskorko oli 1,189 ja koron määrä lyhennyksessäni 148,73 euroa. Maaliskuussa 2012 kokonaiskorko oli 1,183 ja koron määrä 165,30 euroa. Siis korko on pienempi ja laina on tuossa välissä lyhentynyt yli kymppitonnin, mutta koron määrä on suurempi. Kalenteripäivien määrä kai aiheuttaa jotain vaihtelua, mutta noin paljon?
Miten tuo käy yli ymmärrykseni? Siis miten määrittyy minun tapauksessani joka kuukausi vaihtuvan koron määrä?
1 kk euribor, koron muodostuminen
3
218
Vastaukset
- Juuhpuuh
Kai siellä pankissa sanoivat, että tästä laskukaavasta on turha tulla ruikuttamaan kun olet tuon 1kk euriborin valinnut. Sitä ei mielestäni pitäisi tavallisille tallaajille antaakaan vaan ainoastaan hyvin valveutuneille kuluttajille.
Oman lainani korko on muutettu 1kk euriboriksi kuuakuden 10. päivä. Lainan maksupäivä on joka kuukauden 15. päivä tai seuraava arkipäivä. Jokaiseen koronmaksuun tulee siis kahta eri korkoarvoa. N. 5 päivää tuoreempaa 1kk euriboria ja loput sitä edellisen kuun 1kk euroboria. Ja näiden päivien määrä vaihtelee joka kuukausi.
Olen itse hyväksynyt vain sen tosiasian, että maksan mukisematta pyydetyt korot ja pitkällä juoksulla voitan taloudellisesti. Tapahtui euriboreille sitten mitä vain. - Laskutusvirkamies
Vaikea tässä on olla viisaampi, kun korkoperusteet ovat velkakirjassasi. Katselehan sieltä. Kuten edellinen vastaaja kertoi, yhdessä erässä saattaa olla kahdenlaistakin korkoa. Voisikohan syynä olla myös jokin kertaluontoinen erä, esim. palvelumaksu, joka veloitetaan vaikkapa kolmen kuukauden välein?
- pieni suuri asia
Hmm.. totta, pitää tietenkin tutkia omat lainapaperini läpi. Ajattelin, että tuohon vaihteluun löytyisi joku yksinkertainen vastaus. Sen tiedostan, että omassakin lyhennyksessä on korkoa kahden eri kuun luvuilla (ennen ja jälkeen koron tarkistuspäivän). Sinänsä koron euromäärä ja korkoprosentti korreloivat pitkässä juoksussa, mutta tuollaista hassulta näyttävää pientä heittelyä on. Pitääpä perehtyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110