18-vuotias eikä vielä valmis itsenäiseen elämään. Normaalia?

Epäonnistunutko?

Moi.
Olen 18-vuotias lukiolaisopiskelija ja valmistun suunnilleen 20-vuotiaana, eli ensimmäinen vuosi menossa. Olen tässä pohtinut, että onko normaalia jos ei kykene vielä itsenäistymään tässä iässä. Asun kotona eikä minulla ole töitä. Saan toimeentulo- ja opintotukea elämistä ja oppikirjoja varten. Maksan niillä myös omat harrastukseni ja loput laitan säästöön. Ja koska asun kotona koudun antamaan osan tuista äidilleni. En juo enkä polta enkä myöskään käytä huumeita.

Minulle tämä on henkilökohtainen häpeä, koska tuntuu siltä, että pitäisi olla muuttanut jo pois kotoa ja olla omillaan. En pysty vielä tähän kun ei ole töitä ja säästöjä tarpeeksi muuttoa ja itsenäistä elämää varten. Tunnen itseni loiseksi, koska tiedän sisimässäni pystyväni parempaan. Olen terve ja nuori ja minulla on työkokemusta joten hakemusta kehiin. Olisi kiva saada työ jonka voi aikatauluttaa koulun harrastuksen mukaan. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ei saa luovittaa.

Loppujen lopuksi onko tämä normaalia ja katsotaanko minua alaspäin jos nyt voikaan vielä itsenäistyä.

131

6015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpsistä

      Ei hätää edes Suomen mittapuulla. Ja monessa muussa maassa asutaan kotona siihen asti kunnes mennään naimisiin, vaikka silloin olisi jo yli kolmen kymmenen. Itse asuin kotona jonkun aikaa palattuani opiskelemasta 25-vuotiaana, ja vieläkin välit vanhempiin ja sisareen ovat läheiset vaikka keski-ikä kolkuttaa. On jo rahan käytön ja ekologiankin kannalta älytöntä että kaikki asuvat yksin omissa pikku kopeissaan.

    • Tsampsamp

      Itse muutin kotoani pois 16-vuotiaana ja se oli kyllä typerintä ikinä.
      Pysy kotona niin kauan kuin mahdollista.

      • 9gagger

        Joo ole kotona niin pitkään kunnes et kestä enään vanhempiasi yms. Tai he eivät halua sua sinne. Vieraile myös nettisivulla www.9gag.com. Hauska paikka oikeesti.


    • sanoisinpa

      että aniharva tietämistäni nuorista ihmisistä on muuttanut kotoaan pois heti, kun on 18v. täyttänyt (tai aiemmin). Asuin tosin pienellä paikkakunnalla ennen ja sieltä muutettiin jonkin verran koulujen perässä muualle, lähinnä siksi, etteivät julkiset jne. kulje lainkaan, joten joillain olisi käytännössä ollut mahdotonta asua kotona. Mutta esimerkiksi kaikki kaltaiseni paikkakunnan lukiota käyneet asuivat kotonaan, muuttaminen olisi varmaan kielinyt lähinnä siitä, että kotona on aivan helvetilliset oltavat. Kaupungeissa asutaan vielä useammin kotona pitkään, koska käytännössä se on mahdollista, kun koulut lähellä eivätkä korkeat vuokratkaan pahemmin houkuttele lähtemään pois.

      Sinulla on jopa harvinaisen "kunniallinen" tilanne ikäiseksesi, koska maksat itse omat harrastuksesi ja annat vielä äidillekin talousrahaa, monet kun olettavat automaattisesti vanhempien maksavan kaiken niin kauan kuin samassa taloudessa asutaan.

    • J K

      ON NORMALIA

    • Calvados

      En tiedä millä paikkakunnalla asut kotonasi, mutta minulla on kokemusta tällä hetkellä kahdesta 18-vuotiaasta, joista toinen asuu kotona ja toinen muutti pois kotoa. Se, joka asuu kotona, sai opiskeluajalta jotain tukea, mutta nyt kun koulu loppui, hän ei saa minkäänlaista tukea, koska asuu kotona, vaikka ei ole töitäkään.

      Toinen sai opiskeluajaltaan 500 euroa kuussa jotain tukea, joka meni lähes kokonaan vuokraan, vajaa 50 e jäi ruokaan kuukaudessa. Nyt hänenkin koulunsa loppui, joten nyt sanottiin, että saat vain 178 e/kk asumistukea, eikä muuta. Vuokra veden kanssa on edelleen se noin 450 e/kk. Tämä sama henkilö asuessaan kotona ei saanut mitään tukea vedoten siihen, että asui kotona.

      Olet onnekas, kun asut sellaisella paikkakunnalla, jossa tukea saa asumalla kotona. Nämä minun esimerkkini ovat Vantaalta. Älä missään nimessä tunne alemmuutta tuosta edustasi, vaan pysy kotona niin kauan kun asiasi ovat noin hyvin.

      • N

        Tulipa mieleen..


      • olen itse saannut

        kyllähän 18v saa työttömyysrahaa jos on työn hakijana jos ei asu kotona niin n. 400€ ja joja kotona asuu niin otetaan vanhempien tulot huomioon mutta kyllä jotain saa mutta täytyy olla työnhakijana .Kyllä kai näistä asioista koulussa puhutaan.Ei kukaan putoa ihan tyhjän päälle jos ei ole opiskelija .Tai jos asuu yksinään saa siis asumistukea tulot otetaan huomioon.Jos kotona asujan vanhemmat on hyvä tuloisia niin voi olla ettet saa työttömyysrahaa mutta mene työn hakijaksi nyt niin siellä asiat hoituu.


      • zxz.

        Ihmettelen jos saa jotain tukia vaikka asuu vanhempiensa tykönä..Eikö laki ole sama kaikilla paikkakunnilla tässä maassa ?

        Ei tietenkään pidä muuttaa pois tossa ijässä sieltä..Muutenkin on asunnoista pulaa.. Ottaa aivoon sellaiset jotka muuttavat liian aikaisin asumaan johonkin yksiöön, vaan sen takia että voivat elää sitä moraalitonta elämää jota eivät vanhempiensa tykönä pysty elämään.


    • Pikaiset kesäterkut

      Hei kaikki! Kiitos viesteistänne, niitä oli ilo lukea. Kiitos ymmäryksestänne, viestinne auttavat näkemään asiat paremmassa valossa.


      Terveisin aloittaja

      • Oman tien kulkija

        Voisi helpottaa monien elämää, jos opettelisi välittämään mahdollisimman vähän muiden mielipiteistä.

        Tee kuten parhaaksi näet, mutta ajattele ennen kaikkea itseäsi, ei sitä mitä muut ovat mieltä _sinusta_!

        Jos joku sinua tuomitsee valitsemastasi tiestä, oli kyseessä vanhempien luona asuminen, työpaikka, harrastukset tai mikä vaan, kyseinen ihminen ei ansaitse sinua elämääsi.

        Todelliset ystävät hyväksyvät sellaisena kuin on.


      • Oman tien kulkija
        Oman tien kulkija kirjoitti:

        Voisi helpottaa monien elämää, jos opettelisi välittämään mahdollisimman vähän muiden mielipiteistä.

        Tee kuten parhaaksi näet, mutta ajattele ennen kaikkea itseäsi, ei sitä mitä muut ovat mieltä _sinusta_!

        Jos joku sinua tuomitsee valitsemastasi tiestä, oli kyseessä vanhempien luona asuminen, työpaikka, harrastukset tai mikä vaan, kyseinen ihminen ei ansaitse sinua elämääsi.

        Todelliset ystävät hyväksyvät sellaisena kuin on.

        Lisäyksenä vielä että vanhempasi tuskin pitävät sinua loisena vaan ovat todennäköisesti iloisia ettet ole vielä muuttanut pois.

        Ja muiden mielipiteillähän ei sitten ole mitään merkitystä....


      • N
        Oman tien kulkija kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä että vanhempasi tuskin pitävät sinua loisena vaan ovat todennäköisesti iloisia ettet ole vielä muuttanut pois.

        Ja muiden mielipiteillähän ei sitten ole mitään merkitystä....

        Mikä se semmonen on


      • Einari Vähäarvo
        N kirjoitti:

        Mikä se semmonen on

        Hmm.Syön lihapullia enkä koskaan muuta pois kotoa ennenkuin äitini muuttaa.Hmm.Manalan majoille.


    • jgcjhgchgvjj

      Normaalia on mutta miten paljon kuvittelet muuttamiseen oikein menevän rahaa?
      Ei minulla mitään töitä ollut kun muutin kotoa pois.

    • Ei vaan!!

      SAATNA sietäisitkin tuntea häpeää! Tuohan on noloa asua tuon ikäisenä vanhemmilla!! Keskenkasvuinen loinen, nyt omaan elämään välittömästi!

    • Hjyva meno

      Se että tiedostat jo nyt että kotoa on joskus lähdettävä kertoo mielestäni sen että käytännön syistä voit kotona vielä hetken olla, jos tämä siis vanhemmalle/vanhemmille sopii.
      Niin kauan kun mielessä on tavoitteet milloin itsenäistyä täysin ja se ei kokoajan karkaa kauemmaksi tulevaisuuteen ei ole mitään hätää.
      Ja eipä se kai itsenäisyyttä ole, että usein muutetaan omilleen mutta vanhemmat maksaa osan viuluista ellei kokonaan?

    • Hei,
      harva 18-vuotias on henkisesti valmis muuttamaan pois kotoa. Moni vaan joutuu muuttamaan pois kotoa olosuhteitten takia; koulu on muualla, suhde vanhempiin ei ole hyvä ja vanhemmilta ei saa hyväksyntää ja tukea.

      Ja tosiaan ei ole mitään noloa asua kotona yli 20-vuotiaaksi. Suomessa vaaditaan aivan ihmeellisellä tavalla olemaan itsenäisiä jo alle 18-vuotiaana. Ikään kuin vanhemmat eivät haluaisi huolehtia omista lapsistaan ja antaa heille aikaansa ja tukeansa.

    • gonegoing

      minä sanoisin, että älä pakottaudu itsenäistymään, koska siitä voi henkisesti kärsiä sitten aika lailla. Itse muutin kotoa kauas ennen kuin olin niin sanotusti valmis siihen, ja oon aika henkisesti sairas, kaikenlaisia ongelmia.

    • cmsdokmfsdiomvv

      aika noloa...

    • Ei 20 vaan 18

      Mun mielestä keskiasteen koulutuksen, kuten lukion ja ammattikoulun voi käydä kotoa käsin, mutta yliopisto- ja korkeakouluopiskelijat alkavat olla siinä iässä, että täydellinen itsenäistyminen tekee vain hyvää.

      • 16+2

        Kuinkahan moni korkeakouluopiskelija on "täydellisen itsenäinen"? Itsenäisyys tarkoittaa sitä, että tullaan toimeen omillaan (eikä esim. opintorahalla ja asumistuella).


      • 22-26

        Toiselta asteelta päästään 19-vuotiaana tai kohta täytetään 19. Lukiota moni tekee 4 vuotta -> 20 - 21.

        Jos menee armeijaan, niin huomattavasti helpompi on käydä se kotoa-kotoa käsin kuin omasta kämpästä, ainakaan yksin asuen.

        Itse muutin kotoa juuri täytettyäni 24, pari kuukautta töihin menon jälkeen ja puoli vuotta ennen kuin gradu valmistui. Olen tyytyväinen.


      • Ei 20 vaan 18
        16+2 kirjoitti:

        Kuinkahan moni korkeakouluopiskelija on "täydellisen itsenäinen"? Itsenäisyys tarkoittaa sitä, että tullaan toimeen omillaan (eikä esim. opintorahalla ja asumistuella).

        Sinulle 16 2
        Juu, mutta ajattele kuinka moni aikuinen työtön elää tuilla, joten ei minusta se, että saa opintotukea ole este itsenäistymiselle. :P


      • safdssa
        16+2 kirjoitti:

        Kuinkahan moni korkeakouluopiskelija on "täydellisen itsenäinen"? Itsenäisyys tarkoittaa sitä, että tullaan toimeen omillaan (eikä esim. opintorahalla ja asumistuella).

        Itse asiassa itsenäistymisellä tarkoitetaan kyllä enemmänkin sitä, että opitaan talouden hallintaa omin käsin (ilman vanhempien apua/YLIMÄÄRÄISIÄ tukia), niin että osataan käyttää rahaa oikein. Suunnitella kuluja tuloihin nähden eikä elää yli varojen. Opintotuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, sillä opiskelijat kuitenkin päätyvät työelämään eikä sossun luukulle valmistuttuaan. Tai niin sen ainakin kuuluisi mennä.

        Eli opiskelijat oppivat kituuttelemaan opintotuillaan ja osa-aikatöillään suhteuttaen menot vähäisiin tuloihinsa, jonka jäljiltä he ovat paljon itsenäisempiä kuin jos asuisivat kotona. Tämä siksi, että itsenäinen rahankäyttö itsenäistää ihmistä muiltakin osa-alueilta. Pitää osata asua yksin/ilman perhettä ja käydä läpi monien uusien asioiden opettelu.

        Tosin on todistettu monessa julkaisussa, että nuorten taloudelliseen hallintaan liittyy myös paljon se, mitä heille on opetettu kotona rahankäytöstä tai miten heidän vanhempansa käyttävät rahaa. (Käykää lukemassa Nuoran julkaisuja)

        Taloudellista osaamista nuoret eivät opi kotona, koska harvemmin ainakaan ruoasta maksetaan kotona ja palkalla (1000-2000e) voidaan ostaa, mitä halutaan. Harvallla normaalilla aikuisella on itsenäistyttyään varaa pistää noin paljon rahaa vaatteisiin ja muuhun "turhaan" kulutukseen vuokran ja muiden maksujen sijaan. Näin ollen kotona asuessa ei välttämättä opi itsenäiseksi siinä suhteessa. Ainakaan jos rahaa ei pistetä yli puolta sivuun kotona asuessa.

        Mielestäni nuorille on kyllä kannattavaa asua kotona vielä korkeakouluopiskelujen aikana, sillä rahaa voi pistää sivuun silloin enemmän omaan asuntoon. Näin ollen jos nuoret saisivat ja haluaisivat asua kotona korkeakouluajan, valmistuttuaan ja vakituisen duunin saatuaan, ei tarvitsisi vuokralla asua, vaan voisi ostaa saman tien kämpän ja maksaa lyhennyksiä eikä vuokraa, koska 3-5 vuodessa ehtisi kertyä kesäduuneistakin kivasti säästöjä, ellei tuhlaa kaikkia rahojaan. Todennäköistä tämä ei kuitenkaan ole, sillä nuoret itsekään halua asua koko opiskeluaikaansa kotona ja toisaalta säästöön pistäminen ei useaa ainakaan ilman vanhempien apua houkuttele.

        Pointti ehkä tässä on se, että vaikka mielestäni omillaan asuminen itsenäistää nuorta enemmän, on fiksumpaa asua kotonaan, jos vain osaa säästää ja oppii vanhemmiltaan fiksusta rahankäytöstä.


    • Hyvinkään

      ampuja oli 18 v.

    • itkuparku

      Noloa on tehdä asiasta tuollainen numero. Elä omalla tavallasi.

    • ====================

      Mielestäni ei lukiolaisen tarvi vielä asua kodin ulkopuolella. Ehdit kyllä sittenkin, kun saat opiskelupaikan jostain lukion jälkeen, koska sitähän ei välttämättä saa omalta paikkakunnalta.

      Ei lukio-opiskelijan ole pakko jatkuvasti koulun ohella tehdä töitä, mutta esim. joulun aikoihin ja kesäisin olisi hyvä, jos olisi työpaikka ainakin jonkin aikaa.

      Eikö se ole aika normaalia, että lukiolainen asuu vielä kotona. En usko, että kukaan katsoo "alaspäin", vaan sen sijaan "ylöspäin", koska olet niin reipas tyttö/poika, että jaksat opiskella lukiossa. Opiskelu on opiskelijan työtä.

      • zxz.

        Ei kai nyt kukaan täysijärkinen väitä, että 18 vuotiaana pitäisi muuttaa vanhempiensa tyköä pois.. Järjetöntä sanoa että, MIELESTÄNI ei tarvi asua kodin ulkopuolella...

        Suomessa on edelleen kova asuntopula..Pitäisi kieltää ainakin alle 20 vuotiailta muuttaminen vanhempien luota pois. Vapaat asunnot kuuluvat niille joilla ikää on jo enemmän... Jos vanhemmat ovat dokuja tai muuten kreisejä, silloin pitäisi olla oikeus muuttaa pois.


    • iskätietääkaiken

      Moi!
      Kyllä ihmisillä voi olla aivan erilainen aikataulu itsenäistymisessään, eli kuuntele vaan itseäsi niinkuin h ienosti olet tehnytkin. Suuri kiusaus tällaisena aikana varsinkin mitä elämme niin alkaa olemaan kuin muutkin kaikessa. Pienellä lapsellakin on oma persoonallinen kehitysvauhtinsa. Se on vain merkki siitä että sullakin vielä persoonallisuus muovautuu, olethan vielä nuori kaikinpuolin. Hyvä jos saat sieltä läheltäsi jonkun tukemaan sua oikeasti tässä. Ei täällä jäniksen selässä olla.

    • Suomi 60

      Itsenäistyminen alkaa varhain, sanoisi asiaintuntijoista koostuva organisaatio uudistuksissaan, osaltani juuri arvioiden vedän esiin todella vertailtaessa, arvaan varmaan, Suomalainen/ Eurooppalainen Amerikkalainen Kiinalainen. Suoraan sanoisin, jollei juuri metsässsä itsenäistytä, niin missä ei. Suomalais mailmanlaajuinen itsenäistyminen on kyseessä silloin, haettaessa rajoituksin rajoja? "Osaltani sanakukkanen auttanee minua allekirjoittaneena, mailman kaikissa tekstityksissä, huomaan erinomaisen tilaisuuden ja Jumala varmaan."

    • Pave

      Onneksi olkoon! Olet loistava tapaus, silla olet rehellinen itsellesi ja muille. Ei 18-vuotiaana ole viela mitaan hataa itsenaistya, vaikka muodollisen taysi-ikaisyyden saavuttaakin. Me olemme jokainen yksiloita, ja kasvun tarkein edellytys on hyva itsetuntemus, jota sinulla on.

      Mene eteenpain pystypain ja rauhallisin mielin, ehdit olla itsenainen ihan kyllastymiseen saakka!

    • Yllättynyt

      Miten on mahdollista että saa kotona asuvana tukea,opiskelijana. Vastatkaa kuka asiasta varmuudella tietää,vaikka sosiaali viranomainen.

      • Rahamies122

      • Rahamies122

      • ehkä noin

        Mielestäni tuet määräytyy senmukaan ,mitkä vanhempien tulot.
        Eikös ikäraja ole 21,kun ei oteta vanhempien tuloja huomioon ja kotona asuva nuori saa asumiseen tukea ,koska lasketaan että pitää maksaa vuokraa vanhemmille esim.yhdestä huoneesta.


    • Pysy vain kotona. Ei haittaa yhtään mitään. Mitä kauemmin pysyt, sitä paremmin sinulla menee. Pysy vaikka siihen asti kunnes et enää kestä vanhempiesi läsnäoloa tai toisinpäin.

      Mutta ei 18v tarkoita että pitäisi muuttaa omilleen tai olla itsenäistynyt. Nuoriahan me vielä tässä ollaan. Itse muutin juuri kuukausi sitten, ja olen elellyt toki leppoisan rauhallisesti ja mukavasti. Minusta tämä oli oikea ratkaisu ja pärjään todella hyvin töitteni kanssa.

      Mutta muussa tapauksessa suosittelen jäämään kotiin.

    • frost1

      jokainen itsenäistyy omaa vauhtia, ja 18 - vuotias harvoin on kypsä edes olemaan omillaan ellei oppia ole saanut. Tosin ei ne vanhemmatkaan aina alkuunkaan ole, kun ei huusholliakaan osata hoitaa. Ei kannata siis kiirehtiä. On sääli että monella juuri kotia muuttaneella on vaan asenne kuin maailman omistajalla ja vähät välitetään naapureista. Tulosta siitä että elämäntaidot hukassa....kun kaikki valmiina. Taidot kuntoon ja menoksi....

    • No hätä

      Noh, täysi-ikäisyys ei mielestäni tarkoita sitä, että pitäisi alkaa heti itsenäiseksi eläjäksi. Monet entiset lukiotoverini kävivät lukiota kotoa käsin. Itse asuin opiskelija-asunnossa ja kävn lähes jokainen viikonloppu kotona. Välimatkan vuoksi asunnossa asuminen oli helpompaa ja halusinkin itse itsenäistyä nopeammin. Lukion jälkeen kannattaa ennemmin alkaa miettimään omaakin eloa, koska silloin varmaan tulee eteen jatko-opiskelu tai työnteko sekä mahdollinen kotipaikkakunnalta pois muutto. Monille 18-vuotiaillekin on hankala löytää nykyään töitä ilman koulutusta (riippuen toki asuinpaikasta). Viimeisenä lukiovuotenani aloin tekemään osa-aikaista työtä lukion ohella koska viikkotunteja oli aina vain vähemmän.
      Uskon kyllä, että myöhemmin alkaa jo tuntumaan siltä, että haluaa jo itsenäistyä.
      Oma siskoni on 23-vuotias ja asuu tällä hetkellä taas kotona. Mutta kannattaa vähän tunnustella mitä vanhemmat ovat mieltä itsenäistymisestäsi.
      Kasvaminen ja kehittyminen on kuitenkin hyvin persoonakohtainen asia. :) Kukin tavallaan.

    • eräs mies

      Huoli pois! Ei se ole väärin jos kotona asuu,sehän on käytännöllistä ja ekologistakin jos siltä kannalta ajattelee. Eikä kai kaikki vanhemmat nykyäänkään vielä ole hätistämäsä omia lapsiaan pois kotoa? Ite olen nyt 30v ja asuin kotona 22-vuotiaaksi. Hyvin tässä on ehtiny tottua asuntovelallisen elämään...

    • Mielestäni se on normaalia sillä isosiskonikin muutti pois kotoa vasta 21 vuotiaana. Kannattaa siis asua kotona kauan. :D

    • Minä muutin kotoa

      pois olosuhteiden pakosta enkä ollut silloin vielä siihen valmis. Kannattaa oikeasti asua siellä niin kauan kuin se on mahdollista jos et ole valmis itsenäiseen elämään.

    • some1111

      Voi sinua.. :) Tiedätkö että esim. Etelä-Euroopassa on täysin normaalia että lapset asuvat kotona pitkälle aikuisikään asti? Siellä samassa talossa saattaa asua koko pieni suku.

      Minulle perheeni on äärimmäisen tärkeä ja rakas, eikä vielä ole kiirettä muuttaa pois vaikka olen yli 20- vuotias. Perheeni on myös tyytyväinen tilanteeseen, ja maksan heille säännöllisesti "elatusapua". Toki ymmärrän jos joillakin on huonot välit perheeseen ja kiire muuttaa kotoa pois, mutta tuollainen on vaan surullista..

      Minä en suostu tekemään asioita vain sen takia että joku on "normaalia". En alistu tämän yhteiskunnan painostukselle, enkä mene massan mukana niin kuin suurin osa ihmisistä. Teen tasan niin kuin huvittaa, ja jos joku katsoo kieroon, omapa on ongelmansa. Olen onnellinen, ja läheiseni ovat onnellisia. Millään muulla ei ole merkitystä.

      Olisi mahtavaa jos Suomessakin ymmärrettäisin perheen merkitys, ja annettaisiin yhdessäololle enemmän aikaa ja arvoa, sen sijaan että asuisimme yksin kylmissä betonikopeissamme keskellä välinpitämätöntä maailmaa.
      Yhteiseläminen olisi sekä ekologisesti että rahallisesti paljon vähemmän kuluttavaa. Suomessa on aivan liikaa köyhiä, yksinäisiä ja pahoinvoivia ihmisiä.

    • omillaan elävä

      On se elämä ankeeta jos äiti ruuat tekee ja millä aikaa syödään!isin kans kauppaostoksilla ja ikä 20 v!huh huh!loppu elämän vanha piika/vanhapoika!no elämä on.........

      • oma pata

        "On se elämä ankeeta jos äiti ruuat tekee ja millä aikaa syödään!isin kans kauppaostoksilla ja ikä 20 v!huh huh!loppu elämän vanha piika/vanhapoika!no elämä on......... "

        Taidat olla vaaan kateellinen kun toinen saa syödä äidin tekemää ruokaa kun sinä reppana a)et osaa tehdä b) ei sulla edes ole varaa ruokaan.


      • N

        Tulipa sit auto siivottua,ruokakin tehtyä yms ja kävelylenkki tehtyä sinällään.


      • aikansa kutakin

        Miksi aina äidin pitää ruoat tehdä,kotitöitä voi tehdä isä tai lapsetkin.Ei se itsestään selvyys ole että äiti on kotona passaamassa.
        Italiassa monet miehetkin asuu kolmikymppiseksi kotonaan auttaen vanhempiaan,avioitusessa miuuttavat pois.Miksi suomalaisille on tämä asia niin kauheaa.
        Kyllä ihminen voi olla fiksu ja itsenäinen,siltikin vaikka asuisi perhepiirissä.Tällaiset ihmiset arvostavat vanhempiaan ja ihmisiä yleensäkin.
        Parempi asua vanhemmaksi kotona,kuin keskenkasvuisena hillua ja häiriköidä naapureita kerrostaloissa,kuvitellen että kun on kotoa päässyt pois,saa tehdä mitä lystää vuokra kämpässä.
        Ole sinä vain kotona niin kauan kuin kiinnostaa ja sopii,vielä ehdit maailmalle kun se aika tulee.


      • mummo
        N kirjoitti:

        Tulipa sit auto siivottua,ruokakin tehtyä yms ja kävelylenkki tehtyä sinällään.

        Hyvä !


    • kfhtigpcnetgr

      Itse muutin pois vanhempieni luota 16-vuotiaana. Lukio sijaitsi toisella paikkakunnalla, joten muuttaminen oli pakollista. Halusin myös muuttaa. Olen nyt yli kolmekymppinen ja ylipiston käynyt ihminen.

      Tilanteita on monenlaisia. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Minusta jonkin osa-aikaisen työn löytäminen kuulostaisi tilanteessasi hyvältä. Saisit työkokemusta ja muutakin elämää kotona asumisen ja opiskelemisen ohelle.

    • Nou hätää

      Ei tuossa ole mitään hävettävää jos opiskelet ja asut vanhempien luona? Sulla on kuitenkin visio edessäolevasta elämästäsi, että jossain vaiheessa lähdet omille teillesi ja saat työpaikankin! Ole onnellinen että sulla on noin hyvät vanhemmat jotka auttaa, auta sinä sitten heitä vuorollasi kunhan sinun siipesi kantaa ja vanhemmat tarvitsee apua! Ei kannata murehtia tuota asiaa ja istua siivet supussa vaan nokka pystyyn ja eteenpäin! Hyvää kesää sulle!

    • .,.,.,

      Eipä sillä mitään väliä onko valmis vai eikö sillä vaikka haluaisi elättää ja omilleen muuttaa niin vuokranantajat paskat nakkaa. Ei edes asiallisesti voida ilmoittaa ettei anneta asuntoa.

    • perinteinen nainen

      Ole nainen ja hanki mies.

      • N

        Voispa jottain tokasta ..


    • ei kiireitä!

      Ei kannata kiirehtiä kotoa muuttamisen suhteen. Kannattaa muuttaa vasta sitten kun on varmasti rahaa ja joku pysyvä duuni koska on se vuokra/asuntolaina jotenkin maksettava muut elämisen kulut. Eikä Suomessa ihan pikkurahoilla pärjää, ainakaan jos haluaa asua kaupungissa!

      Typerintä on vaan rynnätä ulos himasta ilman että rahaa omillaan elämiseen tai duunipaikkaa. Sitten voi tulla eteen sellainen tilanne, että ei ole asuntoa ja joutuu palamaan häntä koipien välissä takaisin äidin ja isän luo.

      Ja ennen kun alkaa työuraa aloittelemaan, niin kannattaa käydä lukio loppuun. Monelle mun tutulle on käynyt niin että ovat itsenäistymisinnossaan menneet duuniin koulun lisäksi ja sitten jäänyt lukio kesken. Ja duunia saa paremmin jos on käynyt lukion/amiksen.

      Ei mun mielestä oo mitenkään noloa asua 18-vuotiaana vanhempien luona. Jos vielä 30-vuotiaana asuu vanhempien luona, niin sitten ehkä kannattaa alkaa miettiä. Harva omista kavereistani asui 18 vuotiaana omillaan. Ja ne jotka asui, niin niillä ei ollut aikaa muulle kuin lukiolle ja duunipaikalle. Jää aika lailla kaverit toiselle sijalle kun on niin paljon tekemistä.

    • Et missään tapauksessa ole epänormaali!!! Kyllä kerkiää olemaan itsekseen aivan riittävästi elämässä.Jos sinulla hyvä koti ja hyvät vanhemmat niin miksi pitäisi kiirehtiä..Itse toivon että omilla lapsilla ei ole mikään kiire lähteä/ muuttaa kotoa pois! Ei tarkoita että pitää olla kotona koko ajan mutta kun esim minulla paljon tilaa kotona niin nauttii nuoren elämästä ilman suurempia aunto /raha huolia ym...Nauti olostasi kotona!:)

    • pohjoisen poika

      Ole huoleti ihan hyvä et rauhassa pohdit ja kannat vastuun tekemistäsi ratkaisuista! Tsemppiä ja kaikkea hyvvää........

    • Kun on valmis!

      oikea hetki muuttaa kotoa on se hetki, kun se tuntuu mukavammalta kuin kotiin jääminen. Joillekin harvoille se on 16, jollekin 20 tai jollekin 24, jne, jne...

      Vain sun oma ja sun vanhempien mielipiteellä on väliä. Helppoa :)

    • ......
    • 14

      Tiedän monta jotka asuvat kotona kunnes koulut loppuu. Itse aloin käymään töissä 16-vuotiaana, muutin omille 18-vuotiaana ja siitä asti tehny opiskelu/työputkea kohta 6 vuotta. Itse en olisi voinu kuvitella asuvani kotona pidempään, vaikka hyvät kotiolot olikin. Jokainen tyylillään :) Tsemppiä opiskeluun!

    • äityliini10

      Hei..
      Muutin itse ennen 16v kotoa pois, kun perhe oli ulkomailla, olen nyt 20v ja asun mieheni ja vauvani kanssa kolmistaan 10km päästä kotoa.
      Tää "itsenäistyminen" on kyllä meidän suvussa aika nopeeta.
      Äiti muutti kotoa pois 16, nyt minä ja mun sisko (silloon oli 17v).
      Kyllä käyn kotona aika usein vaikka ei ole autoa, mutta aina kyyti on ja äiti ottaa ilomielin vastaan..
      Jos sinä ja äiti tuutte hyvin toimeen niin kannattaa asua kotona, kunnes on todella valmis.?
      Aina se aluksi jännittää olla omassa kämpässä, mutta jos seurustelet nii miks et menisi ukkosi kanssa yhteen asumaan? :)

    • mummo

      Kaikkea turhaa todella suret. Ihana että maksat omat kulusi ja annat äidille asumisesta.Ja varmasti autat kotitöissäkin etkä vaan odota, että äiti tekee kaiken.Niin ei omassa kodissa pärjää.Luulenpa kyllä että et ole uusavuton Parasta kaikista että olet säästynyt noilta riippuvaisuutta aiheuttavista asioista. Ja että vielä laitat rahaa säästöönkin. MInun nuorin lähti kotoa peruskoulun jälk. Totesi että oli hyvin masentunut, vaikka kävikin kotona usein. Asunto oli vanha ja huonokuntoinen, mutta kaupungin keskustassa joten työharjoittelu paikka lähellä ja kiva oli mennä ovesta suoraan kaupungille ja kirjastoon. Tuli kotiin takaisin kun jatko-opiskelut alkoivat. Meinaa nyt ensivuonna 23 v etsiä omaa asuntoa uudelleen Lähde omaan elämään kun olet hiukan vanhenpi ja varmenpi. Tietty uusi elämä jännittää ja peloittaakin, mutta älä yksin keskity tunteisiin. joskus tulevina vuosina pitää toimia ja ainahan voi tulla kotiin takaisin. Se ei tee nuoresta sen huononpaa ! Tarkista myös muuttaessasi rahaasiasi ja tukesi että pärjäät.Etsi myös rauhassa ajan kanssa asunto huomio myös uuden kotisi kunto, viihtyvyys, siainti, vuokra. Suomi on kallis maa. Vanhemmat/ sisaret ystävät ja joku kiva harrastus auttaa myös vakauttamaan arkeasi. . Eikös jossin olla melkein kolmekymppisenä vielä kotona.korkeitten asumiskustannusten takia ja asuntojen vähyydenkin takia. Siunausta elämääsi

    • neljän äitee

      Täysin normaalia on olla vanhempiensa luona, siihen asti kunnes on valmis itsenäistymään. Ei ole mikään häpeä asua 18-vuotiaana kotona. Kyllä sieltä kotoa ehtii pois muuttamaan, kunhan ei kiirettä pidä. Minusta ei ole mitään järkeä heti 18 täytettyään muuttaa pois kotoa, jos ei ole valmis. Itse lähdin 19-vuotiaana, ja en olisi lähtenyt jos olisin tiennyt, mitä se todellisuus sitten on.

      • N

        Mikä harrastus.


      • mummo
        N kirjoitti:

        Mikä harrastus.

        Mitstä asiasta pidät. Kalliskaan ei harastuksen tarvitse olla. Itse runoja rustailen enne piirtelinkin paljon. Tähtitaivas on aina valtavasti kiinnostanut minua. Sen suunnaton kauneus Myös linnut ja kukat kävelylenkit ihan rauhassa Jumalan kauniissa luonnossa joka vuodenaikana on kaunista Kesällä uiminen ihanaa Kuoroon meinaan vielä joskus lähteä Ainakin opin tämä tietokonen käytön Virsiä tietty laulelen ja uskon Jeesukseen


    • mummo

      jos kerran vielä opiskelet niin kyllä on ihan hyvä olla kotona .ei sinun kannata sitä hävetä et ole mikään loinen normaali nuori nainen ja vielä pystyt säästämäänkin

    • ei se mitäään vaikka et oo vielä valmis itsemäistymään
      muuta pois sitten kun olet valmis siihen =) kyllä se siitä

    • Tossa ei ole mitään häpeämistä! Aloitin itse opiskelut 16 vuotiaana vuonna 2005 ja valmistuin vuonna 2008, jonka jälkeen muutin välittömästi omilleni, mutta tein koko opiskeluni ajan töitä ahkerasti. Jopa niin paljon, että meinasi opiskelut kusta yhdessä kohtaa. Heti opiskelujeni jälkeen sain vakituisen työpaikan ja samassa duunissa / työpaikassa olen edelleen.

      Tosin pikkuveljeni sekä suuri joukko kavereitani asuvat omillaan eivätkä pärjää omilaan, vaikka ovat omilleen muuttaneet. Koko ajan ovat rahat vähissä jne...
      Suosittelen asumaan kotona niin kauan kuin vain pystyt ja jos tulet vanhempiesi kanssa toimeen niin ei mitään hätää! TSEMPPIÄ OPISKELUIHIN JA ELÄMÄÄN!

    • Apple just don'

      Avaaja (Epäonnistunutko?) tässä.


      vastwausenne o niin vitun säälittäviä1 EIMIRÄÄN apua, vaikka lisäsn oman kuvanikin avaukseeni!?

      • mummo

        Hyviä vastauksia neuvoja sait eniten. Ei kukaan voi enenpää auttaa. Tytöt varoittikin sinunlaisista jolla eniten kieroilut mielessä eikä tyytyväinen mihinkään. Surku tunnuit niin mukavalta, vielä on aikaa oppia elämään henkisestikin fiksusti. Huomioimaan läheiset ja ettei itse ole muita parenpi ja muista auttaa äitiäkin kotona.


    • 14+2

      Hei AP.

      Tutustu uuteen suomalaisen kirjoittamaan kirjaan Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010). Kirjan mukaan kopioimme jo lapsuudessa ajatusmallin ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ihmisestä. Ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma alkuperäinen tahto vajoaa osittain tai kokonaan tiedottomuuteen.

      Tämä johtaa epävarmuuteen, ja monesti myös itsesyytöksiin ja huonommuudentunteeseen, sillä olemme oppineet vertaamaan itseämme ympäristöön, ja ympäristö vaikuttaa tietävän mitä tahtoo. Tosiasia on, että useimmat kokevat aivan samanlailla kuin sinä, siitä ei vain puhuta, koska "kasvoja" ei saa menettää. Nämä yleiset ajatukset tulee hyvin esille kirjoitelmassasi.

      Tuosta kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta henkilön huomaamatta, eli toisin sanoen hän on unessa. Tätä työtä tehdessä tietoisuus itsestä ja omasta tahdosta kasvaa, ja sitä mukaan myös valinnat siirtyvät kohti aitoa alkuperäistä tahtoa.

      Todella mielenkiintoinen ja ennen kaikkea toimiva filosofia-/elämäntietokirja, kannattaa lukea!

      Lisää sivulla: www.alkuajatus.org

    • näin on

      Mun setä asuu viel mummlla vaik on 35 vuotias :D
      Elä häpeä~

    • giigungaagun

      Tunnen perheen, jonka kaikki lapset asuivat vielä reippaasti yli kaksikymppisinä kotona. Oli iso talo, paljon tilaa ja äiti etenkin tykkäsi pitää lapsensa kotona. Ovat sitten muuttaneet tyttöystävien ja poikaystävien kanssa ensimmäiseen omaan kämppäänsä, yksi tuli jo takaisinkin ja muutti sitten omilleen. Ei mitään peräkammarin poikia kuitenkaan, ihan fiksuja sosiaalisia nuoria miehiä ja naisia. Auttelivat kotona, huolehtivat itse pyykkinsä jne.

      Jos vanhempasi eivät ole varakkaita niin kyllähän tuon ymmärtää, että tunnet olevasi kuin pahinkin kuppari jos et muuta pois.

      Asu vaan kotona. Ja jos joku tulee jotain mytisemään, niin sano siihen, että esmes Etelä-Euroopassa vielä yli kolmekymppisetkin asuu vanhempiensa luona.

      Itse lähdin tasan sinä päivänä kun täytin 18. Ei ole tullut ikävä kotiin, vaikka monesti olisi ollut kivaa jos olisi ollut ruoka valmiina kotiintullessa tai joku valvomassa kun sairastin. Nyt on oma perhe rakentumassa ja toivon että minun lapseni tykkäisivät sen verran meistä että haluaisivat kotona asua.

    • Elä rauhassa.

      Mitä häpeä on?

      Älä kuole häpeään vaan anna häpeän kuolla.
      Toiset ihmiset eivät sanele minun eikä sinunkaan elämääsi. Eikä sosiaalinen yhteisö sanele häpeän sääntöjä. Sinun ei tarvitse muutoinkaan itsenäistyä vielä moneen vuoteen.

    • Äiti ;)

      "Epäonnistunutko?"...No et todellakaan. Tänäpäivänä on ihan yleistä että lapset asustaa vanhempien tykönä pitkään...jotkut jopa liki 30v asti. Asunnot on kalliita ja niitä on vaikea saada, ja eläminen on tosi kallista. Jos opiskelee tai on työtön niin ei todellakaan ole varaa. . Minun mielestäni siinä ei ole mitään kummallista. Oma poikani on 28 ja hänellä on paljolti sama tilanne kuin sinulla eikä todellakaan olisi varaa edes asua omillaan. Minun puolestani hän saa asua kotona niin kauan kuin haluaa. Hänellä on kuitenkin oma huone ja elää kuitenkin suht itsenäisesti vaikka asuukin tässä. Hän maksaa oman osuutensa vuokrasta ja ottaa kykyjensä mukaan osaa kodin menoihin. Kerkii sitä asumaan itsekseen sitten kun elämäntilanne on vakaa. Toiset on valmiita itsenäiseen elmään aikasemmin kuin toiset. Ja onko siinäkään nyt sit mitään järkeä että muuttaa omilleen ja sitten käydään kuitenkin vanhempien luona syömässä ja usein jopa pesetetään pyykitkin vanhemmilla...varsinkin pojat. Samahan se on sitten asua siellä kotona niin pääsee helpommalla :)

    • Kylmät kädet

      Ei mitään kiirettä kuule sen kotoapoismuuttamisen kanssa. Itse olin jo 19 -vuotias, kun muutin isäni tyköä pois, saatuani kunnolla turpaan.

      • Kk

        Solukämpässä tuntemattomien jätkien kanssa, olin kuin paratiisissa. Mistään ei ole hienompia muistoja.

        Ensimmäisen kerran se tunne, kun saat tehdä mitä haluat eikä kukaan ole siinä säätämässä ja toitommassa että "mene hemmetti edes johonkin töihin, kun ei sinusta kerta opiskelemaankaan ole".

        Paratiisi se oli.


    • ämyri*

      Höpsis aloittaja :) Minä olin aikoinani 18v kun muutin kotoa ja menin naimisiin ja sain ensimmäisen lapseni. Olen pärjännyt ihan hyvin, kaksi veljeäni myös muuttivat 18v kotoa kun mneivät naimisiin/avoliittoon mutta kaksi veljeäni olin,25v kunnes muuttivat kotoa mennessään naimisiin. Ei sitä mun mielestä välttämättä edes tarvii muuttaa kotoa ennempää jos ei itse halua ja jos vanhemmille sopii että asuu kotona. Fiksua on maksaa sitten kotiin siitä että siellä asuu koska eläminen ei ole ilmasta. Sinä olet fiksusti näin tehnytkin että maksat äidillesi talus rahaa :)

      Omat lapseni ovat muuttaneet kotoa kuka mitenkin ja välillä palanneet ja taas muuttaneet. Mä olen aina sanonut lapsilleni että koti on aina se paikka mihin voi aina palata jos maailma kolhii. JOs menee kämppä alta tms, niin aina voi tulla takaisin ja taas aloittaa alusta kun siltä tuntuu. Kyllä ne kaikki on aikanaan lähteneet. Yksi paluumuuttaja asuu taas kotona, mutta lähtee sitten kun aika taas on :) Elämää tää vaan on, ei tätä kannata niin vakavasti ottaa. Ei kai se kellään välttämättä aina ihan piirutusten mukaan mene.

    • miksi kiirehtiä??

      Itse muutin pois kotoa 22-vuotiaana töiden pakottamana toiseen kaupunkiin, kotipaikkakunnalta ei tuntunut löytyvän vakituista työtä... Minusta oli hyvä asua kotona pidempään kuin useimmat, itsenäistyminen oli lopulta ns. helppoa kun olin kotona osallistunut muutaman vuoden taloudellisiin menoihin: laskun maksut ja kaupassa käynti omiin tarpeisiin ja maksoin jopa pientä vuokraa vanhemmilleni..

    • poika helsingistä

      Olen tässä itsekin 18 vuotta vähän aikaa sitten täyttänyt, ja aika samanlaisessa tilassa olen :D suoraan sanottuna tunnen vain muutaman kaverin jotka asuvan yksin, mutta itse olen siis lukion tokalla eikä suurin osa tuntemistani kavereista asu yksin :) joten älä huoli, kyllä minäkin asun varmaan vielä vuosia kotona :P ei täältä ole pois kiire minnekään

    • totuus

      Voi herran jestas sä oot viisas kun et suinpäin syöksy aikuisuuteen Minun tyttöni oli 21v ennenkö muutti kotoa pois omilleen nykyään on säälittävää että jo17v muuttavat parisuhteeseen suinpäin ja sitten tulee ero ja poikakaveria vaihdetaan kun paitaa osa jopa tekee lapsia vaikka ovat vielä itsekkin lapsia.Sitten valittavat aikuisena kun eivät kenellekkään kelpaa kuka nyt huolisi naista joka on ollut parisuhteessa monen miehen kanssa ja jos lapsiakin kukaan ei ala hoitamaan toisen miehen lasta.Ole vain kotona ja nauti olosta aikuistu rauhassa kyllä sinäkin vielä ehdit löytää itsellesi kumppanin ja itsenäistyä

    • mies 28v

      aloittaja älä tollasta mieti. asu vaan niin kauan kuin mahdollista. itse täytin juuri 28v ja en ole vieläkään omilleni muuttanut. ja maksan vanhemmmilleni joka kuukausi asumisestani ja ruuvasta sovitun summan. ja nyt vanhemmat alkavat olemaan siinä iässä että olen mielelläni kotona jotta voin katsoa heidän peräänsä. äidillä sydämmen vajaatoiminta ym ym. ne ovan huolehtinut minusta niin nyt on minun vuoro huolehtia vanhemmistani.

    • lyseonmies

      Onnea Sinulle, kaikki hyvin, olet elämän alussa ja siitä pikkuhiljaa omilleen. Ei mitään turhia murheita, vanhempasi varmaan kannustavat Sinua. Kärsivällisyyttä.Vanhana ymmärrät paremmin, en tarkoita lukiota. HYvää kesää, nauti, iloisin terveisin.

    • En ehdi lukemaan keskustelua, mutta aloituksen perusteella kuulostat aivan tyypilliselle narsistivanhemman uhrille. On 100%, että todennäköisesti äitisi on narsisti ja hän on pakkohoidon tarpeessa. Myös sinä ja isäsi tarvitsette tukea äitisi pahuudesta toipumiseen.
      Jos joudut maksamaan osan tuistasi äidillesi, on äitisi se loinen, et sinä. Äitisi on sinut synnyttänyt, joten hänellä on velvollisuus olla tukenasi. Jos hän ei siihen pysty, hän on loinen ja kuuluu pakkohoitoon. Itseasiassa sulla on lain mukaan mahdollisuus tehdä ainakin kahdella perusteella äidistäsi rikosilmoitus; taloudellinen hyväksikäyttö ja heitteillejättö.

      Voimia!

      • Et käy ihan täysillä.


      • CurlyHair-77__ kirjoitti:

        Et käy ihan täysillä.

        Arvasin, että tähän tulee tällainen vastaus. Täällä on ihmiset aina kovaan ääneen huutelemassa netissä narsisti-juttuja, mut todellisen narsistitilanteen kohdalla mennäänkin yleensä haukkumaan ne, jotka tunnistaa tuollaisen tilanteen narskupalstojen ulkopuolella.

        Etenkään vanhempia ei näillä palstoilla saa syyttää narsistiksi, vaan lasten on kärsittävä. Näin ovat Suomen psykopaatit ja skitsofreenikot yhdessä päättäneet.

        Ikävä tosiasia on, että patologisesti pettävä nainen saa netissä huudella miestään narsistiksi, miten tahtoo, mutta kun joku lapsi on kokenut narsistista käytöstä äidiltään, ei saa mitään pahaa sanoa.


    • Olet harvinisenTERVE

      Jos kerroit totta itsestäsi, niin voit olla TAATUSTI varma, että elämä kantaa SINUA, sillä olet rehellinen, ja nöyrä sielultasi !

      Ja elämän kokemukseni,-joka ei petä, haluaa sanoa, että ÄLÄ PELKÄÄ, sillä jokainen päivä antaa sinulle myös neuvot selvitä kaikesta, -SIIS jokaikisestä eteentulevasta propleemasta, ja kun totuudelta pyydät johdatusta,-yli omien hetkellisten neuvottomuuksiesi, niin voit olla varma, että selviät kaikesta !

      Se on suorastaan fysiikanlakiin perustuva totuus, joka ON PÄTEVÄ !

      Sinä tarttet rohkeutta,. ja sitä sinä saat TAATUSTI, kun otat vastuuta asioista, ja lähimmäisistä ihmisistä, ja lopulta ymmärrät, että sinull on kaikki eväät, mitÄ ikinä' tarvitset !

      Viisaus tulee elämällä, ja RUKOILE elävältä Jumalatta, että aisit tavata JUST oikeita ihmisiä, joita kohtaat, ja joita joudut kuuntelemaan, että saisit sitä' rohkeutta.
      MUTTA ota JO ENNALTA HUOMIOON, että joudut taatusti kohtaamaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat täysin eri mieltä sinun kanssa, vaikka sinä olisitkin puhunu totta, JA JUST HE kasvattavat sinuun rohkeutta, ja sitten eräänä päivänä sinä tiedät kaiken !

      Mutta ole tarkkana,ja ole varovainen,- millä poluilla liikut

      • "Jos kerroit totta itsestäsi, niin voit olla TAATUSTI varma, että elämä kantaa SINUA, sillä olet rehellinen, ja nöyrä sielultasi !"

        Pitääkö jokaisen 18-vuotiaan olla valmis muuttamaan kotoa? Aloituksessa on kyseessä aloittajan äidin aloittajaan suuntaama projektiivinen identifikaatio, missä aloittajan äiti pyrkii tunnetasolla siirtämään omia riippuvuuden ja heikkouden tunteitaan aloittajaan.


    • Vielä_kotona

      Ei ole mitään kiirettä muuttaa pois kotoa. Minä olen 27 ja asun vielä kotona. Luulisin kyllä olevani valmis muuttamaan omilleen, mutta en oikein tykkää ajatuksesta asua yksin. Perhe on minulle tärkeä ja tykkään, että on seuraa. Olen yksinäinen ihminen enkä seurustele, joten aika tulisi varmaan aika pitkäksi yksin. Johonkin kommuuniin tms. vieraiden ihmisten kanssa taas olisin liian ujo.

      Eri asiahan se olisi muuttaa omilleen, jos olisi kavereita ja kumppani, mutta mieluummin asun kotona perheen kanssa kuin yksin jossain. On tärkeää, että on perhettä ympärillä ja juttuseuraa.

      Annan rahaa vanhemmilleni ja osallistun kotitöihin.

      • homesweetalabama

        Sama mulla, ikää 27-vuotta ja asun maalla vanhempien tykönä. Muutin 20-vuotiaana pois kotoa ja olin kihloissa, ero tuli 24-vuotiaana ja muutin omilleni asumaan yksin. Seurustelin uudelleen toisen naisen kanssa ja menin kihloihin, ero paukahti taas ja rahaa on mennyt hukkaan niin paljon, että on pakko tienata menettämäni summat jotenkin takaisin. Lisäksi ei pikkukämpässä ole mitään tekemistä ku vain juoda kaljaa ja olla tietokoneen ääressä. Täällä on tilaa viritellä autovanhuksia ym. mukavaa mitä voi maalla tehdä.

        Töissä olen ollut paljon 20-vuotiaasta asti ja valmistuin AMK:sta 24-vuotiaana. Vakituista työpaikkaa ei ole, mutta rahaa jää jemmaan ihan kiitettävästi tällähetkellä olevista töistä, koska olen kuitenkin aika vastuullisissa hommissa.


    • kokolihapersu

      Aloittaja vaikuttaa oikein fiksulta tyypiltä, joten jos hänen vanhempansa eivät ole suoraan vihjailleet, että pitäisi muuttaa pois kotoa, niin ei kai sen takia tarvitse muuttaa, ettei tuntisi itseään loiseksi. Ainahan hän voi hienovaraisesti vihjata vanhemmilleen, että aikoo joskus muuttaa pois, jotta vanhemmat tajuaisivat, että hän tuntee itsensä taakaksi.

      Itselläni oli aikoinaan 90-luvulla sellaisia ongelmia, että pääsin Helsinkiin opiskelemaan, mutta en saanut Hoasilta kämppää, vaikka asuin 150 km päässä. Sen sijaan kuulin, että Hoas antoi asuntoja jopa sellaisille helsinkiläisille nuorille, jotka muuttivat pois kotoa samaan kaupunkiin! Sitä oli kiva miettiä, kun piti ostaa vanha autonrämä ja ajaa sillä joka aamu kuudeksi Helsinkiin kouluun. Välillä nukuin siinä autossa yön. Onneksi sain yksityiseltä puolelta pienen asunnon kuukauden kuluttua. Niin...sitä minä vain, että ajattele sinäkin asiaa positiivisesti: jos pysyt kotona vielä pari vuotta, et ole ottamassa asuntoa keneltäkään sellaiselta nuorelta, joka sellaisen ihan oikeasti tarvitsee!
      :)

    • 15v maailmalle

      -60 luvulla, piti lähteä kotoa kun lapsilisiä ei enää maksettu, eli nykyisin on helpompaa, voi olla kotona kauemminkin..

    • Tosiasiassa

      tää on taas yksi niistä provoista... Eihän lukiolainen joka asuu kotona saa toimeentulotukea. Opintorahaa voi saada korkeintaan 96€/kk jos vanhempien yhteenlasketut tulot ovat 20 000 € tai alle. Eikä sillä oikein makseta oppikirjoja/harrastuksia laiteta säästöön ja sitten vielä anneta vielä rahaa vanhemmille. Lukion oppikirjat/ maksavat aika paljon muista opiskelukuluista puhumattakaan. Mutta jos sopintolainaa, niin (lukiolainen max 300 €/kk). Sitten kun KAIKKI mahdolliset tukikuukadet on käytetty ja et ole vielä saanut opintojasi lukiossa loppuun sinulla on mahdollista saada tarveharkinnaista toimeentulotukea. "Jos opiskelija kuitenkin saa tosiasiassa vanhemmiltaan varoja tai muuta elatusta, tämä otetaan huomioon opiskelijan toimeentulotuen tarvetta harkittaessa". Juttusi ei kuulosta uskottavalta.

      • faktaa korjaus

        siis vanhempien yhteenlasketut VUOSITULOT ovat 20 000 € tai alle...


      • kyllä saa

        Kyllä maksavat opintotukea ja toimeentulotukea aikuiselle 18-v.täyttäneelle jos vanhemmilla pienet tulot.
        Kyllä tämä ap.n kertoma voi olla täysin totta.


    • myös lukiolainen

      Totta. Opiskelijan ensisijainen tuki on opintoraha ja opintolaina. Harkinnan varaista toimeentulotukea voi todellakin saada vasta sen jälkeen, jos valmistuminen on viivästynyt syystä tai toisesta... mutta jos asuu vanhempien luona, niin se on sitten siinä. Ei toimeentulotukea :(

    • YH-äippä67

      Hei,

      voi tyttö-hyvä. Olet aivan normaali, ja vieläpä tavallista "kunnollisempi" nuori nainen :-). Sinulla on opiskelupaikka, ei juo, et polta, haet töitä aktiivisesti ja osallistut asumiskuluihin. Ja varmaan muutenkin huolehdit kotitalustöistä ym.
      Ei ole mitään järkeä muuttaa omilleen vielä.
      Sama tilanne vähän itsellänikin. Nuorempi, vielä kotona asuva poikani on käynyt ammattikoulua vuoden, vielä kaksi vuotta jäljellä. Poikani käy työssä koulun ohella. Tekee kotitöitä, viime talvena minun ei tarvinnut yhtään kertaa tehdä rehdä esim lumitöitä, ruokaakiin poika osaa tehdä ja aina on kahvit odottamassa, kun tulen töistä kotiin :-)

    • Et ole loinen...

      Italiassa suurin osa elää vanhempiensa luona 30-vuotiaiksi saakka...

      Kun sanoit, ettei sinulla ole rahaa asua omillasi... Kyllä on, kun silloin saat korotettua opintotukea. Itse opiskelen ja asun pääkaupunkiseudulla, jossa asuminen on kaikkein kalleinta. Siitä huolimatta pystyn opintotuellani maksamaan vuoksran, sähkölaskun, puhelinlaskun, matkakortin sekä kouluruoat...

      Teen myös keikkahommia, jotka on mulle vaan pelkkää plussaa. Säästöjä syntyy lisää joka kuukausi.

      Suomessa ei tarvitse pelätä, etteikö pystyisi elättämään itseään. Täällä on usein jopa liian hyvät tuet, jotka kannustavat ihmisiä jäämään kotiin nukkumaan ja bilettämään.

      Muuta siis vain rohkeasti omaan kämppään, mutta ole samalla vastuullinen, äläkä käytä liikaa hyödyksi valtion huipputukia.

      Itsenäistymistä ei kannata pelätä, mutta sen kuitenkin haluan sanoa, että niin kauan et ole luuseri, kun et käytä valtion tukia turhaan hyödyksi. Niin kauan et ole mikään loinen. Mun naapurustossa asuu monta loista. Ne ei vaan viitsi mennä töihin, kun bilettäminen mun verorahoilla tuntuu heistä hauskemmalta. Mä joudun maksamaan veroja siitä, että he saavat pilata mun yöunet bilettämällä joka ilta. Sellaiset ihmiset ovat loisia!

    • Nainen 67

      HEI! Älä ole huolellissasi kaikki hoituu kun aika tulee olet vielä liian nuori asua yksin ja saadaa kaikki toimimaan, kaikki maksa nykypäivään. Käy koulu loppuun ja miettii sitten mitää haluat tehdä. Minun mielestäsi sinulla ei ole mitään häpemistä olleenkaan. Ole iloinen sinulla on vielä aikaa itsenäisyä ja olla aikuinen, nyt olet vielä nuori nainen! Ei ole häpeä asua kotona sinun ikäisenä! Olet rohkea nuori ihminen joka ajattelleet hyvuä asioita- otaa isisti! Hyvää kesää sinulle! Pää pystyy vaan kaikki ovet vielä sinulle aukea kun olet valmis ottaamaan siihen tilaisuutta! Mitään ei ole helppoa tässä maailmaassa, sinulla on varmasti paljon annettaa uskon sen. Terveys ja hyvinvointi ovat todella tärkeätä,hyvää että et juo etkä poltaa tupakka. Kaikkea hyvää vaan sinulle!

    • jeppana

      ei mitään hätää, itsekin muutin 21v omilleni. tsemppiä ja aurinkoista kesää sinulle:)

    • mv<ööjb

      Me kaikki ollaan kehitytty omaan tahtiin ja niin se saa ollakin. Pääasiaon ettet tee mitään ajattelematonta sen vuoksi, että muutkin on tehneet. Jos äidillesi käy, että asut kotonaja opiskelet, se on hyvä. Opiskele rauhassa ja tee iltatöitä, jos on tarve ja jaksat. Minä olen ollut kokopäivätyössä 16-vuotiaasta eli hankkinut omaa rahaa ja sitä kautta elämänhallintaa, kun on hoitanut omat menonsa. Yritin muuttoakin siinä iässä, mutta eihän se onnistunut, kun ei ollut kokemusta rahankäytöstä eikä rahaakaan. Lopullisesti muutin 20-vuotiaana ja ihmettelin kuinka kahden viikon palkka meni ruokakaappeja täyttäessä. Astioita ja muita ostin sen mukaan kun oli varaa. Tiukkaa oli. Nauti siis mahdollisuudesta kehittyä aikuiseksi hiljalleen...

    • minä - äiti

      Mihin sinä valmistut 20-vuotiaana? Etkö vain kirjoita lukiosta ylioppilaaksi. silloinhan ei ole valmistumisesta kyse vaan ammattiin valmistutaan. Tämä nyt pieneksi oikaisuksi, ettet ajattele että olet valmis johonkin työpaikkaan.

      Mutta siihen itsenäistymiseen. Voitko lukioaikan hankkiutua vaihto-oppilaaksi? Ellei kotoa kovin kannusteta, kysele paikalliselta Lion Clubilta tai Rotary-yhdistykseltä, voivatko auttaa. Vaihto-oppilasaika on hyvä itsenäistymiselle kun kutienkin samalla ollaan perheessä, jossa on turvallista.

      Mutta hävetä sinun ei kannata, jos voit asua vielä kotonasi, niin ole onnellinen että välisi kotiin ovat niin hyvät, että saat asua. Huolesi on pieni huoli, mutta lienee sinulle iso, kun suurempia huolia ei sitten taida ollakkaan.

      Oman tyttäreni kanssa menettelimme yhteisestä sopimuksesta niin, että hommasimme kodin lähettyviltä (6 km matkaa) yksiön, johon opintoraha riitti maksamiseen. Ruokarahan annoin, joka laskettiin niukaksi, mutta riittäväksi. Toimeentulotukea emme hakeneet, koska tyttäreni oli silloin 17-vuotias. Mutta sinulla toimeentulotuki riittänee ruokaan.

      Kimppa-asunnot olisivat edeullisempia, jos haluat itsenäistyä, niin voit etsiä sellaisen, jos muunlainen asuminen ei tule kyseeseen. Joka tapauksessa, puhu vanhempiesi kanssa tästä asiasta ja kysy mitenkä he voisivat kannustaa itsenäistymisessä. Olet kyllä tehnyt peikon tai vuoren itsenäistymisestäsi. Ei kai se niin kamalaa ole vielä kotona asua. Olet kovin nuori vielä, mutta jos se noin vaivaa, niin tee sen eteen jotain.

      Kuka sinua katsoisi alaspäin. Kerro ylpeidellä, että voit vielä asua kotona opiskeluajan, niin tulee edeullisemmaksi ja kun vanhemmillekin se sopii. Tosin, oletko oikeasti kysynyt vanhemmiltasi, haluavatko he, että aikuinen lapsi asuu vanhempien luona. Aina ei ilkeä sanoa totuutta vanhemilleen.

      • zxz.

        Ne ovat niitä lellikakaroita joita lähetetään vaihto-oppilaiksi.


    • 'ada

      Olet harvinaisen avoin ja ajatteleva nuori.Liian moni on joko joutunut lähtemään kodistaan liian nuorena tai sitten ovat tahtoneet lähteä vapauteen ilman niitä edellytyksiä ,jota itsenäin elämä aina odottaa itsekultakin.
      Pysy samalla tiellä niin kymmenen vuoden päästä voit itse itseäsi onnitella tästä hyvästä ja viisaasta valinnastasi.

    • The Boss.......

      Koska itse selvästi ajattelet ja tiedostat tilanteen ja olet laittanut sen jopa paperille.... niin EN näe mitään ongelmaa sinun tapauksessasi.

      Italiassa asutaan nykyään 35v kotona.

      Eli vastaus = Olet Normaali.

      • aina kotona

        itse olen 42 v miehen alku ja asun vieläkin vanhempieni kanssa vanhemmat nuorkkaita n. 60v.enkä todellakaan aio muuttaa pois asuin 10v sitten lapseni äidin kanssa 1.5 vuotta. mutta ei sopinut mulle liikaa vastuuta ja velvollisuuksia,eikä voinut mennä ja tulla omien aikataulujen mukaan.rahat ois pitäny jakaa. itsellä vaativa hyvin palkattu työ joka vaatii matkustamista ja harrasukset.omat vanhempani ymmärtävät ainutlaatuisuuteni ja tarpeeni paremmin kuin kukaan muu,joten en aio muuttaa pois omasta kodistani vuosiin.joten älkää hosuko kotoa muuttamisen kanssa vaan miettikää tarkkaan mitä haluatte.


    • ....................

      EI HÄTÄÄ POIS TOLLAISET

    • ..

      Ei hätää.. Tuo on täysin normaalia. Ei ole noloa myöntää eikä noloa jos asuu vanhempien kanssa =)

    • ElLocoFinntastico

      Brittien uuden tutkimuksen mukaan kaikista 22-30 vuotiaista Briteistä asuu kotona edelleen lähes kolmannes, yli 30 prosenttia.

      Italiassa asutaan kotona vieläkin enemmän.

      Eli jos vain viihdyt kotona niin mikä ettei asuessa. Ei yksin asuminen niin herkkua ole.

      • zxz.

        Ne on järkevämpiä, eikä niin moraalittomia..Vaikka luulis muuta.


    • ilvis11

      elä,elämääsi miksikysyt täältä neuvo .

    • Esimerkillistä

      Ihailtavan viisas nuori nainen olet. Ymmärrät elämän realiteetit ja olet valmis tekemään niiden eteen töitä. Ehdit kyllä asua omillasi ihan riittävästi ja minusta nuoren, joka vielä opiskelee (vaikka olisikin jo täysi-ikäinen) on hyvä ja kaikinpuolin järkevä asua kotona. Itse muutin olosuhteiden pakosta pois kotona 16-vuotiaana (alkoholisti vanhemmat, äidin uusperhe helvetti yms.) ja en todellakkaan ollut siihen valmis. Sotkin talousasiani todella pahasti ja muutenkinj elämä meni hetkellisesti päin helvelttiä. Pitkään makselin ulosotto velkoja ja minulla ei ollut luottotietoja, vasta ihan pari vuotta sitten sain luottotietoni takaisin, veloista selvisin onneksi jo paljon aiemmin. Ei se mitään herkkua ollut palkasta suurinta osaa joka kuu pulittaa nuoruus vuosien törttöilyihin, mutta elämä on.
      Nykyään minulla menee tosi hyvin ja olen itsekin jo äiti. Äitinä toivon ja suunnittelen kaiken jatkuvasti niin, että sitten kun omat lapseni ovat isoja meillä on tilaa siihen, että he voivat asua kotona myös "aikuisina". Tietysti, jos haluavat. Toivottavasti onnistumme kasvattamaan heistä fiksuja nuoria, niin kuin sinä olet!

      • zxz.

        Täällä tehdään helposti viisaaksi ja ylistetään... Eikä tosta aloittajasta tiedä onko kyseessä nainen.. ÄLÄ YLISTÄ LIIKAA.


    • Sir.Taide

      Tyhmä, hölmö ja tomppeli huonontaa elämänlaatua muuttamalla huonompaan paikkaan missä asuu.

      Ja hullua kiinnostaa se mitä muut muka ajattelee.

    • kotio palannut

      Kehitymme eri tahtia.
      Tärkeintä on pystyä myöntämään realiteetit..

      eihän nyt lukiolaisella vielä pidäkkään työpaikkaan olla?
      Yliopistossa opiskelevilla se on n. 30%... yo riippuen.
      Joillakin on osaaika työtä...

    • 58 V

      Voi heeihän sua kukkaan pakota lähteen Äiskän viekusta senkun jatkat yhteiskunta ja sossu huolehtii sit kun äiskä kuolee kyllä oikee-työläis tienaa sunki elantos

    • Hyi hitto mitä uikut

      "Minulle tämä on henkilökohtainen häpeä, koska tuntuu siltä, että pitäisi olla muuttanut jo pois kotoa ja olla omillaan. "

      Et ole ainoa joka häpeää!!!!!!!!

    • Maroolofi

      Jos asuu vanhempien luona, kantsii sanoa että asuu kadulla. Silloin ne ei voi ottaa vanhempien tuloja huomioon.

      Ite jouduin muuttamaan 24-25 vuotiaana omilleni, kun vanhemmat ei kestäneet mun elämäntyyliä. Nykyään olen parantanut tapani ja olen paljon vanhempieni luona. Mulla on oma kämppä, mutta siellä en tee juuri muuta kun käyn katsomassa postin.

    • Asujamata

      Ei tuossa ole mitään häpeämistä. Sitten voisi olla, jos olisit vaikka kolmekymppinen - eikä silloinkaan jos se olisi itsellesi ja vanhemmillesi ok. Tällainen asia ei kuulu muille, mikäli asianosaiset ovat tyytyväisiä tilanteeseen.

      Häpeä on juttu jota kaikki eivät tunne. Esimerkiksi nuori omasta halustaan työtön, joka asuu vanhempiensa luona, maksattaa heillä kaiken, ei osallistu kotitöihin, tuo tyttö/poikakaverinsa luokseen asumaan. Sellaisiakin tapauksia on, vanhempia hävettää mutta aikuinen lapsi ei osaa hävetä, on joko tyhmä tai röyhkeä.

      • Muikkuyksinmetsässä

        Käsittääkseni jotku vanhemmat kans tykkää pitää "muumitaloa", mihin kaikki on tervetulleita asustelemaan, ruuat tulee pöytään ja lapset, oli ne sitten isoja tai pieniä, sukua tai eivät saavat temmeltää omissa seikkailuissaan ilman huolen häivää. :D


    • Hedda

      Heips! Oon 19 vuotias ja asun vielä kotona itsekin, enkä näe mitään kiirettä kotoa pois muuttamisessa. :) On yksilöllistä nuo muuttamisjutut. Jotku haluaa muuttaa samantien kun täytetään 18 ja joskus jopa nuorempanakin. Jotkut taas etenevät hitaasti muuton suhteen. Joten älä ota hirveetä stressiä siitä asiasta, halu pysyä kotona vain kertoo että et ole vielä valmis. Anna asioiden edetä omalla painollaan. :)


      Aurinkoista kesää!

    • "Ihailijasi"

      Hei!
      Olet mielestäni Fiksu nuori kun sopeudut olemaan kotona ja tulet toimeen omien vanhempiesi kanssa itse olisin ollut kauemminkin omien vanhempieni kanssa mutta jouduin lähtemään ammattiin opiskelun takia aika nuorena pois kotoa ja muutenkin sen jälkeen työn perässä kun en saanut kotiseudultani alaani vastaavaa työtä,Isäni sanoikin minulle että olet aina tervetullut takaisin jos et viihdy tai pärjää ja ne sanat muistan Lämmöllä vielä tänäkin päivänä vaikka on kulunut jo kymmeniä vuosia tuosta hetkestä ja molemmat vanhempani ovat jo pois tästä elämästä.
      Ihailen Sinunlaistasi tyttöä olet varmasti kunnon tyttö,eikä Sinulla ole mitään hävettävää ja kun tulee se hetki että lähdet omillesi niin menestyt aivan varmasti siinä kuin muutkin ikäisesi uskon että menestyt heitä paremmin!
      Kaikkea Hyvää Sinulle ja koko Sinun tulevaisuudellesi olet Hieno tyttö!

    • etoleloinen

      minulla on kolme lasta ja jokainen asui noin 21vuotiaaksi asti kotona eli kun oli lukiot ja ammattikoulut ja armeijat käyty niin itse halusivat muuttaa ja itsenäistyä.Joten ethän mieti pois muuttamista vaan keskity opiskeluun sillä se on tällä hetkellä sinun tärkein elämänvaihe.Jatkoopinnot eriasia joten Tsemppiä sinulle
      Onnea elämääsi ;-)

    • "Ihailijasi"

      Hei!
      Katselin noita ihmisten kirjoituksia Sinulle,siellä on vaikka millaisia mielipiteitä mutta älä edes ajattele kaikkia vakavasti sillä meissä ihmisissä on moneksi
      Olet hieno ,Hyvä nuori nainen toimi järkevästi kuten olet toiminut tähänkin saakka
      ei ole Sinun vikasi että maassa on huonosti työpaikkoja tarjolla .
      Etkä saa tuntea itseäsi "loiseksi"ajattele että olet nuori ja elämänhaluinen ja olet ,minä ainakin arvostan Sinua Olet Hieno Tyttö ja toivon sydämestäni Sinulle Kaikkea Hyvää nyt ja Tulevaisuudessakin .

      • zxz.

        Voi tätä mielistelyä ja kehumista, vaikka ei ihmistä tunne, eikä edes tiedä onko nainen vai mies.


    • Omilleen 21v

      Ei huolta, olet täysin normaali. Kyllä se on tosi harva lukiolainen, joka pystyy omilleen muuttamaan ja silloinkin todennäköisesti löytyy isipapan luottokortti takataskusta...

    • joidenkin mielestä on nolompaa jos lähtee (tai heitetään) pois kotoa teini-iässä, ehkä jo 15-16-vuotiaana, kun opiskellaan, sitten ei vielä parikymppisenäkään ole itsenäistynyt, vaan elää tuilla (kuten KAIKKI opiskelijat, huom tässä mielessä opiskelevat ovat niitä pahimpia loisia, heille myös korvataan kaikki ja saavat alennusta kaikesta) ja vaikka olisi ammatti, ei osata elää itsenäisesti. Miten voisikaan, kun ei ole opetettu. Se on tämä yhteiskunta. Mieluummin vanhempien kanssa heidän tuellaan, kuin valtion rahoilla syrjäytettynä. Häntä pystyyn tyttö tai poika, jos se yhtään lohduttaa, jo pelkästään se että käyt lukiota, kertoo että sinulla on suunta hukassa, lukio on niille jotka eivät tiedä mitä haluavat, paitsi "siistin lakin", eli tutkinnon, mutta mitä tekemistä sillä on varsinaisen _tekemisen_ kanssa...ei yhtään mitään, yo-tutkinnosta ei ole mitään hyötyä kellekään, paitsi yleissivistys erittäin heikosti peruskoulunssa pärjänneille... Jos suoritat lukiota, sitä kymppiluokan vastinetta pidempänä versiona, ei sinua kukaan loiseksi leimaa. Olet vielä lapsi.

    • Nisse123

      Eräs kaverini sanoi että monet häne ntuntemiaan nuoria jotka ovat muuttaneet heti pois kotoa olivat täysikään päässeet, mutta palanneet asumaan takaisin vanhempiensa luo 2 kk sisällä.
      Itsekin tein niin mutta muutinkin asumaan poikaystäväni kanssa. Joten helpompi asua jonkun kanssa.
      Mutta siinä ei ole hävettää jos asuu vanhempien kanssa :)

    • Älä murehdi,äläkä kiirehdi.;kyllä se kodinjättöpäivä tulee kun on tullakseen!

    • että sellaista

      Mielestäni ei kannattaisi muuttaa kotoa, jos ei ole valmis, jos ei ole pakko. Siihen pitäisi olla halu, halu elää itsenäisesti.

      Vanhempani pakottivat itseni muuttamaan pois noin 20-vuotiaana. Heidän mielestään minun piti itsenäistyä. No, ei se kyllä todellakaan putkeen mennyt. Yksin neljän seinän sisällä oleskelua, mielenterveysongelmia yms. Itse tunsin olevani vähitellen oikeasti valmis elämään itsenäisesti siinä 25 vuoden korvilla (mt-ongelmat varmaan osittain toki hidastivat tätä prosessia).

      Mielestäni jokainen omalla tuntemuksellaan. Jokainen on erilainen, jokainen on yksilö, jokainen kehittyy hieman eri tahtia.

    • jk

      on normaalia

    • Viimeiset terveiset

      Hei! En kuvitellut, että saisin näin paljon vastauksia! Kiitoksia jälleen viesteistänne, jotka olivat asiallisia ja viisaita. Ei minulla muuta, halusin vain kiittää, että luitte kirjoitukseni ja vastasitte takaisin. Kiitos!

      Hyvää loppukesää ja syksyn alkua kaikille!

      Terveisin aloittaja

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      370
      3478
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      127
      2494
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1765
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      75
      1266
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1107
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1043
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      903
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe