18-vuotias eikä vielä valmis itsenäiseen elämään. Normaalia?

Epäonnistunutko?

Moi.
Olen 18-vuotias lukiolaisopiskelija ja valmistun suunnilleen 20-vuotiaana, eli ensimmäinen vuosi menossa. Olen tässä pohtinut, että onko normaalia jos ei kykene vielä itsenäistymään tässä iässä. Asun kotona eikä minulla ole töitä. Saan toimeentulo- ja opintotukea elämistä ja oppikirjoja varten. Maksan niillä myös omat harrastukseni ja loput laitan säästöön. Ja koska asun kotona koudun antamaan osan tuista äidilleni. En juo enkä polta enkä myöskään käytä huumeita.

Minulle tämä on henkilökohtainen häpeä, koska tuntuu siltä, että pitäisi olla muuttanut jo pois kotoa ja olla omillaan. En pysty vielä tähän kun ei ole töitä ja säästöjä tarpeeksi muuttoa ja itsenäistä elämää varten. Tunnen itseni loiseksi, koska tiedän sisimässäni pystyväni parempaan. Olen terve ja nuori ja minulla on työkokemusta joten hakemusta kehiin. Olisi kiva saada työ jonka voi aikatauluttaa koulun harrastuksen mukaan. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ei saa luovittaa.

Loppujen lopuksi onko tämä normaalia ja katsotaanko minua alaspäin jos nyt voikaan vielä itsenäistyä.

131

6015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpsistä

      Ei hätää edes Suomen mittapuulla. Ja monessa muussa maassa asutaan kotona siihen asti kunnes mennään naimisiin, vaikka silloin olisi jo yli kolmen kymmenen. Itse asuin kotona jonkun aikaa palattuani opiskelemasta 25-vuotiaana, ja vieläkin välit vanhempiin ja sisareen ovat läheiset vaikka keski-ikä kolkuttaa. On jo rahan käytön ja ekologiankin kannalta älytöntä että kaikki asuvat yksin omissa pikku kopeissaan.

    • Tsampsamp

      Itse muutin kotoani pois 16-vuotiaana ja se oli kyllä typerintä ikinä.
      Pysy kotona niin kauan kuin mahdollista.

      • 9gagger

        Joo ole kotona niin pitkään kunnes et kestä enään vanhempiasi yms. Tai he eivät halua sua sinne. Vieraile myös nettisivulla www.9gag.com. Hauska paikka oikeesti.