Jehovan todistajat, kuten muutkin kristityt, uskovat Jeesuksen lunastaneen heidät perisynnistä omalla kuolemallaan. Täydellisen ihmisen uhri täydellisen ihmisen rikkomuksen puolesta.
Sovitusnäkemys ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys ja siitä ollaan montaa mieltä. Monet tutkijat ovat päätelleet, että sovitusteologian alkuperä on kapeammalla pohjalla kuin kuin yleensä on ajateltu. Heidän mukaansa vakaumus Jeesuksen kuolemassa tapahtuneesta pelastuksesta on peräisin hellenisteiltä, ts. Stefanuksen seurakunnalta. Teoria perustuu seuraaville näkökohdille:
1. Juutalaisessa kirjallisuudessa ei ole paljon lähtökohtia sille, että jokin ihmisen tai edes messiaan kuolema sovittaisi jumalan edessä ihmisten tekemät synnit.
Vaikeasti tulkittavat palvelija-hahmo Jesajan kirjassa on tärkeä poikkeus, mutta tässäkin Septuaginta korostaa hänen tehtäväänsä. Septuaginta on kreikkaa puhuvien diasporajuutalaisten tekemä käännös.
Hellenistijuutalaisten kirjoittama Makkabilaiskirja on toinen merkittävä teksti asian kannalta, jossa marttyyri kuolee koko kansan puolesta. Kirjoittajan mukaan vainoissa menetäneet ovat antaneet "sovitusuhrin" kansan syntien tähden. Tämä siis viittaa siihen, että sovitusajatus on hellenistijuutalaisessa marttyyriteologiassa.
2. Kreikkalais-roomalaisessa kirjallisuudessa ajatus kuolemasta isänmaan, kodin, ystävien ym. puolesta on yleinen. Kielellisesti kuolema jonkin puolesta "hyper", on nimen omaan hellenistiseen kulttuuriin kuuluvaa kielenkäyttöä.
Merkille pantavaa on, että sovitusteologia tulee kaikkein keskeisimmin esiin hellenistikristillisyyden piirissä syntyneissä kirjoituksissa (esim. Paavalin aidot kirjeet, jälkipaavalilaiset kirjeet, Heprealaiskirje), kun taas niissä kirjoituksissa joiiden katsotaan heijastavan palestiinalaisen Jeesus-liikkeen traditioita (esim. synoptiset evankeliumit, Q-lähde), sovitusteologiaa on joko vähän tai ei lainkaan.
3. Hypoteesi, jonka mukaan sovitusajatus on viime kädessä peräisin historialliselta Jeesukselta, on sen varassa millainen todistusarvo on Mark. 10:45. 14:24.
Ehtoollisosio voidaan jäljittää Paavalin tuntemaan traditioon, mikä saattaa liiittyä johonkin mystiseen kokemukseen ja Jeesuksen mahdollisesti esittämä sovitusajatus esiintyy tekstiyhteydessään ohimennen. On pääteltävissä ettei tieto Jeesuksen mahdollisesti antamasta tulkinnasta sovituksesta levinnyt ainakaan kaikkien Jeesuksen seuraajien pariin.
Vaikuttaakin siltä, että Jeesuksen kuolemalle on annettu erilaisia merkityksiä.
[Uro, Risto, Jeesus-liikkeestä kristinuskoksi, s. 87-90]
Sovitusteologiasta
16
83
Vastaukset
- lunnaat....
Niitä lunnaita,
jotka Jumalan Poika, Jeesus Kristus, antoi ihmiskunnan puolesta....?
Ihmiskunta tarvitsi lunnaita Eedenin kapinan vuoksi.
Aadam myi itsensä tekemään pahaa siitä itsekkäästä ilosta,
että hän sai nauttia edelleen vaimonsa seurasta,
joka nyt oli syntinen lainrikkoja, joten Aadam oli Jumalan edessä yhtä tuomittava kuin Eevakin.
Näin Aadam myi itsensä ja jälkeläisensä synnin ja kuoleman orjuuteen,
sillä tuon hinnan vaati Jumalan oikeudenmukaisuus.
(Ro 5:12–19; vrt. Ro 7:14–25.)
Aadamilla oli ollut inhimillinen täydellisyys, mutta hän menetti tuon kallisarvoisen omaisuutensa ja riisti sen myös kaikilta jälkeläisiltään.
Laissa oli ”tulevan hyvän varjo”,
ja sen alaisuudessa synti peitettiin eläinuhreilla.
Se oli kuitenkin vain vertauskuvallinen peite,
koska nuo eläimet olivat ihmistä alempia; siksi ’sonnien ja vuohien veren oli mahdotonta [todellisuudessa] ottaa pois syntejä’, kuten apostoli toteaakin.
(Hpr 10:1–4.)
Noiden vertauskuvallisten eläinuhrien täytyi olla virheettömiä, täydellisiä yksilöitä (3Mo 22:21).
Siksi todellisen lunastusuhrin, ihmisen,
joka todella pystyisi poistamaan synnit, täytyi myös olla täydellinen, virheetön.
Hänen täytyi vastata täydellistä Aadamia ja hänellä täytyi olla inhimillinen täydellisyys, jotta hän voisi maksaa lunastushinnan,
joka vapauttaisi Aadamin jälkeläiset siitä velasta, epätäydellisyydestä ja orjuudesta, johon heidän ensimmäinen isänsä Aadam oli heidät myynyt
(vrt. Ro 7:14; Ps 51:5).
Vain siten hän saattoi tyydyttää Jumalan täydellisen oikeuden,
joka vaatii menetetyn korvaamista vastaavalla,
antamaan ”sielun sielusta” (2Mo 21:23–25; 5Mo 19:21).
Jumalan oikeuden ehdottomuuden vuoksi
ihmiskunnan oli mahdotonta itse hankkia omaa lunastajaansa (Ps 49:6–9).- it-2FI Lunnaat s.117
lunnastxt lähde:
it-2FI Lunnaat s.117 - Markku
Hei Jaakoppi. Koko ihmiskunta lankesi Luciferin ensimmäisessä kapinassa Taivaassa ollessaan ja karkoitettiin sieltä.
Jumala salli Luciferin pitää vallassaan kaikki Jumalasta luopuneet henget.
Kristus kuoli sen vuoksi, että henget saattoivat jälleen katuvina palata Isänkotiin.
Ennen lunastusta yksikään henki ei päässyt vapaaksi Luciferin valtakunnasta. - H.b.S
Markku kirjoitti:
Hei Jaakoppi. Koko ihmiskunta lankesi Luciferin ensimmäisessä kapinassa Taivaassa ollessaan ja karkoitettiin sieltä.
Jumala salli Luciferin pitää vallassaan kaikki Jumalasta luopuneet henget.
Kristus kuoli sen vuoksi, että henget saattoivat jälleen katuvina palata Isänkotiin.
Ennen lunastusta yksikään henki ei päässyt vapaaksi Luciferin valtakunnasta."Lucifer on latinaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti "valonkantajaa" (lux = valo; ferre = kantaa, tuoda). Nimi periytyy alkujaan kreikan termistä Ἓσπερος, heosphoros, aamunkoin tuoja. Antiikista lähtien Lucifer on tarkoittanut Kointähteä eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.
Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lucifer - jaakobista
Adam ei varmaankaan toiminut täysin itsekkäästi, sillä tuntevana Jumalan kuvana hän varmaankin myös rakasti puolisoaan Evaa jonka Jumala oli hänelle antanut.
- jokainen ihminen on ainutkertainen ja uskon että Jumala arvosti Adamin suojelevaa mielentilaa puolisoaan kohtaan vaikka hän siten tietoisesti asettui asemansa yläpuolelle.
- miten Adami olisi muutoin voinutkaan toimia kuin vertauksellisesti luopumalla omasta 'ikuisesta' elämästään yhdessä vaimonsa kanssa osallistumalla kiellettyyn tekoon?
- Jeesuksen rakkaus on Jumalallisen rakkauden suurin ilmentymä, ja hän antoi henkensä meidän edestämme uutena Adamina.
" Eikä vain meidän, vaan koko maailman"
- jaakobista
Jeesus oli suuri profeetta, opettaja ja rabbi. Hänen elämänsä oli Raamatun mukaan pyhittymistä toteuttamaan Jumalan tarkoituksia.
Jeesuksen elämä ja opetus on esimerkillistä mutta hänen hyväksymisensä Jumalan pojaksi ja Pyhänhengen laskeutuminen osaksi Jeesuksen persoonaa on se mikä tekee hänestä täydellisen ihmisen ja uuden Adamin.
- Jeesuksen elämä on siis täydellistä yhteistyötä Jumalan kanssa ja siten hän sopii täyttämään Ylipappeuden Melkisedekin mukaan.
- Jumalan voimalla eli Pyhällähengellä Jeesus pystyi vastustamaan Saa..tanan johdattelemaa kapinaa ja tarjottua vaihtoehtoa mukautumiselle tämän maailman ruhtinaan tahtoon.
Toisin kuin muut kristilliset uskonnot, Raamatuntutkijat eivät pidä Jeesusta ns. "kaksiluontoisena" vaan täydellisenä ihmisenä muiden ihmisten joukossa ja hänen taivaallinen asemansa on Jumalan tahdosta tapahtuva korotus.
- Jeesus on siis ollut aikojen alusta Jumalan ensimmäinen Esikois-Poika joka tuli ihmisyyteen Jumalan lähettämänä ja kun hän osoittautui täydelliseksi, ei hän tarvinnut omasta edestään lunastusta vaan sen sijaan tarjosi tuon lunastuksen ihmiskunnalle maksamalla siitä hinnan omalla ikuisuuteen jatkuvalla ihmiselämällään.
Meidän tulee muistaa myös se Kristillisyyden usein unohtama ajatus siitä että Jeesuksen ihmisyys oli laatuaan ehdollista kuolemattomuutta samoin kuin Adaminkin, ja tulisi jatkumaan niinkauan kuin Jumalan tahto toteutuisi.
- siksi tuo elämä katkesi kesken ja siten ikuinen lunastus tuli voimaan.
Moni varmaan kysyy, miksi on kulunut jo niin kauan aikaa siitä kun Jeesus oli täällä ihmisenä, olisiko parempi aika nyt kun tiede on jo osoittanut olevansa nykyajan jumala?
- tämä kysymys ratkeaa sinä päivänä kun Jeesus saapuu lupauksensa mukaan uudestaan.- Pii on 3.0
..." Maksamalla siitä hinnan omalla ikuisuuteen jatkuvalla ihmiselämällään... "-
Täällä nyt puhutaan vähän kukin toistensa ohi; -
Kun sanotaan , että Jeshua uhrasi ihmiselämänsä ; niin miten Hän seisoi profeetta Sakarian kirjassa Lain tuomareiden edessä ylösnousseena ihmisenä luvussa 3 ?
ja kuinka Kirjoitus silloin sanoo , Ettei Korkein sallinut poikansa ruumiin turmeltumista ?
Mutta tämän kaiken me tiedämekin ;-
- jaakobista
Vanhan maailman uskonnot ovat lähtöisin hyvin kaukaa menneisyydestä, Raamatun mukaan ajalta ennen vedenpaisumusta ( Hesekiel puhuu uskonnoista ja niihin liittyvistä kansoista 'Puina' ).
- on siksi lähtökotaisesti tarkasteltava niitä sellaisina joissa on jokin totta mutta etteivät ne ole täydellinen Jumalan ilmoitus. Näin on myös Hellenismin ja Kreikkalaisten jumal pantheonin suhteen.
Kun tarkastelemme Raamattua ja ensin sen toista "siipeä" eli Tanakhia, tulemme huomaamaan että se on kehittyvä kirja Mooseksesta alkaen ja päättyen Profeettoihin. Jumala siis paljastaa tarkoituksiaan vähitellen se suhteen minkä hän on luvannut jo paratiisissa "siemenestä".
Vanhan-Testamentin juutalaisuudessa sekä hyvä että paha saivat tekojensa mukaiset seuraamukset jo tässä elämässä sillä ennen Hellenismin vaikutusta eivät juutalaiset uskoneet "kuolemattomaan sieluun".
- kuitenkin koko Vanha-Testamentti on täynnänsä huolta siitä että jumalattomat menestyvät jopa paremmin kuin ne jotka haluavat toteuttaa JHWH :n tahtoa.
Job kuitenkin ymmärtää Jumalan kerran järjestävän 'Lunastajan' ja Messiaan ja siihen hän luottaa kuten kristitytkin ( Job 19:25-29 )
Perisynti on taipumusta epätäydellisyyteen ja sen mukaiseen syntiin, mutta onko "perisynti" itsessään pahuutta?- Markku
Perisynti on se, että henget ammoin olivat tottelemattomia Jumalalle.
Poika ei kanna isänsä syntivelkaa eikä isä poikansa, sanotaan Raamatussa. Mistä se synti silloin on tähän maailmaan silloin livahtanut?
Synnymme syntisenä tähä maailmaan aiemmasta elämästämme.
- H.b.S
Juutalaisuus ei usko perisyntiin, siitä huolimatta talmudilaisina aikoina jotain tuollaista opettavia on voinut olla. Juutalaisuus uskoo ihmisen syntyvän maailman puhtaana synnistä, mutta paha viekoittelee häntä. Jumalan avulla hän voi voittaa taipumuksensa pahaan.
Perisynti on kirkkoisien keksintöä.
Ei ole mitään perisyntiä, ihminen on epätäydellinen, erehtyväinen ja katuu toisinaan tekemisiään, on mustasukkainen, raivoisa ym. aivan kuten hänen luomansa jumalatkin.- jaakobista
En löydä Raamatusta tukea sille että Jumala olisi jo luodessaan tehnyt ihmisestä epätäydellisen, sillä rangaistus tuli vasta kapinoinnin seuraamuksena ja tuo rangaistushan on luettavissa jo Raamatun alkusivuilta, samoin kuin Jumalan lupauskin.
En myöskään löydä Raamatusta perustetta ihmisessä itsessään olevaan pahaan, siksi esitinkin kysymyksen; " onko perisynti [ epätäydellinen taipumus ] pahuutta?
- En näe ympäröivässä luomakunnassa mitään tietoisuutta pahuuden olemassaolosta tai pahuuden toteuttamista vaan pahuuden toteutus on ainoastaan ihmislajille ominainen.
Kyllä, ihmiset pystyvät "luomaan"... jopa jumalia, mistä moinen kyky?
- Kreikkalaisten samoin kuin Roomalaistenkin jumal-pantheonit ovat hämmästyttävän runsaita, niin että omana aikakautenaan ne ovat varmaankin voineet tarjota lähes jokaiselle jonkin jumalan jota voi palvoa ja joka täyttäisi tarpeita, ja ikäänkuin se ei vielä riittäisi oli mahdollisuus palvoa jopa "tuntematonta jumalaa" tai jopa "kaikkia jumalia", kuten Rooman Pantheonissa.
- lisäksi vielä "koti-jumalat" ja henget ja "lainatut jumalat"...
Raamattu ilmoittaa yhden Jumalan jonka nimi on JHWH ja siten asettuu muiden jumalien tilalle, omana aikakautenaan varmaankin hämmentävä ajatus.
Käydessäni Vatikaanin museoissa näin vilauksen tuon vanhan-maailman perinnöstä ja siihen liittyvistä toiveista, odotuksista ja siitä mikä ihmistä ikäänkuin ajaa kohti korkeampaa päämäärää, mielenkiintoinen matka, suosittelen.
Muuten asian vierestä hieman; Vatikaanin oppaan mukaan Keisari Neroa on aiheettomasti syytetty Rooman palosta sillä ilmeisimmin sen aiheuttivat kuitenkin ne kristityt jotka pitivät Roomaa "Suurena Babylonina", - kukapa sen tietää... - H.b.S
jaakobista kirjoitti:
En löydä Raamatusta tukea sille että Jumala olisi jo luodessaan tehnyt ihmisestä epätäydellisen, sillä rangaistus tuli vasta kapinoinnin seuraamuksena ja tuo rangaistushan on luettavissa jo Raamatun alkusivuilta, samoin kuin Jumalan lupauskin.
En myöskään löydä Raamatusta perustetta ihmisessä itsessään olevaan pahaan, siksi esitinkin kysymyksen; " onko perisynti [ epätäydellinen taipumus ] pahuutta?
- En näe ympäröivässä luomakunnassa mitään tietoisuutta pahuuden olemassaolosta tai pahuuden toteuttamista vaan pahuuden toteutus on ainoastaan ihmislajille ominainen.
Kyllä, ihmiset pystyvät "luomaan"... jopa jumalia, mistä moinen kyky?
- Kreikkalaisten samoin kuin Roomalaistenkin jumal-pantheonit ovat hämmästyttävän runsaita, niin että omana aikakautenaan ne ovat varmaankin voineet tarjota lähes jokaiselle jonkin jumalan jota voi palvoa ja joka täyttäisi tarpeita, ja ikäänkuin se ei vielä riittäisi oli mahdollisuus palvoa jopa "tuntematonta jumalaa" tai jopa "kaikkia jumalia", kuten Rooman Pantheonissa.
- lisäksi vielä "koti-jumalat" ja henget ja "lainatut jumalat"...
Raamattu ilmoittaa yhden Jumalan jonka nimi on JHWH ja siten asettuu muiden jumalien tilalle, omana aikakautenaan varmaankin hämmentävä ajatus.
Käydessäni Vatikaanin museoissa näin vilauksen tuon vanhan-maailman perinnöstä ja siihen liittyvistä toiveista, odotuksista ja siitä mikä ihmistä ikäänkuin ajaa kohti korkeampaa päämäärää, mielenkiintoinen matka, suosittelen.
Muuten asian vierestä hieman; Vatikaanin oppaan mukaan Keisari Neroa on aiheettomasti syytetty Rooman palosta sillä ilmeisimmin sen aiheuttivat kuitenkin ne kristityt jotka pitivät Roomaa "Suurena Babylonina", - kukapa sen tietää...Kyllä eläimetkin ovat "pahoja", eivät vain ehkä niin tietoisesti kuin ihminen. Ruokailutapahtumassa saattaa esiintyä tarpeetonta ruoalla leikkimistä, isot uroskissaeläimet syövät pentunsa jos pääsevät käsiksi jne.
Ihmisten "kyky" luoda jumalia on antaa toivehahmille ominaisuuksia, jotka ihmisellä on itsekin. Minkä muun kautta ihminen voisi kuvata sellaista jota ei tunne? Aika ja aavistamattomat tapahtumat helposti saavat mielikuvituksen liikkeelle.
Mielenkiintoista on, että jos juutalaiset eivät usko perisyntiin, niin silti näet sen raamatun ensilehdillä.
- Markku
Etkö muista raamatunlausetta:"Omiinsakaan Hän ei luota, enkeleissäänkin Hän havaitsee vikoja".
Jumala antoi hengille vapaan tahdon. Ja vapaaseen tahtoon kuuluu se, että joku saattaa langeta.- jaakobista
Niin, Jobin kiusaajasta lähtevää puhettahan tuo lainaus on.
Katson etten voi lähteä Raamatun perusteella arvioimaan sitä miten Jumala tuomitsee enkelinsä ja henkivallat.
Mistä synti tuli maailmaan? Roomalaisille 5:12":Sen vuoksi niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet..."
"Omiinsakaan hän ei luota.." Tämä kohta on lainattu Jobin lohduttajan Elifasin
puheesta jossa hän väittää,että Jobin koettelemukset johtuvat Jobista itsestään.
Elifas laskettelelee tällaista tekstiä Jehova Jumalasta. Mustamaalaa Jobia.
Hypätään Job 42:7 :" Ja tapahtui, kun Jehova oli puhunut nämä sanat Jobille, että Jehova sanoi temanilaiselle Elifasille : Minun suuttumukseni on syttynyt sinua
ja sinun kahta toveriasi kohtaan, sillä te ette ole puhuneet minusta totuudenmukaisesti niin kuin palvelijani Job. 8 Ja ottakaa nyt itsellenne seitsemän
sonnia ja seitsemän pässiä ja menkää minun palvelijani Jobin luo, ja teidän on
uhrattava polttoteurasuhri omasta puolestanne ja palvelijani Job itse rukoilee
edestänne. Minä hyväksyn ainoastaan hänen kasvonsa, jotten tekisi häpeällistä
typeryyttä teidän suhteenne, sillä te ette ole puhuneet minusta
totuudenmukaisesti niin kuin palvelijani Job. 9 Niin temanilainen Elifas ja
suhilainen Bildad ja naemilainen Sofar menivät ja tekivät niin kuin Jehova
oli heille puhunut ;ja niin Jehova hyväksyi Jobin kasvot."
Ja jälleen suosittelen lukemaan Jobin kirjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843987
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353011Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?311978Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271791- 311780
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell611720Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91507- 281491