Takapyörä jumissa.

dfg000o

Joo olin katsakstuksessa Hyrylässä 20.4 2012, ja auto meni moitteetta läpi syynäyksestä. Mutta 14.5 2012 auton vasen takapyörä hirtti kiinni ja meni täysin jumiin. Syynä oli jarrupalan kuluminen yläreunasta rautaan asti, jolloin kallellaan ollut palan yläreuna pääsi levyn ja satulan väliin ja pyörä meni lukkoon. Myös toisessa takapyörässä oli vastaava alkava ongelma, mutta ei ollut niin loppu. Eipä ollut hyötyä katsastuksesta, kun ei edes jarruvikoja huomata.

22

3971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OK_kats.

      Onhan tuossa ollut n. 24 vrk tahkota jarrupala raudoille. Katsastuksen aikoihin jarrupalassa on saattanut olla pintaa sen verran, että jarru on hyväksytty. Ei ne katso paljon pintaa on palassa, jos dynamometrissä jarrut on todettu toimiviksi. (eikä ne katso, vaikka ei olisikaan mennyt läpi)

    • -.--.-.---.

      Jarrupalojen kuntoa on monesti mahdoton nähdä, koska toisella puolella vanne on edessä ja toisella puolella jarrukilpi. Yritäpä itse ilman renkaan irrotusta nähdä jarrupalan kunto. Tyhmä.

    • dfg000o

      Jaa, vai niin, No miksi sielä katsastuksessa sitten käydään, kun ei täysin sököjä jarruja tarkisteta ja vikoja edes huomata? Mitataanhan sielä joskus jarrulevyjen paksuuttakin. Aion kuitenkin tehdä asiasta virallisen valituksen, kun 80€ tuosta turhasta toimituksesta maksoinkin. Tuon 20.4 ja 14.5 ajan välillä autolla ajettiin 87km, elikkä kyllä ne jarrut oli sököt jo katsastuksessa.

      • Autoilija vai?

        Mielenkiintoinene vika. Olisi mielenkiintoista nähdä miten se pala on siellä. Ei ole tullut vastaan.

        Tiedoksi vaan OK_kats. jarrupalat katsotaan aina. Jos sitä ei tee tekee todella pahan laiminlyönnin.

        Mutta siinä mister väliviiva on oikeassa että jarrukilvellisessä autossa on tuo sisäpuoli vaikea nähdä. Joissain kilvettömissä on sama juttu kun satulan ies on niin lähellä satulaa ettei paloja pysty katsomaan mistään kulmasta.

        Tarvitsi suomeenkin japanilainen tyyli katsastaa jossa puretaan autosta tietyt osat ja vaihdetaan samalla. Tulee tosin asiakkaalle pirun kalliikki kun joutuu joka kerta maksamaan useamman sata euroa.


        Mutta tee ihmeessä valitus ja vie konttorille vanha levy ja pala. Ettei tule sanomista todistettavuudessa. Tälläisessa kohtaa ei muutenkaan saisi muuttaa autosta mitään ennen kuin asia on nähty ja todettu ettei tule kenellekkään mitään arvuuteltavaa.


    • gta-63

      Jos katsastusmies ei näe jarrujen kuntoa päältäpäin, silloinhan hänen tulee poistaa pyörä ja ehkä muutakin, ei turvallisuutta voi laiminlyödä verukkeella "Se oli niin hankalassa paikassa, ei sinne nähnyt".

      • Auton katsastus tehdään rakenteita purkamatta. Pyörän irroitus olisi ja tälläinen. Tokihan voitaisiin tehdä sellainen lainsäädäntö, että auto puretaan osiin katsastuksessa. Silloin siihen menisi helposti aikaa päivä tai viikko ja hinta sen mukainen. Joissakin autoissa ei vanteen ja jarrukilven vuoksi ole todellakaan mahdollista nähdä jarrupalojen kuntoa pyörää irroittamatta. Katsari ei voi hylätä autoa pelkällä mutu-tuntumalla. Jarrupalojen kunto on itse kätevä tarkastaa kaksi kertaa vuodessa tapahtuvassa renkaanvaidossa.


    • Eipä

      ole katsastusmiehen tehtävä määrittää mikä on vikana. Jarrut on joko hyvät tai huonot ! Päästöt samoin. Ei katsastuksessa aleta määrittelemään mistä vika johtuu.
      Jarrupala ei voi kulua kovinkaan paljon "vinoksi". Se on teknisesti mahdotonta. Ellei kyseessä ole SAAB 96 jonka palat jo syntyjään "vinot".
      Oliskohan parempi renkaidenvaihdon yhteydessä hieman herkistää ja putsata satulat.
      No eihän se käy kun ITSE ei osaa ja vieraalla teetettävä työ ei saa maksaa mitään.

    • dfg000o

      Asema paloi viime maanantaina, ei ole paikkaa minne valittaa. Jaa, eikö voi kulua vinoksi?, no mä laitan kuvia kun ehdin.

      "Eipä ole katsastusmiehen tehtävä määrittää mikä on vikana."
      Justiinsa joo, no minkä takia sinne katsastukseen sitten mennään, eikö nimenomaan auton turvallisuuteen liittyviä mahdollisia vikoja etsimään ja paikallistamaan.

      Jos tässä minun tapauksessani olisi ollut talvi ja liukkaat, olisi katsastajan huolimattomuus voinut aiheuttaa jopa useita kuolonuhreja. Nyt auto vain pysähtyi takapyörän jumiutumisen takia. Voisinko tehdä rikosilmoituksen viranhaltijan laiminlyönneista ja vaaran aiheuttamisesta, täytyy käydä poliisilta kysymässä.

      • museoauto

        Minun vanhasta Angliastani irtosi takajarrukengän kitkapinta viikon päästä katsastuksesta. Jarruhan siinä meni jumiin. Mitenkähän katsuri olisi todennut jarrurummun siällä olevan kitkapinnan olevan irtoamassa?


      • dfg000o
        museoauto kirjoitti:

        Minun vanhasta Angliastani irtosi takajarrukengän kitkapinta viikon päästä katsastuksesta. Jarruhan siinä meni jumiin. Mitenkähän katsuri olisi todennut jarrurummun siällä olevan kitkapinnan olevan irtoamassa?

        Angliasta en tiedä, mutta kun omasta autosta irroitin pyörän moottoritien laidassa, heti näiin miksi pyörä oli jumissa.


      • Autoilija vai?

        Tässä on nyt pieni ristiriita ja tulkitaan samaa asiaa eri tavalla.

        On totta että katsastuksessa selvitetään autossa olevat puutteet jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja ympäristöhaitoihin.
        Mutta jos katsastaja ei pysty rakenteita purkamatta selvittämään mistä esim. etupyörän sivuttaisliike johtuu, niin katsastajalla on kaksi vaihtoehtoa.

        A. todeta asiakkaalle ettei löydä syytä tähän vikaan ja lyö leimat papereihin sekä ehdotaa että asiakas käy korjaamon kautta selvittämässä missä on vika.
        B. Jos katsastaja on sitä mieltä että kyseessä on selvästi liikenneturvallisuuden vaarantava vika, hän toteaa esimerkiksi että raidetangon sisäpäässä on välystä ja vaatii tarkastamaan korjauksen yhteydessä muut nivelten osat jotka etupäästä löytyy.

        Jarrujen kohdalla jos pyörä hirttää ei katsastajan tarvitse alkaa selvittämään mikä sen aiheuttaa. Hän vain toteaa että jarru laahaa, joka on liikenneturvallisuuden vaarantava vika.

        Samoin jos moottorista kuuluu epämääräinen sivuääni hän voi todeta tarkastuskorttiin että moottorista kuuluu ylimääräinen ääni ja päättää sitten onko kysessä korjauskehoitus vai hylkäysvika. Jos katsastaja epäilee että sivuäääni voi aiheuttaa konevaurion päästömittauksen yhteydessä hän merkitsee tarkastuskorttiin, että päästömittaus suorittamatta, moottorin kunto puutteellinen.

        Enempää ei selvitystä tarvitse tehdä, asiakkaan päänvaivaksi jää selvittää se mistä tämä sivuääni johtuu.


        Tässä kohtaa voi toki tulla sellinen kuva että mututuntumalla autoja katsastetaan, mutta se onkin osittain totta.
        Sillä kun ammattiaito kehtittyy sitä oppii kiinnittämään huomiota kaikenlaisiin sivuääniin, kolinoihin sun muihin kilinöihin jotka eivät ajoneuvoon kuulu. Myös äänen laadusta pystyy päättelemään onko kyseessä laakerivika vai venttiilien rohina. Tosin sitä on vaikea määrittää onko kyseessä apulaitehihnan laakeri vai jakohihna koska kummatkin pitävät yhtä pahaa ääntä.

        Kerran oli tapaus jossa mersun savumittauksessa kuuntelin että jokin kummallinen vaimea kopina kuuluu sylinterinkannesta. Laitoin käden kannen päälle ja totesin että keskeltä kantta tuntuu läpi kopina.
        Totesin asiakkaalle että outo sivuääni kuuluu kannesta ja asiakas siihin. No voi perkl. sen täytyy olla öljypumppu, se on tyyppivika. Mut. mittaa ne savut silti.

        Auto meni hylkyyn muista syistä, mutta kun asiakas tuli vaajaa kuukausi myöhemmin jälkitarkastukseen hän totesi että onni oli että huomasin sen kopinan.
        Oli nimittäin öljypumppu täysin loppu.


      • brake-expert
        dfg000o kirjoitti:

        Angliasta en tiedä, mutta kun omasta autosta irroitin pyörän moottoritien laidassa, heti näiin miksi pyörä oli jumissa.

        Vaan eipä ollut katsastuksessa. Sielläpä on oikein jarrurullilla testattu 1.etujarrut, 2. takajarrut ja 3. käsijarru. Jos katsastuksessa erot oikean ja vasemman jarrun välillä oli sallituissa rajoissa, niin katsastus meni jarrujen osalta läpi. Jos jarrusi on sen jälkeen jumiutuneet, niin ongelma on yksin sinun.
        On joskus käynyt itselläkin niin että jarru on alkanut vuotaa viikkoa jälkeen katsastuksen. Tällöin se on kokonaan omistajan murhe.
        Tässä auton omistaja on ollut huolimatoln, kun ei ole herkistellyt jarruja riittävän usein, niin että toinen mäntä on päässyt jumiin ja pala kulunut vinoksi.


    • dfg000o

      Kun auto on katsastettu, ja mennyt virheettä läpi tarkastuksesta, katasastusmiehen pitäisi antaa rekisteriotteen mukana A4 paperi jossa lukisi : "Tämä katsastus ei takaa että autosi on turvallisessa ajokunnossa, suosittelemme että viet auton korjaamolle jarrujen ja ohjauslaitteiden tarkastukseen, jolloin voit olla hieman varmempi siitä että autosi on liikenteeseen sopivassa kunnossa."

      • dfg000o

        Tätä koko juttua ei olisi tapahtunut jos olisi ollut tuo uusi laki voimassa, että korjaamot voivat katsastaa autoja. Katsastus olisi suoritettu isohkon huollon yhteydessä, jolloin jarrupalavika olisi ilmennyt jarrujen herkistelyn yhteydessä. Toivottavasti tuo laki tulee voimaan ja pian.


      • Autoilija vai?
        dfg000o kirjoitti:

        Tätä koko juttua ei olisi tapahtunut jos olisi ollut tuo uusi laki voimassa, että korjaamot voivat katsastaa autoja. Katsastus olisi suoritettu isohkon huollon yhteydessä, jolloin jarrupalavika olisi ilmennyt jarrujen herkistelyn yhteydessä. Toivottavasti tuo laki tulee voimaan ja pian.

        Asentajaan voi luottaa kuin neuvostoliittoon.

        Katsastukseen tulee jatkuvasti huollosta autoja joille on juuri huolto tehty ja nivelet käyty läpi. Silti niistä löytyy nivelvikoja.
        Jarruviat harvinaisempia.

        Fiatin merkkiliike oli tehnyt katsastustarkastuksen pakettiautoon hintaan 140 €
        Niin autossa oli väljä alapallonivel ja väljät alatukivarren helat. Valojen suuntauslaite ei toiminut.

        Mutta mitä tulee tohon sun juttuun niin suosittelen tekemään reklamaation.
        Muuten asiaan ei tule parannusta.


      • Snaamari
        dfg000o kirjoitti:

        Tätä koko juttua ei olisi tapahtunut jos olisi ollut tuo uusi laki voimassa, että korjaamot voivat katsastaa autoja. Katsastus olisi suoritettu isohkon huollon yhteydessä, jolloin jarrupalavika olisi ilmennyt jarrujen herkistelyn yhteydessä. Toivottavasti tuo laki tulee voimaan ja pian.

        Nykyään autoihin tehkään mainitsemiasi "isohkoja huoltoja" kovin harvoin.


    • ****

      parhaassa tapauksessa katsastus mies nyppää kilvet irti autosta ja hylkää jarruista.
      ehdoton ajokielto ja ei muuta kuin hinuria tilaamaan
      varo vaan ettei niin käy kun pääset mustalle listalle ;)

      miksi et ole tarkistanut jarrupalojen /levyjen kuntoa
      a) renkaiden vaihdon yhteydessä
      b) huollon yhteydessä
      c) oletko jättänyt auton huoltamatta kun maksaa mokoma rahaa moinen homma

      ps. omaan autoon maanantaina vaihdetaan kaikki palat ja levyt ihan varuulta
      kun on hieman kuluneemmat jo
      miksi säästää moisessa hommassa kun vain reilun satasen maksaa osat.
      ja taatusti turvallisia kilometrejä edessä.

    • Kuluuhan se.

      Eipä tämmöisestä jutusta kannattaisin kirjoitela.

      Mutta oma tarina tulkoon julki. Iso pakettiauto ja parivuotta ajettu.
      Katsastusreissulta palatessa, postilaatikolla peruuttaessa kuului synkkä ääni
      etupyörästä. Kotona pyörä pois ja tarkistamaan jarrua. Toista jarrupalaa ei
      edes ollu ja toinen oli metallia. Levykin näytti äänilevyltä.

      Eikä se ollu katsastajan vika. Oli vain niin hyvät jarrut, että leima tuli.

    • 9fim00+áfkl

      Olit kuitenkin iloinen että meni katsastukseta läpi, heh heh... autoa pitää huoltaa muutenkin, kuin käyttää konttorilla.

    • Jarrut kuluu hei

      Siis melkein kuukausi katsastuksen jälkeen jarru hajoaa? Ja sitä ihmettelet? Ei konttorilla aleta tutkimaan palojen kuntoa, vaikka dynamometri näyttäisi mitä. Jos on ollu ok-lukemat taulussa, ei heittoa, ei tuntuvaa laahausta, käsijarru toimii jne. niin minkäs teet? Jos ei jarruja ole ollenkaan, revitään romusta laput irti ja ajot lakkaa siihen. Jos jarrru olisi lukinnut dynamometrillä, olisi seuraus saattanut olla jopa sama.
      Eri asia on, mikäli jarrutesterillä on havaittu ongelmia eikä siihen ole reagoitu. Näytäpä tämä sitten toteen.

      • Autoilija vai?

        Muuten hyvä mutta jarrupalojen ja levyjen kunto tulee AINA katsoa katsastuksen yhteydessä.

        En ole myöskään kuullut että nykyaikana katsastuksen yhteydessä olisi otettu autosta kilvet pois.

        Tuo on virkamiesajan juttuja.


    • Anonyymi

      Seuraavan kerran pitää ensin varmaan käydä ennustajalla ?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe