Etupään nivelistä:

åsmå

Tässä se nyt virallisena tietona:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1337778115/ac2302ebdc744a65079ff425dca75f8e/9745-CITROEN_FRIP-nivelen_tarkastusohje.pdf

C5 etuakseliston rakenne ( ei siis rakennevika) on sellainen, että pystysuuntaista välystä on aina. Aivan tahallaan ja tarkoituksella. Tuulilasin "nappivaihdokki" kirjoituksessa annettiin siis varsin harhaanjohtavaa tietoa. Tosin vika oli maahantuojassa, joka ei ollut muistanut informoida TRAFIA.
Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että testatussa autossa välystä löytyi myös sivusuunnsaa. Niin ei välystä saa olla.

33

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on meitä joka junaan

      Mitä jos laittaisit omalla nimelläsi Tuulilasiin oikaisun ko. asiasta.
      Tänne sitä on turha kirjoitella.
      Toki tilastojen mukaan Citroen on yksi huonoimmin pärjäävistä autoista kun luotettavuudesta puhutaan,kannattais varmaan siitäkin pistää faktaa peliin ja oikaista sekin virhe ja laittaa suoraan testaajille palautetta.

      • 4+16

        Tuulilasi on jo asiasta kirjoittanut selvityksen ja oikaissut asian. Lehti on myös kertonut, miksi etupään rakenne on sellainen, kuin on. Kannattaa lukea.


      • 16+4
        4+16 kirjoitti:

        Tuulilasi on jo asiasta kirjoittanut selvityksen ja oikaissut asian. Lehti on myös kertonut, miksi etupään rakenne on sellainen, kuin on. Kannattaa lukea.

        Linkki unohtui:

        Etutuenta1
        Peugeot 407:n ja Citroen C5:n etupyörät on laakeroitu tukivarsien väliin sijoitettuihin yhtenäisiin kappaleisiin.

        Edellä olleessa vastauksessani on sellainen virhe, että väitin rakennetta pallonivelellä toteutetuksi joustintukirakenteeksi. Sitähän se ei suinkaan ole, vaan paljon monimutkaisempi. Jousi nojaa iskunvaimentimeen kiinnitetyyn lautaseen aivan kuten joustintuessa. Iskunvaimentimen alapää on kiinnitetty yhtenäiseen tuenta mutta normaalirakenteesta poiketen joustintuki ei kierry pyörän olka-akselina, vaan pyörälle on aivan erillinen olka-akselirakennelma, jonka varassa se kääntyy.

        Alempi olkanivel on itse asiassa vain tappi, joka kiertyy tuen alaosaan kiinnitetyn laakerikappaleen sisällä. Sen ei ole tatkoituskaan ottaa vastaan pystysuuntaisia voimia. Yläpuolella on tavanomaisempi pallonivel, joka ottaa vastaan voimia joka suuntaan.

        Alapuolen laakerikappale kiinnitetään tukikappaleeseen kolmella pultilla. Se on irrotettava, jos ylempi nivel halutaan vaihtaa. Laakerikappale estää pyörännapaa pääsemästä alaspäin, mutta napa pääsee hieman liikkumaan pystysuunnassa.

        Rakenteella lienee tavoiteltu sitä, että pyörän asentokulma ei muuttuisi joustoliikkeessä ainakaan kovin paljon. Lisäksi nivelöinti on varmaan perinteistä joustintukirakennetta herkkäliikkeisempi. Ja toki se myös on monimutkaisempi.


      • meni ohi
        4+16 kirjoitti:

        Tuulilasi on jo asiasta kirjoittanut selvityksen ja oikaissut asian. Lehti on myös kertonut, miksi etupään rakenne on sellainen, kuin on. Kannattaa lukea.

        Missäs numerossa se oikaisu oli?


      • asia on nettisivuill
        meni ohi kirjoitti:

        Missäs numerossa se oikaisu oli?

        Nettisivuilla.


      • meni ohi-hyvä näin
        asia on nettisivuill kirjoitti:

        Nettisivuilla.

        Niin uusimassa lehdessä on taas juttua,toki mitään varsinaista oikaisua ei asiassa ilmene vaan kertovat molempien näkemykset asiasta.
        "Nappivaihdokissa" C5:ssa tosin oli kait väljyyttä vähän joka puolella,ei pelkästään pystysuunnassa.


    • toyotismi

      Hahaha näin se laatumerkin maahantuoja pitää asiakaittensa puolta!! Ei muista ilmoitaa erilaisesta rakenteesta akselistossa.Ei ole ihme ettei käy kaupaksi hahahaha.

    • 11

      Just joo välystä etuakseliston nivelissä oikein tehtaalta lähtöisin...

    • mer´loo

      tyypillistä ranskalaista suurpiirteisyyttä.kun lounaalla nautitaan patongin kanssa punkkua iltapäivällä kasatuissa autoissa on välyksiä sun muita virheitä.

    • hajosiko tojosi

      Tojossa kaasupoljin jää jumii.

      • Kommentoi Simo

        Tampio vitalis miten avutonta.. "Tojossa kaasupoljin jää jumii"


      • houldini

        Laatumerkit huolehtii myymistään tuotteista takaisin kutsuilla,ja korjaa viat tehtaan piikkiin.Näin toimii laatuautojen valmistajat.Citikalla ei viittitä lähettää postia katsastuskonttoreille.Huh huh,mitä toimintaa.Ihmettetkö miksi sitikalla on niin huono maine ja jälleenmyyntiarvo???Mukavaa kyytiä uusintakatsastuksiin vaan.Artisti maksaa. ))


    • Don´t worry

      Etkö ole yhtään huolissasi taka-akselista? Se se vasta murheenkryyni on. Aina on Citikoissa takarenkaat lintallaan. Tämä koskee kaikkia Citikoita 90-luvulta lähtien.

      Sen minkä Peugeot tekee taka-akselien suhteen huonosti tekee sitikka sen vielä paremmin huonommin.

    • ad56

      Se on hyvä että katsastusasemat raakkaa pois liikenteestä noita ranskis romuja.

    • rakennevika?

      Onko viallinen rakenne muutettu jo uusiin kunnolliseksi?

      • C5

        Heh, tässä se juju saattaa piilläkin että citikka ja peso ovat ylivertaisia mukavuudessa, varmaan tojo apinoi tuon keksinnön seuraavaan malliinsa, niinkuin muutkin hyvät eurooppalaisten keksinnöt...


    • otatojota

      Onko se ylivertaista mukavuutta jos etupää klonksaa oiken tehdas uutena?Käsitys auton mukavuudesta on todella erikoinen toisilla.Minä kutsuisin kyllä tota hengenvaaralliseksi viaksi.Tojotassa tai muissa laatupeleissä tollainen ei pääsisi laadunvalvonnasta läpi! Mutta ne ranskalaiset...

      • C5

        Et taida autoista ja autoilusta paljonkaan ymmärtää, tyhmä taidat olla?
        Tunnen puolestasi myötähäpeää...


      • otatojota
        C5 kirjoitti:

        Et taida autoista ja autoilusta paljonkaan ymmärtää, tyhmä taidat olla?
        Tunnen puolestasi myötähäpeää...

        Yli 20 vuotta asennennustöitä.Ei tarvi tuntea myötähäpeää.Ensimmäinen askel sinulle on,tunnustan chitikan paskuuden,ja mitättömyyden autonvalmistajana.Haluan ajaa kestävällä ja luotetttavalla pelillä.Olen nöyrä ja tunnustan virheeni...On vain yksi todellinen laatuautojen valmistaja.Se sijaitsee Japanissa..


      • C5
        otatojota kirjoitti:

        Yli 20 vuotta asennennustöitä.Ei tarvi tuntea myötähäpeää.Ensimmäinen askel sinulle on,tunnustan chitikan paskuuden,ja mitättömyyden autonvalmistajana.Haluan ajaa kestävällä ja luotetttavalla pelillä.Olen nöyrä ja tunnustan virheeni...On vain yksi todellinen laatuautojen valmistaja.Se sijaitsee Japanissa..

        Jaa että asennennustyötä...ehkä sitä juuri kaipaisit. :-)
        Mulla vaan on jo kolmas citikka peräkkäin ja tiedän että elät mielipiteinesi menneisyydessä, korjailet varmaan jotain 15-vuotiaita citikoita ja perustat käsityksesi niihin...ole hyvä vaan.
        Lähdeppä tuhannen kilometrin ajorupeamalle sillä "hyvällä" tojotallasi ja tule C5.llä takas niin ymmärrät mitä laatu on.


      • otatojota
        C5 kirjoitti:

        Jaa että asennennustyötä...ehkä sitä juuri kaipaisit. :-)
        Mulla vaan on jo kolmas citikka peräkkäin ja tiedän että elät mielipiteinesi menneisyydessä, korjailet varmaan jotain 15-vuotiaita citikoita ja perustat käsityksesi niihin...ole hyvä vaan.
        Lähdeppä tuhannen kilometrin ajorupeamalle sillä "hyvällä" tojotallasi ja tule C5.llä takas niin ymmärrät mitä laatu on.

        Tuhannen kilometrin ajorupeamalle.Huh huh,sulla on pitkä matka maitokauppaan.Ikävä kyllä keskimäärinen ajomatka päivässä on n.10-20km.Noihin matkoihin ei tarvi mitään ihmeellistä,kallista,epäluotettavaa,ranskantekniikkaa.Hyvällä säällä teen ne polkupyörällä: )))


      • C5
        otatojota kirjoitti:

        Tuhannen kilometrin ajorupeamalle.Huh huh,sulla on pitkä matka maitokauppaan.Ikävä kyllä keskimäärinen ajomatka päivässä on n.10-20km.Noihin matkoihin ei tarvi mitään ihmeellistä,kallista,epäluotettavaa,ranskantekniikkaa.Hyvällä säällä teen ne polkupyörällä: )))

        "Ikävä kyllä keskimäärinen ajomatka päivässä on n.10-20km."

        Noniin arvalinkin, ja tämä mies(?)...kehtaa ottaa kantaa autoiluun.


      • 34
        C5 kirjoitti:

        "Ikävä kyllä keskimäärinen ajomatka päivässä on n.10-20km."

        Noniin arvalinkin, ja tämä mies(?)...kehtaa ottaa kantaa autoiluun.

        Kyllä autoiluun saa ottaa kantaa, mutta mitä tekemistä sitikoilla on nykypäivänäkään autoilun kanssa.


      • C5
        34 kirjoitti:

        Kyllä autoiluun saa ottaa kantaa, mutta mitä tekemistä sitikoilla on nykypäivänäkään autoilun kanssa.

        Sinuakin citikat kuitenkin kiinnostaa...Miksi?


      • toi ota heti
        C5 kirjoitti:

        Sinuakin citikat kuitenkin kiinnostaa...Miksi?

        Shitikkakuskit on todellisia ämäripäitä.Jonkunhan heille pitää kertoa että automaailma on muuttunut -70 luvusta.Silloin shitikka oli mukava auto,nyt se on täysin persoonaton ranskisklooni.


      • ertyulp
        C5 kirjoitti:

        "Ikävä kyllä keskimäärinen ajomatka päivässä on n.10-20km."

        Noniin arvalinkin, ja tämä mies(?)...kehtaa ottaa kantaa autoiluun.

        Hahaha ajat varmaan autollasi 1000km päivässä,kun se on niin hieno peli.HERÄÄ JO.


      • C5
        ertyulp kirjoitti:

        Hahaha ajat varmaan autollasi 1000km päivässä,kun se on niin hieno peli.HERÄÄ JO.

        Useinkin ajanut hesasta lappiin lomalle. Ruoka /kahvitauot vaan pidetty, ei tee citikalla tiukkaakaan, tojotalla en lähtis kun tampereen reissu oli jo kaverin tojolla yhtä tuskaa.


      • hugess
        C5 kirjoitti:

        Useinkin ajanut hesasta lappiin lomalle. Ruoka /kahvitauot vaan pidetty, ei tee citikalla tiukkaakaan, tojotalla en lähtis kun tampereen reissu oli jo kaverin tojolla yhtä tuskaa.

        Mä teen pitemmät matkat helikopterilla,ei tule köyhiä citikkamiehiä vastaan.Tulee vain tuttuja. )))


      • C5
        hugess kirjoitti:

        Mä teen pitemmät matkat helikopterilla,ei tule köyhiä citikkamiehiä vastaan.Tulee vain tuttuja. )))

        Joo olet oikeassa, mieluummin hekolla kuin toijotalla...


      • gs birotor
        C5 kirjoitti:

        Useinkin ajanut hesasta lappiin lomalle. Ruoka /kahvitauot vaan pidetty, ei tee citikalla tiukkaakaan, tojotalla en lähtis kun tampereen reissu oli jo kaverin tojolla yhtä tuskaa.

        Ainakaan minun selälle eivät nuo tojon istuimet sovi ja niistähän se matkanteon mukavuus on pitkälti kiinni...


      • tyyota
        gs birotor kirjoitti:

        Ainakaan minun selälle eivät nuo tojon istuimet sovi ja niistähän se matkanteon mukavuus on pitkälti kiinni...

        Se johtuu siitä,että sinulla ei ole selkärankaa.Tojon ostaneilla on,ja munaa.


    • lookmenow

      panskanraskaa arvojen penaaleista!

    • penaolli

      On c5 sitikka jarruttaessa kolkkaa katsastus mies sano et jos ei tykkää kolinasta pitäs vaihtaa etupään pusla kun tietäs mikä pusla kuskin puolle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2639
    2. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1669
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      134
      1634
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

      On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1381
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

      Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      66
      1338
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      13
      1190
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

      Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      285
      1183
    8. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      986
    9. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      24
      940
    10. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

      Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      899
    Aihe