Kävin katsastamassa auton (Audi 80 katalysaattorilla). Tällaisia lukemia tuli päästömittauksessa:
Tyhjäkäynti:
CO: 0,04
HC: 46
02: 1,98
CO2: 13,66
Kierroksilla:
CO: 0,68 (Sallittu max 0,3)
HC: 31
02: 0,6
CO2: 14,25
Lambda 1,007
Eli siis kaikki muut arvot sallituissa rajoissa, mutta liikaa häkää kierroksilla. Eikös toi happikin 0,6 ole vähän liian alhainen? Liian rikas seos? Tyhjäkäynnillä kuitenkin arvot ihan kohdillaan. Parina aiempana vuonna toi häkä on ollut siinä rajoilla, mutta tällä kertaa meni yli.
Ilmansuodattimen ajattelin ainakin vaihtaa. Mitäs muuta voisi yrittää?
Päästöt pielessä.
25
32769
Vastaukset
- kotiruuvaaja....
Pikkuvinkkejä tuohon pakokaasumittaukseen.
Käytä katalysaattori kuumaksi.
Vaihda uudet tulpat, öljyt, ilmafiltteri.
Tankkaa kunnollista bensaa.
Kerran poistin jopa flektin piuhan katsastuksen ajaksi.
Tosin jos siellä on enemmänkin matoja niin nämä eivät auta.- Anonyymi
Joo kylmänä menny.
Ite ajan 20km ennenkin edes harkitsen katsaria.
Uudet öljyt (ok viskositeetti ) auttaa ja jos ei niin sulla kone paskana tai ainakin venttiilin kumit!
- jp
Käytät moottorin kunnolla kuumaksi juuri ennen katsastusta niin katalysaattoria alkaa toimimaan kunnolla. Luulisi arvon laskevan.
- Autoilija vai?
Kattiautossa pyritään siihen että CO2 on 15.5-16 til-% (riippuu autosta kumpaan päähän haarukkaa se osuu)
Jolloin kaikki muut arvot ovat 0 ja lambda noin 1.000
Kone ei käy välttämättä rikkaalla jos happi on 0.6 koska syynä voi olla liian kylmä kone/katti tai vuoto pakoputkessa tai polttoaine ei pala.- sinooli
Jätä tankkiin vitonen bensaa lisää sinoolia 4-5 litraa sekaan aina on
päästöt joka autosta ollut sen jälkeen kohdalla palaa puhtaasti ,koska
autolla voi ajaa jonkun aikaa pelkällä sinoolilla jos vaan lompsa kestää.
Viimme katsastukseen tein tämän jutun kyseessä oli mondeo ja sitä
ennen oli happi pielessä tämän toimen piteen jälkeen oli OK usko tai
älä mutta monta autoo on mennyt läpi tällä systeemillä. - 21
sinooli kirjoitti:
Jätä tankkiin vitonen bensaa lisää sinoolia 4-5 litraa sekaan aina on
päästöt joka autosta ollut sen jälkeen kohdalla palaa puhtaasti ,koska
autolla voi ajaa jonkun aikaa pelkällä sinoolilla jos vaan lompsa kestää.
Viimme katsastukseen tein tämän jutun kyseessä oli mondeo ja sitä
ennen oli happi pielessä tämän toimen piteen jälkeen oli OK usko tai
älä mutta monta autoo on mennyt läpi tällä systeemillä.:D oiskohan helpompi vaan korjata ne imupuolen vuodot?
- sinooli
21 kirjoitti:
:D oiskohan helpompi vaan korjata ne imupuolen vuodot?
Mitä välii, myynti auto hehehheheheheeee
- renukka
Mulla päästöt Renault twingossa tyhjäk- CO 2,23 HC 466, kierroksilla CO 5,43 ja HC 485 Lambda 0,95. Muut OK!
Mikä mättää ja onko pahastikkin joku vialla. Muualta en noin isoja lukemia oo lukenu mistään. Pakoputki just vaihdettu.- Autoilija vai?
Tee ensin perusjutut. Vaihda ilmansuodatin ja tulpat ja vaikka päälle vielä öljytkin vaikkeivat paljoa päästöihin vaikuta.
Lambda anturi on todennäköisin syy kun kyseessä on vanha kattiauto. Eli vaihtoon.
Sen jälkeen mahdollisuudeksi tulee pakokaasun takaisinkierrätyksen letkun tukos. Tosin joissain autoissa tämä parantaa arvoja. Ilmamassa/määrämittari on kans mahdollisuus.
Mut aloita noista tulpista ja suodattimista ja sitten lambda-anturista. - 20
Autoilija vai? kirjoitti:
Tee ensin perusjutut. Vaihda ilmansuodatin ja tulpat ja vaikka päälle vielä öljytkin vaikkeivat paljoa päästöihin vaikuta.
Lambda anturi on todennäköisin syy kun kyseessä on vanha kattiauto. Eli vaihtoon.
Sen jälkeen mahdollisuudeksi tulee pakokaasun takaisinkierrätyksen letkun tukos. Tosin joissain autoissa tämä parantaa arvoja. Ilmamassa/määrämittari on kans mahdollisuus.
Mut aloita noista tulpista ja suodattimista ja sitten lambda-anturista.Katohan nyt ensiksi kuitenkin että auto ylipäätään käy kaikilla sylintereillä ennen kuin vaihtelet tulppia tai öljyjä niin ei tuu paha mieli.
- Autoilija vai?
20 kirjoitti:
Katohan nyt ensiksi kuitenkin että auto ylipäätään käy kaikilla sylintereillä ennen kuin vaihtelet tulppia tai öljyjä niin ei tuu paha mieli.
Tää on vaan tää perus neuvo minkä annan suurimmalle osalle asiakkaista. Kun katsoo auton kuntoa ja kysyy millon se on huollettu niin järjestään todetaan että siintä on vaihdettu öljyt viime syksynä. Kun tulee niin vähän kilometrejä.
Tulppia ei välttämättä ole vaihdettu pitkään pitkään aikaan. Kilometritkin ovat saattaneet tulla ja mennä pariinkin kertaan.
- efwefewfw
ilmansuodattimen tukkoisuus ei monestikaan ole ruiskuautoissa joissa ilmamäärää mitataan mikään syys päästöongelmiin.
- tosi on
Minun autossani oli juuri ilmanpuhdistin syynä pakokaasuarvojen suuriin lukemiin. Oli kyllä tosi tukkoinen. Kyseessä ruiskumoottori.
- ::sss..ooo
tosi on kirjoitti:
Minun autossani oli juuri ilmanpuhdistin syynä pakokaasuarvojen suuriin lukemiin. Oli kyllä tosi tukkoinen. Kyseessä ruiskumoottori.
Imusarjan vuodot saattaa joissakin olla syynä, on nääs jonkinverran alipainetta kaasarikoneiden imussa.CRC purkista koneen käydessä sumuttaa sinne tiivisteisiin, jos käynti muuttuu, niin ilmaa vetää sieltä.
- Hans K
::sss..ooo kirjoitti:
Imusarjan vuodot saattaa joissakin olla syynä, on nääs jonkinverran alipainetta kaasarikoneiden imussa.CRC purkista koneen käydessä sumuttaa sinne tiivisteisiin, jos käynti muuttuu, niin ilmaa vetää sieltä.
Imuvuodot aiheuttavat korkean jäännöshapen ja HC-pitoisuuden. Eli bensa
ei pala täydellisesti liian laihan seoksen vuoksi. Lambda-tunnistin korjaa tätä
niin paljon kuin pystyy.
Alkuperäisellä kysyjällä oli kaikki muut arvot kohdallaan, paitsi liian korkea
CO-arvo kierroksilla. Viittaa vahvasti siihen, että katalysaattori toimii enää vain
osateholla, eikä pysty puhdistamaan pakokaasuja, kun virtaus on suuri. Tietysti
lambda-tunnistinkin saattaa olla viallinen, on kuluvaa tavaraa. Jos katti uusitaan,
kannattaa lambda-tunnistinkin aina uusia samalla.
Tietenkin kaikki tälläinen on spekulointia, josta ei onneksi joudu vastuuseen
Suomi24 -palstalla. Sen sijaan kehoittasin tätä Autolija vai -kaveria olemaan
varovainen antaessaan työssään neuvoja autoilijoille, joilla moottorissa
käyntivikaa. Vikamahdollisuuksien kirjo on laaja, ja väärästä vinkistä tullaan
helposti syyttämään.
- Pärnäsenkorjaamollemolle
1) ilmanpuhdistin 2) lambda 3) tulpat 4) sytytyspuolat 5) imusarjan vuodot ja se crc:llä suihkiminen imusarjan joka koloon, kierrokset nousevat/laskevat - vuotoa ? 6) öljyjen vaihto, puhtaat öljyt 7) lämpötila-anturi kunnossa varmasti, uusiminen - ecu ei osaa muuten laittaa moottoria suljettuun tilaan, eli closed looppiin...? 8) Termostaatti toimii ok, lämmöt saunassa se 80 astetta, patarauta kuumana varmasti?
Yksinkertaisesti 9) katalysaattori end of life? Pitää uusia Katti?
Ihmelitkuilla voi yrittää bensan seassa yrittää parantaa kattia ja nettisivuilla kerrotaan miten Katti saadaan taas toimimaan...rikkinäinen lambda saattanut rikkoa, tai yksinkertaisesti kylmäkäynnistelyt, lyhyet ajot jne. Pakkanen on myrkkyä katille, ja huonosti toimivat pakokaasulaitteistot (tulpat, puolat, lambdat yms.)
Nämä perusasiat vähintään pitää olla kunnossa, jos ei aikaa korjailulle, niin 50/50 seos E85 / E95 niin pääsee leimasta läpi, mutta jos perusongelmaa ei korjata, niin katalysaattori tulee hajoamaan, ja se on kallista uusia (vähintään 200 eur.)
Tämä on vihoviimeisin keino, enkä suosittele kenellekään. Juurisyy kannattaa ehdottomasti selvittää. Automyyrillä on aina oma lehmä ojassa eikä heitä kiinnosta hevon** selvittää näitä asioita, aina osta auto katsastettuna, ja pyydät kirjallisesti pakokaasupäästöt, muuten olet kuse***.
Omat 50cents teille... - järkihoi
just laitoin uuden katin 65eur ei se tarvitse olla merkki osa
- autoasentaja
on täällä taas ollut asiantuntijat liikkeellä. jäännöshappiarvoa (O2) joka tässä tapauksessa kierroksilla 0,6 eli sitä tiirataan ja käsketään vaihtamaan lambda-anturi. hei haloo? pääasia tosiaan on, ettei tällä palstalla annetuista ohjeista joudu edesvastuuseen. kyseisessä autossa ei ole katalysaattorissa mitään vikaa. uusi ilmansuodatin ja tulpat paikalleen niin CO-arvo paranee. ajaa sen auton vaan riittävän kuumaksi ennen päästömittausta. isolla tiellä kolmosella sataa muutama kilometri kierrokset jossain 3,5-4 tuhannen kohdalla.
- Anonyymi
Olen tän vuoden kesäkuust alkaen yrittänyt saada Skoda Occua läpi katsastukses. Löydetyt pienet viat o korjattu mutta pakokaasupäästöjä e ole saanut asettumaan.
Eka katskontrol käynti
Kesäkuu 2021
Co% 1.70
Co2 13.00
HC ppm 927
O2 0.70
Lambda 0.950
Tämän käynnin jälkee Skodaan Octavia 1.6 mpi vm. 05 . Ajo km yli 300.000 km
Vaihdettiin . Uusi katti ( tarvikemalli )
Sekä uusi säätölambda-anturi.
Ilmaputki putsattiin .
Vietiin uudestaan koska jälkitarkastusaika läheni päättöpäivää.
Co % 1.60
Co2 13.00
Hc ppm 382
O2 1.00
Lambda 1.020
Eli vieläkin oli luvut liian korkeita. Mutta Hc luvussa ilmeni merkittävä laskeutuminen alaspäin. Co % myös laski mut ei tarpeeksi.
Vaihdettiin ainoastaan uusi määrityslambda-anturi
Co% 4.80
Co2 13.10
Hc ppm 920
O2 0.50
Lambda 0.980
Eli kysymykseni kuuluu mikä saakeli vika voi nostaa noi luvut hullun korkeiksi ? - Anonyymi
Pakoputkitahna biltemasta, eyynä usein reikä putkessa vain.
Masinolia tankkiin ja pienillä vaihteilla ajat kovaa 10km ajan katsastukseen.- Anonyymi
Olet nero ja hyvin ajan tasalla kuinka vanhaan juttuun kirjoittelet noita viisauksia.
- Anonyymi
Mitä ihmeellisemmät asiat voivat aiheuttaa pakokaasutestin ongelmia. Itsellä oli Fiat Puntossa ongelmia alhaisilla kierroksilla, eli häkää moninkertaisesti yli sallitun...joskin kierroksilla mitattu tulos näyttä ratkaisevan ja kottero meni läpi kun sitä hetki huudatettiin mittarilla. Kierroksilla häkä tippui käytännössä nollaan.
Aloin sitten katsastuksen jälkeen kuitenkin pähkäilemään mistä homma johtuu ja sehän johtui samasta kuin satunnainen nykiminen noin 1000-1600 kierroksen välillä. Nykiminen oli hieman lisääntynyt viimeisen vuoden aikana ja ajattelin sillä olevan syy-yhteys siihen, että alhaisilla kierroksilla kone tuprutti todella reippaasti häkää. Vika löytyi 2-pytyn sytystysjohtimesta. kierroksilla hyppysähkö toimi hyvin, mutta alhaisilla kierroksilla kipinää ei tainnut ihan joka kerta tulla.- Anonyymi
Tietysti myös HC oli korkea alhaisilla kierroksilla ja se antoi parhaan vihjeen siitä, että jokunen lyönti jäi väliin...
- Anonyymi
0stin sähköauton,loppuivat päästö ongelmat,alkoivat vielä suuremmat,sähkölaskuni nousi taivaisiin,nykyisin kävelen,oon köyh laulaja mä vaan ja köyhäks jää,joo.
- Anonyymi
Nöf nöf kaasu palaisi aina puhtaasti.🥴
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262936Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252078Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121588- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71308Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381206- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10964Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102902