Voiko ADHD:sta parantua?

Tea

esimerkiksi iän myötä? Sillä mun yhdellä kaverilla (14 vuotias) on tämä kyseinen tauti. Hän on kyllä kertonut siitä ja varoitellut kaikkea että saattaa suuttuessaan esim. lyödä tms, tai sanoa jotain mitä ei todellakaan tarkoita ja näin on käynyt meidän kohdalla, mutta oon yrittänyt vaan ymmärtää ja ymmärtää, koska ei hän sille itse mitään voi..
Miten häntä voisi auttaa? Paraneeko adhd iänmyötä? Onko se siis todennäköistä?

11

4306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ADHD-lapsen ADD-äiti

      ADHD/ADD (tarkkaavaisuushäiriö joko ylivilkkaudella tai ilman) johtuu aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta. Iän myötä voi pientä/ajoittaista korjaantumista tapahtua, mutta oireyhtymälle ominaiset piirteet säilyvät yleensä läpi elämän, onhan kyse synnynnäisestä neurobiologisesta tilasta (milloin kyse ei ole äkillisen aivovamman seuraamuksista).
      ADHD/ADD ei myöskään ala (siis ilman onnettomuutta joka vaikuttaisi aivojen toimintaan) yks kaks.
      ADHD/ADD-potilailla on usein häiriöitä myös aivojen sähköisissä toiminnoissa sekä aineenvaihdunnassa (keliakiaa, allergioita jne.)sekä toisinaan myös motorista kokonaisvaltaista kömpelyyttä/vaikeuksia hallita liikkeitään (dyspraksia). AHDH/ADD-henkilöillä voi olla myös rinnakkaisia neurobiologisia oireyhtymiä (Touretten syndrooma, Aspergerin oireyhtymä tms.; tunto-, kuulo-, näkö- ja makuaistiyliherkkyydet ovat yleisiä).
      Neurobiologisia oireyhtymiä voidaan hoitaa ei-lääkinnällisin tukitoimin, kuten ryhmäterapialla (harjoitellaan sosiaalisia taitoja), musiikkiterapialla, ratsastusterapialla (erinomainen teho mm. dyspraksiaan) yms. Vaikeita ADHD/ADD-oireita, joihin pelkät ei-lääkinnälliset tukitoimet eivät tuo helpotusta, voidaan hoitaa lääkkein. Yleisimmin käytössä on metyylifenidaatti (lääkenimet Ritalin ja Concerta). Lääkkeet katkaisevat sisäisen kaaoksen ja auttavat keskittymään tilanteisiin. Lääkkeen avulla ADHD/ADD-henkilö voi sulkea ylimääräiset aistiärsykkeet pois ja keskittyä vain olennaiseen, kuten opetukseen koulussa.

    • minä

      Mulla on todettu joskus mbd eli nykyinen adhd.
      En ole koskaan ollu ylivilkas ja koulukin on mennyt ihan hyvin.

      • M30

        Mulla AHHD ja olen yli 30 vuotias mies
        käytän ritalinia en pärjäisi muuten kaaos aivoissa
        töissä ja kotona. olisi varmaan avioero jos ei olisi haettu apua ADHD


    • Minni

      AD/HD on henkilön aivojen ominaisuus, ei siis varsinaisesti sairaus. Vaikka AD/HD:n oireet voivat olla hyvinkin rajuja.

      AD/HD:stä ei siis voi 'parantua'. Oireet voivat helpottaa vanhemmalla iällä, mutta ne voivat myös pahentua (tämä tosin on käsittääkseni hyvin harvinaista).

      Oireiden helpottuminen johtuu käsittääkseni suurelta osin psyyken kypsymisestä. Vaikka AD/HD henkilön saattaa olla vaikea tunnistaa tunnetiloja tai hahmottaa ympäristöään, hän pystyy siihen silti paremmin kuin lapsi. Myös AD/HD henkilö kypsyy iän myötä ja oppii hallitsemaan käytöstään - ainakin oikeanlaisessa ympäristössä...

    • kurjaaaaa

      itelläni pahentunut iän myötä. lapsena olin iloinen. isona masentunut

    • vili_rahis

      Itelläni on myös AD/HD ja olen 14v ja ollut jo 3 vuotta enkä ole muuta kun tullut kiusatuksi asiasta enkä voi sille mitään :(
      olisin varmaan jäänyt luokalle jo monta kertaan ilman apu opetusta tai lääkeitä (lääkeistäkin tulee vaan dissausta) ja minua kutsutaan sairaaksi ja häirikkö lapseksi. Olen joutudun elää sen kanssa loppuun asti.

      • vili_rahis

        "Joudun elää sen kanssa loppuun asti"(sori kirjotus virhe)


      • oman.polun.löytäminen

        Jos sua yhtään helpottaa niin monella taiteilijalla esim. muusikoilla on ADHD. On hyvin yleistä että ovat erittäin luovia ja toisaalta myös sosiaalisia vaikka välillä pinna kiristyy. Toisaalta kiinnostuksen kohteet ovat valikoituja ja muut esim. oppiaineet ei koulussa kiinnosta. Mutta ne mitkä kiinnostaa niin niitä tehdään sit niin mielettömästi ja täysillä ettei mitään rajaa ja burnout on vaarana ellei vähän hellitä välillä.

        Olisi hyvä jos säkin keksisit mistä sä olet todella kiinnostunut ja keskittää kaikki siihen koska todennäköisesti olet siinä sitten todella hyvä. Sen mitä itse olen ADHD ihmisiä nähnyt ovat ihan mukavia mutta todellakin vähän kärsimättömiä välillä. Pahinta on juuri se, että jos aina pidetään huonona tai pahana ihmisenä koska sehän ei pidä paikkaansa ollenkaan. Silloin se oma käsitys itsestä alkaa olemaan samanlainen ja juuri sitä pitää välttää viimeiseen asti. Jokainen on omalla tavallaan hyvä tyyppi eikä ikinä pidä antaa toisten päättää siitä minkälainen on kun nehän ei sitä kuitenkaan edes tiedä vaan ainoastaan sinä itse tunnet itsesi. Nyt neuvoisin sinua ja kaikkia muitakin ADHD ihmisiä keksimään sen oman juttunsa ja sitten vaan sitä kohti eli kehittää omaa taitoansa se antaa elämälle sisältöä.


    • uttra

      Ei siitä eroon pääse mutta iän myötä oireet voivat helpottua ja muuttaa muotoaan. Itselläni on 8v ADHD lapsi jolla esim koulunkäynti on mahdotonta ilman lääkettä. Sen avulla pystyy opiskelemaan ja pärjää hyvin. Vapaa-ajalla ei lääkettä syö. Vaikka on oireinen. Tuota ei silti tule hyväksyä että koska on ADHD niin käyttäytyy niin ja näin, aikuisille ja nuorillekin on terapiaa,tukimuotoja yms asioiden hallitsemiseksi. Ei pidä mennä diagnoosin taa piiloon ja lyödä. Oman lapsenikin kanssa on tehty töitä eikä hyväksytty agressioita muita kohtaan yms. Ja tehdään edelleen joka ainoa päivä.

    • remissioon

      Psykiatriassa istutaan suljetussa huoneessa ja äänestetään uusia sairauksia usein kädennostolla. Mitään näin syntyneistä "sairauksista" ei voida testata tai havaita objektiivisesti. Ainoa asia jonka mukaan edetään, on käyttäytyminen.

      He kutsuvat tätä häiriöksi, mutta tarkoittavat sairautta. Miltei kaikkea on sitten nykypäivänä hoidettava lääkkeillä.

      Kun kyse on tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöksi määritellystä ADHD diagnoosista, niin siihen riittää jos lapsi liikuttelee käsiä ja jalkoja, ei kuuntele, puhuu paljon, ei leiki hiljaa, keskeyttää muita ja vielä jotain muuta, sopii se jo puoleen väestöstä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm#ADHD_ja_ADD_sairauksien_ravitsemushoito

    • Anonyymi

      Itsellä todettu ADHD mutta ei ole vaikea keskittyä koulussa tai muutakaan ja lääkettäkin yritetty lol

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe