Työllistymistä edistävästä palvelusta kieltäytyminen ja palvelun keskeyttäminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta palvelusta kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy:
1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvussa tarkoitetusta työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta;
2) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvussa tarkoitetusta työ- ja koulutuskokeilusta taikka mainitun lain 8 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta työkokeilusta tai työelämävalmennuksesta; tai
3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitetusta kuntouttavasta työtoiminnasta.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ev_18_2012_p.shtml
Tarkoittaako tuo että voivat laittaa 9-euron.orjaksi (yli 25-v.) tosta vaan?
Te-valmennus?
16
796
Vastaukset
- seuraava momentti
Lueppas seuraava momentti:
"Edellytyksenä 1 momentin soveltamiselle on, että palveluun osallistumisesta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa taikka henkilö on omatoimisesti hakenut työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen."
Eli jos on niin hölmö että on mennyt hyväksymään nuo orjatyöt työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa niin voi laittaa, ellei ole hölmö niin ei voi.- Terästä selkärankaan
Ei sillä ole väliä vaikka onkin hyväksynyt ne suunnitelmaansa. Työelämanvalmennuksessa pitää olla vähintään yksi päivää viikossa, vähintään neljän tunnin päivä. Tästä lähdetään neuvottelemaan, ei tarvitse hyväksyä viittä päivää viikossa ja kuuden tunnin päiviä. Max neljä tuntia päivä, 3-4 kertaa viikossa on passeli määrä.
- seuraava momentti
Terästä selkärankaan kirjoitti:
Ei sillä ole väliä vaikka onkin hyväksynyt ne suunnitelmaansa. Työelämanvalmennuksessa pitää olla vähintään yksi päivää viikossa, vähintään neljän tunnin päivä. Tästä lähdetään neuvottelemaan, ei tarvitse hyväksyä viittä päivää viikossa ja kuuden tunnin päiviä. Max neljä tuntia päivä, 3-4 kertaa viikossa on passeli määrä.
"Ei sillä ole väliä vaikka onkin hyväksynyt ne suunnitelmaansa. "
Ei niin, silti voivat tarjota noita orjatöitä. Erona on vaan se että niistä voi kiletäytyä ilman karenssia. Jostain syystä työkkäri antaa ymmärtää että kaikesta, jopa pienenstä poikkipuolisesta sanasta, voi tulla karenssia. Tyypillstä työkkärituubaa, älkää uskoko, huijjareita ovat.
"Tästä lähdetään neuvottelemaan, ei tarvitse hyväksyä viittä päivää viikossa ja kuuden tunnin päiviä."
Tuossakin työkkäri yrittää määräillä laittomasti, älkää uskoko niitä.
"Max neljä tuntia päivä, 3-4 kertaa viikossa on passeli määrä. "
Mulla on tuossa nollatoleranssi, ei sekuntiakaan!! Ja karenssia en saa kun ei ole noita orjatitä suunnitelmassa, enkä hyväksy niitä sinne.
- niinpäs lukee
Onko se sama kuin aktivointisuunnitelma? Lukaisin omat tietoni eikä siellä puhuta mitään te-valmennuksesta. Ainoastaan että haen palkka(tuki)työtä tai rekrykoulutusta omatoimisesti, Olen TYP:in kautta kuitenkin :( "päätynyt" te-valmennukseen ja sopimus on meneillään....kun se päättyy minun ei siis tarvi jatkaa sitä...
- .
Ensin tehdään työllistymissuunnitelma. Sitten kun kassa tai kela on maksanut työttömyysturvaa 500 pv, tehdään aktivointisuunnitelma ja silloin on vaara joutua kuntouttavaan työtoimintaan.
Työelämävalmennus ja työharjoittelu tulee kyseeseen esim. vastavalmistuneelle, jolla on tuore tutkinto mutta työkokemusta puuttuu eikä normaalista palkkatyöpaikasta tietoa. Eli työelämävalmennuksen ja työharjoittelun tavoitteena on parantaa työnhakijan työmarkkina-arvoa. Itse miettisin tätä siltä pohjalta, mihin työhön ja yritykseen haluaisin töihin. Sitten kysyisin yrityksestä voisinko tulla harjoitteluun (Tekisin itsestäni korvaamattoman, salaisena haaveenani jäädä palkkatöihin sinne harjoittelun jälkeen). Sitten vaan kipinkapin kertomaan työkkärin tantalle, että kirjaa asian minun suunnitelmiini ja tarkistaa että yritys on sellainen, että sinne voi harjoitteluun mennä. Ehdottomasti tekisin vain max 2 kk sopimuksen, kyllä siinä ajassa jo kumpikin osapuoli näkee onko minusta siihen työhön/yritykseen ja onko siihen yritykseen mahdollista päästä palkkatyöhön. Jos yksi hylkää, niin toinen ottaa. Sitkeyttä, kokeilunhalua, tervettä uteliaisuutta, ennakkoluulottomuutta, iloisuutta, auttamisenhalua ja aitoa kiinnostusta, sosiaalista verkostoitumista, sitoutumista ja luotettavuutta, ahkeruutta - johan on ihme, jos ei tällä reseptillä työpaikkaa löydy. Hyvä kello kauas kuuluu!
- seuraava momentti
"Onko se sama kuin aktivointisuunnitelma?"
Taitaa olla lain tarkoittama sitä korvaava suunnitelma.
"Ainoastaan että haen palkka(tuki)työtä tai rekrykoulutusta omatoimisesti"
HYVÄ, älä hyväksy muutoksia tuohon.
"Olen TYP:in kautta kuitenkin :( "päätynyt" te-valmennukseen ja sopimus on meneillään....kun se päättyy minun ei siis tarvi jatkaa sitä... "
Painostiko TYP tuohon te valmennukseen? Usein niin tekevät, ja saat varautua siihen että yrittävät painostaa jatkamaan. Siksi kannattaa äänittää KAIKKI viranomasikeskustelut ja muutkin tärkeät jutut.
Olen äänittänyt noita keskustejuja jo vuodesta 2005 alkaen, yleesä salaa vaatteisiin kätketyllä mp3-soittimella, myös useissa kännyköissä on äänitysmahdollisuus.
Kyllä nuo työvoimahallinnon painostajat pitää saada kuriin ja käräjille tuomittaviksi, helppoa se ei tule olemaan mutta yritän silti. Tuo yrittäminen kun ehkäisee syrjäytymistäkin ainakin 100 kertaa paremmin kun paraskaan heidän tajoama "aktivointi". - tässä kysymys
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/02_oikeudet_velvollisuudet/index.jsp
Kun lukee työttömän velvollisuuksia, siellä puhutaan työllistymissuunitelman noudattamisesta ja toisessa kohtaa :
"osallistua työ- ja elinkeinotoimiston tarjoamiin työllistymistä edistäviin palveluihin, esimerkiksi ottaa vastaan työharjoittelupaikka"
Työllistymissuunitelmaan ei voi vedota jos tarjoavat te-valmennusta tai työharjoittelua?- näin on
Minut yritettiin pakottaa työharjoitteluun. Työkkärin virkailija katkaisi päivärahani, mutta tvtk:n käsiteltyä asia korvausten saanti jatkui normaalisti, koska TYÖHARJOITTELUSTA EI OLTU SOVITTU TYÖLLISTYMISSUUNNITELMASSA.
- .
Ensin tehdään työllistymissuunnitelma. Sitten kun kassa tai kela on maksanut työttömyysturvaa 500 pv, tehdään aktivointisuunnitelma ja silloin on vaara joutua kuntouttavaan työtoimintaan.
Työelämävalmennus ja työharjoittelu tulee kyseeseen esim. vastavalmistuneelle, jolla on tuore tutkinto mutta työkokemusta puuttuu eikä normaalista palkkatyöpaikasta tietoa. Eli työelämävalmennuksen ja työharjoittelun tavoitteena on parantaa työnhakijan työmarkkina-arvoa. Itse miettisin tätä siltä pohjalta, mihin työhön ja yritykseen haluaisin töihin. Sitten kysyisin yrityksestä voisinko tulla harjoitteluun (Tekisin itsestäni korvaamattoman, salaisena haaveenani jäädä palkkatöihin sinne harjoittelun jälkeen). Sitten vaan kipinkapin kertomaan työkkärin tantalle, että kirjaa asian minun suunnitelmiini ja tarkistaa että yritys on sellainen, että sinne voi harjoitteluun mennä. Ehdottomasti tekisin vain max 2 kk sopimuksen, kyllä siinä ajassa jo kumpikin osapuoli näkee onko minusta siihen työhön/yritykseen ja onko siihen yritykseen mahdollista päästä palkkatyöhön. Jos yksi hylkää, niin toinen ottaa. Sitkeyttä, kokeilunhalua, tervettä uteliaisuutta, ennakkoluulottomuutta, iloisuutta, auttamisenhalua ja aitoa kiinnostusta, sosiaalista verkostoitumista, sitoutumista ja luotettavuutta, ahkeruutta - johan on ihme, jos ei tällä reseptillä työpaikkaa löydy. Hyvä kello kauas kuuluu!
- seuraava momentti
Eipähän ole ensimmäinen kerta kun laki ja työkkärin ohjeet ovat erilaiset. Laki on kuitenkin vahvempi.
"Työllistymissuunitelmaan ei voi vedota jos tarjoavat te-valmennusta tai työharjoittelua? "
Voi ja pitääkin vedota. Ei pitäisi saada karenssia jos kieltäytyy lakiin vedoten mutta työkkärin tuntien..... ei koskaan tiedä. Kyllä kannattaa ainakin suu avata siinä vaiheessa, pelkästä vetoomisesta kun ei karenssia voi saada. - näin on tosi
Linkkejä orjatyökeskusteluihin tällä palstalla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9930982
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10586764
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8873597
Yksi sellainen keskeinnen kysymys noissa orjatöissä on että kuka määrää tuon orjan työajan, laissa on 4-8 h/päivä ja enintään 5 päivänä viikossa. Laissa myös puhutaan sopimuksesta. Työkkäri, joka ei käytännössä ole työntekijä eikä työnantajakaan yrittää määräillä tuossakin asiassa lain vastaisesti. Jossain paikaillisissa ohjeissa on muka että 6h/päivä ja 5 päivänä viikossa. Mielestäni työkkäri käy kauppaa varastetulla tavaralla, työttömän työpanoksella. - lomaa tiedossa
http://www.mol.fi/mol/fi/05_tyovoimatoimisto/06_uutiset/2012-06-08-01/index.jsp
jaksakaa pitkäaikaistyöttömät viikon orjatöissä niin sitten ..kesälomalle!..
ensi viikon maananatai-aamuna soitto duuniin tehkää duuninne itse tästä lähtien....
toki kannattaa parin kuukauden säästöt olla että pääsee karenssin yli - Turha
Miks ette mene harjoitteluun? Mä menisin, mut kun en masennukselta pysty.
Koskaan ei oo pakotettu mihinkään työkkärin kautta, missä kaupungissa muka lähetetään työharjoitteluun? Mä oon ite aina joutunu ottaan yhteyttä kun oon halunnu yrittää harjoittelua tai mennä opiskeleen jotain.- Kokemusta ON.
Noissa typerissä jonniinjoutavissa työllistämistoimissa sitä vasta masentuu!
Mutta hyvää kesää ja jaksamista...
- lkjXNX
Eihän tota 9 eguakaan (ylläpitokorvaus) saa jos ei oo ollut 500 päivää työttömänä eli pitkäaikaistyötön.
- näin on tosi
"Työttömän erehdyttäminen työtöttömälle taloudellisesti epäedullisempaan toimintaan on työvoimavirkailijan kirjoittamaton velvollisuus. "
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9313113
Tuosta vanhahkosta linkistä löytyi totuus työkkärin touhuista, älkää uskoko virkailijoita. Siellä työkkärin pöydän takana on auttajaksi naamioitunut vihollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724847
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h724644Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv812895Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222266Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592015Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska181732- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121399- 1851308