Työelämävalmennus

.......,

Kuinka monta tuntia päivässä voi tehdä työelämävalmennuksessa työtä?Kun minulle määrättiin 6h/pv.Sitä ennen olin 4h/pv,ja nimi oli työkokeilu.

32

2371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ........,

        kukaan ei oikein löydä vastausta tässä,eli haluaisin ihan nähdä jostakin semmosen sivun jossa ne tunnit näkyy.Olen selannut monia sivuja,mutta sanotaan vaan kestoja kuukaudessa.


      • ..
        ........, kirjoitti:

        kukaan ei oikein löydä vastausta tässä,eli haluaisin ihan nähdä jostakin semmosen sivun jossa ne tunnit näkyy.Olen selannut monia sivuja,mutta sanotaan vaan kestoja kuukaudessa.

        Työelämänvalmennuksessa harjoittelupäivän pituus on 4 - 8 tuntia päivässä, yleensä viitenä päivänä viikossa.
        Pituudesta sovitaan TE-toimistossa yhdessä työvoimaneuvojan kanssa ennen valmennuksen alkamista kun laaditaan tai päivitetään työnhakusuunnitelmaa.
        Normaali menettely on myös se, että päivän pituus on sama kuin työntekijöilläkin. Tämä sen takia, että silloin harjoittelija saa oikean kuvan työstä ja työpaikasta.


      • ''''''''''''''''''''
        ........, kirjoitti:

        kukaan ei oikein löydä vastausta tässä,eli haluaisin ihan nähdä jostakin semmosen sivun jossa ne tunnit näkyy.Olen selannut monia sivuja,mutta sanotaan vaan kestoja kuukaudessa.

        Onhan tuossa edellä olevassa viestissä vastaus. Lue linkin takana olevatyöhallinnon opas. Siinä kerrotaan selvästi, että tunnit on vähintään 4 ja maksimissaan 8.


      • ''''''''''''''''''''
        .. kirjoitti:

        Työelämänvalmennuksessa harjoittelupäivän pituus on 4 - 8 tuntia päivässä, yleensä viitenä päivänä viikossa.
        Pituudesta sovitaan TE-toimistossa yhdessä työvoimaneuvojan kanssa ennen valmennuksen alkamista kun laaditaan tai päivitetään työnhakusuunnitelmaa.
        Normaali menettely on myös se, että päivän pituus on sama kuin työntekijöilläkin. Tämä sen takia, että silloin harjoittelija saa oikean kuvan työstä ja työpaikasta.

        Lisään vielä, että tuntimäärä on siis 4-8 tuntiin. Riippuu sitten työnantajasta, että mikä on todellinen määrä, kunhan se liikkuu em. rajoissa. Yleisintä lienee tehdä 6 tuntia.


      • Maroolofi
        '''''''''''''''''''' kirjoitti:

        Lisään vielä, että tuntimäärä on siis 4-8 tuntiin. Riippuu sitten työnantajasta, että mikä on todellinen määrä, kunhan se liikkuu em. rajoissa. Yleisintä lienee tehdä 6 tuntia.

        Työelämävalmennuksessa ei tehdä koskaan yli 6 tunnin päivää, paitsi ainoastaan siinä tapauksessa, jos pomo pyytää jäämään ylitöihin.

        Ja kuka hullu tekee 6 tuntia, kun saman rahan saa 4 tunnilla? Ja eiköhän niistä hanttihommista saa ihan oikean kuvan jo 2 tunninkin perusteella. Kaiken lisäksi asialla ei ole merkitystä, kun ei ne orjatyöt mihinkään työllistymiseen kuitenkaan johda.


    • 7+18

      Etsin vähäsen tietoa asiasta kun itseänikin kiinnostaa, näyttäisi lain mukaan neljä tuntia olevan minimi per päivä, maksimi 8 tuntia, mutta usein kuitenkin käytäntö on se että 6 h/pv.

    • (\i/)

      Työmarkkinatoimenpiteissä, joita ovat työharjoittelu, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu, joutuu tekemään työtä ilman palkkaa vaikka missään laissa tai sopimuksessa ei ole mainittu sanallakaan siitä että työtä pitäisi tehdä. Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset kieltävät pakottamisen palkattomaan työhön. Työntekovaatimus noissa toimenpiteissä on siis paitsi laiton ja moraaliton niin myös ihmisoikeusrikos.

      Tosin tuon työntekemisvaatimuksen todistaminen on jo vaikeampi juttu vaikka työn tekemistä pidetäänkin jostain ihmeen syystä itsestäänselvyytenä, sitä se ei todellakaan ole. Yksi keino tuon työhönpakottamisen toteennäyttämiseksi on varustautua aina jollain ääntä tallentavalla laitteella esim. mp3-soitin ja aika usein kännykässäkin on tallenusmahdollisuus. Tuo työhönpakottaminenhan tapahtuu yleensä kovalla äänellä krenssiuhkauksia (=laiton uhkaus) kirosanoilla höystettynä huutaen. Ja sitten vaan äänitys päälle kun rähinä alkaa.

      Lisäksi noista työmarkkinatoimenpiteissä ei kerry vuosilomaa eikä eläkettä, myös esim. työterveyshuoltoa ei ole vaikka noissa työmarkkinatoimenpiteissä tehdään ihan tuottavaa työtä josta on taloudellista hyötyä vain työn teettäjälle. Työmarkkinatoimenpiteissä saatava 9 euron ylläpitokorvaus päivältä ei riitä työssäkäyntikuluihin joihin sisältyy matkat vaatetus ja työmarkkinatoimenpiteen vuoksi kohoavat ruokailukustannukset, saati sitten että se olisi jotain ylimääräistä rahaa tai peräti palkkaa työstä.

      Viime aikoina on kovasti vaahdottu työttömyysturvan vastikkeelisuudesta mutta tosiasia on että työttömyysturva on tarkoitettu työnhakijoille työttömyysajan työnhaku- ja elinkustannusten korvaamiseksi vaikka se ei nykyisellä hintatasolla siihen edes riitä. Työttömyysturva ei ole tarkoitettu yrittäjien kilpailua vääristäväksi työttömien työllistämiseksi ilman palkkaa. Tuo vastikkeelisuus ei missään tapauksessa voi tarkoittaa 40 h työviikkoa ja jopa vuosia ilman lomia. Jos lasketaan työttömyysturva jotenkin ”palkaksi” niin viikkotuntimäärä olisi tehtävästä riippuen korkeintaan 8 h/viikko. Tuossa on huomioitu myös lomakorvaus ja -raha sekä se että eläkettä ei kerry. Jonkinlainen arvio tuo on koska se tosiaan vaihtelee tehtävän mukaan.

      Jos oikeasti haluaa tehdä työtä noissa työmarkkinatoimenpiteissä niin se on kai sallittua mutta sen työn tekemisen pitää olla oikeasti vapaehtoista . Motiivina voisi olla tosiaan se, että siitä saattaa olla jotain hyötyä joskus tulevaisuudessa. Tämä kai on ollut noiden työmarkkinatoimenpiteiden alkuperäinen tarkoitus mutta tuossa suhteessa on ”mopo karannut” jo aikoja sitten.

      Mutta jos sattuu sen tyyppinen ”työnantaja” jolla ei ole mitään aikomustakaan ikinä maksaa palkkaa kenellekään vaan ainoastaa hyväksikäyttää työmarkkinatoimenpiteessä olevaa niin eipä juuri kannta tehdä mitään. Eli ei työsopimusta, ei työpanosta, ei palkkaa; kaikki nuo kolme pitää toteutua, muuten homma on silkkaa hyväksikäyttöä eikä sellaiseen pidä suostua.

      Ja jos, tai kun nuo päättäjät joskus saadaan oikeasti vastuuseen asiasta niin aivan varmasti viime kädessä väittävät että ei kukaan ole pakottanut tekemään työtä; ”ihan vapaehtoisesti olet työtä tehnyt”. Ja yrittävät vierittää syyn noiden työhönpakottajien niskoille, ja ihan oikeaan osoitteeseen nuo syytökset silloin menevät. Samoin noihin työmarkkinatoimenpiteisiin pakottamissyytteistä selviävät sillä että; ”itse olet hyväksynyt nuo työmarkkinatoimenpitet allekirjoittamalla, työnhaku- /aktivointisuunnitelman”. Niin ovelaa ja pirullista touhua tuo on.

      Miksi sitten tällainen yhä lisääntyvä palkattoman työn teettäminen on sallittu ja vieläpä poliitikkojen ja viranomaisten suosiollisella myötävaikuttamisella? Siksi, koska kun köyhältä ei voida enää mitään viedä niin varastetaan sitten vaikka työpanos. Ja tämähän on sallittua korruptoituneessa Suomessa ja on ns. ”maan tapa”. On paljon mahdollista ja jopa erittäin todennäköistä että tuokin ”maan tapa” on saanut alkunsa jostain työnantajapiireistä jotka ovat antaneet vaalirahaa ja poliitikot ovat sitten säätäneet lain jolla nuo ihmioikeusrikokest on tehty ”laillisiksi”.

      • kiinnostunutfesgbc

        En viitsi aloittaa uutta keskustelua samasta aiheesta niin kysyisin teiltä jotka olette olleet työelämävalmennuksessa, teidän kokemuksianne asiasta.
        Etenkin jotka olette ansiosidonnaisella päivärahalla, maksettiinko teille täyttäansiopäivärahaa plus ylläpitokorvausta vai tippuiko päiväraha sinne 40 euroon/pv?
        Koitteko työelämävalmennuksesta olleen hyötyä oman työllistyvyytenne kannata, saitteko ehkä työpaikan valmennuksen kautta vai päättyikö valmennus ja jatkoitte samassa tilanteessa työttömänä kuin ennen valmennustakin?
        Työelämänvalmennuksen loputtua saitteko edelleen täyttä ansiopäivärahaa kuten ennen valmennusta vai pitikö päivärahan määrät laskea uudestaan työttömyyskassassa?


      • Maroolofi

        Ei ne ole työntekoa varsinaisesti, vaan työnteon HARJOITTELUA/kokeilua. Miten voit oppia esim. pakkaamaan heijastimia, jos et tee sitä?

        Mutta tosiasia on kyllä, että minä en semmosta aivokääpiön hommaa jaksa 6 tuntia päivässä tehdä. Kokemusta on näistä.


      • työtön työnhakija

        Mä nauhoitin viime vuonna kun työvoimain palvelukeskuksen akat meinas pakottaa mua orjatöihin. Mun asianajaja kuunteli nauhan ja soitti sitte sinne palvelukeskukseen niin ne oli siel ihan kusi sukassa. Sitte ne siirsi mut heti työkkärin asiakkaaksi. Mulla on se nauhoite vieläkin ja olen sitä monelle ihmiselle soittanut. Mut meinattiin pakottaa tekee 8 tunnin päiviä seurakunnan talon purku työmaalla. Eli olis pitänyt purkaa käsin iso omakotitalo ja kaks piharakennusta. ajateltaa sellasta työtä 9 euron päiväpakalla. Voi vit..tu sentään.


    • työharjoittelija

      Hei olen ite työelämänvalmenuksessa kysyisin sellaists että saako työpomo teettää 08.00-15.00 asti töitä.eikös työelämänvalmennuksessa saa vaan viidessä viikossa ja kuuden tunnin päiviä tehä?

      • kössikkä

        sehän riippuu justiins siitä, mitä sä olet itse allekirjoittanut siihen sun työelämänvalmennussoppariin. Siinähän lukee, että xx-päivää viikossa ja xx-päivää tunnissa. Allekirjoittajina: sinä itse, sun työkkärin vastuuvirkailja joka vastaa asiasta, sekä sun pomo. Sopimuksen mukaan mennään, ja kaikki menee.

        Työelämänvalmennusta tehdään 4 - 8 tuntia päivässä, laki antaa siihen mahdollisuuden. Mutta joka toimistoissa on omia linjauksiaan. Esim. meidän alueen toimistossa on johtajan määräys, että alle 6 tunnin päiviä ei hyväksytä ollenkaan, ainoastaan poikkeustapauksessa 6 tuntisia päiviä tev:ssä, yleensä aina 8 tunnin päiviä.

        En ymmärrä, mitä tarkoita "vaan viidessä viikossa"?? TEViä voi tehdä maksimissaan 12kk, mutta vain 6kk samassa työpaikassa.


      • Maroolofi

        Voi se pyytää sua tekemään, mutta saat itse päättää, haluatko auttaa firmaa vai oisko sulla jotain parempaa tekemistä, esim. baariin istuskelemaan meno.


    • 4

      Taitaa olla että 4tuntia viikossa (laki julkisesta työvoimapalevelusta) riittää mihinkä tahansa kunnan järjestemään aktivitettiin. Mutta toki työttömästä halutaa repiä irti enemmän. Varsinkin silloin, kun on ammattitoinen eikä tunne kiemuroita kuinka työttömiltä riistetään työpanos ilmaiseksi.

      Ote laista :

      Työttömällä tarkoitetaan henkilöä, joka ei ole työsuhteessa eikä työllisty päätoimisesti yritystoiminnassa tai sitä vastaavalla tavalla omassa työssään. Työsuhteessa olevaa pidetään työttömänä, jos hän on kokonaan lomautettu tai hänen säännöllinen viikoittainen työskentelyaikansa on alle neljä tuntia.

      • Nyt sekoitat asiat

        Nyt sekoitat asiat. Tuo pätee termiin kuka on työtön, mutta työkkärin järkkäämiin toimenpiteisiin työttömille on määritelty rajat kuten täällä on oikein kerrotukin. 4-8 tuntia päivässä työharjoitteluun/valmennukseen.


      • Maroolofi

        Ei riitä. Se on 4 tuntia päivässä ja 20 tuntia viikossa. No, kait sitä voi tehdä vaan yhden päivän viikossa, mutta sehän on sama kun ei kävisi duunissa ollenkaan. Ja saahan sitä paljon enemmän fyrkkaakin, jos käy kaikkina arkipäivinä. 9 euroa/jokainen työpäivä.

        Minä en edes kehtaisi tehdä alle 5 päivän työviikon sopimusta. Tuntisin itseni tosi luuseriksi. Jos ei ihminen jaksa tehdä 4 tuntia töitä päivässä, niin eihän se jaksa silloin mitään.


    • näin täällä Ouluss

      Oulussa ei toteuteta 4-8 tuntia, vaan Oulu on ottanut sen käytännön että vähintään 7 tuntia päivä, että se siitä!

      Onhan se hienoa kun viereisissä kunnissa on porukka 4 tuntia, ja itse joutuisi olla 7 tuntia, ei onnistu.

      Laskekaapa itse ilmaista työvoimaa 20 TUNTIA

      VAI

      Niin kuin Oulussa toimitaan 35 TUNTIA !!

      Muutto suunnitelmissa siis. Kunta itse saa päättää miten toimitaan joten hei hei Oulu.

      Näin täällä. Ja todellakin on eriarvoista pitää ilmaista työntekijää joka tekee ihan samat hommat kuin vieressä oleva joka saa palkkaa niin sen 7 tuntia.

    • 13

      """Muutto suunnitelmissa siis. Kunta itse saa päättää miten toimitaan joten hei hei Oulu.

      Näin täällä. Ja todellakin on eriarvoista pitää ilmaista työntekijää joka tekee ihan samat hommat kuin vieressä oleva joka saa palkkaa niin sen 7 tuntia. """


      Ei sitä kunta päätä, ihan itse olet ollut allekirjoittamssa sopimustasi.

    • näin täällä oulussa

      Kyllä, näin vastattiin ihan rehellisesti päin naamaa että kunta saa itse ohjeistaa miten toimii ja oulussa käytäntö on 7 tuntia.

      :) HOKS! en todellakaan ole allekirjoittanut sopimusta mihinkään, sillä otan aina selvää asioita ennen kuin ryhdyn, syy tähän on kantapäänkautta oppiminen.
      Niin monta kertaa tullut väärää tietoa työkkäristä taikka sitten ne eivät tiedä, joten olen huomannut että ylimmille työvoimatoimisto virkailijoille kannattaa soittaa / mennä käymään.

      Ihmetyttää miten työvoimavirkailija ei tiedä mistään mitään ja koskaan ei saisi työttömälle puhua mitään mitä ei tiedä tai josta ei ole varma, kannattaisi selvittää asia ensin.

      Mutta ai niin, nehän saa palkkaa ja minä en joten ei niitä paljon paina :)

      • (\i/)

        "Kyllä, näin vastattiin ihan rehellisesti päin naamaa että kunta saa itse ohjeistaa miten toimii ja oulussa käytäntö on 7 tuntia. "

        Tuosta ei ole selvää säännöstä työttömyysturvalaissa eikä TEM:in ohjeissakaan, ylipäätään ei missään. Ei siitäkään kuka päättää tuon ajan. Laissa ja TEM:in ohjeissa puhutaan sopimisesta, tuo "linjaus" ei kyllä täytä sopimisen tunnusmerkkejä huonostikkaan. Pyytäisin tuon ohjeen kirjallisena ja laittaisin esim. Eduskunnan oikeusaisiamiehn "arvosteltavaksi", lakiin tuo ei ainakaan perustu kuten viranhaltoijiden päätökset pitäisi perustua.

        Eipähän ole ensimmäinen kerta kun työttömiä kohtaa käytetään sellaista valtaa jata ei oikeasti ole.


    • skbgfksa3

      Milloin työelämänvalmennukseen joutuu?

    • nimimerkki perseesee

      ennenmin tai myöhemmin pitkäaikaistyötön "laitetaan" jonnekin. esimerkiksi työelämävalmennukseen. kuntienhan on ns. "pakko" toimia pitkäaikaisen tyttömän suhteen.

      tässä alkaa tekeen jo viiiinaa perkkele.

      sairasta

      • Jolppin

        Viinaa ei oteta vitutukseen, pitäis tietää jo! TE-keskusta vastaan taistelu tää.


    • hjhjjh77

      kysymys: Milloin on "pitkäaikaistyötön" eli miten pitkää pitää olla työttömänä? jos on saanut 3kk ansiosidonnaista niin joko kuuluu pitkäaikaistyöttömän kastiin?

      • Vuosi

        Yleensä pikäaikaistyötön on sellainen joka ollut työttömänä vuoden, mutta nythän ei enää odotella edes sitä vuotta kun määrätään jos jonkinmoiselle kurssille tai työharjoitteluun. Nuoret koitetaan passittaa heti jonkinmoiseen aktiviteettiin kun työttömäksi jäävät ja ei odotella lainkaan.


    • soppaa Oulussa,

      Oulussa laitetaan töiden päätyttyä 3 kuukaudenpäästä johonkin soppaan.!

      • (\i/)

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.

        Työttömyysturvalaki 2 luku 18§ 2 mom.
        "Työnhakijalla, joka ilman 4 momentissa tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimatoimiston tarjoamasta työnhakusuunnitelmaan tai työllistymisohjelmaan sisältyvästä työkokeilusta, työelämävalmennuksesta taikka muusta niihin rinnastettavasta kohtuulliseksi katsottavasta työllistymistä edistävästä toimenpiteestä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien. (23.6.2005/459)"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Tosiaan aika pirullista touhua on noiden orjatöiden väkisinlaittaminen työnhakusuunnitelmaan. Muutenkin tuo työttömyysturvalaki on sudenkuoppia täynnä.

        Kuinkahan monta sellaista joka on huijattu uskottelemalla työvoimatoimenpiteen pakollisuudella työskentelee tällä hetkellä noissa toimenpiteissä. Kymmeniä tuhansia heitä varmaan on. Jossain vaiheessa elämäänsä noissa työvoimaviranomaisten huijjaustoimenpiteissä olleita on varmaan satoja tuhansia. Ja tämä kaikki siksi koska työkkärintäti tai -setä on jopa kysyttäessä jättänyt kertomatta homman vapaehtoisuudesta (kertomisvelvollisuus on määrätty hallintolaissa) ja vastoin lakia laittanut nuo toimenpiteet työnhakusuunnitelmaan jonka jälkeen niistä kieltäytymisestä on tullut karenssiperuste.


      • en ole orja
        (\i/) kirjoitti:

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.

        Työttömyysturvalaki 2 luku 18§ 2 mom.
        "Työnhakijalla, joka ilman 4 momentissa tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimatoimiston tarjoamasta työnhakusuunnitelmaan tai työllistymisohjelmaan sisältyvästä työkokeilusta, työelämävalmennuksesta taikka muusta niihin rinnastettavasta kohtuulliseksi katsottavasta työllistymistä edistävästä toimenpiteestä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien. (23.6.2005/459)"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Tosiaan aika pirullista touhua on noiden orjatöiden väkisinlaittaminen työnhakusuunnitelmaan. Muutenkin tuo työttömyysturvalaki on sudenkuoppia täynnä.

        Kuinkahan monta sellaista joka on huijattu uskottelemalla työvoimatoimenpiteen pakollisuudella työskentelee tällä hetkellä noissa toimenpiteissä. Kymmeniä tuhansia heitä varmaan on. Jossain vaiheessa elämäänsä noissa työvoimaviranomaisten huijjaustoimenpiteissä olleita on varmaan satoja tuhansia. Ja tämä kaikki siksi koska työkkärintäti tai -setä on jopa kysyttäessä jättänyt kertomatta homman vapaehtoisuudesta (kertomisvelvollisuus on määrätty hallintolaissa) ja vastoin lakia laittanut nuo toimenpiteet työnhakusuunnitelmaan jonka jälkeen niistä kieltäytymisestä on tullut karenssiperuste.

        minä en tule ikinä tekemään mitään orjatöiä. teen vaikka pimeitä hommia joita on tarjolla ollut kiitettävästi ja pimeistä hommista tienaa kahes päiväs sen verran mitä orjatyön 9 egen päiväpalkalla kuukaudes


      • työtön mies
        (\i/) kirjoitti:

        Älä hyväksy kyykytyksiä työnhakusuunnitelmaan. Sillä niistä pääsee. Karenssin voi saada vain jos tuo kyykytys on SOVITTU työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa.
        Jos kaikesta huolimatta virkailija kirjaa nuo kyykytykset sinne niin VAADI poistamaan ne. Ellei suostu niin pyydä virkailijan esimies paikalle. Jos tuokaan ei onnistu niin se olisi ainakin minun kohdalla rikosilmoituksen paikka; syy: väärän tiedon kirjaaminen viranomaistietokantaan.

        Tuota työnhakusuunnitelmaahan voi muuttaa koska tahansa. Yksi tapa olisi laittaa sähköpostia työkkäriin. Jos ongelmia tulee niin jääpähän siitäkin todiste.

        Äänitän muuten AINA kaikki viranomaisten kanssa käymäni keskustelut ja työhaastattelut. On se ihme ja kumma miksi työvoimahallinto harrastaa usein vaikka milllaista "vilunkia" saadakseen ihmisiä noihin kyykytyksiin, ei luulisi valtion "palvelulaitoksena" olevan siihen varaa.

        "Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
        ---
        8 luku
        Työmarkkinatuen erityiset työvoimapoliittiset rajoitukset
        ---
        4 a § (29.12.2005/1217)
        Työmarkkinatukioikeuden lakkauttaminen
        ---
        2) kieltäytyy ilman pätevää syytä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 8 luvussa tarkoitetusta työkokeilusta, työelämävalmennuksesta tai työharjoittelusta, josta on sovittu hänen kanssaan laaditussa työnhaku-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelmassa;"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Karenssin voi saada vain jos nuo 9 euron orjatyöt on merkitty työnhakusuunnitelmaan. Usein työkkärin virkailija laittaa ne sinne automaattisesti. Pitää vaatia poistamaan ne sieltä ja ellei virkailija tähän suostu niin sitten voi yliviivata ne ennen allekirjoitusta ja kirjoittaa myös sen että ne on yliviivattu.
        Jos tosiaan työvoimavirkailija laittaa ne sinne väkisin niin tekisin myös kantelun tuosta virkailijata ja jos hyvin härskiksi heittäytyy niin myös rikosilmoituksen.
        Äänitän aina kaikki tärkeät keskustelut salaa, myös työkkärissä käynnit todisteeksi mahdoolista oikeusturvaloukkausta vastaan.
        Jos olet allekirjoittanut jo työnhakusuunnitelman jossa on mainittu nuo orjatyöt niin voit koska tahansa mennä työvoimatoimistoon (aukioloaikana) ja vaatia muuttamaan työnhakusuunnitelmaa orjatoiden poistamiseksi. Tähän on työkkärin virkailijan pakko suostua koska työnhakusuunnitelma on sopimus ja sopimukseen ei voi laittaa mitään sellaista jota ei jompi kumpi osapuoli hyväksy.

        Työttömyysturvalaki 2 luku 18§ 2 mom.
        "Työnhakijalla, joka ilman 4 momentissa tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimatoimiston tarjoamasta työnhakusuunnitelmaan tai työllistymisohjelmaan sisältyvästä työkokeilusta, työelämävalmennuksesta taikka muusta niihin rinnastettavasta kohtuulliseksi katsottavasta työllistymistä edistävästä toimenpiteestä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien. (23.6.2005/459)"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

        Tosiaan aika pirullista touhua on noiden orjatöiden väkisinlaittaminen työnhakusuunnitelmaan. Muutenkin tuo työttömyysturvalaki on sudenkuoppia täynnä.

        Kuinkahan monta sellaista joka on huijattu uskottelemalla työvoimatoimenpiteen pakollisuudella työskentelee tällä hetkellä noissa toimenpiteissä. Kymmeniä tuhansia heitä varmaan on. Jossain vaiheessa elämäänsä noissa työvoimaviranomaisten huijjaustoimenpiteissä olleita on varmaan satoja tuhansia. Ja tämä kaikki siksi koska työkkärintäti tai -setä on jopa kysyttäessä jättänyt kertomatta homman vapaehtoisuudesta (kertomisvelvollisuus on määrätty hallintolaissa) ja vastoin lakia laittanut nuo toimenpiteet työnhakusuunnitelmaan jonka jälkeen niistä kieltäytymisestä on tullut karenssiperuste.

        Mulla on ollut 3 vuotta karenssi ja se takia koska en mennyt orjatöihin. saan siis vain toimeentulotukea ja asumistukea. Ja karenssi ei poistu ennen kun olen tehnut jotain töitä vähintään 5 kk. Olen tehnyt toki kaikkee firabeli hommia kolmen vuoden aikana. Onko siitä joku laki että karenssia voi pitää yli 3 vuotta.


    • ...

      Miten tuo asumistuki lasketaan kun on karenssilla ja ei saa työttömyyskorvausta ? Ja onko tuo toimeentulotuki sama kuin normaalisti, eikä alennettu ?

    • fgdghhfdd

      Itsellä te-valmennus 30/h viikko. Jos minä tekisin työtä tuntipalkka täytyisi olla 6 euroa 80 senttiä niin saisin saman kuin te-valmennuksella jos oletetaan että työstä verot ym jutut söisi noin 20 prosenttia. (pieni palkka pienempi veroprosentti...)

      Te-valmennuksessa ei makseta ylitöistä! Eli vaikka haluaisin tehdä 40 h/viikko ei se kannata sentinkään vertaa. Elikkä käytännössä tuntipalkkani on tuosta noin neljänneksen pienempi. Ja töitä teen ihan kuin palkatutkin työntekijät, oikeasti ahkeramminkin kun tietysti minulle annetaan ikävät rästihommat....tehtäväksi mitä muut ei ehdi/halua tehdä.

      Eläke ja vuosilomat ei tietenkään kartu.

      On tässä paljon muutakin outoa mutta jääköön sanomatta.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe