väkisin orjatyöhön!

ei orjatyölle

Minua ollaan pakolla tunkemassa orjatyöhön eli kokopäivä duuniin työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella ja en todella aio mennä sinne. Sanoivat että aktivointisuunnitelma ja nämä työllistämistoimet koskevat nykyään myös yli 25vuotiaita mut heidän kohdalla vaan pitkäaikaistyöttömiä kuten minua.

Jos päätän sanoutua pois työkkärin kirjoilta edes muutamaksi päiväksi niin eikös se minun pitkäaikaistyöttömyys sillon katkea ja minua ei voidakkaan lykätä minnekään? Aattelin et jos menis johonkin lyhyt koulutukseen tms. niin auttaskohan se.

22

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossupummi

      Joudut jokatapauksessa läpikäymään sen 1 vuoden työelämänvalmennuksen jossain vaiheessa. Palkkatyö,karenssi (alennettu toimeentulotuki) tai sairasloma melkein ainoat vaihtoehdot.

    • Näin

      Ei pitkäaikaistyöttömyys tuolla katkea. Pitäisi olla päivärhaaan oikeuttavan työssäoloehdon verran työssä, niin sitten vasta katkeaisi.

      Jos olet mennyt allekirjoittamaan sellaisen suunnitelman, jossa suostut menemään palkattomaan hommaan, niin et vältä sitä menettämättä työttömyyskorvauksesi.

      Oletan viestisi perusteella, että olet vähintään 25-v. Sinut voidaan pakottaa allekirjoittamisesta riippumatta palkattomaan työhön, jos täytät seuraavat ehdot:

      1) joka on työttömyyden perusteella saanut työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä;

      2) joka on työttömyysturvalain 6 luvun 7 tai 9 §:n mukaisen työttömyyspäivärahakauden jälkeen saanut työttömyyden perusteella työmarkkinatukea vähintään 180 päivältä; taikka

      3) jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen 12 kuukauden aikana perustunut työttömyyden johdosta maksettuun toimeentulotukeen.

      Vaihtoehtona on sitten jäädä pelkän toimeentulotuen varaan, jolloin sen perusosaa voidaan alentaa 20-40 % kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Alentamisen jatkaminen edellyttää uutta perustetta ja päätöstä.

      • 26

        ""Vaihtoehtona on sitten jäädä pelkän toimeentulotuen varaan, jolloin sen perusosaa voidaan alentaa 20-40 % kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Alentamisen jatkaminen edellyttää uutta perustetta ja päätöstä.""

        Niin, kun selittävät että mistä semmoisesta työstä kieläytyy joka "turvaisi toimeentulon kohtuullisen pitkäksi ajaksi"

        Itse katson, että jos sossuun joutuu menemään myös orjatöiden aikana, niin silloin se ei ole turvannut toimeentuloa kohtuullisen pitkäksi ajaksi.

        Helsingin sosiaalilautakunta oli samaa mieltä kanssani ja kumosi 20% alennuksen.


    • 3

      No kyllä semmoinen aktivointisuunnitelma pitää tehdä.
      Jossain lukee, että sen virkailijan pitää sisällyttää niihin "työvoimapoliittisiatoimenpiteitä"

      Jossain lukee myös (laissa) , että se suunnitelma laaditaan yhdessä työnhakijan kanssa.

      Virkailijalle voi sanoa: kirjoita ihmeessä siihen lappuun kuntouttavaa työtoimintaa, työelämänvalmennusta yms. otat siitä sitten alkuun vaikka 1000 kopioa, niin olet sitten sisällyttänyt 1001 kertaa. Nyt voitkin kirjoittaa semmoisen suunnitelman jossa haen kokopäiväisiä PALKKAtöitä ja semmoisen saatan allekirjoittaakkin.

      Ps. siis seurauksia tulee jos kieltäytyy hommista jotka on merkitty suunnitelmaan, mutta sehän riippuu mitä itse allekirjoittaa (kursseja ei voi kiertää)

    • Oikeudet tietoon

      >Ps. siis seurauksia tulee jos kieltäytyy hommista jotka on merkitty
      >suunnitelmaan, mutta sehän riippuu mitä itse allekirjoittaa (kursseja
      >ei voi kiertää)

      Suunnitelmaa on tosiaan seurattava eli mieti tarkasti mitä allekirjoitat ja minkä takia allekirjoitat jotain. SUUNNITELMAAN PITÄÄ MERKITÄ, ETTÄ HAKEE VAIN PALKKATYÖTÄ, EIKÄ KUNTOUTTAVIA TOIMENPITEITÄ.

      Muista, että sinun pitää hyväksyä työnhaku- ja aktivointisuunnitelma! Älä siis allekirjoita mitään, mikä vaarantaa asemasi, koska työnhakijallakin on oikeuksia.

      • Onko kokemuksia siitä, mitä tapahtuu, kun työtön kieltäytyy allekirjoittamasta työnhaku- ja aktivointisuunnitelmaa, ennen kuin siitä on poistettu tai siihen lisätty seikkoja, jotka virkailija kietäytyy poistamasta tai lisäämästä?


      • Ei orjuudelle
        piruitte kirjoitti:

        Onko kokemuksia siitä, mitä tapahtuu, kun työtön kieltäytyy allekirjoittamasta työnhaku- ja aktivointisuunnitelmaa, ennen kuin siitä on poistettu tai siihen lisätty seikkoja, jotka virkailija kietäytyy poistamasta tai lisäämästä?

        Eipä ole kun ovat poistaneet nuo kyykytykset sieltä ilman isompia jupinoita.


    • nyt 6kk loma

      sairasloma auttaa aina.itse haen aina kun edellinen loppuu.

      • whWG

        Sanotko niksis? Terveyskeskukseen ja sanoo että on masentunu sit kelastako sairausrahaa? vai?


      • Sossupummi
        whWG kirjoitti:

        Sanotko niksis? Terveyskeskukseen ja sanoo että on masentunu sit kelastako sairausrahaa? vai?

        Et julkiselta saa noin helposti ja noin pitkiä heti. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa max n. 2 viikon sairauslomia. Byrokratia tulee vastaan äkkiä jos pitempää haluat. Julkisella sinun ensinnäkin tarvii "todistaa" että olet masentunut. Eka sinut todennäköisesti pistetään psykologiselle sairaanhoitajalle. Hän sitten kirjoittaa suosituksen lähetteestä lääkärille, joka sitten tekee sen tai ei. Lähete voidaan myös hylätä. Jos hyväksytään, pääset mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Sen jälkeen ramppaat kertomaan tuntemuksiasi n.1 käynti/viikko psykologisella sairaanhoitajalla tai psykologilla (monta käyntiä). Sitten ehkä saatat päästä psykiatrin pakeille ja hän voi kirjoittaa sairauslomaa mutta todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä.


      • täällä kans
        Sossupummi kirjoitti:

        Et julkiselta saa noin helposti ja noin pitkiä heti. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa max n. 2 viikon sairauslomia. Byrokratia tulee vastaan äkkiä jos pitempää haluat. Julkisella sinun ensinnäkin tarvii "todistaa" että olet masentunut. Eka sinut todennäköisesti pistetään psykologiselle sairaanhoitajalle. Hän sitten kirjoittaa suosituksen lähetteestä lääkärille, joka sitten tekee sen tai ei. Lähete voidaan myös hylätä. Jos hyväksytään, pääset mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Sen jälkeen ramppaat kertomaan tuntemuksiasi n.1 käynti/viikko psykologisella sairaanhoitajalla tai psykologilla (monta käyntiä). Sitten ehkä saatat päästä psykiatrin pakeille ja hän voi kirjoittaa sairauslomaa mutta todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä.

        Ei mulla ainaskaan ollut noin vaikeeta saada lomaa. Kerroin niille mua ollaan kiusattu koulussa ja muutenkin edellisellä työpaikalla, En ole sosiaalinen, olen hiljainen ja arka. Mun vanhemmat on eronneet ja toinen on alkoholisti (totta) ja sen sellasta. Olen asunut lastenkodissa nuorena ja tolleen. helppoo kuin mikä.


      • Sossupummi
        täällä kans kirjoitti:

        Ei mulla ainaskaan ollut noin vaikeeta saada lomaa. Kerroin niille mua ollaan kiusattu koulussa ja muutenkin edellisellä työpaikalla, En ole sosiaalinen, olen hiljainen ja arka. Mun vanhemmat on eronneet ja toinen on alkoholisti (totta) ja sen sellasta. Olen asunut lastenkodissa nuorena ja tolleen. helppoo kuin mikä.

        Uskoisin että vaihtelee tosi paljon sairaanhoitopiireittäin tuo hoitoon pääsy ja sairasloman saanti. Omat lääkäri kokemukset ovat olleet erittäin byrokraattisia ja yleensä niistäkään käynneistä ei ole ollut hyötyä. Tuntuu myös täälläpäin olevan pikkaisen heikko tuo palvelun taso.


      • no easy way out
        Sossupummi kirjoitti:

        Et julkiselta saa noin helposti ja noin pitkiä heti. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa max n. 2 viikon sairauslomia. Byrokratia tulee vastaan äkkiä jos pitempää haluat. Julkisella sinun ensinnäkin tarvii "todistaa" että olet masentunut. Eka sinut todennäköisesti pistetään psykologiselle sairaanhoitajalle. Hän sitten kirjoittaa suosituksen lähetteestä lääkärille, joka sitten tekee sen tai ei. Lähete voidaan myös hylätä. Jos hyväksytään, pääset mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Sen jälkeen ramppaat kertomaan tuntemuksiasi n.1 käynti/viikko psykologisella sairaanhoitajalla tai psykologilla (monta käyntiä). Sitten ehkä saatat päästä psykiatrin pakeille ja hän voi kirjoittaa sairauslomaa mutta todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä.

        "todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä. "

        Mielenkiintoista. Eikö niitä pillereitä voi jättää syömättä, vai seurataanko niiden nauttimista esim. virtsakokein?


      • Sossupummi
        no easy way out kirjoitti:

        "todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä. "

        Mielenkiintoista. Eikö niitä pillereitä voi jättää syömättä, vai seurataanko niiden nauttimista esim. virtsakokein?

        Luonnollisesti ne voi jättää syömättä, mutta sen takia tuo "pakotetaan" oli lainausmerkeissä. Ilmeisesti ollut sellaisia tapauksia että on jättänyt ostamatta ne ja saanut lapun postissa sairauspäivärahan peruuttamisesta.


      • Saigoni paukkuu
        Sossupummi kirjoitti:

        Luonnollisesti ne voi jättää syömättä, mutta sen takia tuo "pakotetaan" oli lainausmerkeissä. Ilmeisesti ollut sellaisia tapauksia että on jättänyt ostamatta ne ja saanut lapun postissa sairauspäivärahan peruuttamisesta.

        Lääkkeet maksaa fatta maksusitoumuksella, tottakai ne haetaan. Voihan joku oikeasti hullu niistä jotain maksaa tai antaa ilmaiseksi!


      • heh heh
        Saigoni paukkuu kirjoitti:

        Lääkkeet maksaa fatta maksusitoumuksella, tottakai ne haetaan. Voihan joku oikeasti hullu niistä jotain maksaa tai antaa ilmaiseksi!

        Voihan ne liuottaa vaikka työkkärin henkilökunnan kahvihuoneen vieressä olevaan vesiautomaattiin :D


      • Lääkkeet roskiin
        Sossupummi kirjoitti:

        Et julkiselta saa noin helposti ja noin pitkiä heti. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa max n. 2 viikon sairauslomia. Byrokratia tulee vastaan äkkiä jos pitempää haluat. Julkisella sinun ensinnäkin tarvii "todistaa" että olet masentunut. Eka sinut todennäköisesti pistetään psykologiselle sairaanhoitajalle. Hän sitten kirjoittaa suosituksen lähetteestä lääkärille, joka sitten tekee sen tai ei. Lähete voidaan myös hylätä. Jos hyväksytään, pääset mielenterveystoimiston asiakkaaksi. Sen jälkeen ramppaat kertomaan tuntemuksiasi n.1 käynti/viikko psykologisella sairaanhoitajalla tai psykologilla (monta käyntiä). Sitten ehkä saatat päästä psykiatrin pakeille ja hän voi kirjoittaa sairauslomaa mutta todennäkköisesti sinut myös "pakotetaan" käyttämään masennuslääkkeitä (mistä ei ole kunnon tieteellistä näyttöä). Masennuslääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, myös erittäin paljon vakaviakin (näistä vakavista sinulle ei mainita).Olen kuullut ja saanut sen käsityksen että kela hylkää sairauspäivärahan/työkyvyttömyyseläkkeen jos kieltäydyt lääkityksestä.

        Eihän niitä lääkkeitä ole pakko syödä, ne voi heittää roskiin. Eikä niitä pidäkään syödä, niistä on paljon sivuvaikutuksia!


    • täällä kans

      Muakin oltiin pakottamassa orja duuniin mut meikä haki sairaslomaa masennuksella ja rahaa tulee siltin. En ikinä tee ilmaiseksi töitä. Kyllä sen verran pokkaa pitää olla

      • täällä kans

        M' sain puolen vuoden sairasloman kun kerroin mun melkein koko elämän tarinan et miten huonosti on elämä mua kohdellut. Eikä tehnyt edess toikkaa saada saikkua niin paljon.


    • seijuli

      No hakeudu koulutukseen, voithan ehdottaa työkkärissä että vaihtoehtoisesti menisit kurssille, sekin on työelämävalmennusta.

    • Palmroos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe